web analytics
קטגוריות
ספרות פופולארית

חייה המסתוריים של צאלה כץ

חייה ומותה של צאלה כץ משוררת שמעולם לא התקיימה אלא בדיה הייתה.

האם זאת צאלה כץ?

 

דיווחים ממקורות שונים מספרים   שהמשוררת צאלה כץ נפטרה בערב יום הכיפורים מסיבות לא ברורות ומסתוריות.

צאלה כץ הרבתה  להגיב באתר זה והייתה לי איתה התכתבות קצרצרה.

אולם ככל שאני בודק את העניין אני תמה.

אינני מכיר את צאלה כץ    מעולם לא פגשתי אותה ורוב האנשים שאני מכיר לא פגשו אותה גם הם .

לפוסטים שלה יש איכות מיוחדת במינה שקשה להצביע עליה אבל בקצרה הם עושים רושם של מתיחה, כל אחד מהם .

האם  המדובר בדמות "בשר ודם " או האם המדובר בדמות בידיונית שהומצאה במיוחד עבור הרשת?

מעין מתיחה מתוחכמת מאוד ? וארוכת טווח ? .

כמדומה שהתמונות הקיימות ברשת של המנוחה מצביעים על כיוון זה.

אם יש מישהו שפגש בה בחייה ויכול לאשר את עצם קיומה העצמאי כדמות פיזית שאינה שייכת לעולם האינטרנט בלבד הוא מוזמן לספר על כך .

.  אם אכן המדובר במתיחה מסוגה של ז'וסטין פרנק הידועה לשמצה זה בהחלט מראה על היכולת של הרשת לעצב מחדש את הבנתנו את העולם הפיזי שמסביבנו .

בכל אופן בין שהייתה קיימת ובין שלא הייתה קיימת אין ספק שצהלה כץ הייתה חיה הרבה יותר, ברשת,  מאשר רוב המשוררים והיוצרים  .

ראו גם :

צאלה כץ מתה?

 

רועי ארד סופד לצאלה

יובל בן עמי על חייה ומותה של צאלה כץ

צאלה כץ תמונה.

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

120 תגובות על “חייה המסתוריים של צאלה כץ”

אלי, אתה כל כך תמים צאלה כץ היא דמות פיקטיבית פרי הלצה הכתיבה שלה/ו גברית וזו סתם התחכמות. חבל שהעלית את התמיהה.

הלצה אולי ,אבל כתיבה גברית דווקא ?אין אפשר להבדיל בין כתיבה גברית ונשית ?
בהחלט יכול להיות שאת צהלה כץ כתב גבר אבל אני לא רואה איך זה יכול להיות כל כך ברור מהכתיבה .
סיפור:סופר המדע הבדיוני רוברט סילברברג כתב פעם שהוא יכול לקבוע בוודאות שסופר מדע בדיוני מסתורי בשם "ג'ימס טיפטרי הבן " הוא גבר על סמך סימנים ידועים בכתיבה.
בדיאבד התברר שזאת היתה אישה בשם אליס שלדון
.מוסר השכל :
לעולם אינך יכול לדעת באמת אם הכותב הוא גבר או אישה למרות כל הטענות כנגד .

דווקא יש אחת כזאת בתל אביב, ויש לה טלפון קווי וגם סלולרי (ומעניין אם זו היא, או מישהי שגנבו לה את השם, כמו שאבי לן עשה פעם לאיזה שכן מהעבר).

ומטומטמת לגמרי, הייתי עצובה על מותה, ממש עצובה
עד שהבנתי שזו מתיחה מטופשת של מלך המוקיונים, הלץ של השירה, שלא אומר מיהו, שנהנה כנראה לעשות צחוק מאנשים, בשם הרישיון המשוררי לפקטב דמויות ולעשות אמיל אז'אר לכולנו

למי דומה צאלה כץ? למי? ממממ

העיקר לסחוט מאיתנו תגובות של צער אמיתי, ולגרום לנו להרגיש מטופשים וחסרי חוש פוסט מודרני לזיהוי בדיות ספרותיות

הערך באנציקלופדיה הוא מומצא, אבל המשוררת הייתה קיימת. ראיתי אותה מופיעה בפסטיבל שדה-בוקר בשנה שעברה וגם החלפתי איתה מספר מילים.
חוץ מזה, חפשו בגוגל צאלה כץ או צאלה כץ סוחמי. מניתי עשרה הספדים שונים לפני שהפסקתי לחפש. כולם פיקטיביים? נו באמת.

אין לי מושג אם זה שם עט או לא, אבל מדובר באשה, ללא ספק. חיפשתי קצת וגבר לא היה כותב שורה כמו:

תפוס אותי בהיקפים
למד אותי שליטה

או שיר כזה:

חור

חור גדול נפער במבנה
בין שורות הבניינים
בטלויזיה.
האחיינית שלי מביטה בו
ומחייכת אליי
חיוך חסר ארבע שיניים קידמיות
רווח גדול ופרוץ
חורבן בין שורות שיניה הלבנות הסדורות
במקצב יציב.
היא מבקשת שאקרא לה את
"קריוס ובקטוס"
לוחמי גרילה
של גי'האד העששת.
מהיום אמנע ממתוקים.

