web analytics
קטגוריות
קומיקס

עלילות הנסיך אמיץ : שבעים שנה של הנסיך ואליאנט

סיפורה של סדרת הקומיקס ההיסטורית מאריכת הימים ביותר שמתארת מזה למעלה משמונים שנה ברציות את ימי המלך ארתור ,תקופה שבמציאות התקיימה אולי 20 או שלושים שנה לכל היותר…

 

בימים אלה מלאו  70  שנים רצופות של  סדרת הקומיקס "הנסיך ואליאנט " , סדרה על ימי המלך ארתור שמאריכה ימים הרבה יותר מהתקופה שאותה היא מתארת . 

אתה תיהפך לאביר של המלך ארתור והמלכה גניבר ,ואתה תתמודד עם החדקרן ,הדרקון והגריפון , עם אנשים שחורי עור ועם צהובי עור,ויהיו לך הרפתקאות מרובות מספור. אבל בשום מקום אני לא רואה שאי פעם יהיו לך אושר ושלווה.
( המכשפה הוריד מנבאת לנער הצעיר ואליאנט את הצפוי לו בעתידו בראשית הקריירה שלו  לפני 70 שנה ).

ב-13 לפברואר 2007 מלאו לדמות הקומיקס האמריקנית הנסיך ואליאנט 70 שנים בדיוק. ואל יקל ליבכם בכך מאחר שהנסיך ואליאנט הוא אחד מגיבורי ההרפתקאות הותיקים ביותר של עולם הקומיקס והעולם בכלל ומהדמויות הבודדות במאוד משנות השלושים של המאה הקודמת שסיפורים עליהם ממשיכים להתפרסם ברציפות עד היום .
ניתן לספור על אצבעות של שתי ידיים את דמויות הקומיקס ההומוריסטיות וההפתקניות הוותיקות יותר ממנו שעדיין מתקיימות עד עצם היום הזה ( מאי 2007) ) כסדרות קומיקס רציפות המופיעות בהמשכים מידי שבוע ( ובחלק מהמקרים גם כל יום !) בעיתונים האמריקניים . אלו הם:

ילדי קזמניר ( שהחלו את הקריירה הארוכה שלהם ב-1897 ולא התבגרו במשך 110 שנים של תעלולים פראיים )

אנני היתומה האומללה  ( שהחלה את הקריירה ב-1924 והתבגרה בשנתיים –שלוש בשמונים ושלוש השנה שחלפו מאז ).

טרזן איש הג'ונגל

ופופאי המלח

( ששניהם החלו את קריירת הקומיקס שלהם ב-1929 עם כי טרזן כדמות בספרים נוצר עוד ב-1912 ופופאי
הופיע בסדרה שנוצרה עוד ב-1919 ).

השוטר משיקאגו דיק טרייסי    שהחל ב1931  ולוחם מזה 76 שנים בגנגסטרים ומאפיונרים מפלצתיים ) ,

איש המערות  הפרהיסטורי הנוסע בזמן  מזה 74 שנים לעתיד ( שהוא העבר שלנו ) אלי הופ  שהחל ב- 1933 ,
איש החלל פלאש גורדון ( שהחל ב-1934 )
מנדריק הקוסם  ( שהחל ב- 1935 )

הפאנטום שומר הג'ונגל חבוש המסיכה ( שהחל ב- 1936 )

וזהו , אין נוספים בז'אנר ההרפתקאות ולא ברור כמה זמן נוסף סדרות אלו עוד תחזקנה מעמד מאחר שקהל הקוראים שלהם בעיתונים מצטמצם והולך. מן הסתם הן תתחסלנה כבר בשנים הקרובות לאחר עשרות רבות של שנות קיום רצופות . אבל תמיד אפשר לקוות שהן תחזקנה מעמד גם מעבר לכך.
הנסיך ואליאנט הוא גם אחת הדמויות יוצאות הדופן ביותר של עולם הקומיקס האמריקני
זהו אינו גיבור על כמו סופרמן ( שנוצר שנה אחריו ) לוחם בפשע ,איש חלל או מלך ג'ונגל , הנסיך ואליאנט הוא גיבור של סיפור היסטורי ז'אנר נדיר מאין כמוהו בקומיקס האמריקני. הוא אביר בשירותו של המלך ארתור
במאה החמישית ( וגם השישית ) לספירה .סדרה זאת שנוצרה בידי אמן הקומיקס הגאוני הרולד פוסטר
נחשבת לאחת מסדרות הקומיקס הטובות ביותר של כל הזמנים ויש רבים שחושבים שמבחינת יכולת הציור והסיפור שבה היא הטובה שבכולן.

