web analytics
קטגוריות
שירה

רמי פורטיס בכוכב הקופים-חיים מזר

 

"כוכב הקופים " אותה סדרה קולנועית מפורסמת על עולם שבו הקופים שולטים ובני האדם הם עבדיהם החלה כספר של סופר צרפתי . הספר הפך לסדרה של חמישה סרטים קולנועיים בכיכובם של צ'רלסטון הסטון ואחרים. לאחר מכן נעשו ממנו סדרת טלוויזיה מצולמת וסדרת טלווזיה מצויירת ולפני כמה שנים גרסה קולנועית חדשה.
.
כוכב הקופים חדר גם לישראל , לא אחרת מאשר תמר בורנשטיין לזר חשפה בכמה מספריה החדשים יותר שגיבוריה האהובים הקופים המדברים קופיקו וצ'יפופו היגיעו משם לכדור הארץ וכך הסבירה את כשריהם המדהימים.
וגם הזמר  רמי פורטיס, היגיע לבסוף לכוכב הזה  באלגוריה מצמררת על החברה האנושית . בדיסק הידוע שלו מ-1988 "סיפורים מהקופסה ".רמי פורטיס הוא זמר וותיק אחד הוותיקים ביותר שעדיין פעילים באופן קבוע מזה עשרות שנים ,אך עד כה לא זכה לתשומת הלב הביקורתית הראוייה לו כיוצר מילולי.
חיים מזר מנתח את הפזמון הזה אחד הקודרים ביותר של הזמר הוותיק בניתוח ראשון מסוגו .


כוכב הקופים

מילים: רמי פורטיס

לחן: ברי סחרוף

ורמי פורטיס

ביצוע: רמי פורטיס

פוליטיקאים משחקים בפלסטלינה
ורוצים להיות כמו הגדולים
קבצנים פושטים ידיים בשמחה
ודוגמנית שולחת נשיקה
איש עסקים מלוכסן עיניים
מוכר לכם עולם ללא כיסוי
ב- BBC הודיעו שהרגו שתי ילדות
והמלכה אוכלת ציפורניים בשעות קשות,
שעות קשות, שעות קשות
קאבול נראית קצת מטושטשת
בין מייקל ג'קסון לחברון
וסופרמן שכח את התחפושת בארון

מי יתקן את החור שבאוזון?

מיהו החכם, שכמו כולם
רוצה לתקן את העולם?
מי הוא הטיפש, שמשחק באש?
איפה הגיבור, ששוב נגנב
ומנסה לתפוס לעצמו את הזנב?

החקלאים החליטו לגדל פרות קדושות
מאדם פסקל וכלב פודל אוכלים ביחד עוגיות
אחמד וירדנה משחקים באבא אמא
הם שברו את הכלים
על המסך רואים את ריגן מחייך לו בחלון
הדולר מתכווץ ומתנפח כמו בלון

וכך החול אוזל שוב בשעון…

מיהו החכם, שכמו כולם
רוצה לתקן את העולם?
מי הוא הטיפש, שמשחק באש?
איפה הגיבור, ששוב נגנב
ומנסה לתפוס לעצמו את הזנב?

גבירותי ורבותי אנחנו שוב עוזבים
קשה קצת לנתק מגע מכוכב הקופים.

 

 

אפוקליפסה על פי רמי פורטיס

 

מאת חיים מזר


שמו של "כוכב הקופים " הוא כשמו של סרט מדע בדיוני מפורסם.סרט זה מתאר קבוצת אסטרונאוטים המגיעה לכוכב מאוכלס בקופים המנהלים חיים תבוניים כפי שאנו מכירים אותם ובני האדם מוחזקים בתנאי שבי בידיהם. בני האדם עבורם הם חיות מחמד. דרך סיפורה של תרבות הקופים הסרט מציב מראה בפני החברה האנושית.אחד האסטרונאוטים בסוף הסרט מגיע לחוף הים ולתדהמתו נתקל בפסל החירות שקוע למחצה בחול.לאחר שהתאושש, אסטרונאוט זה הבין היכן שהוא נמצא ושאל בכעס רב: "מה לעזאזל עשיתם?" הוא וחבריו לטיסה הגיעו בדרך של קפיצת זמן לכדור ארץ עתידי בו האנושות הרסה את עצמה ואת מקומה תפשו קופים. אלה ביצעו קפיצת דרך תבונית ותפשו את מקומם של בני האדם.

