אנשי להקת החיפושיות "הביטלס" בניגוד לכל הציפיות נשארו היום כ40 שנה לאחר סיום הקריירה המשותפת שלהם כלהקת הרוק המצליחה והמשפיעה ביותר של כל הזמנים. זה אומר הרבה על הצלחתם ,אבל גם על חוסר הצלחתו של עולם הרוק מאז שנות השמונים לפחות להציב איזו חלופה משמעותית ליצירותיהם . נשאלת השאלה האם מעבר למוזיקה המרשימה ניתן למצוא גם איזו שהיא משמעות מיוחדת במילות הפזמונים שלהם ? חיים מזר מציע אפשרות כזאת בניתוח של אחד מהפזמונים הידועים ביותר שלהם . ראו עוד ניתוח שלו של שיר ידוע שלהם |
v
האיש משום מקום בסרט "צוללת צהובה ".
"האיש משום מקום"-כתמצית של תיאטרון האבסורד
מאת חיים מזר
Nowhere Man
by
and
He's a real nowhere man,
Sitting in his Nowhere Land,
Making all his nowhere plans
for nobody.
Doesn't have a point of view,
Knows not where he's going to,
Isn't he a bit like you and me?
Nowhere Man please listen,
You don't know what you're missing,
Nowhere Man,the world is at your command!
(lead guitar)
He's as blind as he can be,
Just sees what he wants to see,
Nowhere Man can you see me at all?
Nowhere Man, don't worry,
Take your time, don't hurry,
Leave it all till somebody else
lends you a hand!
Doesn't have a point of view,
Knows not where he's going to,
Isn't he a bit like you and me?
Nowhere Man please listen,
you don't know what you're missing
Nowhere Man, the world is at your command!
He's a real Nowhere Man,
Sitting in his Nowhere Land,
Making all his nowhere plans
for nobody.
Making all his nowhere plans
for nobody.
Making all his nowhere plans
for nobody!
מקריאת שירם של החיפושיות "האיש משום מקום" מתקבל הרושם שמצויים בו אלמנטים של תיאטרון האבסורד.מדובר באדם המנותק רגשית ופיזית מההוויה החברתית היומיומית.הוא חי בתוך עולם אוטיסטי הנשען על רציונל אחד והוא סתמיות. בשיר חמישה בתים וחלקם חוזרים על עצמם במבנה של
1,2,3,4,5,3,2,1. הבית האחרון הוא חזרה חלקית על הבית הראשון.
בית ראשון:
He's a real nowhere man,
Sitting in his Nowhere Land,
Making all his nowhere plans
for nobody.
בית זה מספר על אדם אמיתי,בשר ודם,החי בשום מקום ומכין תוכניות לאף אחד.השאלה המתבקשת היא למה הוא מכין תוכניות ממין זה? יש לשים לב לכך שבשונה מהשורה הראשונה ,בשורה השניה המילה שום- מקום מתחילה באות גדולה,משל כאילו הכותב מיידע חבל ארץ זה.בשינוי אות אחת מילה זו הופכת לאוקסימורון.
בית שני:
Doesn't have a point of view,
Knows not where he's going to,
Isn't he a bit like you and me?
בית זה מספר קצת על האיש.אין לו שום דעה,אדם ללא השקפת עולם ואין הוא יודע לאן הוא הולך. הליכה סתמית שאין בה לא כיוון פיזי מתוכנן ולא כיוון רעיוני. בשורה השלישית מוצגת שאלה לקהל הקוראים ולקהל המאזינים.הכותב מכליל את עצמו בקהל ושואל האם אין הוא דומה במקצת לכולנו?. כביכול שאלה תמימה,אבל מאוד קטגורית באופייה. האם גם בנו ישנה לעיתים תחושה של סתמיות המעמידה אותנו במצב של חוסר דרך כאנשים סומאים שאיבדו במקצת את דרכם?
