המשורר ערן הדס מפרסם בימים אלה ספר שירה חדש עם קונספט חדש זהו ספר שירה מקוון שיוכל להיערך בידי הגולשים עצמם .
האם זהו עתיד השירה?
את הנסיעה מפסטיבל השירה בשדה בוקר בנגב בחזרה לאיזור תל אביב בילינו אני והוא בדיון מעמיק על העתידים האפשריים העומדים בפני השירה הישראלית והעולמית. העלינו ספקולציות והצעות שונות,
מה מכל אלו יתגשם אם בכלל לא ברור. אולם ברור שכיום ערן הדס עצמו הוא אחד מחודי החנית של השירה הישראלית הצעירה .וכדאי מאוד להקשיב למחשבותיו בנושא.
ולרגל הספר הוא ותומר ליכטש והמשוררת צאלה כץ ואחרים עורכים ביום שלישי זה ה-19.1. בגדה השמאלית ברחוב אחד העם 70 בתל אביב בשמונה בערב , ערב שיחה על ההווה וגם העתיד של השירה באינטרנט.
וכך הוא כותב :
בעשור האחרון בעט האינטרנט באשכיה של השירה בעוצמה, והחיל מהפכה שלא ידעה כמותה השירה
בעבר. השירה נקלעה לשוטטות בסמטאות צרות בצעדים מאטים וכבים במשך שנים. אך לפתע, כבמערכת יחסים שבין מוחמד והר, נגלתה לפני השירה האוטוסטרדה: אוטוסטרדת המידע.
מעבר לשפע (או להצפה) של שירים ברחבי הרשת בעקבות מהפכת ההפצה, תהליך הקריאה השתנה. אם יש מילה שאינה מובנת בשיר, ניתן לחפש אותה ברשת. תהליך הכתיבה השתנה: אין צורך להמצא פיזית באותו חדר עם העורך לשם פידבק אינטראקטיבי, די בצ'אט. המונחים השתנו: את מושג ה"קאנון" האנכרוניסטי מול השוליים החליפו המיינסטרים והאלטרנטיבה. חשוב מכך, ז'אנרים חדשים הומצאו: שירת רשת, היפר-שירה, שירת תוכנה, שירה אינטראקטיבית, שירת מדיה האקינג, ספוקן וורד, פרפורמנס פואטרי, נטוידאופואטרי, ממשקי שירה לאמנויות אחרות ועוד הרבה. הספרים השתנו עם השקות הקינדל והאייפון.
בערב השירה הדיגיטלית #1 נדבר על הז'אנרים ועל הקונספטים החדשים דלעיל, נסקור את ההמשכיות של הדבר החדש לסנייל-פואטרי, ובעיקר נראה לכם מה נעשה עד היום, ומה התכנונים לעתיד. האם זו שירה או אמנות רשת? הו גיבז א שיט. בחו"ל זה כבר עיקר שיח השירה, ועתה בא גם זמננו.
משתתפים (לפי סדר האלפבית העברי):
מנחה:
הציבור מוזמן .
18 תגובות על “מהפכת השירה באינטרנט”
האם גם ערבים ומזרחים מוזמנים או שזה דיון סגור לאשכנזים?
הרשת זה עניין עדתי?
יש רק ברשימות שניים שלושה משוררים מזרחים שיכולים לעשות לכול המשתתפים בית ספר על מה זה שירה ורשת
אבל זה ממש לא מפתיע שזה מתקיים בגדה השמאלית, הם ממש חושבים שהם בפריז ולא בישראל. משם הכול נראה חארת. או אולי זו הגדה השמאלית של הים התיכון?
שאני כמי שמתכוון לבוא לאירוע אני" מזרחי" .
וזה צריך להספיק .
מה מוצאם של המשתתפים לחלוטין לא מעניין אותי. עצם החקירה הזאת היא גזענות ברורה.
כי אם סלקציה במשתתפים, יכול להיות שיש גם סלקציה בשער הכניסה. הרי אפילו הנכסת נזקקה לחוק הסלקציה כדי למנוע גזענות. אני לא אוהב שאומרים לי בשער לא להיכנס ומעדיף לדעת מראש.
חוץ מזה האתר של הגדה השמאלית והמוסד הזה ידוע בחוסר הגזענות שלו כלפי אשכנזים . מאוד נאור.
