web analytics
קטגוריות
שירה

להקת משינה והתבגרותה של אנה-חיים מזר

חיים מזר מנתח את הפזמון הידוע של להקת משינה "אנה".

 

מבקר הפזמונים חיים מזר חוזר לנתח פזמון נוסף של להקת "משינה " שיש בו הרבה יותר מהנראה לעיין.

אנה

 

מילים: אורלי זילברשץ

לחן: איגי דיין ויובל בנאי

למה את אנה כולם עוזבים
למה לאנה כולם נעלמים
אנה לא,לא מציאותית

אנה גומרת ברבע שעה
יחסים שצריכים להספיק בשנה
אנה שוב,שוב בודדה

אנה מוכשרת המון פוטנציאל
פעם היא תצליח אם ירצה הגורל
אנה לא גומרת,אנה מאחרת
למקום שאי אפשר אחרת

אנה אומרת קשה לי לגדול
אנה שואלת למה לסבול
אנה לא,לא מבינה

אנה חשבה שמותר לה לבחור
וכך מן הסתם נשארה מאחור
אנה פתאום נבהלה

אנה מוכשרת המון פוטנציאל
פעם היא תצליח אם ירצה הגורל
אנה לא גומרת,אנה מאחרת
למקום שאי אפשר אחרת

התבגרותה המושהית של אנה

מאת חיים מזר

שיר זה המתאר את התנהגותה של בחורה בשם אנה בנוי מארבעה בתים ופזמון חוזר,שני בתים בני שלוש שורות כל אחד ופזמון חוזר בן ארבע שורות.

בית ראשון

למה את אנה כולם עוזבים
למה לאנה כולם נעלמים
אנה לא,לא מציאותית

שתי השורות הראשונות מציגות שתי שאלות והתחלה של תשובה בשורה השלישית. השורה השניה היא חזרה על השאלה בשורה הראשונה רק בצורה מודגשת יותר.אנה היא לבד.אף אחד לא רוצה להיות איתה.למעשה בורחים ממנה. תחילת התשובה בשורה השלישית.אנה חיה בעולם משלה שאינו מעוגן בקרקע המציאות. הכפלת המילה לא מדגישה את חומרת מצבה.המילה כולם מראה שכל מי שהיה איתה באיזה שהוא קשר ,לא מעונין להמשיך בו ועוזב אותה לנפשה.

בית שני

אנה גומרת ברבע שעה
יחסים שצריכים להספיק בשנה
אנה שוב,שוב בודדה

בית זה נותן את המשך ההסבר למצבה. מהנאמר בבית זה אפשר להבין למה אנה לא מציאותית. היא חיה בצורה אינטנסיבית בפרקי זמן קצרים.היא כאילו רוצה להספיק הכל ובעצם לא מספיקה שום דבר.היא לא יכולה או לא רוצה להיכנס למחויבויות רגשיות. התוצאה הבלתי נמנעת שהיא כל פעם מוצאת את עצמה לבד.דפוס התנהגות החוזר על עצמו ללא קץ.

פזמון חוזר

אנה מוכשרת המון פוטנציאל
פעם היא תצליח אם ירצה הגורל
אנה לא גומרת,אנה מאחרת
למקום שאי אפשר אחרת

בפזמון החוזר מתוארות היכולות שלה. בחורה מוכשרת ביותר שלא מסוגלת לממש את מה שטמון בה. היא מבזבזת את יכולותיה הרבות על כלום ועלולה להחמיץ את חייה.תמיד מגיעה "למקום שאי אפשר אחרת".לאותו מקום בו היא חוזרת על עצמה.לדפוס הרצידיביסטי הבלתי נמנע,או שמא כן יכול להימנע. האם התשובה היא פטלית,תלויה רק בגורל?שמא תוכל אם תתאמץ ,לא תאחר יותר? אף אחד לא יצטרך להמתין לה? איחורים מתמידים לא משאירים על אף אחד רושם טוב.הם מעידים על חוסר רצינות וזלזול.אם היא גומרת מערכת יחסים ברבע שעה,היא משאירה טעם מר.היו ציפיות לראות אותה והיא איננה.

