web analytics
קטגוריות
קומיקס

שחקני מכבי תל אביב כ"גיבורי על " ( ?): דורית מיה גור כקומיקסאית פירסומית

שחקני "מכבי תל אביב " בכדורסל  כקבוצה של גיבורי על . ציירה דורית מיה גור .

דבר נפל בתחום פירסום הספורט בישראל , ההחלטה להשתמש ברעיונות מעולם הקומיקס עבור שיווק נעליי ספורט ניקי ועבור שיווק כוכבי  קבוצת הכדורסל מכבי תל אביב שמוצגים כבעלי כוחות על בלתי מנוצחים וזאת בפרויקט המבוסס לכאורה על חוברת קומיקס כמו גם מוצרים רבים אחרים ומבוסס על ציורים של ציירת הקומיקס העולה ,דורית מאיה גור .

הרעיון הוא לכאורה חדש אבל לא באמת חסר תקדים לא בארץ ובוודאי לא בחו"ל ,המתאגרף המפורסם מוחמד עלי הוצג פעם בחוברת קומיקס מיוחדת " סופרמן נגד מוחמד עלי כמתאגרף עם גיבור העל החזק שבכולם סופרמן ( וניצח )

.ושחקני קבוצת הכדורסל האקרובטיים הידועים "הארלם גלובוטרס " הופיעו פעם בסדרת אנימציה כבעלי כוחות על מסוג זה .
גם בארץ כבר היו דברים מעולם בתחום השיווק מוצרים על ידי קומיקס ,שני גיבורי העל הידועים של שנות השישים "יואב בן חלב ודרור הגיבור היו שניהם דמויות שמטרתן הייתה לפרסם חלב שדרכו קיבלו כוחות על שעימם נאבקו בכוחות רשע שונים

. .

אבל מאז באמת לא נעשה הרבה  עם רעיונות אלה לפחות לא עד השנה האחרונה כאשר צוות פירסומאים החליט שהדרך לשווק את שחקני מכבי תל אביב ונעלי "ניקיי " לקהל הרחב היא על ידי הצגתם כדמויות מעולם הקומיקס .

הם לקחו כל שחקן ושחקן של מכבי ונתנו לו כוחות מיוחדים לו בלבד כביכול , וגם צילמו על הנושא סרטון עם שלל אפקטים מיוחדים
הוחלט על קמפיין מאסיבי באינטרנט – מדיה בעלת כוח אדיר כיום,בנו אתר אינטרנט מושקע יצרו חולצות עם דמויותיהם של המכבים גיבורי העל החדשים .
,יצרו פוסטרים ויצרו תוכן סלולארי על הנושא . הורדות של טפטים אנימציות וקלפי השחקנים.
וכמובן קומיקס – מודפס ו שהוא אמנם סיפור קצר מאוד ורק מסביר את קיבלו השחקנים את כוחות העל שלהם . למעשה הקומיקס אינו האייטם המרכזי בפרויקט.

ולאחר מכן ייצרו הפרסומאים חשיפה עצומה לפרוייקט ברשת ומחוצה לה בתוכניות כמו תוכנית הסלבריטאים של גיא פינס .


פרויקט הקומיקס ניתן בידיה האמונות של דורית מאיה גור שהתפרסמה כבר בתחום זה עם סיפורי גיבור העל הישראלי שלה "פלאפל מאן " עלילות גיבור על שנלחם בפשע ובנישא איראן האנטישמי .
דורית מאיה גור עצמה אינה זרה כלל לעולם הכדורסל היא הייתה שחקנית כדורסל מוכשרת לפני שנפצעה ועברה כתוצאה לעולם הקומיקס .והייתה מאז ומתמיד ונשארה גם היום מעריצה שרופה של מכבי תל אביב . כך שהקישור בין השניים נראה טבעי לחלוטין .
אלי "איך נוצר הפרוייקט ?