בבירור יש כאן פרובוקציה שגם איני חושב שאפילו שייכת לפרובוקטור ששייך לזהות המזרחית או לאתר "קדמה"
כפי שמואיז בן הראש ושאר אנשי קדמה כמו עמרם נאוי ואחרים יודעים ויאשרו הם תמיד חותמים בשם או כינוי לעולם לא כאנונימים .
וזה מעלה את החשד שהפרובוקטור אין לו שום קשר לקהילה ממוצא מזרחי או לקהילת השירה והספרות בכלל אלא זהו יחצ"ן שמרוויח מליונים שמעדיף לשמור על אנונימיות ומנסה לפגוע באתר זה בשליחות שולחיו העשירים .
וראו על כך כאן
דוד נגד גוליית אקרשטיין
http://www.notes.co.il/eshed/64174.asp
ואגב כך מנסה לפגוע בטענות שקריות ושפלות . גם ב"גדה השמאלית " שידועה בפעילויותיה למען הציבור מהעשירון התחתון .
ועל הפרובוציה הזאת אין לשתוק.
אני קורא בזה לכל נציגי השירה המזרחית ולכל נציגי השירה בכלל.
על תעמדו מהצד כאשר פרובוקטורים ונציגים אנונימים ושקרנים של מליונרים אדירי כוח מנסים לפגוע באירוע שירה.ובנציגי קהילת השירה.
הראו להם את התנגדותכם לפרובוקציה בכך שתבואו לאירוע השירה .
בואו בגאווה בהמוניכם ,על תישארו בבית כאשר פרובוקטורים מנסים לפגוע בקהילת המשוררים.
אל תתנו להם ולשולחיהם העשירים להזיל ריר לעשן סיגרים בהנאה ולחשוב שהם ניצחו את קהיליית המשוררים .
השאלה היא כזאת
ממי תרצו לשמוע על שירה באינטרנט
ממשורר ישראלי שהיה הראשון שפיסרם ספר אלקטרוני בשנת 2000
ממשורר ישראלי שפעיל באינטרנט משנת 1996
ממשורר ישראלי שלמעשה עשה את דרכו לספרות העברית והעולמית דרך האינטרנט
מהמשורר הראשון שפירסם ספרים ב "הדפסה לפי הזמנה"
וזה לא הכול, עוד מליון דברים, הראשון שפרץ דרך בכמעט כל תחום בשירה באינטרנט
או מאיזה שיכנזי שיש לו בלוג ופירסם ספר שירים בשנה האחרונה?
מי שיודע יודע במי מדובר ומי שלא לא
אבל מה? זה פרובוקציה, וזה גזעני וכן הלאה וכן הלאה…
סתם קישקוש
מצד שני אני נהנה לחשוב על עצמי ככוח עצום שיש לו מיליארדים ונאבק בשירה, זה מתאים לי. ולכן אני מאמץ את הניק הפרובוקטור"
למה אתה מתעקש על אנונימיות ?
אתה מפחד שידעו מי אתה ?
מה יש לך לפחד כולה משוררים.
היא למואיז בן הראש שביצע את כל הדברים שצויינו .אין צורך לראות בכל דבר כפגיעה בכבודו של מישהו .
ערן הדס ושות' אינם טוענים שהם המציאו את הספר האלקטרוני ואת השירה האינטרנטית . הם מכירים בקדימותו של מו איז בן הראש בנושאים מסויימים ואולי גם יזכירו זאת בדיו .
הם רק מוסיפים על העניין רעיונות נוספים משלהם.
יש לראות בכך כדיון קולקטיבי ולא כקביעת חזקה בידי מישהו על משהו . .
לפחות אלו שחיים, לא כולם אשכנזים, ואפילו יש לפחות ס"ט אחד.
הבחורה היא ממוצא מזרחי.
אני גר כל-כך קרוב ל"גדה השמאלית" שיתכן שאבוא.
אני מניח שיהיה מותר למי שפירסם ספר שירה ראשון ב-1966, שהיא גם השנה שבה כתב את התוכנה הראשונה שלו למחשב, לבוא, אף אם הוא "אשכנזי" ממוצא ספרדי.
אני לא חושב שדבריך הם בגדר פרובוקציה, מפני שפרובוקציה היא אמירת דבר-מה בעיקר לשם קבלת תגובה, ואילו דבריך מביעים אמת.
הכנס תוכנן ככנס מצומצם למדי, שבא לעסוק בהשפעה של האינטרנט על השירה העברית, ולהציג יצירות שבהן האינטרנט משפיע על השירה הן תכנית והן צורנית.
