אני שמח לבשר שבימים אלו יצא לאור גליון מספר 27 של "קו האופק " מגזין האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה ובתוכו יש את הפרק הראשון מסיפור קומיקס בהמשכים "המלכה יהודית " שכתבתי אנוכי ואייר אלימלך אדגה.
הסיפור מתאר את עלילתיה של המלכה היהודית המפורסמת מימי הביניים שהשתלטה על אתיופיה כולה .והוא מבוסס בצורה חופשית על מאמרי בנושא שחשף לראשונה את הדמות ההיסטורית לפני הקהל הרחב וכבר שימש כבסיס לרומן של מרינה גרוסלנדר "חלומות ראווה ".
ולרגל האירוע אקדיש את הבלוג בשבוע הבא לכתבות הקשורות ליהודי אתיופיה.
הקוראים מוזמנים לעקוב אחר כתב העת והסיפור ואחר מאבקם של בני הקהילה האתיופית במדינה.
קראו גם
26 תגובות על “המלכה יהודית -הקומיקס”
למה האתיופים לא יכלו לכתוב סיפור על עצמם ?
ארוך ומפורט .
וודאי שהאתיופים יכולים לכתוב על עצמם אבל אן שום סיבה לא לתת לאחרים לכתוב עליהם .
אני נזכר עכשיו כשאני קורא את השאלה הזאת בכל הצעקות של האקדמאים האפרו אמריקנים הקיצוניים בארה"ב בשנות השישים והשבעים שרק הם יכולים לכתוב על הגזע השחור ומוטב ללבנים לא לעסוק בזה כי הם לא באמת מבינים ולא מסוגלים להבין איך צריך לכתוב היסטוריה "נכונה " של האפרו אמריקנים
.
והתוצאה לבנים משכו את ידיהם מכאן ואילך מהמחקר בתחום זה שהפך לבעל פרסטיג'ה ורמה נמוכה ביותר , שהרי כל שחור שהעז לכתוב שלא לפי צו הפוליטיקלי קורקט הואשם מייד שהוא לבן מתחזה .
ומוסר ההשכל אין שום סיבה לא לתת גם ללא אתיופים לכתוב על האתיופים בכמו שאין שום סיבה לא לתת לאתיופים לכתוב על האשכנזים או המזרחיים אם הם חושבים שמתאים להם לעשות זאת .
יופי, זה חשוב מאוד
אבל האמת חייבת להאמר:
קומיקס ברמה כלכך נמוכה לא מיטיב עם דימוי האוכלוסיה האתיופית וגם לא עם הקוראים.
דווקא אני אהבתי . הטקסט מעניין ומעורר סקרנות.
וגם האיורים יפיפיים.
לילד בבי"ס עממי הייתי אומר שזה יופי של קומיקס, ושאם ימשיך להתפתח, יהיה צייר טוב.
להתפעל מיצירה כזו של מבוגר, רק בגלל שהצייר שייך למגזר מסויים, זו התנשאות.
הייתי שמח עם הציורים ובמיוחד הצביעה היו טובים יותר .
בזמנו פירסמתי כאן קריאה למתנדבים שיציירו חינם את הקומיקס הזה אבל איש לא טרח לענות .
ואנחנן תלויים במה ששעומד לרשותנו
זאת עבודה של אמן מתחיל שהוא כעת חייל וזאת עבודתו הראשונה שנעשתה גם תחת לחץ של זמן ..
אני מקווה שהוא ישתפר לעתיד
עם יש מישהו שחושב שיוכל לעשות עבודה טובה יותר עם החומר הזה הוא מוזמן ליצור עימי קשר.
אלי חשוב שהבאת את זה לכאן. כי לפני שבועיים חל שבוע בריאות הנפש והפעם ארגון הבריאות העולמי החליט שהנושא ידון ברב תרבותיות. באירוע המרכזי באוניברסיטת חיפה הגיע גם עובד סוציאלי ממוצא אתיופי. הוא הסביר את התפיסה השונה של בני העדה האתיופית את כל נושא החולי הנפשי. ההרצאה הייתה מרתקת. כחלק מהעבודה שלי יצרתי איתו קשר. הוא כל כך שמח.
לא סתם היה חשוב לי להעלות את הנושא כאן
העדה האתיופית סובלת מבידוד, אפליה ומלא דעות קדומות.
הגיע הזמן מר אשד להביא את ביתא ישראל ( כך הם קוראים לעצמם) היישר לתוך החברה הישראלית ולתת להם פינה חמה ואוהבת ולא מתוך פטורנות אלא באמת מתוך אהבה ושייכות.
זה מתחיל בקומיקס, ממשיך בהרצאות והלאה בנישואין עם בני העדה ובאימוץ התפריט הבריא שלהם.
בחיי שאינג'רה זה סבבה טעמתי לא פעם ונהניתי.
רחל
הבחורה בשער עם שיער צבוע לבלונד
רק במבט שלישי מבינים שהיא אתיופית
נוסף לזה אור השמש, או הבהרת התמונה, שמבהירים לה את העור.
שימו לב לדיכוי הסמוי, המופנם, בתוך מערכת העיתון עצמה.
עיתון של אתיופים, אבל בשער שמים בלונדינית
חברים, שחור זה יפה. תמונות שער מכתיבות את היפה.
