web analytics
קטגוריות
ארצות ועמים

הכורדים נגד דאע"ש והתורכים :מורדים כנגד אימפריות

תקציר :לפני שבעים שנה בדיוק באוקטובר 1944 נילחמו מורדים פולנים קרב אבוד כנגד הנאצים בוארשה בזמן שכוחות הסובייטים עמדו בצד והיביטו באדישות.

כיום שבעים שנה אחרי כן דבר מקביל קורה בעיר קובאני שבה נלחמים הכורדים קרב אכזרי ביותר כנגד כוחות החליפות האיסלאמית באחד הקרבות הגדולים ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. וגם הפעם עומדים בצד כוחות גדולים של התורכים שרק מביטים ואינם עושים דבר.

מדוע ?והאם ייתכן שלמרות הכל קובאני ולחימת הגבורה שלה בכוחות עדיפים תיהפך לסמל של לחימה בעריצות דוגמת סטלינגראד הסובייטית ?

kurds morad 1

הופיע "במקור ראשון "17.10.2014 תחת השם "תורכיה ודאע"ש :ברית סמויה "

תקציר :לפני שבעים שנה בדיוק באוקטובר 1944 נילחמו מורדים פולנים קרב אבוד כנגד הנאצים

בוארשה בזמן שכוחות הסובייטים עמדו בצד והיביטו באדישות. כיום שבעים שנה אחרי כן דבר מקביל קורה בעיר קובאני  על גבול סוריה -תורכיה שבה נלחמים הכורדים קרב אכזרי ביותר כנגד כוחות החליפות האיסלאמית באחד הקרבות הגדוליםן ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. וגם הפעם עומדים בצד כוחות גדולים של התורכים שרק מביטים ואינם עושים דבר.  מדוע ?והאם ייתכן שלמרות הכל קובאני  ולחימת הגבורה שלה בכוחות עדיפים תיהפך לסמל של לחימה בעריצות דוגמת סטלינגראד הסובייטית ? 

kurds at kubani 1

כורדי לוחם בעיר קובאני

"אני חושש שכל מה שעשינו היה לעורר ענק משנתו ולמלא אותו בנחישות נוראה"

האדמיראל היפני ימאמוטו אחרי ההתקפה על הנמל האמריקני פרל הרבור ,1941.

בעת כתיבת רשימה זאת הכורדים בסוריה ובעיראק שרויים בלחימה לחיים ולמוות עם צבא טרור רצחני "הדאע"ש " שמטרתו היא  להקים חליפות עולמית. עד השנים האחרונות   הכורדים ,צאצאי עם  המאדים הקדומים שפעם הביסו את אימפריית  אשור הקדומה, הכורדים היו אחד העמים הנרדפים בעולם .הם היו מחולקים בין סוריה עיראק ותורכיה ושלושת המדינות האלו  דיכאו אותם באופן קבוע. עד 1991 לא הרשו להם להשתמש בשפתם בתורכיה .ורק תחת לחץ  כבד ביותר ממדינות נאט'ו היסכימה תורכיה בחוסר רצון כבד לתת להם לבסוף את הזכות הזאת  ולא יותר מכך. באופן עקרוני היא אסרה על הכורדים להקים קבוצות מכל סוג שהוא לא רק מפלגות פוליטיות אלא אפילו אגודות ספרותיות ומקהלות. כתוצאה במשך שנים רבות  היו  הכורדים עסוקים בלחימה נגד התורכים העיראקים והסורים במטרה להקים מדינה עצמאית משלהם בחלקים של ארצות אלו שבהם הכורדים הם בגדר רוב עם שפה משלו ותרבות משלו עם כי הם מוסלמים סונים. אולם בזמן האחרון האויב לכאורה השתנה הן בעיראק והן בסוריה הכורדים הם כעת הלוחם הראשון במעלה המנוסה  והנחוש  ביותר  כנגד החליפות האיסלאמית.למעשה הם בעלי ברית ראשונים במעלה מאחר שהם האמינים ביותר של המערב באיזור זה. אך נכון לרגע זה הם מפסידים בסוריה.

הקרבות בין החליפות והכורדים מתנהלים ברגע זה במלוא עוזם בעיר הגבול האסטרטגית קובני שבסוריה. עיר שאם תיכבש זה יהיה השג ראשון במעלה לדאע"ש. על פי דיווחים זה אחד הקרבות האכזריים ביותר במלחמה זאת עד כה, ויש ככל הנראה יותר הרוגים לדאע"ש מאשר לכורדים. הרבה יותר. אבל הם חודרים לעיר ובעת כתיבת שורות אלו שולטים על שליש ממנה.

נכון ליום פירסום רשימה זאת  הכורדים בקובני מביסים את הדאעשים .הם מאלצים אותם לסגת צעד אחרי צעד. וזה אחרי שהחליפות שלחה כנגדם כוחות גדולים אולי יותר ממרבית הקרבות האחרים שבהם נטלה חלק. עד כה מאות מאנשיהם מתו, אולי קרוב לאלף וזה בזמן שהמגינים מסרבים לסגת.קובאני הופכת עם כך לסוג של סטלינגראד בזמן שיא ההתקפה הנאצית.

