web analytics
קטגוריות
אמנות יפה

הדיוקנאי-שמואל בן עמי פסל דיוקנאות

סיפ]ורו של שמואל בן עמי פסל שמתמחה ביצירת דיוקנאות של גדוליהאומה וגדולי העולם.

פסל של אלי אשד. פיסל שמואל בן עמי.

הדיוקנאי והפסל  והשף שמואל בן עמי יצר בימים אלו פסל מרשים עם דיוקנו של כותב שורות אלו.
ולרגל היצירה להלן רשימה על שמואל בן עמי פסל הדיוקנאות הפורה ביותר של ישראל שבמשך עשר שנים היה הפסל של מוזיאון פסלי השעווה המנוח במגדל שלום בתל אביב ,ומאז פיסל דמויות ידועות רבות של המדינה וגם דמיות היסטוריות רבות כמו הרמב"ם וחמשת הרוכבים המייסדים של פתח תקווה.פסלים שעם כל דיוקם עוררו גם מחלוקות נזעמות.

אני מאמין באמונה שלמה שפנימיותו של האדם מועברת יותר טוב בציור מאשר בצילום.
וייתכן שיותר טוב בפסל מאשר בציור. על זה אני עוד לא סגור. אבל ייתכן.
בימי חיי כבר ציירו אותי לפחות פעמיים. ועכשיו זכיתי לפסל שלם שלי מחימר שפוסל בידי הפסל הטבריאני –הדיוקנאי שמואל בן עמי.
בן עמי הוא דיוקנאי – אחד מפסלי הדיוקנאות הפוריים ביותר בישראל ,עוד מהתקופה כאשר עבד משנת 1977 כפסל הבית של מוזיאון פסלי השעווה המנוח שהיה קיים אי פעם במגדל שלום בתל אביב שם ניתן היה למצוא פסלי שעווה של אישים ישראלים נודעים וסלבריטאים שונים. אבל…מכל הפסלים שהיו בו אני אישית זוכר יותר מכל את הפסל של טרזן מלך הג'ונגל שהיה גם סמל המוזיאון.

פסל ושף

שמואל בן עמי מפסל את  הנשיא הרצוג 1983

איך היגעת למקצוע הפיסול?
בן עמי : נולדתי בפאס במרוקו שהייתה גם עירו של הרמב"ם שאותו פיסלתי לעתיד גם כמחווה לעיר הולדתי.אבל כבר כילד ב -1950 היגעתי לישראל ולטבריה התחלתי לפסל כתחביב מגיל 8 או 9 ל במועדון בטבריה וזה המשיך עד היום.

תמיד שאפת להיות פסל?

בן עמי : לאמר לך את האמת היגעתי לזה די במקרה.עבורי זה היה בעיקר תחביב .לא באמת חשבתי על זה כמשלח יד. במקור הייתי שף-טבח ואני עדיין עוסק בזה. הפכתי להיות שף של בתי מלון ותוך כדי עבודתי כשף ובהכנת ארוחות גיליתי שאני אוהב להכין פסלים ממרגרינה ושאני טוב בזה.

אז הייתי מכין פסלים כאלו עבור אירועים מיוחדים הייתי מפסל דברים שהיו מתאימים לאותו מזנון ולאותו אירוע למשל דגים וחיות מרשימות במיוחד כמו איילות. וזה כמובן עורר תשומת לב גדולה.