המשפט:

"תפוס אותי בהיקפים
למד אותי שליטה "

הוא הכי גברי שיש
פנטזיה רטובה של כל גבר
אישה בחיים לא הייתה כותבת את זה

שהוא הראשון להודיע על מותה להספיד לה בכזה פאסון.
אגב אלי תגיד מה זה אומר על עולם כתבי העת האלה -מעיין/כתם ועוד…
הרי כולם בוחשים בתחת של השני , ומשוררת סתם שכזאת כובשת את כל הפינות הכוכבים האיזוטרים,וכל כולה יחסי ציבור ריקים מתוכן אז מה שמעיד על כביכול התוכן שגם אתה טומן ידך בו, הזהרו ממשוררי דמה, גיבורי תרבות סוג ז' שהומור והדאחקה חשובים להם יותר מהתוכן.והחבר'ה הוא עיקר מעשיהם עד שהם משתלטים על כל חלקה טובים נלקחים ברצינות יתרה ומארגנים לחברה ביאנלה
אגב אשד ,מזכיר לי איזה משל, תבדוק טוב את מי אתה מכתיר

ומה עכשיו? אם אני אטען שאלי אשד מומצא באיזשהו אתר ואנשים שלא מכירים אותו לא יכירו את האתר, אז זה עושה אותו מומצא?

צאלה היתה אדם טוב, אמנם לא קל, אבל אדם באמת טוב. מעבר לזה, היא היתה משוררת נפלאה ואהובה. כל מי ששמע אותה היה מתרגש. היו לה מעריצים בארץ וגם בחו"ל.

לערבה שמכפישה את המתים: צאלה ז"ל אמרה פעם שהמטרה היחידה של השירים שלה זה להוציא לשירה המיושנת את מה שתקוע לה עמוק בתחת. אז לא הבנו את כוונתה, אבל היום אני מבין שהיא דיברה עליך, ערבה.

צאלה ז"ל לא אמרה שזאת המטרה היחידה אלא שאחת השאיפות שלה היא להוציא לשירה המיושנת את מה שתקוע לה בתחת.

החוכמה שלה חסרה לנו כאן. יהיה זכרה ברוך.

ראיתי אותה מקריאה את השיר על מנשה נוי (כוס – אמק, כוס-אמק), שהיה היסטרי בעיני, אבל היא הקריאה במלא פאתוס. אחרי הארוע הזמנתי אותה ללכת לשתות משהו (אני חתיכה) והיא התלוותה אלי. האלכוהול פתח אותה וגיליתי שהיא בחורה ממש מצחיקה במציאות, למרות הדימוי הממש כבד שהיה לי עליה. מאוד הופתעתי לשמוע על מותה, אבל הוירוס הזה במסנג'ר באמת היה קטלני.

זה אולי מצחיק בעיניך, אבל גם אני נדבקתי בוירוס הזה והייתי צריכה לעשות שחזור מערכת כדי לחזור למצב סביר. ולמרות זאת ירקתי דם איזה שבועיים. וכולם צחקו עלי.

חבר'ה,
צחוק בצד ואולי תאורית הקשר הזו מצחיקה (בצהריים אמרו אצלנו שצהלה כץ ממוצאת וצאלה כץ היתה אמיתית), ונכון שצאלה ז"ל היתה רוצה שנישמח, אבל תנו כבוד למנוחה.

טוב, סליחה, אתה צודק מוטי.
אבל ממש חשוב לי שידעו שצאלה כץ היתה אדם בשר ודם ואפילו אדם מצחיק. היא לא היתה חברה שלי או משהו, אבל עדיין זה נראה לי אבסורדי לפקפק בקיומו של מישהו.

אנשים מפזרים עשן מסביב. קורה, אנשים מתאבדים. הייתה דכאונית מזה שנים. כמעט ולא היו לה חברות, וגברים בעיקר ניצלו אותה. הייתה מתבודדת ושקטה. אישה קשה.
ואעפ"כ אני מסכים עם חבריה לעבודה, שבאמת הייתה בחורה טובה, צעירה לגילה הן במראה והן באופי, שרצתה רק לשמח ולרצות.
היא הורישה לנו יצירות ועצם ההתעניינות בה (חבל שלא בודקים לפני שקובעים פיקציה) היא כבר נצחון גדול שלה.

מודה,ברעד בלתי נשלט כתוצאה מפרצי צחוק מוטרפים [שימו לב לאוצרי הלשוני] שמאז קריאת הערך באנציקלופדיה ועד עכשיו מועד קריאת התגובות לא צחקתי כמו שאני צוחק עכשיו. בבנית המקדש ננוחם על אבלינו הכבד.וחבל על דאבדין שלא היו קיימין כלל.

לא ברור לי מהו ולמה הוא סימן ה= שאחרי שמי ומיהו אתו יהודה ויזן שאני שווה לו. ואשמח להבהרות שיפתרו התעלומה שתדיר שינה מעיני הדומעות מצחוק היסטרי קודם. אז למישהו בתחינה אנא הסברים ברחל בתך הקטנה,וכל אחיותיה…

מי כתב
"זיין אותי בעמידה
הכנס לי שלא אדע איפה אני"
?

