web analytics
קטגוריות
קומיקס

היכל התהילה של הקומיקס העברי " חלק א'

בימים אלו מוצגת במוזיאון הקריקטורה והקומיקס בחולון תערוכה חסרת תקדים תערוכת "הקומיקס העברי פרק א' –השנים הראשונות ".  התערוכה שמשמשת גם לבסיס לקטלוג ענק בשם זה המתעד את גיבורי הקומיקס העברי בשנים אלו.
ולרגל התערוכה "להלן "היכל התהילה של הקומיקס העברי" של שניים מיוצרי התערוכה : אנוכי והקומיקסאי צחי פרבר  רשימת המיטב שבמיטב של הקומיקס העברי ב-40 שנותיו הראשונות .

.
הקומיקס העברי המקורי קיים עוד מאז שנת 1902 כאשר הופיע סיפור קומיקס מקורי בשם "גמול הרשע" במגזין הילדים "עולם קטן". במשך מאה ושש השנים מאז הופיע מספר רב של סיפורי קומיקס מקוריים בשפה העברית במקומות שונים , במגזינים לילדים ולמבוגרים, בעיתונים , בספרים ועוד.
כאן אני רוצה להציג רשימה של סיפורי הקומיקס העברי החשובים , הטובים המעניינים ביותר בעיני שהופיעו בין שנות השלושים ושנות השבעים : הבחירה נעשתה ממיגון של שיקולים שלא כאן המקום לפרטם אבל כללו איכות אומנותית יחסית, ואיכות יחסית של הסיפור עצמו כמו גם הפרסום שלו זכה.. .
וכאן מוצגים במאמר זה בחירות של שני אנשים:
שלי אלי אשד התחקירן והכותב של התערוכה. ושל האמן והקומיקסאי צחי פרבר עורך התערוכה .
הבחירה היא כמובן סובייקטיבית ומן הסתם אנשים אחרים יבחרו בצורה שונה.
אבל אלו הן העדפותינו שלנו כמי שחקרו את הנושא לראשונה בצורה פרטנית .

שימו לב שיש הבדלים גדולים בדרך שבה כל אחד מציג את הדברים מן הסתם גם בגלל ההבדלים האישיים בין שנינו.

 היכל התהילה של הקומיקס העברי

מאת אלי אשד
והנבחרים שלי הם :


1 מיקי מהו ואליהו "

מאת עמנואל יפה. סדרה שהופיעה במגזין "עיתוננו לקטנים" ב-1935.

סיפורים מחורזים על עלילות ילד וידידו החתול .

זוהי  סדרת הקומיקס המקורי הראשונה שהופיעה בארץ ישראל וגם הראשונה שקובצה בספר בשם זה ב-1939 . הסדרה עסקה בעלילות ילד וידידו החתולי המוזר ( זה לא ברור מהו בדיוק מהציורים ). הסיפורים הופיעו בחרוזים במקצב מדוייק וגם אויירו על ידי יפה איש האשכולות עמנואל יפה היה מורה וסופר שיצר בסדרת הקומיקס הארץ ישראלית הראשונה דמות דמיונית של "מיקי מהו " המצטרף לילד הארץ ישראלי בעלילות מבדחות שונות בבית ובשדה ובעיקר בחגי ישראל השונים שנחגגו בחלק לא קטן מהעלילות ( מאחר שהן הופיעו בגליונות חג שהוקדשו לחגים אלו .
הסדרה שהייתה ראשונה מסוגה זכתה לפופולאריות גדולה בזכות השילוב ההרמוני של ציור וחרוזים ההומור השובב שלה שהיה רדיקלי למדי בזמנו. יפה גם לא נרתע להכניס אלמנט של האימה באחד הסיפורים שתיאר חלום עם מפלצת מפחידה במיוחד אבל בדרך כלל הסיפורים שמרו על אווירה כפרית עליזה ותמימה .


וכעבור 4 שנים ב1939 העלילות הופיעו גם כספר שזכה לתפוצה רבה ומהדורות רבות לאורך שנים רבות.
והסיבה לבחירה?

לא איכות מיוחדת של הסיפורים והאמנות  – אלא עצם הראשוניות כקומיקס הראשון שהופיע באופן קבוע במגזין בארץ ישראל.
2.

