המו"לית דליה פלד מחלוצות תחום הקומיקס בשפה העברית עם סדרות "אסטריקס " ולקי לוק " והיא גם הקוסמת המקצועית v הראשונה ובין הבודדות בישראל. ולאחרונה היא נבחרה שוב לעמוד בראש האגודה המקצועית של הקוסמים בארץ וזה דווקה לאחר תקופה מלאה במאבקים פנימיים ובהשמצות שונות כתוצאה מתוכנית הטלוויזיה "אורי גלר מחפש את היורש" בערוץ 2, כשאורי גלר אולי הקוסם הישראלי המפורסם מכולם מחפש יורש .התוכנית הכניסה את עולם הקוסמים הישראלי לסחרור חסר תקדים שהביא להאשמות הדדיות בין הקוסמים.
לרגל חג הפורים ,חג הקוסמים הישראלי , להלן ראיון מקיף עם מלכת הקוסמים הישראלית על הקריירה שלה כמו"לית מצליחה מצד אחד וכקוסמת ונשיאת אגודת הקוסמים מאידך על עולם הקוסמים השראלי המסובך והמסוכסך וגם על כישורי הקוסמות המקצועיים של אורי גלר.
עולם הקוסמים הישראלי זה של אנשי זריזות הידיים והאשליות קיבל זריקת עוצמה אדירה לאחרונה הודות לתוכנית של אורי גלר "היורש " /
התוכנית זכתה להצלחה עצומה והביאה פירסום רב למקצוע הקוסמות , והעלתה את העולם הזה הסודי והחשוך בדרך כלל לאור הזרקורים . אבל הפרסום הזה היה במסגרת של סבך האשמות כנגד הנהלת האגודה על שלא סילקה מקירבה את המתמודדים בתוכנית שהם חברי האגודה, שהתחברו עם גלר ושאינם מודים בכך שהם קוסמים ושאולי אפילו רמזו על שיש להם כוחות מיוחדים. כמוכן היו טענות נגד ההנהלה על שלא גינתה את גלר שהוא מרמה את הצופים ושהוא אינו אלא קוסם רגיל שרק טוען לכוחות על טבעיים ומסוגל להחזיר נעדרים ולרפא חולים.
ואולי הגרוע מכל הושמעו טענות שהוא גם קוסם לא מוכשר במיוחד .
וכך גם כל מרבית המשתתפים בתוכנית שכולם טענו ליכולות על טבעיות מסוג זה או אחר. אלו הסתבר היו כמעט כולם חברי אגודת הקוסמים למעט אורי גלר עצמו ועוד מתחרה אחד. האשמות שונות הועלו גם כגד נשיאת אגודתה קוסמים דלליה פלד על ששיתפה פעולה עם גלר.
יישנם כ 150 קוסמים בישראל, ועוד כ 10 קוסמים ישראליים מצליחים בחו"ל. רובם חברי אגודת הקוסמים. רובם גברים. נזכיר את נמרוד הראל ( ואם תרצו את אורי גלר) שהם גם סופרים וכותבי פנטזיה. . יש הרבה פחות קוסמות.ישראליות. לאמיתו של דבר יש מעט מאוד קוסמות בכל העולם .אחת הבודדות היא דליה פלד שלאחרונה נבחרה שוב לכהונת נשיאת אגודת הקוסמים למרות המאבקים הפנימיים הקשים וההתקפות עליה כנשיאת אגודת הקוסמים.
.מול"ית
את דליה פלד נשיאת האגודה פגשתי לראשונה באירוע מיוחד לפני כמה שבועות שבו השתתפנו בסדנה לניהול עסקים של חברת "אביב " והשתתפנו במשחק מיוחד שבו מתפקידנו היה להשתלט בעסקים על בעלי עסקים אחרים .למותר לציין שדליה ואני שותפה הסמוי זכינו . לאחר הסדנה שאורגנה בידי עדי צור המוכשרת יצא לי לשוחח עם דליה פלד שאותה אני מכיר זה שנים רק דרך ספריה .
דליה פלד היא לא רק קוסמת ולא רק נשיאת אגודת הקוסמים היא גם ובעיקר מו"לית מוציאה כתבי עת למחשבים כתב העת "אנשים ומחשבים " חברה העוסקת מזה 25 שנים בכל מה שקשור להפקת מגזינים של מחשבים וכל מה שקשור כולל אינטרנט ותקשורת ומפיקה בנושאים אלו גם ימי עיון וכנסים מיוחדים שבהם היא מופיעה מידי פעם ומבצעת קסמים לפני האורחים המופתעים.
ובעברה הוציאה כמה ספרים ידועים כמו סדרת קומיקס אסטריקס שהצליחה מאוד ו"לאקי לוק " שהצליחה הרבה פחות . היא הוציאה גם סדרת ספרי מדע בדיוני שכללה את הנוסע השמיני של אלן דין פוסטר וגם ספרי מתח כמו "הנוסחה " של סטיב שאגאן " .וספר שירה מצליח מאוד של ורד מוסינזון ..
. . .
א.א. את יכולה לתאר את הוצאת הספרים שלך? הוצאת לאור חמישה ספרי מד"ב בהוצאה שלך .הם היו בגדר הצלחה ?
פלד: הוצאנו לאור את "הנוסע השמיני" של אלן דין פוסטר על פי הסרט של רידלי סקוט שהיה מוצלח. אך למען האמת לא הייתי חובבת מד"ב. ורד מוסנזון, העורכת הספרותית אז בהוצאתי בחרה את הספרים. ספרי המד"ב למיטב זכרוני לא היו הצלחה גדולה והפסקנו להוציא אותם במהרה.
לעומת זאת ספרי הקומיקס שאותם הוציאה פלד בסדרת "אסטריקס " היו בגדר הצלחה מרשימה .
פלד : הייתי בצרפת, בחופשת סקי, וחבר ילדות שאל אותי "למה לא תוציאו את אסטריקס?" זאת הייתה סדרה שהכרתי מילדותי וזכרתי כמה אהבנו את ספרי אסטריקס וחשבתי שזה יוכל להצליח גם בישראל . ידעתי שצריך מתרגם טוב בעל חוש הומור ויכולת והבנה בהיסטוריה ובצרפתית ומצאתי אחד כזה. אביטל ענבר. הוא תרגם מצרפתית אבל עם דוגמאות של תרגומים לאנגלית ויצר משחקי מילים עבריים שאפילו בצרפתית לא קיימים בכלל.
א.א. איזה אסטריקס היה המצליח ביותר ?
.פלד : אסטריקס הגאלי הספר הראשון בסדרה ( אם כי הראשון שיצא לאור בעברית היה "אסטריקס וקליאופטרה" א.א. ) היה המצליח ביותר . אבל כמעט בכל כותר בסדרה הזאת היו לנו שתי מהדורות . עד הוצאת סדרת אסטריקס בעברית, קומיקסים לא הצליחו בארץ. הייתה סטיגמה שקומיקס זו ספרות גרועה. סטיגמה של המשפחות הפולניות. הייתה סטיגמה חזקה נגד קומיקס והורים לא נתנו לילדים להכניס קומיקס לבית כי חשבו שזה מזיק. אסטריקס בהחלט שינה את התפיסה. הוא הראה שקומיקסים יכולים להיות גם יצירות טובות.
. ניסינו להוציא גם סדרת קומיקס אחרת של גוסיני המחבר של אסטריקס, "לקי לוק " על האקדוחן המהיר ביותר במערב הפרוע בתקווה שההצלחה הגדולה תחזור על עצמה. אבל לאקי לוק לא הצליח בכלל .( פלד הוציאה רק שני ספרים על לקי לוק לעומת התשעה של אסטריקס . .א.א. )
זה בניגוד לאסטריקס שאנשים הפכו לאספנים של כל כרך. זאת סדרה פחות טובה מאסטריקס שיש בו משהו היסטורי בשפה במילים והוא נותן ערך מוסף חוץ מעלילה טובה והומור אסטריקס נשאר מבחינתנו בגדר תופעה ייחודית .
באותה תקופה בשנות השמונים היה יקר מאוד להוציא ספר כמו אסטריקס. הטכנולוגיות של ההוצאה לאור היו פרימיטיביות יותר. בשלב מסויים הספרים של אסטריקס כבר לא כיסו את עצמם ובצער רב הפסקנו להוציא אותם לאור .
א.א. :חשבתם להוציא קומיקסים נוספים ?
. .פלד : חשבנו להוציא לאור את טינטין שמישהו כבר הוציא לפנינו אבל זה לא יצא לפועל. היום אני כבר בכלל לא בעניין של קומיקס.
אסטריקס בעברית
תשעה ספרי אסטריקס תורגמו לעברית בהוצאה לאור של "דליה פלד מוציאים לאור בע"מ", בשיתוף עם הוצאת הספרים "מודן". ההדפסות נעשו משנת 1980 עד יוני 1994 , בתחילה בכריכה קשה ולאחר מכן במהדורות כריכה רכה. התרגומים לספרים השונים נעשו על ידי ואביטל ענבר ואורה כהן כץ; וציורי הטקסטים על ידי נאוה אלון, נורית יובל ואורית ברוך. הספרים כפי שאפשר לראות מרשימה תורגמו שלא לפי הסדר המספרי המקורי .