בית שלישי:
Nowhere Man please listen,
You don't know what you're missing,
Nowhere Man,the world is at your command!
הכותב פונה לאיש משום מקום ומבקש ממנו להקשיב לו ומציב בפניו אתגר.הכותב אומר לו שהוא מפסיד הרבה וכי העולם נתון לפיקודו.הכותב מעלה את האיש משום מקום למעמד ההיררכי החברתי הגבוה ביותר-מנהיג כל וכי עליו לעשות מעשה.בכך יצא מתוך הסתמיות לעולם בעל משמעות.
בית רביעי:
He's as blind as he can be,
Just sees what he wants to see,
Nowhere Man can you see me at all?
הכותב מספר דבר מה נוסף על האיש משום מקום.הוא אדם עיוור רגשית,הרואה רק מה שהוא רוצה לראות, לא ימינה,לא שמאלה, לא למעלה ולא למטה.בשורה השלישית הכותב פונה לאיש ושואלו: "האם אתה מסוגל לראות אותי בכלל?" נראה לו לכותב שהאיש משום מקום נמצא בשום מקום תרתי משמע.
בית חמישי:
Nowhere Man, don't worry,
Take your time, don't hurry,
Leave it all till somebody else
lends you a hand!
הכותב ממשיך בדבריו אל האיש משום מקום.הוא מנסה גישה אחרת על מנת לפקוח את עיני האיש.לא אצבע מאשימה ולא קריאת תגר.הפניה היא רכה יותר. הוא אומר לאיש משום מקום לא לדאוג. שיפעל ללא לחץ וכי כל הזמן עומד לרשותו..בלי תחושה של דחיפות. .יתרה מכך הוא אומר לו שעליו לעזוב הכל עד שמישהו יגיש לו יד. בסוף המשפט נמצא סימן קריאה המציין איזו שהיא ודאות שזה אכן יקרה. החזרה על שלושת הבתים בהמשך מעידה שזה לא יקרה.
השימוש החוזר בשלושת הבתים מייצגת שלושה מעגלים בהם נמצא האיש משום מקום. מעגל אחד מכיל את הבתים 2,3,4,5,2. המעגל השני מכיל את הבתים 3,4,5,2,3.שני מעגלים אלה שלובים אחד בשני כמו חוליות בשרשרת. המעגל החיצוני מכיל את כל בתי השיר.זהו מעגל הסוגר את החוליות השלובות. בבית האחרון שהוא גם הבית הפותח של השיר,השורה השלישית חוזרת על עצמה שלוש פעמים,מעין מעגל נוסף המעיד על חוסר תכליתיות שבתוכניותיו של האיש משום מקום.איש לא יושיט לו יד
כמדומה שיש כאן . מעין גרסה אישית של הכותב למחזה "מחכים לגודו".מי שמחכה הוא הכותב. התוכניות של האיש משום מקום, יש בהן איזו שהיא תקווה שאליהן מכוונת היד, אליה מתייחס הכותב בבית החמישי. הסתמיות שבהתנהגותו של האיש משום מקום מעלה את האפשרות ששיר זה נכתב בהשראת ספרו של אלבר קאמי "הזר".
נספח :
רשימת ספרים על ושל הביטלס בעברית
טקסטים של שירי החיפושיות
גדעון רוזנטל ( מתרגם) הה ברברה, איזו זנות המלחמה ::שירים ותרגומים / ; עריכה ועיצוב ראובן רוזנטל ; פנטומימה אילן זיו ; צילום גדעון רז תל אביב : ספרית פועלים, תשל"ה 1975 .
גדעון רוזנטל נפל במלחמת יום הכיפורים בגולן, את הספר יצר והביא לדפוס אחיו רוביק רוזנטל והוא
כולל שירים מתורגמים משל ז'ק פרוור, ז'ק ברל, לאונרד כהן , בוב דילן, והחיפושיות,
החפושיות :גופי מסיבות / ליקט וערך אהרון חפץ ברית התנועה הקיבוצית. מחלקות התרבות, תשלט . חוברת של 63 עמודים עם שירי הביטלס .
