web analytics
קטגוריות
ספרות פופולארית

איש העטלף בבית המשוגעים

בית המשוגעים המפורסם ביותר של עולם הקומיקס הוא "ארקהאם " שבו משוכנים חלק מיריביו הקבועים של איש העטלף "באטמאן ". אלא שלמרבית הצער נראה שזהו מקום מסוכן ומפחיד כל כך שאפילו הכלואים בו נראים כמעט סימפטיים בהשוואה למוסד ומפעיליו.הללו בכל מקרה הם  לא יעילים באופן מיוחד. עובדה המטופלים בורחים משם באופן כמעט קבוע.ובאטמן נאלץ להחזיר אותם למוסד הבלתי יעיל דרך קבע רק על מנת שיברחו שוב בתוך זמן קצר יחסית ( כמה חודשים במושגי הזמן של עולם הקומיקס ) . ואולי יש צורך בועדת חקירה שתקבע עד כמה המוסד יעיל באמת.
ריין גינזברג, מפרסם מאמר מקיף חלק ראשון בסדרה מסקרנת על אחד המקומות המפחידים ביותר של עולם הקומיקס.
ריין גינסברג  הוא סופר מדע בדיוני ומבקר  צעיר הקובע 'השפה הינה וירוס המתעתד לשצוף את עיניי העיוורים'. ריין גינסברג; סטודנט לקולנוע בשנתו האחרונה. במאי. תסריטאי. עורך וידאו. סופר בהתהוות. מעריץ את סרטי קרוננברג, קרפנטר, גיליאם ולינץ'. מתקיים מפרי מילותיהם של דיק, באלארד, בורוז, גיבסון ואליס תומפסון. תמיד ראה את עצמו בראש ובראשונה כמספר סיפורים, עם פטיש בלתי מוסבר למילה הכתובה. 'אני כותב כפי שהייתי רוצה לקרוא' – תמיד טען כשטבל את העט הנובע בדיו ודימם את בליל דברו. עם הזמן, הבין כי פרסום והכרה לא יקבל בגלגולו הנוכחי, ולכן עבר לקצוב בשרים בתהודתו האנושית. עם זאת, תמיד האמין – כי הכתיבה בוערת בעצמותיו, ולא משנה עד כמה ירפו הבריות את ידיו, ימשיך לחצוב מילים בסלעי הקיום המהווים את חייו.שלאחרונה פירסם ספר מעניין במיוחד בשם "רסיסי זכוכית על מארג השפיות ".שיקבל את השראתו מרעיונותיו של סופר המד"ב פיליפ ק. דיק ויצירות קומיקס כמו "באטמאן.".

 איש העטלף בבית המשוגעים : בית החולים לחולי נפש – 'ארקאהם' – אגדה, או פיקציה מסופרת היטב?: חלק ראשון

מאת ריין גינסברג

האביר האפל – מקור


הכל התחיל – אי-שם במאי 1939, שני בחורים צעירים בשם בוב קיין ו-ביל פינגר, בעת שעבדו תחת חברת 'די.סי. קומיקס' – העלו בדעתם ליצור את דמות האנטי-גיבור המיוסר, רודף הצדק והנקמן האולטימטיבי – הלא הוא 'באטמן' – איש העטלף. מי הוא אותו אביר אפל שצלו המאיים מהדהד היטב בסיוטיהם של אויביו המושבעים ביותר?

באטמן הינו האלטר-אגו וזהותו הסודית של ברוס וויין, איש עסקים מיליונר, רודף נשים ופילנתרופ נדיב האוהב לתרום לעניים ולאנשים במצוקה. בילדותו חזה במותם של הוריו לנגד עיניו בידי פושע זוטר בשם ג'ו צ'יל, ומאז נשבע לנקום את נקמתו בכל הפושעים שיאכלסו את גות'אהם סיטי, עיר מגוריו המפורסמת (והפיקטיבית). הוא עטה מסיכה וחליפה עם גלימה, ויצר לעצמו את זהותו של איש העטלף המסוגל להטיל מורא בלבבותיהם של הפושעים הנלוזים ביותר. מלחמתו של באטמן בפשע אינה בחבלות ישירות באויביו, אלא בחמיקה והתגנבות מבעד לצללים והפחדתם עד מוות בכדי לנטרלם מנשקם, מעשי אלימותם, ואולי אף מאי-פעם לשוב אל חיי הפשע.
רבים מאותם הנבלים והארכי-נבלים המאכלסים את העולם של גות'אהם סיטי, מצאו את דרכם בעזרתו של באטמן (ולעתים בגלל אי-שפיותם שמחבלת להם במעשי התחבולות שלהם עצמם) אל בית החולים לחולי-נפש, 'ארקאהם' (Arkham Asylum), בעוד שאחרים נאסרים בבית הסוהר בלייקגייט.

