web analytics
קטגוריות
מדע בדיוני

הגאון מוילנה והמוסד

האם סדרת המופת הקלאסית של ספרות המדע הבדיוני "המוסד " המתארת נביא של תנועה להצלת הגלקסיה מבוססת על אירועים היסטוריים שאירעו בארץ ישראל בראשית המאה ה-19?
והאם הגיבור הראשי של הסדרה הארי סלדון מבוסס על החכם היהודי המפורסם הגאון מוילנה ?
קריאה פרטנית בספרי הסדרה ובחייו של יוצרה יצחק אסימוב מראה שאפשרות זאת היא סבירה בהחלט.

כתבה לרגל מאתיים שנה לעליית תלמידי הגאון מוילנה לארץ ישראל ב1808 העלייה שהחלה את היישוב היהודי החדש בארץ ישראל .

האם סדרת המופת הקלאסית של ספרות המדע הבדיוני "המוסד " המתארת נביא של תנועה להצלת הגלקסיה מבוססת על אירועים היסטוריים שאירעו בארץ ישראל בראשית המאה ה-19? והאם הגיבור הראשי של הסדרה הארי סלדון מבוסס על החכם היהודי המפורסם הגאון מוילנה ? קריאה פרטנית בספרי הסדרה ובחייו של יוצרה יצחק אסימוב מראה שאפשרות זאת היא סבירה בהחלט.

המוסד

אחת מיצירות המופת הקלאסיות ביותר של המדע הבדיוני לדורותיו היא סדרת "המוסד" של יצחק ( אייזק באנגלית אבל בעברית הוא העדיף להיקרא יצחק ) אסימוב .

למי שלא קרא : סדרה זאת מתרחשת לאורך עתיד של מאות שנים והדמות המרכזית שבה הוא המדען הארי סלדון שבאמצעות מדע חדש שהוא יוצר הפסיכו היסטוריה הוא חוזה את ירידתה של האימפריה הגלקטית שבה הוא חי ומתמוטטת לתוהו ובוהו של "ימי ביניים" גלקטיים שימשכו 30 אלף שנה.
על מנת לקצר תהליך זה סלדון יוצר שני מוסדות אחד מהם גלוי לכל והאחד סודי מהשני שמטרתם ליצור את האימפריה הגלקטית השנייה ובתקופה של אלף שנה בלבד.

אנשי המוסד הראשון שמנהיגיהם הם תלמידיו של סלדון נשלחים לכוכב לכת נידח בקצוות הגלקסיה מוקף בכוכבים ברבריים עוינים שבינם הם צריכים לתמרן מכאן ואילך ומתפקידם ליצור דווקא שם מכל המקומות את הבסיס לקיסרות השנייה הודות לידע המדעי והטכנולוגי של אנשיו. המוסד השני המוסד האחר נשאר לעומת זאת בצל אי שם ב"קצה הכוכב " שמתגלה לבסוף ככוכב המרכזי לשעבר של הגלקסיה בירת הקיסריות הגלקטית טרנטור שמשם בספריה המרכזית של אוניברסיטת טרנטור הוא מפקח ומנהל בסודיות את העניינים וגם  את המוסד הראשון  ללא ידיעתו על מנת לקצר את הדרך להקמת הקיסרות השנייה.

הארי סלדון

אסימוב הוסיף לסידרה זאת בשנות חייו האחרונות עוד כמה ספרים מהם טובים יותר ופחות .ובמרכז שני האחרונים שבהם עמדה דמותו של הארי סלדון יוצר המוסד בשנותיו הראשונות . לאחר מותו של אסימוב עוד שלוש הסופרים גרגורי בנפורד גרג ביר ודיויד ברין חיברו שלושה ספרים נוספים על חיי סלדון שהיו מעין המשך לספריו של אסימוב על האיש.

מיהו הארי סלדון ?

בספרים האחרונים בסדרה, האחרונים שכתב אסימוב בימי חייו זהו בברור וללא שום ספק אסימוב עצמו. והדמויות המקיפות אותו מבוססים בצורה זאת או אחרת על דמויות של בני משפחתו ומקורביו השונים של אסימוב לאורך חייו.

מסיפורים אלו של אסימוב וממשיכיו אנו מגלים שסלדון היה לא רק מדען אלא גם שימש במשך תקופה קצרה כראש הממשלה של טרנטור והאימפריה כולה לפני שחזר לחיי האקדמיה ואל יצירת המוסד.
asimov as seldon

הארי סלדון ואישתו .( ציור  עטיפה  מ"המגזין של איזק אסימוב " אפריל 1993  המבוסס על דמויותיהם של אסימוב ואישתו )

אבל זה לא כך בסיפורים הראשונים של המוסד שבהם סלדון מופיע .  בסיפור הפותח של הטרילוגיה ( שאותו אגב אסימוב כתב רק ב-1950 מאוחר יותר מאחרים במיוחד עבור מהדורת הספר של "המוסד " ) סלדון מופיע רק כאדם זקן ידוע לשמצה ומזולזל חוץ מאשר בידי תלמידיו שמעריצים אותו ,אדם שהוא "עכבר ספריות" שאין לו חיים מחוץ לספריה האקדמאית ומחוץ לכתלי האוניברסיטה אבל שמכין את התוכנית להקמת המוסד הראשון בכוכב הנידח טרמינוס , תוכנית אלף השנים שאותה יגשימו תלמידיו .

"פאתי המוסד" ציור מאת מיכאל וילאן .

