web analytics
קטגוריות
שירה

יום הולדת שמח פסח מילין

דיאנה מן סוקרת ומנתחת את המשורר האהוב פסח מילין

 

 

מתוך "טביעת אצבע " מאת פסח מילין

 

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

 

המשורר פסח מילין צילום קטיה שורצמן

איש השיר והנקודה 

השבוע  חוגג המשורר פסח מיילין יום הולדתו. ואת האירוע הזה אנחנו חוגגים  גם באתר זה.
פסח מילין  הוא  משורר פורה מאוד שעד היום חיבר 12 ספרי שירה.
כמדומה שהמיטב של שירתו הוא זה שעוסק בתהליך כתיבת השיר או מה שנקרא "ארס פואטיקה". ויש לו גם עוד כמה שירים מסקרנים שעוסקים בנושא הזמן החולף לבלי שוב ומהות האלוהות שבקרוב אעלה אותם באתר זה.

דיאנה מן משוררת מפרסמת כאן מאמר לכבודו של פסח.

יום הולדת שמח פסח מילין

מאת: דיאנה מן

צבי כנר, הפנטומימאי הבין לאומי והסופר המוערך, אמר לי בפשטות שאין אדם יותר ראוי לקבל את פרס ישראל על מפעל חייו מאשר פסח מילין. בלב שלם הסכמתי.

פסח הינו הרבה יותר מהמשורר פורה שפרסם 12 ספרים, הרבה יותר מסגן העורך האגדי של "דבר לילדים " מן העורך היצירתי של כתב העת הספרותי "משא" ולעת עתה גם יותר מסגן יו"ר האיגוד הכללי של הסופרים בישראל האהוב כל כך על סופרים ומשוררים. .

בכלל, לא בקלות אפשר להגדיר את פסח או לסכם את תרומתו העצומה לנוף התרבותי.

אבל מוסכם בקרב יוצרים מבוססים ומשוררים צעירים העולים לרגל להתייעץ איתו (בצעדים הראשונים שלי גם אני הייתי ונשארתי אחת מהם) שפסח מילין הפך משכבר לאיקון של עולם השירה.
"איש השיר והנקודה " כפי שיש שמכנים אותו.

פסח מילין בעיני הוא תופעה – תופעה ייחודית החותרת למען קיום השירה, משוררים והשתבחות יצירותיהם. מוקד תשומת ליבו הוא בעיקר, ולא רק, משוררים צעירים שעדין מחפשים את דרכם ככותבים והזדמנויות לפרסם את התרשמויותיהם בפרהסיה. אני מציירת אותו כלפיד אור שבניצוציו הוא מייעץ, מטפח, מנקד, מקשיב. בריכוז רב הוא קורא כל שיר המוצע לו ומהרהר על תוכנו ובנוסף לכך על קנקנו של הכותב. הוא מבחין בדקויות ודורש את המיטב מכל יוצר בהתאם לכישוריו. כאשר הוא מקבל לידיו שירים טובים הוא מתלהב ומתרגש כאילו הוא עצמו חיבר אותם.

יש בו אפיון נדיר ובולט שאני ללא הצלחה רבה מנסה לחקותו.
הוא שוקל כל מילה ומילה לפני שהוא מוציא הגה מפיו ורק לאחר מכן הוא מביע ברוגע את מסקנותיו. חוות דעתו מנוסחות תמיד בזהירות ובדייקנות. העברת ביקורת נעשית בהתחשבות ובמתינות ובמשפטים קצרים וקצובים בעלי נימה די יבשה. אך במקרים אלו הוא מרבה להוסיף תנועת יד חדה. ביעף הוא מחזיר את הדף לכותב. נסוכה על פניו הנעימות הבעה של עלבון ודוק של אכזבה המשדרת "אוי, אוי, איך יכולת לכתוב משהו תת רמה או בוסרי – איך זה אפשרי בכלל. אתה( או "את" ) מכל האנשים? לא יכול להיות.
אתה ( או את) חייב  ( או חייבת )* לנסות שוב. בבקשה בבקשה אל תאכזב(י) אותי".

סגנון ביקורת זה הינו המומחיות של פסח. החיוביות והחיוניות בעצמיות שלו מדרבנות את רצון השוגה לכפר על העוול שנגרם לאדם הטוב הזה ובדחיפות לתקן ולשפר – הכול על מנת להוכיח לו שעונים לצפיות וראויים לאמונו. ושהוא יחזור לחייך את חיוכו הנערי ויצחק את צחוקו הלבבי.