שמואל בן עמי מפסל 

פיסלתי בארוחה לכבוד שלמה גליקשטיין מאירגון הטניס הבינלאומי כמה פסלים של שלמה גליקשטיין ושל טניסאים ידועים  אחרים שבאו לכבודו לאירוע כמו ג'ימי קונורס ואת אלוף רומניה וטניסאי אמריקני שהיה במקום רביעי בעולם את כולם פיסלתי במרגרינה . הפסלים הללו ועמדו במזנון .במשך שנה ואחר כך חומר הגלם התפורר . מרגרינה נמסה אחרי הכל .
אלי:איך היגעת למוזיאון בובות השעווה?
בן עמי : זהו סיפור מוזר מאוד.
לפני הייתה במוזיאון בובות השעווה פסלת שעווה סינית שמיצתה את עצמה ושמעתי שהייתה מאוד רודנית  ונוקשה מאוד. והם חיפשו מישהו אחר. הם היגיעו אלי לגמרי במקרה.
    הייתי אז שף בבית מלון דן פנורמה וכאמור הייתי מן הצד עושה כתחביב וללא כוונה מיוחדת פסלים ממרגרינה שאיתם הייתי מקשט כל מיני סעודות מיוחדות. פעם הכינו  שם ארוחה לראש הממשלה דאז מנחם בגין ,אז  בהזדמנות זאת הכנתי לכבודו  פסל מרגרינה שלו.

אחרי שפיסלתי את מנחם בגין במרגרינה היגיע לסעודה במקרה איש ביטחון ממוזיאון השעווה שידע שהם מחפשים פסל חדש. הוא ראה את הפסל של בגין ממרגרינה ואמר" מרגרינה ושעווה אלו שני דברים דומים זה האיש שאנחנו צריכים."
הוא אמר לי "בוא איתי למוזיאון השעווה .צריכים אותך שם". הייתי מופתע.. אני הרי שף מה לי ולמוזיאון השעווה. אבל הלכתי איתו. ופגשתי את מאייר בעל כלבו שלום. הוא אמר לי ישר
 "הנה לך פלסטלינה תבחר מישהו כאן תפסל ודרך זה אני רוצה לראות מה אתה יודע."
הייתי המום  לא ציפיתי לזה.  אני הרי הייתי שף. מה לי ולפיסול.
אבל אמרתי "בסדר" . בחרתי את קצין הביטחון שהביא אותי לשם ופיסלתי אותו ותוך שעתיים הפסל היה מוכן . התקבלתי. ולמחרת הודיעו לי שאני צריך לפסל את יזהר כהן שזכה אז באירויזיון.
והמשכתי לפסל שם עד סגירת המוזיאון ב-1987 במשך 10 שנים.

שמואל בן עמי עם בובת השעווה של מלכת היופי רינה מור.

בין השאר פיסל שם בן עמי  את הזמרים יזהר כהן וגלי עטרי הזוכים באירויזיונים.
שמואל בן עמי מפסל בובת שעווה של הזמרת גלי עטרי לאחר זכייתה באירוויזיין.

הוא פיסל גם  את הזמרים שמוליק קראוס  צביקה פיק ועופרה חזה הנשיא הרצוג הנשיא הנבון הכדורסלן מיקי ברקוביץ' אלוף הטניס שלמה גליקשטיין מלכת היופי רינה מור את קריין הטלוויזיה חיים יבין .

שמואל בן עמי מפסל את חיים יבין.

את אלוף השחייה האולימפי היהודי האמריקני מרק ספיץ ( הלא ישראלי היחיד שפיסל עבור המוזיאון ).

קרוב ל20 פסלים סך הכל.

אלי: אתה פיסלת שם את טרזן ?
לא .טרזן היה שם לפני תקופתי. אני חושב שהסינית פיסלה אותו.
הפסלים עדיין קיימים ?
בן עמי .כן סגורים באיזה מחסן.דיברו על כך שיציגו אותם בירושלים אבל כלום לא יצא מזה וחבל.

בסופו של דבר המוזיאון נסגר אבל בן עמי מצא שחיידק הפיסול חדר אליו ולא יוצא.
הוא המשיך להשתלם בפיסול במכון אבני בתל אביב ולאחר מכן בפריז ולפסל דיוקנאות של אישים שונים מתים וחיים מהעבר הרחוק וכאלו שנמצאים כאן עימנו.

בין מאות הפסלים שהוא יצר ניתן למנות את האימהות של האומה לאה ורחל מספר "בראשית " ובקפיצת זמן ענקית את הקיסר הרומאי טיבריוס שעל שמו נקראת עירו של בן עמי טבריה ,( והוא למיטב ידיעתי האמן הישראלי היחיד שפיסל קיסר רומאי ).