רמז:
""ציפור מה את מזמרת
מישהו אחר
מזמר מגרונך
מישהו אחר
חיבר את שירך
שר בבית
דרך גרונך…"

זו בדיחה של אידיוט, ומי שמסכימה לשכב איתו הא טיפשה. אני מציעה לכל הבנות בעיר לא לשכב עם צ'יקי.

סיקרן אותי העניין הזה…
למה אלי קורא לה "צהלה" ובכל מקום אחר כתוב "צאלה"? האם זה מכוון? קיימת או לא?
ניסיתי לברר עם חבר שמקורב לגורמים מקורבים. הוא בירר בשבילי ואמר לי שהיא קיימת ויש שמועה שהתאבדה. ידידה שמקורבת לגורמים אחרים טענה בהחלטיות שאין בחורה כזאת.
מעיון באתר שלה אפשר להגיד בודאות שיש מישהי כזו. יכול להיות שצאלה הוא רק שם כיסוי. חסרים מקרים של אמנים שונים שמנסים לכתוב כמישהו אחר? כנראה שיונה וולך היא לא. יש שירים שלה שיש בהם משהו ויש כאלה שלא הייתי מגדיר כשירים בכלל. מצד שני, מי שמני להגדיר מה שיר ומה לא? קטונתי. בכל אופן, יש לה באתר רפרטואר די מרשים של שירים ושאר ירקות ויש לה אובססיה להבאת איזכורים של שמה מכל כתבה או טוקבק זניח.
המסקנה שלי: אני לא יודע אם יש לה קבר אבל היא בטוח חיה באינטרנט.

אני מתעלם לרגע מהרפי/יהודה הזה ומאמין למספר הלא מבוטל של מספידים, אבל בכל זאת שמתי לב לפרשה לא פחות מעניינת.

באתר של אסי סיקורל מצאתי את ההפנייה הבאה:
http://www.notes.co.il/assi/27053.asp
מסתבר שיש בלוג, שבאחד הטוקבקים נטען שהוא נכתב ע"י אותה צאלה כץ.
הבלוג הזה, עודף מוטיבציה שמו, היה בזמנו פופולרי מאד (והיה מאונדקס באגרגטור המוביל דאז, וובסטר) ויום אחד הפסיק במפתיע להתעדכן.
אותו טוקבק טען שצאלה הפסיקה לכתוב אותו לאחר שערן בילינסקי חשף את שהיא העומדת מאחורי הבלוג.

יש למישהו פירוט?

ביום שני הקרוב יתקיים ערב במלאות 30 לפטירתה של צאלה. הערב מאורגן ע"י אדם שאיני מכיר בשם אהרון דסקל והוא שלח למוזמנים (הארוע אינו פתוח) מספר הודעות דואר אלקטרוני. אחת מהן מכילה רשימה של אנשים שספדו לצאלה.
יהי זכרה ברוך.
דיוויד

http://monocrave.blogspot.com/2007/09/blog-post_26.html
http://goodonion.blogli.co.il/archives/77
http://yael.blogli.co.il/archives/143
http://www.snunit.k12.il/htbin/bbsnunit/shireshet/bbs.cgi?forum=poetry&task=show_msg&msg=4387
http://notes.co.il/roy/37081.asp
http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1089699
http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=98019&blogcode=7518011
http://mekusharim.co.il/news_read.asp?tid=106758
http://cafe.themarker.com/view.php?t=153873

אני שונא ספאם וביקשתי מכתם להעיף אותי מרשימת התפוצה שלהם. למרות זאת הם המשיכו להפציץ אותי בשטויות שלהם.
יום אחד הגיעה (בטעות?) תכתובת רומנטית בין יהודה לצאלה אליי ולדעתי אל הרשימה כולה.

יתר על כן, בפסטיבל השירה שארגן יהודה, בארוע המרכזי (שישי בערב) צאלה הייתה הכוכבת המרכזית (לא הייתי, אני אומר על-סמך סיפורים של אחרים שנכחו שם). בתור מארגן הפסטיבל, יהודה לא יכולה היה להמנע ממפגש עם צאלה.

נוסף על כך כמובן הגליון שלהם שהוקדש לה.

התאוריה שלי היא שצאלה ביקשה מיהודה שאם תמות הוא יפיץ עליה שמועה שהיא מעולם לא הייתה קיימת. מתאים היה לה.

ומרב מאבק -היתה או לא היתה-אשת המיסתורין מלכת השירה- ניתזו טיפות המים לכל עבר והכפית יבשה. נסתם הגולל על מעיין היצירה. דממה אכזבה. גם אני כתבתי פה שירה..

ואולי יגלה מאן דהו את אזני מיהו זהנ אותו יהודה- אני רחוק כל כך 'מאנשי התרבות' של אלי שלנו….

אתה ועוד כמה שכותבים בסגנונך חשבתם שיש משהו בתאוריה של אלי. אנשים אחרים העמידו אותו על טעותו וסיפקו שלל הוכחות לקיומה.

בוא תצא גבר, תודה בטעותך, ותמלא את הכפית מחדש. דווקא נראה לי שלא מעט גולשים חפרו ביצירתה של המנוחה ואולי לכך היא (ואתה? ויהודה?) כיוונה.

עם צ'יקי ועם יחזקאל נפשי ועם עודד כרמלי ועם ויזן ועוד ועוד. אבל חרא של משוררת. זה שהיא מתה עושה אותה מקסימום למשוררת גרועה מתה ולשרמוטה טובה מתה

על מה הדיון??