בלחימה זאת ברגע כתיבת רשימה זאת התורכים משמשים כמשקיפים מהצד ויש מקום לחשוש  שלמרות כל מה שהם טוענים כלפי חוץ  הם אינם מתנגדים כלל לניצחונם של הדאע"ש. וזאת  למרות שנומינאלית הם בעלי ברית של נאט"ו. מצב זה מזכיר מאוד את  המצב ששרר באוקטובר 1944  כאשר מורדים פולניים לחמו נואשות בצבא הגרמני הכובש בוורשה.  זאת בזמן שהצבא הסובייטי של סטלין חנה כמה קילומטרים לידם ונמנע להשתתף בקרבות.הסובייטים  חיכו בסבלנות  שהנאצים ישמידו לחלוטין את ורשה.ורק אז תקפו לבסוף,למרות קריאות העזרה הנואשות של הפולנים ושל מדינות המערב. הסיבה ? הנאצים עשו עבורם את העבודה של חיסול  רוח הלחימה הפולנית. לממשלת תורכיה יש כל מיני הסברים למה היא לא תשלח את צבאה כמה קילומטרים  לסייע לכורדים ולמנוע טבח המוני.בראש ובראשונה חשוב להם יותר להפיל את באשאר אל אסד מאשר את הדאע"ש . כל ההסברים  המתפתלים האלו של מדינה  חברה בנאט'ו נשמעים כמעט הגיוניים אם יושמעו בבניין האו"ם. אבל אין זה ברור :מדוע הם לא מאפשרים לפחות לשלוח נשק לקובאני דרכם ? מדוע הם לא מאפשרים  ללוחמים כורדיים לעבור מהצד התורכי  לקובאני לחזק שם את המגינים  כפי שמבקשות מתורכיה  בעלות בריתה בנאט"ו ? זהו צעד מינימאלי מתבקש. אבל גם אותו מסרבת תורכיה לבצע בתירוצים שונים ומשונים. והמסקנה היא אם כך שלמרות הצהרותיה תורכיה אינה מתנגדת לנפילת קובאני בידי החליפות ואולי יש בין השתיים הסכם חשאי כלשהו.תורכיה של ארדואן כבר אינה מכחישה שהיא מעוניינת בתחייתה של האימפריה העותומאנית ככוח איסלאמי סוני. ויש להניח שאינה מתנגדת כלל  למעצמה איסלאמית סונית נוספת  לצידה.מעצמה בדמות החליפות של דאע"ש.

newsweek kubani

אירגון הכורדים  . P.K.K,ובעת כתיבת שורות אלו תורכיה גם חזרה להפציץ את

שנלחם בדאע"ש בסורי.

בכך הבהירה בצורה ברורה ביותר במי היא בעצם תומכת. כתוצאה  יש לראות בתורכיה "גייס חמישי " בכוחות נאט"ו. התוצאה  בשטח נכון לעכשיו היא סכסוך חדש עצום בין התורכים והכורדים,לאחר שדומה היה שלאור מאמציו של שליט תורכיה ארדואן הושגה בינהם רגיעה  ,הפגנות דמים שלא היו כמוהן ברחובות טורקיה של הכורדים. וזאת הזדמנות לחזור לספר משנות התשעים שתיאר קונפליקט עתידני בין טירוריסטים כורדים והתורכים זה בזמן שהכורדים הקומוניסטים של סוריה  נחשבו ל"רעים" והתורכים  החילונים אז נחשבול"טובים ".

op centre curds

הספר שייך לסדרת "חדר המלחמה " שתיארה את עלילותיה של סוכנות מודיעין אמריקנית  חשאית העוסקת בפתרון משברים בינלאומיים ובסיכול מעשי  טרור  מסוכנים במיוחד. הסדרה המיוחסת לסופר רבי המכר טום קלאנסי ולסטיבן פיצ'ניק פסיכיאטר שהיה בכיר בממשלים שונים. למעשה לשניים  עם כי  יזמו את הסדרה שמם התנוסס על כל ספר ונתן לו את עוצמת המכירות שלו בשוק, לא היה קשר רב לכתיבת  ספרי הסדרה  עצמם. אך למעשה הספרים נכתבו  בידי סופר צללים בשם ג'ף רובין ורק אליו יש להתייחס כמחבר האמיתי. .כל אחד מהספרים  עוסק בקונפליקט עתידני אחר בין ארה"ב וגורם במדינות העולם או באירגון טרור,ובהם  קונפליקט בין דרום וצפון קוריאה פלישה של רוסיה לאוקראינה העצמאית ופילוג פנימי בספרד. הספר  שבו נעסוק ברשימה זאת הוא מספר 4 בסדרה ונקרא . פעולות מלחמה  ופורסם ב-1997.  