רמי פורטיס,בשם שנתן לשירו ,מעביר את המסר שלו בדבר הכיוון אליו תגיע החברה האנושית אם לא תשנה את דרכיה.בשיר חמישה בתים ופזמון חוזר במבנה של בית,בית,פזמון חוזר, בית,בית,פזמון חוזר,בית.מבחינת מספר השורות של הבתים לשיר אין מבנה סימטרי.לבית הראשון שנים עשר שורות,לבית השני שורה אחת,לבית השלישי שש שורות, לבית הרביעי שורה אחת, לבית החמישי שתי שורות ולפזמון החוזר חמש שורות. בשם השיר יש מוטיב קולנועי ,קונצפט המופיע במקומות נוספים בשיר.בשורה האחרונה בבית הראשון ישנה התייחסות לסופרמן ובבית הרביעי בשורה החמישית ישנה התייחסות לנשיא ארה"ב רונלד רייגן שבעברו הרחוק היה שחקן קולנוע.

בית ראשון:

פוליטיקאים משחקים בפלסטלינה
ורוצים להיות כמו הגדולים
קבצנים פושטים ידיים בשמחה
ודוגמנית שולחת נשיקה
איש עסקים מלוכסן עיניים
מוכר לכם עולם ללא כיסוי
ב- C B B הודיעו שהרגו שתי ילדות
והמלכה אוכלת ציפורניים בשעות קשות,
שעות קשות, שעות קשות
קאבול נראית קצת מטושטשת
בין מייקל ג'קסון לחברון
וסופרמן שכח את התחפושת בארון

 

בית זה הוא קולאז'- פסיפס של דמויות שונות מרחבי תבל. כל דמות מייצגת טיפוס אחר של אנשים ובמקרים מסוימים דמויות אלה מוצגות בדרך של הנגדה.הפוליטיקאים רוצים להיות כמו גדולים.במשתמע אפשר להבין מזאת מה שהוא הפוך.הם מציגים את עצמם כמנהיגים בעלי שיעור קומה ולמעשה הם לא יותר מאשר אנשים קטנים. פוליטיקאים מדרג ב' או ג' במקרה הטוב.מה הם עושים? משחקים בפלסטלינה-חומר גלם המשמש במשחקי ילדים לעיצוב צורות שונות. באותה מידה פוליטיקאים אלה מעצבים חברות וחורצים גורלם של אנשים. במקביל נמצאים הקבצנים והכוונה היא להמוני העם המנסים לקבל רעיונות חדשים,דרך חדשה,תפישת עולם חדשה.כשם שקבצנים מושיטים יד בכדי לקבל אי אלו נדבות,מה שמשמח את ליבם מידי פעם ומאפשר להם לשבור לחם,כך המוני העם מחכים לקבל איזו שהיא אמירה ,איזו שהיא אמת חדשה והשמחה נסוכה על פניהם.במקום את הדבר האמיתי הם מקבלים משהו מזויף כמו הנשיקה המזויפת ששולחת הדוגמית לחלל האוויר.בהופעתה הדוגמנית מייצגת אנשים פלקטיים והזיוף ממשיך להשתולל.כמו איש העסקים הסיני ,מלוכסן העיניים, המייצג את מוכרי האשליות והשולח את מרכולתו המזויפת לרחבי תבל ובסין הרי ישנה תעשיית זיופים אדירת מימדים.כל דבר המפותח במערב משוכפל מיידית בסין.ההנגדה הבאה היא עם לונדון. רדיו לונדון מדווח על מותן של שתי ילדות על רקע שיעממוה של המלכה .שתי שורות אלה (שביעית ושמינית ניכר בהן שהן פאראפרזה על קטע משירם של החיפושיות

"יום בחיים":
I read the news today oh boy
About a lucky man who made the grade
And though the news was rather sad
Well I just had to laugh
I saw the photograph.

He blew his mind out in a car
He didn't notice that the lights had changed
A crowd of people stood and stared
They'd seen his face before
Nobody was really sure
If he was from the House of Lords.

מה קשה כל כך למלכה? ההתייחסות לשעות הקשות של המלכה היא אירונית. למי שבאמת קשה זה לאנשים בקאבול ובחברון. מנגד דמויות טלוויזיונית בעלות אופי חד-ממדיות מייקל ג'קסון בדמויות שהוא מציג בווידיאו קליפים וסופרמן שמאחורי המסכות שלהם אין ולא כלום וכפי שנאמר :"וסופרמן שכח את התחפושת בארון" סופרמן אינו יותר מאשר דמות מצוירת.הפוליטיקאים והידוענים פועלים בתוך כאוס חברתי ,שכל מי שיכול עושה בו ככל העולה על רוחו,בלי לחשוב על תוצאות מעשיו.עולם היכול כל רגע להתפוצץ ולקרוס חברתית.