מודה ומתוודה מעולם לא שמעתי השם הנ"ל עד שלא נתקלתי בו בנקרופיל? של אלי שלנו. מתוך שעמום הצצתי באנציקלופדיה ואת התוצאה העגומה של פרצי הצחוק שתקפוני תמצאו כאן. למזלי אני לא שייך לאלה שאלי מכנה 'אנשי תרבות' לא יושב בבית קפה לא מבקר בסלונים הנכונים,לא קורא הכתבים האיזוטרים החשובים של ביצתנו. ולא אכפת לי אם חיה ואם מתה אם נולדה ואם רק משל הייתה. צחקתי כדבעי, וכל שעשיתי היה לקרב סיכה לבלון אם יצעק אי סימן שיש לו קול.

הרוב המוחלט של התגובות פה הן תגובות "מטעם" שנועדו לפמפם את המיתוס המגוחך. בהתחלה זה היה נחמד לראות מישהו משתמש בפסבדון והופך אותו למשוררת אמיתית, אבל להודיע שהיא מתה ואז לנסות ליצור מיתוס כאילו
היא היתה באמת. ובשביל מה? בשביל ההומור שלכם? בשביל לדעת שהצלחתם?

הנה כמה הוכחות פשוטות:
על כמה משוררים בשנת 2007 יש ויכוח אם הם אמיתיים?

איך בביצה התל אביבית בה כולם מכירים את כולם – יש רק תמונה אחת של 'צאלה' ובה מופיעה בחורה עם פאה ומשקפיים? לא מחשיד מעט?

כל ה'הוכחות' לקיומה מצביעים על פוסטים, בלוגים, ושאר ישויות אינטרנט… דא…

אלי – אתה? גם אתה כל כך פתי?
יש פה מקום לשאלה?

די כבר, זה ממש לא מצחיק ואפילו מקומם.

זה שאתה מצאת רק תמונה אחת וחושב שיש בה פאה זו בעיה שלך.
זה שלא הזמינו אותך לערב לזכרה – זו גם בעיה שלך.
צא מזה, היו מספיק הוכחות.

וחבל לקרוא לעצמך בניקים אחרים, הנושא ננעל כבר יותר מפעמיים. מדהים איך יש פלאן איי לומר שהיא לא קיימת, ואז פלאן בי שהיא שכבה עם כולם, ועכשיו אתה בצעד ייאוש – פלאן סי.

ברור שאתה בעל אינטרס, אז שב בשקט.

רוצים קצת אקשן ורייטינג. האמת והכבוד למתים הם משניים מבחינתנו. וגם לראות עד כמה הצדקנים יענו לנו. בחייכם, אבירי הצדק יפי-הנפש, תנו לנו לכתוב שקר מבלי לתקנו. מה יקרה? העולם ייחרב? המשפחה תיעלב?

ציפי – בואי תפתרי את זה ותעלי תמונה של צאלה לאלי אשד.

וכן, היא לבשה פאה, אני ראיתי אותה ואני גם יודע מי נמצאת מתחת לפאה ואם תתעקשי אני אעלה לעומתך תמונה שלה.

בעבר היה לו בלוג בישרא עם שירים של צאלה, כך הכרתי אותו/אותה.
אצלי בבלוג מופיעות כמה תגובות שלו,
האחרונה בינהן בראשי תיבות א.ד.
——————————————————————————–

א.ד. , 17:34 25/12/2005:
חיממת את ליבי. גם אני אהיה כאן נסתר. בכל מקרה, מדובר בשיר של צאלה כץ:

עצים

העצים מנצחים את השירה
ואת הזיכרון
הם אינם כמו
הם אינם
ולכן אוכל להימלט לתוכם
ולהסתתר

ואחריה תגובה עלומה "לדעתי אהרון דסקל הוא רק שם-עט של צאלה כץ."

חושב שהוא מייתר את כל ספרי השירה שיש לי. ואני מוכרח לתת לכם משהו -מתגמד בהרבה לינוכח יצירת המופת העצית הנ"ל
"יוצר לא ינפץ -גם אם שכור ישכר
גביע-חן כליל יפעה אשר יצר"…. אבל אולי בכ"ז מן הראוי היה לגנוז את שיר העץ?

בעקבות החשיפה של המתיחה באתר זה הופיעה ההודעה הנ"ל באתר של צאלה:

צאלה כץ היא דמות בדויה המנוהלת ע"י קואופרטיב אמנים ומשוררים. בראש הקואופרטיב ניצב המשורר, הזמר והמלחין הישראלי א.ב. דן. יחד עמו משתתפים עשרות כותבים אשר מעדיפים להישאר בעילום שם. צאלה נפטרה לאחרונה לאחר שטבעה בביצה התל-אביבית. סיבות האירוע עדיין נחקרות אך יש המייחסים את הטביעה לוירוס מסתורי בו לקתה צאלה לאחר שיחה בתוכנת מסרים מיידיים. תודה רבה לכל הכותבות והכותבים שתרמו שירים, אתם עדיין מוזמנים לשלוח אותם. תודה לכל אלו שעזרו לנו להעמיד צאלות לאירועים ואירועים לצאלות. נבקש סליחה מכל מי שנפגע/ה או חש/ה מרומה מן העניין. הכל לשם האמנות, ועדיין חשוב שהאדם יקדם לאמן.
אהבה. שירה. חופש.
צאלה כץ
כמתחן בפני עצמו
ברכותי למתחנים המוכשרים ( ועלי להודות שלא חשבתי שהמדובר בקולקטיב חשבתי שהמדובר בשניים שלושה אנשים לכל היותר ) .

