web analytics
קטגוריות
תקשורת

תחקירני כל הערוצים התאגדו !!!: למען אגוד התחקירנים

 

 

מיוחד  עבור יום העובדים האחד במאי.

זוהי רשימה שהוכנה בידי אגוד התחקירנים שאני תומך בו תמיכה מלאה והיא מועלה באתר לרגל 1 במאי המתקרב  . הכנסתי ברשימה כמה שינויים ותוספות משלי .

אין ספק שהיגיע הזמן שהתחקירנים ילחמו על זכויותיהם הצודקות נגד מדכאיהם  .

הטלוויזיה, שלעיתים קרובות בוחרת להבליט עוולות של ניצול עובדים בסקטורים שונים, אינה מהווה כמקום עבודה דוגמא חיובית להתנהלות אחרת. רשות השידור והרשות השנייה, הזכיינים, הקרנות, המפיקים והבימאים, יודעים שהתחקיר והתחקירנים הם היסוד לכל עשייה משובחת. אך יחסו של עולם העשייה הטלוויזיונית לתחקירנים עלוב ומנצל.
ואחר כך הבמאים והמפיקים למינהם ולדורותיהם טוענים שתחקירן הוא מקצוע לסטודנטים בלבד וקוראים לכל מי שיכול לעבור מהמקצוע הזה "הלאה".
אנו רואים היטב את התוצאות על התוכניות של אותם מפיקים שהתחקירים שבהם הם עלובים בלשון המעטה.

מרבית התחקירנים עובדים כעצמאיים, ושכרם נע בין 4,500 ל- 6000 שקל ברוטו בחודש.
אין להם חופשות, אין ימי מחלה ואין מי שישלם עבורם את תשלומי הביטוח הלאומי. בנוסף, במקרים רבים, למרות הגדרתם כפרילנסרים, נדרשים התחקירנים להתייצב במערכת בשעות עבודה קבועות, כאילו היו שכירים לכל דבר.
בימי צילומים התחקירנים עובדים שעות נוספות רבות אשר אינן משולמות, כך שאם מחשבים את שכרם על פי שעות, מגלים כי מדובר בפחות משכר מינימום. אפילו את החזרי ההוצאות על טלפונים מהבית ונסיעות במכונית או במוניות הם לא תמיד מקבלים.
פעמים רבות בשלב סגירת תנאי ההעסקה, אין תיאום ציפיות בין המפיק והבמאי לתחקירן לגבי עומס העבודה והדברים אותם הוא אמור לעשות תמורת הסכום שמשלמים לו.
כאשר מסתיים פרויקט, טרודים התחקירנים במרדף אחר העבודה הבאה.
מכיוון שמוסר התשלומים בתעשייה ממילא ירוד, פעמים רבות עוברים התחקירנים מסכת ייסורים עד שהם זוכים לקבל את שכרם.

רשימת התכונות הנדרשות מתחקירן כוללת יכולת הבחנה ואבחנה, רגישות אנושית, התמדה, מרץ, עקשנות, ונכונות לעבוד שעות רבות, בלחץ זמנים ותוך ריסון האגו. מדובר באנשים רבי כישורים וידע, אך איש אינו מעריך תחקירנים מנוסים.
אנו רואים בתחקיר מומחיות בפני עצמה ובתחקירן – בעל מקצוע מומחה בתחומו.
אנו מאמינים כי בתחקירנים טמון המפתח לאיכותה של העשייה הטלוויזיונית בישראל.

כדי לאפשר התפתחות של תחקירנים מקצועיים יש ליצור בראש ובראשונה את תנאי העסקה הולמים. לשם כך יש לחלק אחרת את "עוגת התקציב", דבר שדורש שינוי תפיסה מצד כל העוסקים בתחום: הזכיינים וגופי השידור, הקרנות, המפיקים, הבימאים והעורכים. כל זאת מתוך הבנה כי פעולה משותפת, מבט ארוך טווח והטבת תנאי ההעסקה הם המפתח להצלחת התחום כולו.

מי שאוהב את המקצוע ורואה בו יעוד מתקשה לעתים קרובות לעמוד על זכויותיו מתוך חשש שלא ימצא עבודה. חוסר הפרופורציה בין הדרישות מתחקירן לבין השכר והמעמד מביא לשחיקה גדולה ולתחלופה גבוהה. המפיקים מצפים מהתחקירן להשלים עם המצב.