שירי החיפושיות וג'ון לנון : בתרגום עברי / תורגם ע"י גובני יצחק חיפה : נפש, 1985 [תשמ"ה]
נספח :
רשימת ספרים על ושל הביטלס בעברית
טקסטים של שירי החיפושיות
גדעון רוזנטל ( מתרגם) הה ברברה, איזו זנות המלחמה :שירים ותרגומים / ; עריכה ועיצוב ראובן רוזנטל ; פנטומימה אילן זיו ; צילום גדעון רז תל אביב : ספרית פועלים, תשל"ה 1975 .
גדעון רוזנטל נפל במלחמת יום הכיפורים בגולן, את הספר יצר והביא לדפוס אחיו רוביק רוזנטל והוא
כולל שירים מתורגמים משל ז'ק פרוור, ז'ק ברל, לאונרד כהן , בוב דילן, והחיפושיות,
החפושיות :גופי מסיבות / ליקט וערך אהרון חפץ ברית התנועה הקיבוצית. מחלקות התרבות, תשלט . חוברת של 63 עמודים עם שירי הביטלס .
שירי החיפושיות וג'ון לנון : בתרגום עברי / תורגם ע"י גובני יצחק חיפה : נפש, 1985 [תשמ"ה]
החיפושיות וגיטרה : אוסף מלהיב וייחודי של כל שירי החיפושיות עם אקורדים לגיטרה / [עורך אלון רזניק ; עיבודים: ריקי רוקסבי תל-אביב : מודן, 2000 שני כרכים .
ספר 1 1962-1966
ספר 2. 1967-1970
צלילי פסנתר עם החיפושיות :שירים נבחרים בעיבוד קל פסנתר, אורגנית, גיטרה. עורך אלון רזניק. מודן 2000 . תוי שירי הביטלס עבור נגינה על פסנתר.
ספרי עיון על החיפושיות
: מרים לוין, רינה רוט מוצרט והחיפושיות / תל אביב : רמות, אוניברסיטת תל אביב, בית-ספר לחינוך [?-0197 ספר חינוך מוזיקלי כולל מדריך למורה.
ירדן אוריאל הביטלס : השנים הראשונות / (גבעתיים) : (המחבר), (תשנ"ד 1993
ירדן אוריאל הביטלס : הדרך למעלה / כפר-סבא : י.ב. מוסיקה, תשנ"ו 1996 כולל מבוא וביבליוגרפיה באנגלית
רוברט פרימן הביטלס : מבט אישי בעין העדשה. תרגמה מאנגלית אילת יגיל , עורך ומחבר ההקדמה יואב קוטנר תל-אביב : שבא, 1995.
נפתלי וגנר הביטלס : שבע השנים הטובות. איורים יפה וגנר ירושלים : מאגנס, 1999 תשנ"ט.
אסנת גולדפרב-ארזואן, יחסי הגומלין בין מוסיקה אמנותית ומוסיקה פופולרית בין השנים 1956-1977 דיסרטציה (מ.א.) – אוניברסיטת בר אילן, (המחלקה למוסיקה תש"ס (1999)
כולל דיון על Revolution no.9 של הביטלס ועל יוצרים כמו אלביס פרסלי ,ליאונרד ברנשטיין, פיליפ גלאס ,מייק אולדפיאלד והפינק פלוייד.
, ג'ימס וודול ג'ון לנון ויוקו אונו : שני מורדים – אגדת פופ / מגרמנית: אריה אוריאל תל-אביב : ספרית פועלים, תשס"א 2000.
