המרכבה של
יחזקאל
להלן המאמר השני ב"פרוייקט הנביא יחזקאל " " סדרת מאמרים מאת חיים מזר ואלי אשד על היוצר וההוגה והחוזה התל אביבי הראשון שידוע בשמו הלא הוא הנביא יחזקאל מהישוב ( עיר? ) תל אביב ,איפה שהוא ליד בבל . החזיונות המדהימים שאותם ראה יחזקאל "חזיונות המרכבה " הפכו את ספרו לאבן היסוד הבסיסית של עולם המיסטיקה היהודי וגם הנוצרי ששואב ממנו. הם גם הפכו את ספרו לשנוי במחלוקת ביותר והיו שדרשו לגנזו. ואילו בעידן המודרני הופיעו אנשים שטענו שמה שיחזקאל ראה וחווה לא היה חזיוני כלל וכלל אלא היה מציאותי. החלק השני בפרוייקט יחזקאל עוסק כעת בפרק השנוי ביותר במחלוקת בספר יחזקאל. אולי בתנ"ך כולו. חלק א בסדרה :החזיונות של הנביא יחזקאל
|
הנביא יחזקאל וספינת חלל .ציור מאת אבי כץ.
מרכבת החלל של יחזקאל
מאת חיים מזר
התארוך המדויק של נבואות הנביא יחזקאל מציג אותו כאדם שיטתי השם לב לפרטים הקטנים,מה שמעיד על אופיו.לא רק נביא ואיש תוכחה,אלא גם היותו אדם רציונלי ביסודו.אדם המתכנן את מעשיו בצורה מסודרת ושיטתית שאינו נותן לשום פרט לחמוק מעיניו.
בפרק א' הוא מתאר חזיון חריג שנגלה לעיניו. התיאור הוא מפורט ביותר.
ניכר בו ביחזקאל שהוא ניחן גם ביכולות טכניות והנדסיות גבוהות.האם ראה דברים מהרהורי ליבו,או שמא ראה דבר אמיתי?מחזה זה נגלה אליו בשנה החמישית לגלות יהויכין והנה בפרק י' שמבחינה כרונולוגית שייך לשנה השישית לגלות,נגלה אליו שוב מחזה זה.התיאור זהה לחלוטין למחזה הראשון.קשה להאמין שאדם יראה אותו חזיון פעמיים.הדעת נותנת שיחזקאל ראה דבר אמיתי.הוא לא בדה זאת מליבו. בהיות התיאור טכני ננסה להבין למה הוא היה עד.מאחר ועולם התוכן שלו שונה משלנו,גם עולם המושגים והאסוציאציות שלו שונים מאלה שלנו. ננסה לתרגם את המחזה שאותו ראה למושגים בני ימינו.עד כמה שאפשר נתקדם פסוק פסוק.
פסוק ד':"וארא והנה רוח סערה באה מן הצפון,ענן גדול ואש מתלקחת ונוגה לו מסביב ומתוכה כעין החשמל מתוך האש".
יחזקאל ראה איזה שהוא גוף ההולך ומתקרב אליו,מה שאפשר לו לראות בהדרגה יותר ויותר פרטים.המעבר של גוף זה באוויר היה מלווה ברוח חזקה ובאש.האם הגוף יצר בתנועתו הדף אוויר?האם הוא בהק?איך מסבירים זאת?אם הגוף חדר לאטמוספירה הוא היה מתלהט ונשרף וכפי שנראה בהמשך הוא לא נשרף.
אבחנה בפרטים כה רבים של גוף החודר לאטמוספירה בלתי אפשרית ללא ציוד עזר. יש צורך בציוד אופטי מתאים וידיעה שאכן גוף כל שהוא יכנס לאטמוספירה במועד מסוים.סביר יותר שיחזקאל ראה גוף זה כאשר היה בתנועה בתוך האטמוספירה וכנראה בגובה מאות מטרים מעל הקרקע.האש והבוהק יכולים גם להיווצר בשל החזרת אור השמש במקרה של איזה שהוא גוף הנע באוויר, רק אם הוא עשוי מחומר מתכתי.
בסוף הפסוק יחזקאל מדווח על מה שהוא פנימי שנראה "כעין החשמל מתוך האש".למה התכוון במילה חשמל?בכל ספרי המקרא למעט ספר יחזקאל מילה זו לא מופיעה בכלל.יכול להיות שעד לימיו של יחזקאל מילה זו לא היתה קיימת בשפה העברית.יכול גם להיות שמקורה של מילה זו בבבל.
יחזקאל בהיותו בין גולי בבל הכיר את השפה המקומית, קלט מילה זו ועשה בה שימוש לתיאור מה שראה.
חזון יחזקאל.צייר רפאל סנציו.
רמת הפירוט הגבוהה שבפרק מעלה את האפשרות הסבירה שיחזקאל בחן את מה שראה כאשר זה היה על הקרקע.אין מדובר בציפור. במקרה זה הנביא היה מציין זאת במפורש והתיאור כולו היה מצטמצם לפסוקים ספורים.בעלי כנף היו מוכרים בעת העתיקה ולא היתה שום סיבה לתת תיאור כה פרטני שלהם.הרושם הוא שיחזקאל ראה איזה שהוא כלי טיס.
פסוק ה':"ומתוכה דמות ארבע חיות,וזה מראיהן:דמות אדם להנה".
