web analytics
קטגוריות
ארצות ועמים פוליטיקה

והיה ותפרוץ מלחמה בין מצרים ואתיופיה

מה יקרה אם תפרוץ מלחמה בין ישראל ואתיופיה בעתיד הקרוב ? על מי על ישראל לתמוך במקרה כזה ? אם בכלל?

 

דגל מצרים.

דגל אתיופיה

רוחות מלחמה מנשבות במצרים  של מורסי והאחים המוסלמים , והן הולכות ומתחזקות והן אינן מיועדות כעת דווקא כנגד ישראל שסיני חוצצת בינה ובין מצרים . גם לא כנגד סוריה למרות שמצרים הודיעה נחרצות שהיא תומכת במורדים הסונים כנגד ממשלתה.

 רוחות המלחמה הן כנגד מדינה שמצרים הייתה שקועה עימה במלחמה  רק בעבר הרחוק כמתואר באופרה של ורדי "אאידה" ,באתיופיה.

ממלכת כוש שמה הקדום של אתיופיה  אף השתלטה על מצריים במאה השמינית לפני הספירה ומנהיגה שלטו כפרעונים של השושלת  ה-25.

אולם כיום שוב צצות רוחות מלחמה עזות בין מצרים לאתיופיה וזאת הודות להקמת סכר ענק באתיופיה שידאג שחלק גדול ממי הנילוס שעוברים באתיופיה לפני שהם מגיעים למצרים יישארו באתיופיה.וכך יביא הסכר  לפריחה חקלאית וכלכלית באיזורים השחונים של אתיופיה כמו זאת שבעבר נהנתה ממנה מצרים. המצרים כבר הודיעו שהם לא יעברו על כך בשקט ופתחו באיומי מלחמה. וייתכן שהם אכן מתכווננים לקיים .גנרל שלהם כבר הודיע שעדיף להם למות בשדה הקרב מאשר בצמא.

האתיופים מצידם נראים נחושים ואין  להם סיבה מיוחדת להפסיק כתוצאה ממצבה המיתדרדר של מצרים שמביא לירידה קשה במעמדה האיזורי.וייתכן שלמצרים עדיפה גם כן מלחמה איזורית  כנגד אויב חיצוני שתחזק שוב את מעמדו של המשטר מבפנים.

אם תפרוץ מלחמה בין מצרים ואתיופיה  ,איפה כאן האינטרס של ישראל ? במי עליה  לתמוך?

קודם כל  ישראל היא בעלת ברית לכאורה לפחות של שתי המדינות ,ואין  לה אינטרס להיראות כתומכת באופן ספציפי באחת מהן.   האינטרס   של ישראל הוא שמצרים תיהפך למדינה משגשגת ושלווה וחילונית בעלת יכולות מדעיות וטכנולוגיות להאכיל את אוכלוסייתה ואף לשלוח טכנולוגיות לחלל בתוכנית חלל שמשלה שתסייע לזאת של ישראל.

האינטרס  של ישראל הוא שאתיופיה תיהפך למדינה חזקה כפי שהייתה בעבר  שמזינה את עצמה ויכולה  לשמור על גבולותיה מפני מדינות מוסלמיות המקיפות אותה.עם פורצת מלחמה בין השתיים ,וזוהי בגדר מלחמה "רגילה" על אינטרסים רציונליים ,  כאשר במצרים שולט משטר וצבא חילוני באופן יחסי ,אין לישראל להתערב אלא לנסות לסייע לשני הצדדים  בתיווך ובהצעת רעיונות לפתרון בעיות המים שלהם.

זה אם זאת תהיה מלחמה "רגילה " ובמצרים יש משטר רציונאלי.

 אך על ישראל לבחור למי מבין שתיהן לסייע  אם :במצרים ישלוט שלטון מוסלמי קנאי של האחים המוסלמים או של הסלפים. משטר כזה אפשר לקבוע כמעט בוודאות  יהפוך את מלחמת המים בין מצרים לאתיופיה בשלב מסויים אם היא לא תתפתח לטובתו  למלחמה דתית מאחר שהאתיופים הם נוצרים.  סביר להניח שבמקרה כזה יקרא  השלטון המצרי האיסלאמי למוסלמי העולם לסייע לו כנגד האתיופים "הכופרים" והללו ינהרו לעזרתו כנגד האתיופים ללא קשר לעובדה שאין שום קשר בין מניעי המלחמה ובין הדת, כפי שקורה היום בסוריה.

משטר  איסלאמי קיצוני כזה יש כל סיבה לחשוב יפנה כנגד ישראל אחרי שיביס ,אם יצליח בכך, את האתיופים , וישלח כנגדה את כל אותם גדודים של מוסלמים זרים שהיגיעו על מנת לסייע לו ולכן אין שום סיבה לסייע לו.

