web analytics
קטגוריות
שירה

דאלי ,קירקגור וגם כמה אחרים-נטלי גוטמן

 

המשוררת נטלי גוטמן  מורה לפילוסופיה במקצועה מרבה לעסוק ביצירתה בענייני אמנות פילוסופיה ורוח שאם יש תזה מסויינת העומדת במרכזה   שניתן להצביע עליה הרי זהלכאורה לפחות  העליונות של הרוח על כל תחום אחר .

ואולי דווקא לא ?

דומה שיש כמה משמעויות שונות שאפשר להסיק משיריה המורכבים.

ולהלן שני שירים נוספים שעוסקים בתגובות של המשוררת לתרבוות והפילוסופיה הקדומה והמודרנית וניתן לקרוא להם "שירים פילוסופיים" ז'אנr  נדיר יתר על המידה בימים אלו .

 

חיים ואמנות

"…(אמן) ממחיש את התוצאות האפשריות של משחקי-רוח בחיי אדם"
אלבר קאמי

רגליים לאמנות
הן הרגליים לאמינות –
אתה
במצב רגיש
בצורה הכי ידידותית
ממחיש
כי תוצאות אהבתך
אפשריות.

טרם פסלי הקש יאבדו
את צורתם הטבעית,
קח נערה לשעה מילולית,
הרים משקפי תענוג.

"דורשים ממך לקפוץ,
כל מה שתוכל להשיב
שאין הדבר מובן מאליו.
אומרים לו
כי זהו חטא הגאווה.
אך מושג החטא אינו מובן לו…"

דוסטויבסקי רצח, גנב, תחת גוף זר שכב,
על מנת להסיר כאמן
טלית מהמעשה
באי-ספיקת דם לדמיון המתאר לעצמו עתיד כה מוזר
שמצפה לחוטא בגאווה שלא הכיר גיהינום.
שווה להמשיך?

אתה מתחיל.

נער יגיד: מי צריך?
חייל יתלונן: די, קטן עלינו, גברים, נצור עתיד!
בן שלושים לא יספיק – הוא צריך אותה
למען השקט האישי, מוצא אישה אומר תודה.

ואז היא התערבה –
הגאווה, קטנה, מבקשת לקפוץ.
אך הקופצים לא מספיקים לכוון גופם –
ראש, יד, כתף, רגליים
נפגעים ואיפה היא, מה חשבה לעצמה
האהובה?

פסיכולוגיה במיטבה:
אי-ספיקה של תוצאות משחק הגאווה
למוח. חוסר ויטמין די'- דוסטויבסקי,
ויטמין סי'- ספרות, ס. יזהר.

מחלת הגיהינום מתפשטת,
תוך זמן קצר
הלב נשבר –
לראות ילדים שמראש אבודים.
הסיבה – אבא ואימא לא יודעים
איך להמשיך לעשות ביחד ילדים,
הם חשים גיהינום
שלא ידעו לדמיינו
בעת היותם בני אדם חופשיים שלא
האמינו שיכולים להיות להם בעלים.

אלף כל, אלבר קאמי
לא היה בתכנית הטיפוס
ולא שמענו מהמורה:

"עלינו
לתאר לעצמנו
את סיזיפוס
מאושר".

עדיין
לא,
גם אחרי הצונאמי.
05/03/0

ההנחה הסמויה של סרן קירקגור

"אחרי שלמדתם לצייר נכון –
החלום עם המפתח ביד…
הכרחי הוא שאת ידכם יוביל מלאך"
סלבדור דאלי

"ברכו את אברהם עבורי, הוא הכין מקום בין הקדושים
לזה אשר לא היה לו מקום בין בני-אדם"
סרן קירקגור

ואז, אני אגלה לכם סוד:
אל תבנו על עסק פרטי,
אחרי שלמדתם לצייר נכון –

אל תציירו.
לכו. המקום מזוהם למדי,
אצל שרברב פרטי תבלו בינתיים –
מוטב כך מאשר להיות מקורי משוקם
כמו האיש עם השפם.

"ברכו את אברהם עבורי,
הוא הכין מקום בין הקדושים
לזה (ולדאלי) אשר לא היה לו מקום בין בני-האדם".