חיות הנראות בו זמנית גם כבני אדם מנקודת מבט של אותו צופה,קשה להאמין.הסבר אפשרי הוא שבהתחלה הם אכן נראו כמו חיות,אך עם ההתקרבות לקרקע, הנביא ראה יותר פרטים והם נראו לו כבני אדם. מנקודת מבט גיאומטרית לגוף היה כנראה מבנה סימטרי.
פסוקים ו'-ז':"וארבעה פנים לאחת,וארבע כנפיים לאחת להם.ורגליהם רגל ישרה,וכף רגליהם ככף רגל עגל,ונוצצים כעין נחושת קלל".
מכיון שסמוך לקרקע נראו כמו בני אדם, מדובר כנראה בחלקים ישרים וארוכים.מה אורכם קשה לדעת.החלקים התחתונים נראים כמו רגליים.לכל "חיה" שני חלקים,חלק עליון וחלק תחתון.בחלק העליון היו כנראה איזה שהם תבליטים וסימנים שנראו לנביא כפני אדם. החלק התחתון היה בעל צורה חלקה ומדובר כנראה בכן נחיתה.שאלה שיכולה להשאל היא שמא חלק זה נשלף מהחלק העליון כמו רגליים טלסקופיות?כף הרגל עצמה היא אולי בצורת פרסה או עגולה בתחתית כן הנחיתה.משטח הבא במגע עם הקרקע ונותן יציבה לכלי הטיס.כדי להבין במה מדובר ראוי להיזכר בכני הנחיתה של חלליות אפולו.הרגליים הן במרחק °90 אחת מהשניה.
פסוקים ח'-ט':"וידי אדם מתחת כנפיהם על ארבעת רבעיהם,ופניהם וכנפיהם לארבעתם.חוברות אישה אל אחותה, כנפיהם לא יסבו בלכתן,איש אל עבר פניו ילכו".
הנביא שם לב לכך שהכנפיים לא מסתובבות כאשר הן הולכות.בשביל מה יש צורך בכנפיים מסתובבות? האם מדובר בלהבים של מסוק? מה שיכול לתמוך בהשערה זו היא האמירה כי הן "חוברות אישה אל רעותה".כאשר הן לא סובבות הן חוברות זו לזו.הן פרושות לצדדים בזמן הטיסה. משעה שכלי הטיס לא טס,הלהבים מורדות. מכיון שרגלי כן הנחיתה צרות נראה כאילו הכנפיים נוגעות זו בזו.התמונה המצטיירת היא של כלי טיס בעל ארבעה רגלי נחיתה הנשלפות מתוכו ובתחתיתן "צלחת" מגע עם הקרקע.כל רגל עשויה משני חלקים הנשלפים אחד מהשני בצורה טלסקופית.לכל רגל 4 להבים כמו במסוק. עם שליפת הרגליים הם נפרשים וכלי הטיס יכול לנוע כמסוק.לאחר הנחיתה הלהבים מורדים ומוצמדים לכל רגל .בכן,בחלק העליון שלו נמצא תבליט מחורץ.לתוך חריץ זה ננעלים הלהבים.
פסוקים י'-יג':"ודמות פניהם פני אדם,ופני אריה אל הימין לארבעתם,ופני שור מהשמאל לארבעתן,ופני נשר לארבעתן,ופניהם פרודות מלמעלה,לאיש שתיים חוברות איש,ושתים מכסות את גוויותיהנה,ואיש אל עבר פניו ילכו,אל אשר יהיה שמה הרוח ללכת ילכו,לא יסבו בלכתן.ודמות החיות,מראיהם כגחלי אש,בוערות כמראה הלפידים.היא מתהלכת בין החיות,ונוגה לאש,ומן האש יוצא ברק"
תיאור זה של צידיהן לא ברור.יתכן ומדובר בתבליטים או בשקעים שבכל צד ואשר שימשו למטרות שונות.השילוב שביניהם הזכיר לנביא בעלי חיים.בניסיון להמחיש את אופן התרשמותו של הנביא נעשה תרגיל מחשבתי.ניקח את רכבי השטח הרוסיים שפעלו על הירח לונחוד 1 ולונחוד 2.נתאר לעצמנו שהצלחנו להביא אדם מהעת העתיקה לימינו אנו. נציג בפניו רכבי שטח אלה. באילו דימויים ישתמש כדי לתאר את מה שהוא רואה?מכונות לא הכיר.האפשרות היא יותר מסבירה שהוא יעשה שימוש בדימויים הלקוחים מעולם החי,מבעלי חיים אותם הוא מכיר.
מבחינת הכנפיים,כאן מצבן שונה מזה המדווח בפסוק ט'.בפסוק יא' הן פרודות מלמעלה.שתיים במצב אופקי והשתיים האחרות במצב אנכי "מכסות את גוויותיהנה".שתי כנפיים וכנראה אלה המרוחקות אחת מהשניה °180 ומלמעלה נראות כקו ישר,פרושות והשתיים האחרות צמודות לרגלי כן הנחיתה.נראה שהלהבים יכולים להיות בשלושה מצבים.במצב אחד כולם פרושים,במצב שני כולם צמודים לרגלי כן הנחיתה ובמצב שלישי זוג אחד פרוש והשני צמוד לכני הנחיתה.נראה שלזוג הכנפיים הפרוש בזמן תנועה קרקעית תפקיד מסוים שאי אפשר לעמוד על קנקנו.פסוק יג' בעייתי גם כן מבחינת הפירוש בגלל האסוציאציות שהוא מעורר אצל הנביא.
