web analytics
קטגוריות
מדע בדיוני ספרות יפה ספרות פנטזיה פילוסופיה

היוצר כגיבור קוסמי : הואריאציות של גבריאל מוקד

סקירה מפורטת כולל ביבליוגרפיה על היצירות האניגמטיות ביותר של החוקר העורך ומבקר השירה של גבריאל מוקד, מסות בדיוניות בסגנון בורחס וקפקא ,"הוריאציות ".

..וגבריאל מוקד הוסיף  בלי לאות לפרסם את

עכשיו"

ומחליף "כוכבים " כמו גרבים

ופותח בואריאציות כמו גולדברג שני"….

נתן זך סיכום ביניים בנתיים הארץ 22 בספטמבר 2006

 

בימים אלו מפרסם העורך והמבקר גבריאל מוקד גיליון חדש של כתב העת בן חמישים השנה "עכשיו".

 ולרגל זה להלן מאמר מקיף על יצירתו הספרותית "הואריאציות שזכתה בידי האתר ל"פרס הגולם" ליצירת פנטאסיה עברית מופתית  ונבחרה כחלק מהיכל התהילה של ספרות הפנטסיה העברית.

המאמר כולל ביבליוגרפיה מקיפה  וראשונה של כל הואריאציות ושל המאמרים שנכתבו עליהם.

ונפתח בדוגמה טיפוזית של אחת המטאואריאציות המאוחרות של גבריאל מוקד שלדעתי היא ממיטב יצירתו בתחושת האניגמטיות הקוסמית שלה ומצד שני בתחושה שאם רק תתאמץ ותאמץ את המוח עוד קצת ועוד קצת תתחיל אולי להבין על מה הוא מדבר:

 

התהייה הקיומית

ואריאציה מאת גבריאל מוקד

 

 נניח שבמאה מליארד שמשות המצויות בכל אחת ממאה מליארד מערכות הכוכבים ,היה נדלק פתאום הניצוץ התבוני ומתעוררת התבונה הקיומית ,ואם לא בלב השמשות עצמן ,אזי בכוכבי הלכת שהקיפו אותם ,וריבואי רבבות של טריליוני מיליארדים  של גזעים , המורכבים מיצורים שונים ומגוונים כל כרך ,הפוכרים את כנפיהם ,ידיהם ומשושיהם כלפי מעלה ,שהיה גם מטה ,או מפעימים בפשטות את משטחי התחושה שלהם ,ממלאים את החלל הבין –כוכבי בתפילות תהילה לבורא הכדור הגיאומטרי האטום והענקי בו היו מצויים , חדורים בשמחה נלהבת  או בתחושות של חוסר טעם ,בשלל צורות ודרכי תפיסה ,רואים וחשים במקום שמיים ,שמעליהם מצוי היוצר עצמו ,רק מערכות כוכבים נוספות ואת עצם החלל החומר מרוב קרינה ,ואיזה סוג של שוועה קוסמית היה מופנה תמיד אל היוצר המשוער, אך אף פעם לא משודר מגזע לגזע ומכוכב לכוכב ,כי הרי לגזעים השונים בתוך המערבולת לא היה בדיוק מה לאמר זה לזה ,וציפו רק לתשובה למעלה ( אבל לא היה למעלה) בלי קשר לגודל השואלים ולפחדיהם ,לחטאיהם ,למבנה גופם ולחושיהם ,שחמשת החושים שלנו היו רק קטע מהספקטרום שלהם ,וגם מערכות ממוחשבות ורובוטיות ואיתותים בתת- חלל היו רק חלק מתקשורת פנימית לא מעניינת כל –כך,בסימפוניית התחושות ומאווים קוסמית שאפפה את כל החלל הפנימי של הכדור הפועם הזה ,אשר כל יחיד הניצב ומרחף בו ,בלי לקשר להרכב גופו ,מוחו וצורתו החיצונית ,או יסוריו ומאבקי הישרדותו בתוך חלל פנים של כדור קוסמי פועם ,היה חדור באותה הכמיהה המוזרה עצמה < לברר את טעם מציאותו ומוצאו של הכדור הענקי ושל קיומם בו.

( 8 מטאוריאציות   )

 

גבריאל מוקד עם אלי אשד בערב על הואריאציות.

 

מזה עשרות שנים ידוע פרופסור גבריאל מוקד  המכונה "איש החרב"  בעולם הספרות העברית כעורך הוותיק של כתב העת |עכשיו"  כמבקר ספרותי וכמגלה יוצרים צעירים.

הרבה פחות ידוע שהוא עוסק ביצירה ספרותית משל עצמו ושהוא תרם תרומה חשובה גם לעולם הספרות היפה .

היצירה הספרותית החשובה ביותר ובעצם היחידה של מוקד משתייכת לז'אנר הספרותי שלם  פרי יצירתו המקורית חדשני וייחודי למוקד  פ שנקראות ה"ואריאציות " וכיום "המטאוואריאציות ". מעין מסות פילוסופיות- בדיוניות  המשלבות בין השאר הגות מופשטת פרוזה זרם תודעתית ,מקצבים שיריים  מעין תרכובת של סיפור, מסה,  פילוסופיה ויומן אישי  שיש בהן נקודות קרבה למאמרים סיפורים של בורחס וקלוינו ופה ושם אפילו אלמנטים של מדע בדיוני .מאידך אחדות מהן לפחות גם אלו שנראות לכאורה במבט ראשון כמדע בדיוני טהור יכולות להתגלות במבט שני כרשימות אוטוביוגרפיות במובהק שגיבורן הוא בבירור מאוד המחבר עצמו המתייחס למצבו הקיומי העכשווי בעת כתיבת הואריאציה.

התרגום הצרפתי ל"ואריאציות"

יש כמו המחבר עצמו שרואים בהן יצירות מודרניסטיות מובהקות.יש אחרים כמו המבקרת רות נצר  שרואים בהן יצירות פוסט מודרניסטיות גם אם לא לכך כיוון המחבר כשכתב אותן.

אין ספק, כי במצב מסובך כזה, הנותר קטוע וללא מענה, קל היה להגן על ממשותן של התגוונויות ריגשות ואחרות, בזרם התודעה מאשר על ממשותו של הרצון. אמנם תחום הדיון העיקרי לא היה בדיוק בפרטי זרם התודעה, ואף אל בדרך אירגונם ..וגם בכרכי המאוויים ובתמונה. ואף עוצבו בפליז, ממשויות יפות כמו ומזכירות בעוצמתן כמה דברים אחרים, שאין לפקפק במציאותם החמורה והאמיתית גם ברשומות הסתמיות וגם בכרכי המאוויים ובתמונה. …" מה זה?זרם התודעה?הגל החדש בספרות החדשה?עמליה כהנא כרמון?שלי יחימוביץ?נטאלי סארוט?אלן רוב גרייה?ג'ימס ג'ויס? לא חבר'ה-לא זה ולא זו!קבלו את גבריאל מוקד!!

אתר בוקספר

G Moked19841.jpg

ברור שרק מעטים כתבו משהו הדומה לואריאציות בישראל או בעולם. אבל לא חסרים ניסיונות להשוותן ליצירות של סופרים ידועים.

 הואריאציות  הושוו למשלים של קאפקה ( שבו עסק מוקד רבות וכתב עליו מאמרים וספר שלם על סיפורו "הגלגול ")  ,  לסיפורים-מסות של חורחה לואיס בורחס , לפנטזיות של  הסופר היהודי הפולני ברונו שולץ ושל  הסופר האיטלקי איטלו קלוינו לסרונטס ביצירתו "דון קישוט "  יש שהשווו את  הואריאציות עם כתבי פילוסופים שונים כמו הגל וקירקגור וניטשה  ובעיקר כתבי האקזיסטנציאליסטים הצרפתיים סרטר וקאמי .

