web analytics
קטגוריות
מדע בדיוני

האיש שהחיה את הדינוזאורים :על מייקל קרייטון

סקירה על יצירתו של סופר המדע הבדיוני המצליח ביותר בעולם מייקל קרייטון מחבר "פרק היורה" ועוד יצירות מצליחות רבות.

 

Photographic composite. Dinosaur photographed at the Natural History Museum, Los Angeles County
ב4 בנובמבר 2008 נפטר סופר המדע הבדיוני המצליח ביותר בעולם מייקל קרייטון ( או כפי שנקרא בעברית עד לשנים האחרונות קריצ'טון )".קרייטון זכה להצלחה כבירה הודות לנוסחת סיפור שהתבססה על הרעיון ש"כל מה שיכול להשתבש בניסוי מדעי ,יהיה חייב להשתבש ,והגולם יקום על יוצרו והאנושות תעמוד כתוצאה לפני הכחדה. " והנוסחה הזאת היגיעה לשיאה בספרי "פארק היורה "שבהם מוקמים הדינוזאורים לתחייה בהנדסה גנטית רק על מנת להשתולל ולהשמיד. בגלל עצם הצלחתו ופרסומו קרייטון היה גם אדם שנוי במחלוקת ביגלל דעות שבהחלט הולכות כנגד המקובל כיום ( ואפילו כנגד המקובל בספריו שלו עצמו ) כאשר הטיל ספק אם ההתחממות הגלובאלית היא מעשה ידי אדם דווקא.

אלא שאני זוכר את קרייטון דווקא בגלל ספר יוצא דופן במיוחד שלו שאינו יוצא אל העתיד אלא דווקא אל העבר  אל תקופת זוהרה של האימפריה הכוזרית הקדומה ומעמיד נוסע ערבי וחבורת ויקינגים כנגד גזע אנושי מסתורי. .


 

 

ב-4 בנובמבר 2008 נפטר סופר המדע הבדיוני המצליח והמפורסם ביותר מייקל קרייטון, או כפי שהעדיפו לקרוא לו בספרים המוקדמים יותר שתורגמו, קריצ'טון . הוא היה בן שישים ושש במותו ממחלת הסרטן.
קרייטון כתב שורה ארוכה של ספרים שהיו לרבי מכר גדולים. הוא פירסם עשרים וחמישה רומנים (עשרה מהם תחת שמות בדויים) ומהם תורגמו לעברית שישה-עשר. כארבעה-עשר מספריו הוסרטו לקולנוע ולטלוויזיה, כשאחדים מהם בוימו על-ידו.
החיבור המעניין הזה בין הסופר קרייטון לבין הבמאי קרייטון הסתכם בסרטים שצולמו על פי תסריטים מקוריים משלו וביניהם סרט מדע בדיוני מפורסם בשנות השבעים "עולם המערב". הוא גם יצר את סדרת הטלוויזיה מאריכת הימים "אי אר" המתרחשת בתחומו של בית חולים. סדרה מוצלחת זו החזיקה מעמד כסדרה-מובילה במשך ארבע-עשרה שנים והיא ירדה  רק השנה מהמסך.

 

מה שידוע פחות לגבי מייקל קרייטון היא העובדה שבשנים האחרונות נחשב כאדם שנוי במחלוקת חריפה. למרות שהיה רופא ומדען בהכשרתו ובהשכלתו המקצועית הרי כמעט כל ספריו תקפו את הממסד המדעי–טכנולוגי-עיסקי ובאופן סמוי ביקרו את רעיון הקידמה המדעית וסימנו אותה כמסוכנת. הוא גם העז לבעוט ב"פרות קדושות " בתקופתנו כמו "האירגונים הירוקים" ואת החוקרים הטוענים שכדור הארץ מתחמם (קהילתם של אלה חובקת כיום את מרבית המדענים העוסקים בנושא).
קרייטון היה כותב מורכב מאוד. מצד אחד היה הוא עצמו מדען והכיר היטב את המתרחש בענפי מדע שונים, ואילו מצד שני כמעט כל ספריו הם בגדר אזהרות חמורות המתריעות בתוקף מפני התפתחויות בלתי מבוקרות בתחומי טכנולוגיה שונים, ומצביעות יותר מכל על חשש כבד מהמדע. זו התייחסות שהפכה לאנדמית בחברה המודרנית המחפשת מזור בכישוף ובעל טבעי, והיא רואה בגנטיקאי יצור מפחיד יותר מכל מעלה באוב.

לכאורה קרייטון נודע בעיקר כסופר מדע בדיוני אם כי כתב גם מותחנים שהיו בהם מעט מאוד אלמנטים פנטסטיים, אבל ספריו התרחשו תמיד בהווה העכשווי ביותר קרי, בשנה בה נכתב הספר ולא בעתיד הקרוב או הרחוק. מן הסתם זו הייתה אחת הסיבות להצלחתם בניגוד לספרי מדע בדיוני רבים המתרחשים בעתיד. להווה המחודד הזה של קרייטון הוכנסו אלמנטים פנטסטיים שונים, וכך הוא היה אחד המייסדים של ז'אנר הטכנו-טרילר המותחן, זה שמתאר חידושים טכניים בהווה העכשווי שאנחנו חיים בו.

על מנת לחזק אצל הקורא את האמינות של האירועים המדהימים המתוארים היה קרייטון מקפיד להכניס לטקסטים שלו דוחות מדעיים כמו אמיתיים בהערות שוליים, בדיאגרמות וביבליוגרפיה אמיתית בדרך כלל, אם כי נמצאו פה ושם אלמנטים יוצאי דופן בדויים שרק מומחה בתחום המתואר ברומאן היה יכול לאתרם ולבודדם.

כל מה שיכול להשתבש – ישתבש

דווקא בגלל הקרבה לחיים האמיתים שחוזקה באמצעות צביעת האווירה בטכניקה המשכנעת שיצק הסופר ביכולת רבה והביבליוגרפיה המפורטת המופיעה בסוף הספר, נמצאו סיפוריו אמינים ביותר ועל-כן מעוררי חרדה. הם תיארו בצורה כמעט דוקומנטרית ובהרחבה אותו "משהו" שהקורא הממוצע יכול היה להאמין שהוא אכן עומד לקרות.
למייקל קרייטון הייתה יכולת מרשימה לעיין בעיתונים ובכתבי העת המדעיים ולאתר מייד איזה "טרנד", סוג של חידוש מדעי או טכנולוגי, העלול להשתבש ולהשיג תוצאות מבעיתות ובלתי-צפויות, אם זה השתלות מוח או מניפולציות גנטיות, או רעיונות השאובים מננוטכנולוגיה. מומחיותו של קרייטון הייתה להראות כיצד הכול משתבש וגורף את האנושות אל סף חורבן.