הוא מתרחש בעשור הראשון של המאה ה-21  מתי בדיוק איננו יודעים.אבל הוא משקף היטב את מאזן הכוחות כפי שהיה בין תורכיה סוריה ישראל ( שגם היא נוטלת חלק בעלילה  ) איראן ,עיראק והכורדים. בעלילה הכורדים  מתנועת ה – P.K.K )( מפלגת הפועלים הכורדית ) ,התנועה ששולטת כיום בעיר קובאני מאחורי הארגון הכורדי "היחידות להגנת העם" (YPG) שהוא הזרוע הצבאית שלה  הם "הרעים" הם מוצגים כגורם טירוריסטי אכזרי ומתוחכם  המאיים על מאזן הכוחות השברירי באיזור ומנסה לפגוע בסכר אתאתורק בתורכיה ובכך להציף איזורים שלמים. זהו צעד ראשון בתוכנית קפדנית של הכורדים : כפיית מלחמה כוללת במזרח – התיכון בין הסורים והתורכים , שתחייב קביעת סדר חדש באזור והקמת מדינה כורדית עצמאית. הפעולה הנועזת  נכשלת  הודות למבצע דרמטי של אירגון  המודיעין "חדר מלחמה " האמריקני, אבל הכורדים מסרבים להיכנע.

"..איברהים ניסה לפנות ולחפש את חבריו אבל לא יכול התחבושות ,הבין ..והמהפכה ? אם נחלה הצלחה הוא לא היה נמצא פה עם האויב. אנשים רבים כל כך סמכו עלינו ואנחנו נכשלנו ,חשב. אבל האם נכשלו ?האם כישלון הוא לזרוע זרע שאחרים יטפחו ?האם כישלון הוא להתחיל בדבר ממנו נרתעו הטובים ביותר והאמיצים ביותר במשך עשרות שנים ?האם כישלון הוא  להסב את תשומת לבה של האנושות כולה  למצוקתו של עמו ?   האם כישלון הוא להתאחד בגן העדן עם חבריך לנשק? באנחה שקטה הצטרף איברהים אליהם."  (מתוך  ספרו של ג'ף רובין "חדר מלחמה מספר 4:פעולות מלחמה" בתרגום יוסף אשכול  הוצאת הד ארצי ,1998 ע' 330-331.) 

מותחן צבאי נוסף שעסק בכורדים  ובמלחמתם בתורכים הוא ספרו מ-2009 של הסופר דיל בראון

Rogue Force שבו פשיטות כורדיות לתורכיה ועיראק מאלצות את תורכיה לפעול כנגדם כשכוחות אמריקניים מוצאים את עצמם בין שני הצדדים הנלחמים.

היום  שנים  לאחר פירסום שני הרומנים האלו של  ג'ף רובין  ודייל ובראון  שבהם תורכיה היא בעלת ברית ראשונה במעלה של ארה"ב בקונפיקט עתידי  המציאות התהפכה. כיום הכורדים הם גורם מייצב ובעל ברית ראשון במעלה של ארה"ב ושל ישראל באיזור. הכורדים הם הגורם המאויים בידי כוחות דאע"ש החליפות האיסלאמית. לעומת זאת תורכיה שבספרים הנ"ל  ייצגה  את ה"טובים " כמדינה חילונית, היא כיום מדינה שבה שולט משטר איסלאמי קיצוני שאין זה ברור כלל וכלל שהוא מתנגד לדאע"ש ולפעולותיה הרצחניות.ההפך הוא הנכון ,ייתכן שיש בינם שיתוף פעולה סמוי. יש סיכוי שקובאני  תיזכר כמעין "סטלינגראד " כורדית שעבור כיבושה שילמו דאע"ש במחיר גבוה באופן מיוחד. עם זאת עם תיכבש העיר בידי דאע"ש אסור להשאיר אותה בידיהם. יש לשלוח לשם כוחות צבאיים או אם אין אופציה כזאת מסיבה זאת או אחרת ,יש למחוק אותה בהפצצות. דאע"ש כבר יבצע טבח המוני בתושבי העיר .יש לתת להם כמה ימים של שליטה בעיר . ואז למחוק את העיר מעל פני האדמה.

כך שזה הזמן לאנשי "חדר המלחמה "  הלא הם הכוחות המיוחדים האמריקנים להגיע לסוריה  ליישר את ההדורים עם הלוחמים הכורדיים ולסייע להם על היבשה   במאבקם כנגד הדאע"ש ואולי גם כנגד התורכים שמדיניותם העויינת,הבוגדנית  כלפי המערב הולכת ונחשפת בהדרגה.