הרולד פוסטר

הרעיון המקורי והמדהים של יוצר הסדרה פוסטר, היה לתאר בסדרה מתמשכת את תולדות חייו ותקופתו של אביר בימי המלך ארתור במאה החמישית לספירה. ותולדות חייו של האיש יתוארו בזמן "אמיתי ", דהיינו הגיבור יתבגר ויזדקן מדי שבוע בשבוע בקצב זהה לזה של קוראי הסדרה . בחלומותיו הפרועים יותר פוסטר העז להעלות על דעתו באותם ימים ראשונים שאולי הסדרה תהיה כה מצליחה שהיא תחזיק מעמד עשר שנים , ואולי ,מי יודע, אף עשרים או שלושים שנה ! אותו פרק זמן שבו התקיימה ,כמשוער , ממלכת ארתור ה"אמיתית". וכך הוא יוכל לתאר בזמן "אמיתי " לקוראים האמריקניים את כל אירועי אותה התקופה. וכאשר תגיע הסדרה לבסוף לסיומה לאחר עשרים או שלושים השנה האלה היא תסתיים בגדול, בקרב המסיים של ימי המלך ארתור, שבו יהרגו כל הדמויות של הסדרה בסיום שלא היה כמוהו בשום סדרת קומיקס אחרת .
או זאת לפחות הייתה התוכנית….

פוסטר היציע את הרעיון לראשונה לרשת העיתונים האמריקניים שבה עבד כצייר הקומיקס המעולה של טרזן איש הג'ונגל
. אך חברה זאת העדיפה שהוא יישאר עם טרזן שאת סדרת הקומיקס עליו הפך פוסטר לקלאסיקה. החלטה זאת נחשבת כיום בדיעבד להחלטה העסקית השגויה ביותר שנעשתה אי פעם בידי חברה זאת. פוסטר פנה לחברה המתחרה של איל העיתונים הרסט ואלה היסכימו מיידית וזכו . הם הכניסו רק שינוי אחד הגיבור שתחילה נקרא בידי פוסטר "דרק " ולאחר מכן "ארן " קיבל בידיהם את השם "ואליאנט " או "ואל " לשם קיצור .טרזן בכל אופן עבר לידיו של בורן הוגארט שנחשב לאמן שלכל הפחות הוא שווה ערך וככל הנראה אף עולה על פוסטר עצמו בתיאורו את איש הקופים כך שניתן לאמר ששני הצדדים הרוויחו בדרך זאת או אחרת .

כאמור הנסיך ואליאנט החל להופיע בעיתונים האמריקניים ב13 בפברואר 1937.

בניגוד למקובל עד אז ברוב סדרות הקומיקס הסיפורים של הנסיך ואליאנט לא הופיעו עם דיאלוגים בתוך "בלונים " אלא עם טקסטים ארוכים מתחת לציורים מה שנתן להם אופי "מיושן " מתאים לסיפורים . וכך זה נשאר עד עצם היום הזה "הנסיך ואליאנט היא יחידה במינה כיום בצורתה זאת של סיפור מצוייר פשוטו כמשמעו .
בניגוד לכל שאר סדרות הקומיקס של אז (ושל היום ) ובמיוחד סדרות ההרפתקאות שצויינו למעלה , סיפור העלילה לא היה סדרת סיפורים לא קשורים שמרוכזים סביב דמות אחת, הסיפור של הנסיך ואליאנט הוא סיפור היסטורי מתמשך באופן אורגני שמשקף הן את חייו של הגיבור הנסיך ואליאנט ובני משפחתו והן את הזמנים שהם חיים בהם המאה החמישית ( ואחר כך השישית ) .