פסח הוא לפיד כי הוא מחפש לעודד משוררים. כל אימת שהוא קורא שיר טוב בעיתון סוף שבוע או בגיליון ספרותי הוא טורח לחפש את המשורר ולברך אותו על יצירתו. בדרך כלל הוא היחיד המתקשר ומביע את מחשבותיו ותגובותיו על הפרסום. לא פעם אחת כותב השורות כל כך מתרגש מתשומת לבו של פסח שהוא פורץ בבכי. כפי שאמרתי פסח מילין הינו לפיד בעולם חשוך הפרגון והנתינה. פסח מסביר שבמחוות אלו הוא מגשים את ייעודו בחיים.

עבורי פסח הוא לפיד שממנו נדלקים נרות נוספים. בתורו כל יוצר מגלם נר. אני נמנית עם המשוררים שאלמלא עידודו הבלתי נדלה לא הייתי מפרסמת שירים או רשימות, ובוודאי לא הייתי מוציאה את ספרי פטריית הכעס עם איוריי, הוצאת ירון גולן; בנוסף לכך סביר להניח שלא הייתי נכנסת לתחום הציור.
לעת עתה נושא של שיריי מתמקד בדמויות מיתולוגיות – שומריות, יווניות ומצריות. ישנם מונחים רבים ושמות הנזכרים בשיריי שאינם ידועים לכלל. לפני כל פרסום אני מבקשת מפסח את חוות דעתו על תוכנו ועל איכותו. אני נוהגת לשאול אותו אם המונחים מוכרים לו או שמא לתת לו רקע על הדמות, האלים או על האזור שנזכר בשיר. אין צורך. הוא מכיר וללא היסוס מתקן את האיות. הוא אנציקלופדיה מהלכת לא רק בתרבות ובספרות היהודית אלא שהוא גם בקיא בספרות השוואתית ועוד… אני נדהמת מן הידע הרב שלו בנושאים הנחשבים לאזוטריים ומהבקיאות שלו בתרבויות עתיקות ומודרניות.

לא דיברתי על שיריך המבטאים הבנה עמוקה בנפש האדם או על מילותיך המתארות אהבת הברואים או על הכבוד שניתן לכל אדם הנמצא בנוכחותך. לא דיברתי על שורות שיריך החודרות ללב הקורא. אני משאירה את העבודה הזו למומחים. אני בחרתי להתמקד באיש הטוב והמיוחד המקדיש את חייו לכישרונות אחרים, באיש הטוב והמיוחד המגלם את אור שבעת הימים.

יום הולדת שמח פסח,
גידלת דורות של משוררים ואתה ממשיך לגלות כישרונות חדשים ולעודדם לגדולות.
הלפיד המאיר. המשך בדרכך הייחודית, דורות נוספים ממתינים לך.

פעם

פסח מילין

פַּעַם הָייתִי לוּלְיָן
קָפַצְתִּי עַל כָּל חַבְלֵי הַשָּׁמַיִם
אָמַרְתִּי לְיֶלֶד-מַלְאָךְ
בוֹא וְנָעוּפָה אֶל טִירוֹת הַפְּלָאִים
אָחַז בְּאַבְנֵטִי
חָבַשְׁתִּי עַל ראשוֹ
אֶת כוֹבַע הַגְדִילִים-הָאָדֹם שֶׁלִי
וְיָצָאנוּ בְּעַד מַרְאֵַת-הָעוֹלָם

הָיִיתִי פַעַם לוּלְיָן
רָקַדְתִּי עַל הַגַּגוֹת
הוֹצֵאתִי לָשוֹן לְכֻלָם
עַתָּה אֲנִי מְדַדָה
עַל שֶׁבֶר עוֹלָם

פַּעַם הָיִיתִי לוּלְיָן

שיר מתוך ספר שירה של פסח מילין עתה שמיך גפנים, הוצאת הדר 1977.

