web analytics
קטגוריות
מדע בדיוני

מציאות זה טוב ,הולודק זה רע : מציאות וירטואלית ב"מסע בין כוכבים".

מהו ההולודק? האם הוא משהו שאנו צריכים לרצות בו או כלל לא? הסדרות השונות של "מסע בין כוכבים " נתנו תשובות שונות בעניין.

 

לרגל הקרנתו של סרט חדש בסדרת המדע הבדיוני הגדולה מכולן "מסע בין כוכבים " סרט החוזר לחייהם של גיבורי הסדרה המקורית כאנשים צעירים בתחילת הדרך שלהם ,  הרי אני פותח פרויקט חדש באתר:

פירסום של כמה מאמרים הקשורים בסדרה, פרויקט שיגיע לשיאו בפירסום בשלבים של

עבודת התזה שלי מהתואר השני שעסקה

בגילגוליה של סדרת "מסע בין כוכבים " במדיום המודפס .

והפעם מאמר על היחס המשתנה והאמביולנטי מאוד לנושא "המציאות הוירטואלית "

בסדרות השונות של מסע בין כוכבים.

אחד המאפיינים הבולטים ביותר של כל הסדרות החדשות של מסע בין כוכבים שמבדילות בינהם ובין הסדרה המקורית משנות ה-60 , הוא מכשיר ה"הולודק" . אותו מכשיר שבאמצעותו יכול חבר צוות בספינה ( או בתחנת חלל ) ליצור כל סביבה מלאכותית שירצה עם שיחזור מושלם של כל תקופה היסטורית ,  ימי הביניים , המערב הפרוע , שנות ה-30 בשיקאגו או שנות ה-50 בלאס ווגאס וכו' וכו' כאשר כל שמגביל אותו זה דמיונו הפרוע או הפחד שבהולודק יקרה אחת מאותן תקלות אינסופיות שעלולות לכלוא בתוכו את המשתמש או לגרום לסימולציות לפתח תודעה עצמית ולגלות שהן סימולציות וכו' וכו'.
בסידרה המקורית משנות ה-60 טכנולוגיה כזאת לא הייתה בנמצא אם כי לאמיתו של דבר ג'ין רודנדברי המפיק חשב על הרעיון עוד בשנות ה-60 ותיכנן להכניס משהו מעין זה לחדר "הבידור" של הצוות המקורי , דבר שלא יצא לפועל מחוסר תקציב.


אבל בשנות ה-70 בסדרה המצויירת של מסע בין כוכבים שבה לא היו כל בעיות תקציב לגבי שום דבר ( חוץ מלגבי אנימציה ברמה סבירה ) הוצגה טכנולוגיה מעין "הולודקית " בפרק בשם PRACTICAL JOKER
שבו אינטליגנציה זרה משתלטת על מחשב האנטרפרייז וגורמת לו לשבש את הפעילות של מחלקות שונות על הספינה כולל בחדר הבידור ששם אנו מגלים כמה מאנשי הצוות שנמצאים בפעם הראשונה ( והאחרונה ) בסביבה וירטואלית מסוג זו שאנשי הדור הבא נמצאים בה לעיתים כה קרובות, והמחשב משבש את פעולתה כפי שקורה בסיפורים כה רבים של הדור הבא וויאג'ר ו"חלל עמוק 9 .

צפו בפרק זה כאן.

אבל זהו יוצא דופן שאינו מעיד על הכלל ואל יהי הדבר קל בעינכם שכן אי השימוש במציאות הוירטואלית מראה על הבדלים פילוסופיים ותרבותיים משמעותיים ביותר בין הדור של הסדרה המקורית ובין ה"דור הבא".

אשליות זה רע

מציאות וירטואלית מופיעה כבר בפרק הפיילוט הראשון של "מסע בין כוכבים "הכלוב " שנעשה ב-1964 עם צוות שונה מהצוות המוכר לנו פרט למר ספוק . למי שאינו זוכר: העלילה עוסקת בנחיתה של אנשי צוות האנטרפרייז בראשות קפטין פיק וסגניתו "מספר 1 " בכוכב הלכת טאלוס 4 . שם מתברר שהתושבים שולטים בטכנולוגיה שאין בינה ובין ההולודק המוכר לנו כל הבדל . הם לוכדים את הקפטין ומכריחים אותו לחיות במציאויות וירטואליות שונות שאי אפשר להבדיל בינהם ובין המציאות ה"אמיתית" בנסיון לשבור את רוחו של הקפטין ו"לאלף" אתו כדי שיחייה באושר עם אישה שנמצאת בכוכב . אך הקפטין מתגלה כבלתי ניתן לשבירה ומצליח להשתחרר לבסוף.