אלה הם ימים אפלים של הידרדרות ושקיעה בכל מקום. באיטליה מקום הקיסרות האדירה מהעבר עדיין קיימת קיסרות אולם היא רקובה עד היסוד מבפנים ועומדת בפני פלישות בלתי פוסקות של שבטים ברברים כמו ההונים והואנדאלים שחשים את ההתדרדרות וחודרים אליה ללא הפסק. באחד הסיפורים המוקדמים שפורסם בשנים 1939-1940 ( ימי מלחמת העולם השניה ) ואליאנט אירגן צבא שעצר את פלישת ההונים לאיטליה. על פי השמועה הנאצים היו כה נרגזים מסיפור זה מתוך הנחה שהמדובר בסיפור עליהם שבכל מקום שעליו הם השתלטו באירופה הם אסרו את הפצת "הנסיך ואליאנט ".
לבסוף הקיסרות נופלת סופית בימי חייו של ואליאנט ואירופה שוקעת ב"תקופת חושך " ברבארית . רק במזרח שורדת האימפריה הרומאית המזרחית של הביזנטים שרואה את עצמה כיורשת החוקית של הרומאים ושואפת להשתלט על אירופה .

גם אנגליה ארצו המאומצת של הנסיך סובלת מפלישות ברבריות בלתי פוסקות אם כי אלה נעצרות ( לזמן מה לפחות ) בידי המלך הגדול ארתור, עצירה שהקוראים יודעים שהיא זמנית בלבד . החושך הברברי עומד לשקוע על הממלכה המופלאה של המלך ארתור וכל מה שהיא מסמלת כפי שהוא שוקע על האימפריה הרומאית שנטשה את בריטניה זה מקרוב.

הנסיך ואליאנט  הוא בנו של המלך הגולה של "טול " ארץ בסקנדינביה שהיא היום נורווגיה שגורש בידי יריב שתפס את השלטון לבריטניה לממלכתו של המלך ארתור הוא פוגש תחילה מכשפה שמנבאת לו חיים מלאי הרפתקאות וקרבות אך ללא אושר ושלווה, נבואה שעם כי היא מלווה את ואל לאורך כל חייו התפתחות הקומיקס הראתה שהייתה שגויה לחלוטין .(ואולי אפשר לטעון שהיא דווקא הייתה מדויקת, לגבי הסדרה עצמה ובאופן שפוסטר עצמו לא העלה על דעתו בתחילה..)

.בהמשך הוא משרת תחילה את האביר גוין שאת חייו הוא מציל ובהמשך הופך לאחד מעוזריו הנאמנים ביותר של המלך עצמו בעיר הבירה קמלוט ולאביר של השולחן העגול המפורסם מהמכשף שיצר את חרבו המפורסמת של ארתור אקסקליסבור הוא מקבל חרב אדירת כוח משלו "פלאמבארג החרב השרה ". ותוך כדי כך הוא הופך לאוייבו הנצחי של מורדרד המרושע בנו של המלך והאיש השואף לכבוש את הממלכה לעצמו.

בנתיים ואליאנט נלחם ללא הרף בסקסונים שמאיימים שוב ושוב לפלוש לבריטניה ,כמו גם במכשפה מורגנה לה פי , מחזיר את אביו לכס המלוכה בטול לאחר שהביס שם את חומס הכתר סליגון שנאלץ בעצמו לגלות כעת לבריטניה .אך הוא עצמו מעדיף תמיד את ארצו המאומצת בריטניה , על פני טול שם הוא יכול להיות כמלך.

כמו כל שאר אבירי המלך ארתור גם הוא יצא לחיפושים אחרי ה"גריל הקדוש" ,ומלבד זאת מצא זמן לנדוד ברחבי העולם בארבעה יבשות שונות .הוא מבקר ברומא הנתונה תחת איומי פלישה מההונים של אטילא והוונדלים של גיזריך והגיע גם לארץ ישראל כצליין . לארץ ישראל שהייתה נתונה אז לשליטת האימפריה הביזאנטית הייתה לו חיבה מיוחדת , הוא ביקר בה לפחות שלוש פעמים כצליין וכסוחר , יותר מכל גיבור קומיקס אחר ( להוציא כמו תמיד את טרזן ) . הוא מבקר גם מקומות אחרים כמו אפריקה, הודו , סין גרנלנד ואפילו מגיע ליבשת אמריקה 1000 שנה לפני קולומבוס וכמה מאות שנים לפני הויקינגים של איסלנד.בנתיים חלים גם שינויים בחייו הפרטיים, לאחר סיפור אהבה טראגי שבמסגרתו נהרגה אהובתו שעל ליבה התחרה אדם נוסף אביר בשם "ארן " .