ראו גם

פסח מילין בויקיפדיה

פסח מילין בלקסיקון הסופרים

אילן ברקוביץ' על פסח מילין

פרטים על פרס מילין 

קריאת התגר של פסח מילין נגד המוות -מאת דיאנה מן 

"מן הצד " שיר מאת פסח מילין

פרס לשירה על שם פסח מילין 

 

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

14 תגובות על “יום הולדת שמח פסח מילין”

לפסח, שעזר לי כל כך בימים הרחוקים של הגהה בדבר.
הייתי צעירה חסרת ביטחון וידע, והעדינות של פסח, המילים הטובות ונועם החיוך עזרו לי להרגיש – "לא נורא"!
תודה רבה לך איש טוב לב, חייכן, נבון ונעים הליכות.

שנים רבות עבדנו ביחד ב"דבר". פסח החל דרכו כמגיה. באותם ימים המגיהים היו אנשי ספרות ושירה, והם לא רק חיפשו את הטעויות של ה"בחור הזעצר" אלא בדקו את נכונות הלשון, הדקדוק והתחביר והעירו על שימוש במילה לועזית כאשר יש ביטוי עברי נכון. מן ההגהה, שהלכה והתמעטה לקראת ימי המחשוב, עבר פסח לעריכה , ב"דבר לילדים" וב"משא". הוא היה פתוח לכל אסכולה וטיפח יוצרים צעירים באהבה ובסבלנות רבה.
פסח נראה לי כצעיר לנצח וברכותי ליום הולדתו ולעוד הרבה שנות יצירה ועידוד יוצרים חדשים.

נדיר לקרוא שבחים כאלה, אין דבר משמעותי יותר מאשר משורר שאוסף כוחות המשוררים המתנדנדים עדיין ומחזיר להם בעוצמה מחוננת כל כך.
שמחתי להכיר את התופעה ששמה הולך לפניה, במובן הפשוט של המילה:
לא הרבה מכירים את השירה של האיש המעשי כל כך, הרי לא נהוג לקרוא שירה, לא בהמונים, גם לא במקום מדור חדשות לארוחת בוקר .

הערה לשורה האחרונה בשיר "אינני יודע לשנוא"- מיותר לחזור עליה, מוטב נקודה .

פסח מילין

נולד ב 8 בינואר – כמו אלביס פרסלי – מזל גדי וזה אולי הדבר שאמור להסביר במשהו את רוחב הלב שאינו ניתן למדידה ורגישות לאנשים בעולם המשוררי אפוף האגו, הפוזות והחשיבות העצמית. משורר מוכר שמגלה ומטפח משוררים בתחילת דרכם. ביום הולדתו הקודם אמרתי שפסח הוא משורר מגלה כוכבים, כוכבי שירה. בעולם המילים של חיבור אנשים, שלפעמים קשה להם אפילו עם עצמם, מגיע, הסופרמן של השירה, מגלה, מנקד ועוזר לערוך ופתאום פרסום, הכרה ושבחים. והוא אינו מבקש דבר לעצמו מעבר לקבלה האמיתית והגדולה שבנתינה עצמה, דבר שרק מעטים מאוד יודעים לראות ולהעריך.

שאפו ענק למר אלי אשד – הכתבה הטובה ביותר שהועלתה באתר מאז הקמתו. אכן צעד חשוב בקידום התרבות המערבית. אני מקווה שדון פסח מילין, איש השיר והנקודה, יזכה סוף כל סוף למקצת הכבוד האדיר לו הוא ראוי – פרס ישראל. אני שוב רוצה להזכיר לחברים, שבלי דון פסח מילין השירה הלא מנוקדת היתה גוברת. פסח מילין הוא החומה הבצורה ביותר במלחמת הניקוד בשירה העברית.

מזל טוב לפסח ששירי חבים לו את השמלות שלהם-הניקודים שניקד בהם ואותם

מעניינת מאד הכתבה של המשוררת דיאנה מן , האופן שבו התייחסה לפסח מכל מיני הבטים שונים
וכן היכולת לבחון ולהציג את פסח על כל
נצנוציו שרביטו וליבו הרחב

נדמה לי שרק מי שעד עם פסח מיילין במשך כל כך הרבה שנים ב"דבר" יודע להעריך את : מקצועיותו,ענוותנותו, אהבת האדם שלו, רגישותו. אני אהבתי ואוהב את האיש הזה שפירסם לי ב"משא" שירים מפרי עטי כשחשבתי שלא אפרסם שירה לעולם.
עד מאה ועשרים
נתן רועי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 + 17 =