."אורי מורי"

 מאת אריה נבון ולאה גולדברג "שהופיע ב"דבר לילדים".בשנים 1935 , 1936 , 1938 , 1942 ,

אורי מורי"היא אחת מסדרות הקומיקס הראשונות שהופיעו בארץ ישראל החל משנת 1936. ואחת המאריכות ימים והחשובות והמשפיעות שבכולם . זוהי דמות הקומיקס המפורסמת ביותר שיצר אריה נבון והיא היא הקדימה בכמה שנים טובות את "שרוליק " של דוש שמזכיר אותו מאוד.
אורי מורי היה ילד ארץ ישראלי שובב שהייתה לו נטייה להסתבך במצבים מדהימים שונים שמהם יצא תמיד כשידו על העליונה על ידי תחבולות מתוחכמות שונות
.נראה שהיה זה אורי מורי שיצר בתודעה הציבורית את הזיהוי של   הילד הארץ הישראלי  עם צמח הצבר עוד מסיפורו ( המתמשך מגליון לגליון ) הראשון שבו קופץ אורי מורי אל תוך סל צברים שנישא על ראש ערבייה ואוכל את הצמחים וניצל מערבים מבקשים לקלף את הצבר בסכין ובתעלול אחר הוא מהתל בתייר ששותל אותו כצבר אמיתי באדמת עציץ לצידם של קקטוסים .

הרפתקאות נוספות של אורי מורי כללו גם התנחלות מתחת למים בנמל תל אביב החדש בכרך ה' מ-1938 הוצג אורי מורי כימאי לא יוצלח אך ערמומי העובר ושייט במלא הרפתקאות בספינה ועובר התמודדות עם רב החובל הרגזן של הספינה .
הרפתקאות נוספות של אורי מורי הופיעו הן בצורת רצועות קומיקס והן כציורים בודדים שהופיע בשנים 1935 ,1936 , 1938 , הוא חזר בכרך י ב-1940 שבו הופיעו הרפתקאות של אורי מורי והפעם בשיתוף פעולה עם דמות ידועה אחרת של נבון וגולדברג החמור החכם וניסה את כוחו כרועה כחקלאי וכדייג . בכל הסיפורים אלה הוצג אורי מורי בתור "הצבר" הטיפוסי ,אמיץ ונוטה לתעלולים ובתוך כדי כך מבצע שגיאות מטופשות כתוצאה מחוסר תכנון ו מחשבה לטווח הארוך ( אבל בכך לא השתנה הרבה מאז ימי אורי מורי ).

אורי מורי חזר שוב ,לדפי דבר לילדים בכרכים יח , יט כ כא ( ושם כציורים בודדים על אורי מורי ) , בשנים -1951 -1948 הופיעו בכרכי "דבר לילדים " ציורים וסיפורים של נבון והפעם ללא חרוזים מלווים על עלילות אורי מורי שבהם הוא הוצג כסמל הישראלי הצעיר שפותר בעיות שונות שמעיקות על המדינה הצעירה בצורה משעשעת וחריפה. למשל פותר את בעיות המחסור בדיור ובעיות לימוד העברית לעולים הרבים שהגיעו לארץ פותר את בעיית המחסור בספינות ( הוא מגדיל אוניות צעצוע לגודל מלא ) מסדר את האוורור ברחובות תל אביב ,נלחם בשוק השחור ( הוא צובע אותו בלבן )מייבש את החולה ועוד הרבה.בשנים אלה היו עלילותיו של אורי מורי מיוחסות רק לבנון אולם בשלב מסוים חזרו אליהם החרוזים ואין זה ברור אם גם לאה גולדברג חזרה לדמות שעזרה ביצירתה או שמה גם החרוזים היו פרי יצירתו של אריה נבון הרב תחומי .
אורי מורי הופיע בפעם האחרונה ב-1967 בכרך 37 חוברת 31 של דבר לילדים .
וברטרוספקטיבה לזכר 30 שנה מאז שנוצר לראשונה. העמוד הביא את הסיפור הראשון על אורי מורי שבו הוא רכוב על גמל עולה על עץ תמרים ומושאר שם בידי הגמל. ומתחתיו הופיע ציור אחרון של אורי מורי  שבו הוא טס לחלל מחכה לטרמפ.

ושם נעלמו עקבותיו…

גולדברג ונבון חיברו סדרות קומיקס ידועות רבות כמו "אורי כדורי " העולם ההפוך" החמור החכם " ואחרות .  אולם במבט לאחור ברור שמכל הסדרות שיצרו שאורי מורי היא הסדרה המרשימה והחשובה  מכל.

ועובדה היא שהיא הייתה מאריכת הימים מכל אלה שיצרו במשך השנים.ועם עלי לבחור רק סדרה אחת כמייצגת האולטימטיבית של דמות ה"צבר " בקומיקס העברי , וכסדרת הקומיקס החשובה מכל בעשרות השנים הראשונות , הרי זוהי הסדרה.