ואליאנט מתחתן.

הוא התחתן לבסוף ב-1946 עם הנסיכה היפה תיאה מלכת "האיים הערפיליים " ככל הנראה אי שם בים התיכון ( ונישואין באותה תקופה היו בגדר דבר שלא ישמע לגבי גיבור הרפתקאות אלא אם כן זה כבר היה נשוי בספרים כמו טרזן ).

מתיאה נולדו לואליאנט חמישה ילדים אלה הם . בנו הבכור ארן ( השם המקורי שאותו נתן פוסטר לגיבורו ואליאנט שם ששונה לפי דרישת המול"ים ) שנולד ביבשת אמריקה שאליה נחטפה אימו ותפס יותר ויותר את המקום המרכזי בסיפורים ככל שואליאנט עצמו הזדקן התאומות קארן וואלטה שאחת מהן התחתנה בנתיים עם בנו של המלך האגדי פרסטר ג'ון ולשניה יש מערכת יחסים עם כוהן דרואידי פגאני ,ושני בנים צעירים יותר גלן שהופך להיות לוחם חם מזג כפי שהיה אביו בצעירותו וילד כבן 10 בשם נתן שמראה סימנים שהוא ייהפך למלומד של המשפחה.

הנסיך ואליאנט ואישתו ביבשת אמריקה

בהמשך ארן נשא לאישה את בתו של האויב הגדול של אביו ושל המלך ארתור מורדרד ונולדה להם בת , אינגריד , נכדה לואליאנט ולאלטה .

המשפחתיות של הסדרה גרמה לביקורת בקרב חובבים רבים שחשו שהנסיך ואלינט עוסק יותר מדי בחובות הבית והמשפחה ופחות מדי בהרפתקאות כ"בעל החרב המהירה ביותר של ימי הביניים " כפי שהיה בצעירותו .
פוסטר נודע בדייקנותו האמנותית ובציוריו של כלי נשק ונופים . אבל אירופה של ימי ואליאנט אינה אירופה האמיתית ההיסטורית. היא אירופה של האגדות של ימי הביניים וכך מופיעים בסיפורים טורנירים ואבירים בשריונים דברים שלא היו קיימים כלל במאות החמישית והשישית לספירה תקופת התרחשות הסיפורים . ולאמיתו של דבר סדרת הקומיקס הכניסה לתקופת חייו הקצרה של ואליאנט אלמנטים עמים ואירועים שהתרחשו לאורך שש מאות שנים לפחות של היסטוריה אירופית .

בשנות ה-70 כאשר ברור היה שסדרת "הנסיך ואליאנט תמשיך להתקיים עוד שנים רבות הוחלט ל"האט " את קצב ההזדקנות של הדמויות שהיה ריאליסטי מאוד בשנים הראשונות כך שכיום נראה שבמשך 44 השנים בהם יצר פוסטר את הסדרה חלפו על הנסיך ואליאנט "רק" 25 שנים. הזמן בעולם של ימי המלך ארתור עובר לאט יותר על מנת שהקוראים לא יאלצו לצפות בהפיכתו של הנסיך האמיץ לאדם זקן וסנילי . "כיום " לאחר שבעים שנות קיום הנסיך ואל הוא עדיין בשנות ה-40 או החמישים של חייו וילדיו הם בגילאי העשרים והעשרה ( כמובן שבאותה התקופה אנשים נחשבו לזקנים כבר בגיל 40 ומעטים ונדירים האריכו ימים מעבר לכך אבל נתעלם מפרט שולי זה).במקור פוסטר תיכנן לסיים את הסדרה עם פרישתו בקרב סופי אחד גדול של המלך ארתור נגד מורדרד שבו יהרגו כל הדמויות של אבירי המלך ארתור כולל דמותו של הנסיך ואליאנט עצמו ( כפי שמתואר באגדות המקוריות ),
.ככל הנראה הוא לא העלה על דעתו בשנים הראשונות שסדרה זאת שלה היה קו עלילה ברור עם התחלה אמצע וגם סיום בלתי נמנע תתמשך ותתמשך שנים כה רבות ללא סוף נראה לעין כמו אופרת סבון מודרנית בטלוויזיה האמריקנית.
.