3. אסטריקס הגאלי .עברית אביטל ענבר .1982 ( מספר 1 בסדרה) 4.אסטריקס באחוזת האלים .עברית אורה כהן כץ ,1983. .( מספר 17 בסדרה )
5. אסטריקס אובליקס וחבורתו. תרגום אורה כהן כץ ,1984. ( מספר 23 בסדרה ) 6. אסטריקס והקלחת . עברית אורה כהן כץ , 1985.. ( מספר 13 בסדרה ) 7. אסטריקס והסכסכן מרומא .תרגום אביטל ענבר. 1986. (מספר 15 בסדרה ) 8.אסטריקס מגלה את אמריקה . תרגם אביטל ענבר 1987. ( מספר 22 בסדרה). 9. אסטריקס בבריטניה,עברית אביטל ענבר ,1994. ( מספר 8 בסדרה ).
בתקופת שיא הצלחת הסדרה ניסתה הוצאת דליה פלד להוציא גם את ספרי "לאקי לוק " של גוסיני ומוריס בתרגום יחיעם פדן אך אלו זכו להצלחה פחותה בהרבה ורק שניים מהם יצאו לאור בעברית : .
לאקי לוק מאת גוסיני ומוריסלאקי לוק הוא סידרה מפורסמת נוספת של גוסיני ביחד עם הצייר מוריס על עלילותיו המבדחות של האקדוחן המהיר ביותר במערב הפרוע שהוא מהיר יותר אף מצילו. ל למרות ההומור שבה הסדרה ניסתה לשמור על מידה מסוייימת של אמינות היסטורית על המערב הפרוע. |
מ א.א. : מה היה הספר המצליח ביותר שלך כמו"לית?
פלד : הספר המצליח ביותר שלנו היה "דברים שצריכים לעבור ( 1980 ) ספר שירים של ורד מוסינזון שהיה להיט בלתי רגיל. זה היה אולי ספר השירה הכי מצליח בכל התקופות ועד היום אנחנו מוכרים אותו. בגלל ההצלחה ורד מוסנזון החלה לעבוד כעורכת בהוצאה. היא פירסמה אצלנו עוד ספר "שירים כהים" ( 1981 ) וספר בשם "מה שג'יפסי (הכלבה) הייתה יודעת לספר לו יכלה לדבר " שהצליחו אבל לא כמו הקודם.
ורד היא אחות של דבורה עומר ואחיינית של יגאל מוסינזון . גילינו אותה אצל דבורה עומר והיא הייתה אז בלתי ידועה לחלוטין ולפרסם את הספר שלה היה בגדר הימור. הפצנו אותה בלי שום פירסום עם כריכה חומה, פורמט של מתנה, כתב יד יפה בפנים וללא עיצוב. עשינו את כל הטעויות האפשריות בהוצאת ספר. פשוט זרקנו אותו לשוק כפי שאהבנו אותו. כמה עיתונאים ראו אותו והתאהבו בו וזה נמכר כמו מטורף.
א.א. : למה את חושבת הספר של מוסנזון הצליח כל כך? הרי כידוע היום קשה מאוד למכור ספרי שירה וגם של משוררים ידועים מאוד ובוודאי ובוודאי של משוררת לא ידועה כלל כמוש הייתה ורד מוסינזון ?
פלד : הוא הצליח בגלל הפורמט המתנתי והכתב המיוחד ובעיקר בגלל שפשוט היו שירים טובים.
אם מול"ים אחרים היו מוציאים את הספר בפורמט הרגיל הקונבנציונאלי של ספרי שירה אז וגם היום , הוא לא היה מצליח כמו שהצליח אצלנו.
ספר מד"ב של הוצאת דליה פלד-רבמכר
הנוסע השמיני מאת אלן דין פוסטר.תרגם ישעיהו לויט 1979. לאחר מכן נרכשה הוצאת "רב מכר " בידי דני ויינשטיין שהוציא לאור חמישה ספרי מד"ב נוספים בשם הוצאה זה.
ספרים נוספים שדליה פלד הוציאה לאור והיו בעלי אופי בדיוני כללו את שוויצריה מאת אלי שרייבר (חתולי ) 1982 ספרים נוספים של ההוצאה כללו את הפרשה האיראנית / דו"ח ועדת טאואר ; עורך – אילן כפר ; עריכה – אמנון רבי ; מתרגמים עוזי בלומר, יואל קליימן, רונן שפירא .1988. משכב לצים של מאיר שלו ( 1982) (קטעי אנוש של ירון אנוש ( 1982) הנוסחה של סטיב שאגאן בתרגום אליעזר כרמי (1981 ) ספרים שונים של מאיר עוזיאל כמו "עשיתי שלולית" ספר רע :ידען לפושע המאורגן" . "רגעים מתוקים של פנינה רוזנבלום (1983) טריסטן ואיזולדה : קורות אהבה בלתי אפשרית : מחזור שירי אהבה /בעריכת אברהם בלבן ( 1982)
|
הקוסמת
המקצוע העיקרי של פלד מחוץ לעולם ההוצאה לאור של כתבי עת בענייני מחשבים ואינטרנט הוא קוסמות וזה תחביב הממלא את חייה כבר מזה עשרות שנים . היא אינה רק נשיאת אגודת הקוסמים ,היא גם אחת הקוסמות הוותיקות הפעילות ביותר של המדינה .
דליה פלד נבחרה לנשיאת אגודת הקוסמים לדבריה פה אחד, אחרי שנתיים בתפקיד ושנתיים כסגנית נשיאה, לעוד שנה. וזאת למרות המהומות שהיו באגודה בעקבות תוכנית היורש.
היו אנשים באגודה שלא אהבו את הדרך בה היא, כנשיאת אגודת הקוסמים, טיפלה בתוכנית "היורש" ובמתמודדים חברי האגודה. אורי גלר שהוא מוקצה בעיני הקוסמים בארץ ובחו"ל בגלל טענותיו לכוחות על טבעיים אם כי כל מה שהוא מבצע אלו קסמים המוכרים לכל קוסם. דליה זכתה לביקורת קשה מקוסם בשם אורי אשכנזי שציפו ממנה להטיח ביקורת קשה כנגד חברי אגודת הקוסמים שהשתתפו בתוכנית ולהדיח אותם מהאגודה. כמוכן הוא ואחרים חשבו שעלייה לתקוף את גלר עצמו בגלל היותו קוסם הטוען לכוחות על טבעיים. .פלד אף חטפה בעניין מכתב ביקורת נזעם מג'ימס ראנדי הארכי אויב של גלר ו קוסם מוכר בעולם העוסק מזה למעלה משלושים שנה במאבק תקשורתי בלתי פסוק בגלר לתועלת הפירסום של שניהם .
אלא שפלד אינה חושבת שהיה זה תפקידה לתקוף את התוכנית ומשתתפיה ו/או את גלר.
פלד : לידיעתך הציור הראשון של הקוסם שידוע לנו הוא מהפירמידות, שם יש ציור של שלושת הגביעי
ם (קסם שלושה גביעים עם שלושה כדורים). לדעתנו זה המיקצוע השני העתיק בעולם אחרי הזנות.
(לדעתי לעומת זאת קדמו לקסם כמקצועות הריגול וסיפור הסיפורים אבל יכול להיות שאני טועה בזה צריך לחזור בזמן לתקופה הפרהיסטורית ולבדוק ).
איך הגעת לקוסמות ?
פלד" . האמת היא שאני כבר לא זוכרת בדיוק איך הגעתי לעולם הקסמים . אבל היום אני כבר לא יודעת מה הייתי עושה בלי זה. זה כאילו זה היה שם עימי מאז ומתמיד . ההתחלה הייתה כנראה כבר בגיל 16 ואז נפגשתי בעולם הקסמים כשאבי, יהודה אסיא קנה לי ולאחי פריטים ואביזרי קסמים מחו"ל כתחביב ושלח אותנו להתאמן אצל קוסם .
אך רק בגיל 25 גמלה בי ההחלטה להיות קוסמת מקצועית. זה אחרי שהיגעתי למועדון הים התיכון באכזיב ופגשתי בקלוד קוסם חובב צרפתי . הוא עשה קסמים מדהימים ממש לפני האורחים . זמן קצר לאחר מכן התמודדתי בתחרות הארצית הראשונית לקוסמים בהיכל התרבות בשנת 1981. לא הייתי אמורה לזכות בכלל. אבל בכל זאת זכיתי במקום שני בארץ. במקום ראשון זכה זוג רוסי שלא נמצא היום בארץ ..
א.א. ומדוע החלטת להיהפך לקוסמת מקצוענית ועוד במקצוע שהוא גברי לחלוטין ?
פלד : ריתקה אותי החכמה מאחורי התחביב הזה . היצירתיות והיכולת להגיע לאפקטים כל כך בלתי אפשריים. ידעתי שני דברים: מצד אחד עלי לבדר את הקהל " ומצד שני עלי להפתיעו וללא הרף. . וכך שעות רבות התאמנתי לפני המראה ,לפני בני משפחתי וחברי הקרובים . למדתי שנה באופן פרטי ותוך פחות משנה עליתי בפעם הראשונה על קרשי הבמה .
היום אני "מכורה לעניין ". אני מוצאת שקסמים כמקצוע או כתחביב זה מלהיב מושך מסמם ממש ובעצם ממלא עולם ומלואו .זהו עיסוק מתוחכם מאוד. יש במקצוע הזה שילוב של המון תחומים מאמנויות הבמה, זריזות ידיים, משחק, זכרון, תנועות גוף, פסיכולוגיה, הגיון בריא, יצירתיות ואולי החשוב מכל הרבה דמיון ומשחק .
מאז חבריי למקצוע באים מכל הגילים והשכבות אבל לצערי לא מכל המינים. אני מופיעה כקוסמת הראשונה וכמעט היחידה בארץ . היום יש עוד כמה בודדות שמופיעות רק לילדים אני עדיין הקוסמת –אישה היחידה שמופיעה גם בפני קהל מבוגרים וגם בהתנדבות. יש לקוות שמצב זה ישתנה.