פסוקים יד'-יח':"והחיות רצוא ושוב כמראה הבזק.וארא החיות והנה אופן אחד בארץ אצל החיות לארבעת פניו.מראה האופנים ומעשיהם כעין תרשיש,ודמות אחד לארבעתם,ומראיהם ומעשיהם כאשר יהיה האופן בתוך האופן.על ארבעת רבעיהן בלכתם ילכו,לא יסבו בלכתן,וגביהן ,וגובה להם ויראה להם,וגבותם מלאות עיניים סביב לארבעתן".
מה שניתן להבין הוא שהגוף כולו נמצא בתנועה.מאחר ובתחתית הרגליים שלו נמצאים אופנים, לאחר הנחיתה כלי הטיס יכול לנוע על הקרקע.בפסוק טז' נאמר שמעשיהן כאשר "יהיה האופן בתוך האופן".האם לכל אופן חישוקים כפולים או שמא מדובר בגלגלים כפולים כמו גלגלי מטוס כדי לחזק את יציבות הכלי בזמן תנועתו על הקרקע ולשמור על שיווי משקלו,או שמדובר אכן באופן ובתוכו אופן קטן יותר וכולם מחוברים ביחד באמצעות חישורים לציר מרכזי?אם הם בתנועה איך זה שהם "לא יסבו בלכתן?"אלא אם כן מדובר בצורת תנועה מיוחדת שכלי זה יכול לבצע תנועה באמצעות כן נחיתה ללא שימוש בגלגלים בגלל תנאי השטח.מבחינת ההיגיון שלה,פרשנות זו היא דחוקה,אבל כדאי להביאה בחשבון.מה הם העיניים שלכל אופן. לא נראה שהם נמצאים על צד הדופן החיצוני הבא במגע עם הקרקע שהרי הם היו נשחקים.סביר על כן להניח שהם נמצאים בצידי הדופן החיצוני שלא בא במגע עם הקרקע.האם מדובר בתבליטים כל שהם?תיאור זה מעלה את האפשרות שכלי הטיס היה מצויד גם בגלגלים בתחתיתה של כל רגל נחיתה.אם זה אכן המצב ,חייב להיות איזה שהוא מנגנון המסיט את "צלחת המגע" על מנת לאפשר לגלגלים להישלף מתוך החלק התחתון של כל רגל נחיתה.
פסוקים יט'-כא':"ובלכת החיות ילכו האופנים אצלם,ובהינשא החיות מעל הארץ ינשאו האופנים.על אשר יהיה שם הרוח ללכת ילכו,שמה הרוח ללכת,והאופנים ינשאו לעומתם,כי רוח החיה האופנים.בלכתם ילכו ובעומדם יעמודו,ובהינשאם מעל הארץ ינשאו האופנים לעומתם כי רוח החיה באופנים".
בפסוקים אלה התיאור פשוט יחסית ומובן. בכל מצב בו הכלי נמצא- באוויר,בקרקע, בין שהכלי עומד ובין שהוא בתנועה רואים את האופנים.בפסוק ד' ניתן להבין שכלי הטיס נמצא בגובה רב מאוד.יתכן ובגובה זה כן הנחיתה והלהבים מכונסים פנימה בגוף כלי הטיס ורק לקראת נחיתה הם מוצאים החוצה.מתקבל הרושם שמדובר בכלי טיס חריג מנקודת מבט שלנו.
פסוקים כב'-כז':"ודמות על ראשי החיה רקיע,כעין הקרח הנורא,נטוי על ראשיהם מלמעלה.ותחת הרקיע כנפיהם ישרות אישה אל אחותה,לאיש שתיים מכסות להנה,ולאיש שתיים מכסות להנה את גוויותיהם.ואשמע
את קול כנפיהם כקול מים רבים כקול שדי בלכתם,קול המולה כקול מחנה,בעומדם תרפינה כנפיהם.ויהי קול מעל לרקיע אשר על ראשם.בעומדן תרפינה כנפיהן.וממעל לרקיע אשר על ראשם כמראה אבן ספיר דמות כיסא,ועל דמות הכיסא דמות אדם עליו מלמעלה.וארא כעין חשמל, כמראה אש בית לה סביב ממראה מותניו ולמעלה,ומראה מותניו ולמטה ראיתי כמראה אש ונוגה לו סביב".
על חלקו העליון של כלי הטיס נמצא רקיע.כלומר חלק כיפתי,למה הכוונה שהוא נראה כמו הקרח הנורא קשה לדעת.קרח היה מוכר ליחזקאל מהחורף הירושלמי ומהחורף הבבלי.אבל למה נורא? אם הכוונה לקרח הנראה בקווי רוחב באזור הארקטי קשה להאמין שהרי הוא לא הכיר אזור זה בכלל. הכוונה היא למה שהוא אחר.בפסוקים כג'-כד' הוא מתייחס שוב לכנפיים.הפעם הם משמיעים רעש הדומה לקול מים גועשים.אולי זה רעש הלהבים כאשר הם מסתובבים במהירות.
חזון המרכבה של יחזקאל .צייר ויליאם בלייק.
