web analytics
קטגוריות
היסטוריה חלופית

המשיח כ"כוכב נולד" :הצופן של רבי נחמן מברסלב

סקירה על סיפור עתידני סודי עד לאחרונה שנכתב בידי לא אחר מאשר רבי נחמן מברסלב.

סקירה על הספר "מגילת סתרים :חזונו המשיחי הסודי של רבי נחמן מברסלב  ,מאת צבי מרק. הוצאת אונ' בר אילן , 2006. 253 עמודים .

פעם בעבר הרחוק היו ספרים רבים שהיו בגדר סוד כמוס עבור הציבור הרחב פרט לקבוצה נבחרת ומצומצמת ביותר של בני אליטה מלומדים ,אולם כיום הרוב המוחלט של ספרים אלו כבר נחשפו , שהרי כיום בעידן האינטרנט והמדיה אין יותר סודות .
וכעת אפילו הספר הסודי ביותר והשמור ביותר בתולדות היהדות המודרנית יצא סוף סוף גם הוא לאור היום ולרשות הרבים , ספר "מגילת סתר " של רבי נחמן ברסלב שהוא חזון עתידני ואגב כך גם היסטוריה חלופית מהראשונות הידועות לנו  .

עכשיו נשאר רק לברר על מה הייתה כל הסודיות .

"חסידים מתים"

נחמן מברסלב .צייר שיי צ'רקה מהספר "פיתקאות מהשמיים

מיהי החסידות ה"אינית " ביותר כיום מבין החסידויות בישראל ?זאת שאנו נפגשים בה באנשיה ובסיסמאותיה בכל מקום ?
התשובה  חסידות ברסלב :החסידות שפעם הייתה נרדפת ומשוקצת שחבריה כונו בבוז "חסידים מתים " משום שהעדיפו להעריץ רב מת שנוי מאוד במחלוקת בחייו נחמן מברסלב נכדו של הבעל שם טוב מאשר רב חי .
אולם כיום הצטרפו אליהם בכך חסידי חב"ד שממשיכים להעריץ את הרב המת מלובביץ כמשיח כך שהיום חסידי ברסלב שוב אינם יחידים במינם .
ובניגוד לרוב המוחלט של הרבנים ב-200 השנים האחרונות ( עם יוצאי דופן כמו הרבי מלובביץ' והבבא סאלי וכנראה גם הרבה יותר מהם ) נחמן מברסלב הפך לגיבור תרבות אמיתי גם אצל החילונים.
נשאלת השאלה :מדוע ? מה היה מיוחד בו בהשוואה לרבנים האחרים ?
אחת התשובות היא שנחמן היה יחיד במינו בין רבני זמנו בכך שהיה מוכן להשתמש באמנות ה"נחותה" של סיפור הסיפורים למען הפצת מסריו  וכך גם החדיר אותם ביתר עוצמה .

כיום סיפוריו הפנטסטיים הסימבוליים שהם יחידים במינם בקרב יוצרי הספרות החרדית נלמדים ונדונים במלוא הרצינות בידי האקדמיה והפכו לחלק מהתרבות הפופולארית שלנו .לאחרונה אף יצא ספר  של צבי אייל בשם "כששומעים סיפור זה אחרת " שמסביר את ערכם הפסיכולוגי .

וזאת אולי הסיבה העיקרית שהוא אחד הרבנים הידועים ביותר היום לחילוני המשכיל . .
דומה שנחמן מברסלב נמצא היום בכל מקום,וגם הודות לסיסמה המפורסמת ,החלום הרטוב של כל סוכן פירסום שחסידיו רושמים בכל מקום אפשרי ,נ נח נחמ נחמן מאומן ".על מנת להפיץ את שמו ובכך לקרב את הגאולה.. וכעת נחשף סוף סוף הצורה שבה ראה נחמן את העתיד לבוא ,ותמונת העתיד שלו היא בלשון המעטה מאוד לא קונבנציונאלית בימיו או בימינו .

הסוד הגדול

.

