web analytics
קטגוריות
מדע

פרוייקט סקייגארד דבר המומחה-ד"ר עודד עמיחי

ד"ר עודד עמיחי מומחה טילים על מערכת סקיגארד כנגד טילים.

לפני כך וכך חודשים  וליתר דיוק בזמן מלחמת לבנון השנייה והתקפת הרקטות על ערינו פירסמתי באתר זה רשימה על פרוייקט סקייגארד ,על ניסיונותי להשיג מידע בעניין פרויקט זה  והסיבות להחלטה  לבטלו, ניסיונות שלא זכו להצלחה רבה בגלל מחסור בקשרים בתחומים המתאימים. הודעתי שם שאשמח לקבל מידע בנושא מכל מי שקשור לפרויקט וגם אוכל לספק לו בתמורה פירסום רב וארוך טווח יותר ממה שעיתונאים רגילים וגם ידועים יוכלו לספק לו .

בהמשך פירסמתי באתר ראיון עם המומחה הבליסטי עזריאל לורבר , שסיפק מידע על הפרוייקט.
.
וכעת הנה מכתב שקיבלתי מד"ר עודד עמיחי שמתמחה במערכות לייזרים ואלקטרו-פיזיקה ואף מגדיר את עצמו כ"אבי מערכות הלייזר בישראל " . הוא עבד בעבר ברפא"ל (הרשות לפיתוח אמצעי לחימה) והיה שותף בפיתוח מערכות נשק סודיות,וידוע כתומך בשימוש במערכת "נאוטילוס " שלה יש מתנגדים רבים בטענה שהיא יקרה מידי .

המכתב אמנם היגיע די במאוחר לאחר פירסום הרשימה ההיא אבל עדיף תמיד מאוחר מאשר לעולם לא :

 

 

לאלי אשד שלום רב.

 

אני כותב לך באיחור רב, בעקבות דברים שפרסמת לפני קצת פחות משנה בנושא ההגנה מטילים ורקטות.

 

להן שתי הערות על מה שפרסמת:

 

1. בראיון שקיימת באותה עת עם עזריאל לורבר הוא טעה בפרט קטן – הטווח הנומינלי של הסקייגארד הוא 10 ק"מ ולא 5 ק"מ, כפי שהוא ציין.

 

2. טעית בשם החברה האמריקאית, בעלת הסקייגארד, אשר כפי שציינת פותח ביוזמה ישראלית ובשיתוף חברות ישראליות. שמה: נורתרופ-גרומן, והיא אחת מחברות האירופייס הגדולות בעולם.

 

להלן כמה הבהרות לגופו של עניין:

 

1. אין לי שום קשר עסקי עם NG, יצרנית הסקייגארד. פעילותי ארוכת השנים בנושא (שהחלה הרבה לפני המלחמה האחרונה) נובעת ממניעים לאומיים ומתוך ניסיוני המקצועי בלבד.

 

2. לעניות דעתי, איום הרקטות היה ברור וידוע, והתעלמות ממשלות ישראל מאז שנת 2000 מאיום זה ומהפתרון שהיה בהישג יד (סקייגארד) תוך הפקרת העורף, הינו אחד המחדלים הגדולים בתולדות ישראל. אם הממשלות הקודמות יכולות אולי לטעון (ללא ביסוס רב) שלא ידעו, לא שמעו… הרי הממשלה הנוכחית עלולה להיות אחראית למחדל חמור עוד יותר, כי היא כבר ראתה וגם ידעה ובחרה לחזור ולהתעלם מהאיום שטרם הוסר – להיפך, עוצמתו רק תגבר. אני חרד ממשמעות הדברים, כי נובע מכך שלמרות שפע ועדות החקירה והעיסוק הציבורי בעריפת ראשים, לא הופקו הלקחים ובעימות הבא נהיה חשופים לאותו איום אולם בעוצמה מוגברת.

 

3. ביטול הפרויקט היה כולו באשמה ישראלית. זה היה בעקבות הנסיגה מלבנון (4.2000) אז שלטה הדעה שהוסר איום הרקטות מגבול הצפון, ואם יחודש "חיל האוויר יכסח להם את הצורה" – דעה שחצנית חסרת ביסוס, כי באותה עת החל ירי הקסאמים מהרצועה, שלא נמצא לו פתרון ואילו החיזבאללה הגביר התעצמותו ברקטות בדרום לבנון.