הנביא מתאר מה נמצא בתוך הכיפה.משמע שהכיפה שקופה.הכיסא נראה כאבן ספיר ועליו נראית דמות אדם.מי שהוא מטיס את כלי הטיס.בפסוק כז' מתואר תוכה של הכיפה.ממותניו של האדם ומעלה חשמל וממותניו ומטה מראה אש ונוגה לו.תיאורים דומים בסגנונם לנאמר בפסוק ד'.דבר מה בוהק ומאיר בתוך הרקיע. מה יכול לבהוק ולהאיר בתוך הכיפה? אפשרות אחת תאורה פנימית,אפשרות שניה צגים שונים,אפשרות שלישית שילוב של שניהם. מתבקשת שאלה נוספת.גובהו של כלי טיס זה הוא כנראה מספר מטרים.איך מהקרקע יכל יחזקאל לראות את פנימו גם אם זה בצורה חלקית?" נראה שהוא עמד על תלולית סמוך למקום הנחיתה,שאפשרה לו להציץ פנימה.
למרות שבחלק מהתיאור יחזקאל עושה שימוש בדימויים המקשים על הבנת הכתוב אפשר לחוש כי מדובר בכלי טיס.נבירה בתוך מיתולוגיות יכולה לאשש השערה זו.מניתוח המתואר ביצירות ספרותיות אלה ניכר שהיתה בעבר הרחוק איזו שהיא טכנולוגיה גבוהה ואשר מסיבות שונות ספתה מהעולם וכל שנשאר הוא בעיקר עדויות ספרותיות.עדויות מפורשות יותר וברמה של ספר יצרן מוצאים במיתולוגיה ההודית והכוונה היא לווימאנות. עדות נוספת ואפילו גרפית מוצאים במצרים.באחד המבנים בעמק המלכים,הטיח באחד הקירות התפורר ותחתיו התגלה תבליט ובו תיאור שאי אפשר לטעות בו-מסוק.
מקורות
חיים מזר .-"מפרטים הנדסיים של כלי טיס במיתולוגיה ההודית" ביטאון המרכז הישראלי לחקר עב"מים גיליון מס. 42 ינואר 2004
חיים מזר על שיטות מחקר בחקר העב"מים
“The vimanas-The ancient flying machines”
ג'וזף בלומריך מדען נאס"א ומחבר "ספינות החלל של יחזקאל "
אתר "ספינות החלל של יחזקאל"
ביקורת על ספינות החלל של יחזקאל
ביקורת סקפטית
ספינות החלל של יחזקאל דיונים שונים
חיים מזר על תוחלת החיים של נביאים
הנביא יחזקאל בשיר של חיים חפר "
חלק א בסדרת "המרכבה של יחזקאל " :החזיונות של הנביא יחזקאל
מרכבת החלל של יחזקאל על פי ג'וזף בלומריך.
32 תגובות על “מרכבת החלל של הנביא יחזקאל-חיים מזר”
יחזקאל הנביא לא היה קיים בכלל ואין הוכחה אחת לקיומו.
הודעה :
כל הודעה נוספת שלך שתהייה מלווה באיזה שהוא ניבול פה תימחק מיידית ללא קשר לתוכנה .
אז תנסה איךשהוא להחזיק את עצמך.
אם אתה רוצה לעורר איזה שהוא עניין אין זה מספיק להצהיר משהו בשביל הפרובוקציה אלא יש להוכיח את טענותיך.
תתכבד ותוכיח שיחזקאל הנביא היה קיים הבמה לרשותך.
זה לא כך .
אתה הוא זה שהתפרצת הנה שהעלית את הנושא .
אתה הוא זה שצריך להוכיח תחילה שיחזקאל הנביא לא היה ולא נברא.
אחרי שתעשה את זה תשמע את טיעוני שלי .
הבמה לרשותך.
ממש לא ויותר מזה אני מוכן לעשות ניסוי ולפתוח את קבר יחזקאל ולראות האם יש שם גופה וממתי היא התוצאות יפריכו את ההשערה שזה קברו.
אין לך שום טיעון טוב לצידך.
בסך הכל התפרצת וצעקת לגבי משהו שאתה אפילו לא באמת יודע עליו.
בוא נאמר שהיה יחזקאל ללא כל ספק או מישהו שכתב בשמו ,
כי עובדה יש לנו את הספר .
וזאת הוכחה חותכת שהיה מישהו שכתב בשם יחזקאל.
גם משה ודוד היו קיימים כי גם עליהם יש ספרים וכולנו יודעים שהם דמויות דימיוניות.
אבל אתה כנראה לא קראת את מה שכתבתי שבו הראיתי שדווקא סביר בהחלט שדוד היה דמות אמיתית .
נחזור על מה שאמרתי אז
"
היה מישהו כזה שעל שמו נקרא בית מלוכה למשך מאות שנים.
אם מייסד אותו בית מלוכה היה נקרא רחבעם אז היו קוראים לבית המלוכה בית רחבעם " או בית "אביה וכו'".
מה מכל מה שמסופר עליו בספר שמואל נכון היסטורית זאת כבר שאלה אחרת .לאורך הדורות הצטברו עליו מסורת שסביר שחלקן מן הסתם אינו מדוייק כלל .
אבל הכל מצביע על כך שאכן היה מנהיג בולט בשם דוד שהקים ממלכה ושכבש את ירושלים והקים שושלת מלוכה שהתייחסה עליו.