ארקאהם – מקור

בית חולים 'ארקאהם' משוכן בפאתי העיר גות'אהם והיה מנוהל בידי מספר דמויות מפתח בהיסטוריית ארקאהם. מקור השם ארקאהם דווקא אינו המצאה ישירה של 'די.סי קומיקס', אלא מגיע היישר מסופר האימים המפורסם – ה.פ. לאבקראפט. בסיפורי לאבקראפט משנות ה-20-30 של המאה הקודמת, תוארה עיר פיקטיבית בשם ארקאהם השוכנת במסצ'וסטס, שסביבה רוב סיפורי הזוועות התרחשו. באותה עיר, גם התקיימה אוניברסיטת מיסקטוניק הידועה לכל חובבי סיפוריו המטרידים, שהייתה המקום היחידי לכאורה, בו היה ניתן למצוא את הנקרונומיקון: ספר המתים הידוע לשמצה.
את קיומו של ארקאהם של באטמן, תוך כדי השפעה ברורה ומוצהרת מלאבקראפט, הטביע דניס או'ניל בפעם הראשונה בגיליון 'באטמן #258' (אוקטובר 1974), כשמרבית סיפור הרקע של המקום נכתב על-ידי לן וויין במהלך שנות ה-80.

Arkham Asylum Living Hell 1.jpg

בית חולים לחולי נפש – ארקאהם נוסד על-ידי ד"ר אמדאוס ארקאהם, שקרא למקום כך ע"ש אמו המנוחה, אליזבת'. אחרי מותה הטראגי של אמו, שלכאורה, נטלה את נפשה (עוד על הסיפור בהרחבה בחלק הבא), אמדאוס החליט לשנות את האחוזה המשפחתית שלהם למוסד בית-חולים, ולאחר מקרה טראגי נוסף בידי אחד המטופלים שרצח, אנס וביתר את אשתו ובתו של אמדאוס, החליט בכל זאת האחרון לפתוח את בית החולים לחולי נפש בנובמבר של אותה שנה, כשרוצח משפחתו, היה הראשון שאותו רצה אמדאוס לטפל ולשקם באופן אישי. אמדאוס בשלב מסוים חשמל את מטופלו, מרטין "כלב פראי" הוקינג עד מוות, אקט שהוכרז כתאונה באופן רשמי, אך הוביל לטירופו של אמדאוס, שבסופו של דבר אושפז בבית החולים של עצמו עד ליום מותו.
אחריו, ירש את בת החולים, נכדו של אמדאוס – ד"ר ג'רמיה ארקאהם, שניהל אותו מאז.

דיירי ארקאהם

פושעים ידועים שהוחזקו בארקאהם  כללו את אחד מהארכי-נבלים המפורסמים ביותר של עולם הקומיקס  והנמסיס האולטימטיבי של באטמן, הלא הוא הג'וקר ((Joker ) הגאון המבריק, אדוארד ניגמה – איש החידות (The Riddler), הבוטאנית, ד"ר פמלה ליליאן אייזלי – קיסוס רעיל (Poison Ivy), התובע המחוזי לשעבר, הארווי דנט – דו-פרצופי (Two-Face), המוטציה הקניבליסטית, וויילון ג'ונס – תנין רצחני (Killer Croc), הפסיכופת' המטורף שחורט על עצמו קו על כל רצח שביצע, ויקטור זאס (Mr. Zsasz), הברנש הנמוך והמבריק, אוסוולד צ'סטרפילד קובלפוט – הפינגווין (The Penguin), המוטציה השרירית, ביין (Bane), המדען הקריוגני, ד"ר ויקטור פריז (Mr. Freeze) ועוד רבים אחרים.

ארקאהם, שבתחילה נקרא רק 'בית חולים' ורק מאוחר יותר הוגדר כ'בית חולים לחולי נפש', לכאורה לא היה מקום בריא לחוליו ולגם לא לצוותו.הרפואי ,.
בריחות מהמקום הפכו לעניין שבשגרה . הג'וקר למשל ברח כרצונו אחת לכמה חודשים או פחות הוחזר בידי באטמאן רק על מנת לברוח שוב כמעט מידית . ואלו שטופלו, החלימו ושוחררו, נהגו לחזור ולפשוע שוב. מה מעורר ספיקות חמורים לגבי עצם היעילות של המקום .