3. קטינה הגדול .קטינה החייל
מאת נבון וגולדברג

דבר לילדים ,1942.
קומיקס יוצא דופן מסוגו . הסיפור הצבאי הראשון של הקומיקס העברי .
עלילות ילד הנלחם בנאצים .הילד בחלק השני הדרמטי של הסיפור אף פולש למחנה נאצי וגורם שם לתוהו ובואו ונמלט משם בשלום תוך שהוא לועג לנאצים .
זהו למעשה הסיפור הכמעט יחיד מהקומיקסים של מלחמת העולם השנייה שעסק ישירות במאבק בנאצים ויש בכך חשיבות שהילד הצבר הקטן מוצג כמי שמסוגל להתמודד עם הנאצים שווה בשווה ולגבור עליהם ולהראות שאינם מפלצתיים כל כך אלא מגוחכים למדי .הדבר הראה על גבורת הילדים הקוראים ועל מורך ליבו של האוייב הנאצי .מבחינות רבות יש כאן העברה של חוש ההמצאה של אורי מורי אל שדה המלחמה באוייב .

בקטינה החייל יש לראות ביחד עם סיפורים שונים של אורי מורי כ"אב הטיפוס " של סדרות מאוחרות יותר כמו "דנידין הרואה ואינו נראה של "און שריג " שגיבוריהם הצברים הערמומיים והעליזים הראו את עליונותם שוב ושוב על אוייביהם .

4.

רותי

. מאת דוש
הופיע לראשונה  ב"העולם הזה " בגליון 665 בתאריך 27.7.1950
הקומיקס הישראלי הראשון שנועד במיוחד למבוגרים. וגם הקומיקס הראשון והיחיד במשך עשרות שנים שבמרכזו עמדה אישה. ונושאיו :עלילותיה המבדחות של צעירה ישראלית טיפוסית בעבודה בעיר ובמשפחה ובסיטואציות שבהחלט רלבנטיות גם היום כמו התמודדות עם הטרדה מינית ממחזרים .
הפורמט היה שבועי :הסיפורים עמדו בפני עצמם אבל בשלב מסויים החלו להיות בהמשכים
.
בשלב מסויים בעת ההכנות לסדר הפסח רותי מוצאת את עצמה נשלחת לחלל כתוצאה מהתפוצצות בעת ניקוי הבית מגיעה לכוכב לכת אחר ופוגשת את הפלמחניק מוטקה ,ומוצאת חברה מפלגתית המזכירה בצורה קומית את ישראל של תקופת הצנע .לבסוף השניים חזרו כזוג את לישראל של הצנע לפני שנעלמו אל השקיעה .
"רותי " רצה במשך שנתיים ולא ניתן אלא להצטער שדוש מצא לנכון להפסיקה ולהתמקד בדמותו של גיבור הקריקטורות שרוליק .

והסיבה לבחירה : היחודיות של "רותי כקומיקס יחיד במינו למבוגרים ועל נשים.

5. עלילות השלישיה
". כתב יעקב אשמן צייר מאיר שנהב


הגיבורים הם שלושה נערים ישראליים :כלונס ,ארוך וגרום ומשום כך שמו כלונס. אגס שמנמן וזללן ( זולל מזונות וזולל ספרים כאחד ) וננס הוא הקטן האמיץ שבחבורה ומה שהחסיר הטבע בגופו ,הוסיף לראשו ולמוחו :אין כמוהו מלא תחבולות
השלישייה בעקבות האוצר "מאת מאיר שנהב הארץ שלנו כרך ב' ב-29 חלקים .
25.7.51-1.5.52
זה היה סיפור הקומיקס ( או "סיפור ב"ציורים " כפי שכונה אז) ההרפתקני הראשון בעיתונות הילדים העברית ועסק בשלישית נערים ישראליים אמיצים ש יוצאת לחפש אחרי אוצר שודדים באיי שלמה .
.. מיד לאחר סיפור זה הופיע סיפור ההמשך שלו:
2. מסע השלישייה בספינת המרחב מאת יעקב אשמן ומאיר שנהב ב כרך ב גיליונות 22-50 ובכרך ג' מס' 1 ב-30 חלקים. זה היה סיפור המשך לסיפור הקודם שהפעם הופיע בו שמו של "יעקב " כמחבר. .
זה היה סיפור המדע הבדיוני הראשון בקומיקס הישראלי על מסעם של שלושה נערים לכוכב אחר ב"ספינת מרחב " ( המילה "חללית " עוד לא הומצאה ) . שם הם מוצאים עצמם מעורבים במאבק בין אנשי פלסטיק טובים ואנשי פלדה רעים, הנערים מסיימים את המלחמה באמצעות קרניים מיוחדות שנוצרו להפיץ שנאה בין הלוחמים אך גורמות להפיכת אנשי המתכת ל"טובים " לסיום המלחמה לפני חזרת הנערים לכדור הארץ .