לא ידעתי מי העומד בראש אותו קואופרטיב. אני קצת בשוק מזה שזה א.ב. דן. כלומר, היו שמועות לגביו, די מזמן, אבל תמיד הדפו אותן לכיוונים אחרים.

זה היה מדהים שאני וידוע לי על אחרים, שתרמו מבלי לדעת מי המנהיג. הערצתי את הטוקבקים של צאלה.

א. ב. דן, מסיר בפניך את הכובע.

נו , בוקר טוב נחמה …

עכשיו כולם מתעוררים ??
הרי היה ברור מאז ומשמועות שצאלה היתה בן …
ואם כבר ב. אז א. ב. ד.

והעיר ובה ביצה
צהלה וצמחה
על צאתה של צאלה
מתוך האפלה
ולקוראים היתה אורה
שזהו שם הבדיונית הבאה

צא ולמד לטיבם של יוצריה אם כקולקטיב הגיעו לפסגות בהיותם תלויים זה כריחים על זה, בדרכם כאינדיבידום יגביהו לשחקים- ואנחנו בניתמותה כנראה שלא נראה אותם…

אחד הדברים המקסימים בשירתה של צאלה הוא שאותו קולקטיב דיבר בקול אחד. ברוח רשת האינטרנט, שיתוף פעולה ושיתוף מידע מביאים להישגים.
מצד שני, חייבים לתת קרדיט למאסטרו שניצח עליהם. אז א.ב. דן, כמו ששמעתי אותך מקריא: שאפו!

תמיכת מנשה-לכתוב סטירה ולהלעיג על התופעה. ותוכלו להציץ בהערות הקודמות שלי כאן. ובבניית ירושלים ובכינוס העם במולדת ננוחם

תנין,עובדה שהצלחתי,ואתה כמעט טבעת בשטף המים. פוסטים אלה הם ההוכחה לעקרון הסיינפלדי שפירושו מקסימום מילים על קליפת השום.. אני מודה יכול להיות שהתרגשתי -עד כדי דמעות-לבטח צחקתי ואני סובל מעוויתות צחוק עד הרגע הזה. ובתגובתך עוררת את גל הצחוק מחדש. בין שני גלים של צחוק ושל דמעות תנין אנו עשויים להטביע את כל הפרויקט. אז נהיה שולם?

אמרת שראית מי היתה מתחת לפאה ושתעלה תמונה שלה, גם אם קולקטיב של משוררים כתב את השירים עדיין מעניין מי היתה בתמונות

מי זו?

היו ממוקדמות מדי.ולאור הפופולריות לה זכתה אחרי מותה -כמעט 70 פוסטים לא הולכים ברגל- ישנה סכנה שממציאיה ומולידיה ישיבו אותה לתחייה וכבר היו דברים מעולם. והמפקפק באפשרות האחרונה ירוץ ויוכח בטלנובלות בטלביזיה.המצב כיום לפי מיעוט הבנתי זה בהיא מתה [חבל על דאבדין..] אך רוחה מרחפת על פני הביצה התלאביב ולא תתן לישון לבאי עולם התרבות.

השוותי בין גירסת המטמון בגוגל של הדף של צאלה לבין הדף החדש. גיליתי מספר דברים מאוד מעניינים:
1) שימו לב שכל האמבדים והסקריפטים של צאלה נעלמו בגירסא החדשה.
למשל מסך המיבומי:

2) הטקסטים הצמודים למסכים האלו נשמרו גם בגירסא החדשה.

3) אם עושים "הצג מקור" בשני המסכים, יש סקריפט שכן נמצא:
//document.body.style.backgroundImage = 'url(http://katzeela.googlepages.com/zel9.JPG)';
//document.body.style.backgroundPosition = 'top right';
} else {
//document.body.style.backgroundImage = 'url(http://katzeela.googlepages.com/zel9left.JPG)'
}

מסקנות:
1. על-אף שגוגלפייג'ז היא פלטפורמה ידידותית, מי שתחזק לצאלה את האתר ידע לתכנת.
2. המישהו הזה לא היה ער לשינויים שגוגל ערכו בתוכנה שלהם לאחר מותה של צאלה ולכן נעלמו חלקים מהאתר.
3. אם מי שתחזק את האתר של צאלה היה יודע על השינויים, הוא היה מסיר את הטקסטים המיותרים.

אני מעלה השערה וקורא לאחרים לסתור אותה או לאשש אותה, אבל בכל מקרה משהו כאן חשוד בצורה קיצונית:

צאלה כץ, עם או בלי רשותו של א.ב. דן, הורישה לו את זהותה לאחר מותה. היא כתבה תוכנה שרצה בצד השרת שחיכתה שיעבור חודש ממותה וישנה את דף הפתיחה כך שלתג ה-DIV של הכותרת יתווסף הוידוי.