בסיפורים המאוחרים יותר של המוסד אנו מגלים שלסלדון יש משמעות דתית ממש עבור תלמידיו וממשיכיו שאותם הוא ממשיך להדריך על ידי הופעות קבועות של הולוגרמה שלו שמסבירה את המתרחש מסביבם "המשברים הפסיכו היסטוריים " שעליהם נאלץ המוסד הראשון להתגבר בכל פעם על מנת להמשיך במסעו להקמת האימפריה השנייה.

הסיפורים האלו נכתבו ופורסמו כולם לפני אותו סיפור שהוזכר למעלה, ועבור הקוראים הראשונים של סדרת המוסד היחס לסלדון יכול היה אך ורק כדמות אגדית ובלתי מוכרת מהעבר.

לאחרונה קראתי את הסדרה שוב ועלתה במוחי השאלה מיהו המודל הארי סלדון המקורי אם יש כזה?

האם יתכן שאסימוב התבסס בו על דמות אמיתית כלשהיא ?

foundation tripume in hungarian

 המהדורה ההונגרית " של "ניצחון המוסד " מאת דיויד ברין המשך לסיפוריו של אסימוב על הארי סלדון.

אסימוב אישר בימי חייו שדמויות רבות בסדרת "המוסד " מבוססות באופן ספציפי מאוד על מודלים היסטוריים, למשל על הגנרל הביזנטי בליסאריוס המופיע בסדרת "המוסד " כמצביא הקיסרי הגדול האחרון בל ריוזה  , והמצביא הטאטרי החיגר  טמרלאן ששימש כמקור השראה לדמותו של המוטאנט הבלתי מנוצח "הפרד". אז אולי גם הרי סלדון עצמו ? המחשבה הראשונית שלי  הייתה שאסימוב הסתמך בו אולי על קרל מרקס מייסד המרקסיזם שכידוע ניסה לחזות בצורה "מדעית " את העתיד ולתכנן אותו.

 אבל הדרך שבה סלדון ותלמידיו בונים את המוסד הראשון בשקט ובצנעה לא באמת מזכירה את חזון המהפכה האלימה של קרל מרקס ותלמידיו .. התוכנית של סלדון מבוססת על התפתחות איטית ומודרגת וסבלנית מאין כמוה שלב אחרי שלב תוך כדי עבודה מתוחכמת תמיד מאחורי הקלעים . לעולם לא על התפרצות אלימה שאותה חזו מרקס ותלמידיו כמו לנין . דמות שמתאימה הרבה יותר למודל עבור סלדון הוא דמות שאסימוב היכיר היטב אם כי הוא מזכיר אותו לעיתים נדירות בכתביו זהו הרב אליהו הגאון מוילנה. הגר"א.

המוסד והגר"א

הגאון מוילנה

הדמיון הוא אכן מפליא. סלדון מוצג "כעכבר ספריות" מומחה גאוני בכל תחומי הידע שהודות לגאוניותו המדהימה מצליח ליצור את המדע הפסיכו ההיסטורי שהוא שילוב של תחומי ידע שונים ומגוונים שהודות להם הוא יכול לחזות ולתכנן את העתיד .

גם הגאון מוילנה נחשב לגדול הרבנים של עם ישראל בדורות האחרונים הודות לידע העצום והבלתי נתפס שלו בכל תחומיה יהדות וגם בתחומי רוח כלליים אחרים שהודות להם הוא לבדו יכול היה להבין את כל סתרי התורה והקבלה כפי שלא יכול היה שום אדם אחר . והוא היה ידוע כ"יושב  ספריות"  שהעדיף לא לעשות שום דבר חוץ מללמוד עוד ועוד עד שידע כל מה שאפשר לדעת.

וחוץ מכל אלה וזה ידוע רק למעטים הוא היציג בעל פה ובכתבי יד תוכנית מפורטת של חיזוי העתיד ושל הבאת  ימי המשיח  באמצעים טבעיים אנושיים לחלוטין לאחר התיישבות בארץ ישראל.הוא עצמו ניסה לעלות לארץ ישראל ,אך חזר על עקבותיו מסיבות לא ברורות.

בסיפור שבו הוא מופיע סלדון מבלה בזיקנתו  זמן בבית המשפט בבית כלא כתוצאה ממניפולציות פוליטיות שונות. גם הגאון מוילנה בילה זמן מסויים בזקנתו  בבית הכלא בגלל הלשנה ומניפולציות פוליטיות שונות תוצאה של מאבקים פנימיים עם החסידים שאותם שנא ורדף עד חרמה ככופרים ועובדי כוחות הרע. גם הגר"א וגם סלדון דיברו על עתיד "משיחי" מזהיר הצפוי בעידן לא רחוק ( האימפריה השנייה בלשונו של סלדון "ימות המשיח " בשפתו של הגר"א ) .

.אבל נכון בכך אין מן הרבותא היו רבים אחרים,ורבנים רבים אחרים חוץ מהגר"א שדיברו על עתיד משיחי מעין זה.

מה שחשוב יותר לעניינינו וזה בהחלט יוצא דופן ונדיר תלמידיו של הגר"א לאחר מותו אכן נסעו בהתאם להוראותיו לארץ רחוקה היא ארץ ישראל על מנת להקים שם את הבסיס לימות המשיח ( המקבילים לאימפריה השנייה של סלדון ) בצפת ולאחר מכן ירושלים ,עיר נידחת באיזור נידח של אימפריה נידחת האמפריה העות'מאנית וזאת מתוך שכנוע עמוק שיום יבוא ולא דווקא כתוצאה מנס מהשמיים אלא רק אחרי בנייה הדרגתית וסבלנית והפינה הנידחת הזאת תהפוך למרכז העולם .וצאצאיהם יעמדו במרכזה.