העלילה של ספריו של קריטון הייתה קבועה וצפוייה לחלוטין; בפרויקט שבו דבר אינו יכול להשתבש הכול משתבש, ובכך יש אזהרה למין האנושי שישנם דברים שעדיף שלא להתעסק עימם. מבחינה זו קרייטון גרס רעיונות מעניינים וגרם לקוראיו לחשוב על הצפוי להתרחש ובכך גדולתו. אבל הייתה עימו גם בעיה גדולה.

מדענים טענו שתסריטי האימה שלו במקרים רבים מנופחים מעבר לכל פרופורציות ומתארים מקרים ותרחישים שרחוקים מלהיות סבירים. זו הסיבה שרבים בקהילה המדעית סלדו מספריו וראו בו לא יותר מפרובוקטור זול. ואכן ספק רב אם ספריו היו כה מצליחים אילו היה מביא לקוראיו תרחישים אופטימיים יותר. מבחינה זו הוא הפך לנציג הראשי של "אזהרת פרנקנשטייין" הנודעת בספרות המדע הבדיוני והטוענת כי "יש דברים שעדיף שהמין האנושי לא ידע עליהם", ובספריו הגולם תמיד קם על יוצרו המדען.

 

גם בספרו הידוע הראשון "זרע אנדרומדה" (1969 – שתורגם לעברית פעמיים ואף הוסרט פעמיים – הגרסה השנייה כמיני סדרה טלוויזיונית הוקרנה רק לאחרונה, ב-2008), מובא מהחלל מיקרו אורגניזם שעבר מוטציה והורג כל מי שבא עימו במגע. בסצינת השיא בספר האורגניזם המרתיע הזה זולל את המנעולים וחודר לחדרים שונים במעבדה תת קרקעית שבה הוא אמור להיחקר. תוך תהליך זה הוא מאיים במגפה חסרת תקדים שעלולה להשמיד את האנושות. אך הסוף הוא טוב. המיקרו חיידק עובר מוטציה נוספת והופך לבלתי מזיק בסיום אופטימי, אף כי לחלוטין איננו משכנע.

 

בספרו הבא "איש המסוף" (1972 – שהוסרט ושוב תורגם לעברית פעמיים), הוא כותב על המצאה חדשה המאפשרת את חיבור מוחו של חולה אינטליגנטי אך בעל נטיות פסיכופטיות שמאמין שהמכונות משתלטות על העולם, למחשב. בסיפור זה הוא מגולל עלילה המתארת אדם חולה אפילפסיה שבראשו מושתל מחשב זעיר שאמור לחוש כאשר התקף אפילפטי עומד להתרחש ולשלוח זרם חשמלי שימנע את ההתקף. ואלא שכרגיל אצל 'קרייטון משהו משתבש והאיש משתגע לחלוטין והופך לפצצת זמן רצחנית.

קרייטון כתב גם מותחנים אפקטיביים מאוד כמו בינארי (1972 – שאותו פירסם במקור תחת שם בדוי ג'ון לאנג) שמזכיר עד מאוד את פרקי סדרת "24" המודרנית ובו הוא מתאר את מאבקו של סוכן הנאבק לחשוף תוכנית מתוחכמת שנוצרה במיוחד עבורו על ידי מולטי מיליונר ימני מטורף אבל אינטילגינטי ומתוחכם. מטורף זה מתכנן לרצוח את נשיא ארה"ב ועוד מיליון איש במהלך ועידה רפובליקנית בעיר סאן דיאגו בעזרת גז עצבים. אכן מרתק, אבל הבעיה המעיקה על קרייטון היתה שהדמויות שעיצב תמיד היו פחות מעניינות מהמצבים ומהרעיונות מהם התגבשה העלילה. לרוב היו אלה אנשי היי טק אינטליגנטיים וקרירים. אבל מסתבר כי לקוראים חולשה זו לא באמת הפריעה להצלחתו.

 יפנים מסוכנים ומסעות בזמן


אמנם כמה מהספרים שלו היו יוצאי דופן בבחירת נושאיהם. בין אלה היו לו גם ספרי מדע בדיוני עם נושאים אחרים ושונים שלא שמרו על הפורמט הקבוע שבגללו התפרסם וזכה בתהילה.
בספר אחד, "כדור" (, 1987- שתורגם והוסרט בכיכובו של דסטין הופמן) מסופר על צוות מחקר החוקר כדור מיסתורי במעמקי הים שיתכן והוא תוצר של תרבות מהחלל החיצון ואולי מהעתיד הרחוק. התשובה נשארת נעלמת מידיעת הקורא והצופה.

 

צפו במקדימון לגירסת הסרט מ-1998 

 

בעוד ספר "שמש עולה" ( 1992), קרייטון ניצל את הפחדים של האמריקנים משנות השמונים מהשתלטות יפנית בואריאציה כלכלית בדרך של "הגולם קם על יוצרו ". פחדים שמאז נעלמו לחלוטין עם קריסתה הכלכלית של יפן וכתוצאה מהתפתחות זו נראה הספר כיום כמיושן ביותר.

 

בספר אחר בשם "חשיפה" (1994 – שכרגיל הוסרט הפעם בכיכובו של מיקל דוגלס), תיאר קרייטון פרשת הטרדה מינית אך ממין הפוך לזה המוכר בדרך כלל. הפעם מדובר היה בהטרדת גבר בידי אישה תאבת מין עד אובדן עשתונות ובעלת עמדה בכירה בחברה גדולה, פרשיה שהתבססה על פרשיה אמיתית.

 

כל הספרים האלה זכו להצלחה מסויימת והוסרטו, אבל הם לא עוררו אותה עוצמת העניין הציבורי שנקשרה בספריו שבמרכז עלילתם נמצא הנושא הקבוע של הגולם הטכנולוגי הקם על יוצרו.