קודם כל, חייבים לפרגן לך על ההשקעה ועל ההעמקה.

עכשיו תגיד, לי, לא יותר פשוט שמי שתחזק את האתר פשוט מחק את המיבו הזה כדי שאנשים לא יפנו אליו/ה/ם?

ואם זה מעניין אותך כל-כך, יש לך כתובת. למה שלא תשאל את א.ב. דן למה השינוי באתר היה כזה?

בלי לפגוע בא.ב. דן, נראה לי שסביר יותר לטעון לכך שאת שיריה של צאלה כץ כותב פאר פרידמן.

ראו מה כתבה "כץ" באתרה על פרידמן "בחייה":
הקלדן השנוי במחלוקת פאר פרידמן מדגים את הביטוי "מתוך שלא לשמה בא לשמה" – מאוד התרגשתי לקרוא, גם את התגובות

ראו מה רומז לאחרונה פרידמן בבלוגו:
בעמ' 14 יש כתבה על מותה של הקלדנית צאלה כץ, כתבה שמשתדלת מאוד לומר בפירוש שמדובר בפיקציה. בינתיים עלתה באתר שלה הודעה שוואללה.

שניהם הצהירו על אהבתם לעגנון ולתנ"ך, שניהם "כאילו מתכסחים", שניהם ידענים בסוגות רבות, שניהם טכנולוגיים, שניהם כתבו על דברים כמו שוק ולומר כי הסגנון שלהם דומה יהיה אנדרסטייטמנט. הנה דוגמא:
http://p-friedmann.livejournal.com/282364.html

אי אפשר להתכחש לשינוי היחס של פרידמן כלפי ציקי ארד(ומאוחר יותר כלפי עודד כרמלי) מאז "לידתה" של "כץ". פרידמן וכץ הם היחידים שמתייחסים לכרמלי ומתעלמים מויזן. שניהם (ורק הם?!) מתייחסים בכובד ראש לפוסטמודרניזם ובעיקר לדרידה.

חלוקת התפקידים ברורה: השירים המעונבים, המנוקדים וה-"מהודקים" נכתבים תחת שמו של פרידמן.
השירים הפראיים, המרדניים, החצופים והקצת מטופשים (לטובה) הולכים לכץ.
פרידמן לעמדה, כץ למעיין.

אני נבוך איך לא ראיתי את זה קודם.

יובל בן עמי דן בסוגיה חמורה זאת בגיליון האחרון של "טיים אאוט " שבו הוא דן ומצטט גם מפוסט זה .
והוא פירסם על כך רשימה גם בבלוג שלו כאן
http://yuvalbenami.blogspot.com/2007/10/mystery.html
לדעתו של יובל צאלה כץ מי שלא תהיה או היה או הייתה או היו הינה משוררת טובה ולדעתו שירה "סופר פארם " הוא "מבחינות רבות השיר ההממצה ביותר את תפיסת העולם הפיוטית של קבוצת "מעיין " ואולי של זרם רחב יותר בשירה העברית הצעירה "

בן עמי מספר ברשימה שהוא התארח במפגש של אנשי היי טק שכנראה מקורבים לפרשת צאלה והשמיעו משיריה .
בן עמי מגיע למסקנה שמאחורי קונספירצית צאלה עומדת חבורה של אנשי היי טק שהתחברו למשוררים ויצרו את הדמות הפיקטיבית ואף היזמינו מישהי ( בחורה בשם מיכל על פי דיווחים שונים ) שגילמה את "צאלה" בלפחות שלושה אירועים שונים
( דבר מדהים -אני יכול להבין שמישהי עושה את זה בתור בדיחה פעם או פעמיים אבל שלוש פעמים
או יותר קשה להאמין שמישהי תעשה את זה ללא תשלום ) .
.המעורבות הזאת של אנשי היי טק מסבירה כמובן את העניין שצאלה גילתה בשירתו הטכנולוגית של דוד אבידן ובמיוחד זאת שעסקה במחשבים .
ומי עומד בראש הקונספירציה ? כנראה איש מחשבים בשם ערן הדס ( הידוע גם בכינוי "אהרון דסקל )
הוא כנראה כתב חלק או רוב השירים של צאלה
אם כי על פי הדיווחים מקפיד להכחיש כל קשר בינו ובין העניין ,ואף מוכן לבצע צעדים קיצוניים ביותר בעניין כפי שחשפו מקורבים לעניין .
מעבר לבדיחה והכל מה שהדס יצר כאן היה דבר יפה ואף מרשים
אם תרצו יש כאן קישור מפרה ונדיר למדי בין "שתי התרבויות " הספרותית והטכנולוגית
אלו שלכאורה אין בינן קשר אחת לשנייה והן אף עויינות אחת את השנייה .
יובל הדס הראה שאפשר ליצור קשר מפרה בין אנשי ספרות ואנשי מחשבים ובכך יישם הלכה למעשה את נבואתו בעניין של דוד אבידן מלפני עשרות שנים .

",ואף מוכן לבצע צעדים קיצוניים ביותר בעניין כפי שחשפו מקורבים לעניין."
דווקא נשמע כמו פאר פרידמן…
מה? הוא יעשה חרקירי?

שילמו לה 500 שקל לא כולל עריכה. שי, רועי ואיתי עדיין מחכים לסידי.
מחר הרי כולם נפגשים, נשאל את משה ואת אריק.