, זאב מגן דמיין : ג'ון לנון והיהודים/ ירושלים : מרכז שלם – מחלקת הסטודנטים, [2000]. הופיע לראשונה בתוך: תכלת, כתב-עת למחשבה ישראלית מס' 8, תש"ס, תחת הכותר: דמיין: על ג'ון לנון ואהבה חוברת של 40 עמוד . הופיע שוב ב: מאמרים חדשים על הציונות / עורכים: מיכאל אורן, דוד חזוני, יורם חזוני
כמה מחשבות שונות ומשונות על ג'ון לנון והיהודים לאו דווקא בסדר זה.
לעניות דעתי היצירה החשובה ביותר בעברית הקשורה באיזה שהיא צורה לביטלס .
אנגליה חולמת – הביטלס, אנגליה ושנות השישים / עודד היילברונר כרמל 2008
עודד הידלברונר "אויבי הממסד או ילדים טובים?"
עודד היילברונר משוחח על ספרו עם לונדון וקירשנבאום
ג'ון וייז ג'קסון "חייו של ג'ון לנון -כולנו רוצים לשנות את העולם . הוצאת רסלינג ,2009. ביוגרפיה חדשה ומקיפה על חיי לנון.
שונות
הביטלס – צוללת צהובה / מבוסס על תסריט מאת לי מינוף ואחרים מאנגלית – לבי ואהוד מנור סביון : פן, 2005
ספר לילדים על פי סרט האנימציה של הביטלס
ספרי ילדים מאת חברי הביטלס
ג'ון לנון אהבה אמיתית :ציורים לשון /עם הקדמה מאת יוקו אונו; עיבד אל נקלריו, על-פי ציורים מאת ג’ון לנון; מאנגלית: אורי בלסם, תל-אביב : מודן, 1999
רוב הספר איורים צבעוניים ומיעוטו דברי לואי
פול מקרטני, ג'ף דנבר ופיליפ ארדה; גבוה בעננים / עברית: רמונה די-נור ירושלים : כתר ועילמור, 2006
ספר לילדים אחרי שבולדוזרים של רשות הפיתוח העירוני הורסים את בית היער של יאיר הסנאי, יוצאים הוא וחבריו למשימת הצלה מלאת סכנות
רונן טל על פול מקרטני וזמרים אחרים כסופרי ילדים
יוקו אונו, חלון פתוח /; טקסטים של יוקו אונו ; מאמר: שלומית שקד ; [מנהל הגלריה: סעיד אבו שאקרה ; אוצרת אורחת: שלומית שקד אום אל-פחם : אום-אל פחם. הגלריה לאמנות, 1999
קטלוג תערוכה שהציגה את יצירותיה של אלמנתו של לנון בישראל.
העיתונאית רחל מיכאלי המומחיתלביטלס פירסמה כתבה על התערוכה הנ"ל
השנים שבהן הצרצרים שרו" גליון יום שישי, הארץ, 26.11.1999
ראיון עם ג'ון הנדריקס האוצר של יוקו אונו בגלריה באום אל פאחם לקראת פתיחת תערוכתה במקום
שיר מתורגם של לנון
"תארו לכם" תרגם עודד פלד עיתון 77 גליון 131 דצמבר 1990 ע' 13 וגם ,מעריב מוסף שבת תרבות וספרות 31.10.1997 ע' 28
כמה סיפורים של ג'ון לנון ביחד עם רישומים מפרי עטו הופיעו בעברית בכתב עת ספרותי "המעורר כתב עת לספרות ואמנות מספר 7 , 1999 כולם בתרגום ארז שווייצר.
אלה היו :
- "מחול המומחים בנשף החברה של סוץ הופ "ע'59-61.
- "פרדוקס ואפודה תואמת בבקשה" ע'52-64
- . "חייו של הולך בטל "( מאת אלה סקוט פיצ'גראלד) ע' 65-68
- "תלה את השום הזה סביב צווארך ולא תתחתן לעולם" ע' 69-72
ראו גם על
היכל התהילה של המאמרים והכתבות על הביטלס בעברית
על "החיפושיות" הופיעו מאות כתבות בשפה העברית בעיתונות ובמגזינים . אבל רוב הכתבות הללו היה להן ערך רק לזמנן .
