web analytics
קטגוריות
הגולם

בריאת העולם נוסח המאה ה-21

 

"הכפיל הוירטואלי " של משה מנשהאוף הוא ספר מדע בדיוני מקורי שמתמודד עם הנושא הגרנדיוזי מכל בסיפורה  של חבורת מדענים שבוראים  עולם שלם בזעיר אנפין ובתוכו בני אדם וצריכים להחליט מה הלאה.

האם המדע הבדיוני גווע ? יש רבים שחושבים כך ומצביעים על העובדה שכיום רוב ספרי המד"ב שנמכרים בחנויות הם למעשה סיפורי פנטזיה על כישוף ויצורים על טבעיים ולא דווקא על רעיונות מדעיים מדהימים ומרחיבי  אופקים ותיאורים של חברות בעתיד,ומעלים את השאלה האם ציבור הקוראים הצעיר לפחות איבד כל עניין בנפלאות המדע והטכנולוגיה בעתיד לבוא.
גם בספרות הישראלית קשה יותר ויותר למצוא רומנים שעוסקים במדע בדרך זאת או אחרת.
אבל יש יוצאי דופן.

משה

 הסופר והמו"ל משה מנשהאוף פירסם לאחרונה ספר בשם "הכפיל הוירטואלי " שהוא רומן מדעי בדיוני כמו מהסוג הישן הקלאסי שבמרכזו עומד תיאור של ניסוי מדעי מדהים עם השלכות שלא יאומנו ממש.
זהו ספר המדע הבדיוני השני של מנשהאוף.

אופוריה


ספרו הקודם של הסופר  היה "אופוריה " (כינרת ,1994) . גם הוא ספר מדע בדיוני שעוסק בתיאור מאמציו של איש שלום להביא שלום לעולם ולחסל את קבוצות הטרור האידיאולוגיות השונות באמצעות טכנולוגיות על ממקור עלום.
בספר היו רעיונות מעניינים בהחלט ובראש ובראשונה בתיאור האידיאולוגיה החדשנית שעומדת מאחורי קבוצות הטרור, הדיקיוניזם " המבטלים את הצידוק לשיטה הדמוקרטית המוכרת לנו בטענה שאבד עליה הכלח והיא נשלטת בידי מומחים ביחסי ציבור ופרסומאים המשעבדים למעשה את האזרח הפשוט ולכן לא הוגנת באמת שכן זה שזוכה בבחירות מצליח לא בגלל היותו הטוב ביותר אלא בזכות יכולתו להשיג  את התועמלנים ופירסומאים הטובים ביותך לשירותו,כך שהמאבק הוא לא בין מתמודדים אלא בין אנשי יחסי ציבור. במקום זה הם טוענים שיש לבחור שיטה חלופית לדמוקרטיה המוכרת לנו שבה הפרט מביע את דעתו על כל דבר .האידיאולוגיה שלהם מתבססת על ההנחה שהמין האנושי היגיעה לשלבים מתקדמים בחי החברה והטכנולוגיה אבל מצד שני הצטמצמו תחומי הידיעה המקצועית של האדם .עם זאת הוא יכול להיחשף לכל מידע שידרוש בכל רגע שיחפוץ הוא יכול לחיות בכל מקום ולראות כל דבר.. אך בשל מגבלותיו אין ביכולתו להשתלט על כל המידע.לכן יש לייחס חשיבות רבה יותר לתחומי בקיאותו מאשר לתחומים אחרים ולתת לו אפשרות להשפיע בתחומים אלו. .
וכך האידיאולוגיה המרכזית של הדיקיוניזם היא של …..שלטון שבו כל מי מבין בנושא מסוים יוכל להצביע ולהביע את דעתו באותו נושא בלבד . מלאכת המיון והבקרה תעשה בידי אמצעים ממוחשבים אובייקטיביים מערכות תקשורתיות ממוחשבות והם יקבעו באיזה תחום כל אדם יוכל לשפוט. ולחוות את דעתו או להביע את נטייתו. האמצעי האובייקטיבי הזה יציג לפני הציבור את הנושאים הנדונים ואף יבחר ויכשיר אנשים פוטנציאליים אשר ימלאו בעתיד תפקידים שנקבעו מראש. הם שיסווגו את הדעות המושמעות בידי המומחים בכל נושא ויעריכו את מידת חשיבותן.
מה שנותר לעשות הוא רק לסלק את אנשי המשטר המסורתיים לפנות את הבמה לסוג משטר חדש מותאם יותר לצרכים החדשים של האדם והעולם. ואכן מפלגות הדיוקניזם במקומות שונים יוצאות למלחמת חרמה בדמוקרטיה באמצעות אירגוני טרור שונים שמקבלים את רעיונותיהם ותופסות את מקומו של הקומוניזם והאיסלאם הקיצוני בעולם שלנו כמציגות חלופה רעיונית לדרך השלטון
.( אופוריה ע' 52-55) .. .

אולם מנשהאוף לא ידע לפתח את הסיפור כהלכה.