הגולם הקם על יוצרו

כאמור כמעט כל ספריו של קרייטון הוסרטו אבל המפורסמים והמצליחים מכולם היו "פארק היורה" (1990) שלו כתב באופן יוצא דופן המשך בשם "העולם האבוד" (1995). שני הסרטים הפכו לשוברי קופות ענקיים במידה רבה הודות לבמאי סטיבן שפילברג. בשניהם העלילה הקבועה חוזרת על עצמה כאשר קלייטון תיאר פארק נעלם בימינו הנמצא באי מרוחק שבו מוקמים לתחייה דינוזאורים ששובטו מגנים של דינוזאורים קדומים, ואלה מתחילים להשתולל ולהשמיד את כל בני האדם על האי.

בספרים אלה הגיעה הקריירה של הסופר לשיאה. היה זה בשנת 1994 כאשר הסרט שובר הקופות הגדול ביותר "פארק היורה " הוקרן בהצלחה אדירה על מסכי בתי הקולנוע, ובאותה עת ממש הספר שנמצא בראש רשימת רבי המכר היה ספרו "חשיפה". במקביל הייתה גם הסדרה הטלוויזיונית מספר אחת ברייטינג זו שסיפרה את סיפור בית חולים בשיקאגו, "אי אר", והתבססה על רעיון של קרייטון ועל חוויותיו כרופא מתחיל.

 

אף לא סופר אחר השיג מעולם הצלחה כזאת.

 

צפו במקדימון לסרט "פארק היורה" של סטיבן שפילברג.

כאשר ניסה לגוון את עלילות ספריו ולמד בדרך הקשה כי הספרים היו מצליחים פחות ולכן העדיף לשמור על הנוסחה הקבועה שהוכיחה את עצמה, זו הקשורה ב"הגולם הקם על יוצרו ". שוב ושוב הוא חזר אליו בספריו האחרונים. אחד מבין אלה היה"טרף" (2002), שעסק בנושא האופנתי של הננוטכנולוגיה וגםבו כמובן מאליו יש את  הרעיון של "הגולם הקם על יוצרו ". העלילה הגיעה לשיאה כאשר קרייטון תיאר "נחילים " שהם מוצרים של ננוטכנולוגיה שבתוך ימים ספורים מיצירתם הם זוכים באינטליגנציה אנושית ולבסוף פונים כנגד האנושות כשהם מחקים את בני האדם ומאיימים להשמידם . הספר מביא עד כדי קיצוניות את הגישה שבננוטכנולוגיה טמונה סכנה ממשית מאחר ומוצריה עלולים לשכפל את עצמם ולעבור תהליך אבולוציוני שיגרום להם לתקוף את האנושות.

נראה שאף לא אחד מספריו הביא את הקוראים למחלוקת סוערת כל כך כמו הספר "שלטון הפחד" ( 2004), שטען שרעיון התחממות כדור הארץ הוא פיקציה בניגוד מוחלט לדעת רוב החוקרים שעוסקים בנושא כיום. בכל אופן קרייטון חזר וקבע את עמדתו שיש לחקור את הנושא עוד ועוד לפני שאפשר להגיע למסקנות מוחלטות (אגב טענה שיש בה טעם), ולדעתו "הירוקים " הם אלה שמסכנים את האנושות. ה"רשע" שבו אינו כמקובל וכצפוי איש תאגיד הגורם לזיהום או ממשלה מושחתת — אלא דווקא בכיר בארגון למען איכות הסביבה, הגורם לחבלות חמורות כדי להעלות את המודעות לבעיות אקולוגיות וכדי להשיג עוד תקציבים לארגונו.

ספר זה שכרגיל אצל קרייטון הגיע למקום העליון ברשימת רבי המכר הדאיג מאוד את ארגוני הירוקים שראו בספר התקפה עליהם (נכון), הטעיה והוצאת דיבה. קרייטון הכחיש שהיתה לו כוונה פוליטית כלשהי, אם כי בנאומים ובראיונות הגדיר את ארגוני הסביבה ו"הירוקים" כמעין דת חדשה ומסוכנת לחברה.
הספר משך תשומת לב רבה בממשל בוש אשר תמך בגישת הספר והזמין את הסופר לדיון בנושאי איכות הסביבה שהתקיים בבית הלבן. האל גור לשעבר סגן נשיא ארה"ב ופעיל מרכזי בנושא התחממות כדור הארץ טרח לתקוף את הספר בישיבה של הסנאט. אפיזודה זו מצביעה בבירור על השפעתו העצומה של קרייטון על ציבור קוראיו הענק.
ספרו האחרון "הלאה " (2006), הוא גם אחד מהטובים ביותר שלו. הוא עוסק בעתיד קרוב מאוד הנשלט בידי בעלי הון חסרי מצפון, אשר במעבדותיהם מפתחים מדענים עולם גנטי חדש.
הוא מתאר בספר  בפירוט את ההשלכות הלגאליות וגם המוסריות של ההנדסה הגנטית על חיינו ושוב מתריע מפני הבעיות והסכנות הטמונות בטכנולוגיות אלה כמו למשל יצירת קוף בעל מאפיינים אנושיים. בדרך הדיון שלו על ההשפעות הלגאליות והמוסריות של הטכנולוגיות החדשות, הוא משביח עוד יותר את יצירתו זו שבניגוד לצפוי לא עסק בה בנושא הקבוע והמצופה ( ובוודאי לא בהקשר כזה) של "הגולם הקם על יוצרו", אלא עסק בהנדסה הגנטית מזוויות מורכבות יותר מאשר המותחן הממוצע אצלו. לאו דווקא בשחור לבן אלא ב"אפור". דהיינו, הטכנולוגיה היא לא בעיקר רק מסוכנת לעתידנו אלא אף יותר "בעייתית" ( שאלה הם שני דברים שונים זה מזה).

הניאנדרטלים   והכוזרים

ברוב ספריו קריטון עוסק בעתיד המיידי והקרוב .לא הרחוק.
אבל.פה ושם הוא עסק גם בעבר האמיתי בצורה ריאליסטית מאוד והן בעבר פיקטיבי משוחזר בצורת "פארקים טכנולוגיים " או במסע בזמן כמו בספרו"קו-הזמן" . ספרים אלו מראים היטב את עניינו בעבר הקרוב והרחוק יותר.


עוד ב-1968 הוא פירסם תחת שם בדוי מותחן, Easy Go על ארכיאולוג מפוקפק שמחפש מקום קבר פרעה במצריים ללא ידיעת השלטונות . וגם מותחנים אחרים שכתב תחת שם בדוי עסקו בחיפושים אחרי אוצרות ארכיאולוגיים.

