web analytics
קטגוריות
שירה תרבות

הרשת של ערן הדס

שיר של ערן הדס משורר מוכשר.

 ערן הדס .ציור מאת קרן כץ.

המשוררת הצעירה והמוכשרת אוסנת סקובלינסקי   אירגנה ביחד עם אריאל שלם  שילשום ערב בשם "יניקת שירה "ספוקן וורד" בבית שבו גרה בעבר יונה וולך.

את הערב הינחה יובל בן עמי זמר נודד וחוקר תרבות פינלנד ומקומות נידחים אחרים בגלובוס כשהוא לבוש בבגדי אישה  ונראה כמעט נשי ,

הוקראו שירים בידי משוררים ויוצרים שונים לא בצורה השגרתית המשעממת שקצה כבר נפשי בהן של הקראה יבשה מן הנייר מול קהל רדום אלא בצורת משחק ממש של היוצר שששר ,צוחק בוכה, צורח את נפשו מול הקהל.
זאת מן הסתם בדומה למשוררים הנודדים של ימי קדם וימי הביניים שפרנסתם הייתה תלויה בתפיסת שימת ליבו של הקהל בכל דרך אפשרית.
אני יכול להעיד שהקהל שהתרכז בחדר הקטן היה מרותק בדרך כלל למשוררים כפי שלא ראיתי בשום ערב שירה אחר.
בעקבות ערב זה  היגעתי למסקנה שהשיטה הזאת של הקראת שירה באמצעות משחק היא השיטה היחידה הראויה לתשומת ליבו של חובב שירה ואמנות אמיתי.
בין המשוררים שהשתתפו נזכיר את תגלית האתר "היקום של אלי אשד" המשוררת הצעירה אור דהן שהשמיעה שיר סקסי על מין אוראלי שהזכיר לכל הנוכחים כי הם נמצאים בביתה לשעבר של המשוררת שהכניסה את המיניות המתפרצת לשירה העברית ,את המשורר הפוליטי מתי שמואלוף ששר שירים פוליטיים חזקים מאוד,את המשוררת חגית גרוסמן ששרה בלווית להקה על יחסיה עם בן זוגה .ועוד רבים וטובים.
אולם בין כול המשוררים בלט המשורר ערן הדס שעד לאחרונה נודע בחוגים מצומצמים רק בתור האיש שמאחורי המשוררת הבדויה צאלה כץ ( ז"ל אך שקמה לתחייה).כיום מוכר הדס כאחת הדמויות הבולטות ביותר של זרם השירה החדש ביותר בשירה העברית השירה האינטרנטית.
ערן הדס הופיע בערב פעמיים הן בשם עצמו והן בהופעה מרטיטה של יובל בן עמי שתירגם את שירו הקלאסי כבר "סופרפארם " לצרפתית  והשמיע אותו עם לחן משלו.
( גילוי נאות :יובל בן עמי ואלי אשד הם האנשים שחשפו בפני העולם האחד בדפוס והשני ברשת את זהותו של ערן הדס כיוצר שמאחורי "צאלה כץ").

כמה מילים על ערן הדס : הוא איש מחשבים לשעבר תושב שכונת "רמת אילן "ושכנו של כותב שורות אלו ,שמשום מה החליט  לנטוש אותנו ולהגר לעיר הגדולה תל אביב. אולם הוא ישאר תמיד אחד מקהילת היוצרים הגדולה של שכונת רמת אילן.קהילה שכוללת אישים כמו הסופר עודד בצר,הסופרות דורית אורגד ,נירה הראל ואסף הראל הקומיקסאים אסף חנוכה ואחיו תומר חנוכה ואחרים.
והנה שירו של ערן הדס מהערב.
לשיר מתלווה פורטריט של המשורר מעוד אורחת בערב האמנית המוכשרת קרן כץ.
הודעה חשובה:

.מכאן ואילך כל משורר שיופיע בדפי אתר זה יהיה עליו לשלוח את תמונתו לגברת כץ כדי שתכין ממנה פורטריט אמנותי או להיות מצוייר על ידיה באיזו צורה אחרת. זאת בגלל השכנוע העמוק שלי שפורטריט אמנותי  עדיף תמיד על עוד צילום

ככלי לחדירה לנפשו של היוצר.