ותוך כדי כך הם המשיכו להעריץ הערצה דתית את מנהיגם המת הגאון מוילנה והאמינו שהוא ממשיך לתקשר עימם בדרכים שונות. הדרך שבה הוא מתואר בכתביהם הוא מקביל במדוייק לדרך שבה הממשיכים מתייחסים אל סלדון "המייסד " בסדרת המוסד.

ייתכן בהחלט שהישוב הפרושי בירושלים ובארץ ישראל שהיה מורכב כל כולו רק מלומדי תורה שהתקיימו על תרומות מהגולה כדי שיוכלו להמשיך וללמוד בלבד הוא המודל למוסד הראשון של אסימוב. המוסד הזה כזכור מורכב כל כולו ממדענים ומאנציקלופדי סטים שכל מטרתם היא לרכז את הידע הקיים ( ולא בהכרך להרחיבו אם כי זה מה שקורה בהמשך ).

בסיפורים הראשונים על המוסד אנו לומדים שיש שם מעט מאוד אנשים שאינם חוקרים מדעיים ואלו הם הדרגות הנמוכות של החברה. בדיוק כפי שהיה בירושלים הפרושית במאה ה-19 ולמעשה עד עצם היום הזה. שם היה הריכוז הגדול ביותר בעולם של לומדי תורה אבל לא בשום מקום אחר בעולם.

  מעניין גם  בהקשר זה שאחד הכינויים הפחות ידועים  של הישוב הפרושי בירושלים היה "מוסד היסוד" או "המוסד הראשון".

mosad haysod

המוסד האחר

אבל אם זה נכון אז מהו המודל למוסד האחר החבוי אי שם במרכז הגלקטי הישן בכוכב האימפריאלי טרנטור במציאות של סלדון ?ומתפקידו לפקח על המוסד הראשון שימשיך בדרך שנקבעה לו ?

במציאות של הגר"א "המוסד האחר " הוא האירגון החשאי בן מאות השנים "רוזני ארץ ישראל בוילנה" ( ידוע גם בשמותיו "חזון ציון" ו"בני ציון " ) אירגון שמתפקידו היה לפקח על העליה לארץ ישראל ולנהל את הישוב בארץ ישראל ולעשות זאת בסודיות המוחלטת ביותר האפשרית בגלל חשדות משלת הצאר שהמדובר באירגון בעל שאיפות כלל עולמיות.

מרכזו של האירגון לא היה בארץ ישראל אלא במרכז הישן בקיסרות הרוסית בליטא.
עצם קיומו היה ידוע רק למנהיגי הישוב הפרושי בירושלים ובצפת כמו גם למנהיגי אירגונים מקבילים הפקוע"ם ( פקידים ואמרכלים של אמסטרדם ,האירגון ההולנדי שניהל את איסוף וחלוקת כספי "החלוקה " ליהודים בארץ ישראל ) אבל רק למעטים ביותר מלבדם.
\האירגון הזה התקיים ונהל את הישוב באשכנזי בארץ ישראל במשך יותר ממאה שנה תוך כדי שרק עשרות אנשים מחוצה לו יודעים על ע-צם קיומו . וקיומו נחשף לחוקרים רק בשנים האחרונות ממש .
לעניות דעתי יתכן עם כך שתוכניתו המשיחית של הגר"א ודמותו של הגר"א עצמו הם המודל לדמות המקורית של הארי סלדון ותוכנית סלדון ותלמידיו של הגר"א כמו הרב ישראל משקלוב שיצאו לאחר מותו להקים את הישוב הפרושי בארץ ישראל בראשית המאה ה-19 שנודעו כולם כגדולים בתורה בפני עצמם הם המודלים לקבוצת האנציקלופדיסטים היוצאים להקים את העיר טרמינוס בכוכב הלכת טרמינוס

אסימוב והגר"א

.אבל כאן נשאלת השאלה מאיפה היה אסימוב יכול לדעת על כל זה ועוד בצעירותו כאשר כתב את סדרת המוסד ? והרי הוא ממעט להזכיר את הגאון מוילנה בכתביו ?מאיפה הוא ידע כבר בשנות העשרים שלו על ההתיישבות של תלמיד הגר"א בארץ ישראל בראשית המאה ה-19? או על הארגון החשאי של "בני ציון "?

התשובה היא שיצחק אסימוב ידע הכל על הגאון מוילנה ותלמידיו וכבר מגיל צעיר ביותר, וכפי הנראה הרבה יותר משידע אי פעם בחייו על קרל מרקס למשל.

 isaac_asimov_on_throne-via-wikipedia
יצחק אסימוב על כיסא הקיסר

מוצאו של יצחק אסימוב ממשפחה יהודית ממוצא ליטאי. ואבותיו היו מעריצים של הגאון מוילנה ותלמידי תלמידיו . אביו יהודה אסימוב כפי שאסימוב מספר לנו שוב ושוב בזכרונותיו הרבה לדבר בגאווה כל חייו על תולדות משפחתו הליטאית ועל ייחוסה המפואר .ובשנות חייו האחרונות כאשר היה פנסיונר ושוב לא עבד למחייתו זה הפך לנושא ההתעניינות העיקרי והאובססיבי שלו . משפחה זאת מסתבר הייתה מקורבת לתלמידי הגר"א .

ייתכן מאוד שאבותיו של אסימוב אף נטלו חלק ישיר במפעל העלייה לארץ ישראל,ואולי היו מפעילי אירגון "רוזני ארץ ישראל בוילנה " .