בהמשך  קרייטון כתב וביים את הסרט "עולם המערב" ( 1973) על פארק שבו משחזרים תקופות היסטוריות שונות את רומא העתיקה את ימי הביניים ואת המערב הפרוע שבו אחד הרובוטים הבנוי כאקדוחן מתחיל להשתולל ולהרוג אנשים . לסרט נוצר המשך בשם עולם המחר שקרייטון לא היה קשור אליו ותיאר מזימה של בעלי הפארק להשתלט על העולם ואחר כך נוצרה על פיו סדרת טלוויזיה קצרת ימים .והיום שוב חושבים להסריט גרסה חדשה שלו. .
לנושא זה של פרק המשחזר תקופה (פרה) היסטורית חזר בספרי "פארק היורה שלו" ,כפי שמראים זאת ספרי הדינוזאורים שלו שמבוססים על מחקר מעמיק על ימי הדינוזאורים.

באחד מספריו המוקדמים "שוד הרכבת הגדול " ( 1975) הוא עסק בפרשה אמיתית מהמאה ה-19שוד מטען זהב ענק מרכבת בבריטניה הויקטוריאנית של 1855 . הספר היה חביב עליו כל כך שביים אותו כסרט. בכיכובו של שון קונרי .אלא שזה נכשל בקופות.
בספר אחר "קונגו " (1980 – שהוסרט ותורגם), יוצאת משלחת נציגי חברה טכנולוגית מודרנית לאפריקה ומגלה את העיר אופיר שממנה הוציא שלמה המלך אוצרות שהובאו לארמונו בירושלים, והיא נשלטת כיום בידי גזע של גורילות אינטליגנטיות וקטלניות שהן כמסתבר תוצר של ניסויים גנטיים שבוצעו בידי תושבי העיר הקדומים. היה זה עיבוד הוסרט הוא לא זכה בהצלחה מרשימה במיוחד.

בספר בשם "קו -זמן" ( 1999) תיאר הסופר הפורה את מסעם של חבורת מדענים אל העבר, לעבר המאה
ה-14 בצרפת של ימי האבירים.שאמנם כמסתבר אינה נמצאת בעבר "האמיתי " אלא בעולם מקביל לזה שלנו.

גם הספר הזה הוסרט.אך לא הסרט ולא הספר עוררו הדים מיוחדים.

צפו במקדימון הסרט "קו הזמן"

 

 

 


ומכל ספריו זה שזכור לי ביותר הוא דווקא אחד הידועים פחות והספר האופייני לו פחות מכל אם כי גם הוא הוסרט תחת השם "הלוחם ה-13" בכיכובו של אנטוניו בנדרס אבל משום מה זהו ספרו הידוע היחיד שלא תורגם לעברית וחבל. .
זה היה "אוכלי המתים " (EATERS OF THE DEAD (1976) .

אלא שזהו ספר שכשאני קורא אותו אני מצטער על מה שאין בו ויכול היה להיות.
"אוכלי המתים" הוא גירסה מודרנית לסיפור באובולף המוכר כאפוס הראשון בשפה האנגלית ועוסק בלוחם ויקינגי הנלחם במפלצות ובדרקון. האפוס הזה פורסם לאחרונה בעברית בתרגום של אריה סתיו וגם הוקרן כסרט אנימציה משובח שאותו כתב סופר הפנטזיה ניל גיימן..

 

המשלחת של איבן פדלאן.
קרייטון בספרו זה מביא את סיפורו בגוף ראשון של הנוסע הערבי ההיסטורי אבן פדלאן בחברת כמה חבורת ויקינגים בראשות באובולף גיבור האפוס ומתאר וכיצד הערבי המשכיל והמתוחכם עוזר לויקינגים במאבקם כנגד שבט של שרידים ניאדרטאליים רצחניים. בסיפור קרייטון "מסביר " את המפלצות מהאפוס לקורא המודרני כמין אנושי קדמון.


לספר זה יש קשר מוזר אם כי כמעט בלתי נראה לפרק לא ידוע של ההיסטוריה היהודית של עם הכוזרים שהקים אימפריה בקווקז שהתגייר..
ספר המסעות של אבן פדלאן האמיתי שהספר של קרייטון מוצג כזכרונותיו הבדיוניים וכפרקים לא ידועים עד כה מספרו , הוא אחד מהמקורות העיקריים שלנו לתרבות הכוזרים. למעשה המשימה של איבן פדלאן האמיתי במציאות ההיסטורית הייתה מסע אל השבטים הבולגרים כדי להציע להם עזרה ערבית במאבקם כנגד אדוניהם הכוזרים. שלושת הפרקים הראשונים בספרו של קרייטון הם מעין חזרה על פרקים אמיתיים בספרו של אבן פדלאן המתארים את מפגשיו עם הרוסים הקדמונים הפגאניים אלא שסיבת מסעו האמיתית הכוזרים כמעט שאינה מוזכרת .
קרייטון כמעט מתעלם בסיפורו זה מהכוזרים ורק מזכיר אותם כבדרך אגב, מה שהוא מוזר שכן הספר מראה על למדנות היסטורית רבה כולל שילוב של הקדמה כביכול מדעית ואפילו ביבליוגרפיה (שכוללת לפחות ספר דמיוני אחד "הנקרונומיקון " כבדיחה פרטית של המחבר ).בכל אופן זה מעניין להשוות את מסעו הדמיוני של אבן פדלאן עם מסעו האמיתי כפי שהוא מתואר במכתב של אבן פדלאן שאותו מביא ארתור קסטלר בספרו."השבט ה13" על הכוזרים.
הסיפור הנ"ל נעשה  ב-1999 לסרט בשם "הלוחם ה-13" עם אנטוניו בנדארס בתפקיד אבן פדלאן אך גם שם הכוזרים רק הוזכרו בשמם כבדרך אגב . .
לא ניתן אלא להצטער שקרייטון לא עסק בספרו זה יותר באימפריה היהודית של הכוזרים ,הוא עם יכולת הסיפור שלו יכול היה להציג אותם בצורה מעולה וריאליסטית ביותר לפני הקוראים ,אבל הוא בחר שלא לעשות זאת וחבל.