 


דורית מאיה גור : הרעיון לקמפיין היה רק אחד מיני רבים שהוצגו לנייקי, ע"י חברת הקריאטיב –הקופסא, שיצרה בעצם את כל הקמפיין. מכל האופציות שהוצעו לנייקי , הם התלהבו מרעיון של גיבורי העל.
כל שחקן קיבל כוח מיוחד, השחקנים אפילו נשאלו איזה כוחות הם היו מעדיפים. השחקנים צולמו תמונות סטילס רבות עבור רפרנס- פנים וגוף מכל הצדדים ( דיי הציקו להם במשך תקופה לא קצרה באימונים )

 

אלי : למה החליטו לפנות דווקה אלייך?או נשאל בצורה אחרת את היית הראשונה שפנו אליה לגבי פרוייקט כזה?

דורית : לא , אני לא האומנית הראשונה שפנו אליה לקמפיין הזה, פשוט למי שפנו לא התאים כל כך הקו של הקמפיין שהוא מאוד מיינסטרים אמריקאי.
חברת הפרסום "הקופסה " פנתה לפני לאורי פינק כדי שיעשה אתה קומיקס ,אך אורי טען שזה לא הסיגנון שלו
( ואכן אורי פינק מעולם לא הצטיין ביצירת גיבורי על "רציניים " וכוחו הוא ביצירת פרודיות על התחום א.א. ) . הוא המליץ להם עלי וכך עברתי מסוף הרשימה שלהם לבאה בתור אחריו . הגשתי סקיצות. כאשר פנו אליי לבסוף נתבקשתי לחקות סגנון מסויים שנייק היו מעוניינים בו, זה היה השחקן דרק שארפ עומד עם החליפה של גיבור העל ומאגרף יד אחת.
היו לנייק דרישות מדוקדקות בקשר לסגנון הציור ולצביעה , כך נדרשתי לעשות וכך עשיתי.
הם ראו שאני מסוגלת לצייר בקו הזה ולכן נבחרתי לבצע את הקומיקס עבור הקמפיין.
וקיבלתי את הגו'ב ובגלל שהסגנון שלי תאם את מה שרצו אז אני רוצה להודות לאורי שחשב עלי.

ואכן מכלל האמנים בישראל שרובם מציירים בסגנונות אירופיים או "אנדד גראונד" דורית מאיה גור שלמדה בחול אצל אמן הקומיקס ג' קוברט נראית כבעלת הסיגנון המתאים ביותר לפרוייקט כזה ,סגנון של הזרם המרכזי "האמריקני".

 

אלי: למה הסכמת להשתף בפרוייקט מסחרי פרסומאי כזה ?את לא מרגישה שאת נותנת עימו לגיטימציה לשטיפת המוח שהתאגידים הפרסומאיים עושים לנו ?
דורית
נכון שהקמפיין מסחרי וממוסחר מכאן ועד הודעה חדשה , ונכון שהחוברת קצרה מאוד ולא באמת מרכזית בפרוייקט ונכון גם שמכבי לא מבריקה השנה בלשון המעטה.הכל נכון.
אבל קמפיין מאסיבי כמו של נייקי נותן סוג של לגיטימציה לקומיקס, לפחות ברמה שיווקית האם אנחנו האמנים זקוקים לאסמכתה תאגידית? וודאי  שלא!! 

 אני אומרת שככל שיש יותר רוויה של השיח הציבורי בנושא קומיקס, כך גדלים הסיכויים שעוד אנשים ייתפשו בחיידק. הגישה שלי היא שצריך להתחיל מהילדים לפנות בעיקר אליהם על מנת שיגדלו וימשיכו לקרוא קומיקס קשה יותר לחדור עם המדיום הזה למבוגרים שאין להם מושג ירוק לגבי קומיקס.
צריך להכשיר את 2 הדורות הבאים על מנת ליצור קהל קוראים מסיביומרבית ההשקעה היא אך ורק בהחדרתו לתודעה של ההמונים הקומיקס המודפס מעטר את קירות החנות.
וגם מחולק בחינם בעשרות אלפי עותקים שיש לקוות באצטדיון יד אליהו ובכל חנויות נייקי בארץ אצל צעירים ומבוגרים שלא נחשפו אליו עד כה. ויהפכו את הקריאה של הקומיקס לדבר קבוע תקופה ארוכה קוטפים את הפירות ופרוייקט כזה יכול לעזור להחדיר את תודעת הקומיקס בקהל הרחב.