אסימוב לא מספר על כך בזיכרונותיו אבל בהחלט יתכן ששמע על כך סיפורים שונים מאביו שהיה כמו בנו בעל זיכרון מדהים לפרטים. אסימוב היה שומע על כך שוב ושוב ושוב מאביו יהודה בילדותו בנערותו ולאורך כל חייו. הוא מתודה בחצי לגלוג –חצי מבוכה לפני הקוראים באוטוביוגרפיה שלו שהסיפורים על תולדות המשפחה והארץ הישנה מעולם לא עניינו אותו במיוחד. אבל הוא זכר אותם.

וכאשר ישב אסימוב בראשית שנות הארבעים לכתוב את סיפורי המוסד וכאשר חשב לראשונה על הדמות של הארי סלדון ייתכן ואף סביר שהדמות ששימשה לו כהשראה ישירה הייתה הגאון מוילנה האיש שעליו שמע שוב ושוב מאביו ותלמידיו האנציקלופדיסטים מבוססים על הפרושים תלמידיו של הגאון מוילנה שאליהם השתייכו בני משפחתו של אסימוב . וכאשר אנו קוראים על טרמינוס הכוכב הנידח בקצוות הגלקסיה המיושב בידי תלמידיו של הארי סלדון יש כאן אולי מחשבה על ארץ ישראל הפרובינציה הנידחת במזרח התיכון הנידח שיושבה בידי תלמידי הגאון מוילנה.
ראו על כך ביתר פירוט  במאמר:
כוכב הלכת הנבחר :סדרת "המוסד " של אסימוב כמשל ציוני "

יצחק אסימוב פוגש את דוד אבידן

עם כל זאת אסימוב לא בהכרך התלהב מתורתם של תלמידי הגאון מוילנה או מהיהדות בכלל . הוא חזר לואריאציה אחרת למטפורה זאת בספרו "אבן בשחקים " ששם הוא מתאר תקופה מוקדמת יותר בתולדות הקיסרות הגלקטית ( זאת שאותה אמור המוסד להחליף לבסוף )/ ושם כדור הארץ  העתידני  מבוסס על המודל של מדינת יהודה המרדנית תחת שלטון הרומאים ( האימפריאלים ) אבל הסמפטיה של אסימוב בספר הייתה בבירור עם הקיסריים ולא אנשי הכדור הארץ שבהם הוא רואה שוביניסטים פלנטריים מסוכנים ( שהם מקבילה עתידנית לקנאים היהודיים המרדנים של ימי בית שני שהביאו אסון על עמם ) . . לאסימוב בבירור באופן כללי לא היה עניין מיוחד בשורשיו היהודיים אם כי הוא עוסק בהם בפרטנות באוטוביוגרפיה הענקית שלו . את דעותיו בעניין זה הוא ביטא בצורה המפורטת ביותר בראיון מעניין מאוד וכנראה יחיד במינו על נושא זהותו היהודית שהעניק למשורר דוד אבידן כאשר ראיין אותו בשנות השבעים ( אסימוב סירב תחילה להעניק ראיון זה לאבידן בטענה שלגבי נושא זה הוא אינו מומחה כלל וכלל .) שקיבל את השם "הפתרון התבוללות " ( הופיע במאמר במסגרת הסדרה "יהדות אמריקה –משבר זהות " מוסף הארץ 25.4.1975 ע' 20-21 ) "לדעתי קבוצת ההתייחסות הקטנה ביותר של בני אדם צריכה להיות המין האנושי בלבד"

הוא לא ראה כל צורך בשמירה על הבדלנות היהודית וקבע שהמחיר של זה יהיה אנטישמיות ומפעם לפעם טבח ושאין אפשרות להשיג את האחד ללא השני .הוא העריך את המחיר הזה כגבוה מידי : אינני סבור שנפרדות זאת של היהודים היא דבר נפלא עד כדי כך שהוא שווה את היטלר. " .  

הוא הגיב כמעט בלעג על שאלתו זאת של אבידן :
 "האם חשבת אי פעם על היהודים כעל קבוצה אתנית המייצגת בצורת מכלול ,תורת החיים זרה על פני כוכב לכת זה בדומה אותם זרים בספרות המדע הבדיוני הבאים מכוכבים אחרים או מן העתיד והמפיצים כאן סוג זר של מנטליות ? אפשרות זו עשוייה להסביר את האנטישמיות מבחינות מסויימות " תשובתו של אסימוב הייתה ש"זוהי מחשבה מאוד רומנטית .מעולם לא נתקלתי ברעיון זה בספרות המדע בידיוני .והוא לא עלה אי פעם על דעתי .חשבתי על יחידים העשויים להיות זרים ,אתה יודע ,הניוטונים ,הלאונרדו דה וינצ'ים ,אבל קבוצות שלמות ? על זה לא חשבתי .
  מסקנתו הסופית של אסימוב הייתה שיש להביא להתבוללות מוחלטת של היהודים באמריקאים ."אני מכיר באדם בלבד ולא בבריה המוגדרת גזעית או דתית " …מה שאני מציע היא טמיעה ,ולא רק ליהודים גם לכל העמים האחרים .איני מוכן להכיר במשהו ספציפי יותר מאשר בן אנוש " פסק ."איני סבור שהעולם יכול יותר להרשות לעצמו לאומנות כזאת .תחושותיהם המתחרות של עמים שונים מדאיגות אותי –התחושה המתמדת שצריכה של קבוצה לאומית חשובות מאלה של קבוצה לאומית אחרת ,במקום האפשרות לאחד וללכד את המאמצים לטובת הציביליזציה כמכלול. " כאשר נשאל לגבי המצב במזרח התיכון ענה אסימוב ש"הדבר הגרוע ביותר ביריבות של רבע המאה בין ישראל והערבים שהתוצאה שלה היא לא הבחירה בין שתי אפשרויות –השפלת הערבים או השמדת ישראל .מה שעצוב בעניין זה היא ההבנה שתוך שלושים או ארבעים שנה זה לא ישנה יותר משום שגם הערבים וגם ישראל יושמדו ".