שמואל בן  עמי ובכירי אירגון יוצאי מרוקו בישראל עם פסל הרמב"ם. 

את החכם היהודי הגדול מימי הביניים משה בן מיימון הרמב"ם בפסל שעורר שערוריה ענקית בטבריה ועליו ראו עוד בהמשך..

הוא פיסל פסלים של אמנים ידועים מהרנסאנס את לאונרדו דה וינצ'י ואת האמן הנערץ עליו מכל מיכאל אנג'לו.
וגם את רמברנדט הצייר מהמאה ה-17 את אוגוסט רודאן פסל צרפתי מפורסם מהמאה ה-19 ואת הציירים ואן גוך ופיקאסו.

הוא פיסל את חמשת הרוכבים האבות המייסדים של העיר פתח תקווה , את יואל משה סלומון ,את דוד גוטמן יהושע שטמפפר זרח ברנט ויהודה ראב.פסלים שעוררו מחלוקת ודיון ציבורי נרחב . .
הוא פיסל מדינאים ופוליטיקאים ישראלים שונים .פסל ענק של דוד בן גוריון במעלות תרשיחה , את לוי אשכול ,את גולדה מאיר ,את משה דיין ,את אריאל שרון .

שמואל בן עמי עם פסל ראש מפלגת העבודה וראש הממשלה לעתיד אהוד ברק

הוא פיסל את הפוליטיקאים דוד לוי את אביגדור קהלני את מאיר שטרית ואת יהודה לנקרי .

הוא פיסל את איש הצבא והפוליטיקאי שאול מופז.

את נשיאי המדינה השונים ,יצחק נבון ,חיים הרצוג ,משה קצב ושמעון פרס.

הוא פיסל את  דידי מנוסי סופר וקריקטוריסט ,  את השחקן זאב רוח ,

ואת השדרן ירון לונדון במסגרת תוכניתו משנות השבעים "עלי כותרת" ,את הזמרים שושנה דמרי שמוליק קראוס

את חיים משה ואת זהבה בן. הכדורגלן חיים רביבו.

את התעשיין סטף ורטיימר
את נשיא הפדרציה העולמית ליהדות מרוקו סם בן

מלך מרוקו חסן השני ואת בנו מוחמד השישי.
את שגריר מצריים לשעבר מוחמד בסיוני

ולראות כיצד הוא הופך גוש חימר לראש שתווי הפנים שלו נראים בדיוק כמו שלי זה אכן מחזה מעורר השתאות.

הפסל

מה אתה מנסה לבטא כאשר אתה מפסל דיוקנאות? מה חשוב לך שיהיה בדיוקן שלך האדם ?
בן עמי : בדיוקן חשוב שיצאו הזויות הנכונות וכמה שאפשר שיהיה נאמן ודומה למקור.אבל הפסל הטוב באמת מסוגל   להוציא את האישיות של האדם בפסל.אנשים רגילים בדרך כלל מסתכלים אם הפסל  רק דומה או לא אבל זה לא באמת הדבר החשוב.

 הפסל עצמו רואה בעין מקצועית חדה  את האישיות של האדם שהוא רואה אותה יותר לעומק מאדם רגיל ואותה הוא מוציא אל פני השטח בפסל.

למשל אני אתן לך דוגמה אחת מני רבות :הדוגמנית תמי בן עמי שהייתה אחת מדוגמניות העל בעולם וגם הייתה קרובת משפחה שלי כך שהיכרתי אותה היטב. היא הייתה פרפקציוניסטית בכל מה שעשתה. .בדיוקן שלה שיצרתי את ארשת הפנים הרצינית והמבט החודר שהיה לה שביטאו את הנטייה שלה לבצע כל דבר בשלמות .
בפסלים אחרים אני מנסה גם להציג לא פנים מושלמות אלא פגומות באיזו מידה כדי להראות את המורכבות של האדם. למשל בפסל שעשיתי של נשיא המדינה לשעבר משה קצב שבמכוון יצרתי אותו פגום..
בפסל של משה קצב פיסל בן עמי את הנשיא המכהן דאז כשמחלצותיו בלויים ,קרועים ואף מחוררים.הוא אוסיף ואף החסיר את המצח של הנשיא בקדמת הראש. למה ? לבן עמי הפתרונים.