ספקות אלו עוד מתחזקים כאשר התברר בהדרגה מהסיפורים שגם מספר אנשי צוות, כולל מנהל אחד, הפכו למטופלים במקום בעצמם. אלו כללו את : לייל בולטון, ראש אגף השמירה האכזרי, שנהג להתעלל בחולים ולענות אותם. פרופסור ג'ונתן קריין, פסיכיאטר שביצע ניסויים בחולים בניסיון לעורר בהם פחדים עמוקים ופנה לדרכי פשע בתור הדחליל ( (Scarecrowמעורר האימה. וד"ר הארלין קווינזל, שהייתה פסיכולוגית מתמחה שפיתחה אובססיה כלפי הג'וקר כשניסתה לטפל בו, התאהבה בו עד מעל לראש ופסעה אחריו בדרכי הפשע בתור המוקיונית – הארלי קווין (Harley Quinn).

במדיומים הוויזואליים השונים


לצערנו  מרבית ממעריצי האביר האפל והקודר של הדור העכשווי הכירו אותו דווקא לא מהקומיקס אלא מסדרות הטלוויזיה המונפשות ומהסרטים שיצאו במהלך העשרים שנים האחרונות.
אומנם, בסדרה הישנה מ-1966 בכיכובו של אדם ווסט, בית החולים לחולי נפש – ארקאהם לא כיכב,

אבל ישנם כמה סדרות מצוירות שארקאהם מופיעה באופן קבוע.
כמו למשל ב'באטמן: הסדרה המונפשת' ((Batman: The Animated Series מ-1992, ארקאהם מתואר כמקום אפל מפחיד וקודר, התאים נראים דומים לאלו שמתוארים בקומיקסים השונים, שסגורים על-ידי דלתות זכוכית.
בסדרת האנימציה – 'הבאטמן' (The Batman), ארקאהם. מוצג כמשוכן באי קטן על נהר, עם גשר שמחבר אותו לגות'אהם הצוות מוגן בצורה "כבדה "יותר מאשר בגלגול הקודם של ארקאהם,. חבריו לובשים מעילים כבדים וכפפות, . אך למרות זאת האסירים ממשיכים להצליח לברוח בקלות. גם מכאן .
בסרט 'באטמן לנצח' (Batman Forever – ג'ואל שומכאר, 1995), ארקאהם מוצג כמבנה דמוי טירה גבוהה וספיראלית, עם מסדרונות צרים מוארים על-ידי לבני זכוכית. הרידלר (איש החידות) משוכן בתא מרופד גדול.
בסרט 'באטמן ורובין' (Batman & Robin – ג'ואל שומכאר, 1997), ארקאהם מוצג מספר פעמים במהלך הסרט. בגירסה זו הוא נמצא כתריסר קומות בגובה מעל מים שאליהם קופצים הנבלים כשהם בורחים. כשמכה ברק, האור שחודר מבעד לחלונות המבנה הוא ירקרק בוהק.
בסרט האנימציה 'מעבר לבאטמן: שובו של הג'וקר' (Batman Beyond: Return of the Joker – קורט גדה, 2000), הקרב הסופי בין באטמן המקורי לבין הג'וקר מתרחש בחורבות נטושות של ארקאהם.
בסרט 'באטמן מתחיל' (Batman Begins – כריסטופר נולאן, 2005), יש לארקאהם תפקיד מרכזי בסרט, כשהאחראי עליו בדרגה הכי גבוהה שנראית בסרט הוא ג'ונתן קריין (הדחליל, בגילומו של קיליאן מרפי), שמשתמש בו כקרקע לביצוע ניסויים סאדיסטים באסירים שפני הניסיונות שלו בעזרת גז פחד. הוא גם משתמש בצינורות של ארקאהם כדי להעביר רעלים אל מקור המים של גות'אהם. המיקום של ארקאהם בסרט נמצא בתוך פרברי העיר ממש, לעומת הקומיקס שמציג את ארקאהם כשוכן על אי.
באנתולוגיית האנימציה 'באטמן: האביר של גות'אהם' בפרק 'מטווח' (Batman: Gotham Knight – Crossfire, פוטושי היגשידה, 2008), גות'אהם הפכה את כל האי של ארקאהם לבית חולים\כלא במתחם היי-טק, שמור על-ידי שומרים במגדלי שמירה, גדרות גבוהות, והגבולות הטבעיים של האי כדי למנוע מן האסירים להימלט. מחלק המשטרה של גות'אהם סיטי גם שולח קצינים אל הגשרים המתרוממים כדי לוודא שאיש לא יעבור – פנימה או החוצה – בלי אישור.

בנוסף, יצאו מספר משחקי וידאו מעולם  באטמן שארקאהם משמשת כחלק מסוים מהם, עם יוצא מן הכלל, משחק הוידאו החדש לקונסולות ולמחשב שיצא השנה (Batman: Arkham Asylum, 2009), שבו כל המשחק מתרחש בתוך ארקאהם, מקום ענק המשוכן על אי שמחולק לארבעה כיוונים (ארקאהם צפון, דרום, מזרח, מערב), כשמטרת המשחק היא להילחם בג'וקר ששיחרר את כל אסירי ארקאהם כולל הנבלים הגדולים ביותר שלו כדי לעשות הרבה מהומה, לפגוע בצוות ולהטריף את באטמן לחלוטין (עוד פרטים על המשחק, בחלק האחרון של המאמר).