כדאי לדעת לעתיד הכורדים עומדים להיפך לאומה הדומיננטית בתורכיה .על פי מיטב התחזיות הדמוגרפיות ,שיעורי הפריון של הכורדים בתורכיה עולים בהרבה על אלו של התורכים.שיעור הפריון של דוברי התורכים עמד בסוף שנות התשעים על 1.5 ילדים דהיינו ילד אחד או שניים למשפחה ,שיעור שהוא אף נמוך מזה שבאירופה אצל נשים כורדיות הנתון הוא 4.07 ילדים לאישה.דהיינו הנשים הכורדיות בממוצע יולדות שני ילדים יותר מדוברות התורכית. ארדואן לא יזיל אפילו דמעה אחת כשיתחולל הטבח בכורדים בעיר קובני. אבל אין לו מה לשמוח :הכורדים ירשמו ויזכרו את זה לנצח לחובתו ונראה שהעתיד בתורכיה הוא של הכורדים ולא של התורכים.

קרל מאי הצייד העבדים

נספח ספרים על הכורדים וההיסטוריה שלהם .

ספרות יפה על הכורדים.

הספרות היפה הבולטת מכל על הכורדים שאותם כתב סופר לא כורדי הם ספרי הסופר הגרמני קרל מאי בסדרת "קרה בן נמסי " שלו שגיבורו הזהה ליד. הנפץ הנודד בערבות ארה"ב מסייר באיזורי הכורדים והיזידים בעיר מוסול ובכורדיסטאן  ומסייע להם כנגד אויביהם.

לעברית תורגם ספר שלו בנושא הכורדים לפחות פעמיים.

צידי העבדים :   ספור קורדיסטאן הפרועה /   עברית חיים תרסי  תל-אביב :   א. זלקוביץ,  . 1954.

תרגום שני:

דרך כורדיסטן הפראית:  סיפור מעשה שהתרחש בשנות ה-70 במאה הקודמת. (במקו

: Durchs wilde Kurdistan 1892). ,

עברית  א. אבישר.  שני כרכים   ‫ תל-אביב : מודן,  1985.

ספר זה גם הוסרט בגרמניה בכיכובו של לקס ברקר כ"קרא בן נמסי "

karl may kurdistankarl maty kursistan 1

מותחנים על הכורדים

 kurds op centre

 ג'ף רובין חדר מלחמה מספר 4 :פעולות מלחמה(1997)  .תרגם יוסף אשכול הוצאת ספריית מעריב –הד ארצי

.1998 סדרה שנוצרה בידי טום קלאנסי וסטיבן פיצ'ניק. תקציר הספר :יום שני – 16:30, סכר אתאתורק, תורכיה – טרוריסטים כורדים מפציצים את הסכר. אזורים נרחבים של תורכיה וסוריה מוצפים ונגרם נזק רב בנפש וברכוש. יום שני – 18:29, אויוזלי, תורכיה – גנרל רוג'רס, הנמצא בתורכיה עם החמ"ל האזורי, יוצא לשטח בניסיון לאתר את הטרוריסטים. יום שני – 12:01, וושינגטון די.סי – פול הוד מנהל החמ"ל מקבל הוראה מנשיא ארצות – הברית לצאת למזרח – התיכון כדי למנוע הסלמה המתיחות שבין סוריה לתורכיה, העלולה להצית את האזור כולו. האם יש סיכוי כלשהו למנוע את ההתפרצות? הפצצת הסכר, אף שהיא פוגעת גם בבני העם הכורדי, אינה מעשה טירוף של יחידים, זהו צעד ראשון בתוכנית קפדנית: כפיית מלחמה כוללת במזרח – התיכון, שתחייב קביעת סדר חדש באזור והקמת מדינה כורדית עצמאית. אך הכורדים אינם מודעים לגורם חדש באזור: החמ"ל האזורי המשוכלל הפועל בתורכיה, המסוגל לעלות על עקבותיהם של הטרוריסטים ולסכל את מזימותיהם. אבל תושייתם של הטרוריסטים עולה על המצופה, והחמ"ל – הצעצוע החדש ביותר של ארצות – הברית – הוא נכס שראוי לשים עליו יד… פעולות מלחמה של טום קלנסי וסטיב פיצ'ניק הוא תיאור עדכני של

טכנולוגיות המודיעין, ההגנה וניהול המשברים של ארצות – הברית ועוסק במזרח – התיכון ובאיזון העדין של האזור הנמצא בסכנה תמידית של הידרדרות קטסטרופלית

. kurds dale brown

  1. Dale Brown,Rogue Force(2009) – Reverting to the private sector, Patrick McLanahan and former US President Kevin Martindale operate their own Private military company (PMC), Scion Aviation International. Their latest contract: stabilizing Iraq as US forces withdraw from the country. However, Kurdish raids into Turkey force Ankara to unleash its arsenal of former US aircraft against the rebels and McLanahan's team is caught in the crossfire.
  •  ספרו של כותב מותחני המלחמה דייל בראון.
    הוא כבר התפרסם בכך שחזה את המלחמה בין רוסיה ואוקראינה ( בספר "שרשרת פיקוד " שתורגם ) ואת ההתקפה האווירית של מטוס על בניין ממשלתי בוושינגטון ( בספר "שמיים סוערים ") שנים לפני שזה קרה ואולי שימש מקור השראה לאל קאעידה.

    בספרו מ-2008 Rogue Forces בראון חוזה שלאחר הנסיגה האמריקנית מעיראק ,יפתח קונפליקט בין הכורדים ובין תורכיה.