\שנים רבות לאחר מכן באוקטובר 1967 חזרה השלישיה בסיפור אחרון על עלילותיהם "השלישיה בלב ברזיל" שתיאר את ) עלילותיהם של שלושת החברים, אגס ננס וכלונס, ביערות האמזונס. ובקרבות עם אינדיאנים ובחרקים טורפים למיניהם. המחבר והאמן הפעם היה דני פלנט , היתה זאת מחווה של פלנט בסיפור הקומיקס האחרון שחיבר עבור "הארץ שלנו " לאחר קריירה של שנים לשני סיפורי השלישיה של אשמן משנות החמישים ששימשו לו כמקור השראה בקריירה שלו . ( מעניין שכמעט במקביל הופיע בדבר לילדים בפעם האחרונה הגיבור הראשון שלו "אורי מורי ").
כמו במקרה של "מיקי מהו ואליהו " סדרה זאת היא חשובה לא כל כך בגלל האמנות והכתיבה שלה שהן אלמנטריות למדי כמו בגלל עצם הראשוניות שלה כסיפורי הרפתקאות "רציניים " על עלילות הצברים במרחבי העולם ובחלל  ששימשו  "כאב טיפוס" לסדרות מאוחרות ומורכבות יותר.

6. גידי גזר: עלילות מימי הפלמ"ח מאת יעקב אשמן ואלישבע נדל .

הארץ שלנו כרך ג 1953 חוב' 2-27 . עלילות גידי גזר הקיבוצניק בעל כוחות העל ( תוצאה של אכילת גזר ) במאבק בבריטים ובערבים ובמתיחות של "ההכשרה" בשנת 1946.

הפתיחה לסדרה המפורסמת ביותר של מגזין "הארץ שלנו" . לאחריה הופיעו סיפורים נוספים על עלילותיו של גידי במלחמת העצמאות ובמבצע סיני אלא שבהם איבד את כוחות העל שלו כדי שלא יראה כעולה יתר על המידה על הלוחם העברי הממוצע.

כמו אורי מורי שהיה בזמנו סמל "הילד הצבר " גידי גזר הוא סמל של הפלמחניק העליז והאמיץ ושום דמות בקומיקס לא סימלה את אב הטיפוס הזה יותר טוב ממנו.

7. גם אמנון במתנדבים: ספור על גבורת נער עברי בימי השופטים. מאת דוש ויעקב
אשמן הארץ שלנו כרך ד 4 1954 חוב' 21-40 ב-20 חלקים.
"בימי מלחמת סיסרא נער עברי וידידו המבוגר מרגלים בעיר הכנענית חצור , לומדים"
את סוד הכנת הברזל ומחבלים במרכבות הברזל וכך מסיעים לכוחות הישראלים.הקריקטוריסט הידוע דוש שזוהי אחת מיצירותיו הבודדות בתחום הקומיקס הקפיד בסיפור זה הקפדה יתרה ויוצאת דופן בקומיקס ישראלי על "אותנטיות" של הלבוש והמבנים וכלי הנשק הקדומים .

8.יואב בן חלב " מאת "גור". סדרה של פירסומות מחורזות לחלב שהופיעה בשנות השישים ב"דבר לילדים " ו"הארץ שלנו" ותיארה את הרפתקאותיו של הילד חובש כובע הטמבל יואב שלאחר שהוא שותה חלב מקבל כוחות על שעיתם הוא משמיד כנופיות שלמות של פושעים, מכשפים חייזרים כו'. בשנות השבעים הופיעה גירסה חדשה של עלילות יואב במגזינים לילדים שבה הפך לשחור שיער . ובשנות התשעים הופיע ב"עיתון ערוץ הילדים " סדרת המשך בשם "יובב בן יואב בן חלב" שתיארה את עלילותיו של הדור הבא של יואב.


9. "חללית הזמן "כתב וצייר אשר דיקשטיין . הופיע ב"הארץ שלנו" של 1964 וגם במגזין הקומיקס "בוקי". סיפור על משלחת שנוסעת בזמן שנוסעים בזמן לתקופות פרהיסטוריות פוגשים בדינוזאורים שונים ולבסוף נתקלים שם בחייזר חביב בעל שני ראשים. הסיפור הראשון של אשר דיקשטיין שכבר הראה תפיסה אמנותית חדשה בקומיקס מושפעת מאוד מהקומיקס האמריקני, אם כי נושא הסיפור של מסע בזמן לתקופות פרהיסטוריות היה נפוץ אז ב"הארץ שלנו " . הסיפור זכה לעטיפה מרשימה ביותר על גיליון של "הארץ שלנו ". תופעה שהייתה ונשארה נדירה.