.  אלי : יש לך כבר ניסיון עשיר בכדורסל הלא כן ?

דורית: נכון הייתי שחקנית   בקבוצת כדורסל "אליצור חולון "  והקדשתי את חיי לעולם הכדורסל  במשך שנים ושעות רבות לאימונים ומשחקים  

 אבל לבסוף הפסקתי בגלל פציעה. אז "הקריירה הספורטיבית" שלי לא נמשכה הרבה זמן ,אבל הקדשתי . חיי קיבלו תפנית חדה ומעיסוק כמעט בלתי פוסק בספורט עברתי למקצוע דיי רגוע יחסית  של קומיקסאית שדורש  עבודה בישיבה מול שולחן  עם ניירות עפרונות דיו ושאר מיני ירקות .

כך שאנו חבים את קריית הקומיקס של דורית מיה גור לפציעה במשחק כדורסל .

את בכלל אוהדת את מכבי תל אביב?

שרוליק בראשית המאה ה-21.ציור מאת דורית מיה גור.

דורית :אני אוהדת את מכבי ת"א בכדורסל מאז שאני זוכרת את עצמי אני זוכרת שהתחלת לצפות במשחקים של הקבוצה בערך משנת 1983  במשך תקופות לא הכי חזקות והפסדים צורמים של הקבוצה אך יחד עם זאת הצלחות מתוקות תראה. אוהד אמיתי אוהד את קבוצתו באש ובמים ולא רק כאשר היא לוקחת את אליפות אירופה

ומכבי היא בהחלט קבוצה ראוייה לסוג קמפיין כזה והקמפיין בהחלט ראוי בגודלו ובעוצמתו  ולכן עם כל הקושי בפרויקט והלילות הארוכים, זה היה פרויקט חלומי לעבוד עליו בי הוא נגע בי באופן אישי .

אלי: היו לך חילוקי דעות במהלך ביצוע הפרוייקט עם הפירסומאים שעמדו מאחוריו?

דורית :הפרוייקט עם נייקי ישראל לא היה קל, לא בגלל שניקי טיפשים או מרושעים אלה פשוט לא בקיאים במדיום של הקומיקס ופה נכנס התפקיד שלי כיוצרת שהיה תפקיד חשוב גם ליצור את האומנות, וגם לגבות אותה בהסברים ובעובדות קיימות ובדוגמאות רבות שהייתי צריכה להציג ולספק אין ספור תשובות לשאלות רבות שפשוט נבעו מחוסר ידע ומחוסר בהבנה בדברים בסיסים ממש . אני לא יכולה להגיד שנהניתי מהתהליך הזה.אבל למזלי נפלתי על אוזניים קשובות וכל חילוקי הדעות שהיו הסתיימו בטוב .

את קבעת דברים בסיסיים בפרוייקט ?
דורית : לצערי לא :כאשר אני קיבלתי את התפקיד , כל הדמויות היו כבר מעוצבות, והסרטון כבר צולם, נכנסתי ללולאה מאוחר יחסית.לכאורה הכל היה צריך לרוץ כמו שעון מכאן . אבל זה בכלל לא מה שקרה .חלו בפרויקט שינויים מכאן ועד הודעה חדשה . ואני לא יכולה להגיד שנהניתי מהפרוייקט בכלל לא .

 

איזה שינויים חלו בפרוייקט ?

דורית :היו המון עיכובים בפרוייקט ובראש ובראשונה מאחר שבניגוד לצפוי מכבי נחלה הפסדים בלתי נתפסים מגיבורי על , עם המאמן קטש- שהיה גם כן דמות בקומיקס, ולאחר התפטרותו נאלצתי להוציאו מהקומיקס.
והיו שחקנים נפצעו ולא שיחקו או שחקנים שצויירו כבר אך משום לא קיבלו הרבה דקות משחק כאשר הוחלף המאמן וכתוצאה כבר לא התאימו לפרוייקט וכ"ו.
אם זה היה תלוי בך לחלוטין מה את היית עושה בפרוייקט הזה?