    תורכיה פולשת לעיראק בנסיון לחסל סופית את הכורדים.בתגובה גורמים אמריקנים ( לא ממשלת ארה"ב אלא חברה פרטית ) משתמשים במטוסי חמקן על מנת להפציץ את התורכים ובכך ובעזרת צבא עיראק מחסלים את הפלישה התורכית.
    בראון לא חזה שהמתקפה על עיראק ( ועל סוריה ) תהיה של צבא טרור בינלאומי.

    נראה שב-2008 איש לא העלה אפשרות כזאת על דעתו ועדיין חשבו רק במונחים של מדינות לאומיות בתוספת הכורדים כגורם הפראי הבלתי צפוי.הוא כן חזה את המתקפה האמריקנית האווירית על כוחות האוייב בעיראק ובתורכיה ללא שימוש ביחידות קרקעיות.אבל כפי שאנו רואים כעת הוא טעה בהערכת האפקטיביות שלהם על כוחות האוייב.מתקפה אווירית לבדה לא יכולה לעצור ולחסל צבא טרור.יש צורך בזה בכוחות קרקע יעילים.

ספרי עיון בעברית על הכורדים

kurds book 1

 סרג' גאנטר    התנועה הלאומית הכורדית /     עברית אהרון אמיר

תל אביב עם הספר 1968

.

פרקי הספר: התנועה הלאומית הכורדית, התנועה הלאומית הכורדית ראשיתה התפתחותה וסיכוייה, תולדות הארגונים המדיניים הכורדיים, דו המשמעות בעמדת המפלגה הקומוניסטית העיראקית, המצב מאז עשרה בפברואר 1964 והמשבר של קיץ 1964, אחרית דבר. תעודות לתולדות התנועה הלאומית של העם הכורדי בעיראק. לוח התאריכים פברואר  1964 אפריל 1965

kurds murasd 2kurds morad 1

זכרונות ילדות מכורדיסטאן

.אמיל מורד     ידידי מכורדיסתאן /    תל אביב :   יסוד,   (תשל"ז)197אאא

kurds bango עפרה בנג'ו    מרד הכורדים בעיראק.    תל-אביב :   הקיבוץ המאוחד,   1989. תקציר :מחקר חלוץ בעברית על מאבקם של הכורדים בעיראק למען אוטונומיה. זהו ניתוח מאלף של דינמיקת היחסים בין שלטון מרכזי לבין מיעוט אתני – ללא ספק, סוגיה מרכזית באזורנו. הספר מנתח את הגורמים שהביאו להכרה של השלטון המרכזי בעיראק בזכות הכורדים לאוטונומיה, ואת התנפצותה של תכנית האוטונומיה, עם התחדשות המלחמה בין הכורדים והשלטון המרכזי במרץ 1974. הסכם אלג`יר ממרץ 1975 בין עיראק ואיראן, הוא ששם ק למלחמה הפנימית בעיראק, אך הוא גם שהניח את התשתית למלחמה נגד איראן, שפרצה כעבור חמש שנים. הספר מציג את התפקיד שמילאו הכורדים במלחמה איראן-עיראק, ואת המחיר הכבד ששילמו בעטיה. כמו כן נחשף טפח ממעורבותה של ישראל בשאלה הכורדית.

kurds nakdimon

שלמה נקדימון ,   תקווה שקרסה :   הקשר הישראלי – כורדי, 1963 – 1975. /    תל-אביב :   ידיעות אחרונות,   1996

תקציר : בצפון עיראק

הולכת ומוקמת ישראל שנייה, טען ב- 1966 שר ההגנה העיראקי, עבד-אל-עזיז אל–עוקיילי, לנוכח הפעילות הצבאית הישראלית שהתרחשה בתוככי כורדיסטאן. ואכן, במשך עשור שלם פעלו משלחות של "המוסד" לצידו של מנהיג מרד הכורדים בשלטון העיראקי, מולא מוסטפא אל-ברזאני. ישראל סיפקה למורדים הכורדים כסף, נשק ותרופות, ומשלחותיה נתנו יעוץ מדיני וצבאי, תכננו מבצעים קרביים וסייעו בהוצאתם אל הפועל. ב- 1975 קרס המרד ועמו התפוגגו תקוות העם הכורדי לשלטון עצמי ושאיפתה של ישראל לבעל-ברית בלבה של מדינת אויב. ספר זה חושף לראשונה את הסיפור המלא של הקשר הישראלי-כורדי בשנים 1963 – 1975.

kurds zafrir

אליעזר צפריר     אנא כורדי :   75 שנות מולא מוצטפה ועוד 4000, רומן מלחמה ומילוט בכורדיסטאן.    אור יהודה :   הד ארצי,   [תשס"ט] 1999.