"חללית הזמן " פורסם ברשת ב"יקום תרבות " באפריל 2014 

10. מסתורי היבשת האבודה.

כתב וצייר אשר דיקשטיין שהופיע בדבר לילדים של 1965. סיפור שהופיע בצבעים עלילות משלחת המגלה את שרידי היבשת האבודה אטלנטיס מתחת לים.אחד מסיפורי הקומיקס המקוריים היפים ביותר וגם הודות לשימוש בצבעים שהיה נדיר ביותר בתקופה זאת.

"מסתרי  היבשת האבודה" פורסם ברשת ב"יקום תרבות " בינואר 2015


11. דרך בורמה מאת מרדכי אלון .
הבחירה היא גם  מסיבות סוביקטיביות גרידא  דודי מוסה אשד ז"ל היה בין מגלי דרך בורמה .
העורך אוריאל אופק הגדיר את הפרשה כ"אחת הפרשות המרתקות בקורות מלחמת העצמאות מבצע שהציל את ירושלים הנצורה". בהקדמה לסיפור שהופיעה ב"דבר לילדים כתב אלון :" זה מכבר ביקשתי להחיות בצורה מוחשית את פרשיות הגבורה שהביאו לעצמאותנו. את הסיפור על דרך בורמה שמעתי מפי אנשים שחיו את התקופה הזאת .אני מקווה שיהיה זה הסיפור הראשון בסדרה המוקדשת לקוראים הצעירים ". התקווה הזאת לא הוגשמה וזה היה הסיפור הראשון ואחרון מסוגו מפרי עטו של נבון .
הסיפור הופיע ב-14 חלקים בגליונות 37-51 של הכרך בין ה-23 למאי וה-29 באוגוסט. והעיתוי הזה לא היה מקרי כלל . תקופת הופעתו של הסיפור הלא ארוך חפפה כמעט במדויק מאורעות כבירים באותה התקופה את תקופת ההמתנה והחששות מפריסת הגייסות המצריים של נאצר ליד הגבול את מלחמת ששת הימים ואת השבועות מלאי ההתפעמות מהניצחון שלאחרי המלחמה.
העורכים החליטו מייד להפוך את הפרשה ממלחמת העצמאות, שתוארה במאמר לסיפור מצויר כאמצעי עידוד וחיזוק מורל לקוראים על רקע האירועים הביטחוניים הקשים. וכך בזמן שבשאר עמודי הגיליון תוארו בכל שבוע האירועים הקודרים של ריכוז צבאותיו של נאצר, סגירת מיצרי טיראן, ולאחר מכן אירועי מלחמת ששת הימים והשבועות שלאחריה , בעמוד האחרון של כל גיליון באותה תקופה חזרו הקוראים לימי הגבורה של מלחמת העצמאות בשילוב שנראה בדיעבד כמתאים מאין כמוהו.
זהו אחד מסיפורי הקומיקס המעטים המתרחשים על רקע מלחמת העצמאות והיחיד שתיאר פרשה אמיתית פחות או יותר .
סיפור גילוי דרך בורמה תואר גם בסיפור קומיקס אחר ב"הארץ שלנו " ביוסקה מאיור שם יוסקה וחבריו הם שמגלים את דרך בורמה …)

"דרך בורמה " פורסם במלואו במגזין הרשת "יקום תרבות "


12. מליסלדה או האלים באים . מאת פנחס שדה וגיורא רוטמן שהופיע בארץ שלנו של שנת תשל"ב .הרפתקאותיו של נער שיוצר קשר עם תושבי כוכב הלכת נוגה.ה"מאגנוס אופוס" של פנחס שדה כותב סיפורי הקומיקס המוכשר והפורה ביותר של שנות השישים והשבעים ב"הארץ שלנו". במהל הסיפור מבקר הנער בכוכבי לכת שונים ,הופך לגיבור על עם חזרתו לכדור הארץ ובסיום מיסטי ממש פוגש לבסוף ביוצרו "יריב אמציה "  ומקדים בכך בעשרות שנים את דמויות זבנג " שזכו גם הם ליפגוש ביוצרם

מכל בחינה סיפור המדע הבדיוני האולטימטיבי של עיתוני הילדים.

13. . יוסקה מאיור כתב דב זיגלמן צייר גיורא רוטמן. הארץ שלנו 24.1.1972
" הופיע בשני כרכים של הארץ שלנו בתשל"ב ותשל"ג. חוב' 20-51. תשל"ב חלק א."
וחוב' 1-50 חלק ב'.ב-81 חלקים.

