web analytics
קטגוריות
דת ואמונה היסטוריה

מאלי נגד הגי'האד האיסלאמי -החלק השלישי :קהילת הקודש טימבוקטו

קשה להאמין אבל זאת עובדה. היהודים היגיעו גם אל העיר האסורה טימבוקטו ,בתקופה שהייתה חסומה לגמרי בפני העולם הנוצרי.

ארץ מאלי במערב אפריקה ובעיקר העיר ההיסטורית המפורסמת שלה טימבוקטו בעבר  בימי הביניים ובראשית העת החדשה מרכז תרבותי איסלאמי  נמצאת כיום בחדשות.זאת לאחר שהחלק הצפוני שלה נכבש בידי טרוריסטיים פנאטיים המחוברים לארגון ה"אל קאידה".  הללו הטילו באיזוריהם משטר אימים רצחני ושרפו והשמידו  ככל יכולתם אוצרות תרבות וספריות.בימים האחרונים שחררו הצרפתים ובעלי בריתם האפריקנים את האיזור משלטון האימים ,אך המורדים רק נמלטו  ללא קרב על מנת לתוקף שוב בעתיד,  והמלחמה תמשך עוד זמן רב עם עליות וירידות.

ההיסטוריה של מאלי מאז עצמאותה היא כמיקרוקוסמוס של ההיסטוריה של אפריקה כולה ויש חשש שגם העתיד הצפוי לה עלול להיות עתידה של אפריקה כולה אם לא ינקטו צעדים בעניין.

החלק הראשון בסדרה : האימפריה האבודה

החלק השני :שלטון האימים של הג'יהדיסטים

וכעת החלק השלישי והמסייים

קהילת קודש טימבוקטו

מדהים לשמוע אבל זאת עובדה היהודים היגיעו גם למאלי הקדומה,וקיימו עימה קשרי סחר מקיפים.

החוקר יוסף אידלברג העלה בספרו "במברה" השערה שבני שבט הבמברה שבמאלי שהיו דומיננטיים בה במשך תקופה שפתם היא קרובה לשפה העברית הקדומה. לדעתו היה זה שבט עברי שנותק מהגוף העיקרי של שבטי בני ישראל הלך לאיבוד כאשר בני ישראל עזבו את מצרים ונדדו אז לדעתו לא בסיני המוכר לנו אלא במדבר סהרה..אך במשך כל התקופה הארוכה של שלושת אלפי שנה שמר על השפה העברית הקדומה וגם הקפידו  לקיים כמה ממנהגי העברים עד היום.

 השם 'רקס מאלי' (ממלכת מאלי) מופיע לראשון במפה שהכין הגיאוגרף היהודי הידוע אברהם קרשקש ממיורקה בשנת 1375, ככל הנראה על סמך דיווחים שקיבל מסוחרים יהודים שיצאו עם השיירות הנעות ממרוקו למאלי.ידוע שיהודים שנמלטו מספרד ופורטוגל לימדו רפואה בטימבוקטו.

הנוסע הערבי אל אידריסי כתב במאה ה12 על יהודים כהי עור  שחיים עמוק בשטחים של מאלי.

 ידוע שכבר במאה ה13 ויש אומרים מוקדם יותר קמו קהילות יהודיות לאורך הנינהר ניז'ר אולם נישואי תערובת וקנאות דתית השפיעו על זהותן של הקהילות האלו ופחד מרדיפות הוביל להסתרת המוצא הדתי שלהן מפני זרים.

והיו להן סיבות טוב מאוד  לחשוש מפני איומים שונים ובלתי פוסקים על עצם קיומם.

כך למשל ידוע  ששליט אימפריית הסונגאי ששלחה באיזור הוציא  את היהדות מחוץ לחוק ודרש מן היהודים שיתאסלמו או שיעזבו את ממלכתו. בשנת 1500 ניתנה הוראה בידי השליט של גאו עיר ממזרח טימבוקטו לעצור את כל יהודי העיר כנקמה על רציחת מוסלמי למרבית המזל הקאדי של העיר בגילוי נדיר של סובלנות פסק כנגד ההוראה וטען שכל יהודי  העיר אינם יכולים להיחשב כאחראיים למעשה של יחיד. ואכן ההוראה בוטלה.כתוצאה מהרדיפות  במשך מאות שנים נמחק עצם קיומן של קהילות קטנות ומסוגרות אלו.

הודות להיסטוריון והמשמר איסמעיל דאידי היידרה מטימבוקטו, נחשף בשנים האחרונות דבר קיומן של קהילות יהודיות במאלי. היידרה, שמחשיב את עצמו כצאצא למשפחות היהודיות אבני וקוטה, צבר מאות מסמכים בני המאה ה-16 ואילך שדנים בענייני מסחר, מכירת קרקעות, נישואין וקבורה – וחתומים בשמות יהודיים. אחדים מהמסמכים אף נושאים בשוליהם כיתובים בעברית.

לדעתו של הידרה  אחת המשפחות היהודיות הראשונות שהתיישבו בטימבוקטו הייתה משפחת שעיתי או קות צאצאיו של אדם בשם עסמעיל ג'אן קות אל יהודי שיצא משיידה בדרום מרוקו והיגיע לטימבוקטו. בניו ובני משפחתו הקימו כפרים שונים במאלי. למשפחה נודעה השפעה בעניינים המדיניים והתרבותיים של מאלי אך ב1492 בעקבות הוראה של שליט הממלכה אסקייה מוחמד  נאלצו להתאסלם בכפייה.אחד מבני המשפחה אלפה קהיתי שהיה פקיד חשוב בממשל של אסקייה כתב חיבור היסטורי חשוב על האיזור בתקופתו.