 

1. אני מתחבר כמעט מדי יום לרשת
אני גולש מספר פעמים ברשת
אני מחפש מידע ברשת
אני לומד דברים ברשת
אני מעלה תמונות וקטעי וידאו לרשת
החברים שלי מחוברים לרשת
המאהבות שלי מחוברות לרשת
העבודה שלי ברשת
הפרנסה שלי ברשת
את הקניות שלי אני עורך ברשת
את החשבונות אני משלם ברשת

צילום: טי וייט נויין

ערן הדס מקריא שיר בהפגנה .צילום טי וייט נויין.

2.

אני עושה אהבה ברשת
כשאני חושף את האהבה שלי, כל אלו שמחוברים לרשת יכולים לראות אותה
וגם אני יכול לראות את שלהם
אינני מתבייש עוד
אני משתף
אני משתף את כל כולי ברשת
האהבה שלי פונה לכל מי שמחובר לרשת
לכולם, גם לאויבינו הגדולים ביותר
וגם אויבנו משתפים את כל כולם ברשת
כשאני מתחבר לרשת, אני עושה אהבה עם כל מי שמחובר לרשת
סקס זה בראש, לעשות אהבה זה ברשת

3 .אני יכול לעשות אהבה עם כולם ברשת
אני יכול להיות גבר ברשת
אני יכול להיות אישה ברשת
אני יכול להיות צעיר ברשת
אני יכול להיות גדול ברשת
אני יכול לכתוב ולקרוא בכל השפות ברשת
בכל השפות, במיוחד באנגלית
I can constantly reclaim the dynamics of the net
תרגום מהרשת: אני יכול כל הזמן לגאול את הדינמיקה של הרשת
אני יכול לברוא דמויות ברשת
אני יכול לברוא עולמות ברשת
אני יכול להיות אלוהים ברשת

4. אני מודע לאבולציה של הרשת
אני מודע לכך שברשת יש מעמדות
אני מודע לכך שפעם היו הרבה מנועי חיפוש ברשת
ושהיום יש רק מנוע חיפוש אחד בו כל מכריי משתמשים
אני מודע לכך שפעם היו הרבה אנציקלופדיות ברשת
ושהיום יש רק אנציקלופדיה אחת, אמנם, אבל היא חופשית

5.האמת נמצאת במרכז הידע של הרשת:
בתוצאות החיפוש ובאנציקלופדיה של הרשת
אינני מאמין שזוהי האמת
אני קובע שזוהי האמת
כולנו קובעים שזוהי האמת
אם מישהו ישנה את אחד הערכים באנציקלופדיה של הרשת ויכניס לשם שקר
תהיה זו האמת, עד שישנו את הערך חזרה
אני מודע לסכנה שברשת
לכן באנציקלופדיה של הרשת יש מעמדות
אני מקבל על עצמי את המעמדות שברשת
הרשת מורכבת מאנשים וממחשבים
אני לא רק איש
אני איש ומחשב דרכו אני מתחבר לרשת
אני לא זוכר יותר מספרי טלפון של חברים, ולא כתובות אימייל, ולפעמים גם לא
שמות
הכול שמור ברשת, ונגיש דרך המחשב


6.הרשת מורכבת מאנשים וממחשבים
המחשבים יודעים לעשות רק מה שהאנשים מלמדים אותם לעשות
כשמאשימים צבא בחוסר מוסריות, זו טעות:
מוסריות הצבא היא בדיוק מוסריות האנשים המשרתים בו.
וכך גם המחשבים: הם עושים רק את מה שהאנשים מלמדים אותם לעשות
אני לא רק איש
אני איש ומחשב
אני אדמחשב
כשם שיש אנשים שמרכיבים משקפיים אלקטרוניים
ואנשים שמצמידים לגופם עזרי שמיעה חשמליים
אני מצמיד למוחי מחשב
הוא עזר החשיבה האלקטרוני שלי
הוא מחבר אותי לרשת

7.אני מחובר לרשת
אני חבר ברשת
אני איבר ברשת
אני שייך לרשת
אני אוהב את הרשת
אני חש ריגוש בהיותי ברשת
אני נאמן לרשת
אני מחויב לרשת
אני מסכים לקבל על עצמי את תנאי השימוש ברשת
אני נשבע לרשת

8.אני משתף את כל כולי ברשת
אין לי מה להסתיר
הרשת יודעת עליי הכל
ועל כל מי שמחובר לרשת
ומי שלא משתף את כל כולו במאגר המידע
זה מפני שיש לו מה להסתיר

 

ראו עוד על ערן הדס

יהודה ויזן בקוים לדמותו של המשורר כקומיקאי כולל ניתוח של שירת ערן הדס

חייה המסתוריים של צאלה כץ

צאלה כץ קמה לתחייה

 

יובל גלעד על "הטכנופוואטיקה של ערן הדס " ב"יקום תרבות " 

 

ערן הדס משורר רשת צילום מוטי קיקיון

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

13 תגובות על “הרשת של ערן הדס”

השיר היה יכול להיחתך בתשעים אחוז ועדיין להעביר את אותו המסר בדיוק.