( אבידן היה אמור לפרסם ראיון זה במסגרת ספר באנגלית על נושא יהודי ארה"ב אבל הפרוייקט הזה כמו רבים אחרים שלו לא יצא לפועל )

סיכום

כמובן כאשר חזר אסימוב אל הארי סלדון בספריו האחרונים "בטרם המוסד " ולקראת המוסד " להארי  סלדון אין שום קשר מיוחד לגאון מוילנה מסיפוריו של יהודה אסימוב. לאסימוב כבר לא היה שום צורך אז בגאון מוילנה ולתלמידיו כמודלים לדמויות מופת של חוזה ויוצר העתיד ומקורביו. היה לו בשביל זה את עצמו ואת בני משפחתו ומקורביו שלו.

.

קישורים

כוכב הלכת הנבחר 

אתר מקיף על אסימוב

אסימוב בויקיפדיה

המוסד בויקיפדיה .

המוסד האחר

הארי סלדון בויקיפדיה

תוכנית סלדון

המוסד של אסימוב מאת רמי שלהבת

מאמרים על המוסד

מאמר מפורט על סדרת "המוסד "

עוד ביקורת

אסימוב והדת

עליית תלמידי הגר"א

                                                                                                                               אברהם יערי על עליית תלמידי הגר"א

העתידים של האתמול :ספרי הרובוטים של אסימוב

כל קשר לאסימוב הוא מקרי בהחלט :סדרת הטלויזיה  המוסד

תוכנית העתיד של הגאון מוילנה

הגאון מוילנה והעתיד הרחוק 

יצחק אסימוב ואני 

הרי סלדון על עטיפת ספר חדש בסדרת "המוסד" ,נראה ככפילו של הגאון מוילנה בפורטריטים שלו . מקריות ?

נספח : דוד אבידן פוגש את יצחק אסימוב :

פורסם במוסף הארץ

אפשר להגדיל עם "העכבר"

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

31 תגובות על “הגאון מוילנה והמוסד”

רעיון מקורי ביותר!
אגב, אני מצאצאי הגאון מוילנה! (ליתר דיוק, צאצאי אחיו, הרב בעל "מעלות התורה"), תאר לך (רק חבל שגיליתי פעם בבית התפוצות שיש עוד 50 אלף איש שמייחסים עצמם לגאון; כך שהפואנטה קצת קהתה, אפשר לומר)
(:

לעתיד, אבל איכשהו הוא שכח שבהיסטוריה הקרובה חיפשו בפינצטה אפילו אחרי מתבוללים ובני תערובת אפילו עד ארבעה דורות.כך שההתבוללות לא צלחה. הרעיון של התבוללות יהודים בחברה האמריקאית ממש נחמד, והיהודים בישראל מתבקשים להתבולל מיד בערבים. אולי להתאסלם כשלב ראשון?
אגב – אני ממשפחתו של עוזר השמש בעיירה רחוקה מאוד מוילנא.

יכול להיות שאם ההתבוללות הייתה מתרחשת מוקדם מספיק, אז גם השואה לא הייתה מתרחשת והעולם היה שונה במעט…
עולם ללא יהדות, אבל עם יותר אנשים בחיים…

מאחר שרוב יהודי גרמניה היו מתבוללים ודווקא זה עורר את זעמם של הנאצים שהעדיפו אותם נפרדים ולא בפנים חלק מהם .
בכל אופן זהו דיון שאינו רלבנטי לנושא הכתבה .

האם יצר החכם היהודי המפורסם אליהו בן שלמה זלמן הגאון מוילנה תוכנית עתיד פרטנית המתמשכת לאורך מאות רבות של שנים שמטרתה להביא לבסוף לעידן חדש של גאולה באמצעים אנושיים של פוליטיקה ובנייה על סמך חוקי היסטוריה שהגאון האמין שגילה ?
החוקר רפאל שוח"ט משוכנע שכן ובספר מחקרי חדש הוא מתאר את פרטי התוכנית הזאת .
ראו :
תוכנית העתיד של הגאון מוילנה
https://www.no-666.com/2008/07/02/%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%A2%D7%AA%D7%99%D7%93-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%92%D7%90%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%95%D7%99%D7%9C%D7%A0%D7%94/

בקיצור הגאון הוא הארי סלדון, ישראל היא טרמינוס והחסידות היא המוסד
האחר, במקום כוונון רגשות יש מעשי ניסים ורק נשאלת השאלה מי הוא הפרד?

כשיחזור עתיד לפרשו.

לזאת ישתומם ויחרד ליבי אשר בדורנו האפל ימצא אחד קדוש שיכול לפרש ולגלות צפונות סתרי המכתב הקדוש הזה".
הרב דוד לוריא ( רד"ל ) על כתב הצופן של אברהם וילנר.

כתב הצופן המסתורי ביותר בהיסטוריה היהודית כולה הושאר כאיגרת סתומה בעזבונו של אברהם וילנר בנו של הגאוןן מוילנה ומייסד חקר האגדה .שהוריש את כתב הצופן לצאצאיו.
ואולי כתב את הצופן הגאון מוילנה עצמו שהוריש אותו לאברהם והוא חוזה בו את העתיד לבוא ואחרית הימים?