לא ערן הדס, אלא ערן גרנות. מדובר בטעות של מתי שמואלוף שמשום מה מחלחלת לכולם.
א.ב. דן הוא אכן מנהל הפרויקט וכתב כמחצית מן השירים.
ערן גרנות כתב קרוב למחצית.
שירים נוספים נכתבו ע"י משוררת שפרסמה בהליקון ורוצה להישאר בעילום שם.

צאלה לא הופיעה בשלושה אירועים, אלא רק באחד – פסטיבל ת"א לשירה.
בהשקת מעיין 2 היא לא הופיעה אך בחורה בשם אדר הקריאה שיר שלה לכתבת וידאו של אתר נענע.
בהשקת מעיין 3 הוכרז שהיא תופיע אבל יהושע סימון הכריז מעל הבמה שהיא מתביישת ותקריא שחקנית בשם לירון במקומה.
בפסטיבל שדה-בוקר נערכה מחווה לצאלה אך היא לא נכחה במקום (וצ'יקי צלצל להודיע על כך).
במסיבת המשטרה של ארגון פארש הופץ שיר של צאלה אך היא לא הופיעה.
כמו כן קיימת הקלטה של השיר סופרפארם בביצוע בחורה בשם חווה.

ששווה להמתין לרפי, המגיב האימתני המתבל את דבריו בארמית עילגת, תוך שיבוש מכוון של אותיות השימוש מש"ה וכל"ב.

אנשי ההייטק הם לא אלו שמעניינים בפרשה, אלא המשוררים. מי הם? קשה לי להאמין שמדובר באנשיו של צ'יקי. מבין השמות שעלו כאן, שמו של פאר פרידמן נראה לי הגיוני יותר מכל היתר.

שלאלי אשד יש הסטוריה בתחום המתחנות והדמויות הפיקטיביות. הוא אף הודה בעבר ש"צאלה" מביאה לו רייטינג נאה. הייתי שמה סימן שאלה גדול סביב כל מה שהובא מפיו.

ממקורות יודעי דבר נמסר לי שרפי עודנו יושב שבעה על הצאלה ומונע ממנה להתרומם ולהמריא ע"י כובד משקל גופו. והוא גם נזקק לטיפול רפואי בגלל פרצי הצחוק הבלתי נשלטים שלו שנגרמים בגין הנפטרת,המתאבלים ומוקירי הזכר המתרבים והולכים עד כי מלאה אותם הביצה והם גולשים כבר לקיוסק הסמוך.
על כן מצאנו לנכון להביא ציטוט ממשורר אלמוני,ועוד פרסי, אבל בכ"ז:
"מה טוב להנזר מצער ותוגה
מה טוב היין תגישהו יד ענוגה"
לחיים ושיבואו עלינו אריכות ימים ובריאות טובה ועיתות פנויים לשירה

תן הימור,
א.ב. דן ואנשי הייטק לא מספקים.
תן הימור, מי כתב משפט כמו:
"מדד גילמן: דוחפים אותו בסופי מבואות בתור חצי-קוריוז, אבל מרצה שנתפס בקסם יכול לחרוש עליו בקורסים מתקדמים."

לא עת חידות היא
כי מלחמה לנו היום.
על כן ננטוש לאנחה
את הצאלה אשר יבשה
ונחוש אל המערכה
בגבעת ראב הסמוכה.
[אבל ביננו זו סתם התחמקות-אשתי לא מרשה לי להמר[

עד אנה בעולם הרוח תטייל
עד אן תחפש ותחקר תעלו7מות תבל
שתה,שכר.כי לא תדע לאן תלך
ומאין באת.גיל, צ ה ל אל תתפלפל

על צאלה כץ פורסמה כאן
http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=120&itemID=1508&PHPSESSID=d3a55a55bdbeddfb98f63bf436f2b32d
בנתיים הוצא לי מיודעי דבר ליטול חלק בפרוייקט צאלה כץ בעצמי .
הצרה היא שצאלה כשלעצמה אינה דמות מעניינת מספיק אבל אם יותר לי להכניס דברים אחרים לתופעה אז זה לא בלתי אפשרי ץ

הסערה שפרצה בעולם השירה המקומי בעקבות רשימה קצרה זאת ממסרבת לגווע :
אתמול פורסמה בידיעות תל אביב רשימה ארוכה על כל הפרשה שבה גם אני מצוטט
http://www.tam.co.il/9_11_2007/tarbut_poetry.htm
חבל רק שהם בחרו כמה מהמשפטים הפחות מעניינים שלי משיחה של כחצי שעה עם העיתונאי .

לראיון המלא של הכתב עם א.ב. דן ואהרון דסקל, שמסתבר שפוברק ע"י מישהו שמתכנה אריק ייטב.

כתבת ש"המקרה של צאלה נראה לי כמו מאבק כוחות בתוך הסצנה התל אביבית". אז מה? זה לא אנשי הייטק בסוף?