 הן אפילו הושוו לסופר המדע הבדיוני  לרוברט סילברברג בספרו "כנפי הלילה ".

ואכן ברור  שסיפורי המדע הבדיוני שאותם קרא  מוקד בשנות החמישים והשישים היו מקור השראה לכמה מהוריאציות ,  למשל "העלוקה " של רוברט שקלי  שהופיע בהמלצת מוקד במגזין המדע הבדיוני  "קוסמוס": ותיאר בחלקו את היקום ואת הנעשה מנקודת המבט של ישות קוסמית "העלוקה". ניסיונות להציג נקודת מבט קוסמית כזאת כביכול  אנו מוצאים במטה ואריאציות המאוחרות יותר של מוקד. ( שקלי נשאר סופר חביב על מוקד וסיפור מדע בדיוני אחר שלו הופיע לימים ב"עכשיו" בשנות השבעים).

 הואריאציות הושוו גם לש"י עגנון שעליו כתב מוקד ספר בשם שבחי עדיאל עמזה :   ניסויים בדיון אסוציאטיבי /    [תל-אביב] :   מהדיר  ,    1957 )  שכולל את  הביקורת המופתית ביותר שלו שבו ניתח שני סיפורים של עגנון שבבירור יש קשר  הדוק בינם ובין הוריאציות.

מוקד סיפר :

 התחלתי את הקריירה הספרותית שלי עם מסה יוצאת דופן על עגנון שבה עשיתי מה שאף אחד לא עשה מעולם זאת הייתה מסה סיפורית שבדקה את המציאות שיצר עגנון באחד מסיפוריו הפנטסטיים ביותר "עידו ועינם "באילו הייתה אמת לאמיתה. עגנון התרשם מאוד ושלח לי מכתב נרגש בעניין הזה. גם גרשון שלום חוקר הקבלה כתב  לי שבאמצעות המסה הזאת הוא ירד סוף סוף לעמקו של אותו הסיפור .

את דרכו בעולם הספרותי החל כמבקר שכתב ספר חשוב על יצירתו של קפקה הגילגול ולאחר מכן ספר חשוב עוד יותר ופורץ  דרך ממש שנשאר כמעט מבודד בתחום הביקורת בעברית בשם  

"שבחי עדיאל עמזה " ( 1957 ובמהדורה שניה ומורחבת מאוד ב-1989 בשם שבחי עדיאל עמזה   "עד עולם " ו"עידו ועינם מאת ש"י עגנון . ) שבו ניסה "לפצח" את שתי היצירות החידתיות ביותר שאותן כתב ש"י עגנון אי פעם , שני סיפורים קצרים בשם "עידו ועינם" ו"עד עולם "ושניהם עוסקים בחוקרי תרבויות קדומות וביזאריות פרי המצאתו של עגנון שמנסים להשיג כתבים קדומים אבודים בעלי חשיבות עליונה של תרבויות אבודות אלו.  

אלא שמוקד לא סתם ניסה "לפענח ולנתח ניתוח ספרותי רגיל של   סיפורים אלה כפי שעשו גם מבקרים רבים אחרים אלא גם מרחיב אותם ואת העולם הבדיוני שעומד מאחוריהם  על ידי חדירה לעולמו הפרטי של עגנון ושיחזור האווירה החוויתית של העולם הבדיוני של התרבויות הקדומות שיצר עגנון העולם של העיר הקדומה "גומלדיתא "כאילו היה זה עולם אמיתי שהמסאי מתאר אותו "מבפנים" מתוך הכרות מחקרית משל עצמו .,עדיאל עמזה גיבור הסיפור "עד עולם " הוא כנראה אחת הדמויות הבדיוניות המעטות שזכו שמבקר ספרותי יכתוב עליהן ספר שלם שבו הוא ממשיך למעשה את המחבר המקורי וממלא בה חללים שונים שהמחבר המקורי העדיף להשאיר פתוחים ובכך הופך את היצירה החידתית ל"אמיתית" יותר לקורא

ספר
מסה מיוחדת זאת של מוקד שהוא מגדיר אותה כ"ניסוי בבדיון אסוציאטיבי "היא יוצאת דופן בתחום הספרות העברית אם כי ניתן להשוותה למסות שונות של בורחס ומיה קגנסקיה ברוסית וניתן אולי להשוות אותה לכותבי המדרשים והדרך שבה הם משתמשים ומרחיבים את הטקסט התנכי אגב חדירה לעולמו .
לספר זה הייתה השפעה גדולה על דור שלם של מספרים כמו עמוס עוז יצחק אורפז ( חתן פרס ישראל) שהושפעו עצומות מהדרך שבה פירש מוקד את עגנון ויצרו בעיקבות טקסט זה סיפורים סמליים שונים. אורפז חיבר בעקבות מסה זאת מסה ידועה בשם "הצליין החילוני "ו א.ב. יהושע כתב כי המסה הזאת הרשימה אותו כל כך שבהשראתה הוא כתב מיד סיפור חיקוי לעגנון מבלי לקרוא כלל את הסיפור של עגנון ששבו עסק מוקד  שהמסה הנ"ל הרשימה אותו ל לעין ערוך יותר מהסיפור של עגנון שעליו התבססה עליו  שנראה בהשוואה סיפור חלש ומאכזב ו"לבטח לא היגיע למעלת ההתרגשות העומק והמסתורין של ספרו הצנום של מוקד". מוקד היה ראשון בכתיבת סוג כזה של "מחקר ספרותי ". אולם מאז אנחנו נתקלים בניתוחים ביקורתיים מסוג זה אצל חובבי מדע בדיוני ופנטזיה שונים שונים למשל אצל חובבי יצירתו של טולקיין "שר הטבעות" ואצל חובבי סדרת "מסע בין כוכבים " שנוקטים בשיטת תיאור וניתוח העולם והיקום  הבדיוני שמוצג לפניהם  ושאותו הם מתארים ומרחיבים מעבר לכוונותיהם של היוצרים המקוריים.

למעשה בספר ביקורתי כביכול זה הקדים מוקד תופעות שונות של הפוסט מודרניזם תנועה שאמנם הוא ידוע בהתנגדותו העמוקה לרעיונותיה.

מוקד מספר ש"הואריאציות" באו לעולם באופן לא מתוכנן ממש בסוף שנות החמישים לאחר שכתב ספרים על קפקא ועגנון מקורות השראה ברורים .נראה שמה שעשה בשבחי עדיאל עמזה " כשניסה לחדור ליקום הבדיוני של עגנון יצר אצלו את הצורך ליצור יקום בדיוני משל עצמו שגם אותו תיאר בצורה כמו מסאית. .

מקור השראה חשוב  נוסף הוא השירים הקוסמיים של  ידידו של גבריאל מוקד  המשורר דוד אבידן.

 .מוקד פרסם עד היום כ60 ואריאציות בכתבי עת  ובספרים שונים ויש לו עוד 40 בכתובים.  כך למשל היה מחזור סיפורים שרצה לכתוב ולא כתב על "אגדת האקדוחן " בבירור  מבוסס על אהבתו של מוקד למערבונים אך זה לא פורסם או שפורסם בצורה שונה מאוד כ"איש החרב".אלו הם קטעים קצרים ולא כל כך קצרים לרוב אניגמטיים לחלוטין שאי אפשר לתארם כסיפורים אלא כמעין קטעים פילוסופיים על נושאים  שהם לכאורה לפחות   בקריאה ראשונה אזוטריים לחלוטין,  שהופיעו במקור בכתבי עת  בעלי תפוצה קטנה ולאחר מכן  בספרים בעלי תפוצה קטנה לא פחות במהדורות מצומצמות ביותר שנועדו להפצה  רק בחוג קוראים צר  ומצומצם של מקורבים וידידים  של המחבר  אנשי ספרות ואמנות שונים ולא נשלחו אף לספריה הלאומית כעותקי חובה כדרוש בחוק.כתוצאה ספרים אלו הם כיום יקרי המציאות. אולי אחת הסיבות לנדירות שלהן מלכתחילה הייתה משום שהמחבר הרגיש שהוא חושף את עצמו בהן באופן יוצא דופן והעדיף כתוצאה לא לאפשר להן תפוצה רחבה.