זוהי תעלומה שאיש ב-110 השנים האחרונות עוד לא הצליח לפתור למרות שהיו אנשים שנפטרו תוך כדי המאמץ. .
תעלומה שמוגשת לכם לפיתרון.
האם אתם יכולים לפענח את כתב הצופן של אברהם וילנר ?

. אולי אתם תצליחו במשימה הלכאורה בלתי אפשרית ?
ראו :
כתב הצופן של אברהם וילנר
https://www.no-666.com/2008/07/13/%D7%9B%D7%AA%D7%91-%D7%94%D7%A6%D7%95%D7%A4%D7%9F-%D7%A9%D7%9C-%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D-%D7%95%D7%99%D7%9C%D7%A0%D7%A8/

ספר החזון העתידני "קול התור " המיוחס להילל ריבלין אביה של משפחת ריבלין המפורסמת בארץ ישראל מתיימר להביא את פרטי הפרטים של תוכנית העתיד של הגאון מוילנה לגבי כיצד אפשר להביא את עידן המשיח. ספר זה הוא אחד הספרים המסתוריים ביותר שהופיעו אי פעם בספרות המיסטית היהודית אולי המסתורי ביותר מאז ספר הזוהר.
בשנים האחרונות הפך "קול התור " לספר יסוד יש יגידו "התנ"ך " של חוגים שונים בימין ובמיוחד אצל מפוני גוש קטיף ואצל המתנחלים . ודומה שהתעלומה סביבו רק גוברת והולכת לאורך השנים..
להלן ניסיון ראשון מסוגו לפתור תעלומה זאת ולגלות את זהות מחברו.
רארו
המסתורין של קול התור

https://www.no-666.com/2008/08/01/%D7%94%D7%9E%D7%99%D7%A1%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9F-%D7%A9%D7%9C-%D7%A7%D7%95%D7%9C-%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A8/

ספר החזון העתידני "קול התור " המיוחס להילל ריבלין אביה של משפחת ריבלין המפורסמת בארץ ישראל מתיימר להביא את פרטי הפרטים של תוכנית העתיד של הגאון מוילנה לגבי כיצד אפשר להביא את עידן המשיח. ספר זה הוא אחד הספרים המסתוריים ביותר שהופיעו אי פעם בספרות המיסטית היהודית אולי המסתורי ביותר מאז ספר הזוהר.
בשנים האחרונות הפך "קול התור " לספר יסוד יש יגידו "התנ"ך " של חוגים שונים בימין ובמיוחד אצל מפוני גוש קטיף ואצל המתנחלים . ודומה שהתעלומה סביבו רק גוברת והולכת לאורך השנים..
להלן ניסיון ראשון מסוגו לפתור תעלומה זאת ולגלות את זהות מחברו.
ראו

ספר "קול התור יצירה של אדם אחד או קבוצה?
https://www.yekum.org/2019/08/%D7%94%D7%A1%D7%A4%D7%A8-%D7%A7%D7%95%D7%9C-%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A8-%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%A8%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%90%D7%93%D7%9D-%D7%91%D7%95%D7%93%D7%93-%D7%90%D7%95-%D7%A7%D7%91%D7%95%D7%A6/

במשך למעלה מחמישים שנה היה אליהו
לנדה בן נינו של הגאון מוילנה הדמות המרכזית בכל מה שהיה קשור להפצת מורשת הגאון מוילנה ותורתו בעולם היהודי. כמו"ל ומדפיס ספריו של הגאון מוילנה בני משפחתו ותלמידיו . .

ולמעשה ראה את עצמו כאחראי עלי אדמות על מורשת הגאון מוילנה.

וכתוצאה זכה אליהו לנדא לכינוי המפורסם "נכד הגר"א"
ובין .
וחוץ זה פעל ליצירת מהדורה דפוס ארץ ישראלית ראשונה של התנ"ך ערוכה ומוגהת כולה בידי יהודי במקום שבו נוצר .
וכתוצאה זכה אליהו לנדא לעוד כינוי מפורסם "גואל התנ"ך ".
ראו
גואל התנ"ך
https://www.no-666.com/2008/12/06/%D7%92%D7%95%D7%90%D7%9C-%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%9A/

סביר להניח שאסימוב אולי אפילו בתת-מודע קיבל השראה מדמותו של הגאון, ומעוד מקורות שונים, כמו גם מהדמיון שלו.
לא נראה לי דמיון כזה גדול.

ביהדות ישנם כל מיני סיפורים על גלמים ,אנשים מלאכותיים ויוצריהם שהם תמיד רבנים וחכמים ידועים.
אולם במציאות ההיסטורית ידוע לנו רק על שני אנשים ולא יותר (!) שככל הנראה אכן ניסו ליצור גולם.
ומבין השניים האלו יש רק אדם אחד שלגביו הדבר ידוע בודאות.
זהו הרב אליהו הגאון מוילנה ,ולהלן ניתוח של חוקר גרמני של הפרשה המוזרה של ניסיונו של הגאון מוילנה ליצור גולם.