הכנס הקודם בו נכחתי שעסק בנושא, עמד בסימן אמירתו של פרופ' מנחם פרי כי "שירה ואינטרנט לא הולכים יחד". נאספנו חבורת אנשים שחושבים שזה כן הולך יחד. אנחנו לא נמצאים במיינסטרים של השירה, ולכן לא חשבנו בכלל במושגים של להזמין את "הגדולים ביותר" או "המשפיעים ביותר". פשוט רצינו להציג את מה שאנחנו עושים ומאמינים בו.
במהלך הערב תיערך סקירה הסטורית, ושמו של מואיז בן הראש יעלה כגורם מרכזי בהתפתחות השירה בעידן האינטרנט (כמו שגם שמו של בעז רימר יעלה).
אחת המטרות המרכזיות של הערב, בעיניי לפחות, היא לקשור כמה שיותר אנשים, כותבים וקוראים, להצטרף לקהילה שיתופית ופתוחה, שתוביל את המשך המהפכה הבינארית. מואיז בן הראש ואחרים יותר ממוזמנים להצטרף אלינו. השאיפה היא שיהיו ערבי-המשך לערב הזה, עם דגש חזק על נושא האנטי-ממסדיות, או "עשה זאת בעצמך", ומואיז בן הראש הוא שיבוץ אידאלי מבחינתנו.
השפעה נוספת (וגם בה יש לרשת חלק) על השירה היא היציאה המחודשת של קבוצות משוררים ליוזמות אקטיביסטיות, כפי שקרה במגזין "אדומה" ובארגון גרילה תרבות, אליהם אני מתגאה להשתייך. לפיכך מודעות חברתית נישאת על ראש שמחתנו, ואין שום פסול בכך, להיפך – האינטרנט הוא כר יחסית נוח לביטול מעמדות ושינוי חברתי.
לסיכום, אין חולק על תרומתו של מואיז בן הראש לשירת הרשת, ותרומתו תפורט בערב. כולם מוזמנים בשאיפה לשיתוף פעולה ברוח תנועת הקוד הפתוח.
ערן
ממש כייף לקרוא אותו. עושה טוב על הלב לדעת שיש אנשים כמוהו
וזה לא באמת משנה אם הוא אשכנזי או מזרחי או כוזרי או אתיופי או פולינזי.
אם הוא לא היה מקסים ולא טוב אני
מניח שהוא היה מוכרז מיד כ"אשכנזי "שבמקרה הזה הוא פשוט שם קוד חסר משמעות "ללא נחמד" ".
אם צאלה כאן – שירה כאן
לפי התוכן,צורת הכתיבה וצורת ההתבטאות,זה נראה יותר כמו אחת הבהמות האלה,אוהדי בית"ר ירושלים.
מעניין אם הוא כתב את התגובה בעצמו,או שהכתיב למישהו,היות והיתה לו בעייה ,בעקבות האנלפביתיות שלו.
אה,אופס,שכחתי,פוליטקלי קורקט,קוראים לזה "דיסלקציה".
נו,טוב.
אני שוקל להכניס גם את המילה "אשכנזי " לרשימת "ניבולי הפה הפה האסורים בשימוש באתר זה בדומה ל"פערנק " ול"ערבוש" ול"כוזרי" .מאחר שברור שהאנונימי השתמש במילה כניבול המיועד לפגוע בציבור שלם ולא יותר.
זה נשמע מצחיק אולם ההקשר כאן הוא חשוב וההקשר כאן היה בבירור של ניבול פה גזעני שמטרתו הייתה לפגוע.
אני מבקש מהציבור להמנע להישתמש במונח הזה בהקשרים כאלו יותר.
כולנו מתוחכמים כולנו יודעי דבר כולנו היינו במופעי סטנד אפ ששם כינויים כאלו נשפכים כמו מים ,
אבל יש ציבורים שלמים של קוראים שכן נפגעים מדברים כאלו. ואינני מעוניין יותר לפגוע ברגשותיהם.
האולם הקטן שקק אדם .ורבים באופן מפתיע נשארו גם אחרי ההפסקה ממש עד לסוף האירוע .
הראו סרטים מעניינים שמטרתם להעביר את התחושה של השירה גם באופניים קולנועיים.
תומר ליכטש נתן סקירה של תולדות השירה האינטרנטית החל מדוד אבידן דרך משה בן הראש במה החדשה בדג אנונימי וכלה בשירת האינטרנט של שנת 2010
ערן הדס נתן מעין "אני מאמין " של המשורר האינטרנטי .
זלי גורביץ' הקריא כמה שירים.
היה מעניין.