web analytics
קטגוריות
תרבות

תעלומת המנורה המסתורית

 
 
 
 

יום אחד לפני כמה חודשים יצא דוד מימון לביקור במרוקו במדבר הסהרה.הוא היגיע לאיזה מקום נידח במיוחד במדבר זה איזה כפר שכוח אל עם חנות "כל בו"  זעירה בשוק של המקום.

 
 

 בתוכה הוא מצא  בזוית פינה מה שנראה כמנורה מוזרה חרוטה באבן בכתב שנראה על פניו ככתב עברי עתיק ועם  סמלי מגיני דוד חרוטים ליד הכתב..
דוד מימון הסיק שהמדובר בחפץ יהודי קדמון ומיהר לרכוש את המנורה בלי לשאול שאלות את המוכר למקורה מחשש שזה יעלה את המחיר שדרש עבורה.
וכעת המנורה נמצאת אצלו בארץ .
בדיקה של הכתב שלכאורה דומה לכתב העברי העתיק ( השומרוני ) מראה שהוא אינו זהה .ייתכן וגם סביר שזהו כתב ברברי שהרי המנורה נמצאה באיזור של השבטים הברבריים. אולם לא הצלחנו עד כה למצוא מספיק דוגמאות של כתב ברברי כדי להשוות .
ואולי זהו כתב פיניקי או קרתגני של העיר קרתגו שנמצאת לא רחוק משם כל כך בתוניס ושבשלב מסויים כמעט הפכה לאימפריה עולמית ?
סמלי מגיני הדוד שנמצאים על המנורה מראים לכאורה שזהו חפץ יהודי כפי שחשב דוד מימון בתחילה.

 

 

אולם זה לא חייב להיות כך. מגן הדוד החל להיות סמל יהודי מוכר בעיר פראג במאות החמש עשרה -שש עשרה וסמל יהודי כללי   רק מהמאה השמונה עשרה –תשע עשרה ובעיקר באירופה.

במזרח  התיכון עד כמה שידוע לי הוא החל להיות מוכר כסמל יהודי אולי רק מסוף המאה ה-19 לכל המוקדם .

לא מן הנמנע שהמדובר בחפץ לא יהודי שסמלי מגן הדוד שבו הם סמלים כישופיים כפי שהיה סמל המגן דוד עד שהפך לסמל העם היהודי.
החפץ שהוא אולי מנורה ( אולי לא ) הוא עבורנו כרגע תעלומה .
אולי מישהו מהקוראים יוכל לזהות את סימני הכתב ?
אם נזהה את סימני הכתב וכמובן את משמעותם הרי שנהיה בשלב הבא לפתרון תעלומת המנורה המיסתורית. אם היא אכן מנורה.
כל מי שיש לו הצעה כל שהיא בנושא מוזמן לפרסם אותה כאן או לשלוח לי הודעה באי מייל.

 

 

 

 

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

12 תגובות על “תעלומת המנורה המסתורית”

סמל הודי עתיק
אם יועלו לאתר או ישלחו לי במייל תמונות טובות ומלאות יותר, אוכל לברר במזרח בו אני שוהה כרגע אם יש קשר.

שגם לי הוא לא נתן עליה תשובה ברורה. למיטב הבנתי הוא שילם ומיד הסתלק עם החפץ.
אגב בהחלט יכול להיות שהמדובר בחפץ חדש נניח מלפני חמישים שנה או שישים שנה. .אבל לפי מצבו לפחות , הוא נראה כמשהו שהשתמשו בו רבות למטרה כלשהיא הוא נראה באותה מידה כמשהו שנוצר לפני מאה או מאתיים או חמש מאות שנה לפחות.
עלה בדעתי שאולי זאת מנורה מהסוג שעימה היו מזמנים וכולאים ג'ינים כמסופר באלף לילה ולילה אבל מן הסתם זה לא משהו עד כדי כך אקזוטי .

במהלך הכיבוש האיסלמי במאה ה-7 של המג´רב , ציינו המקורות שהערבים ניהלו
קרבות קשים נגד שבטים ברברים יהודיים בראשות כוהנת דת
ייתכן שהמנורה הזו שייכת לאותם שבטים אמיצים שגורלם לא נודע מאז

שאלתי את מכריי האמאזיג'ים ממרוקו , ויש שם כמה אותיות באמאזיג'ית. השלישית למעלה מצד שמאל
שנראית כמו ח' היא העיצור שמקבילו הלטיני יהיה M. האות שליד שנראית כמו U היא עיצור שמקבילו
הלטיני יהיה W. האות השנייה משמאל מלמטה שנראית כמו מן ע' בכתיב יד הפוכה, היא העיצור שמקבילו
הלטיני יהיה G. חוץ מזה את השאר לא מזהים, ואיני מוצא מקבילות לבנתיים. אמשיך בנסיוני לפענח מה
שכתוב שם .

התקשרתי לידיד שלי שעוסק בלשונות. .
הדבר הראשון שהוא ראה- צורתו של החפץ – בארץ קוראים לזה בבושקה, וליתר דיוק זוהי מטריישקה.
שני מגני דוד שבה – פתמות "יפייפיות", כך הוא ביקש לציין.
הוא סובר שזה לא דבר עתיק, גם אני באותה רמת הספק.
לדעתו גם אין הרבה מקוריות בדבר, הוא מניח שזהו סוג של זיוף. אפשר לעשות כל מה שבא
הוא עוד לא הספיק להסתכל טוב על הכתב ועל הכתוב, יעשה זאת בהקדם, אז אני אחזור אליך.
אבל בינתיים הוא מניח שזו עברית, אך אני חולקת, אני יותר לכיוון הגרוזינית.

משני חוקרים שבדקו את התמונות של המנורה:
חוקר הלשון אלכסנדר קוברינסקי שנעזר אפילו במלונים של כל מני שפות בבדיקת הכתובת הגיע למסקנה שזהו שילוב של שפות, אות מפה, אות משם.
עם זאת הוא חושב שאמורה להיות בטקסט איזו משמעות.

החוקר ד"ר יגאל בן נון היגיע בנתיים למסקנות הביניים הללו :
: "זה בטוח לא עברית עתיקה מתקופת המלוכה ואף מתקופה מאוחרת יותר. זה לא יוונית ולא לטינית. זה לא תיפינע‘ (ברברית). זה לא עברית באותיות ארמיות מרובעות. זה לא כתב רש“י. זה לא ערבית. הכתב שנראה לו הכי קרוב הוא כתב שומרוני בגרסא מאוחרת.
אם אכן זה כך יש לחפץ ערך.

הוא לא חושב שזה סתם אוסף של אותיות משפות שונות. לדעתו הכתובות הן בעלות משמעות. כעת הוא מנסה לפענחן כאילו הן בשפה העברית בכתב לא מוכר כלל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 × three =