בדיאבד אנו מגלים שלטאלוסיאנים הייתה פעם תרבות מפותחת ביותר שאף יצאה לחלל וחקרה את הכוכבים. אך לאחר שגילו את טכנולוגיית "האשליות" שלהם העדיפו לחיות יותר ויותר בתוך האשליה עד שתרבותם התנוונה לחלוטין, והם אף שכחו כיצד יש לטפל במכונות המתוחכמות של העבר , וכעת הם עומדים על סף הגוויעה הסופית . . קפטין פיק עוזב את כוכב הלכת כשהוא מזועזע ממה שקרה לטאלוסיאנים שנתנו לטכנולוגיה המוזרה הזאת להשתלט עליהם.


הפילוט הזה נעשה מחדש כסיפור של הצוות "הרגיל " של מסע בין כוכבים בפרק בשם THE Menagerie  שבו הוצג הסיפור החדש במסגרת סיפור על חטיפתו של קפטין פיק שהוא כעת שבר כלי נכה ואילם בידי ספוק על מנת להחזיר אותו לטאלוס 4 . טאלוס 4 כמסתבר הוא עכשיו העולם היחיד בכל היקום הידוע שעצם הטיסה אליו עונשה מוות בידי הפדרציה ! בכל זאת ספוק שובר את החוקים ומביא את פיק בחזרה לטאלוס 4 שם יוכל לחיות חיים של אשליה שיהיו טובים יותר מחייו העלובים הנוכחיים .
נשאלת השאלה מדוע הטילה הפדרציה עונש דרקוני כל כך כנגד הטיסה לטאלוס 4 ? איזה אסון כבר יצמח אם אנשים יבקרו אצל אותה תרבות גוועת ? התשובה שאיננה נאמרת במפורש בפרק אבל היא ברורה מאליה הוא פחדה של הפדראציה שבני האדם ( ושאר גזעי הפדרציה ) ילמדו את הטכנולוגיה הטלוסיאנית של המציאות הוירטואלית ואז עלולים לשקוע בתוכה כפי שקרה לטאלוסיאנים ולהתנוון בסופו של דבר .
משהו מעין זה אנו שומעים בדברי הנציג הטאלוסיאני לקפטין קירק בסוף הפרק כאשר הוא אומר לקירק שלפיק יש את החיים שלו ( חיים של אשליה מוחלטת עם נערה יפיפייה שבמציאות היא אשליה של זקנה מכוערת) ולקירק יש את החיים האמיתיים של הפעילות בלתי פוסקת , חיים שהם עדיפים . המסר היה
ברור: עדיף חיים מציאותיים ופעילים אם גם לא כל כך טובים אך שיוצרים התפתחות בלתי פוסקת על
חיים מושלמים ואידיאליים שכל כולם אשליה ורק מביאים לניוון ושקיעה . ניתן לאמר שמסר זה היה אחד המסרים העיקריים של הסדרה המקורית .

קובץ:Star trek 7.jpg
משום כך אני לפחות מצאתי את גורלו של קפטין קירק בסרט הקולנוע השביעי בסדרה "דורות " טראגי במיוחד . שכן נגזר עליו  שם לחקות את קפטין פיק ולחיות במשך עשרות שנים ב"גן העדן " של ה"נקסוס " שכל כולו אשליה. יש שיאמרו שהיה זה רק סיום מתאים לקריירה המפוארת של קירק אני מצאתי את זה מחליא ומתסכל ממש ועומד כול כולו כנגד הפילוסופיה של קפטין קירק כפי שבוטאה שוב ושוב במהלך הסדרה המקורית שעדיפה עשייה ויצירה על פני ישיבה בבטלה אם גם באושר ועושר .אלא שלא נראה שהמפיקים והתסריטאים תפסו זאת כך. ולאמיתו של דבר גורל זה משקף את כל השינוי הדרסטי שחל בסדרה לגבי השימוש במציאות וירטואלית של אשליות .

הולודק זה טוב


דומה שהפדראציה כולה עברה שינוי מחשבתי דראסטי בעניין זה שהרי אחרת איך נסביר שבתקופת הדור החדש יש הולודק בכל ספינה ובכל תחנת חלל ?
ההולודק הוא למעשה אותה הטכנולוגיה עצמה שבה השתמשו הטאלוסיאנים , ושעוררה בפדראציה פחד כה רב עד שהטילה עונש מוות כדי למנוע את האפשרות שילמדו את סודותיה .והנה כעת היא מאפשרת לה להיות זמינה למעשה לכל אחד ( וזאת למרות שכבר ידוע לה איזה סכנות נובעות מכך כפי שמראות התקלות שמתרחשות בהולודקים בכל פרק שני ,ושהיו צריכים כבר מזמן לגרום לפירוקם כמסוכנים מדי לשימוש ).
ודומה שההשלכות שמהן חששה הפדראציה במקור כבר מתחילות להיות ניכרות מכל בחינה . אנשי הדור החדש הם הרבה פחות הרפתקניים ואקטיביים מאנשי ה"דור הישן ". הם יוצאים פחות למחקרים בכוכבי לכת בלתי ידועים ( מה שמילא חלק כה נכבד מזמנם של אנשי הצוות בסדרה המקורית ) ועוסקים הרבה יותר בכוכבי לכת שידועים כבר . את רוב זמנם הפנוי הם מעדיפים לבלות" בפנים " ב"הולודק " בסביבות המלאכותיות שדמיונם יוצר על פני שהות "בחוץ" בעולמות אמיתיים . וכבר אנו רואים בפרקים  אנשי צוות " מכורים" כמו ברקלי שמתקשים לצאת מההולודק ומספרם של אלה מן הסתם ילך ויגדל ב"עתיד" של מסע בין כוכבים .
בדיוק כמו שקרה בטאלוס 4.