מאחר והיו דרישות מאוד ברורות לגבי הסגנון , וזמן מאוד קצר יחסית לעבוד על הקומיקס ( כמעט בלתי נתפס ) כמובן שיהיו הרבה דברים שאני אישית הייתי משנה באופן מוחלט . אך הם לא רלוונטים מאחר ונשכרתי לבצע עבודה שהייתה מאוד ברורה, ובעולם המסחרי מה שהלקוח מבקש ( ומשלם עליו ) זה מה שהלקוח מקבל.
דבר אחד אני כן יכולה לאמר שמאוד רציתי לצבוע את העטיפה באקריליק על קנוס, אך בגלל דד ליין
זה לא התאפשר ונאלצתי לבצע את העטיפה במהירות האפשרית.וזה לא יצא מה שרציתי .

מתוכננים בשלבים עתידייים סיפורים נוספים על כוכבי מכבי כגיבורי על ?
לגבי סיפורים עתידיים- אני לא חושבת שהיו כאלה, הקומיקס במקרה זה בא לשרת את הקמפיין ותו לא!


סיכום פרוייקט

שחקני מכבי תל אביב מעיינים בעניין בחוברת הקומיקס על עלילותיהם כגיבורי על.

רעיון יפה אבל צרה צרורה דומה שהפרסומאים חשבו על הזמן הפחות מוצלח ביותר האפשרי כדי להפוך את שחקני מכבי שהשנה נראים ככושלים יותר מאי פעם לגיבורי על ..
אם גיבורי העל האלו נכשלים בצורה כזאת במשחקיהם במציאות הלא קומיקסאית אז מה זה אומר על יריביהם בתחום הכדורסל שגברו עליהם ? שהם גיבורי על גדולים יותר ?

אם היו חושבים על דבר כזה אז בשנות השבעים והשמונים הרחוקות כששחקני מכבי היו בשיא תהילתם וכללו דמויות שנראו אז כדמויות מופת ממש כמו טל ברודי ומיקי ברקוביץ' זה היה נראה כאמין מעין כמוהו אבל היום …
היום זה נראה כתעלול פירסומאי ותו לא.
בכל זאת יש צורך ליצור איזה בסיס כל שהוא של אמינות כדי שרעיון מעין זה יתפוס באמת ולצערנו בסיס אמינות כזה לא קיים ושחקני מכבי התגלו כדבר הרחוק ביותר מגיבורי על בתחום הספורט בעונה הזאת.
נשאר לראות אם ציוריה של דורית מאיה גור אכן יבצעו את מטרתם ויתפסו את הקהל המיועד. ומי יודע אולי ימשכו אותו גם לקומיקסים אחרים מעבר לגיבורי העל של מכבי .

 
שחקני מכבי תל אבי מביטים בחוברת הקומיקס על עלילותיהם.

ראו עוד

האתר של דורית מאיה גור

 

אלית על הפרוייקט

איש הפלאפל
מכבי תל אביב

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

4 תגובות על “שחקני מכבי תל אביב כ"גיבורי על " ( ?): דורית מיה גור כקומיקסאית פירסומית”

אמנות מחוייכת בתמונות של דורית מבליחה בקצב ספורטיבי ומדליקה אורות התקווה לכל הענף.

תודה על החשיפה לפרויקט,
גם הסרטון מצחיק וכישרוני

מישהו אולי מכיר ספר קריאה ריאליסטי שהגיבור שלו הוא ספורטאי שנפצע במשהו כמו מתיחת גיד. פציעה זו אינה מאפשרת לו להתאמן במשך כמה חודשים. הספר צריך להיות מזווית הראייה של הספורטאי המחלים. אני מחפש את הספר עבור ספורטאי שכזה.

א. ויילר
מדיה טק העיר נתניה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × four =