"הכרחי,- מתקן דאלי,-
…מלאך"
לא שכח
את אחותו בת הארבע שתקף
בהיותו ילד מצוברח ריסק ראשה כמעט
בעל חטא ההשראה לומד
להיות צייר.

את ידכם
האוחזת במפתח למקוריות
יוביל גר "לארץ ההבטחה
שאת שכלו הארצי השאיר…
(במולדתו) ואת האמונה לקח איתו…"
זהו קירקגור. "קרא אותו!..
הוא יפריע לך להפוך טרף לחלומות סרק,"-
כתב דאלי וחדל להנציח זיכרונותיו-
את עצביו רישת, מילא בצבעים.

כי האותנטיות היא לצד הטובים,
מונעת עוולות כלפי האחרים.

שכלו של אברהם הופקד
במקום הולדתו,
לולא כך, את ארצו לא עזב,-
לחלום סרק
הייתה אמונתו

סלבדור דאלי בזדון ובהשראה,
כצייר בוגר,
מהגשר משליך ילד רוכב אופניו,

לולא האמין שישנו מישהו מלבדו
שירצח וינקום,
"כדי לפנות מקום בין הקדושים
לזה אשר אין לו מקום בין בני-האדם."
לא היה מערב כישרון.
המקוריות לצידו.

זהו צד הלוקח אמונה למסעו המטורף,
שכלו לא נדרש לו כדי לעקוד את יצחק,

כי האותנטיות לצד הטובים,
מונעת עוולות כלפי האחרים.

זוהי הנחה.
קאנט בהפרכה זהירה
ישלול הגירה לאמונה,
שולט בטיהור ההבנה.

ניטשה לא יפריד בין חיה לחיה,
את סוקרטס יביא כעד הראייה
להתגלמות השכל
המסרב להציל את נפשו מארצו
בשל האמונה.
האותנטיות לצידו.

ניטשה לצידו:
אין זה מספיק-
היטלר, סטלין, בין לאדן,
מקור השראתם במי שתרם את אמונתו לצידם.

אולם "האוהבים באמת" של יהודה עמיחי
לומדים לחלום עדיין,
שכלם לא נקבר בארץ מולדתם.

דאלי ניצל –
בין השכל לכישרונו חובר בסופו של דבר.
מוטב להירתע אך להתוודע לתמונה ולזכותה להישאר בחיים.
אין לכך כל הנחה, מעבר לזו של קירקגור בת ה-200 :
האותנטיות לצד הטובים.

מוטב כמו סוקרטס, לשיר בלי להישאר בחיים,
המהגרים- משכלם לאמונתם מוחזקים כנטולי תנאים.
אולי המתאבדים בחזרה – לתבונה היפה,
שחטאה ולא השתפנה – לא עוזבת,
מוותרת, סוגרת עסקה ללא חלומות הגירה
גודלת, מול שופטי סוקרטס חסרת אמונה
שורדת כתלמידה
של סוקרטס.

הנה הסוד האחרון:
אחרי המעשה אל תבקשו מלאך
שנשפך עם צבעים על המדרכה.

נקישה אחת בדלת – ואתם בדרך
חזרה,
לאימא האהבה,
לאבא שומר היער,
לאחות קטנה בוכה בלי סוף,
היא היעד,
למענה החזרה, ההנחה והסוף.

12/03/05

 

ראו גם

 

יסנין שלי : ראיון עם נטלי גוטמן

הבלדות הבעייתיות של נטלי גוטמן

לזכרו של ישראל פוליאקוב

שירתה של מרינה צוטייבה

 

 

 

נטלי גוטמן

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

13 תגובות על “דאלי ,קירקגור וגם כמה אחרים-נטלי גוטמן”

כבוגר קורס טבחים בהתכתבות מודיע חוב"ב בהכנעה כי השירים לא ערבו לחיכו.
מאוסף התפריטים והמתכונים שבמגירתו הוא שלף את החרוז הזה מכתבי הנביא מנישאפור. מנוחתו עדן.
"עד אנה מגדלות פורחים עלי לבנות
שנאתי הנותנים למקדשים כבוד"….