 

צפו במקדימון של "הלוחם ה-13" כאן :

 

 

 

כמדומה שקרייטון בספריו הוסיף רבות למודעות ולפחדים של המין האנושי מהאיומים הטמונים בטכנולוגיות החדשות והפיק מזה הרבה מאד כסף. אמנם ספריו רחוקים מאוד מלהיות יצירות מופת ספרותיים אבל הוא הביא בפני קוראיו מידע חדש מרתק ובלתי ידוע חוץ מאשר בחוגיהם של המומחים המודעים להשפעת הטכנולוגיות החדשות על חיינו. קרייטון האיר בעיות שונות שעימן מתמודד המדע המודרני ובכך הא גרם לקוראיו לחשוב, ולחשוב לעומקם של דברים. אין ספק שהוא היה סופר שריתק את קוראיו אך בו בזמן לימד אותם והעשירם ברעיונות ובעובדות בצורה מהנה ובכך גדולתו ותרומתו של מייקל קריטון לעולם הספרות.

The Cooler

http://ryskindsketchbook.wordpress.com/2008/11/07/michael-chrichton-passes-away-futuristic-theme-parks-now-free-to-run-amok/

 

נספח: ספרי מייקל קרייטון ( קריצ'טון ) בעברית :הרשימה המלאה

crichton andromeda 1

1.א. זרע אנדרומדה /  פורסם תחת שם מחבר מייקל קריצ'טון ; עברית – אלאונורה לב.בוסתן 1974

cricgton andromeda 2
ב. : פורסם תחת שם מחבר "מייקל קרייטון "   תרגום תרצה גור-אריה ‬ אור יהודה : ספרית מעריב, תשנ"ה 1994 ‬

תקציר: :במרתפים סודיים בארה"ב , הערוכים להתמודד עם סיטואציות של מלחמה ביולוגית, מוקם צוות מדענים וחוקרים המנותקים מהסביבה החיצונית… שכל מטרתם היא למצוא תרופה לנגיף הקטלני והלא מוכר מהחלל החיצון …שהתפרצותו עומדת בפתח.

 

צפו במקדימון הסרט משנת 1971

 

 

צפו במקדימון המיני סדרה על פי ספר זה מ-2008

 

 

 

2.א. האדם האלקטרוני / מייקל קריצ'טון ; עברית – אלאונורה לב. ‬בוסתן 1974

crichiton elecronic man 1
ב.  איש המסוף (האדם האלקטרוני) תרגם עמנואל לוטם ‬ אור-יהודה : ספרית מעריב, תשנ"ה-1995 ‬

 

צפו במקדימון לגירסת הסרט מ-1974

 

crichton train raid
3. שוד הרכבת הגדול / מייקל קריצ'טון ; עברית: נורית גלזר ‬ בוסתן 1977

רומן היסטורי על פשע מראשית המאה ה-20.

צפו במקדימון לגירסת הסרט מ-1978

 

4. קונגו / מייקל קריצ'טון ; מאנגלית – אלה כהן. ‬ ספרית מעריב, (1982). ושוב במהדורה חדשה ב-1993

(ובשנת 1993 התפרסמו לאמיתו של דבר שתי מהדורות נוספות של הספר, אחת בכריכה רכה, והאחרת בכריכה קשה. בכל שלושת הספרים מודפסות על הכריכה הקדמית שלוש תמונות שונות של קוף, והמחבר נקרא פעם מייקל קריצ'טון, ופעם מייקל קרייטון.)

 

צפו במקדימון הסרט "קונגו " מ-1995

 

 

5. א.  . בינרי . תחת השם  הבדוי "ג'ון לאנג' "; מאנגלית: חנוך לבבי תל-אביב : זמורה, ביתן, תשמ"ד 1984 ‬

crichton binary

ושוב במהדורה החדשה  בשם : קרב מוחות / ג'ון לאנג' ; מאגלית חנוך לבבי. ‬‬ תל-אביב : זמורה-ביתן, תשנ"ד 1994.

תקציר:

בינָרי" היא כל מערכת המורכבת משני גורמים הפועלים זה על זה הדדית. כך הכוכבים הבינָריים, המספרים הבינָריי, וכך… הגזים הבינָריים.

בינָרי הוא קרב מוחות מורט-עצבים בין ג'ון רייט, מיליונר קיצוני ימני, איש מבריק אך מטורף, המתכנן להרוס עיר שלמה על מילוני תושביה, וכן ג'ון גרייבס, החוקר המתחקה על עקבותיו. רייט הצליח לחדור אל מאגר-מידע ממוחשב של משרד ההגנה האמריקני, ובאמצעותו מתכנן להוציא לפועל את מזימתו המפלצתית. גרייבס פותח בחקירה אינטנסיבית: מה הקשר בין האנשים שרייט נפגש עמם, והרכישות המוזרות שהוא מבצע, ובין המטרה שלהגשמתה הוא פועל? עד מהרה מתגלה תבנית-חוזרת, המבוססת על כפילות.

ואולם כפילות זו היא רק קצה הקרחון. תכניתו של רייט מבוססת למעשה על פעילות-גומלין בין שני אנשים: הוא עצמו ו… החוקר המתחקה על עקבותיו, ג'ון גרייבס.

צפו בגירסת סרט הטלויזיה  שאותה  ביים קרייטון ב-1972

 

 


6.כדור / מייקל קריצ'טון ; מאנגלית: שפי פז ‬ תל-אביב : ספרית מעריב, תשמ"ט 1988 ‬

תקציר :
צוות נבחר של מדענים נקרא ע"י ממשלת ארה"ב לאתר מרוחק. הפסיכולוד נורמן ג'ונסון הוא אחד מצוות מומחים שנקרא לעיתים לאתרי התרסקות אווירית ולכן הוא חושב שהפעם מדובר בעוד התרסקות. כשנורמן מובהל לאניית חיל הים אי שם ופוגש קצין בכיר שהוא מפקד המבצע מתברר לו שמדובר במשהו אחר.
לפני מספר שנים ביצע הפסיכולוג נורמן ג'ונסון עבודה עבור הממשל שמטרתה להכין ולהגדיר צוות במקרה של מפגש עם חיים בלתי מוכרים (או אולי בשם אחר – פלישת חייזרים). הנושא נראה אז לנורמן משהו דמיוני ולא רציני והסיבה העיקרית למסמך חב"מ שכתב הייתה הכסף.
מתברר שבלב ים ובעומק 300 מטרים על הקרקעית אותר עצם גדול ומוזר, אולי ספינת חלל באורך מאות מטרים, והצבא מנהל מבצע חשאי אפוף סודיות לחקור את הנושא.
המדענים מורדים בצוללת קטנה ללב הים, בו הוקמו מגורים למספר ימים, ויוצאים לחקור את העצם החריג. האם זו ספינת חלל חייזרית מעולם אחר? אולי ספינה שהגיעה מהעתיד אבל מכדור הארץ? או אולי בכלל משהו אחר.