אתה ממציא דברים שהעורכים בכלל לא חשבו עליהם .
הן כל כך שנות השישים והשבעים אתה כנראה נתקעת בלולאת זמן בעשורים הללו .
כל מיני טענות של אינטלקטואלים ש מאז רק היגיעו לדרגות הבכירות ביותר הודות לטענות מאין אלו .
כנראה למדת מהם משהו
אז מה אם מציגים בחורה בלונדינית .
אז זה הצבע שהיא בחרה לעצמה
יש לך בעיה עם זה ?
אתה מנסה לפגוע בחופש הבחירה שלה ?
אתה כופה עליה את הכללים שלך איך היא צריכה להיראות ?
אלי
א' אני אשה ולא גבר
ב' אני לא חושבת שזה הבל הבלים. בשער עיתון מראים דבר "יפה" "מושך את העין". יש כאן מסר שבהיר הוא יותר יפה מכהה.
גם אם העורכים לא חשבו על זה באופן קר ומכוון, עובדה שהם בחרו בתמונה זו. הייתי מצפה מעורכים להיות יותר מודעים, וללכת יותר על אותנטיות. הרי ידוע שאחת הבעיות הכי גדולות של כל חברה או קבוצה מדוכאת, היא הערצת המדכאים ושנאה עצמית.
חופש בחירה מוכתב פעמים רבות על ידי נורמות. לדוגמא – חופש הבחירה של עשרות אלפי נערות צעירות להיות אנורקטיות כדי להיראות כמו דוגמניות.
סיסמת ה"שחור היא יפה " כבר התפשטה עוד לפני 30 שנה .
מה זה כל אמנות הראפ ושות'
להקפיד לשים משהו שיראה "שחור ואותנטי " בעטיפה נראה לי מגוחך .
מי קבע שדווקא שחור הוא יותר אותנטי מבלונדיני או להפך ?
הזוית שאתה מציג כאן מעניינת ואחשוב עליה
אבל
ולא כתמורה
תחשוב גם על שלי
תודה
לחתום בשם כלשהו .
אבל יש לך את החוצפה להאשים אחרים שעמלים בהתנדבות בגיזענות ודיכוי "מוסווה ".
טיעונים שלרוב מועלים בידי אקדמאים מדרגה ד' שמחפשים קידום ועושים את זה על ידי האשמות נתעבות של אחרים שהם גזעניים משום שהם מעיזים לכתוב כך וכך ולא כך וכך .
את מעלה טענות שמראות רק על הרצון להכתיב לאחרים את מה שנראה לך "כאותנטי ".
מי את שתקבעי מהו "אותנטי " אנונימית ?
יש לך דעה בעניין כתבי בצורה מפורטת ותחת שמך אבל אל תאשימי אחרים בגזענות מוסווה .
אני לא מבינה למה אתה כל כך כועס עלי. לא האשמתי אותם בגזענות ודיכוי מוסווים. הצבעתי על מצב שבו הגזענות קורית באופן לא מודע, דווקא לאנשים שסובלים ממנה.
שים לב לאופן בו שנינו כותבים, אני מתייחסת אליך ואל דעותיך בכבוד, ואתה משתלח בי.
למה?
מה בסך הכל אמרתי?
הצבעתי על נקודה למחשבה, שלדעתי יש בה הרבה. זה הכל. לא קבעתי כלום ולא האשמתי איש.
הדברים העוצמתיים ביותר הם הדברים אשר נתפסים כחלק מהעולם, שאינו נתון לדיון או לבחירה. ומודעות משנה את זה מאוד.
בכל אופן לרגע לא אמרתי שעורכי המגזין הם גזעניים.
נקודה אחרת למחשבה "
למה כולם על עטיפה חייבים להיות בעלי שיער שחור דווקא?
"משום שזה אוטנטי " את אומרת "
אולי יש גם מקום לגיוון ? ולא כולם חייבים להיראות אותו הדבר כמו אחרים ?
מנהל האתר נוזף במגיבה על כך שהיא כותבת בצורה אנונימית בעוד הוא עושה שימוש בשם סיפרתי 666
מעניין למה הוא בחר דווקא
במספרים אלה?
כנראה משום שהוא רואה עצמו מכשף
מר אשד נראה לא אחר מאשר הוזה
על הנאמר יש לך ? או שאתה מעדיף להתמקד בניבולי הפה ?
בכל זאת טרחת וניכנסת וקראת .למה לא לנסות להגיב לעניין ולעשות לעצמך רושם חיובי יותר מהרושם שאתה משאיר כרגע ?
[…] פרק 1 […]
[…] אתיופיה יש לי שני מדורים קבועים .אחד מהם הוא סיפור קומיקס בהמשכים על המלכה יהודית מהמאה התשיעית לספירה . השני הוא מדור בשם "הכה את […]
[…] המלכה יהודית הקומיקס […]
[…] קומיקס המלכה יהודית:פרק 1 […]
[…] אתיופיה יש לי שני מדורים קבועים .אחד מהם הוא סיפור קומיקס בהמשכים על המלכה יהודית מהמאה התשיעית לספירה . השני הוא מדור בשם "הכה את […]
[…] את הפרק הראשון בסדרה אפשר למצוא כאן […]
[…] קומיקס המלכה יהודית:פרק 1-2 […]