הגיבור כישות קוסמית

"אינני איש חרב , אמר איש החרב, " הראוי לנהל קרב כזה .אינני איש חרב ,אמר איש החרב , המתאים להתחיל קרב כזה…עתה עוצבו תנאי הקרב לרעתי .באורח שרירותי ייסרו אותי .למעשה קברו אותי עוד לפני מותי מופקרות עיניי אל ברק השמש .אמש יכולתי להרתיע את כל  ההמון שלפני. עיניי לא היו מסונוורות .חיכיתי לאות . שוט התבוסה לא הונף על גווי ….

 (  איש החרב " ואריאציה מ-1963 , ואריאציות ע' 23)

 

גבריאל מוקד.צילום מאת יובל קצובר.

לדעתי הואריאציות  של מוקד הן  מאין  השתקפויות של שירי אבידן  בשילוב בין האישי האוטוביוגרפי  והקוסמי-מדעי בדיוני  שבתיאור דמות הגיבור.

לתאר  את הואריאציות  זוהי כמעט משימה בלתי אפשרית אבל באופן כללי  כל אחת מהן מתארת מעין  אירוע  במציאות שונה ופנטסטית לפחות לכאורה   שנתפסת רק לאיטה ובמעומעם  בידי הקורא אם כי הכותב מתאר אותה לכאורה בצורה מדעית פרטנית פילוסופית יבשה

וכך יש  ואריאציות כמו "מפקד הפרטיזנים "  שיש בה לכאורה אלמנטים מדעיים בדיונים ברורים והסיפור מתרחש כביכול  באימפריה גלקטית כל שהיא בדומה לזאת שתיאר אייזק אסימוב בסיפורי המוסד ומספר  על מפקד פרטיזנים "עיקש ויחפן מהמחוזות השוליים של האימפריה " שהיגיע לבית הספר לפיקוד ומטה של הקצונה הקיסרית בעיר הבירה ..אך  לקורא  מתברר לקראת  סוף הסיפור  שהגיבור אינו אלא מעין שיקוף של המחבר ושל מצבו הקיומי-האקדמאי –ספרותי  רק על רקע גלקטי . הסיפור מסתיים לכאורה בגירסה הקצרה והידועה יותר שלו בחוסר היכולת של הגיבור להרצות במישרין לשומעיו את "כללי הלוחמה הפרטיזנית. והוא הופך למעין פרטיזן בתוך המערכת האקדמאית השנואה עליו  "

המסר האמיתי ניתן לשער הוא לגבי בעיות שאותן חש המחבר בחוסר יכולתו להעביר רעיונות מסויימים שלו לשומעיו באקדמיה הישראלית.ואת כל זה הוא מעביר  לרקע  מדעי בדיוני גלקטי.

ישנן כמה קבוצות או סדרות  של וריאציות.

האיש בחולצת הנסוס על עטיפת קובץ ואריאציות.

סדרת הואריאציות  מרכזית ביצירתו של מוקד על  "האיש בחולצת הנסוס" מערכת היחסים בין אדם אנונימי והלבוש המוזר שאותו הוא לובש לבוש בעל כוח מאגי  שלכאורה נותן לאיש הלובש אותו  כוחות על  שונים אם גם בלתי ברורים וגדולה  ועוצמה

יורם בקר ואורי טננבאום בפנטומימה המבוססת על "חולת נסוס" הוצג בערב ואריאציות במוזיאון  תל אביב.

 אבל בו  בזמן מסכן אותו ואף מחסל אותו באיטיות ובייסורים קשים  ( ואריאציה שהושפעה מספר פנטזיה איזוטרי של ג'מס בראנץ' קאבל בשם "ג'ורגן"  ).

גבריאל מוקד .ציור מאת אילנה יפה .

 סדרת ואריאציות שנייה היא "איש החרב " שעוסקת בנחישות להפעיל כוח מבוקר על מנת להגן על אידיאלים מסויימים . הגיבור איש החרב" הוא  מעין לוחם הנאבק ללא הרף מאבק סיזיפי ובלתי נגמר בכוחות הבירוקרטיה במאמציו להגשים את מטרתו ואת יעודו ויהי מה כנגד כל המכשולים האינסופיים. בבירור הגיבור כאן הוא תיאור אידיאליסטי של לוחם שבע קרבות המושפע מחד מסיפורי ההרפתקאות של הסופר הפולני סינקייביץ וגיבוריהם האצילים הפולניים הלוחמניים ומאידך מושפע ואולי באותה המידה מסיפורי וסרטי מערבונים על אקדוחנים לוחמניים בעלי תחושת כבוד עמוקה.

 קבוצה שלישית עוסקת במטאפורות של צבא וקרבות והיא בעלת אלמנטים מדע בדיוניים חזקים במיוחד.למשל בואריאציה  על איש פרובינציה שבא לבקר את המרכז של אימפריה כל שהיא שיכולה בהחלט להיות אימפריה גלקטית

 קבוצה  רביעית  עוסקת בלשון.וקבוצה חמישית  עוסקת בגישה פילוסופית או דתית לחיים..קבוצה חמישית היא בבירור אוטוביוגרפית באופן מובהקת ומתארת את חיי היום יום של דמות שהיא בבירור שיקוף ואולי מדוייק של היוצר. "

  הואריאציות  משלבות  בין  דברים רבים אחרים הגות מופשטת ,פרוזה מובנית ומקצת בים שיריים  .בואריאציות יצר מוקד  עולם פרטי מיוחד משלו  שיש להבין היטב את דרך החשיבה של גבריאל מוקד כדי להבינם . לצד פסימיזם אקזיטאטינציאלי של האדם החרד על עצתם קיומו ומשמעותו ניתן למצוא שם אמונות חזקה באפשרות למצוא אחרי הכל משמעות באפשרויות של מצבי  קיום אחרות במצבי תודעה שונים וביקומים אחרים ונבדלים מזה של האני הבודד .

..

מוקד ממשיך לפרסם אותן גם בשנים אחרונות בתור "מטה ואריאציות " והבדל הגדול הוא שבניגוד לואריאציות הן אינן עוסקות ב"אני " המתמודד כנגד מציאות בלתי מובנת כל שהיא כי אם מתארים מציאות לא ברורה כשלעצמה מעין יקום אחר אבל בבירור גם היקום הזה משקף למעשה את סביבתו הארצית מאוד של היוצר .

  . גם העטיפה של הספר   "ואריאציות " מאת פנחס כוהן גן במהדורה החדשה ביותר שבה רואים מתאגרף בתוך שדה של נקודות וכנגד חזית של סבכי חוטים מכיוונים שונים ובצורות שונות  אומרת משהו על משמעותו כמו גם על הדרך שבה רואה גבריאל מוקד את עצמו  בדומה מאוד לדרך שבה ראה ידידו המשורר דוד אבידן את עצמו  כאדם שלכלל חייו קיומו  ופעילותו אין משמעות עכשווית-תל אביבית בלבד  בלבד אלא יש לה משמעות   אוניברסאלית –נצחית קוסמית כלל יקומית שתהיה רלבנטית תמיד ובכל מקום ומימד של קיום.