תקציר : ב-7 בנובמר 1974 היתה חגיגה  ישראלית צנועה בחאג' עומראן-ביקור של שני ראשי המוסד, היוצא והנכנס. האלוף במילואים צבי זמיר מצא לנכון לעשות חפיפה עם מחליפו, האלוף במילואים יצחק חופי בביקור משותף בכורדיסטאן.

זהו סיפור לא ייאמן על מלחמות הכורדים ועל מנהיגם האגדי מולא מוסטפא ברזאני. הסיפור מסופר בפעם הראשונה מנקודת מבטו של איש שטח אשר חווה את האירועים בגופו. אדם שהיה מעורב בכל נימי נפשו במלחמת השחרור של העם הכורדי והכיר את המתרחש בתוך המחנה מתוך הסתכלות ומגע קרוב עם הלוחמים ההרריים. זהו תיאור מקרוב על הסבל הנמשך של הכורדים מידם של העיראקים ובראשם סדאם חוסיין, גדול הטובחים בכורדים בכל הזמנים. זהו גם סיפור משולש על העזרה הישראלית איראנית-אמריקאית שלא כל צלעותיו שוות. עזרה שכללה הדרכת לוחמים, אספקת נשק ותחמושת, הקמת מערך רפואי וכן לחץ מדיני. היוזמה לקשר של ישראל עם התנועה הלאומית הכורדית נבעה מתפישה אסטרטגית ישראלית שמטרתה היתה יצירת ברית של העמים והמיעוטים במזרח התיכון שאינם ערבים מוסלמים סונים לתועלת כל הצדדים. העלילה המדינית והמודיעינית מפותלת ומרתקת כשלעצמה,

אבל הספר הוא יותר מכך-הוא מעין רומן יסטורי ביוגרפי, שגיבורו הוא המאבק לשחרור, מולא מוסטפא ברזאני, ודרך דמותו הכובשת והאנושית עולים דיוקנו וסיפורו של עם שלם. זוהי עדות אישית של אליעזר גייזי צפריר, בכיר לשעבר בשב"כ ובמוסד, ואחר כך יועץ ראש הממשלה לענייני ערבים, החושף בפנינו סיפור מרתק של מלחמה ומילוט בכורדיסטאן, שכל העובדות בו אמת והמציאות עולה על כל דמיון.

שחר בן נסים כהן    הסוגיה הכורדית בתורכיה במהלך מלחמת עראק 2003-2006 /       דיסרטציה (מ.א.) – אוניברסיטת בר אילן עבודות לתאר שני — המחלקה להיסטוריה של המזרח התיכון.רמת-גן :   [חש"מ],   תשס"ח.2008

איל בנוזיו   תורכיה, ארה"ב והכורדים שביניהן   דילמת ביטחון בברית א-סמטרית במערכת חד-קוטבית /    ירושלים :   האוניברסיטה העברית בירושלים,   2010.

אלי  אמריליו    שבטיות, עדתיות ולאומיות בעיראק, 1958-1920 /    רמת-אביב, [תל אביב] :   מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה, אוניברסיטת תל-אביב,   2011.
 

צבי בראל    כשמכוניות נפלו מהשמים :   מסע בין כיבושים /   [בני ברק] : הקיבוץ המאוחד, תש"ע 2010.

מסעותיו של עיתונאי ישראלי אצל הכורדים בתורכיה ובעיראק.

ספרות יפה של הכורדים סלים ברכאת    חכמי האפלה /  תרגם והוסיף אחרית דבר מתי פלד   תל-אביב : עם עובד, 1994. תקציר :

סיפורה של משפחה כורדית על כל גילגוליה וקורותיה המרתקים והמדהימים כסיפור גורלו של העם הכורדי היושב בצפון סוריה. סיפור של מלחמת קיום אכזרית ודיכוי, של חיים שמציאות קשה, דמיון פרוע ומיסטיקה מתערבבים בהם ומצטרפים למכלול מדהים בריבוי הפנים שלו. עולם מרתק, זר ומוזר שמוסיף להיאבק על הישרדותו גם היום. לרומן צורפה אחרית- דבר מאת המתרגם המזרחן מתי פלד(אלוף מיל.שנפטר) שמסבירה את מצבו של העם הכורדי ומביא גם את מקומו המיוחד של 'חכמי האפלה' בספרות הערבית שאף שהרומן נתפרסם בה מאוד, ספק אם הוא שייך לה באמת
קרל מאי דרך כורדיסטן הפראית

ראו גם

סטלינגראד הכורדית 

הכורדים בויקיפדיה 

יומן של לוחם כורדי מהעיר הנצורה קובאני 

כורדים והפשיזם האיסלאמי מאמר מהגרדיאן

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

10 תגובות על “הכורדים נגד דאע"ש והתורכים :מורדים כנגד אימפריות”

תיאור מפורט של הקרבות האחרונים בעיר הכורדית קובאני. מסתבר שההפצצות מהאוויר כן עוזרות ..מידי פעם. והכורדים כעת מביסים את דאע"ש. הנתונים נכון לעכשיו בקובאני :374 דאעשים חוסלו. כ-258 לוחמי חופש כורדים נהרגו בקרבות. המאבק נמשך.
"קובאני הופכת לבית הקברות של דאע"ש"
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/turkey/11171939/Inside-Kobane-We-are-winning.-The-town-will-be-a-cemetery-for-Isil.html