בכל זאת היו כמה שהתבלטו מעל לכל השאר בעמקות או ברעיונות.
ולהלן רשימת מאמרים בולטים וחשובים ומעניינים במיוחד שהופיעו לאורך השנים על הביטלס בעברית בעיתונות ובכתבי עת אקדמאיים ( פחות או יותר …)
חנן יובל "למה לתת הזדמנות לשלום –פעם אחת :על שני תקליטים של ג'ון לנון " עיתון 77 לספרות ותרבות מספר 25 ,1981, ע' 43
יואב קוטנר "עוצמתו של הסרג'נט " מוזיקה :מגזין על צלילים ואנשים" 1987 ע'23-26.
יואב קוטנר "זה לא קורה :על להקת החיפושיות " ידיעות אחרונות -7 ימים 12.6.1987 ע' 34-37
ירון פריד "החיים הכפולים של ג'ון לנון" כותרת ראשית מספר 300 31.8.1988 ע' 34-37.
רחל מיכאלי " הביטלס קמו והצדיעו", מוסף קליפ, חדשות, 21.7.88, עמ 4-5
עדויות ממקור ראשון על הביטלס במועדון הקאוורן ומתחילת דרכם מזכרונותיו של מתופף להקת החימום של הביטלס, המרסיביטס ג'ון בנקס שחי בארץ והקשר שלו לביטלס עם גילויים שלא מופיעים באף מקום אחר בספרות הביטלס . הכתבה פורסמה לאחר מותו של המתופף שחי בישראל בעשרים השנים האחרונות לחייו.
דב אלפון " "הוא צעק הרבה ": שיחה עם פול מקרטני " הארץ מוסף 30.6. 1989 ע' 27
רחל מיכאלי "מוקדש לג'ון ג'ורג' ורינגו " מוסף "קליפ" "חדשות" 11.1. 1990 ע' 12 -13 .
תיאור קונצרט באנגליה של פול מקרטני מתוך סיבוב ההופעות הראשון שלו אחרי 13 שנים מאז להקת כנפיים.לראשונה מבצע על הבמה רפרטואר מהביטלס שכלל ברובו שירים מתקליטיהם המאוחרים שהביטלס עצמם לא הספיקו להופיע איתם מעולם.
רחל מיכאלי . לנון הפסיד למנדלה", מוסף קליפ, חדשות, 10.5.90, עמ 10-11
תיאור קונצרט רב משתתפים (לו ריד, לני קרביץ , הפילהרמונית של ליברפול ואחרים) שביצעו גירסאות חדשות לשירי לנון. הקונצרט תחת ניצוחה של יוקו אונו נערך בליברפול והועבר בשידור חי, נערך לציון יום הולדתו החמישים של לנון.
רחל מיכאלי "מג'וןלנוןעדרונירוזנטל : ליברפול והביטלס " מוסף "חדשות" 20.4.1990 .ע' 32-34
כתבת תחקיר גדולה שעסקה בסיבות מדוע ליברפול התעוררה מאוחר מידי לתעשיית הביטלס ומי שולט בתעשיה זאת. כתבה שכללה ראיונות עם אחיו של פול מקרטני ,האמרגן הראשון שלהם וכו' .אחת הכתבות התחקיריות המקוריות היחידות על הביטלס שהופיעו בעברית ולא עסקה רק בסקירה היסטורית על הביטלס או בביקורת תקליטים שלהם. .
רוני סומק "בן 50 " מעריב -פנאי 3.10.1990 רשימה לזכרו של לנון . .
דני רובס "אהבתי גם את פול ואת מקרטני יותר מכל " מעריב 2.2. 1990 ע' 1. ד
דני רובס "ג'ון פול ג'ורג' רינגו ואני " גיתית מספר 112 , 1994 ע' 12-13.