.
פלד פירסמתה שני ספרים על קסמים:
פלד: פירסמתי שני ספרים על קסמים "ספר הקסמים הגדול" שעיבדתי לעברית והיה לרב מכר ענק וספר בשם "איקס מיקס טריקס -קסמים בקלפים" שכתבתי עם עוד שני קוסמים ושהוצאנו ביחד עם קלטת הסבר . האחרון הצליח פחות .הוא היה אמור להיות הפתיח לסדרה של שישה ספרים בנושא אבל זה לא התגשם .
.
מתוך רשימת ספרי הקסמים העבריים :שני ספריי הקסמים של דליה פלד :
ג'י . מרשל, ספר הקסמים הגדול התאימה לישראל דליה פלד, הוצאת דליה פלד ,1983. .. הקוסמים – דליה פלד, יורם בר-סלע, אלירון טובי איקס מיקס טריקס קסמים בקלפים איירו גלעד בן צור ויורם בר סלע הוצאת דליה פלד, 1987. לספר צורף איקס מיקס טריקס [הקלטת שמע] : קסמים בקלפים / הפקה ובימוי – יוני חן ; מוסיקה מקורית ועיבודים – רוני לרנר ; מציגים – יורם בר-סלע, אלירון טובי, דליה פלד. ( זה היה אמור להיות הספר הראשון בסדרה של "איקס מיקס טריקס " שישה ספרים שכל אחד מהם היה אמור להתמקד בנושא אחר של אמנות הקסמים : קסמי הבמה ,קריאת מחשבות, קסמים עם אביזרים ביתיים ,קסמים במספרים , וקסמים כאמנות .אך אף לא אחד מהם יצא לאור. ) |
היום פלד מופיעה בפני קבוצות מבוגרים, מסיבות סלון, אירועים של חברות היי-טק. פלד מרבה להופיע בהתנדבות לפני משפחות שכולות, חיילים, פצועים, נשים מוכות ועוד. . .
במה את מתמחה בקסמים?
פלד : יש לי מופע ייחודי שלי למבוגרים. אני עושה שילוב של קסמי במה הכוללים אפקטים של זריזות ידיים וקסמי מנטליזם שהוא התחום החדש והבולט בעשור האחרון ובעיקר בארץ .
פלד היא בשנים האחרונות הנשיאה של אגודת הקוסמים ורק לאחרונה ממש נבחרה שוב לנשיאה.
את הקוסמת היחידה בעולם ? ישנן עוד שהן ידועות ?
פלד: יש בודדות חוץ ממני בארץ . ישנן שתי נשים תל אביביות פרט לי .אחת כבר לא מופיעה יותר והשנייה רק התחילה . סך הכל בכלל יש מעט מאוד והן בדרך כלל מופיעות רק לפני ילדים .
גם בעולם יש מעט קוסמות ?
פלד: גם בעולם יש מעט מאוד. אולי עשרות. חצי אחוז מכלל מספר הקוסמים .אחת הידועות ביותר היא טינה לרנר . בדרך כלל נשים לא מתעניינות בקוסמות . יכול להיות שזה בגלל שקוסמים מתחילים בעיסוק התובעני הזה כבר בגיל הילדות והנעורים וממשיכים להתעסק בזה כל השנים וזה דורך אימונים בלתי פוסקים במשך עשרות שנים .והמון השקעה והתמדה שנשים פשוט לא מוכנות לתת . וזה חבל מאוד . הייתי רוצה לראות עוד נשים .אין סיבה שנשים שנמשכות לאמנויות הבמה לא יעסקו ברצינות גם באמנויות הקסם . ייתכן וזה נובע מהתפיסה המקובלת לאורך ההיסטוריה שהקוסם הוא בעל ה"כוחות". אבל איני מקבלת גרסה זו כי הרי אנו מכירים את המכשפות באגדות.
א.א. את מרגישה כנגדך שוביניזם בעולם הקסמים ?
במופע הקסמים שלי אני משתמשת בדברים נשיים כדי להבליט את הייחוד שלי כאישה קוסמת .אבל אין שוביניזם אצל הקוסמים אני החברה הכי טובה שלהם ולאף אחד אין שום בעיה.עם המין שלי (או גילי – אני חברה של כל הקוסמים למרות שרובם צעירים ממני.
יש איזה יתרון לנשים בעולם הקסמים ?
פלד בוודאי יש לנו את החן וזה יתרון יחסי. אני מרגישה שאני מחייכת וכבר שובה את הקהל .גבר צריך להתאמץ הרבה יותר .
נכון לעכשיו הנשים מופיעות במופעי קסמים בעיקר כבחורה היפה שוליית הקוסם שנחתכת במשור על הבמה . .אבל לאחרונה ב-2006 זכתה לראשונה קוסמת בתחרות האילוזיות העולמית כשהיא מופיעה עם אילוזיות ענקיות. מי יודע אולי בעתיד נראה בחורות שיופיעו כקוסמות שמנסרות גברים חתיכים ?
אא. :ש לדעתך קשר בין עולם הקסמים ובין עולם המחשבים שגם אליו את שייכת ?
פלד : גם הסגן שלי באגודה רון נחמן וגם ליאור מנור (מנטליסט ידוע שחיבר ספר קסמים פופולארי ) ונמרוד הראל ( הקוסם הישראלי הידוע ביותר כיום מתוכנית הטלוויזיה "הבלתי נתפס " וסופר פנטזיה מוכשר א.א. ) הם אנשי מחשבים .אני חושבתשייתכן שיש קשר הנובע מנושא האלתור והחשיבה הלוגית .בשני העולמות יש חידה שאותה צריך לפתור וזה מאתגר את העוסקים בכך. .
באגודה יש אולי לא מעט אנשי מחשבים .אבל לעומת זאת יש בה רק מעט מאוד אנשי ספרות ,אם כי אלו הם בין הבולטים שבין חברי האגודה. .בדיקה של רשימת החברים מגלה רק שניים כאלו .פלד עצמה מול"ית ואת נמרוד הראל סופר פנטזיה מוכשר שלומד ספרות לתואר שני . נשאלת השאלה מדוע אין יותר .
אחרי הכל הארי הודיני הקוסם המפורסם מכל היה סופר וכך גם אורי גלר . מאנשי מחשבים ,כידוע יש לנו מספיק בכל תחום .
הקוסם הישראלי כמנטליסט
א.א. ישנו תחום ספציפי של קוסמות שבו קוסמים ישראלים מתמחים ?
פלד : במנטליזם, שהוא ענף אחד ממקצוע הקוסמות שכאמור גם אני עוסקת בו .. כאמור במופעים למבוגרים וזה מה שראית אצל אורי גלר.
מנטליזם זה קריאת מחשבות השפעה פסיכולוגית על אנשים לבצע דברים.. הישראלים טובים מאוד במנטליזם. הם בין הטובים בעולם בתחום הזה .וכנראה שלאורי גלר הוא ללא ספק האב המייסד של התחום בישראל יש יד בזה שהוא עורר את העניין של ישראלים שונים פשוט כדי להתחרות בו או וכך התחום קיבל תאוצה עצומה בידי ישראלים שונים שהלכו בעקבות גלר .
אך הסיבה האמיתית שתחום המנטליזם התפתח כאן ולא דווקא תחומים אחרים של קוסמות נעוצה בכך שאין מועדונים מתאימים למופעי קברט כמו באירופה. קוסם אירופאי עם מופע של 10-15 דקות באירופה יכול להופיע איתו במשך כמה שנים ולא לחזור אל אותו קהל. כאן זה לא קיים. קוסם צריך לתת כאן בידור של בערך שעה או לחילופין לתת הנחייה. בנוסף אין במות ענק למופעי אילוזיות כמו בלאס וגאס. מופעים עבור לילדים גם הם ברמה גבוהה עם תחפושות ומוזיקה לימי הולדת וכו'.
מה ההבדל בין קסמים רגילים ובין מנטליזם ?
ההבדל הוא באופן שבו מציגים את האפקט. ההבדל הוא בתוצאה המתקבלת אצל הצופה. בעוד הצופה במופע קסמים מתפעל מהתוצאה ושואל "איך הוא עושה זאת" הצופה במופע מנטליזם טוב, יאמר "זה לא יכול להיות, יש לו כוחות, אחרת הוא לא יכול לעשות זאת". קסמים הם עניין של זריזות ידיים והטעיית הקהל ..המנטליסטים לעומת זאת משתמשים בטכניקות שיש בהם הרבה פסיכולוגיה, כריזמה, השפעה על הקהל ואלמנטים של סטטיסטיקה ולוגיקה והם חייבים להיות חזקים מאוד מהבחינה הוורבלית ( שטף דיבור לפני קהל). זה בניגוד לקוסמי הבמה הקלאסיים שחייבים להיות חזקים הרבה יותר דווקא בתנועות ולכן רבים מהם לוקחים שיעורי ריקוד או משחק
חוץ מזה הקוסמים הישראלים חזקים גם בהמצאת קסמים..
איזה קסמים ידועים הומצאו בידי ישראלים ?
פלד: כל סוגי כיפוף של המתכות לדעתי .ייתכן ואפקט כיפוף המתכות היה קיים לפני גלר אך אין ספק שהוא חידש את זה ובעקבותיו קוסמים ישראלים כמו גיא בבלי ואחרים.