יורשיו של פוסטר

מוצר עם דמות הנסיך ואליאנט.

ההצלחה של ואליאנט  הייתה ענקית ונמשכת, והנסיך הבריטי אדוארד נסיך וינדזור אף כינה אותה "התרומה הגדולה ביותר לספרות האנגלית במאה השנים האחרונות".

"טירה של ימי הביניים " סדרת הקומיקס האחרת של פוסטר.

במקביל פוסטר יצר בשנים 1944-1945 סידרת קומיקס נוספת בשם "טירה של ימי הביניים " שעסקה גם היא בימי הביניים ובאופן ספציפי בהרפתקאותיהם של שני נערים צעירים ארן ( כשם בנו של הנסיך ואליאנט ) וגי באנגליה בתקופה של מסע הצלב הראשון לארץ ישראל,ומאבקיהם במשפחות אצילים עוינות למשפחתם . אך סדרה זאת זכתה להצלחה פחותה בהרבה ונפסקה בתוך זמן קצר . הסיפור יצא במלואו בגירסת ספר ששם הועברה העלילה מתקופת מסע הצלב הראשון לימי המלך ארתור 700 שנה מוקדם יותר אך ללא כל שינויים בולטים בלבוש .
הוא גם צייר סיפור לחג המולד על לידתו של ישו בבית לחם בארץ יהודה. ועיבד לקומיקס את ספרו של הסופר היהודי פרנץ ורפל "שירת ברנדט " על נערה בכפר הצרפתי לורד שחזתה בבתולה הקדושה מרים והמקום הפך כתוצאה למקום שבו בוצעו ניסי ריפוי .
ובכך הסתכמה יצירתו מחוץ לנסיך ואליאנט.

מעניין שרוב היצירות האלה היו קשורות בדרך זאת או אחרת לארץ ישראל . דבר שהיה נדיר אצל אמני קומיקס אחרים.

פוסטר צייר וכתב את הסיפורים שנחשבים ליצירת מופת של קומיקס עד ל-1971 , ואז פרש באופן חלקי  לאחר שצייר וכתב לא פחות מ- 1788 עמודים של הנסיך ואליאנט. בסופו של דבר החליט פוסטר לתת לסדרה המצליחה להימשך בידי אדם אחר. הוא העביר את הקומיקס לידיו של אמן ידוע הרבה פחות בשם ג'ון קולן מורפי  שהתפרסם עד אז כצייר סדרת קומיקס על עלילותיו של מתאגרף . ( המתחרים עם קולן מורפי למשרה היו שני ציירים מפורסמים הרבה יותר, גרי מורו צייר עטיפות ספרי סדרת המדע הבדיוני "פרי רודן " שלעתיד הפך לאמן סדרת הקומיקס של טרזן והאמן וואלי ווד שהתפרסם כאמן קומיקס מדעי בדיוני מעולה .אך השניים הפסידו בתחרות מאחר שלעת פוסטר הם לא ידעו מספיק על ימי הביניים כדי לצייר את הסדרה כהלכה. ).

הנסיך ואליאנט מאת קולן מורפי .

פוסטר המשיך לכתוב את הסדרה ולהיות מעורב ביצירתה עד 1980 תקופה של 43 שנים ו2241 עמודים . הוא נפטר ב- ב 1982 והוא בן 90 מוכר בידי כל כאחד מאמני הקומיקס הגדולים של כל הזמנים הן הודות לסיפורי טרזן שלו והן הודות לסיפורי הנסיך ואליאנט .
קולן מורפי  המשיך סדרה זאת שנכתבה בידי בנו של קולן מורפי שהוא מומחה להיסטוריה של ימי הביניים .

ואליאנט מאת מורפי .