ראו
הגאון מוילנה והגולם
https://www.no-666.com/2009/05/17/%D7%94%D7%92%D7%90%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%95%D7%99%D7%9C%D7%A0%D7%94-%D7%95%D7%94%D7%92%D7%95%D7%9C%D7%9D/

בכנס מחקרי לרגל 200 שנה לעליית תלמידי הגאון מוילנא לארץ ישראל.( הגאון מוילנה עצמו ניסה אף הוא להגיע לארץ ישראל אך חזר לבסוף על עקבותיו מסיבות שנשארו מסתוריות עד היום.)
זהו נושא שיש לי בו עניין רב מאחר שאני עצמי צאצא ישיר של אותו הגאון מוילנה
.הכנס התכנס לרגל אירוע ה"200 שנה " לעלייתה של משפחת ריבלין לארץ ישראל. וככל הנראה היו אלה אנשי משפחת ריבלין שיש להם תודעה היסטורית עמוקה נדירה ביותר בקרב משפחות כיום שאירגנו את הכנס הנ"ל ועל כך הם ראויים לברכות על יוזמתם.
נדהמתי לראות את האולם הלא קטן מלא וגדוש באנשים ונשים רובם ככל הנראה צאצאי הגר"א או תלמידיו שבאו לשמוע את ההרצאות הכבדות והמסובכות מאוד.
בין המרצים ניתן להזכיר את החוקר יוסף ריבלין שדן בספר המשיחי "קול התור" את החוקרת ד"ר שלי גולדברג שעסקה במשמעות הקבלית של העלייה לארץ ישראל מבחינת בית מדרשו של הגר"א את הדוקטור רפאל ב שוחט שעסק באקטיביזם המשיחי של תלמידי הגר"א ורבים וטובים אחרים.
את הכנס פתח הפרופסור ישראל ברטל שהירצה על שתי שיטות הקיימות כיום במחקר התקופה .
שיטה האחת שבה תומך ברטל טוענת כי עליית תלמידי הגר"א ו"פרושים" אחרים ( דהיינו אלו שמכונים כיום "הליטאים " או ה"מתנגדים " בקהילה החרדית ) לארץ ישראל בראשית המאה ה-19. לא היייתה לה שום משמעות אידיאולוגית "פרוטו ציונית " והעולים רק באו כדי "להיקבר בארץ הקודש". .
השיטה השנייה שבה תומך הד"ר אריה מורגנשטרן טוענת כי לעלייה הזאת הייתה משמעות עמוקה שכן מטרתה הייתה לישם תוכנית עתיד ארוכת טווח וחסרת תקדים שאותה יזם הגאון מוילנה.
לצערי הפרופסור ברטל לא הגיב לפניה בנושא וכך לא אוכל לפרסם כאן את הרצאתו המעניינת בנושא שהייתה מבהירה יותר את הדברים.ונותנת פתחון פה מלא לשני הצדדים.
להלן הרצאת התגובה של הד"ר אריה מרוגנשטרן יריב מחקרי של הפרופסור ברטל שקובע :

הייתה תוכנית עתיד ארוכת טווח בהתיישבות הפרושים בארץ ישראל בראשית המאה ה-19 ואנחנו נמצאים בעיצומה של "הפעלתה" של תוכנית עתיד זאת ש"יצאה לדרך" בסוף המאה ה18 ושאמורה להתמשך עוד כמה מאות שנים לפחות .
ראו
הניסיון המשיחי של הגאון מוילנה
https://www.no-666.com/2009/10/18/%D7%94%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%99-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%92%D7%90%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%95%D7%99%D7%9C%D7%A0%D7%94/

תוכנית אלף השנים של הגאון מוילנה – בעד ונגד

האם יצר החכם היהודי המפורסם מהמאה ה18 תוכנית עתיד שאמורה להימשך מאות שנים ? תוכנית שצופה מראש שורת מכשולים או משברים "השעות " שישבשו את מהלכה ושאמורה ולהביא לסיומה לעידן משיחי ?

האם תוכנית עתיד זאת שימשה כבסיס האידיאולוגי לעלייתם של תלמידי הגר"א לארץ ישראל בראשית המאה ה-19 שם הקימו בירושלים את "מוסד היסוד " המוסד הראשון האמור לשמש כבסיס הגלוי למימוש ארוך הטווח של תוכנית אלף השנים ?

הדעות בעולם המחקר שונות מאוד בעניין זה.

אתר "יקום תרבות " מביא את הדיעות של שני חוקרים מובילים בתחום זה המתווכחים בנושא מזה שנים רבות.

פרופסור ישראל ברטל מביא את דעתו במאמר מקיף הסוקר את הדעות המחקריות השונות על נושא עליית תלמידי הגאון מוילנה בראשית המאה ה-19 לארץ ישראל.שמכחיש את כל האפשרות של קיום תוכנית עתידנית כזאת וטוענת שעליית תלמידי הגר"א הייתה שגרתית באופייה וכל מטרתם הייתה להיקבר בארץ ישראל ותו לא.

ראו את המאמר כאן :

עלייה לצורכי קבורה בלבד !

המאמר של ברטל חלק א'
http://www.yekum.org/2011/02/%d7%9e%d7%97%d7%9c%d7%95%d7%a7%d7%aa-%d7%91%d7%a8%d7%98%d7%9c-%d7%9e%d7%95%d7%a8%d7%92%d7%a0%d7%a9%d7%98%d7%a8%d7%9f/
המאמר של ברטל חלק ב'

http://www.yekum.org/2011/02/%d7%a2%d7%9c%d7%99%d7%99%d7%94-%d7%9c%d7%a6%d7%95%d7%a8%d7%9a-%d7%94%d7%92%d7%a9%d7%9e%d7%aa-%d7%aa%d7%95%d7%9b%d7%a0%d7%99%d7%aa-%d7%a2%d7%aa%d7%99%d7%93%d7%a0%d7%99%d7%aa-%d7%90%d7%95-%d7%a2%d7%9c/

ולעומתו "יקום תרבות " מביא גם את את בר הפלוגתא של פרופסור ישראל ברטל, הצלע השניה במחלוקת ברטל-מורגנשטרן. מאמר התגובה של ד"ר אריה מורגנשטרן מציג דעה המנוגדת הסותרת את דעתו של ברטל. לדעת מורגנשטרן לעליית תלמידי הגר"א היו מטרות עתידניות מרחיקות לכת והוא טוען שהוא יכול להוכיח זאת .