בית שני:

מי יתקן את החור שבאוזון?

בית בן שורה אחד בלבד המתייחס לחור שבאוזון פרי הילולים של התעשייה.החור באוזון הוא בבחינת דוגמה מייצגת לאיזה שהוא אסון בקנה מידה עולמי הרובץ לפתחה של החברה האנושית בכללותה.

פזמון חוזר:

מיהו החכם, שכמו כולם
רוצה לתקן את העולם?
מי הוא הטיפש, שמשחק באש?
איפה הגיבור, ששוב נגנב
ומנסה לתפוס לעצמו את הזנב?

הפזמון החוזר מתייחס למצילי עולם תמהונים,נביאי שקר לגוניהם. הם כאילו מנהיגים אבל הם לא.אחד עושה רושם של חכם אבל אין הוא כזה.השני בחוכמתו כי רבה לא מבין כי מעשיו יגרמו יותר נזק מאשר תועלת והשלישי נע במעגלים סביב עצמו ולא יכול לפרוץ החוצה .אין הנהגת אמת.

בית שלישי:

החקלאים החליטו לגדל פרות קדושות
מאדם פסקל וכלב פודל אוכלים ביחד עוגיות
אחמד וירדנה משחקים באבא אמא
הם שברו את הכלים
על המסך רואים את ריגן מחייך לו בחלון
הדולר מתכווץ ומתנפח כמו בלון

בית זה כמו הבית הראשון מראה דמויות מייצגות, המשכו של הקולאז' הכאוטי מהבית הראשון.דמויות מייצגות מכיוונים אחרים.הפרות הקדושות הן סמל לערכים לא רלוונטיים שנאחזים בהם בכוח. מאדם פסקל,האישה בעלת ההופעה הפומפוזית שחיה לה בתוך בועה משלה,אחמד וירדנה המייצגים את השמאל היהודי בארץ והפלשתינאים,רונלד רייגן שחקן הקולנוע שהפך לנשיאה של ארה"ב אשר בכל זאת עשה משהו,סיים את המלחמה הקרה בין ארה"ב לברה"מ.השורה האחרונה מתייחסת לכלכלה הלא יציבה שבסופו של דבר תתפוצץ.

בית רביעי:

וכך החול אוזל שוב בשעון

בית בן שורה אחת ובו קריאה נואשת לפעול בטרם יהיה מאוחר מדי. המצלול הפונטי של המילה "אוזל" דומה חלקית למילה "אוזון".מהירות הפעולה היא קריטית.

בית חמישי:

גבירותי ורבותי אנחנו שוב עוזבים
קשה קצת לנתק מגע מכוכב הקופים

בית בן שתי שורות בלבד.מהשימוש בלשון רבים ניתן להבין שמדובר בכותב השורות ובקבוצת אנשים אשר אמרו נואש,החליטו לעשות מעשה ולברוח,אבל חזרו בגלל תחושת שייכות חזקה. בסיכומו של דבר הם עזבו בכל זאת. לא להיספות בתוך אסון ודאי שיצמיח את כוכב הקופים. עושה רושם ששירו זה של רמי פורטיס מדבר על מחירה של הגלובליזציה.

וראו גם
הקליפ  כוכב הקופים
וגם

רמי פורטיס בויקיפדיה

הדיסק "סיפורים מהקופסה "

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

4 תגובות על “רמי פורטיס בכוכב הקופים-חיים מזר”

הגיעו ימות המשיח!

האמת – עדיף להקשיב לאלבום במקום לקרוא את הכתבה, אבל עדיין – אני מבסוט, כי סיפורים מהקופסא הוא התקליט הישראלי האהוב עליי בכל הזמנים (כבר עברו יותר מעשרים שנה – מי היה מאמין). אגב, השיר הטוב ביותר בתקליט לדעתי הוא 'שקיעתה של הזריחה'.

לפני כמה שנים שודרה בערוץ 24 סדרת תוכניות מעולה בשם "האלבומים הגדולים". באחד הפרקים רואיינו פורטיס וסחרוף על עשיית האלבום הזה. לצערי ערוץ 24 עבר "מיתוג" מחדש ועכשיו כבר אי אפשר למצוא יותר את התוכנית באתר שלהם. חבל.

כבר שכחתי שידידי יואב סוכרי, הבעלים של 'זמן אמיתי' מתראיין שם! (יואב, אגב, הוא אחיו של הסופר אלי סוכרי).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two × five =