ייתכן מאוד שהמקור האמיתי האולטימטיבי  של כל הואריאציות  הוא האידיאל האוונגרדי שקלמנט גרינברג ניסח במאמריו "אוונגרד וקיטש" (1939) ו"ציור מודרניסטי" (1960). כדבריו: "המשורר האוונגרדי מנסה למעשה לחקות את אלוהים בבוראו משהו בעל תוקף רק מתוך עצמו, כפי שהטֶבע עצמו הוא בעל תוקף"; "התוכן ייטמע בצורה כל-כך, עד שלא יהיה אפשר לתמצת את יצירת הספרות, כולה או מקצתה, למשהו שאינו היא עצמה".

ומשום כך לדעתי הגיבור של הואריאציות אם כי הוא מעין שיקוף של גבריאל מוקד העורך והמבקר הישראלי נתן להם  בחלק מהן רקע מרוחק וכמו מדעי בדיוני – גלקטי כדי להבליט את העל זמניות והמשמעות של מצב הקיום שמתואר בואריאציות.

 

 נספח 1: הואריאציות בספרות ובמדיה :

מעניין שלמרות האיזוטריות הקיצוניות של הואריאציות הרי הייתה להם השפעה מסויימת על יצירות שונות של  יצירות  ספרות אמנות  ודרמה ומחול .

יש מקום לראות ביצירה זאת של מוקד מעין ז'אנר ספרותי חדש שהשפיע מאז על סופרים שונים כמו אורציון ברתנא בקובץ הסיפורים הפנטסטיים שלו שריפות :   סיפורים    תל-אביב :   ספרית פועלים,   תשמ"ו 1985

לוכדי עריקים / אמנון נבות

הואריאציות שימשו  גם כמקור השראה עבור ספרו של אמנון נבות |לוכדי עריקים או רומן על משטרה צבאית. /    ירושלים :   כתר,   [תשנ"ב] 1992. שבאופן ספציפי הושפע מהואריאציות הצבאיות של מוקד  שראשי פרקים אצלו הם ציטוטים מואריאציות שונות. .

  הואריאציות הישפיעו גם על השירה של עמוס אלדהייט בספר השירים הראשון שלו "נשימה" (הוצאת עמדה 1996) ששם מופיעים גיבורים קוסמיים דמויי "איש החרב " של מוקד.

עטיפת הספר במדינות השמים

השפעתן של הואריאציות על  שלמה שובל ניכרת  בקובץ הסיפורים השיריים שלו במדינות השמיים /    הקיבוץ המאוחד,   1998 קטעים מדעיים בדיוניים שמזכירים מאוד את הואריאציות.

הוסף לסל את חדר - ספריה לעם 452 / יובל שמעוני

ואולי יותר מכל בולטאת השפעת הואריאציות בספרו המוערך מאוד  של  ויובל שימעוני ב חדר    (תל אביב   עם עובד   1999   תשנ"ט ) הכולל סיפור המושפע בבירו מהואריאציות ומתרחש בתקופה קדומה כמו אגדתית.

יורם בקר ואורי טננבאום בפנטומימה המבוססת על "חולת נסוס" הוצג בערב ואריאציות במוזיאון  תל אביב

 .ואריאציה בצורת פנטומימה של מוטיב חולצת נסוס הועלתה על ידי הלהקה של יורם בוקר עם יורם בוקר ואורי טננבאום בבימוי   השחקן והמשורר מוטי בהרב ויורם בוקר.

איש החרב שימש כבסיס לבלט של להקת "בת שבע" ( עם הרקדנים עפרה דודאי איריס פרנקל  ועודד הררי ) .עם  כוריאוגרפיה של רונית לנד ומוזיקה של רון קולטון.

 יצירות מוזיקליות על בסיס הואריאציות הולחנו בידי דרור אלימלך רון קולטון  (_ "ואריאציה לאיש ה החרב :יצירה אלקטרוקואסטית ) ואריק שפירא.

חזי לסקלי יצר מיצג  בשם "ריתמיקה נגד צללים " ואריאציה על "איש החרב" .

רינה דוידס הופיע במחול בשם הואריאציה ההגלינית שאותו יצרה רונית לנד.

מיצג על בסיס הואריאציות נוצר בידי דורון פולק

המופע הראשון היה בצוותה בראשון לציון ואחר כך בצוותא תל אביב  מיצג של ציפורה לוריא מבקרת אמנות ידועה ב1979. היא השתמשה בואריאציה הגליאנית ובחולצת הנסוס .

ב1980 הועלה ערב ואריאציות גדול במוזיאון תל אביב שהיציג המחזות שונות של הואריאציות להקת שבע יצרה מחול על פי חולצת הנסוס ,הקטע של ציפורה לוריא היה קטע של מוטי בהרב ויורם בוקר שעשו ואריאציה  על מפגש בין האיש בחולצת הנסוס קטע מיצירתם המבוסס על הוריאציות .היה יצירה מוזיקלית של רון קולטון על סמך איש החרב. היה מיצג של חזי לסקלי על בסיס הואריאציות .וקטעי קריאה של מוטי בהרב.

בשנות התשעים המוקדמים הועלו על הבמה בתל אביב  המחזות של הוריאציות בשני מופעים  שונים זה שערך דורון פולק  . לדורון היתה קבוצה למיצג בשם "טרה".

במסגרת קבוצה זו הוא ערך ערב גדול שבמרכזו היו מיצגים של  וואריציות על ואריאציות.

למשל קטע חזק של טל הרן שהציגה את "האיש בחולצת נסוס"  שבו הלבוש המאגי היה עיתונים .

לאחר שנים ב2002  דורון פולק ביים מופע וידאו על בסיס הוואריאציות עם זוג האמנים אורלי ואורי דושי על פי חולצת נסוס  . בנוסף הוא ביים קטע וידאו  שהוצג גם בברלין וגם בתל אביב עם האמנית מברלין נורמה דרימר.

 ובנפרד מזה להקת בת-שבע ביימה והציגה כוריאוגרפיה על "חולצת נסוס" . וכן רונית לן וקבוצת המייצג של צותא יחד עם צפורה לוריא .

שלוש יצירות מוזיקאליות שהולחנו על בסיס הווארציות של חתן פרס ישראל למוזיקה אריק שפירא. וקטעי קרינות  של מוטי בהרב ויהונתן אנוש.

היו שלוש תערוכות על פי הואריאציות

על פי הואריאציה "הקרב על העיר" הייתה  תערוכה של מרים נייגר שהיציגה אותן  ב-1995 במשכנות שאננים בירושלים ובאוניברסיטת באר שבע. את התערוכה עצר פרופסור חיים פינקלשטיין

קטלוג התערוכה נקרא: מצור / מרים נייגר, גבריאל מוקד ;  קולאז'ים, רישומים, דגמים, מיצב / מרים נייגר — ואריאציות (פרוזה נסיונית) / גבריאל מוקד [אוצר התערוכה: חיים פינקלשטיין]. באר-שבע] : אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, הגלריה לאמנות ע"ש אברהם ברון, 1988.קטלוג של 32 עמודים.

תערוכת צילומים על פי הואריאציה של נועה מימן ביוזמת דורון פולאק ב2007

והיה גם אצל ניקו ניתאי ערב ואריאציות שאלי אשד  השתתף, בו כמרצה על בדיון על המסה הספרותית הפנטסטית "שבחי גבריאל עמזה " שהיא תופעה ייחודית בתחום הביקורת הספרותית  בישראל .  ניתוח ספרותי כביכול של יצירת עגנון שהוא למעשה הרחבה של עולמו הבדיוני של עגנון  בחיוזי של תופעות פוסט מודרניות שונות מחד ופעילויות שונות של חובבי "שר הטבעות " ו"הארי פוטר " מאידך.