כך למשל הוא הקפיד להשאיר בסוד את הזהות של המקור העלום של טכנולוגיות העל גם עד הסיום ורק חשף שהמדובר בזקן מוזר ויצר רושם שהוא עצמו הסופר אינו יודע : מי האיש ?

 היו רמזים שאולי הזקן הנ"ל אינו אלא האידיאולוג שיצר את האידיאולוגיה של הדיקיוניזם  ומת בצורה מסתורית בראשית הספר.אבל זהו רק ניחוש. מנשהוף לא באמת טרח להסביר זאת לקורא שמסיים את הקריאה מאוכזב ומתוסכל.

הכפיל הוירטואלי

הכפיל הוירטואלי   ( כתב ווב, 2008) עוסק במדענים החוקרים את פרשת פיצוץ בבניין של חברת הייטק ומגלים תגלית מדהימה החברה עסקה ביצירת יקום חדש ובתוכו בבני אדם לכל דבר החיים במציאות וירטואלית וההשלכות הן שלחברה עומדת על סף יצירת יקום חדש ותושביו הרעיון מדהים ומרתק בני אדם שמשחקים למעשה את תפקיד האלוהים ,אלא שבאיזה שהוא שלב מתברר שהטכנולוגיה המדהימה מבוססת על רמז ממקור מסתורי ועלום שנשאר בלתי ידוע למדענים ומן הסתם גם למחבר ולמעשה בלתי מובן. כך שמה שעושים המדענים נשאר גם בלתי מובן להם ובכך הספר יוצא מתחום המד"ב שמבוסס על ההבנה האנושית אל תחום הפנטזיה . .
אלא שצרה צרורה באיזה שהוא שלב מנשהאוף איבד את עצביו וכנראה מצא שהרעיון שהוא מתאר גדול מידי (ואולי גם מזעזע מידי ) ולא העז להמשיך עד הסוף עם הרעיונות שיצר דהיינו תיאור היקום החדש והתפקיד שמשחקים בו בוראיו צוות המדענים במקום זה הפרקים האחרונים של הספר מתברר לקורא לא התרחשו ב"מציאות " אלא הן חלק מרומן שכותב אחד הגיבורים שמתאר מה היה יכול לקרות אבל אין לו מושג אם כן זה מה שהתרחש.
וכאן הסיפור נקטע ללא סיום ברור באמת וללא ניסיון להסיק מסקנות מוסריות חברתיות או משהו מהניסוי המדהים .
חבל. אם הסופר היה מעיז ללכת עם הרעיון שלו עד הסוף הספר היה יכול להיות מדהים ממש בהשלכותיו.

כפי שהוא עכשיו זהו רעיון מעניין לספר שלא באמת מחזיק את עצמו. אלא אם כן יחליט המחבר לכתוב לו ספר המשך שבו ילך עם הרעיונות והשלכותיהן עד הסוף כמתבקש.
בכל מקרה ההשלכות של הספר הן מדהימות וכמובן  לאחר הקריאה אי אפשר להתחמק מהתמיהה  שמה היקום שלנו הוא אולי תוצר של מדען כזה מאיזו חברה כזאת מיקום אחר.

ראו גם  .

הכפיל הוירטואלי פרק מהספר

פרטים על הספר

"הכפיל הוירטואלי " בסוכן תרבות

אופוריה

פרטים על המחבר

הטקסט של אופוריה בגוגל

הוצאת "כתב"

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

2 תגובות על “בריאת העולם נוסח המאה ה-21”

אני חושב שהסוף שהופך את זה לרומן פרי אחד הדמויות הוא לא הריסת המדע הבדיוני וחוסר הליכה על הסוף
אלא משהו פיגמליוני ספרותי המדבר גם הסופר כבורא

קצת משנהאוף עבר להיות מסופר מהסוג שכותב בז'אנר של אייזיק אסימוב לסופר מהסוג שכותב בז'אנר של בורחס

הסופר והמו"ל משה מנשהוף פירסם במקביל שני ספרים שונים מאוד לכאורה זה מזה ,שעם זאת כל אחד מהם מספר את אותו הסיפור אך בצורה ספרותית שונה.
אחד מהם הוא ספר מעניין מאוד מרתק אפילו בשם "עמוס –גואל הגורל."

השני הוא סיפור מחורז לילדים ומבוגרים בשם "סיפור המטמון באי ודאות "
ושניהם מתארים בצורה שונה את סיפור יצירתו של משיח .

ראו
סיפורי יצירתו של משיח
http://www.yekum.org/2011/10/%d7%99%d7%a6%d7%99%d7%a8%d7%aa%d7%95-%d7%a9%d7%9c-%d7%9e%d7%a9%d7%99%d7%97-%d7%a2%d7%9c-%d7%a2%d7%9e%d7%95%d7%a1-%d7%92%d7%95%d7%90%d7%9c-%d7%94%d7%92%d7%95%d7%a8%d7%9c-%d7%9e%d7%90%d7%aa-%d7%9e/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 − six =