web analytics
קטגוריות
שירה

השיבה מאירופה: תשובה לת.ס. אליוט

 

ללי ציפי מיכאלי

 

המשוררת ללי  ציפי מיכאלי מפרסמת כאן בפירסום בכורה עולמי שיר שהוא יוצא דופן בנושאו :
במקום שיר געגועים לאירופה התרבותית המתוחכמת של המשורר הנמצא לרוב צערו בישראל הפרובינציאלית המפגרת כמקובל ( ראו כלל יצירתו של המשורר נתן זך ועוד מיליוני משוררים אחרים  שלצערם הרב מצאו את עצמם במזרח הבהמי  ונושאים כל חייהם  עיניים מוכות יגון  וגעגועים למערב הכביכול אוטופי  ) מיכאלי יוצאת מנקודת מבט שונה ולא אופנתית :

ללי ציפי מיכאלי פירסמה בעבר ספר שירה בשם שירי ללי ( הוצאת עקד ,1990) . היא פעילה מאוד בהפצת התרבות הגרוזינית –גאורגית בארץ וספרה הראשון אף  כלל פרט לשיריה גם מספר שירים בגיאורגית בתרגומה .
בעבר היא פירסמה גם תרגום של רומן גיאורגי  האיש העשירי של גוראם בתיאשוילי ( הוצאת חלונות ,1999)
ובקרוב יצא לאור ספר שירה שני שלה.
היא כותבת  על שירה :
שהיתי בדנמרק בשנתיים האחרונות והשהות בתחומי אירופה, מהיותי ישראלית, לא הייתה פשוטה לאור הכללים הנוקשים של האיחוד האירופי.
הייתי אמורה לצאת את תחומי אירופה מדי 3 חודשים ולשהות מחוץ לתחומיה למשך 3 חודשים. כמובן שלא עשיתי זאת ויצא לי פעם להישאר הרבה מעבר לשלושה חודשים המוקצים לי כחוק. כשיצאתי משם סוף סוף דרך מעבורת לגרמניה, משם לבריסל באוטובוס ומשם בטיסה ליוון, קיבלתי קנס של 1,200 יורו בגבול היווני ולמזלי לא הטביעו חותם של סילוק גמור מאירופה… משם טסתי לארץ וחזרתי מהר מאוד לדנמרק. העבודה לא איפשרה לי אחרת.
בקיצור. הרגשתי נורא.
לאחרונה קראתי מסה של
ת. ס. אליוט על מסורת וכישרון אינדיווידואלי ויצא לי שיר תלונה זה.

שיר תלונה לת. ס. אליוט

מאת ללי ציפי מיכאלי

ברוחי שלי אין
רוחה של אירופה המזוינת
ברוחי השלכות

התבדלות ממֵח הגֵן השיכור
בהייה בשרוולך המחופת
מרחיקה עול מַנוּת קרַב

ממתי היית בארץ קודש
ריחפת לוּגַם בשרביט
מלך השירה של המאה ה-20
ממַצֵא אינטר-רבדים של
fucking Europe
רוֹיאל אקספרס

חיטטת בכוך מחשבותיי
וספרת עד מאה
בטרם התחלת
לכתוב עליי
האִינְ-דִי-וִי-דוּ-אל.

20.10.07

ללי ציפי מיכאלי

 

טיהור

(התפרסם בגיליון 323 של עיתון 77 באוגוסט 2007 )
הָרְעָלִים נוֹשְׁרִים מֵהָרְקָמוֹת
רְעָלִים שֶׁרֻסְּסוּ בְּגָז
Agent Orange
אֲנִי מִתְנַתֶּקֶת מֵהַזֻּהֲמָה
וּמְאַפְשֶׁרֶת לַתָּאִים לְהִבָּנוֹת
Agent Orange
מֵחָדָשׁ עִם 4 לִיטֶר מַיִם
מְזֻקָּקִים וִיטָמִינִים וּמְלָחִים
Agent Orange
מֵחֲנוּת טֶבַע
שֶׁשָּׂם אֶת הַחִינָה הַשְּׁחֹרָה
Agent Orange
שֶׁלִּי וְאֶת שֶׁמֶן עֵץ הַתֵּה
בְּשַׂקִּית יְרֻקָּה כְּמוֹ עֵץ בָּאָבִיב
Agent Orange
שֶׁהֵנַחְתִּי בּוֹ מִתּוֹךְ הֲגַנָּה
אֶת הַמִּלּוֹן הַטֶּכְנִי שֶׁל הַנֶּפֶשׁ שֶׁמְשַׁקְשֵׁק אוֹתִי
Agent Orange
אֲנִי מְחַדֶּשֶׁת אֶת חַיַּי
Agent Orange
בְּחֹם שֶׁל 80 מַעֲלוֹת צֶלְסְיוּס וְחוֹוָה
זִכְרוֹנוֹת מִיַּלְדוּתִי הַסְּגוּרָה
Agent Orange
שֶׁפָּתְחָה לִי מִלִּים
שֶׁל פְּרָאוּת שֶׁאִמָּא לֹא
Agent Orange
תָּכְנִית הַטִּהוּר הָאִישִׁית
עוֹבֶדֶת לְחִדּוּשׁ עַצְמִי
Agent Orange
שֶׁל חַיַּי הָעֲקֻבִּים
הַשְּׂרוּפִים וּבוֹנָה נְתִיבִים
Agent Orange
בְּרִיאִים מִתּוֹךְ הִזְדַּהוּת
חֲלָקִים פְּגוּמִים
Agent Orange
נוֹבְעִים וְהָלְאָה אֶל
דַּרְגָּשׁ שֶׁלֹּא יוֹדֵעַ לְסַפָּר סוֹדוֹת.
1.5.06

