web analytics
קטגוריות
מדע בדיוני ספרות ילדים ספרות פנטזיה

המסע המופלא של מיכל אהרוני-רגב אל אורידור

סקירה על ספר הפנטסיה לילדים המועמד לפרס גפן "המסע לממלכת אורידור של מיכל אהרוני רגב.

בקרוב יחולק פרס "גפן " לספרות פנטזיה ומדע בדיוני מקורי 

ולרגל זה כמומחה  וכהיסטוריון של ספרות מדע בדיוני ופנטזיה עברית  מקורית  אסקור באתר כמה מהספרים המועמדים ואת כותביהם .

והראשון  מבין המועמדים שיסקרו הוא:

המסע אל ממלכת אורידור של מיכל אהרוני-רגב.סיפור פנטסיה לילדים על מסע של שלושה אחים לממלכה מסתורית על מנת להצילה מידי כוחות הרשע.

 ממלכת אורידור

מיכל אהרוני רגב היא  כעת מועמדת לפרס גפן  של האגודה הישראלית למדע בדיוני ופנטזיה על ספרה המסע אל ממלכת אורידור /   אייר וולף בולבה   תל אביב :   אריה ניר,   תשס"ט 2009.

מיכל אהרוני- רגב היא בתו של הסופר יעקב סיקא אהרוני ואחותה של הבלוגרית הפמיניסטית המוכרת שלומית ליר .
היא במקצועה מורה ומרצה שעוסקת בהיסטווריה יהודית ובנושאים כמו האצילה היהודיה גרציה מנדס והמלכה הלוחמת דהיה אל כהינה.

הסיפור :  שירה ,עומר ודניאל שני בנים ובת שהם אחים בגילאי בית ספר\ ילדים ישראלים רגילים ממשפחה ישראלית רגילה , ,לפחות לכאורה " אך שבתוכם קיימים כוחות שהם בעצמם לא היו מודעים להם  , יוצאים אחר הצהריים לשיטוט ב"הר הרוחות", שטח עזוב מחוץ ליישוב שאינו מצוין בשם.  שירה בת הארבע-עשרה חולמת חלום ומושכת בעקבותיו את שני אחיה, עומר המבוגר ממנה ודניאל הצעיר, אל "הר הרוחות" הסמוך ליישובם. רעידת אדמה מובילה אותם לתוך מערה, שם הם פוגשים יצור זקן וחכם בשם אשגדון, המוביל אותם לטירה קסומה. שם הוא מזמין אותם להיחלץ להצלת ממלכת אורידור הקסומה והפנטסטית  ולטובת בני עמו.

 הוא חושף בפניהם את הדרך הסודית לממלכה הקסומה השוכנת בעולמות שמתחת לפני האדמה.קיומה של ממלכת אורידור נמצא כעת  בסכנה חמורה. ממלכת דמלוצפר, המרושעת  השוכנת מעבר לנהר הסימבט ( רמז לנהר הסמבטיון מהמקורות היהודיים שמעבר לו שוכנים עשרת השבטים האבודים של עם ישראל )  מחזיקה בידיה מגילה עתיקה וחרב קדמונית ומאיימת לכבוש  את יריבתה הקדמונית .

על הילדים שבואם נובא מזה שנים רבות  והם "הנבחרים "  למצוא חפצי קסם אלו  כדי להציל ממלכה הנמצאת בסכנה  בעזרתן.

 גיבורי הסיפור נרתמים לעזרתם של האורידורים. במסעם המרתק ייאלצו להתמודד עם נהר גועש, לטאות יורקות אש, לוחמים נחושים ואכזריים ולעמוד בפני סכנות ואתגרים נוספים

( ספויילר ,ספויילר ,ספויילר !!!!)

סוף טוב הכל טוב  הילדים מבצעים את המשימה  ומצילים את הממלכה והכל בלילה אחד !  נראה שכמו בנרניה הזמן באורידור הוא שונה מהזמן בעולם שלנו .

המחברת מקדישה תשומת לב מיוחדת ליצירת התרבות של העולם הדמיוני וליצירת שפתו  הייחודית למעשה שתיים מהן . לתושבי הממלכות הקדמוניות השוכנות בעולמות המסתוריים שמתחת לפני האדמה, שפות ייחודיות משלהם המותאמות בצלילן והגייתן לאופיים והוויתם של בני הממלכה.בני ממלכת אורידור מדברים בשפה האורידורית.ובני ממלכת דמלוצפר השוכנים מעבר לנהר הסימבט המאיים  מדברים בשפה הדמלוצפרית.המחברת מדווחת שהנכדים שלה מדברים בשפה האורידורית וגם בשפה הדמבליצופרית

הסיפור יוצא מנקודת ההנחה המקובלת מאוד בסיפורים הפנטסטיים שאנשים ילדים הנראים רגילים וחסרי יחוד בעולם המשעמם שלנו יוכלו לגלות בעצמם כוחות שלא יאמנו בסביבה אחרת ששם אנשים יוכלו לעמוד על טיבם "האמיתי" יוצא הדופן.