ג'ון וינר "ג'ון לנון והאף בי איי " ילקוט למחשבה סוציאליסטית מעתונות העולם מספר35 ,1995 ע' 6-8.
גדי להב "בעקבות ארבעת המופלאים " עיתון 77 מספר 192 , 1996 ע' 14.
נפתלי וגנר "" שירי הביטלס ניהליזם מוסיקלי או לידר" מפתח :כתב עת למורי מוזיקה מספר 3 1999 ע' 6-24
י רחל מיכאלי " יוקו אונו בירושלים", גליון יום שישי, הארץ 20 מאי 99 עמ ב11
כתבה שמצליבה בין שתי הדמויות הקרובות והמשפיעות על סיפור תולדות הביטלס, ג'ורג' מרטין ויוקו אונו. לאחר שהשקיעו זמן רב באנתולוגיות של הביטלס וג'ון לנון, התפנו לביטוי אמנותי עצמי שהצטלב הודות ללוח זמנים מקרי, בירושלים.
עודד היילברנר "האנגליות של הביטלס " בתוך ירחמיאל כהן (עורך ) תמונה וצליל:אמנות מוסיקה והיסטוריה , הוצאת מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל,2007 ע' 401-419
עודד היילברונר בידור לכל המשפחה מוסףהארץ, 1.6.07
התקפה על התקליט סרג'ינט פפר לרגל מלאת לו 40 שנה
רחל מיכאלי אמרו לך שאתה דומה לפול מקרטני?מוסף הארץ 5 ספטמבר 08 עמודים 25-24
הזדמנות נדירה לבחון את הדרך בה נתפסת אגדת הביטלס בציבור. בעקבות מסעו של פול מקרטני בדרך 66 בארה"ב בנסיון לשמור על אנונימיותו, באוגוסט 08, מתחקה המאמר אחרי דיווחים של מקומונים ותחנות רדיו אזוריות לאורך המסלול.
עודד הילברונר "הביטלס: להקה לכל המשפחה או מנהיגי מהפכה ? " תו –מוזיקה אמנויות מספר 11 2008 ע' 54-59
וכמובן המאמר הטוב והחשוב מכולם:
זאב מגן דמיין : על ג'ון לנון ואהבה / הופיע לראשונה בתוך: תכלת, כתב-עת למחשבה ישראלית מס' 8, תש"ס, 2000- ומאוחר יותר כחוברת תחת הכותר: דמיין: על ג'ון לנון והיהודים " . " . |
ראו גם
ההיסטוריון הישראלי של הביטלס :על תופעת הביטלמאניה בישראל
" .
5 תגובות על “הביטלס ו "האיש משום מקום"-חיים מזר”
שנכתבו בהשראת שירים שלהם,ואני מתכוון ל"יער נורבגי",של מורקמי (לדעתי,ספרו הטוב ביותר) והספר הנהדר של הסופר ממוצא יוגוסלבי ,אלכסנדר המון, "איש משום מקום".
חמישה שירים מובילים של הביטלס נכתבו בידי משורר ישראלי. הוא סירב לחשיפה כיוון שחשש מתגובות עוינות ביישוב. (תזכרו שבאותו הזמן אסרו על הביטלס להופיע בישראל)
לנון ומקרטני זו חתימה ללא משמעות לשירים שנכתבו על ידי לנון – או – מקרטני
הם כמעט ולא כתבו ביחד ולא שיתפו חומרים כך שבאים לנתח טקסטים כדאי לעשות זאת בקונטקסט המתאים ואין קשר בין שירים כמו האיש משום מקום או שדות תות לנצח עם שירים כמו פני ליין ואו הנה באה השמש
וסליחה על עיברות שמות השירים …
[…] הביטלס ו"האיש משום מקום " […]
[…] הביטלס ו"האיש משום מקום " […]