מאידך האינטרס העליון של ישראל במקרה כזה יהיה לסייע מאחורי הקלעים לאתיופיה כנגד הג'יאהד העולמי שיכריז עליהם המשטר המצרי הקיצוני ,וסיוע כזה אפשרי לעשות באמצעות עולי הקהילה היהודית האתיופית שעלו לארץ ויוכלו לשמש כנציגים של ישראל באתיופיה המותקפת.

האינטרס של ישראל הוא שלא תקום מעצמה מצרית בעלת שלטון איסלאמי קיצוני שכן מדינה כזאת היא איום על האזור ועל העולם.  עדיף להביא להכרעת מלחמת מצרים אתיופיה לטובת האתיופים שמצרים האסלאמית המוחלשת תעמוד  ותשקע מכאן  ואילך בצילם.

עד לסיבוב הבא בעוד כך וכך שנים.

 ולסיכום :  המלחמה בין מצרים ואתיופיה לא תהיה אופרה  בכל מקרה  אבל אם המשטר שיקום במצרים יתגלה כאיסלאמי קיצוני ויזעיק לעזרתו את הג'יהדיסטים של העולם ,כי אז יש לעשות הכל שהתוצאות המתוארות באופרה "אאידה" יתהפכו ,והפעם שינצחו האתיופים ולמשך זמן רב.

ראו גם

משבר בנילוס :רוחות מלחמה בין מצרים ואתיופיה

זלמן שובל על העימות בין מצרים ואתיופיה

 אלי אשד על אאידה :אופרה על מלחמה בין מצרים ואתיופיה הקדומות

וראו עוד תחזיות על עתיד מצרים ואפריקה של אלי אשד :

והיה ומצרים תיקרוס

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

5 תגובות על “והיה ותפרוץ מלחמה בין מצרים ואתיופיה”

למר אשד היקר: למה כל תחזיות האימה, ומדוע לערב את ישראל בסכסוך הזה? האם לא די לישראל בבעיות משלה? ולמה כל נושא בינלאומי הוא בגדר השאלה "זה טוב ליהודים בציון או רע ליהודים בציון"…?

"…ובמצרים יש משטר רציונאלי באופן יחסי": אתה מניח שהמשטר במצרים אינו רציונלי, אבל ללא הסבר מדוע. ובכן, זאת בעצם הנחה רווחת בציבור הישראלי שהמזרח תיכוניים 'האלה' לא ממש שפויים וגם "לא נחמדים". ראו מקרה קד'אפי, אחמדינג'אד וסדאם חוסיין. בכל מקרה, תנועת החמאס — שמקורבת לאחים המוסלמים במצרים — שולטת כבר כמה שנים ברצועת עזה, וראו איזה פלא, נכון לעכשיו הארגון הזה ממשיך להתקיים, רציונאלי או לא.

למען האמת מה שכתבתי היה "משטר וצבא חילוני באופן יחסי " ולא דווקא "שפוי" אבל יכול להיות שאתה צודק בכך שמידי פעם אני מזהה חילוניות עם שפיות לעומת קיצוניות דתית .אבל כמובן שאינני חושב שהמנהיגים הערביים גם הדתיים אינם שפויים ,הם שפויים ,אבל מוכנים לבצע דברים שמנהיג חילוני לא היה מבצע. לעצם העניין,אני חושב שהסצינריו שהיצעתי אם תפרוץ מלחמה בין מצרים ואתיופיה לא רק שמתקבל על הדעת שהוא יקרה,הוא אפילו סביר מאוד. אני די בטוח שהוא כבר נמצא בתוכניות המלחמה שהאחים המוסלמים מגישים כעת לנשיא מצרים מורסי.
ישראל בהחלט יכולה לעמוד מהצד כלא מעורבת במלחמה "רגילה " בין שני צדדים שנלחמים כל אחד על אינטרסים רציונליים ,והצורך במים הוא בהחלט אינטרס רציונלי.
היא לא תוכל להישאר לא מעורבת אם אחד הצדדים ,דהיינו מצרים , על מנת לנצח ויהי מה יכריז מלחמת השמד דתית על הצד השני ויזמן לשם כך את כל לוחמי ומטורפי העולם המוסלמי למלחמה באתיופים.
במקרה כזה האינטרס של ישראל וגם של כל ארצות המערב וגם של רוסיה וגרורותיה הוא לסייע לאתיופים מאחר שהמדובר כעת במלחמה שאין לה מטרות רציונאליות יותר.

בן גוריון בזמנו הגה רעיון של ברית הלא-ערבים בין אירן טורקיה אתיופיה וישראל.
נו?

לא נוגע לנו אישית? אין מה להתערב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 − six =