מישהו אחרי הכל הקים את השושלת הזאת ואת הממלכה הזאת.
לפי כל הסימנים אותו מישהו היה דוד.
"
אני מפנה אותך לכתבה ההיא שם ולתגובות עליה
על מנת לחזור ולקרוא ולהשכיל
הסופרים והחוזים של עידן התנ"ך
http://www.notes.co.il/eshed/63647.asp
לגבי יחזקאל .
אנחנו יודעים שהיה מישהו שכתב בשם יחזקאל
הוא אינו יציר הדמיון
עובדה יש לנו את הנבואות ויש להן סגנון אחיד בדרך כלל שמראה מאחורי רובן לפחות עומד אדם אחד. יציר הדמיון אינו כותב ספר שלם כזה של נבואות בסגנון אחיד למדי.
מה שאתה מתכון כנראה הוא שהאיש שכתב את יחזקאל לא חי בתקופה הבבלית אלא בתקופה אחרת כלשהיא.
אז יפה יהיה עליך עכשיו להסביר אם הוא לא חי בתקופה הבבלית מתי הוא כן חי ומדוע כתב כפי שהוא כתב את כל הנבואות המוזרות הללו.
לדעתי חבל שאתה נגרר לדיון ריק עם אדם שרק מבקש תשומת לב.
מובן וידוע ששיקספיר לא יכול היה ועל כן לא כתב את המחזות שנקראות 'כתבי שיקספיר. הללו נכתבו ע"י מישהו אחר ששמו היה גם כן, במקרה שייקספיר
קל וחומר המקרים של יחזקאל הנביא משה רבנו ודוד מלך-ישראל
כתבה מעניינת מאוד ומסקרנת חבל שאנו לא חיים באותה תקופה מופלאה…מה שכן בעוד 400 שנה ידברו עלינו כעל תקופה נוראה.
למה את הולכת רחוק בואו נדבר עוד 30 שנה לגבי השוואה שכבר לא יהיה ניצולים וגם יגידו שלא היתה שואה ושכל הסרטים והתמונות זה פיברוק
[…] מרכבת החלל של יחזקאל :חלק ב' בסדרה. […]
בפסוק כ"ב כתוב: "וַתְּהִי עָלַי שָׁם, יַד-יְהוָה; וַיֹּאמֶר אֵלַי, קוּם צֵא אֶל-הַבִּקְעָה, וְשָׁם, אֲדַבֵּר אוֹתָךְ" כלומר שהיצור בחללית דיבר עם יחזקאל הנביא, ולאחר מכן, בפסוק כ"ו כתוב: "וּלְשׁוֹנְךָ, אַדְבִּיק אֶל-חִכֶּךָ, וְנֶאֱלַמְתָּ, וְלֹא-תִהְיֶה לָהֶם לְאִישׁ מוֹכִיחַ"
כלומר שהיצור בחללית גרם לו לא לדבר או השביע אותו לא לדבר, כנראה משום שרצה שהעניין ישמר בסוד.
כמה עלוב נפש אתה שאתה מנסה לפרש מאורע תנכי לפי המדע המסקנה היא שאתה מטומטם אידיוט חמור חסר דעת איש קטן מכוער אתאיסט מפגר ואידיוט אם ירצה השם ישלח לך רפואה שלמה
[…] – יש שם דברים מגניבים כמו תיאור מרכבת אש (או שמא חללית?) המלאכים (או שמא "חייזרים"?) ותופעות אטמוספיריות […]
במקרה נפלתי על הכתבה הזו כאן, והשתעשעתי עד מאוד.
צודק חיים מזר בדבר אחד: לא במקרה יחזקאל מתאר פה תאור מפורט, הוא באמת מתאר דבר מה אמיתי שראה בעיניו – משהו שגם היה מוכר היטב-היטב לקהל מאזיניו והקוראים בני זמנו. רמת הפירוט הגבוהה שבפרק אכן מצביעה על-כך שיחזקאל בחן את מה שראה כאשר זה היה על הקרקע, ואכן אין מדובר בציפור – אך גם לא בעב"מ או חללית של חוצנים שנחתו, כמובן.
למעשה, מוזר ככל שזה ישמע, מדובר בכיריים לבישול.