קישורים רלבנטיים

ציייר אותי בוערת :שריפתה של רומא על פי ללי מיכאלי

ללי ציפי מיכאלי בלקסיקון הספרות העברית החדשה 

ללי ציפי מיכאלי בויקיפדיה 

הבלוג של ללי ציפי מיכאלי

דף הפייסבוק של ללי ציפי מיכאלי 

האיש העשירי בתרגום ללי ציפי מיכאלי

 

ירון ליבוביץ' על ללי ציפי  מיכאלי 

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

45 תגובות על “השיבה מאירופה: תשובה לת.ס. אליוט”

אני מכיר אותה מימי מישל העליזים בנווה צדק. היא הקריאה שם שירים והיה לה רומן סוער עם אורן פסו .
יום אחד היא עזבה את המקום בהפגנתיות ולא חזרה לשם יותר.

השיר הזה עילה למלחמת עולם שלישית.
ללי מסבכת אותנו.
אלי אתה מפתיע אותי, בטח שהיא חזרה. מי צריך תוצרת חוץ אם יש לה כאן גברים כמו צ'יקי???

את צאלה וגורמת לת.ס. אליוט להתהפך בקברו ולשמוח שהוא כבר מת ולא צריך להתחרות ביצירה מופתית זו. גורו לכם משוררי אירופה ונמשיו של זך -הללי כובשת את הפסגות באחת.ורק שלא ידקור לה בישבה על הקצה העליון של השיר.שפר גורלו של בעל האתר שזכה לבפרסום בכורה עולמי של המאסטרפיס. לעולם לר תכתב עוד יצירת מופת שכזו. -ואולי טוב שככה לבל תוצמת באחת מחמת הקנאה והרגשת האפסות רוח השירה אצל הבריות הקטנות.

כמי שמכיר את שיריה של ללי ואת הדמות המופלאה שנקראת ללי, מצפה לה עתיד אדיר ומסקרן לנוכח הכישרון שעדיין לא הוערך מספיק בישראל,ולנוכח ספר השירה השני שיצא בקרוב – ספר מדהים שהייתי ממליץ לקנות. חובה בכל בית.
השיר על אליוט הוא רק דוגמא קטנה למה שללי המופלאה עומדת לפרסם. זמן וסבלנות הם מילות המפתח וללי בסיבוב הבא תנצח.
עלי והצליחי מוכשרת שכמוך!!!!

קאמי התכוונת לגברים כמו גבריאל מוקד?
למיטב ידיעתי ללי הודיעה קבל עם ועדה שהיא מתנזרת מגברים
היא שוכבת רק עם רוחות

ללי תקעה לאירופה בדיוק איפה והיכן שצריך. פשוט נמאס מהסנוביזם האירופי המתנשא. מהאינקוויזיציה ארוכת השנים ושנאת הזרים שלהם. די מספיק העם שלנו נרדף על ידי אירופה גם כך!! הגיע הזמן שמישהי כמו ללי תעמיד את אירופה המתיפיפת במקום כולל את הפלג הסהרורי של ארגון המרצים הבריטי שעדיין רוצה להחרים את ישראל…
אלי הבאת לנו כרגע מישהי שמעמידה את הגאווה שלנו איפה שהיא צריכה להיות.
ישראל לא צריכה להתביש בעצמה באירופה נהפוך הוא אירופה היא זו שצריכה להתבייש בעצמה בכל הקשור בישראל וביחסה לזרים בפרט!!!
הקסנופוביה האירופית גובלת בטירוף שמזכיר את ימי גרמניה בשנות השלושים.
קסנופוביה = שנאת זרים.
ללי יקרה המשיכי לכתוב יפה, ישיר וטוב.