 

4. מערכת הביטחון בחרה בפתרון של רפאל לפיתוח טיל נגד רקטות, פתרון שקיים בינתיים רק על הנייר והוא נראה לי הזוי משיקולים טכניים, מערכתיים וכלכליים כאחד. התעלמות חוזרת מהסקייגארד שהינו פתרון יעיל, זמין וזול (אם עושים את החשבון הכולל הנכון של עלות משגר + מלאי תחמושת) מרגיזה באשר: א. הסקייגארד היא מערכת קיימת וחובה לנסותה מיידית מול ירי הקסאמים מרצועת עזה. ב. ניתן היה להיעזר במימון אמריקאי לפרויקט, באשר גם לארה"ב יש עניין להסיר איום הטילים והרקטות באזור. ג. אמיר אורן חשף לפני כחודשיים אפשרות לשיקולים זרים בבחירה שעשתה מערכת הביטחון (עסקת יצוא).

 

5. לפיכך, לא היה בכלל צורך לבחור בין השניים ומערכת הביטחון יכלה להריץ את שני הפתרונות במקביל – האחד במימון מדינה זרה (עסקת יצוא) והשני (סקייגארד) במימון אמריקאי (חלקי או מלא). ברור שהסקייגארד יוכל להיות מותקן בשטח הרבה לפני המערכת הרפאלית ובכך אולי למנוע מלחמה נוספת בו ייפגע העורף. 

 

6. במצורף תמצא 3 פרסומים שלי בנושא וכן מאמרו של אמיר אורן – שים לב שם בעיקר לקטע המודגש (בכחול).

 

אני מקווה שתמצא דרך להמשיך ולעורר את הנושא כדי שלא ירד מסדר היום הציבורי.

 

כל טוב, עודד

*********************

Dr. Oded Amichai

******

תודה על המידע אמנם עכשיו זה כבר קצת מאוחר מידי מבחינתי שכן כמה כתבות מקיפות כבר פורסמו על הנושא בידי אחרים וכבר אין לי מה להוסיף בעניין,ומכתב אינו יכול להשתוות לתחקיר מקיף שמבטא  גם דיעות מתנגדות . אבל זה מה שיש כרגע.  .
בכל אופן כדאי שחוקרים שונים בתחומי מדע וטכנולוגיה שונים ידעו אם יש להם נושא מעניין ביד ואם הנושא יעורר את ענייני כי אז אני יכול לתת להם כתבה מקיפה ובעלת חשיפה אינטרנטית גבוהה יותר ולטווח ארוך יותר מכל כתבה בעיתון .,
כך שלא יזיק כלל לידע אותי בעניין לפני כל כתב וכלי תקשורת אחר . לטווך הארוך תמצאו שזה משתלם לכם הרבה יותר.  .

קישורים רלבנטיים

חקירה :פרשת מערכת סקאיגארדj

מערכת האנטי טילים נאוטילוס בויקיפדיה

יוסי מלמן על עודד עמיחי

אריק בנדר על עודד עמיחי

עודד עמיחי שואל מדוע מתעלמים מהנאוטילוס

דוד סיון מנתח את מערכת התקצוב לנאוטילוס

צה"ל מפתח מענה חדש לקסאמים (במקום נאוטילוס )

 

עתידן של סקי גארד שדה הקרב

 

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

6 תגובות על “פרוייקט סקייגארד דבר המומחה-ד"ר עודד עמיחי”

1. מעולם לא כיניתי עצמי כ"אבי מערכות הלייזר בישראל". זו הייתה המצאה אומללה של יוסי מלמן במאמר שפרסם בהארץ.
2. להלן 2 מאמרים נוספים שפרסמתי בנושא:
http://www.omedia.co.il/Show_Article.asp?DynamicContentID=2331&MenuID=603&ThreadID=1014010

http://www.omedia.co.il/Show_Article.asp?DynamicContentID=2505&MenuID=603&ThreadID=1014010

3. להלן מאמר מסכם של יוסי מלמן בסדרת 4 מאמריו בנושא:

http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=756543&contrassID=2&subContrassID=21&sbSubContrassID=0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fourteen − 3 =