בית שלישי
אנה אומרת קשה לי לגדול
אנה שואלת למה לסבול
אנה לא,לא מבינה

אנה עונה על השאלות שנשאלה בבית הראשון והיא אומרת במפורש שקשה לה לגדול,מה שמרמז על עתיד בעייתי. כשכולם כבר אנשים בשלים ועשו מה שהוא בחיים שלהם,היא זו שנשארה מאחור.על חוסר הבגרות שלה אפשר גם ללמוד מהשאלה שהיא שואלת:"למה לסבול".הסבל הוא חלק מההתבגרות וההבשלה ואת זאת היא לא מבינה.
בית רביעי

אנה חשבה שמותר לה לבחור
וכך מן הסתם נשארה מאחור
אנה פתאום נבהלה

בבית זה ניתן המשך ההסבר להתנהגותה. אנה חשבה שמותר לה לבחור,להיות ציפור דרור העפה לכל מקום בלי שיהיה לה קן לחזור אליו והתוצאה,החמצה גדולה. לבסוף היא הבינה מה התרחש ונבהלה. התבהר לה מה החמיצה .הפוטנציאל המבטיח שלה לא קרם עור וגידים. אם רוצים אפשר גם לפרש את שמה כשאלה-לאן.שם שיש בו רמז לעתיד עם הרבה סימני שאלה.

ראו גם

הקליפ

משינה בפייסבוק 

אתר משינה

עוד אתר של משינה 

האתר של אהוד בנאי

משינה בויקיפדיה

להקת משינה בפייסבוק 

להקת משינה כגלאית מצוקות עוד מאמר של חיים מזר על משינה

חיים מזר על להקת משינה ועמלק

חיים מזר על "משינה ואשת הוורקהוליסט "

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

13 תגובות על “להקת משינה והתבגרותה של אנה-חיים מזר”

השקעה מיותרת בלהקה שביססה את כל הקריירה שלה על גניבות מוזיקליות.
אתה, לעומת זאת, כותב יפה ומעניין כתמיד.

שמעתי, שלהקת משינה הציעו לפני 10 שנים לפסח מילין להקליט אלבום של ספר שיריו הראשון. אך פסח הצנוע דחה את ההצעה בטענה, שלמען הדרה של השפה העברית ראוי להלחין שירי משוררים צעירים במקום את שיריו. כל הכבוד לפסח מילין על קידום הדור הצעיר בשירה ועל גילוי המשוררים. לא סתם הוא ידוע כמשורר מוערך ואטרקטיבי.

שמעתי, שלהקת משינה הציעו לפני 10 שנים לפסח מילין להקליט אלבום של ספר שיריו הראשון. אך פסח הצנוע דחה את ההצעה בטענה, שלמען הדרה של השפה העברית ראוי להלחין שירי משוררים צעירים במקום את שיריו. כל הכבוד לפסח מילין על קידום הדור הצעיר בשירה ועל גילוי המשוררים. לא סתם הוא ידוע כמשורר מוערך ואטרקטיבי.

שמעתי, שלהקת משינה הציעו לפני 10 שנים לפסח מילין להקליט אלבום של ספר שיריו הראשון. אך פסח הצנוע דחה את ההצעה בטענה, שלמען הדרה של השפה העברית ראוי להלחין שירי משוררים צעירים במקום את שיריו. כל הכבוד לפסח מילין על קידום הדור הצעיר בשירה ועל גילוי המשוררים. לא סתם הוא ידוע כמשורר מוערך ואטרקטיבי.

חברה שלי דוגמנית צמרת, שלא אגלה את שמה, כבר שנים קוראת את פסח מילין ומאוהבת בו בסתר. היא שולחת לו מכתבים, שעליהם היא חותמת ב., אבל פסח לא ענה לה אף פעם.

על פי השמועות השיר נכתב על ענת עצמון.
כלומר – היא אנה.
דבר שני – מי הטוקבקיסט שנכנס בזמן האחרון לכל הפוסטים כאן ומדבר על פסח מיילין, בין אם יש קשר או לא?
אני מאד מאד מקווה שזה לא הוא עצמו.

חיים מזר חוזר אל להקת "משינה" והפעם אל שירה " "מעבר להרי העמלק". שהופיע בתקליטם השני "משינה 2" ( 1987 ).אלבום שלא זכה להצלחה,בעקבות כשלונו הלהקה כמעט והתפרקה.

שיר זה שהקדים את זמנו נחשב לאחד משירי "הפילק " שיריהם של חובבי המד"ב והפנטזיה הישראליים הראשונים.

אולם חיים מזר מוצא בו גם אלמנטים פסיכולוגיים שונים בתיאורו ר זוג נשוי שבו האישה כמעט ואינה רואה את בעלה העסוק בדברים אחרים .בשיר מתואר גבר בעל עולמות תוכן פרטיים בצורה מוגזמת עד כדי חוסר נכונות לשתף בהם את האישה שבצידו. . כל אחד מהם חי את חייו לחוד יותר מאשר שניהם ביחד.

ראו
להקת משינה ועמלק
http://www.notes.co.il/eshed/57301.asp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × 2 =