נוסף ל60 ווריאציות שפורסמו בספרים שיצאו על ידי פפירוס ואוניברסיטת תל אביב

ועל ידי הקיבוץ המאוחד וספרים שיצאו במהדורות מצומצמות שנועדו לידידים מצויות אצל המחבר

עוד כ 100 ווריאציות הנתונות בשלבים שונים של הכנסת נוסח.

 

גבריאל מוקד בחדר עבודתו.צילם יהונתן צור.

ביבליוגרפיה על הוריאציות 

עיון

דברים בוטים . הוצאת זרקור , 1954. 34 עמודים.

עיונים בהמטרמפוזיס לפרנץ קפקה : : פרקים בתולדותיה של חווייה אקזיסטנציאלית אחת. המהדיר. 1956.מהדורה שניה : 1984. המהדיר.

שבחי עדיאל עמזה: ניסויים בדיון אסוציאטיבי.מהדיר 1957 . 83. עמודים :

מהדורה שניה ומורחבת מאוד  בשם שבחי עדיאל עמזה : "עד עולם " ו"עידו ועינם"  מאת ש"י עגנון .

 שוקן , 1989. 176 ע'  על סיפורי ש"י עגנון .

ספרות יפה

ואריאציות בספרים

ט"ו ואריאציות :פרקים מתוך קטע קודם , הוצאת המהדיר ,1966. 47 עמודים.

קטע קצר:כא ואריאציות . הוצאת המהדיר , 1967. 58 עמודים.

שעה שהוצאה חולצת נסוס .

חמש ואריאציות ( ועוד שתיים ) ( על המעטפת :"חופשות מתוך קטע קודם ")  . הוצאת המהדיר . 1968. 46 עמודים.

הוא נאלף לפעול בלי הרף…

2. לאחר שנאלף לשרוף את כל ניירותיו

3. אינני איש חרב .

4. הקניות הבלתי פוסקות להשג ממשי .

5.שהייה ארוכה יותר במקום האירוע רק שגעה אותו בעצב .

6. המחלקות בין הפיקודים השונים של הצבא.

7. גם הידיעה שיש אושר מרחף ועגול. ..

על חוסר האפשרויות של הרדוקציה ( מסכת עיונית קצרה ).  .הוצאת מהדיר . 1969.32 עמודים . תורגם לאנגלית . והתפרסם בכתב העת הניו זילנדי DOUBLE.

5 ואריאציות  ( ספר שונה מהקודם ) .מהדיר , 1971.   67 עמודים.

1.מנהיג הפרטיזנים

2. משפט עז ונמרץ.

3. שרשרת הפיקוד העליונה.

4. בכמה רמות יכולת ניתנו לתיווך .

5. אכן לא היה ספק בדבר.

מבחר ואריאציות : 1959-1976. פפירוס, 1979.

כולל את :

  1. ההצעה  הראשונה.
  2. לבושו וגופו.
  3. מושאים להערצה.
  4. חוויה סטטית וחוויה דינאמית.
  5. לבושו ,גופו והסכנה הפתאומית.
  6. .בעיית הקצבים
  7. .הפעלתה של חולצת נסוס.

8.הפעולות האחרונות.

9.פגישות על דרג גבוה.

10.חלום העתודה.

11.הפגישה עם האיש הזקן.

12. המהות האסתטית והמרוממת של לבושו.

13. הגילויים והדימויים.

14. עיר הבירה והפרובינציות.

15.איש החרב.

16. הכמיהות להישג ממשי.

17.שהייה ארוכה יותר במקום האירוע.

18.מסע בים.

19.הפיקודים והמטה.

20.צורות התעתוע.

21.חופשות.

\22. שרשרת הפיקוד העליונה.

23.מהלך הדיון.

24. חיפוש אחר המשפט הקובע ,בן שבע המילים.

25. משפט עז ונמרץ.

26.מנהיג הפרטיזאנים

27.מי ניהל את הדיון?

28.אבל מי היה סוקראטס?

ואריאציות , הקיבוץ המאוחד , 1995.

כולל את

שער א- האיש בחולצת נסוס

ההצעה הראשונה

לבושו וגופו

מושאים להערצה

חוויה סטאטית וחוויה דינאמית

הפעלתה של חולצת נסוס

פגישות על דרג גבוה

חלום העתודה.

שער ב- איש החרב

איש החרב

מחלוקת בין הפיקודים

הצלת המטה

טיוטה להגנה עצמית

מנהיג הפרטיזנים

עיר הבירה והפרובינציות

הקרב על העיר

צו הגיוס

גיבוש תוכניות הקרב

המפקד המושלם.

שער ג-מצבים שונים

מי שניצב רועד כך

וינייטות להתארגנות

שהייה ארוכה יותר במקום האירוע

איך היה יכול

חופשות

קלף הרעם

מסע בים

תביעות לוח הזמנים

צורות התעתוע

הפרדות בין התחומים

כל המתיחות

נוסחות העזכר

הכמיהות להישג ממשי

האלמוניות המוחלטת של הלכיתו

שער ד' –האיש בחולצת נסוס 2  

הפגישה עם האיש הזקן

הפעולות האחרונות

עיוורון הצבעים של האיש בחולצת הנסוס

רק בחסות התבוסה המוחלטת

\תחושת ההרפתקה

הגילויים והדימויים

בעיית הקצבים

כל הרעות

שער ה' –שאלה שעניינה סוקרטס

שאלה שעניינה סוקרטס

סוקרטס והדמון שלו

בין קיפולי הפיכת הקלף

משפט עז ונמרץ

האורקל המוזר

חיפוש אחר המשפט הקובע,בן שבע המילים

ואריאציה זן בודהיסטית

ואריאציה שפינוזיאנית

גם במערבולת התבוסה

מי שאיננו איתי עכשיו

איש המקצוע

 

.

 8 מטהוואריאציות.הוצאת "המהדיר " בשיתוף עם מערכות "עמדה " ו"כתם" 2009.

כולל את :

פגישה עם המהות

הימור

לשון כסף עשויה מקוארקים

מוחו העשוי ממיתרוגים

הפרוטונים והקווארקים שבשיער

מה מוזר

בין מהות לחוסר מהות שלו

התהייה הקיומית .

 

צילום אביגיל עוזי

רשימת הואריאציות בפרסומן המקורי בכתבי עט.

3 ואריאציות

פרוזה מספר 1 1976.ע' 10-13.

"שלוש ואריאציות " עכשיו מספר 35-36. ע' 204-217 . 1977.

א."מקצתן של ישויות צעירות אלו ". ( לא הופיע בקובץ).

ב."משפט עז ונמרץ"( הופיע בקובץ)

ג. שרשרת הפיקוד העליונה "( הופיע בקובץ").

 "3 ואריאציות" עיתון 77 מספר 4 ע' 7,14 1977.

( לא הופיעו בספרי מבחרי הואריאציות )

כולל את

א.      "האם חוויתו החשובה ביותר שימשה רק תחליף" ( נכתב 1963)

ב.       ואריאציה גימנזיסטית ( נכתב 1962

ג.        "עכשיו לא נזקק כלל לניצחון "( נכתב 1963) .

ד.

ארבע ואריאציות " עכשיו גליון מספר 37-38 . ע' 67-70.  מאי –יוני 1978.

א.      גם בתוך הערכת של התבוסה השלמה "( הופיע בקובץ).

ב.       ואריאציה הגליאנית ( הופיע בקובץ תחת השם "החיפוש אחרי המשפט הקובע".).

ג.        ג. שאלה שעניינה סוקרטס.( הופיע בקובץ).

ד.       עונה לאחר נטישה .( לא הופיע בקובץ).

