web analytics
קטגוריות
שירה

המוזיקה המקודשת של להקת "גורו גורו"-ירון ליבוביץ'

סקירה של ירון ליבוביץ' ' על להקת ה"מוזיקה המקודשת " הניו איג'ית -"גורו גורו "..

 

הז'אנר המוזיקאלי שמכונה " המוזיקה המקודשת " מוזיקה המבוססת על מקורות מיסטיים ורוחניים שונים הוא נכון לדצמבר 2007 מוזיקת פרינג' קלאסית הידועה רק למועטים ומקורבים לעניין ולמוזיקאים .וכמעט שאינו מאוזכר בכלי התקשורת הממסדיים .
כפי שהייתה מוזיקת הרוק בראשית שנות החמישים .
מוזיקת הפופ בראשית שנות השישים.
מוזיקת ההיפ הופ בשנות השמונים.
וכו' וכו' אתם קולטים את העניין . .
הנבואה שלי :

זה לא יהיה כך לגבי המוזיקה המקודשת בעוד שנתיים שלוש פלוס מינוס . אולי פחות זמן ,אולי יותר זמן, אבל לא הרבה יותר זמן .
ולמה ?
משום שכעת מסתמנת בציבור אפילו זה הצעיר ו"המרדני " כביכול עייפות ברורה ומורגשת מאוד ומתחזקת בהדרגה מכל המוזיקה "הסתמית " שצורחת  באוזניו  על סקס ,סמים ורוק אנד רול  מזה עשרות  שנים.
מה עוד שהרוב המוחלט של הזמרים כיום בז'אנרים אלו, סלבריטאים בחצי גרוש  מסתמנים כדמויות עלובות למדי ,שום דבר שמתחיל להזכיר אפילו את הדמויות הכריזמטיות של שנות השישים והשבעים מסוגם של אלביס פרסלי וג'ון לנון ובוב דילן והאחרים ,או אריק אינשטיין ושלמה ארצי מהסצנה המקומית אלו שעוררו תחושות כמעט דתיות במעריציהם כתוצאה מההיקסמות מהמוזיקה שלהם ושירתם .
היוצרים העכשוויים ברובם לעומת זאת מעוררים שעמום שגובר והולך ,גם אם הקהל עוד לא מודע לכך חוץ מתחושה עמומה .

ואחת הסיבות לשעמום הזה היא גם בגלל המילים חסרות ההשראה , העלובות הנחותות של יצירתם שנכתבות בידי הזמרים וקרובי משפחתם וחבריהם ,שאינן מסוגלות ליצור באף אחד תחושה של "התעלות".
הקהל כיום בשל לשינוי ומחפש שינוי
והמאזינים מחפשים משהו שהוא לכאורה לפחות "עמוק יותר "

המוזיקה המקודשת לכאורה לפחות מספקת צורך זה.
כך שבעוד שנתיים שלוש , לכל היותר, היא לא תיהיה מוזיקת שוליים בכלל .
(רישמו זאת לעצמכם וזיכרו כאשר המוזיקה המקודשת תהיה במרכז העניינים המוזיקאליים שאלי אשד ניבא זאת הראשון בדצמבר 2007 )
להקת "גורו גורו " היא אחת הלהקות הראשונות העולות על הגל הענק שסימניו מתחילים להסתמן בחודשים אלה .
חוקר הפילוסופיה היהודית ירון ליבוביץ' המבקר המעמיק ביותר כיום ( ונכון לעכשיו היחיד בישראל ) של ז'אנר המוזיקה המקודשת  מנתח לעומק את הדיסק החדש שלהם .
.

המוזיקה המקודשת של להקת גורו גורו

מאת ירון ליבוביץ'

 

 

הדיסק החדש של להקת "גורו גורו" "לב טהור " השאיר בי רגשות מעורבים.
מצד אחד, כל הרכב מוסיקלי המלחין טקסטים מן המקורות, הוא פרייקט הראוי להערכה ולהצדעה .
מצד שני, אני היה לי אישית קשה לעכל את המוסיקה בדיסק הזה "לב טהור".
ההרכב המוסיקלי שיצר את התקליטור הזה, שבמרכזו עומדים שני גברים ואישה אחת, קורא לקטעים שלהם בדיסק "שירה מקודשת".