פסל משה קצב נשיא ישראל  לשעבר. מאת שמואל בן עמי.

בן עמי : הצרה היא שהשאיפה של האמן לשלמות היא דבר אחד והרצון של הלקוחות הוא דבר אחר. בני אדם הרי לא אובייקטיבים כשזה מגיע לאיך שהם נראים. הדוגמה הכי טובה שלי למקרה כזה היא עופרה חזה, שפיסלתי אותה בזמנו למוזיאון השעווה. אנשים לא יודעים אבל היה לה ראש קטן שהוסתר ע"י שיער גדול. היא באה למדידות ולפי המדידות הללו הכנתי את הפסל. איך שהיא מגיעה אח"כ למוזיאון השעווה לראות את הפסל היא מייד שואלת "למה הפנים שלי קטנות ?" ניסיתי להסביר לה אבל שום דבר לא עזר. ניגש אלי אז הבעלים של כלבו שלום (שבו היה מוזיאון השעווה) ואמר לי "מה אכפת לך ? תרוויח עוד כסף. תוסיף עוד סנטימטר לכל דבר ותגדיל את הראש". באמת עשיתי את זה ואז היא הייתה מאד מרוצה.

אבל אני לא הייתי מרוצה.

בן  עמי ופסל הרמב"ם

פסל הרמב"ם מאת שמואל בן עמי.

בשנת 2004 לרגל מלאת 800 שנה להולדת הרמב"ם. ואז נוצר  בידי שמואל בן עמי  פסל ענק של הרב משה בן מיימון הרמב"ם מברונזה. אבל הצבת הפסל בעיר טבריה נתקלה בקשיים בלתי צפויים בראשית המאה ה-21 .

למה   פיסלת את פסל הרמב"ם?

שמואל בן עמי :  הרעיון היה של הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו וכמובן של ראש עירית טבריה זוהר עובד. הם רצו  לחגוג שמונה מאות  שנה להולדתו של הרמב"ם בשנת2004  .  זאת בגלל  המסורת שהרמב"ם  קבור בטבריה והכוונה הייתה להציגו לראשונה בזמן המימונה בטבריה שיש אומרים שהיא נקראת על שמו של מיימון אביו של הרמב"ם".

 המטרה הייתה שהפסל יהפך לאתר תיירות ויחזק את הקשר של טבריה עם הרמב"ם.

 עבורי לפסל היה משמעות אישית. משום שאני יליד העיר פאס במרוקו שהרמב"ם גדל בה עד שנאלץ לברוח משם בגלל ניסיון של השלטונות שם לאסלמו בכפיה. וכך מבחינתי הפסל הוא מחוה הכפולה לעיר פאס בה גדל הרמב"ם ושם נולדתי  ולעיר טבריה ששם נקבר. ושם אני חי.כך שאני מרגיש קרבה מיוחדת לרמב"ם.
החלטתי להציג את הרמב"ם יושב ופותח ספר וכך להראות את חוכמתו.
הרעיון לקוח מהפסל של הרמב"ם שנוצר בעיר מולדתו בקורדובה ב-1963 ולקחתי משם את הרעיון של הרמב"ם יושב עם לבוש איסלאמי כפי שהיו לבושים במצרים . והקפדתי שזה יהיה לבוש של התקופה ההיא.

פסל של הרמב"ם בקורדובה שבספרד.

היה לך מודל ספציפי לדמות הרמב"ם ? הרי לא יודעים בדיוק איך הוא נראה .
בן עמי : בהחלט .השתמשתי בדמות של הרמב"ם שמופיעה על הבול הידוע  שהיא גם התמונה שהופיעה על שטר ה-1000 שקל שמדינת ישראל הוציאה פעם.מבחינתי כך נראה הרמב"ם וכך הוא נראה בפסל.

 איפה הפסל מוצג היום ?
בן עמי .לצערי לא איפה שהוא היה צריך להיות,  בטבריה.