תאריך סיפורי הסדרה בזמן סיום עבודתו של פוסטר היה בערך 475 לספירה. אצל קולן מורפי זמן הסדרה הועבר מאמצע המאה החמישית אל המאה השישית לספירה לימי הקיסר הביזנטי יוסטיניאנוס  שהפך  ל"איש הרע" הראשי בסדרה בניסיונותיו להקים אימפריה שתשתרע מהמזרח ועד וכולל בריטניה . זה כמובן עשרות רבות של שנים לאחר פלישת אטילה ההוני לרומא שתוארה בשנים הראשונות של הסדרה אבל כרונולוגית זה מתאים בדיוק לשנים שעברו מאז ראשית הסדרה אם כי לא נראה שואל והמלך ארתור וכל השאר באמת הזדקנו ביותר משישים שנה. ( בכל אופן שתי התקופות , אמצע המאה החמישית ואמצע המאה השישית הוצעו בידי חוקרים שונים כזמן "האמיתי" שבו חי המלך ארתור , כך שיוצרי הסדרה ניסו כאן על כל האופציות ) .. אחד מהסיפורים הללו עסק במסעו של בנו של הנסיך ואליאנט לארץ ישראל של המאה השישית לספירה . וזאת לאחר שהאב ואליאנט כבר ביקר במקום כמה פעמים . נראה למשפחת הנסיך ואליאנט יש אהדה מיוחדת לארץ ישראל המרוחקת מאוד מבריטניה .

עטיפה של אלבום ואליאנט מאת מורפי.

בשנת 2005  הוא היה אמור לשבור את שיא אורך היצירה  של פוסטר ובמספר הציורים שצייר לסדרה  . . ומורפי  אכן היה קרוב מאוד לשבור את שיא אורך היצירה של פוסטר אבל זה לא אירע

לאחר 34 שנים של עבודה על ואליאנט , פרק זמן שווה במדוייק לזמן שעבד פוסטר על הסדרה הוא פרש לפנסיה במארס 2004 ונפטר כמה חודשים לאחר מכן ביולי 2004.

הנסיך ואליאנט מאת גארי גיאניני

את מקומו של מורפי תפס אמן צעיר בשם גארי גיאניני שעד כה התפרסם בעיקר הודות לאיורים של סופרי הרפתקאות כמו רוברט הווארד יוצר סיפורי "קונאן ".את הסיפורים כותב מרק שולץ zשהתפרסם הודות לקומיקסים הרפתקניים שונים כמו "קדילקים ודינוזאורים " על עולם שבו בני האדם חיים בדו קיום עם סוגי דינוזאורים שונים.
וייתכן שהנסיך ואליאנט ימשיך להתקיים גם אחריהם.

"

הנסיך ואליאנט במדיה

למרות החשיבות הגדולה של סיפורי הנסיך ואליאנט בעולם הקומיקס היו אלה תמיד היו רק עמודי קומיקס בעיתונים של יום ראשון, ועל פיהם נעשו רק מעט מאוד חוברות קומיקס אבל הנסיך ואליאנט כבש גם תחומי מדיה אחרים.

חוברת קומיקס נדירה על פי סיפורי הנסיך ואליאנט.

ב-1953 נעשה על פי הסדרה סרט עם רוברט וגנר בתפקיד הנסיך ואליאנט.

צפו במקדימון הסרט:

 

בשנות השמונים והתשעים כאשר בארה"ב התחדש והתחזק מאוד העניין בסדרות פנטסיה מדיבליות בכלל בסדרות של סדרות ספרים ארוכות ומשחקי תפקידים ובימי המלך ארתור בפרט חזרו להתעניין גם בסדרת "הנסיך ואליאנט" הוותיקה.
ב-1989 נוצר על פי הסדרה משחק תפקידים

וב-1991 נוצרה סדרה מצויירת על הרפתקאותיו של הנסיך שזכתה להצלחה גדולה.

עטיפת הדי וי די של הסדרה המצויירת

צפו בפרק הפתיחה:

בשנים 1994-1995 חברת הקומיקס מארוול פירסמה סדרת חוברות קומיקס של 4 חוברות שתיארה את הרפתקאותיו של ואליאנט לאחר מותו של המלך ארתור בקרב עם מורדרד ( שבתיכנון המקורי של פוסטר גם ואליאנט אמור היה להיהרג בו ) , כאשר הוא נאבק במזימה של אימו של מורדרד המכשפה מורגוז להישתלט לבסוף על בריטניה על ידי גניבת אקסקליסבור וחטיפה של נינתה אינגריד נכדתם של ואליאנט ומורדרד. ואליאנט נאלץ לרדוף אחריה עד לאיי אורקני במאבק הסופי על גורל בריטניה . זהו שלב שאליו הסדרה הרגילה עדיין לא היגיעה במהלך 70 שנותיה וגם אין זה ברור אם תגיע אליו גם בסיומה . .זהו מן הסתם תיאור הסיום של הקריירה של ואל.