7. פארק היורה / מייקל קריצ'טון ; מאנגלית: עמנואל לוטם ‬ ‬ תל-אביב : ספרית מעריב, תשנ"ב
1992

 


פארק היורה בויקיפדיה

תקציר:פארק הדינוזאורים. שני אנשי צוות זינקו מהמסוק שהגיח מבעד לעננים הכבדים ונחת על החוף. ד"ר רוברטה קארטר, רופאה אורחת במרפאה של כפר הדייגים הקטן, שמעה את צעקותיהם. הם נשאו בבהילות אל המרפאה צעיר כבן שמונה – עשרה, פצוע קשה. כשראתה רוברטה את גופו הקרוע וטיפלה בפצעיו האנושים, היא התקשתה לקבל את הגרסה שהצעיר נדרס על – ידי מחפר. "זה נראה כאילו שאיזו חיה דרסה אותו," אמרה. כך החל מירוץ מטורף, מסמר – שיער, בן עשרים וארבע שעות, למנוע שואה עולמית, שמקורה בניסויים לא מבוקרים, פראיים, בהנדסה גנטית. הדינוזאורים חוזרים לפארק היורה. עידן היורה, לפני כמאתיים מיליון שנה, היה שייך לדינוזאורים, שחייהם והיעלמותם המסתורית, הדרמטית, מעל פני כדור – הארץ, ממשיכה להעסיק את המדע ולהצית את הדמיון. פארק היורה – רומן מתח מבריק, שילוב מיוחד במינו של בדיון ומדע עדכני מתחומי ההנדסה הגנטית, הביוטכנולוגית ותורת הכאוס. רב – מרכ מדהים של מייקל קריצ'טון, שעלילתו הסוחפת מתרחשת על אי באיזור קוסטה – ריקה, שתנאי הצמחייה והאקלים בו דומים לאלה של עידן היורה. חברה מסחרית העוסקת בביוטכנולוגיה מצליחה למצות דנ"א של דינוזאורים ולהחזירם לחיים.
8.  שמש עולה / מייקל קרייצ'טון[מאנגלית: יוסף אשכול. ‬ ספרית מעריב, תשנ"ג .1992.

תקציר :

עסקים הם מלחמה" אומרים היפנים, המנצח במלחמה זו יזכה בשליטה מוחלטת בטכנולוגיה האמריקנית. איום ההשתלטות היפנית הופך למציאות מחרידה, לסיוט מבעית.
בקומה הארבעים וחמש של מגדל נקמוטו, בית ההנהלה החדש של התאגיד היפני הענק בלוס-אנג'לס, נערכת מסיבה מפוארת לחנוכת הבית. בקומה הארבעים ושש, בחדר ישיבות ריק, מתגלית באותה שעה גופתה של צעירה יפה. מבט קצר בגופה אינו מותיר מקום לספק: האשה נאנסה באכזריות בטרם נחנקה למוות. הבלש פיטר סמית וקצין המשטרה ג'ון קונור לווקחים על עצמם את הטיפול בתיק. הרצח הונצח על גבי סרטי וידאו שצולמו במצלמות שהושתלו בחדר הישיבות. הסרטים הם המפתח לפיענוח המקרה, אולם מישהו שלא מעוניין בכך טיפל בסרטים בידיים מיומנות, בטכנולוגיה שלא ידועה לאמריקנים, ושיבש אותם. כל החוטים מובילים אל הקשאר היפני. החקירה מסתבכת והופכת למרדף מסחרר, למאבק חסר-מעצורים, במבוך פתלתל של תככים תעשייתים.
שמש עולה – רומן סוחף, שילוב מרתק של מתח עוצר נשימה עם המלה האחרונה בתחום הטכנולוגיה. עלילה מסעירה השוזרת דמיון ובדיון במציאות עכשווית – אומנותו המופלאה של מייקל קריצ'טון במיטבה.

צפו במקדימון הסרט מ-1993

9. חשיפה / מייקל קרייטון ; מאנגלית: עמנואל לוטם ‬ אור יהודה : ספרית מעריב, 1994 ‬ \

מותחן – משפט על הטרדה מינית נגד גבר מצד הממונה עליו במקום העבודה.

צפו במקדימון הסרט מ-1994

 


10. מצוקה / מייקל קרייטון ; מאנגלית: דבורה נגבי-מנשהוף‬ אור יהודה : ספרית מעריב, תשנ"ה 1994 ‬
רומן מתח בתחום הרפואה .במקור הופיע בשם בדוי ג'ון לאנג .

crichton case of need

תקציר:

גיבור הספר הוא ד"ר ג'ון ברי, פתולוג צעיר ונחשב העובד באחד מבתי החולים הגדולים בעיר. הוא נוצר בליבו את סודו של חברו הטוב ד"ר ארת לי האסייתי, כזה שמסייע בחשאי לנשים הרות להפיל את עובריהן בניגוד לדעה הממסדית. כשיום אחד מקבל ד"ר ג'ון ברי הודעה כי חברו עצור בחשד להפלה לא חוקית אינו מתפלא. אך כשהוא מגלה כי האישה שהפילה מתה כעבור זמן קצר מדימום וכי היא, קרן רנדל המנוחה, בת למשפחת רופאים ידועה "מאצולת העיר", הוא מודאג מאוד באשר לגורלו של ידידו. מה שאינו מבין הוא מדוע ידידו מכחיש שביצע את ההפלה הזאת אך נמנע מלהגן על עצמו בכל האמצעים ולספק ראיות לחפותו.
צפו במקדימון לגירסת סרט הטלווזיה מ-1972
https://www.youtube.com/watch?v=KbfFb6-3s5w

crichton lost world
11. העולם האבוד / מייקל קרייטון ; מאנגלית: עמנואל לוטם ‬ אור יהודה : ספרית מעריב, תשנ"ו 1996

תקציר:שש שנים חלפו מאז האסון המחריד שהתרחש בפארק היורה. חלומם של המדענים והיזמים לשחזר גן חיות פרהיסטורי התנפץ לרסיסים. הדינוזאורים חוסלו, הפארק נהרס והשלווה חזרה לשכון באייה המבודדים של קוסטה-ריקה.
ד"ר לוין, פליאונטולוג מבריק אך שחצן, מסרב להשלים עם המציאות הזאת. הוא נאחז בכל בדל שמועה – והשמועות העקשניות הולכות ומתגברות – ומאמין שהפרשה לא הגיעה לסיומה כלל וכלל…

צפו במקדימון הסרט מ-1997

 

 

craichton twister
12. טויסטר : התסריט המקורי / מייקל קרייטון ואן-מארי מרטין ; מאנגלית – מאירה לבנת ‬ אור יהודה : הד ארצי, ספרית מעריב, תשנ"ז 1996 ‬ .