סיפור על מעלליו של פרטיזן לשעבר בתקופה שלפני הקמת המדינה ובזמן מלחמת
העצמאות בעזרה למעפילים ובמלחמה בבריטים ובערבים. הארוך שבסיפורי
הקומיקס הופיעו בעיתוני הילדים בישראל ובשפה העברית בכלל . זהו "רומאן גראפי " אמיתי המתאר בצורה אפית את האירועים שהביאו לקום המדינה.מבחינת המחקר העצום שהושקע בו בכתיבה ואמנות אין לו כל מקביל  או המשך בקומיקס הישראלי .

14. אבירי הכותל המערבי כתב דב זיגלמן ,צייר גיורא רוטמן .הארץ שלנו "כרך 24.
18.3.74-9.9-1974.חוב' 26 -50 ב-25 חלקים.
סיפור קומיקס היסטורי על תקופת מסע הצלב הראשון צעיר יהודי מתחזה לאביר צלבן , מציל את חייו של מנהיג הצלבנים גודפריד איש בויון ומנסה לעזור לקהילת יהודי ירושלים בזמן מצור הצלבנים. הוא מציל את הכותל המערבי והופך להיות האביר השומר עליו עד שהכותל נכבש בידי חיילים ישראליים. .סיפור דרמתי מאוד .

15. חולות אדומים.   כתב פנחס שדה וצייר יורא רוטמן

.
"הארץ שלנו " כרך 24 .חוברות 32-51. ב19- חלקים. 1974

יורם הוא סוכן חשאי אמיץ וחברתו התיכוניסטית רזיה ( כן יש משהו לא ברור ביחסים בין הסוכן המבוגר והנערה הקטינה )נלחמים באיומים שונים על המדינה והחברה הישראלית תוך הפגנת כוחות :אומץ לב ומחשבה מהירה
אוייבים :אירגון פשע טרוריסטי ,סוחרי סמים וכנופית פשע והצבא המצרי במלחמת יום הכיפורים .
הסיפור האחרון בסדרה זאת שונה מכל מה שבא לפניו והוא מכל בחינה בלתי צפוי .. יורם ומנהיג כנופיה עזרא שאותו לכד בסיפור הקודם בסדרה והכניס לבית הסוהר  ,מתגייסים לצבא במלחמת יום הכיפורים המצרי אך מצליחים לחמוק ולאחר מסע ארוך חוזרים לישראל אל חברותיהם.
זהו סיפורו האחרון של פנחס שדה בקומיקס "שהוא סיפור הקומיקס היחיד על מלחמת יום הכיפורים ובו כבר מוצג יחס חדש הן לצבר הישראלי והן לחייל הערבי יחס שהוא שונה מאוד מבסיפורים קודמים .
עם סיפור זה פרש פנחס שדה מכתיבת הקומיקס ויש לראות בו סיומה של תקופה ועימו גם אני מסיים את הרשימה "חשלי של מיטב הקומיקס העברי בין שנות השלושים ושנות השבעים.

"חולות אדומים " פורסם ברשת ב"יקום תרבות " באוקטובר 2017

והנה רשימה של סיפורי קומיקס מקוריים חדשים יותר מעולים מסוגם :

  1. מסע אל החידלון" מאת שמעון וסרשטיין שהופיע בפנטזיה 2000 מספר 17 ב-1980. סיפורה של ספינת חלל זערורית שמגיעה אל נבכי הביוב של תל אביב.
    רב שאנן נגד בנו של גודזילה

     