( הערה אך למרות בדיקה בפורומי קסמים בזמן פירסום כתבה זאת עוד לא נמצאה דוגמה של קוסם שעסק בכך לפני גלר ולא מן הנמנע שגלר הוא אחרי הכל הממציא של התחום. ראו דיון פרטני על כך בנספח למטה. א.א. )
אורי גלר כקוסם מקצועי
אם היית צריכה לדרג את כישורי הקוסם המקצועיים של אורי גלר איזה ציון היית נותנת לו בין 1 ל10 ?
מה בכלל דעתך המקצועית כקוסמת ותיקה על כישורי הקוסמות של אורי?
פלד : תראה הייתי מעדיפה שלא לדרג אותו בתור קוסם. כי המופע שלו אינו מופע קסמים. ואסביר. אורי מופיע במופע מנטליזם, ומטרת המופע להוכיח או לפחות להעלות את הוויכוח "האם יש לו כוחות על או שאין לו". מבחינת הביצוע הטכני הוא לא מי יודע מה טוב ויכול היה להשתפר בהרבה עם הרבה אימונים .
אך, זה לא הדבר העיקרי אצלו ולכן אורי כה הצליח. יש לו את הכריזמה וה GUTS – חוצפה להעלות על הבמה, לטעון שאינו קוסם ושיש לו כוחות מיוחדים ו"לעבוד" במשך 30 שנה על כל העולם.
א.א. : לדעתך יש קוסמים אחרים שהם יותר טובים מאורי גלר ?
פלד : אם אתה מתעקש, אז כן . האמת היא שאצלנו באגודה יש חברים שהם קוסמים ומנטליסטים יותר טובים מאורי גלר. .טכנית הוא לא מספיק טוב כי הוא לא מתאמץ אבל הוא לא צריך את זה כי הוא מצליח בגלל הדמות שיצר שהיא כבר בגדר תופעה בפני עצמה . . הוא בעצמו הודה שהוא לא היה מצליח היום כמו שהצליח לפני 30 שנה. היום הוא מצליח בעיקר לא כאמן אלא בגלל הסיפור שהוא מוביל. . יכול להיות שגם היום אם היה מציג את עצמו רק בתור קוסם הוא היה זוכה להצלחה , אבל בוודאי לא כמו שהיה מצליח כתופעה "על טבעית ".
נתקלת אי פעם במשהו שגלר עשה שלא יכולת להסביר?
פלד : מעולם לא נתקלתי במשהו שעשה שלא יכולתי להסביר. תראה סך הכל הרפרטואר שלו מוגבל למדי . יש רק שבעה דברים שהוא עושה ולא הרבה יותר מכך. אבל אין ספק שהוא תרם ואולי תרומה מכרעת להתפתחות התחום של המנטליזם בארץ ובעולם. יש לו חלק בהצלחת התחום בגלל שהוא היה הראשון ובגלל הויכוח שעורר עליו ובגלל הכריזמה שבאמת יש לו. הוא תרם תרומה מכרעת להתפתחות התחום של המנטליזם שהפך למאפיין של הקוסמים בארץ במידה רבה בזכותו גם כדי להראות שא פשר לעשות דברים אחרים ומעניינים יותר ממה שהוא עושה . .
.אבל היום ברור לכל שאין לו כוחות..
לדעתי היום אורי גלר כבר יכול להודות שהוא מנטליסט. הוא בעצמו אמר שהיום לא היה מצליח כמו לפני שלושים שנה.. הוא היה ממשיך להצליח בהרצאות אודות הצלחתו כל השנים.. להערכתי היום הוא מודה כמעט בגלוי שהוא אינו בעל כוחות על טבעיים.
מה קורה באגודת הקוסמים?
אגודת הקוסמים שפלד עומדת בראשה הפכה מאז הקרנת התוכנית של אורי גלר למוקד של מאבקים פנימיים מכוערים שאפילו היגיעו לכלי התקשורת ,דבר נדיר מאוד אצל חברי האגודה הדיסקרטיים וסודיים מאוד בדרך כלל .
א.א. :את יכולה לתאר לי את אגודת הקוסמים? כמה אנשים יש באגודה?
פלד : היא קיימת מאז 1980 ובארבע השנים האחרונות אנחנו בתנופה מאוד רצינית. הייתי סגנית נשיא ועכשיו הנשיאה. חברים באגודה, כ-90 אחוז מהקוסמים המקצועיים בארץ. באגודה יש כ-150 איש כולל השלוחה הצעירה, צעירים בני 12 עד 18. האגודה מקיימת מפגשים מקצועיים וחברתיים מדי חודש וכנס שנתי עם אורחים מחו"ל כל שנה. השנה אנו חוגגים 25 שנה לאגודת הקוסמים בכנס גדול במיוחד באפריל הקרוב.
זאת אולי אגודת האמנים הפעילה ביותר ,בוודאי בהשוואה לאגודות של הליצנים הזמרים השחקנים ובעלי אמנויות אחרות . אנו חברי האגודה נפגשים פעם אחת לחודש החל מ1980 ואילך .אחרי הכל רק ביננו לבין עצמנו נוכל לשוחח על רזי המקצוע והסודות ולהבין מה בעצם קורה פה.
א.א. כידוע היו כל מיני סכסוכים באגודה לאחרונה וכל מיני מאבקים פנימיים לגבי תופעת גלר . מה קרה שם ?
פלד : האיש שעמד מאחור כל זה היה קוסם בשם אורי אשכנזי שפרש מהאגודה בטענה שאני והאגודה לא פעלנו כנגד השרלטנות של גלר וכנגד החברים שהשתתפו בתוכנית טוען שהקוסמים המתמודדים בתוכנית של גלר הופיעו כבעלי כוחות על טבעיים . אשכנזי היה מועמד לתוכנית בעצמו אבל לא התקבל כי כולם שם היו מנטלסיטים והסכימו לא להציג עצמם בתור קוסמים במהלך התוכנית. אשכנזי מתמחה בסוג קסמים המכונה "קלוז-אפ – "קסמים מקרוב" כדוגמת מטבעות וקלפים. אשכנזי הוא קוסם "קלוז אפ" טוב מאוד.אבל לתוכנית של גלר הוא לא ניכנס.
,באופן כללי קוסמים תמיד התנגדו לאורי גלר כי הוא טוען שיש לו כוחות על טבעיים.. מבחינת הקוסמים גם גלר קוסם – מנטליסט. הקוסמים טוענים שקוסם חייב להבהיר שאינו מבצע את תעלוליו באמצעות כוחות על טבעיים.
אחרי שאשכנזי לא הצליח לשכנע אותי לפעול נגד התוכנית וחבריי המתמודדים שם, הוא פנה לג'ימס רנדי, קוסם אמריקאי שבמשך 30 שנה נלחם באמצעות "עמותת הסקפטים" נגד אורי גלר ודומיו. רנדי כתב לי מכתב מאד חריף ובו גינה את העובדה שאיני קמה נגד גלר, התוכנית והמתמודדים. לטענתי לא הייתי צריכה לתקוף אותם. ראשית משום שהמתמודדים בתוכנית הם חברי אגודת הקוסמים? למה שאלחם נגד חבריי. להיפך, אני צריכה לפרגן להם על הצלחתם ועל הצלחת התוכנית. שנית, זו לא תפקידי לתקוף את גלר. התפקיד שלי כנשיאת האגודה היא לקדם את הקסמים בישראל. אם הייתי תוקפת את התוכנית אני בטוחה שהתקשורת הייתה מיד כותבת על כך שהאגודה לא מפרגנת לחבריה. לא משנה מה אתה עושה יהיו לך מתנגדים.. .יש אנשים שחושבים שאני כנשיאת האגודה הייתי צריכה לתקוף את התוכנית ואורי גלר והמתמודדים ואני אומרת לא הייתי צריכה לתקוף אותם כי תמיד יש מתנגדים לגלר על שהוא אינו מוכן להודות שהוא עושה קסמים. לדעתי התוכנית הזאת רק עשתה טוב לקוסמים היא העלתה את המודעות למנטליזם ולקסמים בצורה לא רגילה .
גיליון המאה של "ג'וקר " המגזין הפנימי של אגודת הקוסמים.
.
אז כל אלה שהתמודדו בתוכנית כבעלי כוחות על טבעיים הם קוסמים רגילים ?
פלד : שמונה חברים שהתמודדו בתוכנית מתוך תשעת המתמודדים הם חברי אגודת הקסמים. התשיעי גם הוא קוסם.. כולם באופן ספציפי מאוד הם מנטליסטים ואלו לא אוהבים שקוראים להם קוסמים . מנטליסטים תזכור נותנים לדברים לקרות כביכול באמצעות המחשבה שלהם .. גם אנשי התוכנית החתימו אותם שלא יקראו לעצמם קוסמים.
ליאור סושרד שנבחר כיורש של אורי גלר הוא חבר באגודת הקוסמים ?
פלד : בהחלט וכך היו גם כל אלה שהיגיעו עימו לגמר .ליאור הוא בחור מוכשר מאוד ויש לו כריזמה בלתי רגילה שזה דבר חשוב מאוד . .כל שלושת המתמודדים שהגיעו לגמר, אמיר לוסטיג ואהוד שגב, וגם מתמודד נוסף שימי אטיאס מעולים. האמת היא שעד הגמר, קשה היה לדעת מי יזכה. אני בכל אופן הימרתי עליו כי ובערב הבחירה הוא התעלה על עצמו . אבל אני מקווה מאוד שהוא לא יטען בהמשך גם הוא שהקסמים שלוה ם תוצאה של כוחות על . ושהוא ימשיך ויופיע כשהוא אומר את האמת
א.א. : והאמת היא ?