רחל

כנגד הקסנופוביה האירופית שצריכה להתבייש נעמיד בגאוה את הסובלנות המוסלמית הנאורה? את אהבת האדם והדימוקרטיה הסינו-רוסית.או אולי את ההסתגרות בתוך עצמנו היהודית בחירת-העמים. מאחר ואבדתי את המילון הטכני שללי שוררה עליו התקשיתי להבין גם את רחל.

לא מתפעל כל כך מהפתיחותה אירופית ולא מזלזל בכל כך במוסלמים ובסינים .
בזמן שעמי אירופה הנאורים ביצעו מסעות צלב גנוסיידיים המוסלמים היו מופת של תרבות וסובלנות .
ולך תדע אולי המוסלמים יחזרו בעתיד הרחוק להיות שוב מופת של סובלנות ?
כפי שהדברים נראים היום לגבי אירופה בכל אופן הרי היבשת הנערצת הזאת עומדת לשקוע בעתיד הלא רחוק למצב של סיניליות עם הזדקנות אוכלוסייתה ועם הופעת האוכלוסיות השונות של מהגריםש מן הסתם יגרמו שם לבעיות פנימיות עצומות .
העיתונאי רלקויר פירסם עכשיו ספר בשם THE END OF EUROPE
שבו הוא קובע ששקיעתה של אירופה לא רק שהיא בלתי נמנעת היא כבר החלה עוד לפני שנים .
והתזה שלו נראית כמשכנעת למדי .

ממכירת ספרו לאירופאים. המוסלמים מעולם לא היו סובלנים. האיסלאם כפה עצמו על הנכבשים בכל מקום.לא היו צדיקים יותר ולא פחות מהאירפאים. לא העבר מטריד אותנו,גם לא העתיד הרחוק שאיננו יודעים מה יהיה בו [ועיין 1984] אנו נמצאים בהווה -מתמשך- למרות שלא קיים בעברית שלנו. האיסלאם והמהגרים המוסלמים הם הגורמים העיקריים לבעיות הפנימיות העצומות, ,וכב' מוזמן לטייל באירופה ולהיווכח בכך במו עיניו. פסילת פרחי התרבות-הנימוסים על צביעותם אינה הופכת הפוסלת לנעלה יותר.

שקיעת אירופה-שלא קראתי,מאחר ונבואות סופן להתבדות- לבין שירתה העילאית של ללי לעורך האתר ולמגיבים הנכבדים פתרונים. אני לא מצליח לעקב אחרי הפיתולים…

מחליט מה רלבנטי ומה לא .וגם פיתולים מפותלים שונים על שקיעתה הברורה של אירופה המערבית כמזרחית כתרבות הם בהחלט רלבנטיים לדיון כאן.

ואגב למי שמעוניין הנה פרטים על ספרו המצויין של לקוויר ( שברובו אפילו אינו נבואה אלא פשוט תיאור מדוייק ומצמרר של המצב הנוכחי בשטח באירופה של ראשית המאה ה-21
הספר באמזון
http://www.amazon.com/Last-Days-Europe-Epitaph-Continent/dp/0312368704

ראיון עם לקוור על הספר
http://www.laqueur.net/index2.php?r=5&rr=0&id=58
ומאמר על הספר שבכל זאת מנסה להיות אופטימי אבל לא לגמרי מצליח
http://www.opinionjournal.com/la/?id=110010144
ספר ששווה בהחלט קריאה פוקח עין ממש על אירופה דהיום.ניתן למצוא בסטימצקי איפה שאני מצאתי אותו .

האחרונים שלך על שקיעת אירופה מצאת בשיר המסכן שזכה אצלך להופעת בכורה עולמית [ואולי גם חד פעמית] כארפאד צאצא לערפדים אני מודה בעליונות תובנותיך. מגילוי הצאלה ועד ללי יש תקומה לשירה העברית החדשה

שמצאתי את התובנות בשיר ,יותר נכון לאמר שהוא פשוט שימש כטריגר להשמעת התובנות הנ"ל שעלו במידה רבה בהשפעת הספר המצויין ( אבל בהחלט לא רק הוא ).