לא, אין הכוונה כמובן לכיריים סטנדרטיות לבישול – ואפילו לא "חשמליות" – כמו שיש אצל רובנו בבית, אלא למשהו מרשים הרבה יותר שעמד במקום עבודתו (לשעבר) של יחקאל בן בוזי הכהן במקדש שבירושלים. כוונתי היא לאותם חפצים שמכונים "מכונות" בתיאור של בנית המקדש על ידי שלמה:
"וַיַּעַשׂ אֶת-הַמְּכֹנוֹת עֶשֶׂר, נְחֹשֶׁת: אַרְבַּע בָּאַמָּה אֹרֶךְ הַמְּכוֹנָה הָאֶחָת, וְאַרְבַּע בָּאַמָּה רָחְבָּהּ, וְשָׁלֹשׁ בָּאַמָּה קוֹמָתָהּ. וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּכוֹנָה, מִסְגְּרֹת לָהֶם; וּמִסְגְּרֹת, בֵּין הַשְׁלַבִּים. וְעַל-הַמִּסְגְּרוֹת אֲשֶׁר בֵּין הַשְׁלַבִּים, אֲרָיוֹת בָּקָר וּכְרוּבִים, וְעַל-הַשְׁלַבִּים, כֵּן מִמָּעַל; וּמִתַּחַת לַאֲרָיוֹת וְלַבָּקָר, לֹיוֹת מַעֲשֵׂה מוֹרָד. וְאַרְבָּעָה אוֹפַנֵּי נְחֹשֶׁת לַמְּכוֹנָה הָאַחַת, וְסַרְנֵי נְחֹשֶׁת, וְאַרְבָּעָה פַעֲמֹתָיו, כְּתֵפֹת לָהֶם; מִתַּחַת לַכִּיֹּר הַכְּתֵפוֹת יְצֻקוֹת, מֵעֵבֶר אִישׁ לֹיוֹת. וּפִיהוּ מִבֵּית לַכֹּתֶרֶת וָמַעְלָה, בָּאַמָּה, וּפִיהָ עָגֹל מַעֲשֵׂה-כֵן, אַמָּה וַחֲצִי הָאַמָּה; וְגַם-עַל-פִּיהָ, מִקְלָעוֹת, וּמִסְגְּרֹתֵיהֶם מְרֻבָּעוֹת, לֹא עֲגֻלּוֹת. וְאַרְבַּעַת הָאוֹפַנִּים, לְמִתַּחַת לַמִּסְגְּרוֹת, וִידוֹת הָאוֹפַנִּים, בַּמְּכוֹנָה; וְקוֹמַת הָאוֹפַן הָאֶחָד, אַמָּה וַחֲצִי הָאַמָּה. וּמַעֲשֵׂה, הָאוֹפַנִּים, כְּמַעֲשֵׂה, אוֹפַן הַמֶּרְכָּבָה; יְדוֹתָם וְגַבֵּיהֶם, וְחִשֻּׁקֵיהֶם וְחִשֻּׁרֵיהֶם–הַכֹּל מוּצָק. וְאַרְבַּע כְּתֵפוֹת–אֶל אַרְבַּע פִּנּוֹת, הַמְּכֹנָה הָאֶחָת; מִן-הַמְּכֹנָה, כְּתֵפֶיהָ. וּבְרֹאשׁ הַמְּכוֹנָה, חֲצִי הָאַמָּה קוֹמָה–עָגֹל סָבִיב; וְעַל רֹאשׁ הַמְּכֹנָה יְדֹתֶיהָ, וּמִסְגְּרֹתֶיהָ מִמֶּנָּה. וַיְפַתַּח עַל-הַלֻּחֹת, יְדֹתֶיהָ, וְעַל ומסגרתיה (מִסְגְּרֹתֶיהָ), כְּרוּבִים אֲרָיוֹת וְתִמֹרֹת–כְּמַעַר-אִישׁ וְלֹיוֹת, סָבִיב. כָּזֹאת עָשָׂה, אֵת עֶשֶׂר הַמְּכֹנוֹת: מוּצָק אֶחָד מִדָּה אַחַת, קֶצֶב אֶחָד–לְכֻלָּהְנָה.
וַיַּעַשׂ עֲשָׂרָה כִיֹּרוֹת, נְחֹשֶׁת: אַרְבָּעִים בַּת יָכִיל הַכִּיּוֹר הָאֶחָד, אַרְבַּע בָּאַמָּה הַכִּיּוֹר הָאֶחָד–כִּיּוֹר אֶחָד עַל-הַמְּכוֹנָה הָאַחַת, לְעֶשֶׂר הַמְּכֹנוֹת. וַיִּתֵּן, אֶת-הַמְּכֹנוֹת, חָמֵשׁ עַל-כֶּתֶף הַבַּיִת מִיָּמִין, וְחָמֵשׁ עַל-כֶּתֶף הַבַּיִת מִשְּׂמֹאלו"ֹ(מל"א ז' 27 – 39).
הנה, אם-כך, בזכות התיאור המפורט של ספר מלכים זכינו לערוך ביקור וירטואלי במקום עבודתו של יחזקאל במקדש בירושלים, ומצאנו שם "מכונות" ענק מרובעות, עשויות נחושת, שעליהן יש עיטורי "אריות בקר וכרובים", ואשר ניצבות על ארבעה אופנים. אפילו במבט חטוף ושטחי, קשה מאוד שלא לראות את הדמיון של המכונות הלז לתיאור של יחזקאל, שמדבר על "ארבע חיות" אשר "נוצצות כעין נחושת קלל", הניצבות גב אל גב במין מבנה מרובע בעל "ארבע פנים", כשלכל חיה/צד "פני אדם ופני אריה ופני שור" (לעניין "פני הנשר" עוד נחזור), ומה שאולי הכי חשוב: יש גם להן ארבע "אופנים"… לפי התיאור, המכונות "שלנו" היו ענקיות – כשני מטר (ארבע אמה) רוחב ואורך, וכמעט שלוש מטר גובה (יחד עם הגובה של הגלגלים ושל החלק העגול מלמעלה) – ועל-גבי כל אחת מהן הונח "כיור" ענקי שקוטרו כשני מטר. תפקידן של המכונות מתברר מתפקידם של הכיורים, ותפקידם של הכיורים מתברר על פי התאור של המקדש בשילה:
"וּמִשְׁפַּט הַכֹּהֲנִים אֶת הָעָם–כָּל-אִישׁ זֹבֵחַ זֶבַח, וּבָא נַעַר הַכּהֵן כְּבַשֵּׁל הַבָּשָׂר, וְהַמַּזְלֵג שְׁלֹשׁ הַשִּׁנַּיִם בְּיָדוֹ; וְהִכָּה בַכִּיּוֹר אוֹ בַדּוּד, אוֹ בַקַּלַּחַת אוֹ בַפָּרוּר–כּל אֲשֶׁר יַעֲלֶה הַמַּזְלֵג, יִקַּח הַכֹּהֵן בּוֹ; כָּכָה יַעֲשׂוּ לְכָל-יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים שָׁם בְּשִׁלֹה" (שמ"א ב' 13 – 14).