"שלוש ואריאציות:"מחווה לברונו שולץ "  " עיתון 77 מספר 8-9 .ע' 10-11. 1978. ( נכתבו ב-1960,1961,1964)

"ברק חלק קרוע של חולצת נסוס " ( סיפור ) עיתון 77 מספר 11-12. ע' 13. אוקטובר 1978. ( נכתב ב-1961).

"הציפיה לתגובות "( סיפור ) עיתון 77 11-12 .ע' 13. 1978. ( נכתב 1964)

"מי ניהל את הדיון ?( ואריאציה )" עכשיו מספר 39-40  . ע' 221-227. 1979

"ואריאציות " עכשיו מספר 43-44. .ע' 193-215. 1980.

13 ואריאציות מתוך "האיש בחולצת הנסוס ".

( הערת המחבר "הפרקים המובאים כאן הם שלוש עשרה מתוך מאה ושמונה עשרה ואריאציות בספר "האיש בחולצת הנסוס". ספר בשם זה לא יצא לאור מעולם).

"ארבע ואריאציות "מאזניים נד ( מספר 2 ) ע' 23-25 . ינואר  1982.( כולל איורים ).

( הערת הכותב "הואריאציות נכתבו בראשית שנות השישים הן נראו למחבר כטקסטים ניסיוניים או וידויים למדי ולא נתפרסמו בעיתונות הספרות ולא כונסו במבחר הואריאציות ").

א.      קלאוזוליה סודית .( לא הופיע בקובץ).

ב.       . נועמות העזר ( מופיע בקובץ הואריאציות ).

ג.        התקפות מצפון .( לא מופיע בקובץ)

ד.       ד. הצמדת נושא הקטע. ( לא מופיע בקובץ.

ה.

"שתי ואריאציות " עכשיו מספר 46 .ע' 177-179..  1982

( כולל צילומים  של יורם בקר ואורי טנא ב"חולצת נסוס " מופע בערב ואריאציות שנערך במוזיאון תל אביב.

א.      בין קיפולי הפיכת הקלף. ( הופיע בקובץ )

האם פרי המדובר והכתבים .( לא הופיע בקובץ. חשוב ) נכתב 1965.

שבע ואריאציות " עכשיו 49.ע' 116-124. . 1984.

א.      לבושו וגופו. ( הופיע בקובץ .נכתב 1960).

ב.       מנהיג הפרטיזאנים ( נכתב 1974. הופיע בקובץ גרסה מקוצרת).

ג.        מי שניצב ( לא הופיע בקובץ).

ד.       האורקל המוזר .( הופיע בקובץ).

ה.      מי שאינו איתי .( הופיע בקובץ).

ו.        ואריאציה שפינוזיאנית.( הופיע בקובץ).

ז.        הדפוס הפסוקי .( לא הופיע בקובץ)

"שלוש פתיחות ( פרקי פתיחה של שלוש ואריאציות חדשות ) " מאזניים נ"ז ( 9) ע' 23-25.  מרץ 1984.

כולל את

א.      המפקד המושלם .

ב.       קינה על רקע אישי ( פתיחה לואריאציה "סוקרטס והדמון שלו ")

ג.        ג.קלף הרעם

"19 פתיחות מורחבות לשתי ואריאציות ( סוקראטס והדמון שלו –מי שאיננו אתי " ) עכשיו 50 ע' 48-56. 1985.

"ואריאציות ( 2 הרהורים על לוחמה ומטה ) עתון 77 מספר 74-75. ע' 27. 1986.

( הערכת המערכת "שתי ואריאציות הדנות בשאלות מפלה לוחמה וניצחון . חוברו בשנות השישים ".).

א.      גיבוש תוכניות הקרב "

ב.       ב. תוכנית אישיות של שעה וחצי ליום " ( לא הופיע בספר  קובצי הואריאציות ").

"הנסיגה אל עיר הבירה ( שנת כתיבה 1963) –מצור –הקרב על העיר "(סיפורים )" מאזניים נט ( 7) ע' 28-30. 1986.

( הופיע בקובץ הואריאציות כ"עיר הבירה והפרובינציות ") .שנת כתיבה :1963. תורגם לאנגלית  ב:

P.E.N. Israel 1997 :   a collection of recent writing in Israel / editors: Moshe Ben-Shaul, Karen Alkalay-Gut, Nazih Khere   Israel :   [P. E. N. Center],   1997

( הטקסט של "מצור" הופיע בתערוכה של מ. ניסר במשכנות שאננים בירושלים בצורת מגילה ועותקים משוכפלים אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, הגלריה לאמנות ע"ש אברהם ברון, 1988.

אימת השקיעה והתאורה –האורקל המוזר ( ואריאציות )" עיתון 77 מספר 84-85 ע' 36-37. 1987.( נכתב ב-1965).

שלוש ואריאציות ( סיפור )" מאזניים ס"ב (5-6) ע' 133-134.  אוגוסט- ספטמבר 1988.

א.      הרהורי חופשה ( לא הופיע בקבצי הואריאציות ).

ב.       ב.עירון הצבעים של האיש בחולצת הנסוס "( הופיע בקבצי הואריאציות ).

ג.        ג. צו הגיוס . ( הופיע בקובץ ).

"חלום העתודה –מחלוקת בין הפיקודים " :שתי ואריאציות ". דבר 1.4.1988. ע' 19.

שתי ואריאציות " מאזניים ס"ג (" 5-6) ע' 50-51. . 1989.

א.      "הואריאציה השפינוזיאנית "( הופיע בספר )

ב.       ב. הואריאציה הזן-בודהיסטית ( הופיע בספר).

"איש המקצוע "( סיפור ) " ידיעות אחרונות מוסף יום כיפור 8.10.1989.

גרסה שנייה

"איש המקצוע " ( ואריאציה ) "עיתון 77 גליון 144-145 ע' 17. 1992.

"חניכות במדבר :ואריאציה שנכתבה ב- ולא הוכלל בספר "מבחר הואריאציות 1968." מעריב ספרות 9.4.1990. ע' 8.

"מפקד הפרטיזנים "מאזניים כרך ס"ד חוברת 6-7 ע' 52-58 פברואר –מארס 1990.

( הערת המחבר :"הואריאציה "מפקד הפרטיזנים " נכתבה בשנת 1971 ורק השליש הראשון שלה התפרסם בכתבי עת ובמבחר הואריאציו .במאזניים הובא לראשונה הנוסח המלא של הטקסט הזה שהמחבר הכניס בן גם שינויים אחדים לעומת המקור .

הגרסה המלאה התפרסמה אך ורק כאן ולא בשום קובץ.

"נניח שמכל אירוע " ( ואריאציה חדשה ) "מאזניים 73 (9) ע' 3 . 1999 .( נכתב 1997).

( לא פורסם בספר ) .

 "ואריאציות :הרהורי חופשה" ירושלים :מאסף לדברי ספרות מספר 17 . 2000

"לשון כסף עשויה מקוארקים ( פתיחה למטא –ואריאציה ) עכשיו 67-68. ע' 61-63. 2002.

הופיע גם במגזין הרשת "דג אנונימי "

לשון הכסף עשוייה מקווארקים ואריאציה

"שלוש מטא ואריאציות " עכשיו מספר 69-70". ע' 138-143". 2005.

"שלוש מטא-ואריאציות –פגישה עם מהות ,מוחו העשוי ממיתרונים –התהיה הקיומית " עמדה מספר 14. ע' 52-54. 2005.

"ואריאציות ( ספור ) עמדה מספר 18 .ע' 91-97. 2008.