להקת "גורו גורו ".

בעלון המצורף לתקליטור הם מספרים שהם שואבים את השראתם מן המסורת העברית "היונקת משירת הלוויים בבית המקדש, מן הפיוטים והמזמורים בכל עדות ישראל, מן המוזיקה של מעגלי המקובלים ושל חצרות החסידים, מן השירה העברית המתחדשת ומן המוזיקה הישראלית העכשווית".
מדברים אלה ומהטקסטים אני מבין שלשירה של הלהקה נושאת אופי דתי.
בין הטקסטים שהולחנו על ידי חברי הלהקה וגם על ידי מלחינים אחרים, אפשר לזהות את "ברכת הנשמה" מסידור התפילה, כמה מזמורי תהילים וכיו"ב.

את הלחנים אפשר להגדיר כשילוב בין מוסיקת עולם, מוסיקת פולק, ונגיעות של רוק פה ושם. השילוב הזה הוא שילוב מעניין בעל פוטנציאל גדול, אך משום מה, לדעתי, הפוטנציאל הזה אינו ממומש.
הלחנים רובם ככולם יפים ונעימים לאוזן. לדוגמא הקטע הפותח "הללויה ממעמקים", הוא לחן נחמד מלא עליצות, הקטע השלישי הוא לחן לירי למילים מתוך ברכת הכוהנים. ללחנים אחרים יש אופי המנוני מובהק כמו לקטע 4 "ידיד נפש", וקטע 6 "או ג'ה", אבל בכל זאת אני הרגשתי שדבר מה חסר. השירים לא נגעו לי בקישקס. וניסיתי להבין למה.
ייתכן מאד שאני לא מצליח להתרגש מהם. אבל אני חושב שזה לא כל הסיפור.

 

הידלגרד מבינגן ,קדושה ומוזיקאית מימי הביניים .

כדי להסביר מה לטעמי חסר הייתי רוצה ברשותכם לחזור לימי הביניים, לזמירות שכתבה והלחינה המשוררת המלחינה והמחזאית הילדגרד מבינגן, שחיה במאה ה12 לספה"נ. הטקסטים של אותן זמירות מבוססים על חוויות מיסטיות שהילדגרד חוותה, המספרות על חזיוינות שהיא ראתה ושבלי ספק השאירו עליה רושם חזק. אבל כששמעתי הקלטות של הזמירות האלה, הדבר שהפליא אותי היה האופן השליו והרגוע שבו המזמורים הושרו.
כשניסיתי לברר את הסיבה לסגנון המאופק הזה, גיליתי בעלון המצורף לאותה הקלטה, שבימי הביניים הכוונה לא הייתה להביא את המאזינים להתרגשות, אלא לידי איזון נפשי ושלווה. לפיכך גם אופי השירה צריך היה להיות מאופק גם כשהטקסטים דברו על חוויות רגשיות.
האזנה לתקליטור של להקת "גורו גורו", מוזר ככל שזה נשמע הזכירו לי את הזמירות של הילדגרד מבינגן.
להבדיל אלף אלפי הבדלות ייתכן ששירי התקליטור של להקת "גורו גורו" לא נועדו להביא את המאזינים לכדי התרגשות במובן המקובל של המילה, אלא השמיעה לשירים הללו וגם אולי ההשתתפות בזמרתם נועדו להביא את המאזינים לידי שלוות נפש.

