לרגל פרסום מהדורה חדשה בעברית של סדרת "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה "מתי שמואלוף פירסם רשימה בנושא זה שבה אני מרואיין .
והנה הרשימה של שמואלוף:
ספר המשך ל"המדריך לטרמפיסט לגלקסיה"
בשורה משמחת ביותר למעריצי הסופר דאגלאס אדמס. בשבוע הבא יראו אור מחדש בהוצאת כתר חמשת ספרי סדרת המדע הבדיוני הפופולרית שלו: "המדריך לטרמפיסט לגלקסיה" סדרה שהפכה לרב מכר ספרותי עולמי שאין לו תקדים. אדמס (שנפטר בשנת 2001) יצר בשנת 1978 סדרה של תסכיתי רדיו שכללו עשרים פרקים ששודרו ברשת הרדיו של ה-BBC. במקור אדמס כתב מערכונים לחבורת הקומיקאים של "מונטי פייטון" אך אף אחד לא התעניין ברעיון שלו ליצור סדרת מדע בדיוני קומי. אך דווקא ברדיו הבריטי מצאו את רעיונותיו כמעניינים ביותר.
סדרת הספרים שיצאה בעקבות תסכיתי הרדיו הפכו את אדמס לסופר נודע בכל רחבי העולם ודורות שלמים של קוראים גדלו על הבדיחות והרעיונות המהפכניים שלו. בין השנים 2004 ו-2005 שידר ה-BBC תסכיתים חדשים שהיו מבוססים על שלושת הספרים האחרונים של הסידרה. אדמס נתן את ברכתו לעבודה על העיבוד.
כאמור תצא מהדורה המחודשת שתצא בהוצאת כתר. המדורה תכלול תכלול גם הקדמה שכתב אדמס וגם ספר חדש "ועוד משהו" שנעשה באישור אלמנתו של אמס ונכתב על ידי אואן קולפר. את הספרים תירגם עמנואל לוטם.
אלי אשד, מרצה, חוקר תרבות שהתמחה בספרותו של אדמס ודוקטורנט לספרות עברית באוניברסיטת ב"ש מברך ואומר: "אני שמח שאדמס מעורר עניין". ומוסיף: "זה מראה שהוא הפך להיות סוג של קלאסיקה. בוודאי שלא נס ליחם של ספריו הראשונים." אשד טוען כי יצירת אדמס פותחת את הראש שלנו לאפשרויות חדשות. לדעתו, הספרים האחרונים מהווים נפילה קשה והוא אינו מאמין כי יסריטו או יהפכו אותם לתסכיתים. אשד שם דגש דווקא על החשיבות בהחזרת תסכיתי הרדיו גם לימינו, כצורת אמנות שיכולה גם להכיל יצירות ספרותיות חדשות ולא רק קלאסיקה. הספר השלישי של אדמס, מוסיף אשד, הוא עדיין טוב, עדכני, מצחיק אבל אינו מצליח להשתוות לספר הראשון והשני הפופולאריים. אלו שאחריו לא עומדים ברמה של הראשונים מוסיף אשד.
יאיר רוה, מבקר הקולנוע של פנאי פלוס ובעל הבלוג "סינמסקופ" אומר כי: "יש כמה ספרים שכל פעם שאני פותח אותם וקורא משפט אקראי, זה עדיין נוגע לחיים שלי בצורה מאוד עמוקה – והספרים הם הגמרא וספריו של אדמס". רוה רואה ביצירתו של אדמס כרחבה וכזאת שמכילה כל נושא אפשרי. רוה מהלל את החשיבה האירונית של אדמס המתבטאת ביצירתו וגורמת לך: "להסתכל מנקודת מבט הפוכה ולא צפוייה. נקודה שפותחת את העיניים.". רוה מאפיין את אדמס גם כסופר מד"ב, כסאטריקן, אך גם כאחד מהוגי הדעות המשובחים שקמו במאה העשרים. רוה שפגש את אדמס מספר שהוא אחד הסופרים הגבוהים שפגש. רוה רואה באמנות התסכיתים כחלק ממסורת חיה של העם הבריטי. לא במקרה הסידרה שהחלה כתסכית, הפכה למשחק מחשב באטארי ורק אח"כ הפכה
מרב מלודי, יוצרת ועורכת כתב "misuse" חושבת שאדמס מבריק ומצחיק "אני גיליתי אותו בתיכון בטעות, והיה כל כך מצחיק שהספרנית העיפה אותי מהספרייה". מלודי מוסיפה כי, בספר האחרון יש אנקדוטות קטנות וסופר חיוניות לחיינו, ושמופיעות כמשמעותיות בסיטואציות שונות בחיים. בהרבה מובנים הוא נתן צורת אירגון לאירועים השונים הקורים בחיים שלי. גם הדור החדש יהנה מהספר הזה.
מלודי רואה את היצירה של אדמס כמו ספר אגדות שמצד אחד הוא פילוסופי ומראה עוד פן של הסתכלות על החיים ומצד שני הוא נרטיב מצחיק, טוב וחכם.
הספר הכי אהוב על מלודי הוא "סלמון הספק" הכולל סיפור קצר ומבריק על שני אנשים שיושבים בתחנת רכבת. האחד קונה עוגיות ועיתון. והוא מספר שבא בחור צעיר שפשוט לוקח לו את העוגיות מהשקית והוא לא מגיב על זה, מרוב נימוס. וכל אחד לוקח עוגיה ועושה פרצוף לשני ואוכל את העוגייה בתגרות. ואז שהצעיר קם, אז הוא מגלה שהשקית הייתה באמת שייכת לצעיר ולא לו, כי שלו התחבאה מאחורי העיתונים. והפאנץ' אומר כי שיש בעולם בחור שמסתובב עם אותו סיפור בדיוק רק בלי הפאנץ' ליין.
זאת הגירסא המלאה של הדברים שהתפרסמו בקצרה בתרבות ישראל היום, 26.7.2011
ראו גם
אלי אשד על דוגלאס אדמס
תגובה אחת על “דוגלאס אדאמס, "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה " ואני”
[…] לשידור הראשון של תוכנית הרדיו המדעית הבדיונית הידועה "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה " מאת דוגלאס אדמס בשמיני למרץ 1978. […]