web analytics
קטגוריות
ספרות פופולארית

אינדיאנה ג'ונס בחלל החיצון :הארכיאולוג כגיבור מדעי בדיוני

ברביעי ל11 2008  תתקיים במסגרת אירועי תגליות סדרת  הרצאות פופולאריות בנושאי ארכיאולוגיה הרצאה שלי על הארכיאולוגיה בספרות ובטלוויזיה הפנטסטית

הארכיאולוגים הם האנשים שחוקרים תרבויות קדומות יותר ופחות. והתרבויות הקדומות המרתקות מכולן הן אלו שנראות כאילו אנשיהם היו בתחומים מסויימים מתקדמים כמונו או אף יותר ועוסקים בתחומים שלנו נראים כיום לא מובנים לחלוטין. כאילו אנשי התרבויות הקדומות האלו חשבו בצורה שונה ,חייזרית .


כתוצאה מכך מדע הארכיאולוגיה תופס מקום חשוב גם בספרות ובסרטים של המדע הבדיוני . .. אלא ששם באופן ספציפי בניגוד למציאות שאותה אנו מכירים ,המשימות של הארכיאולוגים הן  תמיד לחשוף ולהתמודד עם תרבויות שהן לעיתים קרובות עליונות בהרבה על התרבות של הארכיאולוגים עצמם ובלתי מובנות לה. .

. .
הארכיאולוגיה החלה לתפוס מקום חשוב בספרות המדע הבדיוני החל מז'ול ורן שגיבוריו חשפו במעמקי הים את יבשת אטלנטיס בספר 20 אלף מיל מתחת לפני המיים ,דרך ספריו של רידר הגרד על מכרות המלך שלמה וגילוי תרבויות קדומות של אנשים לבנים ביבשת אפריקה המסתורית .
ומכאן קצרה הייתה הדרך להעביר את הארכיאולוגים לכוכב מאדים שתואר כמקום מושבה של תרבות מפותחת קדומה שחלפה אצל סופרים כמו אדגר רייס בוראוז ולי ברקט ורי ברדבורי המתארים תרבויות קדומות שנעלמו על הכוכב מאדים.

רבים מספרי המדע הבדיוני המודרניים תיארו את גילוי שרידי תרבויות קדומות ומפותחות שהארכיאולוגים עמלים על חשיפת סודותיהם המסתוריים . למשל בספריו של הארכיאולוג החובב רוברט סילברברג וספריו על פני מליון שנה " ו"האיש במבוך " המתאר את הניסיונות לפצח את סודותיהם של תרבויות חיזריות קדומות ומיסתוריות ומסוכנות ופרדריק פול שתיאר את החיפוש הארכיאולוגי המאבק המסוכן על גילוי סודותיה של תרבות חייזרית שנעלמה תרבות ההיצ'י בסדרת "שער". והסימבול המרכזי של ספרים אלו הוא "החפץ החייזרי " שאת סודותיו מנסים הארכיאולוגיים לפענח לרוב תוך כדי סיכון חייהם.


נושאי הארכיאולוגיה המדעית הבדיונית חדרו לטלוויזיה לסדרות כמו "מסע בין כוכבים " ו"סטאר גייט"ובסדרות סרטי קולנוע ובראשן סדרת "אינדיאנה ג'ונס " שהסרט הרביעי בה הוא מדעי בדיוני במובהק.

בסדרת הטלוויזיה סטאר גייט תופס נושא הארכיאולוגיה וחשיפת סודותיהן של תרבויות קדומות ונשכחות הן ארציות והן חייזריות נושא מרכזי . תרבות חשובה כזאת מבחינת הסדרה היא של מצרים העתיקה אך היא אינה היחידה .
ובכך הולכים יוצרי הסדרה בעקבות התיאוריות של תיאורטיקנים מודרנים של "מדע חלופי " כמו אריך פון דניקן וזכריה סיטשין שעסקו רבות בהתערבות של תרבויות חייזריות בתרבויות אנושיות בימי קדם.
ההרצאה תיתן עם כך סקירה על השימוש ברעיונות ארכיאולוגיים ביצירות וסדרות מדע בדיוני שונות מהמאה ה19 ועד ראשית המאה ה-21 ומה ותעסוק בהבדלים בין הארכיאולוגים ביצירות המדע הבדיוני והארכיאולוגים במציאות ,ותעסוק גם בתחום הארכיאולוגי החדש שהתפתח בשנים האחרונות בעולם האמיתי ומנסה לגשר בין השניים ה"קסנוארכיאולוגיה " הארכיאולוגיה העוסקת בממצאים חייזריים אפשריים.


ההרצאה תתקיים ביום ג י 4/11/08 – שעה 19.30 מועדון התיאטרון, גבעתיים (חניה חופשית מהשעה 18.30)
מחיר: 70 ₪ להרצאה בודדת

הקהל מוזמן

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 − 15 =