חוב"ב ממשיך במלאכת הקודש וממשיך למכור סיכות בכל כמות ולכל דיכפיו.

שהשימוש במילים 'גבוהות' ובשמות של 'דגולים' מעיד רק על המשתמש שהוא חושב שהזולת 'מבין' את המילים ו'מכיר' את השמות..

ציטוט מדברי הקדוש טוסבראהינדי זה שהולך וראשו בעננים – ניגף ומועד על הארץ וגם דורך במזכרות שהשאירו הפרות…

כדי לבנות מקדש, יש צורך להרוס מקדש…בטח שאתה יודעים מי אמר למי, מתי ובאיזה עניין…על מאיר אברבנאל שמעתם? "חוכמת המסכן בזויה", ולמה אין בשירים איזכור לשפינוזה? הוא לא מספיק VIP לשירים הללו? אבל בסה"כ נחמד, עלי והצליחי..

לגבי שפינוזה, הוא היחיד שאין חובה להדגיש את שמו, כי ידוע לנו שכתביו הפכו לסמל של הטבע, ושלכל אדם שתי דרכים לעצמו- דרך אחת לפי מה שהוא חושב, והדרך השניה זו שניתן לתאר במשפטים בודדים משפינוזה:
"לא קיים בטבע שום דבר יחידי שהוא מועיל יותר לאדם מאשר האדם… כדי שבני אדם יוכלו לחיות בשלום איש עם רעהו, הם צריכים לוותר על זכותם הטבעית…(כלומר, על רצונם הטבעית להיות מקדשים לעצמם!) …כי אדם לאדם אלוהים…"

האם אוכל למצוא דרכים אחרות להרגיש זאת?

אולם הזכות הטבעית ממשיכה לגבות ובמחיר של אסונות של ממש, לכן, נראה לי לנכון לכתוב בהשראתם של הגדולים ולהבין כמו קטנה, שוב ושוב, ולשיר שירים מרומזים ולאו, ככל שישנם הזקוקים להם .

ולא חייבים לאהוב הכול, זכותנו הטבעית…

גם לו מותר. אז בבקשה [תרגום קלצקין,מסדה תשי"ד]
"הפעלה הקרויה קבלת פעולה של הרוח.זנ מושכל מבולבל שעל ידו הנפש מחיבת בגופה,או באחד מחלקיו,כח מציאות קטן או גדול מבתחילה ושעל ידי קיומו נכרעת הנפש עצמה לחשוב באיזה דבר יותר מבדבר אחר. [רכא -17-21]

כחוב"ב גם האיש שבא לצחוק משומעי לקחו של הקדוש טוסבראהינדי שאמר למשוררים ולפילוסופים [וגם להדיוטות] זהירות לכם בשימוש במילים מפוצצות. כולם יכולים…
אוי איפוא חובב שצריכים אותו עכשיו

לדעתי, השימוש במילים 'גבוהות' ובשמות מפורסמים נועד כדי לעשות רושם על אנשים.

זה מזכיר לי את אלו הלובשים ועונדים מותגים על מנת להרשים את הסביבה.

(אגב, על רוב האנשים זה עובד)

שירה בעלת תוכן מדכא, אך אגלה לכם סוד: מי שקרא, יודע – כי איננו אוהב את זה.
ועוד, גם לי זה לא יקרה יותר, השיר נטל ממני את אהבתי לכל מי שמתואר בו, נשבעת לכם שאין זו מסכה !

ובכלל, באמנות המודרנית תחליף ליופי ולאהבה, הוא הקיום עצמו שלנו – כנושמים עדיין, כמדברים אחד עם רעהו, עדיין…

יודע שאין חובה לאכול את כל התבשיךל על מנת לדעת ש'לא אוהבים' אותו.
חוצמזה מפעמים בלב חוב"ב רגשות לא-ברורים אל הנטלי. כמו שיש לעומדים המשתאים מול תופעת טבע.
וחוב"ב האתאיסט נושא תפילךה – רק שלא תשתני -הנטלי.

אגב בשבת לא מוכרים סיכות. יש איסור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two + 4 =