המשפט כמו שצוטט לא ביטא את כוונתי בעניין ועד כמה שזכור לי עניין מאבק הכוחות " הוצג כשאלה בידי המראיין בזמן שאני התייחסתי לדברים אחרים לגמרי .
אני דווקא שמתי דגש בתשובתי על שיתוף הפעולה כאן בידי אנשי ספרות ( כמו א.ב.דן ) ואנשי טכנולוגיה ( האדון ערן הדס או כל אחד מאלף ואחד השמות האחרים שהוא מעדיף לכנות את עצמו )
במקרה הזה העיתונאי העדיף לשים דגש על משהו שאני לא מחשיב כחשוב במיוחד בעניין.

לפרשה?
או ל"אדון הדס"?
נראה לי שלא את הכול מספרים לנו.
וצ'יקו ארד אמר שא.ב. דן בכלל לא קשור.

אמן חתרני, לחשוב על "קואליציה" כזו של משוררים זה גאוני.

אני מכירה את אחד מהמשוררים שבאמת היה טרנסג'נדר,לפני הניתוח הוא הזכיר את משה נוסבאום, היום הוא/היא לא טרנסג'נדר מוצלחת כל כך, ממש ערבוביה של זהויות היתה שם.

נעדכן כאן לגבי קטעי וידאו מערב מיוחד שהתקיים במלאות 30 למותה של המשוררת צאלה כץ.

ובהמשך לשיחתנו אני מסכים שאין סיבה לקבור את צהלה כל כך מהר ואפשר להמשיך להשתמש בה בפרוייקטים שונים .
אני הייתי שמח להשתתף בפרוייקט עליה שיעסוק גם בדמויות ידועות אחרות כמו אוריאל רשף ( יוצר סדרתה קומיקס הידועה "הגולם ") הסופרת הסוריאליסטית המפורסמת זו'סטין פרנק ,אבי סרטי המתיחות בארץ "מקס "טונה " שרייבר' ואחרים מסוג זה.

בלי להכיר את הנפשות הפועלות, נדמה לי שאפשר לומר בבטחה שלא הייתה לך שום שיחה עם מי מאנשי הפרויקט.

ידיד שלי שהוא עורך ומשורר הביע לאחרונה את צערו אגב רביצה בבית קפה את צערו על כל הזמן והאנרגיה שמושקעים במתיחה הזאת שאפשר היה להוציא אותם על כתיבת שירה טובה .
אני לא מסכים איתו .
לדעתי מספיק זמן ואנרגיה מושקע גם כך בכתיבת שירה טובה ובנתיים אנחנו לא רואים יותר מידי ממנה.
לעומת זאת מתיחה מהסוג הזה דווקא מעוררת עניין וסקרנות דווקא בגלל האופי הלא קונבנציונאלי שלה
עם היא תעורר עיניין באדם אחד שללוא מתיחה כזאת היה ממשיך לרבוץ מול הטלוויזה ולשחק במשחקי מחשב על מנת להתעניין קצת יותר בעולם השירה והספרות דיינו

גוויות מגיא צלמות.והעם שהולך במסתרים מבית קפה לבית קפה ימצא עיסוק מחודש לענות בו.
אל תהסס לשלוח פרוטתך על פני הימים כי ברבות הימים תמצאנה חלודה מתחת לפוארות הצאלה.

ואני הקטן מסיר כובעי לפני הגאון היחושדב לצל הצאלה.

אני שמח לבשר שהשמועות העקשניות שהתפשטו משום מה לפני זמן מה ע ושדווחוו גם כאן על מותה של המשוררת צאלה כץ מי שהוגדרה בעבר כ"משוררת המרכזית של ישראל " וכמייצגת האותנטית ביותר של השריה הישראלית בראשית המאה ה-21 היו שגויות ושקריות וככל הנראה הופצו רק כחלק מתעלול פרסומי לא ברור.
צאלה כץ חיה וקיימת ופעילה יותר מאי פעם .
בימים אלו צאלה פירסמה ספר שירים ראשון בשם HEAVI META י
קובץ שירי אינטרנט שיוצא הן במהדורה מודפסת הן במהדורת היפר טקסט במהדורת אודיו הן במהדורות וידאו והן בגירסה לסלולאר(!)
ובקרוב מתוכנן קובץ שירים נוסף .
ובימים אלו היא אף שוקלת מופע אינטראקטיבי – חדש בשיתוף פעולה עם זמרת העבר מרגלית הדרי .
ובקצרה צאלה כץ עומדת להיות חיה פעילה ונוכחת בעתיד הקרוב מאוד יותר מאשר אי פעם
צפו באתר זה להודעות נוספות.

וראו
צאלה כץ קמה לתחייה
http://www.notes.co.il/eshed/57969.asp

זיכרון :רשימה קצרה זאת שלי שבה חשפתי לראשונה כי המשוררת צאלה כץ שכביכול,גוועה ומתה ביום הכיפורים אינה אלא פיקציה מתוחכמת עוררה גלי סערה שהפתיעו גם אותי .

מי היה מצפה מרשימה קצרה כל כך שתעורר עניין רב כל כך ?

הסערה שפרצה בעולם השירה המקומי בעקבות רשימה קצרה זאת ממסרבת לגווע :
וכך למשל פורסמה ב"ידיעות תל אביב " רשימה ארוכה על כל הפרשה שבה גם אני מצוטט

חבל רק שהם בחרו כמה מהמשפטים הפחות מעניינים שלי משיחה של כחצי שעה עם העיתונאי .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nineteen − eight =