( הערת המערכת "חמש הואריאציות מאת גבריאל מוקד המתפרסמות כאן מתארות מאבק על ארץ על עם

על מטה קיומי מוגן ועל חדר ועל טעם פרטי תוך צימצום גובר של חלל האירוע וחיפוש המקום האולטימטיבי ".).

  1. מחלוקת בין הפיקודים ( נכתב 1963.הופיע בקובץ )
  2. עיר הבירה והפרובינציות ( נכתב 1963.( הופיע בקובץ).
  3. הקרב על העיר ( נכתב 1986).
  4. תוכנית הקרב לתחזוקת המטה ( הופיע בשם "גיבוש תוכנית הקרב " )( נכתב 1960).
  5. שהיה בחדר שמור במקום האירוע ".נכתב 1964. לא הופיע בקובץ )

הואריאציה "שרשרת הפיקוד "קיימת בכמה גרסאות .

1."קטע קצר " הוצאת הערה 1966.

3.נוסח ביניים מעריב תרבות ספרות אמנות גליון ראש השנה תש"ו

3. נוסח מקוצר במבחר הואריאציות .

שתי וריאציות צבאיות תורגמו לאנגלית ב:

P.E.N. Israel 1997 :   a collection of recent writing in Israel /   editors: Moshe Ben-Shaul, Karen Alkalay-Gut, Nazih Khere  Israel :   [P. E. N. Center],   1997

ספרי  הואריאציות תורגמו

ספרי  הואריאציות תורגמו

לצרפתית הוצאת לבנט אינטר טקסט 1991

לצרפתית הוצאת לבנט אינטר טקסט 1991

Moked, Gabriel    Variations (1959-1986) /  textes traduits de l'hebreu par Charlotte Wardi, Michel Opatowski et Gisele Sapiro   Paris :   Levant,   1991

לרוסית הוצאת קנטור סט פטרסבורג 1993. עם הקדמה של טימור ז'לפיקור ( סופר טז'קי מהתחום הריאליסטי פנטסטי ).

 Izbrannye variatsii / Gabriel' Moked ; perevod s ivrita Israelia Shamira. Sankt-Peterburg : Assotsiatsiia Novaia Literatura, 1993

כן תורגמו ואריאציות בודדות לגרמנית ופולנית בכתבי עת מרכזיים ועומדות לצאת לאור כספרים בארצות אלו.

ארבעת העוזרים :ואריאציה  על איש גונגל " הופיעה לראשונה ב"יקום תרבות ".

ואריאציות שקיימות בכתובים בלבד ולא פורסמו :

זירת-משחק עיקרית/זירת משחק עיקרי (משחק בקביעת משחק עיקרית וזירת משחק עיקרי ).

ב. דיפרנציאליזאציה בלתי פוסקת של דיוקי געגוע.

ג. סמלים של נוכחות יכולים להיות חזקים מהנוכחות עצמה.

ד. שאלת הסיטיפנציה (המלגה ) נדונה לא פעם בכל הוועדות המוסמכות.

ה. פועל פעולות רבות, אך לא אילו שהתכוון עליהן ולא בהרגשה הנכונה.

ו. עכשיו לא נזקק כלל לניסיון נואש לשמור על רציונליות בפקים (זוטות ) קטנים.

ז. המערכה על החלל החיצון היתה לכל היותר שלוחה מסוימת של עיצובים מחודשים

ומהפכות לבקרים בחלל הפנימי.

ח. הגיע הזמן להצדיע לעצמו עליו שוב להצדיע לעצמו גם בנסיבות המחמירות.

ט. אילו היה צדק, העלת נוכחות שכוחה היתה משיבה את מושא הנוכחות לחיים

ואפילו לחיי נצח.

י. אני חושב שזה בסדר. אני במקום שאני צריך להיות.

יא. עתה, לאחר נטישה סופית של רוב התחומים.

יב. השחיתות העמוקה של מצבו החדש.

יג. הטיל את כל כובד משקלו על מלוא כובד משקלו.

יד. לא צריך כל הזמן ללטש את היישות. צריך להניח לה גם להתהות על עצמה.

טו. אין מנגנון. אני המנגון של עצמי.

טז. המפלגה מתארגנת מחדש ולמדת לקח משגיאותיה.

יז. הרגע המסוכן כשהתחיל לחשוב שיש לו מוח.

יח. ההבנות העצומות – למי הן שייכות.

יט. זן בודיזם.

כ. יציאה ממעגל המהירות על ידי מי שעבר כבר ממילא את כל הדברים הגרועים.

כא. האם זה מטיב הדיון הזה כי הוא הכל או לא-כלום.

כב. היה זה בלתי אפשרי לטעות עכשיו. זה היה הקול האותנטי של X עצמו.

ראיונות על הואריאציות

"קו ישיר" אורציון ברתנא משוחח עם גבריאל מוקד " מאזניים סד ( גליון 6-7) ע' 59. 1990.

יעקב בסר "שיחה עם גבריאל מוקד :יש בסיס אובייקטיבי לשיפוט של טקסט" עיתון 77 מספר 150 ע' 24-27. .יולי 1992.

"ראיון עם פרופסור גבריאל מוקד " "פסיפס 34 ע' 3-5. 1997.

יואב עזרא "שיחה קצרה על ואריאציות ומטאואריאציות עם גבריאל מוקד "עכשיו מספר 69-70 " ע' 42-43. 2005.

 

מאמרים על הואריאציות

מנחם בן "אלכימיה עיוות ומזהירה " משא- מוסף הספרות של העיתון "למרחב" ו 11.10.1968

דן עומר "גרפומן מוקד " בתוך "נמר של נייר " העולם הזה גליון 2165 28.2.1979.ע' 66-67.

אורציון ברתנא "בין הספרות לפילוסופיה :על ה"ואריאציות של גבריאל מוקד " ידיעות אחרונות  מדור ספרות  18.1.1980.

רוני סומק " הכבוד האבוד של מפקד הפרטיזנים "( על ואריאציה אחת מתוך מבחר ואריאציות ) "עתון 77  מספר 19. ע' 32.  ינואר –פברואר 1980..

עזריאל קאופמן "ממדי קיום עקרוניים :עיון בואריאציות של גבריאל מוקד " עכשיו מספר 49 ע' 124-128 1984.

אמנון נבות "תבניות פרצפטואליות כספרות () הערות להקשר הז'אנרי של הואריאציות לגבריאל מוקד " מאזניים נ"ז ( 9) ע' 26-29. מרץ 1984.

ראובן דותן "הואריאציות הצבאיות של גבריאל מוקד" עיתון 77 מספר 74-75 ,ע'  27,47 .1986.

אורציון ברתנא "הניסוח כבעיה הניסוח כפתרון "( על הואריאציות של מוקד " ) עיתון 77 מספר 98-99 ע' 21-22. 1988.

ארקדי נדל "דיוקן הפרובוקציה ב"ואריאציות" :מדוע עלינו לקרוא בעיון בואריאציות של גבריאל מוקד " מאזניים סח ( חוברת 5) ע' 10-12.פברואר  1994.

יעקב סימן- טוב "קלידוסקופ של מצבים קיומיים " "משא" 1995

רפי ויכרט "מלחמותיו של איש החרב " מאזניים ע' ( 6) ע' 47-48.  מארס 1996.

אלי אשד ."איש החרב ":על גבריאל מוקד " הופיע באתר היקום של אלי אשד " ברשת 17 ביוני 2005.

 

רות נצר השלם ושברו –מיתוס, ספרות, שירה: כינוס מאמרים ממבט פסיכולוגיית המעמקים של יונג הוצאת כרמל 2009

הופיע באתר "המולטי יקום של אלי אשד

סמלים אלכימיים והאל מרקורי:האם גבריאל מוקד הוא פוסט מודרניסט ?