גם אם יש אמת כלשהי בחוויה דתית הנובעת משלוות נפש, חוויה זאת נשמעת מוזרה לאוזניים מערביות. אם להשוות לשירה דתית דומה, כמו למשל השירה של שלמה קרליבך, שחברי "גורו גורו" עשויים לטעון שהם מושפעים ממנו, מצליחה לרגש אנשים רבים, ואילו היצירות בתקליטור דנן, לטעמי, לא מרגשות מספיק,
סברה זאת עלולה להישמע מופרכת ואפשר בהחלט לא להסכים לה, ולפטור אותה כתירוץ של איש שלא מתחבר לשירה מקודשת. אבל בכל זאת,זה ההסבר היחיד שהצלחתי להגיע אליו אחרי שמיעות חוזרות ונשנות של התקליטור הנ"ל

לסיכום :
התקליטור עשוי היטב, הלחנים יפים, ושווים האזנה, אולם אותי הם לא הצליחו לרגש. ויש כאן טעם לפגם.

 

 

הערה :את המופעים של להקת גורו גורו ולהקות מיסטיות אחרות אפשר לשמוע במרכז המוזיקה המקודשת דהיום , במרכז הודיה    הנמצא  בשכונת מונטיפיורי בתל אביב שבשנים אחרונות זוכה  מעמדה  הישן כמרכז המיסטי של תל אביב לתחייה . .

ראו עוד :

הו ג'ה: כרמל ויסמן על להקת גורו גורו

 

הילדגרד מבינגן ,מוזיקאית דתיה מימי הביניים

 

 

שכונת מונטיפיורי מרכז החיים המיסטיים של תל אביב

ירון ליבוביץ' על עוד להקה של מוזיקה מקודשת
הלהקה הקבלית 

 

 

ליוצרים לתשומת ליבכם כל מי שמעוניין לשלוח דיסקים לביקורת באתר זה מוזמן ליצור עימי קשר

elieshe@zahav.net.il

או עם ירון ליבוביץ  באי מייל :
Yaron Laybovitch
רק כאן תקבלו  סקירות וביקורות מיקצועיות,מחקריות ,  אובייקטיביות ופרטניות שכמוהן לא תקבלו בשום מקום אחר ,לא בעיתונים ( שאצלם אפשר כידוע לכתוב רק רשימות של 100 מילה על דיסק ולא יותר ) לא ברדיו ולא בטלוויזיה ,  ולא באתרים אחרים באינטרנט.
נשמח לקבל באופן מיוחד דיסקים שבהם מולחנים שירי משוררים ותיקים וצעירים זאת במסגרת מאמצינו הנמשכים לעודד ולפתח את תחום האמנות הנשכח הזה, אבל נדון בכל דיסק שראוי שיעסקו בו.

 

דף הפייסבוק של ירון ליבוביץ'
.

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

8 תגובות על “המוזיקה המקודשת של להקת "גורו גורו"-ירון ליבוביץ'”

שמעתי אותם פעם בקבלת שבת בהודיה, ולבחורה יש פשוט קול נפלא. שרה מהנשמה, ומחוברת לרוח
מומלץ

גם אותי הדיסק מאד לא מרגש, אבל גם הדיסקים של קרליבך לא מרגשים אותי. לעומת זאת, כאשר אני שומע קהל של אנשים שרים שירים של קרליבך, או שירה מקודשת אחרת, אז כולי מתמלא התרגשות. זאת בתנאי שהקהל ששר את השירים שר עם חיבור לכוונה של המילים.
הדבר קשור גם לשאלת מהותה של הקדושה.
ראה מה כתבתי במודעה שפירסמתי אודות שירה מקודשת בירושלים: http://www.tapuz.co.il/blog/viewEntry.asp?EntryId=1152369

שלום ירון. אנו שמחים שהאזנת לדיסק ושאהבת את הלחנים. אם לא התרגשת כל כך מהדיסק – בוא להופעה הקרובה שלנו בפלורנטין. נשמח לרגש אותך שם.
איפה? במשכן החופש רחוב אברבאנל 12 פלורנטין תל אביב מוצאי שבת 02.02.08 שעה 20:00
עלות: 50 ש"ח
בינתיים שבת שלום לך ולכולם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three × 1 =