למי שלא ברור אסביר, מדובר פה בעצם בסוג של הגרלה: לפי חוקי המקדש בשילה (שמכונים פה "משפט-הכהנים-את-העם") היה "נער הכהן" (קרי "שוליית הכהן") אמור לגשת לאותם אנשים זובחי-זבח במקדש בזמן שהבשר התבשל לו ב"כיור" (או בכלי אחר), לנעוץ את "המזלג" (כנראה מין קלשונון) לתוך כלי הבישול המבעבע (קרי "והכה בכיור או בדוד…" וגו') ולקחת עבור הכהן רק מה שעלה בגורל. ומכל הסיפור הציורי הזה, מה שחשוב לענייננו פה הוא אזכור ה"כיור" ככלי בישול במקדש; שהרי מזה משתמע תפקידן של המכונות במקדש – שהיו למעשה "כיריים לבישול" במימדי ענק (ובעצם, אם תחשבו על זה, מכאן כנראה גם מקור המלה העברית "כיריים" – כלומר, במקור היה מדובר בכנים [ולכן קרי "מכונות"] באמצעותם העמידו [כוננו] "כיורים" מעל אש).
רק כדי לסבר את עייניך ועיניי קוראיך במה שאוזניכם קוראות (בדיחה, תצחקו), הבה נבחן תמונות של "מכונות" כאלו (קטנות, אמנם) מן הסוג האופייני לראשית תקופת הברזל, שנתגלו בחפירות ארכיאולוגיות בקפריסין:
http://www.britishmuseum.org/research/collection_online/collection_object_details/collection_image_gallery.aspx?assetId=27718&objectId=464314&partId=1
http://www.britishmuseum.org/research/collection_online/collection_object_details/collection_image_gallery.aspx?partid=1&assetid=457538&objectid=464314
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Bronze_stand_2.jpg
הנה כי כן, יש לנו אצל יחזקאל תאור שהולם היטב את מכונות הנחושת הנוצצות, עם עיטורי האריות הבקר והכרובים המכונפים, שעמדו להן במקדש על ארבעת אופניהן, אפופות בלהבות אש ועשן… להסבר יותר מפורט, ראה דברים שכבר כתבתי בעניין זה באתר אימגו, די מזמן:
http://www.e-mago.co.il/phorum/read-6-45652-44522.htm
אהלן אלי,
מה נהיה? תגובתי אושרה רק חלקית? 🙂
חיים מזר
נקודה למחשבה. על אליהו נאמר שהוא עלה ברכב אש לשמים ועל החזון של יחזקאל אומר הנביא:"וארא והנה רוח סערה באה מן הצפון, ענן גדול ואש מתלקחת ונוגה לו מסביב ומתוכה כעין החשמל מתוך האש". מוטיב האש נמצא אצל שניהם. במקרה הראשון רכב שטס לשמים ובמקרה השני רכב שבא מהשמים. מכיון שכלי התחבורה היבשתיים באותו זמן היו החמור, הסוס והגמל וכלי התחבורה המכני היה מרכבה שסוס רתום אליה, הדעת נותנת מקום להשערה שאף אחד מהתיאורים אינו פרי הדמיון. ישנו גלעין דומה. אליהו לא מדבר על חשמל. מילה זו לא היתה בעברית ואילו יחזקאל כן משתמש במילה זו, מה שמחזק את ההשערה שמילה זו מקורה בבבל.
להגיב
עודד ישראלי
"חשמל" כנראה כינוי לצבע הסגסוגת המתכתית של הנחושת – כלומר הברונזה – שממנה היו עשויות המכונות (כלומר, הכיריים) בבית המקדש:
http://www.britishmuseum.org/research/collection_online/collection_object_details/collection_image_gallery.aspx?assetId=27718&objectId=464314&partId=1
יש סיכוי גדול שהמרכבות המעופפות הם כלי טיס חייזרי .
אולי יחזקאל הוא חייזר ששימש כמעין מרגל של הציוויליזצייה החייזרית ממנו בא
הוא אולי ניצל את זה שבני האדם הקדומים בארץ לא הבינו מה זה עבם
ויחסו לדברים חייזריים כאלו משהו אלוהי .הוא כנראה רצה להיקבר בכוכב הבית שלו
הלא כבר אמר קוהלת כל שהיה הוא שיהיה ואין כל חדש תחת השמש כל התגליות המוכרות לנו היום כבר היו בעבר אבל ככל לידה מחדש טורחים שלא נזכור מה שהיה קודם לכן כך גם בתהליכי התחדשות היקום שנחרב כמה וכמה פעמים פעם במבול עם נח פעם במפץ הגדול ועוד פעמים בהם נחרב לא נשאר זכר על מנת לקיים הכל מחדש בצורה מפותחת יותר לא סוד שקיימות צורות חיים אחרות מפותחות מאיתנו אלפי מונים ואלמלי הייתה טכנולוגיה כל כך מפותחת גם הם לא יכלו להתקיים בתחכום בו הם חיים
תודה רבה. הסערת את דמיוני!