שגרמו לצונאמי בעברו השני של כדור הארץ , רק לא ראיתי בעוורוני הספרותי ששירת הללי היא טריגר שכזה לחזון שקיעת אירופה. ובפריחת השירה העברית על פסגות הרים גבוהים בצל הרחב של הצאלות למיניהן נתנחם וננוחם.

הצעה:
במקום להשמיע שוב ושוב הערות לא רלבנטיות שחוזרות על עצמן שמנסות להראות על חוש הומור בלתי קיים למה שלא תשנס את מותניך ותנסה להסביר לקהל מה בדיוק לא מוצא חן בעיניך בשירתה של ללי או למה היא כל כך גרועה ?
כדי שנדע שכבודך אכן מבין משהו בשירה
. או שמה זאת משימה קשה מידי בשביל כבודך
כל אחד יכול לתקוע הערה מרושעת או שתיים לא כל אחד מסוגל להסביר מה טוב או לא .האם אתה מסוגל לזה?
אחרי הכל אנחנו כאן בשביל אתגרים אז למה שלא תנסה ?

כלל בשירה,והודיתי בכך. אני חייט אני. תן לי זנב עכבר ואעשה לך ממנו מעיל פרווה,עינים ינקר. אבל איך אעשה לך שרוך נעל אם אפילו שערה מזנב העכבר לי לא נתת?

אינך מבין על מה אתה מדבר .
אז שתוק .
אילו לכל הפחות היית מגלה איזה שהוא הומור בהערות שלך אבל הן חסרות הומור,בגשש אתה לא תהיה החבר הרביעי .

אבל הצעתי בעינה עומדת כתוב לקהל מה כל כך מצחיק אותך או מעצבן אותך בשיר שאתה כותב עליו בכזה לעג. . .
והשאלה היא :מה הבסיס ללעג הזה שלך ?
אבל סתם לתקוף שיר בלי להסביר על מה ולמה ?
יש בזה משום חוסר נימוס
אתה יודע מה : אולי תראה לנו מה לדעתך הוא כן שיר טוב ?
כבודך מוזמן לחוות את דעתו .

רעם אביב מעל להרים רחוקיפ
הוא אשר חי -מת
אנחנו שחיינו – מתים
בקרטוב סבלנות..

מוגש לזיהוי בנימוס וללא קורטוב לעג למנהל האתר שהשלטר בידו

שאלתי מדוע אתה חושב שהשיר שלו אתה מנסה ללעוג בכזה חוסר מוחלט משווע כזה של הומור הוא גרוע ואם כך מהו לדעתך הוא שיר טוב

האם אתה מסוגל לענות על השאלה שנשאלת ?

ואל תנסה לענות בשאלה אחרת אם הבאת שיר הסבר לציבור מדוע אתה חושב שהוא טוב כדי שנדע אתה בכלל יודע על מה אתה מדבר ולא העתקת שיר מאיפה שהוא בלי להבין לגביו כלום . .
הבמה לרשותך מר רפי קדימה נסה או ללמד אותנו או להצחיק אותנו

אשרי המשורר שאתה מגינו ואיש חסדו.
אתה כועס – זה סימן שדרכתי על היבלת הנכונה., אני מאוד נהנה לגלוש באתרך אבל עושה את זה זמן קצר מאוד, חוששתני שאיני איש תרבות יושב בתי הקפה שלך ולא מאומרי 'מה יפית' לך. את חוש ההומור הגרוע שלי [אגב איך ידעת שנפסלתי לבחינות בגשש?] אני הבאתי מהבית.אין לי אחר.האם לך יש הומור? מסופקני -והוכחות כעסך בשטח. ארחם עליך ואפגין בורותי – השיר שציטטתי הוא של תסאליוט ,אתה קראת אותו? בודאי איך יכולתיח לפקפק.תשובותי שלי מדברות בעד עצמם,אם לא הבינות עד עכשיו קרא שנית.

לא שמעתי לא על השיר ולא המשורר שהזכרת .
ולמרבית הצער אינני מוצא בו שום דבר מיוחד הראוי לאיזכור אולי בעיה של התרגום אם זה אכן תרגום ואולי בעיה של המקור . .
אבל אני מזכיר לך :
עדיין לא ענית על השאלה
שהיא : מה מצאת כל כך מצחיק ומטופש בשירה של הגברת מיכאלי כאן .
אולי תאיר את עינינו הבורים בממלכת השירה ?

