web analytics
קטגוריות
שירה

הצצה להוי ישראלי שהיה : ניתוח הפזמון "דודה הגידי לנו כן "-חיים מזר

חיים מזר מנתח את הפזמון הקלאסי "דודה הגידי לנו כן".

חיים מזר מתאר פזמון עברי עתיק ימים  משירי התיאטרון הסטירי "המטאטא"   שיר שהושר בידי יוסף גולנד הפך ללהיט והפך ללהיט והוקלט בתקליט הראשון של זמר עברי שהופיע בארץ ישראל ב-1935 .

ושיר זה המספק הצצה להווי ישראלי שהיה בשנות השלושים של המאה הקודמת  ואיננו עוד.

דודה הגידי לנו כן

 

מילים: עמנואל הרוסי

 

לחן: משה וילנסקי

הביטי אל פנינו
וראי נא את עינינו
כלנו לפניך חתנים, נים, נים.
ברחימו ובדחילו
כאן לקראתך
ניליל ונתנה הוי כתנים, נים, נים, נים

דודה, הגידי לנו: 'כן'
אנו רוצים להתחתן
לא נוכל יותר לסבול
את אושרנו, את הכל,
דודה! הגידי לנו 'כן'.

אחד עובד במרץ
בונה הוא את הארץ
וסכום בבנק לגמרי לא קטן, טן, טן.
שני, פרדס וכרם
אישה נשא לו טרם
הגידי נא האין גם זה חתן, תן, תן, תן.

דודה…

שלישי גומל רוב חסד
גבאי בבית הכנסת
שלישי הוא מפטיר גם כן לא יחסר, סר, סר.
והרביעי נאיבי
סימפתי תל אביבי
נוהג בדרך ארץ ומוסר, סר, סר, סר.

 

 

ניתוח הווי ישראלי שהיה

 

מאת חיים מזר
זהו שיר בעל אופי קליל ונושאו הוא הרצון להתחתן,להקים משפחה. אין בו מסרים ברומו של עולם ואין בו שום התייחסות לאני האישי והפרטי.השיר הוא מעין צוהר לעבר ומתאר מה שהוא מההוויה של תקופה שהיתה ואיננה עוד. בשיר שלושה בתים ופזמון חוזר.

בבית הראשון קבוצת גברים פונה לאיזו שהיא אישה ומבקשת את אישורה להתחתן. מאופן הפניה ניתן להבין כי מדובר בדמות סמכותית .כולם רואים עצמם חתנים בפוטנציה וככאלה שיש להם כבר בנות זוג. בשורה השלישית ישנה חזרה על ההברה האחרונה של המילה חתנים.כך גם בשורה השישית במילה תנים .מעין חזרה על המילה חתנים,מה שמדגיש את תחושת הדחיפות ברצון להינשא.

מי היא אותה אישה? התשובה נמצאת בפזמון החוזר-הדודה.היא עבורם מקור האושר, היא נותנת הגושפנקא. הם לא מבקשים את אישור ההורים,אלא דווקא את זה של הדודה.כולם פונים אליה,מה שמעיד לא רק על מעמדה בחוג המשפחתי אלא גם בחברה בכללותה. הדודה כמוסד חברתי בעל תפקיד סוציולוגי חשוב.

בבית השני ובבית השלישי מסופר על המבקשים את אישורה של הדודה. מה שמסופר הוא על מקצועותיהם-עובד בנין,חקלאי,גבאי בבית הכנסת ,בעל המפטיר ואחד שגר בעיר. על זה האחרון לא ידוע מה עיסוקו. אולי הוא מובטל. בבתים אלה ניתן חתך מקצועי של האוכלוסייה בארץ .גם בבתים אלה ישנה חזרה על ההברה האחרונה של מילים בשורה השלישית והשישית.בבית השני בהברה שחוזרים עליה אפשר לשמוע את המילה חתן. אם בבית הראשון זה בלשון רבים,כאן זה בלשון יחיד. מעבר מהכלל לפרט.בבית השלישי קשה לדעת למה מרמזת החזרה על ההברה האחרונה. אולי היא נועדה לשמור על המקצב של השיר.

 

שמעו את

"דודה הגידי לנו כן " בביצוע המקורי מ-1935

פרטים על "דודה הגידי לנו כן " באתר זמרשת 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

twenty + 3 =