אנו מבקשים ליצור מחויבות של כל מקבלי ההחלטות בתחום הטלוויזיה להעסקת תחקירנים על פי תנאי אק"ט. במקביל, מוגדרים גם חובותיו של התחקירן כלפי ההפקה.
מי שטובת היצירה הטלוויזיונית והדוקומנטרית עומדת לנגד עיניו, חייב להבין את חשיבותה של התארגנות זו.
אנו קוראים לכולכם לקחת חלק.
מה אק"ט מציע לנו?
איגוד העובדים בקולנוע ובטלוויזיה (אק"ט) הוקם בשנת 1989 ונרשם כדין כעמותה בשנת 1991. באיגוד מיוצגים: צלמים, עוזרי צלם, מעצבים אמנותיים ומחלקתם, תאורנים, גריפים, אנשי קול, עוזרי במאי ומנהלות תסריט, מלבישות ומאפרות. לאחרונה הצטרפו לאיגוד גם תחקירנים כמחלקה חדשה. כיום מונה האיגוד כ-500 חברים.
1. אק"ט מטפל בהסכמי העבודה ובתנאי ההעסקה של חבריו ומגן על זכויותיהם בכך שהוא מייצג אותם בפני המפיקים וגופי השידור השונים. האיגוד מייצג את דרישות החברים באופן אנונימי ומתמודד ביתר קלות מול מפיקים.
2. האיגוד נותן לחבריו יעוץ משפטי חינם ובמידת הצורך גם הגנה משפטית ו/או ייצוג משפטי בנושאי קיפוח זכויות, שכר ותנאי עבודה.
3. אק"ט מהווה גורם בעל כוח ועוצמה השואב את כוחו מהסולידריות של חבריו. יש לו את היכולת ללחוץ, להשפיע ולאיים במידת הצורך, בהפעלת כוח לצורך קידום מטרותיהם של החברים בו.
4. פעילות הסברתית/תקשורתית לקידום מטרות האיגוד על ידי הפעלת מערכת יחסי ציבור, עיתונות וכו'.
5. קידום מקצועי – האיגוד מקיים ימי עיון בתחומים המקצועיים השונים וכן בנושאים הרלוונטיים לכלל חבריו.
6. האיגוד מקיים אחת לשנה את טקס עדשת הזהב, בו מוענקים פרסים למצטיינים במקצועות השונים המאוגדים בתוך אק"ט.
7. האיגוד מייצג את ענפי העשייה השונים בוועדות הכנסת, מול הרשות השנייה, מועצת הכבלים והלוויין ורשות השידור.
8. מבצעים לחברים – הנחות מסוגים שונים דוגמת הנחות בבתי קולנוע: סינמטק, סינמה סיטי ועוד, וכן ביטוח המאפשר בין היתר קבלת קצבה במקרה של אובדן כושר עבודה זמני עקב תאונה.
9. מרכז סיוע לחברים בנושאים שונים, כמו למשל מקורות מימון אשראי בנקאי. הסיוע ניתן באמצעות לה"ב – לשכת ארגוני העצמאים שאק"ט חברה בו.
10. הפעלת ועדת אתיקה – ועדה שמטרתה לפתור סכסוכים בין החברים.

מטרות
1. נגדיר סטנדרטים מקצועיים. נגדיר התמחויות.
2. נגדיר סטנדרטים של תנאי שכר והעסקה.
3. נפעיל אתר זה והוא ישמש במה לאנשי המקצוע. התחקירנים יוכלו להציג בו את הרזומה שלהם, בפורום נוכל לתקשר בינינו. מפיקים ויוצרים מהארץ ומחו"ל יוכלו לאתר אנשי מקצוע בתחום הקולנוע והטלוויזיה על פי התמחותם המקצועית של החברים. מפיקים ובימאים שיבקשו להעסיק תחקירנים יוכלו לזמן תחקירנים לעבודות.
4. ארגון ימי עיון וסדנאות לשכלול רמתם �
�מקצועית של התחקירנים וליצירת סולידאריות של איגוד מקצועי.