פלד : שזה הכל רק בידור . לי אישית אין בעיה עם זה כל עוד הם לא טוענים לכוחות על טבעיים וכל עוד הם לא מנסים לרפא חולים או לסייע לחלשים. זה מסוכן. וזו שרלטנות בעיני.
א.א. : למה באמת לא תקפת אותם ואת הטענות שלהם ושל גלר לכוחות על טבעיים ?
פלד: מעולם בשום פורום שבו השתתפתי כמו בסרט על אורי גלר שהוצג לפני התוכנית ( ושבו רואיינתי גם אנוכי על נושא אורי גלר וג'ימס רנדי כגיבורי על אם כי למרבית הצער קטע זה נחתך מהגירסה הסופית א.א. ) לא אמרתי שאני מאמינה בכוחות על טבעיים .אבל גם לא ראיתי סיבה למה אני צריכה להילחם במישהו . תפקידי כנשיאת אגודת הקוסמים בישראל הוא לקדם את אגודת הקוסמים את המקצוע ולא להילחם באנשים. נכון זה מפריע לי שגלר טוען שיש לו כוחות על טבעיים ,אבל בזה אנו עוסקים בדיונים פנימיים באגודה ולא נצא עם זה החוצה. אין אף אגודת קוסמים בעולם שמתפקידה להילחם באנשים מסוגו של אורי גלר וזה גם לא התפקיד שלנו .
יש לאגודה קשר לתוכנית של ערוץ 10 "הכוח " ולמתחרים שם ?
פלד לא, לעניות דעתי לא משתתפים בתוכנית הזאת קוסמים.
וזה אולי ניכר היטב ברמתם "המקצועית " של המשתתפים .
לאחרונה הצליחה אגודת הקוסמים בראשות פלד להוריד סרטון משותף ל"הוט " ול"סלקום " שתפקידו היה לשבור מיתוסים הקשורים בכוחות על טבעיים והדגים חלק מהשיטות הידועות והפופולאריות לביצוע להטים כמו כיפוף כפיות ומסמרים עצירת שעונים כו'. במכתב למנכ"ל הוט כתבה פלד כי מאחוריה קסמים עומדים אנשים שיש להם זכויות עליהם שפיתחו אותם ורשמו עליהם פטנט וכי יש הבדל בין צורך לחשיפה ללימוד קסמים .
פלד : הסוד האמיתי של הקסם "זה עשרים אחוז מהאפקט עצמו אבל שמונים אחוז זה פשוט עצם אופן ההופעה של הקוסם שמסביב ..לאר מספקי בכלל לדעת את הקסם עצמו את זה כל אחד יכול לדעת מקריאת ספרי קסמים (מה שנכון נכון א.א) צריך לדעת איך להופיע צריך כריזמה טובה יכולת דיבור לפני הקהל מעל במה ולדעת איך לקחת כקסם פשוט ולשדרג אותו בצורה יצירתית יותר ממה שהיה.
יש התפתחות במקצוע הקוסמות?
יש תכונה רבה סביב המקצוע היום. המון התעניינות כפי שלא הייתה אף פעם. הטלוויזיה, הקוסמים הטובים שיש לנו, האגודה החזקה,ספרי "הארי פוטר " ( אם מדברים על קסמים ) האינטרנט וכמובן התוכנית של גלר, לכולם יש חלק בהצלחת המקצוע בשנים האחרונות.
.במופעים אני רואה שאנשים רוצים להאמין ולכן אנשים תמיד ימשיכו לאהוב קסמים בכל הדורות .וככל שהקהל יתעניין יותר הקסמים ייעשו יותר מסובכים מתוחכמים ויצירתיים .
ממציא כיפוף המתכות ?
תעלומה :האם אורי גלר הוא הוא הממציא של קסם כיפוף הכפיות ( או בכל אופן מתכות ) בראשית שנות השבעים ובכך יצר ז'אנר חדש ובלתי ידוע עד אז של אמנות הקסמים ? שאלה שנשלחה ברשת לפורומי קסמים העלתה את התשובות הבאות : אני לא יודע מי היה המורה שלו שהוא למד את זה ממנו אבל אני לא חושב שהוא עלה על הרעיון לבד. אחרי זה זה מתפתח וקלטות ראשונות יוצאות בשנות ה90 של בנצ'ק וגיא בבלי. אוסטרליד משכלל את השיטה ומכופף גם מוט מתכת אבל כולם בסוף חוזרים לכפיות ("אתה לא יכול לכופף סכין?..") שווה לבדוק לגביי כיפוף מטבעות (מתכת) בספר של סקוט THE DISCOVERIE OF WITCHCRATF מ1584 לא ידוע לנו שאנמן עשה את זה.
|
הערה לאנשי הספריה הלאומית בירושלים לאגודת הקוסמים יש גם מגזין פנימי מיוחד בשם "ג'וקר " שיוצא לאור אחת לחודשיים שנכון להיום יצאו ממנו 127 גיליונות . והוא מיועד רק לחברי האגודה וכולל סודות מקצועיים של הקוסמים . .ובו בין השאר משתתף באופן קבוע הקוסם והסופר נמרוד הראל שמפרסם שם מידי גיליון כתבות מקצועיות שונות . בדיקה בספריה הלאומית מצאה שאין להם אפילו עותק אחד אם כי על פי חוק כל דבר דפוס שיוצא במדינה זאת אמור להגיע אליהם . לאנשי הספרייה הלאומית לתשומת לבכם :אנשי אגודת הקוסמים מפרים חוק בכך שהם לא שולחים לכם מידי חודש עותקים של כתב העת. עבור אנשים כמוני שחוקרים את אגודת הקוסמים 127 חוברות מגזין זה לא יסולאו בפז. ומן הראוי שיהיו לי עותקים נגישים . אתם מתבקשים לפעול בתקיפות עם האגודה בעניין כנדרש על פי החוק. |
. . קישורים רלבנטיים
חרם של רנדי על האגודה ?
ג'ימס רנדי נגד האגודה
פורום "בלתי נתפס " של נמרוד הראל
אורי אשכנזי קוסם
אורי גלר משיח מטעם החייזרים
עבור קוסמים בלבד ! רשימת ספרי הקסמים בעבריים
שרוליק הגאלי :הזהות של אסטריקס
11 תגובות על “מלכת הקוסמים: שיחה עם המוציאה לאור והקוסמת דליה פלד”
http://www.nrg.co.il/online/5/ART1/539/858.html
במשך שנים טען אורי גלר שגולדה מאיר היא זו שגרמה לפירסומו בין לילה כאשר אמרה בראיון ברדיו:"אל תשאלו אותי. תשאלו את אורי גלר".
מתוך ספרו של ג'ונתן מרגוליס Magician or Mystic? פורסם ב 1998 ספר אשר פורסם באישור ובתמיכתו של אורי גלר.
Chapter 7 / Fame and Friction
"I don't predict. Why don't you ask Uri Geller?'
Prime Minister Golda Meir, asked at a 1970 press conference about Israel future.
The Prime Minister, Golda Meir finally ensured Uri's elevation to stardom.
Asked by a radio journalist at a Jewish New Year's press conference a few weeks later to speculate on how the next year would work out for Israel, Meir probably delighted at the chance both to avoid giving an answer and to manage to sound clued-up, said, 'I don't predict.
Why don't you ask Uri Geller?' Geller responded later by saying that, in fact, he wasn't in the habit of predicting either.
שימו לב לדברים הבאים אשר נאמרו על ידי אורי גלר
(מתוך תוכניתו של מולי שפירא בילוי היום שודרה בגלי צה"ל ב 17 לנובמבר 2006 ראיון חי באולפן)
אורי גלר:"למחרת היא רואיינה, יכול להיות שבגלי צה"ל, והקריין שאל אותה מה היא רואה לעתיד של השנה הקרובה, והיא אמרה, אל תשאלו אותי, תשאלו בחור צעיר אני לא יודעת איך קוראים לו… זהו זה. האמרגנים שמעו את זה, התחיל הטלפון שלי לצלצל."
הטענה שגולדה מאיר היא זו שגרמה לפירסומו לא מופיעה בשום מקום בספרו "האמת על חיי" אשר יצא לאור בארץ ב 1975.
אורי גלר:"לפני שנולדתי לא היה כזה דבר כיפוף כפיות" "עזבתי את הארץ כי לאנשים נמאס לראות אותי מכופף כפיות" (נאמר על ידו בהזדמנויות שונות)
העובדה היא כי בכל ההופעות שלו בארץ בין השנים 1967 ל 1970 גלר מעולם לא ביצע את הלהטוט של כיפוף כפיות או חפצים אחרים.
מעולם.
רק לאחר שגלר עזב את ישראל (בעקבות זה שכל העיתונים כתבו עליו ב1970 שהוא נוכל) התחלנו לשמוע עליו בהקשר של כיפוף חפצים.
יותר מזה;בכתבה אשר פורסמה עליו ב1970 במוסף הארץ בישראל נשאל גלר על ידי עיתונאית כיצד גילה את הכוחות שלו ותשובתו הייתה:"בגיל 8 גיליתי ששעון היד שלי התקלקל פתאום".
שימו לב שהסיפור שונה מהסיפור אותו שמענו אינספור פעמים כי בגיל 4 (בכל פעם אנו שומעים גיל אחר, ב"סיפור חיי" האירוע התרחש כביכול בגיל 6 או מאוחר יותר) הכף התכופפה לו בזמן שאכל מרק.
לליאורה הכהן בכתבה "ואז טרומפלדור דפק אצלי בדלת" אשר התפרסמה במוסף סופשבוע של מעריב 19.3.93 סיפר:"הכוח שלי התגלה לראשונה כשהייתי בן ארבע, אכלתי מרק ולפתע הכפית התעקמה."