לתדהמתנו   לאחר סיום העבודה על הפסל התברר  באופן בלתי צפוי שישנה  התנגדות חזקה  מחוגים דתיים שונים ומחוגי ש"ס בעירייה להצבת הפסל בטבריה שהיא עיר מאוד דתית.

 הם טענו שיש ציווי ביהדות "לא תעשה לך פסל ומסכה" ודרשו להשמיד את הפסל.למה הם מתנגדים כל כך לפסל של הרמב"ם גדול היהדות לא ברור לי ,אבל עובדה.

הכוונה המקורית שלנו הייתה להטיל בפסל  מום  דבר שמכשיר את הפסל מבחינת היהדות כדי למנוע בכך פגיעה ברגשות התושבים הדתיים. ואכן הטלתי בפסל מום באוזן הרמב"ם. אך זה לא עזר.ממלא מקום ראש העירייה איש ש"ס דרש להרוס את הפסל.
וכך העירייה נאלצה לבטל את הפרוייקט. כמעט הרסו את הפסל.

לבסוף  היציעו  להעביר אותו  לעיר פאס במרוקו. הם אפילו  קיבלו את אישורם של המשנה למלך מרוקו ומנהל מחוז פאס להציב את הפסל בעיר שבה גדל הרמב"ם.אבל התברר שגם שם יש התנגדות דתית הפעם מוסלמית  להצבת הפסל.  שהרי גם באיסלאם יש התנגדות לפסלים. 

 היציעו את זה שוב  לעיר נוצרית  טולדו ספרד. לנוצרים הרי אין שום התנגדות לפסלים. אבל גם שם לא רצו  את הפסל מאיזו שהיא סיבה  שאינה ידועה לי.

אני תמה : אולי בטולדו הרגישו שאם יש כבר פסל של הרמב"ם בקורדובה אז זה מספיק בשביל ספרד כולה ואין צורך בפסל נוסף של יהודי שאחרי הכל ברח מספרד בילדותו?
בסופו של דבר הפסל ניצל, .לרמב"ם נמצא מושב חדש. הוא הועבר מטבריה לירושלים.

היום הרמב"ם עומד  ליד משרדי הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו בירושלים ברחוב יפו 42 בירושלים.

בן עמי : לפחות הפסל עומד ולא נהרס כפי שהיה חשש בשלב מסויים..   אבל אני בהחלט לא מאושר ממיקומו היום.  הפסל נועד לטבריה ושם הוא צריך לעמוד.
היום אני עושה מאמצים גדולים להחזיר את הפסל  לטבריה איפה שהוא שייך מאחר ששם לפי המסורת הוא קבור. בנתיים ללא הצלחה.  לצערי ההתנגדות בטבריה לפסל הרמב"ם היא חזקה מידי.
הרמב"ם בעתיד הנראה לעין ישאר בירושלים. הצבור החרדי לא רוצה אותו בטבריה.


משום מה אני בספק שהיו מתגלים קשיים כאלו בהצבת פסל של הרמב"ם לפני 50 או 40 שנה בטבריה .

גם מצד החוגים הדתיים ביותר. הרושם שלי הוא שההתנגדות הקיצונית הזאת היא תופעה חדשה.

אותי  כל  הפרשה מפליאה  שהרי החוגים של ש"ס שהתנגדו כל כך לפסל כמדומה שאין להם שום התנגדות לתמונות של הבאבא סאלי ועובדיה יוסף.

אז מדוע הם מתנגדים לפסל של הרמב"ם ?

פסל של הרמב"ם  בחצר "זיכרון ספרד" במוזיאון ראלי לאמנות לאטינו -אמריקנית  בקיסריה.ויקיפדיה

ככל הנראה הבעיות הבלתי צפויות שצצו בהצבת פסל הרמב"ם  בטבריה  מראים יותר מכל דבר אחר על הקצנה דתית גוברת והולכת בראשית המאה ה-21. והדבר מעורר חששות לגבי פרוייקטים נוספים מסוג זה בעתיד.ההיגיון הפשוט אומר שאם היום חוגים חרדיים חזקים כל כך  מתנגדים לפסלים של דמויות יהודיות מפורסמות  הרי מחר  בעוד כמה שנים ,ככל שההקצנה תתחזק  הם ימצאו את עצמם מחוייבים להתנגד גם לתמונות.