בחלקים הבאים של המאמר אתאר מספר רומנים גראפים חשובים בסאגת באטמן שמתרחשים בתוך ארקאהם. בחלק הבא יסוקר – 'ארקאהם: בית רציני על אדמה רצינית (Arkham Asylum: A Serious House on Serious Earth, 1989) שבו יתואר סיפור המקור של ארקאהם, סיפורו של ד"ר אמדאוס ארקאהם וסיפורה הטראגי של משפחתו שהוביל להיווסדותו של המוסד דרך יומניו של ארקאהם מבעד לשלטון הטרור של הג'וקר על המוסד בהווה.

נספח :איש העטלף בשפה העברית

מאת אלי אשד

לצד סופרמן באטמאן הוא דמות הקומיקס המפורסמת ביותר של כל הזמנים.

בסידרה שנוצרה ב1939- בידי בוב קאן וביל פינגר.  באטמאן הוא המליונר ברוס ויין שהוריו נרצחו בילדותו בידי פושע ומאז נשבע להיאבק בפשע באשר הוא. וזאת הוא עושה בעזרת התלבושת המיוחדת של  "איש העטלף" שורה של מכשירים מיוחדים ועוזרו הנאמן רובין , תוך כדי מאבק בשורה של פושעים מרושעים וגרוטסקיים כמו הג'וקר והפינגוין.

 בעברית יצאו סיפורים על עלילותיו במגזין בוקי ( שם הופיע בסיפור "סולו " אחד אבל בעיקר בסיפורים שבהם שיתף פעולה עם סופרמן)

איש העטלף  BATMAN   (1939-)

14 עמודים בבוקי.

  • אחד מגיבורי הקומיקס הידועים ביותר, שני בפופולאריות רק לסופרמן.
  • איש העטלף , כפי שהוא נקרא בעברית הופיע לראשונה במגזין הקומיקס "בוקי "

הודעה בראשי תיבות 100-101

איש העטלף נלחם בפושע אשר משתמש בשפת הקצרנות בכדי להטעות את אויביו

 

סופרמן ואיש העטלף. 50 עמודים בבוקי. 

File:Bucky 126.jpg

סיפורים שבהם סופרמן ובאטמאן משתפים פעולה, כנראה לקוחים מסדרת הקומיקס WORLD FINEST

נגד לותר והרובוטית 126-128

לותר בונה רובוטית במטרה לפגוע בסופרמן ואיש העטלף.

 

 

איש החימר 134-135

סופרמן ואיש העטלף נלחמים באיש החימר המשנה את צורתו לאנשים וחיות.

 

הכפילים 141-142

 ילדיהם של סופרמאן ואיש העטלף בעתיד שבו הם נשואים מואשמים בפשעים ובמעשי זדון שונים.

 

בשנות השבעים הופיע איש העטלף בעברית בחוברות בהוצאת "ש.אור".

ובחוברת מיוחדת בהוצאת ש. אור  בשנות השבעים בשם "איש העטלף" .

סיפור עליו הופיע גם בחוברת "טרזן"  הראשונה של ההוצאה.

 

שנות השמונים

בהוצאת קוין קומיקס יצאו על באטמן לפחות 2 חוברות בסדרת "אגדת הבטמאן" .

וחוברת בסדרת סופרמן מספר 3 "פנים אל פנים מול האביר השחור" ששם סופרמן נאבק ומשתף פעולה עם איש העטלף. .  

כן הופיעו עליו סיפורים במגזין "סופר קומיקס".

.

 . כן הופיעו עליו הספרים הלא מצויירים  הבאים :

  איש העטלף בטמאן מאת קרייג שו גרדנר על פי סיפור מאת סאם האם תרגום  יעל נמרודי,אור עם ,1989. 

באטמאן  מאת דניאל אוניל וג'רי אורדוי ,הוצאת כתר, 1990  עיבוד לקומיקס של הסרט הקולנועי . .יצא גם בהמשכים בשבועון הילדים "כולנו".

בטמן ספר הפעילויות הגדול עברית נטשה דורנברג,מודן ,1994.

. באטמאן ורובין:גרסת הקומיקס לסרט   מאת דניס אוניל צייר ביל סינקביץ ורודולפו דימג'יו ,מודן , 1997.עיבוד קומיקס לאחד מסרטי ההמשך.

ראו גם

איש העטלף פוגש את ז'יל דלז
באטמאן בויקיפדיה

 

בית החולים ארקאהם בויקיפדיה

סיפורים של ריין גינסברג

 

הבלוג של ריין גינסברג

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen + one =