תחזית לעתיד הקרב הגדול בקובני:
בשלב הזה נראה שהם שוב נמצאים שם בשלב של תיקו עם כי הדעשים מתקדמים. אבל בקושי רב ועם מחוסלים על כל צעד ושעל שהם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם את אובדנם.
מה נשאר לדעאשים לעשות ? השערתי היא שהחליף אבו באקר אל בגדדי ישלח לשם בהמוניהם ( ומן הסתם שלח כבר) את שוברי השוויון האולטימטיביים שלו ,הלוחמים הצ'צ'ניים שהם החיילים המפחידים האכזריים והיעילים ביותר שברשותו.
הוא לא יעשה זאת בשימחה מאחר שהוא זקוק להם מאוד בעיראק.אבל אין ברירה קובאני חייבת מבחינתו ליפול ויהי מה.
המתקפה הזאת תהיה מקבילה למתקפה הגדולה האחרונה שאותה ביצעו הנאצים בסטלינגראד בנובמבר 1941לפני 73 שנה ,מבצע"הוברטוס" שכמעט הביאה לכיבוש העיר כולה בידיהם לבסוף.
כמעט. …
האם תגבור קובאני גם על הצ'יצ'נים ?

בנתיים בזמן שהמלחמה בסוריה ובעיראק נמשכת בכל עוזה כדאי לחזור למותחן שחזה בצורה הנסבלת ביותר את מה שעומד להתרחש בתוך כמה שנים .וגם הוא לא באמת חזה את פרטי המתרחש.
בואו נראה את התחזית שלו לעומת המציאות בשטח:
זהו ספרו של כותב מותחני המלחמה דייל בראון.
הוא כבר התפרסם בכך שחזה את המלחמה בין רוסיה ואוקראינה ( בספר "שרשרת פיקוד " שתורגם ) ואת ההתקפה האווירית של מטוס על בניין ממשלתי בוושינגטון ( בספר "שמיים סוערים ") שנים לפני שזה קרה ואולי שימש מקור השראה לאל קאעידה.
בספרו מ-2008 Rogue Forces בראון חוזה שלאחר הנסיגה האמריקנית מעיראק ,יפתח קונפליקט בין הכורדים ובין תורכיה.
תורכיה פולשת לעיראק בנסיון לחסל סופית את הכורדים.בתגובה גורמים אמריקנים ( לא ממשלת ארה"ב אלא חברה פרטית ) משתמשים במטוסי חמקן על מנת להפציץ את התורכים ובכך ובעזרת צבא עיראק מחסלים את הפלישה התורכית.
בראון לא חזה שהמתקפה על עיראק ( ועל סוריה ) תהיה של צבא טרור בינלאומי .נראה שב-2008 איש לא העלה אפשרות כזאת על דעתו ועדיין חשבו רק במונחים של מדינות לאומיות בתוספת הכורדים כגורם הפראי הבלתי צפוי.
הוא כן חזה את המתקפה האמריקנית האווירית על כוחות האוייב בעיראק ובתורכיה ללא שימוש ביחידות קרקעיות .
אבל כפי שאנו רואים כעת הוא טעה בהערכת האפקטיביות שלהם על כוחות האוייב.מתקפה אווירית לבדה לא יכולה לעצור ולחסל צבא טרור.יש צורך בזה בכוחות קרקע יעילים.

יומן מרשים של עיתונאי בעיר קובאני שמתאר את המתרחש שם יום אחרי יום מצמרר. אחד ההישגים הגדולים של השבועון המת שקם לתחייה "ניוזויק"
איך הוא כותב שם:
remarkable resistance against ISIS terror is led here by a besieged people short of food, fuel, weaponry and without adequate international support. The ISIS gunmen defeated five Iraqi army divisions in Mosul and elsewhere in Iraq in one day back in June, but Kobane has been resisting alone for almost a month now, despite it being besieged for nearly a year and cut-off from all with this resistance the other Kurdish ­cities and towns in Syria. Kobane has already made history with this resistance.

ועוד ציטוט ששווה להביא מהיומן:I believe that these Kurdish men and women are now fighting and sacrificing themselves for the entire world because this is a resistance to defend human ­values and human dignity that ISIS wants to banish from the face of the earth.
Just now · Edited · Like
אכן,קובאני בשלב זה הולכת ומשתווה לסטטוס של סטלינגראד ולנינגראד כ"עיר נצורה גיבורה".
http://www.newsweek.com/2014/10/24/kobane-diary-four-days-inside-city-keeping-incredible-and-unprecedented-resistance-277509.html