סביר להניח שהשינויים האלה בסדרה משקפים גם את השינויים ב"עולם האמיתי " שיוצר את "מסע בין כוכבים ". שנות ה-60 של הסדרה המקורית היו שנים אקטיביות מאוד של היציאה לחלל ולירח שבהם הסתכלו ב"עיין עקומה " על תרבות ההיפים שהעדיפו את החיים תחת השפעה של סמים על פני מציאות אקטיבית והרפתקנית .
שנות ה-80 וה-90 לעומת זאת הן שנות משחקי המחשב , והאינטרנט והמציאות הוירטואלית ההשקעות והעניין בתעשיית המחשבים ובאינטרנט הולכות וגודלות כל הזמן. יש משחקים כמו "סקנד לייף " ואחרים שמשמעותם היא קיום שלם ברשת האינטרנט  וכמובן אי אפשר להיזכר בכל תוכניות הריאליטי בנוסח "האח הגדול " בהייה מטומטמת בחייהם של אנשים אחרים וכאלו שאפילו אינם מעניינים במיוחד.
אני מניח שהשלב הבא של תוכניות הריאליטי יהיה שלב שניחזה כבר מזה עשרות שנים –בהייה בחייהם של אנשים שהם בהחלט מעניינים וחיים בסיטואציות מסוכנות ומרתקות מעין כמוהן .ובמקביל לעומת זאת יש ירידה ברורה בעניין בתוכניות החלל האמיתיות ובהרפתקאות אקטיביות לא מתוסרטות שהן בהחלט אמיתיות ודורשות יציאה לסביבות מסוכנות בחלל מתחת לים וכו'.
….. והסדרות החדשות יותר  של "מסע בין כוכבים " משקפות את השינוי הזה בפרספקטיבה בעולם האמיתי של סוף המאה העשרים וראשית המאה ה-21.
אינני יכול אלא לתמוה : האם צדקה הפדרציה כאשר ניסתה לאסור ואפילו באיומי מוות את טכנולוגיית המציאות הוירטואלית של הטאלוסיאנים , מחששה למה שזה עלול לגרום לטווח הארוך?

וראו גם

הולודק בממורי אלפא " האנציקלופדיה של סטאר טראק

הולודק בויקיפדיה

מסע בין כוכבים ויקיפדיה

מסע בין כוכבים הסדרה ששינתה את פני העולם

 

מוסר של ישויות עליונות במסע בין כוכבים"

מהארון ואל החלל החיצון

 

מסע בין כוכבים ואני

חוזה הריאליטי שואו

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

8 תגובות על “מציאות זה טוב ,הולודק זה רע : מציאות וירטואלית ב"מסע בין כוכבים".”

מספיק להיזכר במשחק (?) "סקנד ליף" שזה התגשמות של ההולודק והחברה הטלוסיאנית במציאות של ראשית המאה ה-21.
כל מה שתואר בפרק של "מסע בין כוכבים " משנות השישים על החברה הטלאוסיאנית " הכל מתגשם שם .
סביר להניח שכבר בשנים הקרובות יופיעו מחקרים ( אם לא הופיעו כבר ) על ההשלכות הפסיכולוגיות והחברתיות של "הקיום " הנ"ל שלעניות דעתי הן רחוקות מלהיות חיוביות .

המאמר הזה נהגה כבר לפני כמה שנים טובות ופורסם במקור בפנזין "סייבר קוזן ".
כאשר הוא נכתב במקור עוד לא היה שום דבר כמו "סקנד לייף". שזאת תופעה של כחמש השנים האחרונות .
דהיינו הצעידה בכיוון הולכת ומתעצמת מעניין מה יהיה המצב בעוד נניח חמש שנים נוספות.

לרגל היציאה למסכים של הסרט החדש בסדרת "מסע בין כוכבים " להלן סקירה על היחס לדתות לאמונות עכשוויות ועתידניות לאלים ולישויות עליונות באופן כללי ב"מסע בין כוכבים" ובמוחם של יוצריה .
והייתם כאלוהים
http://www.notes.co.il/eshed/56047.asp

מאמר מעניין ביותר.
היה נחמד אם יכולת להוסיף הערה אודות ה- Movie Night הידוע בסדרה Enterprise, ואת תגובתו של פלוקס באחד הפרקים לשאלה האם בתרבותו אין משהו דומה לסרטים – "היה לנו משהו כזה בעבר, אך יום אחד החלטנו שהחיים האמיתיים מעניינים יותר.."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 × five =