אלה הם דבריך שלך!!! קרא שוב מה שכתבתי בפוסט הראשון שלי אי שם למעלה. מצטט מהזכרון – שירה נשגבה, המעמידה בצל את שירת הצאלה וגורמת לת ס א אליוט [קראת אותו?] לשמוח שהוא מת וקבור באדמת אירופה השוקעת מאיפוא לקחת ולמה שמת בפי מילים שחלילה לי לאמר…להיפך עוד קינאתי בך על הזכות החד פעמית שנפלה בחלקך, לפרסם אותו בבכורה עולמית,לא אירוע שבכל יום.. וביננו, תסביר לי,לנו מה אתה מוצא בשיר הנ"ל וכנגד כל מה שתמצא בו שים שלילה קטנה. מראה נגטיבית, ואולי נצחק ביחד.מובטחני שבתקומת השירה העברית במזרח הפורח נעלוץ.

משותפים נוכל לנצח בפוסטים כאן את הפוסטים של הצאלה תומכים ומתנגדים מוזמנים להצטרף, ואם יהיה קצת דם…. טוב….בשביל זה אני כאן…..

האנשים לא מביטים זה בפני זה
הרכבים חולפים חותכים את
רחובות השמחה שהפכה שוטה ומיללת
ומבחנן של המילים עכשיו אחר משהיה
דוקר ותובעני.

אינך יכול להגיד שום דבר על השיר .
לחיוב או לשלילה .
אתה משמיע הערות כביכול מתוך הבנה עליונה על נחיתות השיר אבל בדיעבד מתברר שבעצם אינך יודע להגיד עליו דבר.
כמו ילד שמנבל את פיו על תמונה שאינו מבין.
תודה מר רפי אני לא אשאל יותר על חוות דעאתך בענייני שירה משום שאין כזאת.

הסכת רעי,אל למחר תדאג
נצל חייך,התרונן וצחק
מחר הלך נלך מפה לפגש
את אלה שכבר היו לאבק.

שיר הוא מקבץ מילים שכותבו טוען שהוא שיר.
טענה זו איננה מחיבת את הקורא, שזכותו -עפ"י מגילת הקורא של פנק אפילו לא לסיים קריאתו.די לי אם להבא לא תמחק את ביקורתי -אם תהיה לי כזאת תלוי באשר תגיש לשולחננו–חוששתני שאתה מתגלה בצורה לא יפה בהשמצותיך. אותי ובעבר כבר מחקת את בקורתי.כמנהל אתר המצפה לתגובות עליך להסכים שיהיו תגובות שלא ימצאו חן בעיניך, ויפקפקו בכושר השיפוט שלך.

נכתב ללא טיפה של הומור עם נימוס מתבקש

אינך כותב שום ביקורת ועד כה לא התגלית כמסוגל לכתוב אפילו ביקורת רצינית אחת .
להוציא כמובן כל אותם ניסיונות בלתי פוסקים להיות מצחיק .
אם הייתי כותב ביקורת רצינית היית מוצא שאני משיב לך ברצינות .
אבל נניח לזה בבירור הויכוח איתך לא יביא לשום תוצאות .

השיר על ת ס אליוט היא כתיבה גברית במובהק. האם למר אלי יש קשר מסוגי הקונספירציות המאפיינות אותו בזירה הספרותית?

אתה 'נשמע' כמו אחד שגילה שהוא יכול להגיב באינטרנט ומתלהב מהשנינויות של עצמו ברמות מטורפות.
האם ייתכן שיש אחוז קטנטן של צדק בדבריי?

יואב,
תפתח מועדון מעריצים של ללי ורשום אותי ברשימה.

דוד אבידן התכתב עם שירו המפורסם של אליוט בשיר "בעניין אהבתו האומללה של ג' אלפרד פרופרוק"

יום אחד תבואנה התבונות המפוכחות להעירנו
מתנומתינו הכבדה והשוטה, כאילו מטחי-תותח
בבוקר שבתון בהיר מאוד. אז אחרינו
תיסע אהבתו האומללה של אלפרד פרופרוק אל ערינו,

אבל שירינו ימאן לקחת ולהילקח,
וזה יהיה סימן מובהק לנעורינו.

לא כל כך חשוב מה מניע אותי – חשוב מה אני אומר, אם אתה חושב שאתה צודק – למה לך הסכמה של הזולת? ואם אתה מפקפק בדבריך – למה לך לאמרם?
לא כל כך הבנתי ממך לאיזה מדברי התכוונת, אני ממש שמח ששמת אליהם לב והיו כל כך חשובים בעינך עד שטרחת להגיב.
בתחיית המגיב העברי ננוחם,, ונזכיר שיר הוא שיר כאשר המשורר קורא לאסופת מילים שיר. ואם יש מי שנותן לו עוד במה, מה עוד יכול המשורר לבקש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × three =