  2. "מיסטר טי במזרח הפרוע" מאת מישל קישקה. הופיע בחוברות המגזין "משהו" ב-1988. סיפור ענק בהמשכים שבו מסטר טי נודד לתקופות שונות של ההיסטוריה כמו המערב הפרוע , הפלישה הצלבנית לארץ ישראל ולישראל של שנות החמישים שם הוא פוגש את בן גוריון . "רומן גראפי " אמיתי שמן הראוי שיצא לאור יום אחד כספר.
  3. "עולמות של קפטין שוורץ". מאת קובי ניב צייר נועם נדב. כולנו , חוב' 1-52 1985. קומיקס בשחור לבן על הילד
  4. "אורי צבי שנשלח בידי קפטין שוורץ לארץ הפילים ולמערב הפרוע . קומיקס מבדח ומקסים."עולמות של קפטין שוורץ " פורסם ברשת בארבעה חלקים ב"יקום תרבות
  5. "לחיות עם התנ"ך" של אפרים סידון ואבנר אברהמי. הוצאת כתר, 1987. 1990. יצא במקור סדרה בכתב העת "כותרת ראשית" שהופיעה תחת השם "התנ"ך ב-:954 פרקים". זוהי גירסה סטירית פרודית על התנ"ך שמתארת את גיבוריו כאנשים בשר ודם שלמעשיהם יש רלוונטיות רבה לזמנינו. הסדרה כיסתה את כל תקופת התורה מהבריאה ועד כיבוש הארץ בידי יהושע והייתה אמורה לכסות את התנ"ך כולו אך למרבה הצער הסדרה נקטעה באמצעה. בימי השופט יאיר הגלעדי.
  6. "רב שאנן נגד בנו של גודזילה" מאת דודו גבע, הוצאת מודן , 1993. עלילותיו של גיבור העל הישראלי האולטימטיבי במאבק כנגד משפחת דינוזאורים רצחנית שמאיימת על שלום היקום. ההומור המטורף של גבע בשיאו.
  7. "אהלן ואסאלאן במערב הפרוע. מאת קובי ניב ודודו גבע, 1985. צמד הבלשים השלומיאליים הקבוע של גבע מגיע למערב הפרוע ומשם לנשיאות ארה"ב, ומשם להחרבת העולם במלחמה גרעינית . שוב ההומור של גבע בשיאו. (כאן אפשר גם להזכיר את סדרת "יוסף " של גבע על עלילות פקיד אפור אבל לדעתי אין שם שום סיפור שמגיע לשיא של שני היצירות הנזכרות למעלה ).
  8. "פליטה". מאת אסף חנוכה. במחנה 7.9.94 סיפור סרקסטי שמתאר את קשיי ההסתגלות והקליטה של חייזרים עולים ממאדים ההופכים לחלק מצה"ל. הסיפור הופיע בגליון מיוחד על עולים בצה"ל.
  9. "גנרליסמו" מאת ירמי פינקוס. במחנה . 9.11.1994. סיפורו של תינוק שמכריז בפני סבתו שהוא המנהיג הספרדי פרנקו ומתנהג בהתאם. סיפור שמציג בצורה מצוינת את שיטתו של פינקוס : להציג ללא כל הסבר סיטואציה ביזארית וללכת איתה עד הסוף
  10. "המתופף הקטן"מאת רותו מודן. "במחנה" 15.2. 1995. סיפור מימי מלחמת העצמאות האמריקנית על נער שמתגייס לצבאו של וושינגטון וכאשר חוזר לבית אימו מגלה שהיא נכלאה בבית והפכה לשלד. סיפור שמעביר בצורה מושלמת את הסיגנון "הרטרו =ויקטוריאני אדוארדיאני " שהיה בולט מאוד בסיפוריה של מודן עבור "במחנה".הסיפור פורסם שוב ברשת ב"יקום תרבות "
  11. "אוסף השלדים"מאת ניל מנוסי. במחנה. 13.9.96 . סיפור מרשים על סבתא ששומרת על אוסף שלדים שאחד מהם קורם עור וגידים והופך לחיה מעופפת בזמן שהסבתא הופכת לילדה קטנה ורוכבת על החיה. סיפור זה של שישה עמודים
  12. אחד הארוכים שהופיעו אי פעם ב"במחנה " הוא נדיר בקומיקס הישראלי בכך שהוא כמעט פיוטי. "אוסף השלדים ""פורסם מחדש ברשת ב"יקום תרבות ב"נובמבר 2017
  13. "ציידי האבטיחים" מאת אתגר קרת ורותו מודן בספר "לא באנו ליהנות" מודן , 1996. סיפור של ילד שמוצא אבטיח אינטליגנטי נרדף בסיפור שהוא שילוב קרתי אופייני מאוד של ילדותיות ותחכום."ציידי האבטיחים " פרסם שוב ברשת ב"יקום  תרבות "
  14. "סמטאות הזעם" עם אסף חנוכה בספר בשם זה הוצאת מודן , 1997. על ילד שמתאגרף עם נער ערבי ביפו. סיפור
  15. שהוא אולי הדרמתי בכל סיפורי הקומיקס של קרת.

"פרופיל "107 . כתב אורי פינק וציירו קורן שדמי ומיכאל נצר ויצא בהוצאת מודן ב-1998. סיפור של היסטוריה חלופית על  ישראל שמוגנת בידי גיבורי על לא הרואיים במיוחד ובראשם הגלגול המודרני של גיבורו הראשון של פינק "סברא מאן". יצירת המופת של אורי פינק.