מי אנחנו

אנו, נציגי התחקירנים, פועלים מתוך הכרה כי יש בידינו את הכלים לעצב ולתרום לעולם התוכן של העשייה הקולנועית והטלוויזיונית בישראל.
החלטתנו להתאחד ולהתאגד נובעת מהבנה כי תחקירן שיועסק בתנאים הולמים יספק עבודה טובה ומקצועית יותר.
על מנת להביא הכרה בחשיבותו של המקצוע ועל מנת להביא לשיפור תנאי ההעסקה אנו חייבים לשמור על סולידריות פנימית, לכבד את המקצוע, את עצמנו ואת עבודתנו.

 

  1. אודי זינגר
  2. אוסי ילון
  3. איתי אפרימי
  4. אנה שנידמן
  5. אסף גלאי
  6. ארי גרינברג
  7. בת דור אוזלב
  8. בתיה בכר
  9. דוד קרלסברג
  10. דייב אברמוב
  11. הדס רכס
  12. הלברייך לירון
  13. ורד תום
  14. טליה סלע
  15. יובל אגסי
  16. יודפת גץ
  17. יוסי ברנע
  18. ישראל סלומון
  19. ליאורה שכטמן
  20. לימר פז סולומון
  21. מיכל קורן
  22. מיקי פלד
  23. נדב שטרית
  24. נורית רובין
  25. נירה טל
  26. עירית עשת
  27. ענת בן משה
  28. קרן אבני
  29. קרן הנטמן
  30. קרן ולול
  31. קרנית מנדל
  32. רוני גפן                   
  33. רונית איפרגן
  34. רונית דור
  35. רועי קצירי
  36. רינה שתיל
  37. רננה מור
  38. שיר קומאי
  39. תובל לוי
לכבוד
איגוד העובדים בקולנוע ובטלוויזיה בישראל

טופס בקשת הצטרפות – מחלקת תחקירנים

אני מבקש/ת להירשם כחבר/ה באיגוד העובדים בקולנוע ובטלוויזיה בישראל. לאחר שקראתי את תנאי הקבלה והתקנון הריני מסכים/ה לקבל את כל האמור בו ולפעול על פיו ועל פי החלטות הועד המנהל כפי שיתקבלו מעת לעת, בכל הנוגע לנושאים בהם מטפל האיגוד ולרבות נושא שכר העבודה, תנאי העבודה,והדדיות בין חברי איגוד העובדים בקולנוע ובטלוויזיה בישראל.
ידוע לי כי הרשמתי כוללת התחייבות בלתי מסויגת לא לעבוד בהפקות בהם מועסקים בעלי מקצועות הקיימים באיגוד העובדים בקולנוע ובטלוויזיה, אשר אינם חברים באיגוד,במידה ואדרש לעשות כך.
חברותי באיגוד תבוטל באם אנהג בניגוד לתקנון האיגוד ו/או בניגוד להחלטות הועד המנהל ו/או לא אשלם את דמי החבר.
הריני מסכים/ה לעמוד בתשלום חודשי של דמי החבר בסך של 60 ₪ ועוד 29 ₪ לביטוח תאונות אישיות (אופציונאלי). כמו כן, דמי רישום חד פעמים בסך של
150 ₪.

להלן הפרטים:

שם משפחה:______________ באנגלית:________________

שם פרטי:________________ באנגלית:________________

מס' ת.ז.:_________________ תאריך לידה:______________

טלפון:__________________ לפרסם/ לא לפרסם בספרון

נייד:___________________ לפרסם/ לא לפרסם בספרון

פקס:__________________ לפרסם/ לא לפרסם בספרון

כתובת (למכתבים):__________________________________________________

דואר אלקטרוני (בכתב ברור): _____________________________________

אני מאשר לאקט לגבות את התשלומים החודשיים ודמי הרישום באמצעות כרטיס האשראי שלי.

מספר כרטיס האשראי:

תוקף הכרטיס:

שם בעל הכרטיס: ____________ ת.ז. של בעל הכרטיס: _____________

מבקש/ת לחייב את חשבוני בכל 2/10/15 (מחק את המיותר) לחודש

בקשתי להתקבל לאק"ט הינה לאחר שאני מחשיב/ה עצמי כאיש/ת מקצוע בתחום התחקירנות וזאת ברמה המקצועית הגבוהה אשר נדרשת לשם קבלתי לאיגוד מקצועי.