במקרה הזה זהו אינו רומן אלא תסריט שקרייטון השתתף בכתיבתו.

 

צפו במקדימון הסרט מ-1996

 

 

13. תאונה אווירית :חקירה /מייקל קרייטון ; מאנגלית: מאירה לבנת ‬ אור-יהודה : ספרית מעריב, 1997-תשנ"ח

תקציר:

טיסת טראנס – פסיפיק יוצאת לדרכה מהונג – קונג לדנוור שבארצות הברית. מדובר בטיסה שגרתית. עם נוסעים רגילים שמשתוקקים להגיע למחוז חפצם בהקדם ובבטחה. הטיסה מתנהלת כשורה עד שלפתע מתחיל המטוס להשתולל באוויר. למשך דקות ספורות מאבד הטייס שליטה על המטוס. שלושה נוסעים נהרגים…חמישים ושישה פצועים…תא הנוסעים נהרס לחלוטין. אבל הטייס מצליח להנחית את המטוס. חברת נורטון, החברה שבנתה אתץ המטוס רחב – הגוף נכנסת ללחץ. החברה עומדת בפני סגירת חוזה ענקי למכירת מטוסים לסין. הדבר האחרון שהיא זקוקה לו הוא שערוריית בטיחות ברמת תאונה אווירית. החברה ממנה את קייסי סינגלטון ,ראש מחלקת בקרת האיכות בחרה, לאחראית על חקירת הנושא. קייסי מחליטה לבדוק מה התרחש בטיסה הרת האסון ועד מהרה, מתברר לה שיש לא מעט אנשים שרוצים למנוע ממנה לבצע את עבודתה.היא נאלצת להילחם בגורמים מחוץ לחברה וגם בתוכה.כשכל הזמן נושפת בעורפה התקשורת בדמותה של מפיקת טלוויזיה שאפתנית וחסרת מעצורי'ם שלא בוחלת בשום אמצעי בדרך לסקופ הגדול. העיניינים מתחיל'י לצאת מכלל שליטה כאשר מישהו מחליט שהחקירה של קייסי מתקדמת מהר מדי ומנסה להפסיק אותה באלימות.

תאונה אווירית הוא ספר מתח שעלילתו המשולבת במידע עדכני מתנהלת בקצב מסחרר בעידן שבו תאונות אוויריות מתרבות בקצב מעורך דאגה אין ספק שהקורא ימצא עניין בספר עדכני, קצבי ומרתק זה.

14. קו-זמן / מייקל קרייטון : מאנגלית:יובל קשדן. אור-יהודה : הד ארצי, 2000. ‬

תקציר:העבר הוא עולם שהיה קיים לפני דיסני ומרדוק ולפני "ניסאן"ו"סוני" ו"איי – בי – אם", וכל שאר המעצבים של ההווה. העבר היה כאן לפניהם. העבר קם ונפל בלי התערבותם ונגיעתם. העבר הוא אמיתי, הוא אותנטי, וזה מה שעושה עותו מושך כל – כך…" "העתיד טמון בעבר – נתון בידי מי ששולט בעבר. שליטה כזאת לא היתה אפשרית מעולם. עכשיו היא אפשרית." זהו חזון העתיד/ העבר שמייצר מייקל קרייטון בספרו החדש קו – זמן. על סף המאה ה – 21 מתאר קרייטון עולם של התקדמויות עצומות בתחם הטכנולוגיה. מידע עובר בהרף זמן בין שתי נקודות, בלי כבלים ובלי רשתות. מחשבים נבים ממולקולות בודדות. כל רגע של העבר יכול להיות משוחזר – וקבוצה של היסטוריונים יכולה להיכנס, פשוטו כמשמעו, לעולם של המאה ה – 14 בצרפת הפיאודלית.

דמיינו לעצמכם את הסכנות של מסע כזה. מאז פארק היורה לא נתן לנו מייקל קרייטון הרפתקה כל – כך מרתקת. כאן הוא מחבר את מדע העתיד – התחום החדש והמתפתח של טכנולוגיה קוונטית – עם המציאות הסבוכה של העבר הביינמי באחד הסכסוכים הקשים של מלחמת מאה השנים. הבנתנו את תקופת ימי – הביניים השתנתה בצורה דרמטית בחמשים השנים האחרונות. תקופה שנחשבה פעם למנוונת., ברוטלית ואפלה נתפשת היום כתקופה דינמית של שינויים חברתיים מהירים, תקופה שהצטיינה בביקוש ידע ובהערכת ידע ושרמת האלימות בה היתה לעתים קרובות קטלנית פחות מכפי שהיא היום. אבל היתה זו גם תקופה של תככי חצר ומזימות עורמה, של קרבות אבירים ומשתאות אדירים. קרייטון לוקח אותנו למסע עוצר נשימה של מתח וסכנות והופך על – פיהם את מושגינו הבסיסיים על מה שהיה ועל מה שאפשר.


15. טרף / מייקל קרייטון ; תרגם מאנגלית – עמנואל לוטם. ‬ תל אביב : ספרית מעריב, תשס"ה 2004. ‬

תקציר :"מתישהו במרוצת המאה העשרים ואחת עתידה פזיזותנו, שיסודה באשליה עצמית, להתנגש עם עוצמתנו הטכנולוגית ההולכת וגוברת. אחד התחומים שבהם תתחולל ההתנגשות הוא הצומת שבו נפגשות הנאנוטכנולוגיה, הביוטכנולוגיה וטכנולוגיית המחשב. המשותף לכל השלוש הוא יכולתן לשחרר לסביבה ישויות שמחוננות בתכונת השכפול העצמי." (מייקל קרייטון אוגוסט 2002). חזון המאה העשרים ואחת של מייקל קרייטון טומן בחובו את הסכנה הגדולה מכולן: לא אסון גרעיני, לא אסון אקולוגי, אלא התמודדות עם אויב חדש ונורא מכל: ישויות משוכפלות, מעשה ידי אדם, שמאיימות לטרוף ולהכחיד כל יצור חי שנקלע בדרכן. ג'ק, גיבור ספרו החדש של קרייטון, טרף, מגלה שהחברה החדשה שבה החל לעבוד מסתירה סוד נורא. החברה מייצרת יצורים מיקרוסקופיים בעלי אינטליגנציה מלאכותית, לשימוש רפואי וצבאי, הפועלים כאנטי וירוס במחשב, ומנסה להסתיר את העובדה שחומר המכיל את היצורים השתחרר מהמעבדה, התרבה במהירות במדבר נוודה ויצר נחיל שתקף וטרף כמה חיות שנקלעו בדרכו. ג'ק יוצא עם עוד כמה עובדים לעצור את הנחיל ומגלה שהחומר מתרבה במהירות, תוקף וטורף את כל מי שנמצא בסביבתו ומאיים להגיע לאזורים מיושבים. לאחר שהם מצליחים לפוצץ מערה שבה התקבצו כל הנחילים הם מגלים לתדהמתם שהיצורים התנחלו בתוכם והם מסוגלים לשכפל בני אדם.