  1. (באדיבות בקבוק BakBook © )

     

  2. "זבנג הזהב" המיטב של 10 השנים האחרונות. 1999. עם שגיא בן נון. המיטב שבמיטב של סיפורי זבנג המרובים והמצליחים שפירסם פינק לאורך השנים וקשה לבחור בינהם סיפורים ספציפיים.
  3. "מסע הציד של באבא". מאת שי צ'רקה. מודן 2001. סדרת בבא על עלילות יהודי קדמון היא משיאי הקומיקס בשנים האחרונות בשימוש שהוא עושה ברעיונות דתיים ובהומור כמעט חילוני וסיפור זה שבו בבא מחפש אחר חיות דמיוניות המוזכרות בתלמוד הוא שיא הסדרה עד כה ומראה את ההתפתחות שחלה ביצירתו של צ'רקה.
  4. "ויקטור: חמישה סיפורים מצויירים". מאת אמני קבוצת "אקטוס" מירה פרידמן, ירמי פינקוס, בתיה קולטון, איציק רנרט, רותו מודן. הוצאת מודן , 2001 "אקטוס" הם קולקטיב של אמני קומיקס ישראליים שמפרסמים סיפורים בעיקר באנגלית אם כי לאחרונה יצירותיהם מופיעות גם בעברית. בספר זה מופיעות כמה מיצירותיהם הביזאריות שכל אחת מהן שונה מאוד ממה שנעשה בתחום הקומיקס אי פעם או זו מזו . יצירות שהדבר היחיד שמאחד בינהם הוא שם הדמות הראשית "ויקטור"..

תקוותי היא שבעתיד עם התפתחות הקומיקס בארץ יופיע עוד מגוון רב של סיפורי קומיקס מעולים.

עשרת הגדולים של צחי פרבר  עורך התערוכה

1. אורי מורי – בחרתי את הסדרה בגלל הקו ווירטואוזי של אריה נבון, בגלל שאורי מורי עצמו התמלא בקוצים ונשתל בטעות על ידי תייר בתור עציץ, ובגלל המשפט האלמותי של לאה גולדברג: "צבר אלי צבר מציץ, צומח ילד בעציץ: הרי זה נס, הרי זה פלא, היכן נמצא צברים כאלה?" משפט שצרב לראשונה בתודעה את יליד הארץ עם הצבר, והווה סמן ומתווה דרך עבור דור שלם.

2. מורי אורי פגע רע – בגלל התעלולים המרושעים ובעיקר בגלל הכיפה השחורה שלראשו, שרמזה על הצד האפל של הצבר (בעוד שהכובע החלוצי של אחיו הגדול אורי מורי, ביטא דווקא את הצד הבהיר והטוב).

3. אפרוח בלבולמוח – כיצד לא ניתן לאהוד אפרוח בן-ביצה המחבל תחבולות גובר על "תנינים עם צלב הקרס, תנינים משוריינים!" ומראה לקורא הצעיר שקרא את הדברים בזמן מלחמת העולם השנייה, כי גם יצור קטן וחלש פיזית יכול לגבור בכוח המוח על חיות המלחמה המשוכללות.

4. ברווזיים – צמד טיפוסים שאהובים עלי ביותר: אנוכיים, רעשנים וקולניים (מאוד אנושיים בעצם), והרפתקאותיהם מתרחשות כמעט תמיד בהקשר של מים.

5. סעדיה מרבדיה – בגלל שזה התימני הראשון (והאחרון?) שהופך לגיבור-על על מרבד הקסמים, ובגלל שבפרק הראשון, מגן המרבד על ראשו של סעדיה מפני הגשם. אכן, פעלול של גבורה הראוי לגיבור שכזה.

6. גידי גזר – בגלל "כיתת העצובים", חבורת לוחמים נועזים שהיו נעצבים אל ליבם כשלא היו נשלחים למשימות המסוכנות ביותר (והם כנראה לא נשלחו הרבה, אחרת היו נקראים בוודאי "כיתת השמחים").

7. צביקה צבר – אפשרות לראות את הניצנים של דודו גבע, ולהשתאות עד להיכן הוא עומד להתפתח.

8. מליסלדה, או האלים באים – פנחס שדה, היוצר עצמו, מופיע בפרק האחרון ומודיע לגיבורי הסיפור הנדהמים כי עבר זמנם וכי הוא לא יוסיף לספר עליהם עוד. צריך יותר מזה?


9. הרפתקאות ארנון עפרון וחבורת הפלא – בגלל הקו הנפלא, המעוגל והווירטואוזי של דיק קודור, שעושה בחלל כרצונו, עד שאנו שוכחים כי מדובר בדף דו מימדי.


10. אבירי הכותל המערבי – בעיקר בגלל תמונות הסיום, הלקוחה ישרות מתצלום ה"צנחנים בכותל" של דוד רובינגר, ומשלבת בין האביר הצלבני לחיילים המשחררים. שילוב יפה ונדיר עד מאוד בקומיקס של אז.

אלו הן הבחירות של יוצרי התערוכה ,הקוראים שראו את התערוכה ויש להם דעה בעניין מוזמנים גם הם לבטא את דעתם על המיטב שבמיטב של הקומיקס העברי.

ראו עוד

הקומיקס העברי -השנים הראשונות

מאורי מורי ועד צביקה צבר

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × four =