 

הנסיך ואליאנט בסרט "הנסיך ואליאנט"( 1997 )

ב-1997 נעשה סרט קולנוע נוסף על הנסיך ואליאנט אך הוא לא זכה לכל הצלחה ורק לביקורת קשות ביותר. אבל הוא הראה שבקומיקס הוותיק עדיין נותרו חיים.

צפו במקדימון בצרפתית :

הנסיך ואליאנט בישראל

 

הנסיך ואליאנט הופיע כמה פעמים  גם בשפה העברית.

הוא הופיע בתחילה במגזין קומיקס ב-1956 בשם "עולם הפלא " שנהג להציג סיפורים על גיבורים אמריקניים כמו פלאש גורדון וה"פאנטום"  שממנו יצאו לאור רק 11 גליונות ). ושם הופיע גם הנסיך ואליאנט תחת השם "הנסיך אמיץ " בשני סיפורים , וסיפורים אלה עסקו  במסעות הנסיך לארץ ישראל ולרומא.

קיראו אותם בבלוג זה :

הנסיך ואליאנט בארץ ישראל

 

הוא חזר לשפה העברית בסוף שנות השישים בשני סיפורים נוספים בגיליונות 12 ו-18 של המגזין"בוקי " .

עורך בוקי כתב : "הנסיך ואליאנט חוזר אלינו שוב מימיו הרחוקים של המלך ארתור בעלילת גבורה מסעירה ,הטבולה ברקע ההיסטורי האוטנטי . סיפוריו של הנסיך ואליאנט הם מן הטובים והיפים שבסיפורים המצויירים ומעידים כי אפשר לספר היסטוריה בציורים ולעשותה מרתקת ומלהיבה את
הדמיון
".

סיפור אחד בגליון מספר 12 של המגזין  עסק בפרידתו של ואליאנט מאישתו כתוצאה מאי הבנה.

קיראו אותו בבלוג זה כאן:הנסיך ואליאנט סיפור ראשון.

הספור השני   בגליון מספר 18  ( שעטיפתו בניגוד לזאת של הגיליון הקודם  הייתה מבוססת על הסיפור על ואלינאט  ) שהוא אחד החשובים ביותר בסדרה עסק בחטיפתה של אישתו של ואליאנט "אלתיאה " בידי אולפרן המאוהב בה והמרדף של ואלינט אחריו עד ליבשת שאנו מכירים אותה כאמריקה ושם נולד בנו של ואליאנט ארן.

קיראו אותו בבלוג זה כאן:הנסיך ואליאנט בעולם החדש.

הנסיך האמיץ חזר שוב בפעם השלישית והאחרונה עד כה  בשפה העברית במוסף "ידיעות אחרונות לילדים " תחת השם  הלא מוצלח "הנסיך עזוז" בחודשים אוגוסט עד נובמבר 1988.

בשני סיפורים  שחלקם הובא בשחור לבן ובחלקו בצבעים.

תוכלו לקרוא אותם כאן:

הנסיך ואליאנט במסע באסיה 

אבל למרבית הצער בכך הסתיימו הופעותיו של הנסיך בעברית.

אם כי ספרים נוספים על ימי המלך ארתור הופיעו בעתיד כמו ה" ערפילים של אבאלון " של סופרת הפנטסיה מריון צימר ברדלי ואף מחזמר לילדים של ירון כפכפי שבו השתמשו בהולוגרמות של דודו טופז בתפקיד מרלין.

.אבל כל אלה הם לא הנסיך ואליאנט סדרה שהיא ככל הנראה התוצר המדהים ביותר של התקופה המודרנית מסיפורי המלך ארתור .

ציור של ואליאנט מאת הצייר הנוכחי ,ג'יאניני.