במציאות ההיסטורית אגב זה התגלה כנכון ונזכיר את כל אותם אנשים שהיגרו לעולם החדש ביבשת אמריקה ושם אכן ביצעו דברים שלעולם לא היו יכולים לעשות ולהגשים בסביבתם המקורית .

ואולם נשאלת השאלה מדוע רק בעולם האחר הפנטסטי יכולים אנשים וילדים לגלות בעצמם את הכוחות האלו מדוע לא גם בעולם הלא כל כך פנטסטי שלנו שבו הם אחרי הכל נולדו ?

מיכל אהרוני- רגב מדווחת שבמהלך השנים נהגה  לספר לארבעת ילדיה סיפורים בדיוניים פרי דמיונה וכתבה אותם במחברותיה. לפני מספר שנים החליטה להעלות את הסיפור "המסע אל ממלכת אורידור" על הכתב. היא חיפשה את המחברות שבהן כתבה את הסיפורים, אולם המחברות אבדו לעד. למרות זאת החליטה לשחזר את הסיפורים ולאגד אותם לסיפור מסע  אשר משלב בתוכו תכנים ומסרים מעולם היהדות, ביניהם חשיבות ערכי החברות, השפעת רוח האדם על מעשיו ומשמעות הבחירות שלו בחייו.

אהרוני -רגב: כבר התחלתי לכתוב סקיצות של המשך יש לי רעיון לטרילוגיה שיעסוק בצפנים בנבואות בלתי מפוענחות.

הצפנים והנבואות הם מניע חשוב בעלולה מאחר שהיה לי רצון לפתור תעלומות שתמיד היו חשובות לי בקריאה .

למה בחרת משהו מהעולם הפנטסטי לחלוטין  ולא מההיסטוריה היהודית

מיכל אהרוני-רגב  :זכרתי את הסיפורים שאבי סיפר לי על כך שמעבר לנהר  סמבטיון ישנם עשרת השבטים האבודים ואהבתי.אבל החלטתי  ליצור משהו חדש אני צריכה לכתוב משהו חדש . כל היופי זה יצירה חדשה באמת של עולם חדש באמת שונה ממה שאנו מכירים . אבל עם מסר על כך שאנו צריכי ם לעשות משהו חיובי במסע החיים שלנו.

 פסק הדין:

כסיפור ילדים פנטסטי זהו ספר לא רע. אבל הוא גם אינו טוב כפי שיכול היה להיות.

בתור פתיחה העלילה השגרתית של מלחמת הטוב ברע שהיא כל כך רגילה בספרי הפנטזיה ומאז ומתמיד  כבר מתחילה לעלות לי על העצבים.האם אי אפשר מידי פעם ליצור מאבק של ":לא טובים בלא רעים ": דהיינו לא מלחמה של הטוב במוחלט ברע המוחלט אלא מאבק של שני עמים שהם לא הטוב המוחלט והרשע המוחלט אלא שני האלמנטים האלו נמצאים אצלם בערבוביה ?

נכון שסיפור כזה יהיה מסובך הרבה יותר כמו במציאות הלא פשוטה שלנו בישראל של ראשית המאה ה-21 אבל בסופו של דבר וגם בהתאם לכוונתה  של המחברת הוא יכול להיות חינוכי יותר.

כמו כן לא הצלחתי להבין מדוע אותם ילדים ישראלים נבחרים  הם "הנבחרים ".מה היה המיוחד בהם שזיהו אותם כגיבורי נבואה מלפני כך וכך אלפי שנים ?המחברת סתמה ולא פירשה .

אולי בספרים הבאים בסדרה?

סופרי פנטזיה לנוער לתשומת ליבכם. אנא שימו לב להבא דגש לא רק על תיאור ממלכה דמיונית שפתה ותרבותה אלא גם על תיאור הדמויות של האנשים שעוזרים לה ונסו להסביר מה המיוחד בהם.

ספר פנטזיה סביר בהחלט לילדים בימי הקיץ אולם אם יהיו ספרים באים בסדרה מן הראוי שיהיו הרבה יותר מסבירים.

 ראו גם

הספר "המסע לממלכת אורידור " בויקיפדיה

הספר המסע לממלכת אורידור

פרק ראשון בספר 

האתר

מיכל אהרוני רגב 

ראיון עם הסופרת

המאייר וולף בולבה

אהוד מימון על הספר :המסע לממלכת אורידור "

שלומית ליר על "המסע לממלכת אורידור "

 אתר פרס גפן

ועוד ספר פנטזיה לנוער זוכה פרס גפן

"בוראת העולמות

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

תגובה אחת על “המסע המופלא של מיכל אהרוני-רגב אל אורידור”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 − 5 =