ואם כבר מדברים על מסר, בוא נגיד שאין פה משהו חדש ומורכב במיוחד. המסר מתאים לאחותי הקטנה חובבת הפייסבוק, אבל ישנם נושאים מעניינים ומורכבים הרבה יותר מבחינה פילוסופית הקשורים לרשת (זכויות יוצרים, למשל). היה נחמד אם יותר אמנים היו יוצרים אמנות הקשורה לנושאים אלו.

לפעמים אני מתגעגע לערן "אחד מהחמישיה הפותחת של כל הזמנים" בעולם המחשבים והתיכנות. אבל כשאני רואה לאן הוא מגיע כמשורר ואיש תרבות ישראלי עכשווי לא נותר לי אלא לפרגן. ידידי, אתה פשוט כוכב. עלה והצלח

עוד לא מדבר על הנושא
רק המבנה והסגנון עצמם עשו לי חשק להתחיל חיים חדשים במקום אחר..
וזו לא מחמאה.

זול,פשטני וללא שמץ תחכום או משמעות
גיבוב המילים הזה פשוט עשה לי רע
הצטמררתי במבוכה בעת שקראתי את המילים,שכל כך הרבה מהן מיותרות
והמבוכה היתה עבור ה"משורר" שכשל בצורה גורפת ליצור מבנה,רעיון ומשמעות שידברו אל הקורא ברמה
כלשהיא של תבונה או טעם
החזרה המונוטונית על מילים ראשונות במשפט לא משרתת שום מטרה ולא תורמת לאפקט כלשהו מלבד עייפות החומר אצל הקורא

התחושה שאתה נותר איתה היא שקראת משהו שכתב תלמיד תיכון ערס כשהכריחו אותו לכתוב שיר לשיעור.
לא מצאתי מאום להתחבר אליו בגיבוב המילים הלא אלגנטי ולא משמעותי הזה.
מלבד התנסחות מתפלצנת,צריך שיהיה משהו בעל עומק בפוסט על שירה שכל כך מהלל מישהו.

אכזבה גדולה

נראה שהערב המתואר, היה ערב שמטרתו לבדר, לחרמן ולקדם (כל מיני אנשים) ומה הם בידור ומין אם לא הדרך הטובה ביותר לקדם, לקבל זמן מסך, לקבל תשומת לב.
את דברי הטעם היחידים קראתי במאמר על המשורר כקומיקאי

שכל השיר נושאו ומהותו הוא עצם "ההתחברות ".
והרשת היא רק מטאפורה לנושאים אחרים .
המשורר מדבר לא רק על ההתחברות לאינטרנט כשלעצמה אלא על ההתחברות לחברה האנושית למשפחה לקהילה וכו' בעצם יש בשיר מאין נגאציה של רעיון הבדידות האנושית .
המסר של השיר הוא לדעתי המסר של המשורר ג'ון דון :שאף אחד מאיתנו אינו בודד באמת ואף אחד מאיתנו אינו אי מנותק מהעולם שסביבו.

האמת,ממש צורם לי שקוראים לזה שיר.
ובדידות אינה פונקציה של כמה אנשים יש מסביבך כדי שתוכל להתחבר אליהם אלא לכמה אנשים אתה בתכלס מתחבר
יש הבדל עצום בין השניים.

כמה פעמים מופיעה המילה 'אני' וכמה פעמים המילה רשת.
אני אבדתי ברשת המילים.

מחכה לדורית שתבוא להושיעני

גם אפרת מישורי הייתה באותו ערב וגם אחרים וטובים.
אני הזכרתי רק את אלו שהשאירו עלי את הרושם החזק ביותר מבין כל הנוכחים.

מעניין לכתוב טכסט פואטי ועכשווי כל כך ומבטא כל כך, על הרשת.
כן, הרשת טומנת בחובה את כל האפשרויות גם בחיי היום יום ועוד יותר מכך, מאפשרת ומספקת במה לכתיבה, וזה חשוב ומעניין ונחוץ, לכותבים ולקוראים.
אין מקום להשוואות עם ה-פייסבוק, כפי שמישהו הגיב כאן למעלה.
מה הקשר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × 3 =