הנסיך ואליאנט חי אם כך כבר 70 שנים, תקופה המקבילה לתקופת חיים של אדם בימינו , ומן הסתם זמן הארוך הרבה יותר מאשר קיומה האמיתי של ממלכתו של ארתור במאה החמישית או השישית לספירה שבמקרה הטוב ביותר לא התקיימה יותר מ-30 שנה וככל הנראה הרבה פחות מכך .יש אמריקנים רבים כיום ששנות ילדותם בגרותם וזקנתם עברו תוך שהם קוראים שבוע בשבוע את הרפתקאותיו ותיאור חייו הנמשכים של הנסיך שהתבגר אך לא הזדקן ביחד עימם בימי המלך ארתור . לאחרונה כאשר החליט עיתון אמריקני לבטל את פירסום הסדרה על דפיו
הדבר גרר מחאות נזעמות . העיתון הסביר שעדיף שהקוראים יקראו על מלחמת השחרור האמריקנית מאשר על ימי המלך ארתור הרחוקים אך הקוראים לא השתכנעו .

הנסיך ואליאנט " ממשיך להתקיים לדברי סינדיקט "קינג" החברה המפיצה הקומיקס עדיין מתפרסם ביותר 300 עיתונים וזהו מספר גדול שמבטיח את המשך קיוםה סדרה בעתיד הנראה לעין.עד כה פורסמו בסדרה זאת יותר מ-3500 עמודים של סיפור מתמשך .
זאת אחת מסדרות ההרפתקאות הבודדות האחרונות שעדיין נמשכות בעיתונים האמריקניים ויתכן מאוד שכאשר תסתיים לבסוף הדבר יוריד את המסך על ז'אנר ההרפתקאות כולו בקומיקסים בעיתונים האמריקניים שהנסיך ואליאנט היה תמיד נציגו הבכיר.
המלך ארתור עצמו ,אם היה קיים אי פעם מת לפני שנים רבות בשדה הקרב , אבל בתחום הקומיקס הוא עדיין חי וקיים.

קראו גם:

דף הפייסבוק של חובבי הנסיך ואליאנט 

רצועות הקומיקס של הנסיך ואליאנט 

הנסיך ואליאנט בויקיפדיה

סקירה מפורטת על "הנסיך ואליאנט "

הנסיך ואליאנט ב"טונפדיה"

אתר חובבים על הנסיך ואליאנט

3700 עמודים של הנסיך ואליאנט בינואר 2008

עוד על פוסטר

ביוגרפיה מורחבת על הרולד פוסטר

 

 

קולן מורפי על אנגליה של הנסיך ואליאנט

תומס שולץ הכותב הנוכחי של הנסיך ואליאנט

הנסיך ואליאנט של מארוול קומיקס 

הנסיך ואליאנט הסדרה המצויירת

הנסיך ואליאנט משחק התפקידים ( 1989 )

עוד על משחק התפקידים 

 

ימי המלך ארתור בקומיקס

המלך ארתור מסרמטיה 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

15 תגובות על “עלילות הנסיך אמיץ : שבעים שנה של הנסיך ואליאנט”

כחובבת מושבעת של היסטוריה אני בהחלט תומכת ברשימה הזו שלך. אגב, המלך ארתור עצמו אחד לפי המיתוס את אנגליה. היה דווקא משהו יותר מציאותי מההפקות הגרנדיוזיות הרגילות. בניגוד למה שנהוג לחשוב על ימי הבניים כעל תקופה חשוכה מאוד הרי שקרו שם המון דברים במונחים היסטוריים חשובים.
בערות הולמרק משדרים עד היום את ההפקה שלהם מרלין על הקוסם האלמותי. סם ניל משחק אותו דודקא טוב.
זו דמות שבהחלט ראויה לרשימה משלך. האם מרלין באמת היה או שהוא אגדה בלבד?
נראה לי שהוא גם שמש בצורה כלשהי גם השראה לאדון הארי פוטר. שמועות עקשניות טוענות שג'יי קיי רולינג תמשיך בכל זאת לספר נוסף.

איזה יופי
של התייחסות ליצירה כל כך חשובה וליוצר האל פוסטר המדהים, לצערי חבל שמרבית הנוער שקורא קומיקס לא מסוגל להעריך יצירה מסוג זה

נהנתי מאוד לקרוא אלי,
תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 − three =