(בכתבה אחרת אשר פורסמה באוקטובר 1984 במעריב לנוער סיפר גלר כי התחשמל ממכונת התפירה של אמא שלו וכך כביכול גילה את הכוחות שלו).
ברצוני לסבר לכם את האוזן ולספר כי להטוטים בהם הקוסם מכופף חפץ כלשהו פורסמו בספרי הקסמים עוד לפני שאורי גלר נולד.
כבר בשנת 1934 חודש דצמבר פורסם בעיתון מקצועי לקוסמים JINX קסם בשם The Bending Swizzle Stick על ידי קוסם בשם אנאמן ((Annemann.
בלהטוט הזה אתה כביכול גורם למקל בחישה להתכופף.
7 שנים מאוחר(1941) יותר התפרסם קסם שבו הקוסם מכופף מטבע.
הקסם Atomic Penny מופיע בספר Highlight Magic מאת Ben Berger
בפברואר 1952 התפרסם הקסם The Bent Penny
Jean Bobo – Modern Coin Magic
בעיתון Abra יולי 1967 התפרסם הקסם Breaking A Spoon מאת John Gilliland
בתחום של "קוראי מחשבות" בימתיים ישנם שני ספרים אשר נחשבים כחובת קריאה למי שמעוניין להיות רב מג.
מדובר בספרים Anneman's Practical Mental Effects
ובספר Corinda's 13 Steps To Mentalism
הספר הראשון יצא לאור ב 1944.
ואילו הספר השני פורסם בהמשכים בין השנים 1958 ל 1960 ולבסוף פורסם ביחידה אחת ב 1968
אני מציע לכם לקרוא את שני הספרים הללו ולהשוות את הלהטוטים שניתן ללמוד בהם לבין הלהטוטים שביצע אורי גלר בהופעות שלו בארץ בתחילת דרכו.
כיצד מנחשים ציור אשר צויר על ידי מישהו?
מבקשים ממישהו לצייר ציור על דף בזמן שאתם עומדים לידו כאשר הגב שלכם מופנה אליו.
בזמן שהוא מצייר אתם שואלים אותו"סיימת?" ובאותו הזמן שאתם שואלים סיימת אתם פשוט מסובבים את הראש ומתבוננים בציור.
מכיוון שהאיש עסוק בלצייר הסיכוי שישים לב שאתם מסובבים את הראש קטן מאד.
ההוכחה?
בכל הפעמים שאורי גלר ניחש ציור הוא היה נוכח (או שותף שעובד איתו) בחדר בזמן שהציור צוייר.
הוא ביקש מהאדם השני לצייר ציור גדול ופשוט.
ותמיד הוא שואל במהלך העניינים "סיימת?"
וברוב הפעמים הוא גם מראה שהציורים זהים אחד לשני מבחינת הגודל.
מה שמוכיח שהוא פשוט ראה את הציור במו עינייו.
בכל הפעמים שמישהו ביקש מגלר לנסות לנחש ציור שהוא צייר כאשר הוא היה לבדו בבית גלר נכשל.
מתוך
Uri Geller on a new bent
By Marco R. della Cava
USA Today – November 18, 1999
Geller pulled me aside, gave me paper and asked me to draw something. "Keep it simple, please," he said, turning. I drew a house with a triangular roof and a door. He closed his eyes and told me to concentrate on the image. He started sketching.
A minute later he asked me if my drawing was complete. I said it was. He opened his eyes and frowned: "Well, I got an incomplete image."
He turned his paper around and looked at my drawing. His eyes lighted up, and he slammed the kitchen table with an open palm: "Yes!"
Geller drew a square house with a triangular roof but no door. "Ah," he said, "that's why mine was incomplete. You weren't thinking of the door."
העיתונאי בכתבה לעיל צייר בית עם גג משולש ודלת.
גלר בתגובה צייר בית עם גג משולש ואז טען שהוא קיבל "תמונה לא שלמה".
כיצד ידע גלר שהציור שכביכול קלט טלפתית הוא לא שלם?
מסקנה:גלר ראה את הציור במו עינייו.
כיצד "משדרים" בטלפתיה לצופים בבית ציור או צורה מתוך חמישה צורות?
פשוט מאד דואגים שמתוך כל הצורות או הציורים, הצורה אותה אתם רוצים לצייר תופיע שניה מצד שמאל בסדר של הציורים.
רצוי גם שהצורה תהיה צורה פופולרית כמו כוכב כפי שתוכלו לראות מהדגמות שאורי גלר עשה בעבר.
ברוב הפעמים הצורה שהוא בוחר "לשדר" היא כוכב.
ובכל הפעמים היא מופיעה שניה מצד שמאל.
שימו לב למה שאומר Marcello Truzzi בספר
מתוך ספרו של ג'ונתן מרגוליס Magician or Mystic? פורסם ב 1998
פרק מספר 16.
"if you're asked to choose one of five objects, people always go for the second from the left"
עדיין לא מאמינים?
שימו לב למה שנכתב בספר הקסמים
Expert Card Technique: Close-up Table Magic by Jean Jugard and Frederick Braue 1944:
"invite the spectator to point to any card.
Altough he is given a free choice, he will point to the card second from his end of the row."
מבחר דוגמאות מהדגמות שערך גלר בעבר.
שימו לב לדפוס אשר חוזר על עצמו.
1997
January?
"In a demonstration of telepathy, Uri draws five simple objects for us: a
bottle, a star, a chair, a pair of glasses, and an apple. He projects into our
minds the image which he has previously drawn and sealed in an envelope. Each of
us in the audience draws the image we "receive" from Uri. In the last minute of
the show, Uri reveals his drawing, which has been waiting ceremoniously inside a
clear plastic box on stage since the start of the show: a star. We all hold up
our drawings: about 75% of us, myself included, have drawn stars."
Jane Bernstein A Day With Uri Geller
February
Four of the five Zener symbols are displayed.
They are the circle, star, square and cross. Before the show Uri placed one of the symbols inside an envelope and
he intended to transmit this symbol to the Viewers.
It was the star.
Beyond Belief
4December
"MANY of you looked into Uri's eyes as part of our paranormal experiment a week
ago. One reader reported: "I felt his eyes were almost alive, real and looking
into mine with intense power." The image sent to our offices by Uri, and the one
he was trying to communicate to readers telepathically, was the star. Readers
responded with pictures including a desert island with palm trees, and a castle.
One reader connected, however, and sent in a star. It was signed only `Andy S'
York Gateway
1999
27th May
For Jane Yates of Coed y Bryn correctly guessed the shape telepathic artist Uri
Geller was drawing 250 miles away in the broadcasting studios of Atlantic 252 in
London. "The shape of a star came into my head, so I drew it and sent it off and
thought nothing more about it," she said.
Tivy-Side Advertiser A mindblowing prize
2001
July?
Uri is interviewed on the Lisa Chait show – Cape Talk radio, South Africa.
Host: You asked me to draw a picture. Which I've done
Uri: Oh yeah, wait, wait. Look first of all, we've got the drawings, which I
beamed my, my, you know my, the symbol I chose. Now you drew a picture and I'm,
you know we have just a few more minutes. I want you to focus on that picture,
and I'll try to see if I can receive it, I doubt it, because you know I am
tired, and it is thousands of miles away. But what I'm getting, is, it's really
what I'm getting is what I drew, I'm getting a square and a, like a triangle
protruding out of it on the top, and something circular on the left side. That's
all I've got. Am I very wrong?
Host: Medium.
Uri: Medium. All right, don't tell me what it was.
Uri also attempted to send a symbol to the listeners:
"I have drawn on a piece of paper, five symbols, now you people at home please
draw them. … from left to right, a circle, a star, a cross, a triangle and a
square. … I'm now focusing on one symbol, on one shape, and I'm now
transmitting it to all of you out there. So I'm now also repeating the name of
what I drew, in my mind. I'm going to say it five times."
The symbol Uri was sending was the star.
Uri Geller on the Lisa Chait show
2002
January
"Most Lynn News readers who took part in Uri's experiment in telepathy chose the
star symbol that he blasted across West Norfolk using the power of his mind. But
it was a close run thing, with the fish and the chair proving popular choices."
Uri's the star
25th March
"To coincide with his visit to Wrexham Science Festival, Uri has set up these
online experiments on our North East Wales web service to test your ESP. …
Clear your mind and focus on Uri's hand-drawn shapes. Can you decide which one
he's "sending" to your mind?" [The choices were: circle , star, square, cross,
triangle.]
Results:
"People who took part in our fun ESP test with paranormal guru Uri Geller
correctly guessed what he was thinking – the shape of a star… Amazingly, 53%
of people correctly guessed the answer with 15% each for the square and
triangle."
Revealed: Uri's ESP test findings
כיצד מזיזים מחוגים של שעון כביכול בעזרת כוחות על טבעיים?
מבקשים את השעון מאחד האנשים כביכול כדי להראות את השעה לכולם.
למעשה בזמן שלוקחים את השעון הקוסם פותח את הצ'ופצ'יק של השעון מסובב את המחוגים ואז סוגר את הצ'ופצ'יק.
מכיוון שבשלב הזה מחוגי השעון כבר הוזזו אתה חייב להסתיר את השעה שהשעון מראה ולכן אתה מניח את השעון ביד של מישהו כאשר השעון הפוך, כלומר מונח עם הפנים כלפי מטה.
יונתן גפן סיפר בתוכנית ה"תיעודית" על אורי גלר כי בזמן שהוא ואשתו דברו על אורי גלר התפוצצו ארבע כוסות בסלון.