ראו גם

ארבעת העוזרים -ואריאציה על איש ג'ונגל 

ערב הוואריאציות של גבריאל מוקד

 קרן אלקלאי גוט על ערב ואריאציות

שישים שנה של עכשיו

גבריאל מוקד בויקיפדיה

 

מאמרים של גבריאל מוקד

 

גבריאל מוקד בלקסיקון הספרות העברית החדשה

 

גבריאל מוקד בנארג

גבריאל מוקד באתר בבל

ואריאציות של גבריאל מוקד

איש המקצוע : ואריאציה מאת מוקד

 לשון הכסף עשוייה מקווארקים ואריאציה

ההשפעה של ש"י עגנון על הואריאציות ראיון של רן יגיל עם גבריאל מוקד

  • אלי אשד,

 

ראיון עם מוקד בעקבות ההאשמות על מעילה בכספים

מיהי מלכת השירה העברית על פי גבריאל מוקד?

מפת השירה העברית האמיתית על פי גבריאל מוקד

העבר והווה של העתיד :גבריאל מוקד והמגזינים של המדע הבדיוני בעברית

 

הואריאציות של גבריאל מוקד זכו בפרס "הגולם" מטעמו של אלי אשד כיצירה מופתית של פנטזיה עברית וכחברה

 בהיכל התהילה של הפנטזיה העברית .

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

13 תגובות על “היוצר כגיבור קוסמי : הואריאציות של גבריאל מוקד”

המשורר יואב עזרא ביקש להוסיף כאן את תגובתו על הואריאציות של מוקד.
והינה היא
אני והמטאווריאציות
מאת יואב עזרא

נפגשתי לראשונה עם העורך ומבקר השירה גבריאל מוקד איפשהו באמצע שנות השמונים. עד כמה שזכור לי מישהו שראה את החומרים שלי אמר לי שאני חייב לדבר איתו
וכך עשיתי .
הוא הזמין אותי לשבת איתו בבית-קפה בעקבות שיחת טלפון שנהלתי איתו
כשנפגשנו אמרתי בליבי "אלוהים איזה אדם מוזר?
אלא שלאחר זמן שאלתי את גבריאל עצמו מה הוא חשב עלי ולהפתעתי הגמורה
הוא אמר את אותו הדבר.
מה מוזרה היתה התשובה שלו לנוכח התשובה שלי. במשך השנים תרמתי שירים לכתב העת שלו "עכשיו ". וכעת אני שמח לדון בספרו החדש "8 מטאואריאציות".
בבואינו לדון במטאוואריאציות הקו המידי העולה זה החיבור המובהק למטאפיסיקה
הקו ביניהם הוא אחד אך שונה במהותו הקיום של המטאוואריציות הוא בעולם הטקסטיםבמהותם ומנגד המטאפיסיקה.
המטאפיסיקה אינה קיימת בשום מקום להוציא התודעה
ומכאן מתבקשת השאלה מהי תודעה?
היכן היא עצמה מתקיימת? או השאלה הנדושה שכל מתבגר שאל או שואל את עצמו
אדם מת הגוף מתפרק והתודעה לאן היא מתפרקת?
והתשובה עלכך היא אחת
התודעה אינה מתפרקת מאחר ולא הייתה קיימת כמשהו שצריך להתפרק
התודעה היתה מורכבת מתוך המבנה המולקולרי האינסופי של המוח
מבחינת תאי המוח המרכיבים את המוח עצמו כמוח
על פי מחקרים חדשים או נדושים ככול שיהיו המוח מורכב מעשר מיליארד תאים ויותר
וכאן ככול הנראה נעוץ הענין ככל שהמבנה המולקולרי מורכב יותר כך קיים סיכוי
גדול יותר למצוא בו תודעה וכך גם המציאות לכל אחד ואחת קיימת תחושה פנימית
לקיומה של תודעה קוסמתי כלשהי וזה נכון התודעה הקוסמית אכן היתה ואכן קיימת
מאחר והאין-סוף המכיל את המציאות שהיא עצמה אינסופית מעצם הגדרתה
מורכב האין-סוף מאין-סוף גלקסיות עולמות וחומרים המרכיבים את המציאות
לכן קפיצת הדרך לקיום תודעה אינסופית מתבקשת באופן מידי.

אין לראות בדברי אילו יותר מאשר אמירת ברו

אני לא רציתי להוסיף תגובה. במקור את הרשימה על גבריאל מוקד אני הגיתי ואלי אשד השתלט עליה. התגובה למעלה היא חלק שאלי אשד חתך בברוטאליות מרשימה שלי . במקור הרשימה שלי היתה צריכה להופיע ואחר כך שנינו הסכמנו שהיא תופיע כחלון בתוך הרשימה המקיפה שלו. לעת עתה אני מושך את כל הרשימות שלי מאלי אשד ומאחל לו בהצלחה באתר החדש, לציבור הקוראים הכותבים תודה רבה לכם וכל טוב, אמנם קיימות עוד רשימות אצלי אך הן לא ישלחו לאלי אשד. עם כל הצער והכאב של חלק מכם והשמחה של חלק אחר, אני אומר לכם להתראות.מבחינתי שלא יופיעו יותר רשימות שלי לא שירים ולא שום דבר.

סוף כל סוף סכסוך, מי יתן והם יהיו ברוגז. תודה לאל, תודה לשם יתברך. יואב ידוע ,כמקצוען חסר רחמים מי יתן יחסל את כולם .

אין מושלם, גם לא אצל מוקד.
אולם, אלי אשד הצליח ליצור עולם חי של ספריית מחקרים פופולריים בשל שפתם, ולאו דווקא, טבעם ובכך סגולתו וכלימתו כאחד…
המצוקה האמתית פוקדת את כל היוצרים, וכפי שאלי כתב כאן על מוקד:

"המסר האמיתי ניתן לשער הוא לגבי בעיות שאותן חש המחבר בחוסר יכולתו להעביר רעיונות מסויימים שלו לשומעיו באקדמיה הישראלית .ואת כל זה הוא מעביר לרקע מדעי בדיוני גלקטי."

אז, כל עוד לא הומצא סיגנון מוצלח יותר לביטוי "עממי-אקדמי", אולי נוותר למועדות שוליות?

לאלי , לא התכוונתי לפגוע בך ולהעליב אותך בציבור. במידה וכך יצא אני מתנצל בפניך ובפני ציבור הקוראים. אהבתי ואני אוהב את ההתנלהות האלטרואיסטית שלך לעולם הספרות והתרבות, אני מבקש סליחתך ויחד עם זאת אני מקווה שהבנת ששלחת לי חץ ישר בלב.
אני מאוד אוהב אותך כאדם, ומקווה שכך גם אתה אותי.
שבוע טוב, תמיד יש מקום לבקש סליחה אף פעם זה לא מאוחר. אני אשלח את כל החומר . שלך לעד יואב.

בספר "ניפגש במקום שאין בו חשיכה זיכרונותיו של גנב ספרים" יש קטע משעשע בו גיבור הספר המביא מודעות בתשלום עבור כתב העת 'עכשיו' יושב בפאב עם יוסף מונדי ויונה וולך לרגל השקת אחד הגליונות:מה שקורה לו כשהוא ישוב בין שני 'האריות'-פשוט מבדר. היו ימים…

[…] הואריאציות של גבריאל מוקד הן יצירות פרוזה חידתיות מעין "מסות –סיפורים"  מהם הגותיים מהם מדעיים בדיוניים  מהם פילוסופיים מהם אישיים אוטוביוגרפיים  מהם לא ברור בדיוק מה שאותם כתב ופירסם הפרופסור גבריאל מוקד מזה עשרות שנים בכתבי עת ובקבצים  שונים. […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × 3 =