עדכון לגבי הנעשה בעיר הכורדית העיר קובאני.: העיר שהפכה למרכז התעניינות עולמית נמצאת כעת במרכז המלחמה בין דאע"ש ואויביה .ולקרב שם יש חשיבות עצומה כי הוא יוצא דופן מבחינות רבות למעשה מעולם לא היה כמוהו. אולי רק בסטלינגראד במלחמת העולם השנייה.
.זאת הפעם הראשונה בהיסטוריה שהמונים ( מאות אלפים ,אולי מליונים ) צופים בקרב אכזרי מתמשך הן מהגבול התורכי והן דרך האינטרנט.
זאת הפעם הראשונה שנשים נוטלות חלק מרכזי בלחימה כזאת. על פי חלק מהדיווחים הן מחצית ( !) מכלל הלוחמים הכורדים.
קובאני הפכה לבית הקברות של הדאע"שים בשום מקום אחר לא חוסלו עד כה כל כך הרבה מהם ,כנראה קרוב לאלף או יותר,מבני כל העמים ,אנגלים צרפתים סעודים אלג'ירים תוניסים וכו' וכו'.. גופות חלקם הושחתו לאחר מותם בידי חבריהם שאינם רוצים שזהותם תיחשף.
הרבה יותר מהם מתו בקרבות מאשר המגינים הכורדים שהורגים ומשתפרים תוך כדי הלחימה בזמן שיריביהם פשוט מתפגרים.
חלק גדול מהם חוסלו בידי הנשים הכורדיות הלוחמות.
כפי שצפיתי כאן לפני כמה שבועות הצ'צ'נים שהם מיטב הלוחמים של דאע"ש נשלחים ללחימה בקובאני. על פי הדיווחים אבו באכר אל בגדדי אף שלח לעיר את שר הצבא שלו שהוא צ'צ'ני.וזאת היזדמנות טובה ללכוד את האיש ולחסלו.
צפויה עוד מתקפה גדולה אחת ,הגדולה ביותר של דאע"ש על קובאני כדי להשמידה ויהי מה ,המקבילה של מבצע גילברטוס הנאצי על סטלינגראד.
עם הכורדים יצליחו לעמוד גם במתקפה הגדולה הזאת האכזרית מכולן , לא צפויות נוספות .
לדאע"שים לא תהיה היכולת להנחית מתקפות נוספות ,ומכאן ואילך אלו יהיו הכורדים שיתקפו בחזרה.

ולדיק סנדלר, קומיקסאי ישראלי צעיר ומוכשר, מתאר פרשה נשכחת אך זכורה היטב לבני העם הכורדי – מתקפה כימית בידי העיראקים של סאדאם חוסיין על עיר כורדית. לצערנו, בעקבות הידיעות על התחדשות השימוש בנשק כימי נגד כורדים בעיראק, מדובר בסיפור הרלוונטי היום יותר מאי פעם

http://www.yekum.org/2015/08/%D7%97%D7%9C%D7%91%D7%92%D7%B3%D7%94-%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%94-%D7%90%D7%97%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8-%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%A7%D7%A1-%D7%9E%D7%90%D7%AA/

סיכום המצב הנפיץ בסוריה שבה כולם נלחמים בכולם נכון לבוקר הזה ה1 למרץ 2017 :
הכורדים צרים על עיר הבירה של דאע"ש ראקה. וחודרים למחוז היחיד שבו לדאע"ש יש עוד שליטה באיזור, דיר אל זור.
התקווה של דאע"ש כעת היא שהכורדים יכנסו כעת למלחמה עם התורכים וזה יוריד ממנו את הלחץ שלהם. ( בדומה לתקוותו של היטלר בסוף מלחמת העולם השנייה שהמערב והרוסים ילחמו בינהם ויעזבו אותו בשקט ).
ןואכן זה מה שקורה .
תורכיה שכבשה את המעוז הדאע"שי הלפני אחרון אל באב לפני כמה ימים החלה כעת בצעדים לכבוש את העיר מנביג' שאותה הכורדים כבשו מידי דאע"ש לפני כמה חודשים במסגרת פרוייקט חיסול הפדרציה הכורדית בצפון סוריה .
זה לא הולך להיות קל.הצבא הכורדי חזק מאוד ומאומן כעת היטב .יותר לדעתי מצבא התורכים .ומה שחשוב לא פחות :ביום האחרון התברר שהצבא הסורי של אסד תומך בכורדים וגם ארה"ב של טראמפ .
קשה לראות איך ארדואן הולך לנצח את הכורדים במצב כזה.
מצד שני לדעתי הכורדים ינצלו את המתקפה התורכית על מנביג' כתירוץ לתקוף את אל באב שכעת בשליטת התורכים ואחריה את ג'רבולוס עיר סורית אחרת שעליה השתלטו התורכים לפני כמה חודשים.
אחרי שהם יעמדו כמובן בפני המתקפה הגדולה של התורכים ובעלי בריתם המורדים הסוריים.על מנביג' ולאחר התשת התורכים ובעלי בריתם. .
ראו קרב קורסק במלחמת העולם השנייה בין הסובייטים ובין הנאצים. .
האם אני צודק ? נדע בעוד כשלושה חודשים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 + six =