החוקר מונגו פארק האירופי הראשון שביקר בטימבוקטו ב1796 סיפר ביומנו שראה יהודים אחדים בעיר  דוברי ערבית מתפללים עם המוסלמים.

ככל הנראה, השליטים המרוקנים דאז של טימבוקטו, שהיו בעצמם נוצרים שהתאסלמו, גילו סובלנות מסוימת ליהודים שהיגרו לשם ממרוקו.

הרב מרדכי אבי סרור,מייסד ומנהיג קהילת יהודי טימבוקטו במאה ה-19.

המפורסם שביהודים הללו היה הרב מרדכי אביסרור, שהגיע לטימבוקטו ב-1858 וניהל שם מסחר. הוא היה מלומד והרפתקן שהספיק לבקר ביפו, בעכו ובסלוניקי. לפני שהחל לעסוק במסחר, שימש רב, חזן ומורה לעברית בכמה קהילות באלג'יר ובתוניסיה. ב-1864 הוא הביא למאלי את שלושת אחיו ושני אחייניו, ובהמשך הצטרפו אליהם יהודים נוספים וייסדו קהילה זעירה בטימבוקטו, שאף הקימה לעצמה בית כנסת עבור 11 מתפללים. תמורת רישיון לגור בעיר ולעסוק בכל מלאכה, הם נדרשו להעלות לשליט תשלום שנתי ייחודי של גופרית גולמית במשקל 500 ק"ג.

ברשימות שכתב בעברית  סיפר סרור על שבט  שבו נתקל במסעותיו לאורך נהר הניז'ר בדם דאגטון או דאגא שטען שהוא ממוצא יהודי אף שאנשיו  שכחו כל אות וכל תו ממסורת ישראל. אך נראה שהוא שגה בכך.

מהמסמכים שהשתמרו עד היום עולה ששיירות הסחר של הרב אביסרור נשדדו שוב ושוב, עד שב-1868 קרסו עסקיו והוא חזר למרוקו. אחד מאחיו נשאר בעיר, ולאחר מותו ב-1871 הוחרמו נכסי המשפחה בידי השלטונות. אביסרור עצמו חזר עוד פעם אחת לטימבוקטו ב-1879 כמומחה למקום, במסגרת משלחת ששיגר הקונסול הצרפתי.

הנוכחות היהודית בטימבוקטו לא חודשה. מי שרצה לשמור על זהותו היהודית היגר משם, בעוד כמה יהודים התאסלמו למראית עין ונשארו בעיר כשהם שומרים את זהותם בסוד, מחשש לרדיפות.

ישמעל היידרה וקולגות חוקרים כתבי יד  קדומים מטימבוקטו.

היידרה, שמשפחתו מחזיקה בספרייה הפרטית הגדולה ביותר בטימבוקטו, הקים בשנת 1997 עמותה בשם 'זכור', ששמה לה למטרה לגבש ולחזק את הקשרים בין צאצאי יהודים בטימבוקטו. כעבור זמן זכה לביקור של אישים מערב הסעודית, שאמרו לו כי טימבוקטו היא עיר בעלת מסורת מוסלמית מפוארת, ושמוטב לו לחדול מעיסוק ביהודים ובתולדותיהם.

כיום סביר להניח  שלאחר  הכיבוש האיסלאמי שבמהלכו  מי שדיבר על יהודים באיזור טימבוקטו נמצא במקרה הטוב ביותר בסכנת מוות,אולי ישתפרו היחסים בין בני מאלי והיהודים .שהרי כולם הם בעיני האיסלאמיסטים כופרים בני מוות.כידוע לפני נסיגתם ניסו הטרוריסטים להשמיד את אחת הספריות הגדולות של טימבוקטו ,  למרבית המזל רק חלק קטן יחסית מהמסמכים נשרף. אולם סביר להניח ששריפה זאת מראה מה הם מכוונים לבצע בעתיד באיזור.

בכל מקרה ההערכות הם שכיום יש כאלף איש בטימבוקטו שהם ממוצא יהודי.

Rescue: Men recover ancient manuscripts in January after the French seized Timbuktu from Islamic rebels.

תושבים מחלצים כתבי יד קדומים בטימבוקטו לאחר הכיבוש הג'יהדיסטי.

ביבליוגרפיה :

סמנתה מ.קליין "יהודי טימבוקטו " צילומים יהושע צור ואייל קליין ארץ וטבע גיליון 58 נובמבר דצמבר 1998

צור שיזף "יהודים בטימבוקטו " נשיונאל גיאוגרפיק –ישראל גליון מספר 48 מאי 2002

 אלדד ברין "היהודים של "קצה העולם":היהודים בטימבוקטו ובסביבתה לאורך הדורות "עתמול מספר 225 ,2012 ע' 2-5.

עלילות הרב הנועז ותעלומת יהודי טימבוקטו

 פיטר גווין "סיפורי טימבוקטו " צילם ברנט סטירטן נשיונאל גיאוגרפיק ישראל גליון מספר 152 ינואר 2011.כולל ראיון עם ישמעיל הידרה.

 יהודים במאלי

יהודים באיזור הסהרה בויקיפדיה

יהודי מאלי

יהודים בטימבוקטו אחרי הכיבוש הג'יהדיסטי

מנהיגה יהודית של שבטי הטוארגים בראשית ימי הביניים

דהייה אל כהינה המלכה הלוחמת

 

ישמעל היידרה בספרייתו בטימבוקטו.

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 × three =