בכל מקרה, היום בבוקר, כשהלכתי לישיבה שלי, פתחתיי תנך ודפדפתי והגעתי במקרה ליחזקאל. קראתי את תיאור המאלך, והמחשבה הראשונה שלי הייתה "מוטציה" המחשבה השניה שלי הייתה "חייזר או אולי שמא, עב"מ?!…".
אמרתי את זה לחברותא שלי (חבר ספסל לימודים) והוא ישר השיב "זו כפירה".
בכל מקרה, נשארתי בדעתי אך הדחקתי אותה הצידה וחזרתי לרעיון המלאך שנראה כמו מוטציה.
ועכשיו אני רואה שאני לא היחיד!
אגב, את העב"מ דמיינתי טיפה שונה אבל לא חשוב חחח
בכל מקרה, תודה ?
לכול מי שמתעניין בנושא רצוי שישים את התיאולוגייה בצד ויבחן הפרק עם ראש של מהנדס.
מדוע המדענים לא חוקרים יותר לעומק את תאורו של יחזקאל. הרי הוא מתאר את ההתגלות בצורה כל-כך מפורטת וברורה.
חקי חיון , לקחתם ריבוע ובכח ניסיתם להופכו למעגל , כנראה שכאשר לבן אדם ישנה מטרה אזי כל האמצעים כשרים ולכן גם אתם כאן אילצתם חיזיון עם מסר אלוהי לאיזה אליקופטר מקרטע. חיזיון יחזקאל זה מדבר באופן מטפורי על גדולתו העצומה של אלוהים שמתורגמת בחזון זה כביכול על אש האלוהים העצומה היושבת על כיסא כבוד וירטואלי בשמים שכמובן ברור שאלוהים אינו אש ואין לו מעין רגליים מאש וכמובן שאין בשמיים שום כיסא. לגבי האופנים והחיות בעלות הכנפיים והידיים וארבע הפרצופים זהו מעין דימוי של יכולותיו של ה' שעוצמותיו מדומות לבעלי חיים חזקים המוכרים לבני אדם והידיים המוזכרות מתחת לכנפיים באות לומר לבני האדם השומעים חיזיון זה כי גם אתם בני האדם יכולים להיות חזקים כפי ארבעת בעלי החיים המוזכרים בחיזיון כלומר בכל אדם ישנם מס' אופני עוצמה כנשר כאריה וכו' הכנפיים החוברות זה לזה בא להציע לבני האדם לאחד כוחות לשם השגת מטרותיהם ואילו ארבעת היצורים הנעים יחד בעקבות האופנים הנעים בא לומר לבני האדם אל תתנגדו להתרחשויות בחייכם ולהיכן שהחיים נעים תנועו יחד עמם רק תהיו חזקים כפי ארבעת בעלי החיים המוזכרים ורק תשארו מאוחדים יחדיו ומדוע כל אופן בנוי משני אופנים זאת משום שהחיים מתעתעים את בני האדם ובכל רגע נתון החיים מסוגלים עקב הנסיבות לשנות את מסלול החיים , לפני 2534 שנים כאשר יחזקאל הנביא הקריא לאנשים חיזיון זה אזי כל השומעים הבינו את פירושו של החיזיון כי זו הייתה השפה המדוברת ואלו היו המושגים הרווחים לפני 2534 שנים וכל הנאמר בחיזיון בא לעודד את עם ישראל הגולה בבבל על מנת שיהיה חזק כפי ארבעת החיות ושעם ישראל יהיה חזק למרות שהאופנים שהם בעצם מהלך החיים משנים בכל רגע נתון את מסלולם ושעם ישראל יהיה חזק כי אלוקי ישראל חזק כמו אש עוצמתית והוא יושב חזק בשמיים על כיסא כבוד יחודי משלו ואלוקי ישראל כה עוצמתי שאומנם את רגלי האש שלו ניתן לראות אך את פלג גופו הוירטואלי כמובן בכלל לא ניתן לראות. וכל מה שהסברתי לכם כאן הוא הפירוש הנכון לחיזיון הזה של הנביא יחזקאל ולא מה שאתם מבינים היום או בעצם ניתן לומר מה שבכלל אינכם מבינים היום , במרוצת הדורות השפה משתנה לחלוטין אז כדאי שלא כל בן אדם יתחיל להמציא כל מיני המצאות מוטעות לחלוטין על שפה ודימויים שאין לו שמץ של מושג מה הם. לגבי המילה חשמל בפשטות הפירוש לחשמל הוא פשוט 'מעין גיצי אש'.
[…] מרכבת החלל של יחזקאל […]
[…] חיים מזר על מרכבת החלל של הנביא יחזקאל […]
[…] מרכבת החלל של הנביא יחזקאל […]
[…] מרכבת החלל של הנביא יחזקאל […]
[…] חיים מזר על מרכבת החלל של הנביא יחזקאל […]
[…] מרכבת החלל של הנביא יחזקאל […]