crichton state of fear

16. שלטון הפחד :רומן / מייקל קרייטון ; [עריכת תרגום: מתי בן יעקב]. ‬ : ספרית מעריב, תשס"ו 2006.

תקציר:בעיצומו של כנס עולמי שדן בהתחממות כדור הארץ, מתכננים פעילים רדיקליים של איכות הסביבה שורה של פיגועי טרור אקולוגיים במקומות שונים בעולם – סופות ברקים מלאכותיות שיגרמו לשטפונות שיביאו למותם של מאות נופשים באתרי הטבע, סופות טורנדו, גלי צונאמי אדירים ופיצוצים מסתוריים שיגרמו להתמוטטות קרחונים באנטארטיקה ולעליית מפלס מי הים. מולם מתייצבת קבוצה קטנה שהצליחה לחשוף את פעילותם, ואליה מצטרף גם פיטר אוואנס – פרקליט צעיר של מיליארדר שנהרג בתאונה מסתורית, מיד לאחר שהודיע על ביטול תרומה לקרן הלאומית לחקר הסביבה – וביחד הם מנסים למנוע את הפיגועים ולשכנע שאין כל בסיס להיסטריה שמפיצים פעילי איכות הסביבה.שלטון הפחד משלב עלילת מתח מרתקת ובדיונית, עם עובדות מדעיות בדוקות ומפתיעות על התחממות כדור הארץ, שמציבות סימן שאלה אחד גדול סביב הסכנה הגדולה שנשקפת לכדור הארץ מתופעות שנגרמות בידי אדם.

 

 

crichton next

17. הלאה / מייקל קרייטון ; מאנגלית: עמנואל לוטם. תל-אביב : ספרית מעריב, תשס"ח 2008. ‬

פרק מ"הלאה"

תקציר :מי אחראי לדיווחים על שימפנזה המדבר בשפת האדם?, האם הצליחו המדענים לבודד את גן השתלטנות?, האם הגן הבלונדיני נמצא על סף הכחדה?, האם השתלטו מדענים על גן המונע את מחלת הסרטן?

העתיד על פי "הלאה" כבר כאן, והוא נשלט בידי בעלי הון חסרי מצפון, אשר במעבדותיהם מפתחים מדענים עולם גנטי חדש. עולם בו שום דבר אינו נראה עוד כפי שהוא, ואפשרויות חדשות, בצד סכנות מאיימות, מצויות בשפע.

מייקל קרייטון, מסופרי המתח המצליחים בעולם" "העולם האבוד", "טרף", "פארק היורה", "שלטון הפחד", משלב גם הפעם עלילת מתח מרתקת עם עובדות מדעיות מעולם בו הגנטיקה מתפתחת בקצב מסחררת, וקוראת תגר על תפישת המציאות, כמו גם על עקרונות המוסר האנושי.

יואב ברונר על הלאה

crichton pirates

 

18.   הפיראטים /

מאנגלית: רותי ונועם אור

תל-אביב :   ספרית מעריב,   תשע"ב 2011.

 

תקציר:השנה היא 1665 והאיים הקאריביים נמצאים בשליטת ספרד, מעצמה ימית שעסוקה בביזה של אוצרות אמריקה הלטינית והבאתם בספינות לאירופה.מושל האי ג´מייקה – האי היחיד באזור בשליטה בריטית – מקבל מידע על אוניית מלחמה ספרדית מלאה בשלל העוגנת באי השכן ומחליט לבזוז אותה. המשימה נראית בלתי אפשרית. מדובר בספינת מלחמה מוגנת בנמל שנשלט על ידי מבצר מאויש בלוחמים ספרדים בפיקודו של מפקד אכזר במיוחד הנוהג לסרס את קורבנותיו בחרבו בטרם יפריד את ראשם מגופם.

וכן תורגמו לעברית שני עיבודי ספרים וסרטים של קריטון לילדים.

סיפור קצר של מייקל קרייטון בעברית :

דם לא יורד בכביסה" תרגום: עמנואל לוטם.בתוך "

מתח גבוה: מקסוויני'ז – מבחר סיפורים מחשמלים / ערך  מייקל שייבון  הוצאת כנרת זמורה-ביתן, 2009.

ספרי פארק היורה לילדים

פארק היורה :הספר על-פי הסרט / עבוד – ג'יין ב' מיסון ; על-פי תסריט מאת מיקל קריצ'טון ודיויד קפ, מבוסס על הספר מאת מיקל קריצ'טון. תל אביב : מודן, 1993. ‬כולל צילומים מהסרט ‬


העולם האבוד: פארק היורה :הספר על-פי הסרט מאת: ג'ין ב' מיסון ‬ הספר על- פי הסרט מאת: ג'ין מיסון. מבוסס על תסריט מאת דיוויד קפ ועל הספר "העולם האבוד" מאת מיקל קריטון ‬ תל-אביב : מודן, 1997 ‬

ראו גם

האתר הרשמי של מייקל קרייטון

מייקל קרייטון בויקיפדיה

למה המדע היה צריך את קרייטון :רועי צזנה על קרייטון

לוחם למען הספק

 מייקל קרייטון ז"ל :דיון בעין הדג
דיון על קרייטון באייל הקורא
מותו של קרייטון בווינט
מותו של קרייטון במחלקה ראשונה

מותו של קרייטון בואלה

 

יוליה שנרר על מותו של קרייטון

 

דיון על קרייטון במרקר

מייקל קרייטון על פטנטים

 

 

סקירה על"טרף"

פרק מ"טרף" באימאגו

העולם האבוד שובר קניות

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × 3 =