עוד סיפר גפן גי גלר קרא את מחשבותיו ואמר לו:"22, אמא" מה שכביכול היה קשור לשיר שכתב באותו היום עליו לא סיפר לאף אחד.
כיצד זה שלא שמענו על שני הסיפורים מעולם?
במהלך הראיון המלא (ניתן לראות אותו באינטרנט באתר של קשת) שואל גפן את הכתב:"זה בסדר? זה מה שחפשתם?"
שאלה ליהונתן גפן:האם קבלת כסף בעבור הראיון?
כיצד זה(לאור הסיפור עם הכוסות ) שבכל הפעמים שיונתן גפן כתב על גלר בעיתונות הוא כתב עליו בגנותו?
ב1974 למשל הוא כתב עליו את הבלדה על אורי גלר (ביצוע – דני ליטני)
הוא נולד בסתיו
היפנט את שני הוריו
והיה עושה בסיר
בלי שיושב עליו
יום אחד כשהוא שתה קקאו
הוא הביט
עשה עיניים וכופף את הכפית
כבר כשהיה בגן היה לו אמרגן
שסידר לו הופעות וכסף מזומן
הוא כופף את הגננת
הוא היה ביישן
אורי גלר
כשהיה בכיתה ח עצר את השעון
ככה הוא נשאר כיתה וגם נשאר גאון
הוא התחיל לקרוא ת'מחשבות של אחרים
ומאז הוא לבדו אין לו חברים
הוא ידע לקרוא כל מה שכל אחד חשב
וכמה שיותר קרא יותר הוא נעלב
כי קשה לבן אדם לדעת מה חושבים עליו
מה אתה אומר אורי גלר
הקוסם כשהתפרסם בכלל לא התבלבל
בחנו אותו בסטנפורד ומצאו שהוא נוכל
אבל הוא התאושש מהר לא עשה מזה עניין
הוא פשוט הסתכל על סטנפורד ונפל כל הבניין
לקח מטוס ראשון ללונדון וזה היה מרגיז
איך שהוא הזיז להם שם ת'ביג בן לפריז
הוא לא היה יוצא בשביל לשמוע או לראות
האולמות היו באים אליו להופעות
הוא כבש את העולם
הוא שיחק את המחר
הוא כופף כפית בכל מקום שהוא עבר
הוא השאיר שעון שבור
ורושם נהדר
וכמה שיותר שבר היה יותר יקר
אתמול הוא רק כופף כפית
היום הוא כבר מושלם
ואולי מחר הוא יכופף את העולם
כן
היום הולך לו טוב הכל לטובתו
אך יום אחד יפגוש כפית שתכופף אותו
הוא אהב לכופף כל כיפוף עשה לו כיף
אבל יותר מכל אהב הוא לכופף בננות.
ב23.11.84 פירסם יהונתן גפן את הרשימה "עליסה בארץ הקסמים" בעמוד 17 מוסף סופשבוע של מעריב באותה עת ערך אורי גלר סיבוב הופעות בארץ.
הנה שני ציטוטים מהרשימה:"אם יש פאראפסיכולוג או קוסם שיודע אלו מספרים יזכו בשבוע הבא בלוטו – שיופיע מיד!
ואם לא עזבו אותנו במנוחה…"
"…די באחיזת עיניים, קסמים וניחושי סרק"
בתוכנית "להיות אורי גלר" מראיינים אדם אשר טוען כי ראה את גלר בילדותו יוצא מהבית וכדור אור רודף אחריו.
ואילו הסיפור ששמענו במשך שנים הוא שגלר היה בגן לבדו ואז ראה כדור אור מוזר.
בספר "האמת על חיי" עמוד 86-87 מספר גלר על האירוע אשר קרה לו כביכול בגיל 3 או 4 בגן פרטי ליד הבית שלו.
מיקי פלד מספר באותה תוכנית כי בפעם הראשונה שפגש את אורי גלר, גלר נכנס למשרד שלו והצליח לצייר את כל החפצים שהיו במגירה שלו, בשולחן.
בספר של ג'ונתן מרגוליס מספר פלד את הסיפור הבא
Peled got Geller to come round to his busy ground floor
office close to the town hall within two hours. 'Uri was
wearing a short-sleeved shirt – it was summer – and the
first thing he asked was whether I knew what I had in my
briefcase. I did, of course, and he wrote on piece of
paper a complete list of everything, in detail.
It included some medicines, some pictures of my family,
bills, the exact number of keys.
He knew everything.
I couldn't believe it.
שימו לב שבסיפור אחד מדובר כביכול במגירה של שולחן ואילו בסיפור השני מדובר בתיק מסמכים.
כיצד הפך תיק המסמכים למגירה בסיפור השני?
כנראה שאורי גלר באמת קוסם.
הנה מה שמספרים
Gideon Peleg and Dov Yarom
גדעון פלג ודב ירום בספר Magician or Mystic?
רשות הדיבור תחילה לגדעון פלג:
"He once said that he could make people stumble and fall when they are walking, but he wouldn't do it because he is not that kind of person. I think"
Dov Yarom
דב ירום, המיקרופון שלך:
"He looked out of the window and said he can decide whether someone will fall in the street, although he didn't do it for me."
ראיתם פעם את אורי גלר מפיל מישהו בכוח המחשבה?
גלר והאחוזה שלו
בסוף שנת 91 פירסם גלר מודעה בעיתונות האנגלית בה הוא מציע את הבית שלו למכירה.
כתוצאה מהמודעה זכה גלר לכתבת שער במוסף 7 ימים של ידיעות אחרונות "אורי גלר מוכר את הבית הלבן ב10 מליון ליש"ט". (פורסם ב 11.10.91 מאת עמוס רגב)
ואילו לליאורה הכהן בכתבה "ואז טרומפלדור דפק אצלי בבית" אשר פורסמה במוסף סופשבוע של מעריב 19.3.93 אמר אורי גלר את הדברים הבאים:"הבית בכלל לא שלי. הוא רשום בקרן כלשהי."
שאלות לאורי גלר:האם הבית שלך או לא שלך?
במידה והבית לא שלך כיצד אתה מציע בית שהוא לא שלך למכירה?
גלר ושעון הביג בן
מתוך כתבתו של מיכאל אוהד "עושה הנפלאות" מוסף הארץ 1974 עמודים 12 13 ועמוד 30:" אורי טוען שאם יתנו לו זמן, יוכל להשתיק את קולו של הביג בן."
בדצמבר 1989 כאשר נעצר הביג בן הצטלם גלר לידו וטען שהוא זה שעצר את הביג בן בכוח המחשבה.
כנראה ש15 שנה זה מספיק זמן.
בכתבה "אורי גלר מוכר את הבית הלבן ב10 מליון ליש"ט" אשר פורסמה ב 11.10.91 אמר גלר את הדברים הבאים:"לפני כמה שנים עמדתי כאן בגן, והצלחתי לעצור את הביג בן, השעון של לונדון.
אז מה, זה היה צירוף מקרים שהביג בן התקלקל אחרי 140 שנה, בדיוק באותה שניה שבה ניצבתי בגינה ושידרתי אליו ממוחי?"
באוזני הכתב דוד לביא בכתבה "כך עצרתי את הביג בן" אשר הופיעה במוסף מעריב היום של עיתון מעריב ב 26.1.94 עמודים 6-7 שוב טוען גלר בפעם השניה שהוא עצר את הביג בן.
הנה מה שאמר המהנדס הראשי האחראי על הביג בן בראין או'ביל לכתב:"לבחור הזה יש הרבה חוצפה.זו הפעם העשירית ב16 השנים האחרונות שהשעון הזקן הזה מפסיק לעבוד."
כאשר דוד לביא מבקש ממנו את המספרים אשר יגלו בגורל בהגרלת הלוטו הוא משיב:"יש חוקים מסויימים בתורת המיסתורין. זה עובד כשזה חיובי, אבל כשהכוונות שליליות – זה לא מצליח."
שאלה לאורי גלר:מה בדיוק חיובי בכיפוף כפיות וקלקול שעונים?
אורי גלר טוען כי במהלך הופעה ב 28 בספטמבר 1970 בתל אביב ניבא את מותו של נאצר.
הנה לדוגמא פסקה מתוך הספר uri geller magician or mystic פרק מספר 7
It is practically impossible to establish nearly thirty years after the event the exact timings involved, but the Isreali papers over the next few days were full of the story of Uri Geller predicting the death of Nasser twenty mintues, as they seem to have agreed, before it was announced in Cairo.
למעשה אין שום איזכור לכך בעיתונות הישראלית.
מדהים איך שעיתונאים מחמיצים סקופ שכזה.