עלייה לצורך הגשמת תוכנית עתידנית !

בבלוג הזה נכתב בין היתר:
בסיפור שבו הוא מופיע סלדון מבלה בזיקנתו זמן ובבית המשפט בבית כלא כתוצאה
ממניפולציות פוליטיות שונות .. גם הגאון מוילנה בילה זמן מסויים בזקנתו בבית הכלא בגלל
הלשנה ומניפולציות פוליטיות שונות תוצאה של מאבקים פנימיים עם החסידים שאותם שנא ורדף
עד חרמה ככופרים ועובדי כוחות הרע.
גם הגר"א וגם סלדון דיברו על עתיד "משיחי" מזהיר הצפוי בעידן לא רחוק ( האימפריה השנייה
בלשונו של סלדון "ימות המשיח " בשפתו של הגר"א ) .
ההסבר הזה לרק של מאסרו של הגר"א הוא עלילה ותו לא. מי שמכיר את שהתרחש בקהילת וילנא בימי הגר"א יודע על המאבק המר והקשה שהיה בעל שתי פנים, האחד היה המאבק בין הקהל=הקהילה ובין ההמון, והשני היה בין הקהל=הקהילה ובין הרב שמואל רבה של העיר. למלחמה זו, שלא היה לה כל קשר עם המאבק בין החסידים והמתנגדים, היו הרבה תוצאות לוואי עגומות מאוד. בין השאר זה הגיע שהגר"א ישב פעמיים בכלא באשמה שהיה בין ראשי הקהילה ושעל פי דעתו והכוונתו ביצעו את חטיפת בנו של ראש הקהל שהתנצר. כל זה מתועד היום על פי מסמכים רשמיים מארכיון מדינת ליטא, שנותחו ופורסמו על ידי הד"ר ישראל (אחיו של הפרופסור המפורסם) קלוזנר, בספר ששמו וילנא בתקופת הגאון. רק צרי עין מרושעים בימינו כמו אליאך בספרו על הגר"א מנסה בכל כוחו לקשור פרשה זו עם המאבק בין החסידים והמתנגדים, אע"פ שבין השיטין גם בספרו ברור שהוא יודע שהוא בנוי על אפס ושהוא ממציא עלילה לשם שמים!

צפיתי בשני הפרקים הראשונים של סדרת "המוסד" של אפל על פי יצחק אסימוב .ביקורת שלמה עוד אי אפשר לכתוב לפחות לא עד קץ הסדרה אבל כמה נקודות :
האימפריה הגלקטית בסדרה נשלטת בידי שלושה קיסרים שהם שיבוטים בגילאים שונים ( זקן צעיר וילד ) של קיסר קודם .
אני תמה :כיצד דבר כזה יכול לעבוד במציאות.
שהרי ההיגיון אומר שלושת הקיסרים שיבוטים או לא כל הזמן יאבקו זה בזה ויפריעו זה לזה.
באימפריה הרומאית המאוחרת בהיסטוריה שלנו אכן היה ניסיון להפעיל שני קיסרים ואף ארבעה קיסרים במקביל ( אבל אף פעם לא שלושה ) וזה לא הצליח להם מסיבות שונות ונפסק .
יש פתרון לעניין הזה בדמותה של היועצת הראשית לקיסרים דמרזל שהיא אנחנו מגלים רובוטית. הדמות אכן מבוססת על אסימוב שהכניס את דמרזל ( לשעבר הרובוט דניל מספרי הבלש העתידני איליה ביילי ) בספריו האחרונים בסדרת המוסד כראש הממשלה של הקיסרות.
יוצרי הסדרה שינו את המין של הרובוט והכניסו אותה לשלב שבו היא כבר לא הייתה פעילה בספרים של אסימוב אבל זה לא באמת חשוב. מבחינת ההיגיון של הסדרה יש לה מקום בדיוק כאן .
ההיגיון אומר לכאורה שדמרזל יצרה את שלושת שיבוטי הקיסר כדי שאלה לא יפריעו לה לנהל את העניינים של הקיסרות מאחורי הקלעים ללא הפרעה כפי שהיה עושה קיסר אחד חזק ויהיו עסוקים זה עם זה.
במציאות כמובן אם ישנה אימפריה גלקטית של אלפי כוכבים יש צורך לא בשלושה קיסרים לנהל את הכל אלא כמה עשרות.שלושה=ארבעה אנשים כולל דמרזל הרובוטית בכלל אינם מספיקים.
בכל אופן השימוש בדמות של דמרזל מהספרים המאוחרים של אסימוב מצא חן בעיני. אני מקווה שהיוצרים ישתמשו גם בכמה סיפורים של סופרים שכתבו לצד אסימוב סיפורי המוסד אורסון סקוט קארד שכתב סיפור על יצירת המוסד האחר והארי טורדלוב שתיאר את חורבן טרנטור בידי פולשים .ואלו אירועים שבהחלט יש לתאר אותם בפירוט בסדרה..
https://www.youtube.com/watch?v=X4QYV5GTz7c&fbclid=IwAR2mqf6jAgtX5n2djyciiTeGSNfnYnp3mjhsC9zorpGxKtyjvCptKhu8f-U

[…] הבדיוני החביבה עלי עד היום בגלל מגוון סיבות הקשורות להיסטוריה המשפחתית מהן בגלל ענייני בנושא נבואות ותחזיות. זה היה סיפור  […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × 3 =