בתודה,

שם: _______________ חתימה: ___________ תאריך:__________

ייפוי כוח

אני הח"מ, __________________ נושא/ת ת.ז. מס' ______________________,
מייפה בזאת את כוחה של עמותת אק"ט – איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה בישראל ע.ר. ו/או מי מטעמה, (להלן: "העמותה"), לפעול בשמי ובעבורי, בעניינים כדלקמן:

1. לפעול בשמי ובמקומי ולשמש כשלוחתי, לצורך ניהול משא ומתן והתקשרות בהסכמי מסגרת המסדירים את יחסי העבודה הכלליים בין העובדים בקולנוע ובטלוויזיה ולבין צדדים שלישיים.

2. לפעול למיצוי מלוא זכויותיי בהתאם לחוק זכויות יוצרים ו/או כל לחוק המסדיר ו/או אשר יסדיר בעתיד את נושא זכויות יוצרים.

3. לפעול בשמי ועבורי בכל עניין הקשור בקידום מטרות האיגוד על-פי החלטות הועד המנהל ו/או האסיפה הכללית.

4. ייפוי כוח זה יהא ניתן לביטול על ידי בכל עת, ובלבד שאמסור על כך הודעה בכתב למשרדי העמותה.

5. כל פעולה שתעשה בהסתמך על ייפוי –כוח זה, תהיה אך ורק אם נעשתה בהתאם להחלטות שתתקבלנה כדין ע"י וועד העמותה ו/או האסיפה הכללית, בהתאם לעניין.

ידוע לי כי בהיותי חבר/ה בעמותה הנני זכאי/ת להשתתף באסיפות כלליות שתתקיימנה, ובמסגרת זו ליטול חלק פעיל בתהליך קבלת ההחלטות.

ולראיה באתי על החתום היום:

תאריך: __________________ חתימה: ___________________

תחקירנים אתם אוהבים את המקצוע שלכם ?
אז הילחמו בשיניים ובצפורניים למען זכויותיכם הצודקות כדי שתוכלו לבצע את עבודתכם החשובה כמו שצריך .

 זכרו הטלוויזיה אינה יכולה להתקיים בלעדיכם ,וחלק מהסיבה שהיא נראית כמו שהיא נראית זה בגלל הזלזול  המתועב  שבו  אנשיה- מפיקים במאים וכוכבים מתייחסים  אליכם .

  מי כמוכם יודע כיצד להשיג מידע וכיצד להפיץ מידע כנגד מנצליכם ועושקיכם בכלי התקשורת, אלו שאינם מסוגלים להתקיים ולהתפרנס ללא העבודה החשובה שאתם עושים עבורם אבל מוצצים את דמכם בתמורה.

אז התאגדו !!!!

 

קישורים רלבנטיים

 

התחקירנים העבדים החדשים

התאילנדים של התקשורת

 

התחקירנים מקימים איגוד

 

אורנה בן דור נגד התחקירנים

זעקת הפרילאנסרים בטלוויזיה

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

2 תגובות על “תחקירני כל הערוצים התאגדו !!!: למען אגוד התחקירנים”

ההיצע של עובדים בתחום זה ולא רק – כל מה שקשור לתקשורת,
אמנות וכו' – גובר על הביקוש באופן רציני.
זו הסיבה למצב הזה!

יותר מקופחים ויש כאלה. למרות שדרך אגב התראיינתי בעצמי מספר פעמים לכלי התקשורת וראיתי בהחלט מה נדרש מהתחקירנים שבדרך כלל היו תחקירניות. הן היו נורא נחמדות וניסו לשאול שאלות צהובות. לעיתים הן עשו את המוטל על ידי הבוס הגדול.
כן, זה בהחלט כפוי טובה להיות תחקירן אבל חשבת פעם כמה כפוי טובה זה להיות עובד שיקומי במדינת ישראל של שנת 2007?
אתה אמנם חוקר ספרות ותרבות אבל חלק מתרבות זה גם לחדור בהחלט לסקטורים שלא ממש מדברים עליהם.
ויש אנשים במדינה הזאת שמקבלים רק החזר נסיעות חלקי והעובדות הסוציאליות נורא מרוצות מזה שהם יוצאים מהבית. אגב, הם חוזרים אחר כך לדיור המוגן וחיים רוב הזמן בבדידות מזהרת עם סטיגמה נוראית.
ולא, אין להם לובי בכנסת או וועד עובדים.
ויסלחו לי התחקירניות אבל בכל פעם כשניסיתי לספר להם על המצוקה הזאת הם תמיד אבל תמיד לא הכניסו את זה לכתבה שלהם. זה לא היה צהוב מספיק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

twenty + 11 =