גם של עובדיה יוסף  גם של הבאבא סאלי ,אם הם מתנגדים עכשיו לפסל של הרמב"ם.

בן עמי : הפסל הטוב באמת נניח מיכאל אנג'לו שהיה גדול הפסלים יוצר פסלים שדרכם גם בני הדורות הבאים יוכלו להסתכל בנשמתו של האיש שאותו פיסל וכך אותו האיש שמת לפני מאות שנים יהיה חי גם עבורם.

מה אתה יכול להסיק מהדיוקן שלי שיצרת ?
הזכרת לי בפנים את המשורר שאול טשרניחובסקי שהיה דומה לך מאוד. יש לך מבט חד ונוקב.

 אתה נראה צופה למרחקים לזמנים ומקומות רחוקים.
אולי .בכל מקרה הודות לאותו פסל זכיתי לסוג של הנצחה שצילום אינו יכול באמת לתת.

יואל משה סלומון. פסל בפתח תקווה  מאת שמואל בן עמי.

ראו עוד

שמואל בן עמי בויקיפדיה 

שמואל בן עמי בפייסבוק 

שמואל בן עמי מפסל את מייסדי פתח תקווה

שמואל בן עמי מפסל את מאיר שטרית

פרשת פסל הרמב"ם של שמואל בן עמי

הצבת פסל הרמב"ם בטבריה 

הפולמוס נגד פסל הרמב"ם 

תוכניות שנכשלו להעביר את הפסל למרוקו

מוזיאון השעווה במגדל שלום

ועוד פסל שגם הוא פיסל את משה קצב

ריצ'רד שילה מפסל עולמות

אלי אשד מביט אל העתיד.

פסל מאת שמואל בן עמי

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

18 תגובות על “הדיוקנאי-שמואל בן עמי פסל דיוקנאות”

נדמה לי שכתבו:
לא תעשה לך פסל וכל תמונה: דהינו, אלוהים שולל כל עצם דומם שנוצר לשבחו, וההסבר לכך שטיפוח פסלים ותמונות נחשב לעבודה זרה.
🙂
לא היה פה במחשב פרצוף עם קריצה אז שמתי את זה.

והרי מיכלאנג'לו פיסל את דוד ועשה פסל למלכנו הג'ינג'י החתיך בין 1501 ל-1504.
ואני מקווה שלא נפל לפסל יד או רגל בינתיים מאז 1504…
באיטליה שם נפלו ידיים ורגליים לפסלים אחרים.

הפסל שלך אלי ממש יצירת מופת. והרי אני מכירה אותך שנים אולי מאז גיל 25? אני לא יודעת אם הוא דומה לך שתי טיפות מים? אני חושבת שהפסל פספס קצת בהבעה אולי. אבל באופן כללי קוי המתאר אולי כן בסדר. אבל ההבעה לא נראה לי. זה כמו קריקטורה – הקריקטוריסט צריך לתפוס את ההבעה. ונראה לי לפי התצלום שהוא לא תפס את ההבעה שלך. אבל לא ראיתי את הפסל בחיים.
בל אופן לפי הפסל הזה אתה ממש יכול להחליף את ג'יימס בונד המזדקן שביקר פה בארץ נדמה לי לא מזמן והתבכיין שהוא לא נראה כבר כמו שהוא נראה בסרטים של פעם.
🙂

היוצר כמובן מאושר מבני-אדם, כי עבודות פיסול כאלה מדברות בשפה בינלאומית ואף פעם לא משעמם לשמוע ולציית ליופי…
אלי, ראשך בידיים טובות! ברכות.

כתבה מרהיבה ומרשימה יישר כח.
הכבוד הוא לי לפסל איש אשכולות וידען כמוך .
הפסל שמואל בן עמי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 + 9 =