יניב דויטש
http://www.yanivd.co.il
אורי גלר:"לפני שנולדתי לא היה כזה דבר כיפוף כפיות" "עזבתי את הארץ כי לאנשים נמאס לראות אותי מכופף כפיות" (נאמר על ידו בהזדמנויות שונות) העובדה היא כי בכל ההופעות שלו בארץ בין השנים 1967 ל 1970 גלר מעולם לא ביצע את הלהטוט של כיפוף כפיות או חפצים אחרים. מעולם. רק לאחר שגלר עזב את ישראל (בעקבות זה שכל העיתונים כתבו עליו ב1970 שהוא נוכל) התחלנו לשמוע עליו בהקשר של כיפוף חפצים. יותר מזה;בכתבה אשר פורסמה עליו ב1970 במוסף הארץ בישראל נשאל גלר על ידי עיתונאית כיצד גילה את הכוחות שלו ותשובתו הייתה:"בגיל 8 גיליתי ששעון היד שלי התקלקל פתאום". שימו לב שהסיפור שונה מהסיפור אותו שמענו אינספור פעמים כי בגיל 4 (בכל פעם אנו שומעים גיל אחר, ב"סיפור חיי" האירוע התרחש כביכול בגיל 6 או מאוחר יותר) הכף התכופפה לו בזמן שאכל מרק. לליאורה הכהן בכתבה "ואז טרומפלדור דפק אצלי בדלת" אשר התפרסמה במוסף סופשבוע של מעריב 19.3.93 סיפר:"הכוח שלי התגלה לראשונה כשהייתי בן ארבע, אכלתי מרק ולפתע הכפית התעקמה." (בכתבה אחרת אשר פורסמה באוקטובר 1984 במעריב לנוער סיפר גלר כי התחשמל ממכונת התפירה של אמא שלו וכך כביכול גילה את הכוחות שלו). ברצוני לסבר לכם את האוזן ולספר כי להטוטים בהם הקוסם מכופף חפץ כלשהו פורסמו בספרי הקסמים עוד לפני שאורי גלר נולד. כבר בשנת 1934 חודש דצמבר פורסם בעיתון מקצועי לקוסמים JINX קסם בשם The Bending Swizzle Stick על ידי קוסם בשם אנאמן ((Annemann. בלהטוט הזה אתה כביכול גורם למקל בחישה להתכופף. 7 שנים מאוחר(1941) יותר התפרסם קסם שבו הקוסם מכופף מטבע. הקסם Atomic Penny מופיע בספר Highlight Magic מאת Ben Berger בפברואר 1952 התפרסם הקסם The Bent Penny Jean Bobo – Modern Coin Magic בעיתון Abra יולי 1967 התפרסם הקסם Breaking A Spoon מאת John Gilliland
למעשה פותר את השאלה האם גלר הוא יוצר קסמים או רק פופלריזטור .
על פי המידע הזה הוא אינו אלא פופולריזאטור מתוחכם שלקח קסם לא כל כך ידוע וזכה עימו לפרסום עולמי.
אם זאת עדיין ישנה אפשרות שגלר המציא את
הקסם באופן בלתי תלוי בלי לדעת על הפירסומים הקודמים בנושא.
אבל אם אכן כך היה רק אורי גלר ועוזרו שיפי סטרנג יודעים
היי אלי,
למרות משך הזמן שעבר, תרשה לי להחזיר אותך לדברים שכתבת.
אתה בוחר מרצונך להפיץ דברים בנוגע אלי שאינם נכונים במהותם ובהשתמעותם.
אני שב ומבקש ממך להסיר כל איזכור של השם שלי מהכתבה הזאת.
דליה פלד, שאגב, היא בין הקוסמות הפחות מוכשרות שפגשתי, ואני יכול למנות לפחות 10 קוסמות ישראליות טובות יותר ממנה (בניגוד למה שכתבת), יכולה לספר לך כל שקר שהיא בוחרת להאמין בו בקשר לעצמה, אבל כאשר היא משקרת על אנשים אחרים, יש לי את הזכות לדרוש שהשקרים האלה לא ימשיכו להיות מופצים.
זה לא קשור לחופש הדיבור, אני לא מנסה למנוע ממך לדבר. אני עצמי מנהל אתר של פורומים כך שאני מבין ויודע על מה אתה מדבר. זה גם לא קשור לדעות. מדובר פה על עובדות שסולפו ברישעות בכדי להכפיש את שמי. אם אתה בוחר להמשיך להציג את זה כך, אני מבין שאתה בוחר צד ואני מבין כי מטרתך איננה הצגת העובדות אלא השחרת שמי והאדרתה של האישה שיצרה את כל הקרע הזה והזיקה באופן ממשי לכל מדינת ישראל.
היא עשתה וממשיכה לעשות רע לקוסמים ולאמנות הזאת ומדרדרת את האתיקה והאמנות לתחתית. יחד עם זאת, היא משתמשת בכוחה ובהשפעתה כדי להשחיר וללכלך את המוניטין של אחרים.
כל אדם בר דעת יכול היה לראות שכאשר התוכנית שודרה, הקוסמים שבה לא הורשו להציג את עצמם כקוסמים. עצם ההסתרה של זהותם כקוסמים היא הודאה בכך שהם "אמיתיים". איזו סיבה אחרת יש להסתרת קוסמיותם?
בהפקה של גיא פינס ערכו תחקיר ובדקו כמה אנשים מאמינים שמדובר בכוחות על טבעיים. סקר שנעשה בציבור הראה שלמעלה משבעים אחוז מהאוכלוסיה מאמינה (לפני שהם הציגו את התחקיר שלהם) שמה שרואים בתוכנית הוא אמיתי.
מדובר פה בנזק ממשי שהתוכנית הזיקה ליכולת שלנו כאינדיבידואלים להתעמת עם הבעיות האמיתיות של החיים ולנסות לפתור אותן. התוכנית הזאת הביאה אנשים לפנות למרפאים שרלטנים ועודדה אנשים לבורות.
לדליה, כנשיאה של אגודת הקוסמים היתה אחריות מסויימת כלפי המדינה (לפי הכתוב בתקנון של האגודה) לדרוש שהתופעות בתוכנית לא יהיו מוצגות כ"על-טבעי". היא בחרה להתעלם מזה ומהעובדה שהם אכן הציגו את עצמם כבעלי כוחות (כי הם "לא קוסמים"), ולתת גושפנקה למופעים האלה כ"דבר אמיתי".
אם אתה מאמין שצריך לתת במה לאישה שהביאה את הנזקים האלה לאזרחי המדינה, אתה בעצמך יוצר המשכיות לנזק הזה.
דליה מציינת שאני לא התקבלתי לתוכנית, וזהו שקר מוחלט. אני התקבלתי אך סירבתי להשתתף מפני שלא הסכמתי להסתיר מהקהל שאני קוסם ומשתמש בטכניקות של עולם הקסמים ממש כמו שאר המשתתפים שחלקם תלמידים שלי לשעבר.
אני חושב שאילו היו מפיקים סרט המלא באפקטים כגון "סופרמן" והיו מקרינים אותו לציבור כ"סרט תיעודי", זה היה מעורר הרבה תרעומת ונזקים.
אני מזמין אותך לקרוא מה שכתבתי במקומות האלה:
http://www.alondon.net/index.php?action=show&type=news&id=1606
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3349240,00.htm
והקטע כאן מתוכניתו של גיא פינס http://www.youtube.com/watch?v=e0jJtQd1bUU
ולראות מהם המניעים האמיתיים שהובילו אותי לפרוש מהאגודה ולנהוג כפי שנהגתי.
העובדה היא שעד לפרסום הכתבה בווינט והתוכנית של גיא פינס לא היתה שום מודעות ציבורית לנושא.
והתוכנית יחד עם אורי גלר היו מאוד מקובלים על הציבור ומערכת גיא פינס ערכה סקר בציבור שהוכיח כי בערך 70 אחוזים מהציבור מאמינים שמה שמתחולל בתוכנית הוא תופעות "על-טבעיות". הפירסום שנתתי, דבר שדליה היתה צריכה לעשות מתוקף אחריותה, גרם להיפוך בדיעה הציבורית.
דרך אגב, בקשר לאורי גלר והקוסם שממנו הוא למד… על פי עדותו, בנערותו הוריו עקרו יחד איתו לחיות בקפריסין. אני מאמין ששם הוא פגש את ההשראה שלו. האיש שלימד אותו כיצד לעשות "טלפתיה". אתה צודק שבעברית לא התפרסם שום דבר בקשר לכיפופים, אבל היו קוסמים שחיו ביוון ובקפריסין ואורי חי שם מספר שנים בדיוק בתקופה שלאחריה הוא החל לרמות אנשים.
כתבתי מכתב לשר המדע התרבות והספורט ובו הצגתי את הנזקים שקוסמים עושים לקהל שלהם, דברים מסוכנים, מזיקים ובלתי חוקיים אשר היו מסווים על ידי ה"סודיות" שעד היום הרשו להעניק לקוסמים מתוקף כך שהאמינו שהאגודה אמורה לטפל בדברים כאלה. אינני מפרסם את תוכן המכתב בעיתונות כדי לא להכתים וללכלך על קוסמים כי אני אוהב את האמנות ומתפרנס ממנה ומאמין שהצגת העובדות הללו תשפיע ותיצור דעת קהל שלילית לגבי המקצוע בכלל. מטרתי היא שהאגודה וקוסמים יטלו יותר אחריות כלפי הקהלים שלהם והחברה. מהכתבה שלך, משתמע שאני עושה צרות לשם פירסום, דבר שאני ממש לא עושה. אני מבקש ממך לשוב ולשקול את הדרך שבה אני מוצג שם ולתקן את זה.
אני רק ציטטי את דליה פלד .
אגב היא עברה שוב על שני המשפטים שבהם היזכירה אותך ולא ראתה סיבה לשנות אפילו מילה אחת
סקירה מקיפה על סדרת אסטריקס ועל הספר החדש בסדרה זאת "אסטריקס ומרבד הקסמים " יש כאן :
שרוליק הגאלי
http://www.notes.co.il/eshed/33411.asp
will read it later
ewishaiu
[…] רבות בין קוסמים נוצרו בשאלות של מי המציא קסם מסויים . נשיאת אגודת הקוסמים דליה פלד טוענת שלדעתה לא הוא המציא את הטריק והיו אחרים שהשתמשו […]
[…] היורש",. כתוצאה מהמאבק הזה הוא ביטל את חברותו באגודה. בראיון שאותו קיימתי לאחרונה עם נשיאת אגודת הקוסמים דליה פלד […]