בימים אלו יצא לאור בהוצאת אונ' בר אילן ספרו של חוקר חסידות ברסלב צבי מרק "מגילת סתרים "
שבו הוא חושף מפענח ומפרש טקסט שהיה סודי עד כה של רבי נחמן מברסלב שבו הוא מתאר את חזונו העתידני המשיחי ושעניינו "סדר ביאת גואל הצדק " וסודות הקץ ב,חזון שהוא בגדר אוטופיה אמיתית ויוצאת דופן מאוד ביהדות.
צבי מרק מחבר הספר הוא חוקר חסידות ברסלב שכבר פירסם ספר בשם "מיסטיקה ושיגעון ביצירת ר' נחמן מברסלב ( הוצאת עם עובד , 2003) . בספר זה הוא מביא את הטקסט של יצירתו של נחמן ביחד עם סיפור גילויו וחשיפתו על ידיו ,ועם פרשנות ארוכה ומפורטת שהיא ארוכה פי כמה וכמה מהטקסט של נחמן עצמו שכל כולו הוא שמונה עמודים ..החלק השני של הספר פרי עטו של מרק הוא כולו פרשנות בת כ150 עמודים של מריק לאותם שמונה עמודים סתומים ומלאים וגדושים בראשי תיבות של נחמן .זהו אולי שיא עולמי באורך של פרשנות לטקסט קצרצר . …
"מגילת הסתרים" אם כך אינה ספר, אלא כמה דפים בלבד שעל פי המסופר היו רק חלק מהחזון שאותו תיאר נחמן מברסלב בשיחה בעל פה לראשונה בשנת "תקס"ו " (1806) ושרק את חלקו הספיקו חסידיו לרשום. כל כולה בנוי במעין צופו קשה לפיענוח המורכב מראשי תיבות בלבד כדי לוודא את הקושי בפיענוחה גם למי שיקרא אותה ללא שמיעת הסבר נלווה של מי שכבר יודע את סודה ופשרה.
המסורת הברסלבית מספרת שבכל דור רק היה רק אדם אחד ויחיד מתוך החסידות שהיה רשאי לדעת את סודותיה ועליו מוטל היה להעביר את תוכנה לדור הבא אחריו , והיה איסור חמור ליצור העתקים נוספים שלה אפילו בכתבי יד אם כי נראה שכמה כאלה נוצרו למרות כל האיסורים .
נחמן מברסלב הירבה ליצור טקסטים שהיו סודיים כך למשל מסופר על ספר שאותו כתב וששרף ועל ספר שאותו כתב וגנז וישנם סיפורים שהשמיע שאותם אסור היה להפיץ מחוץ לחסידות ל"זרים " למשל הסיפור כיצד חווה מחדש את אכילת המן ומפיו יצאו עשרת הדיברות וכל התורה כולה. .וישנו טקסט סודי שבו קילל את אויבו הגדול הרב החסידי המפורסם" אריה ליב "הסבא משפולה " והכריז עליו על אחד מאבות הטומאה ויצור שטני .

אותו יריב גדול של נחמן , "סבא משפולה " שימש לאחר שנים רבות כגיבור ספר של מחבר חסידי בשם יודל רוזנברג בשם "תפארת מהרא"ל "( 1912) שבו הוא הוצג כמספר סיפורים בסגנון של יריבו הגדול נחמן מברסלב וכלפחות שווה ערך לו גם מבחינה זאת .הספר כלל את סיפוריו של "הסבא" שהוצגו בידי העורך הנרגש כתגלית אותנטית מדהימה שתראה לעולם אחת ולתמיד את עליונותו של הסבא משפולה על נחמן גם בתחום היצירה הספרותית .
למרבית הצער כל הספורים של "הסבא משפולה " שהובאו שם היו המצאתו של רוזנברג שיצר שלוש שנים קודם לכן סיפורים מפורסמים אפילו יותר על הגולם מפראג בספר בשם "נפלאות המהר"ל " ,ואת הסבא משפולה הוא ראה כצאצא של גיבורו האחר יוצר הגולם המהר"ל מפראג והסיפורים שאותם שם בפי הסבא משפולה ,היו חיקויים ברורים של סיפורי נחמן . אך למרבית הצער עבודת הזיוף ויחסי הציבור של רוזנברג לא הצליחה לגבי "הסבא משפולה " כפי שהיא הצליחה לגבי המהר"ל וסיפורי הגולם שלו שהפכו לשגורים בכל העולם היהודי ומעבר לו ."הסבא משפולה נשאר מוכר רק אצל כמה יודעי "ח"ן בחסידות בעוד שפירסומו של האוייב נחמן מברסלב גדל והלך והיגיע לדרגות שלא ישוערו .

\ההיסטוריה החלופית הראשונה

כעת לאחר הפענוח ( שיתכן בהחלט שאינו סופי ושחסרים עדיין קטעים במגילה שאולי יצוצו ביום מן הימים ) עולה התמיהה על מה הייתה הצעקה אם הספר אכן היה "שווה " את כל הסודיות העצומה שנוצרה סביבו ?
דומה שלא . סביר להניח שאם הטקסט לא היה סודי הוא לא היה מעורר עניין רב במיוחד.
עם זאת יש בטקסט עניין רב כשלעצמו בכך שנחמן מחדש בו כמה דברים יסודיים הן לגבי הז'אנר הספרותי שהשתמש בו והן לגבי דמות המשיח שתיאר .

קודם כל הבא נזהה את הז'אנר של ה"סיפור " , וכאן יש משום הפתעה .
נחמן חידש כאן חידוש גדול בספרות היהודית וגם הכללית . "מגילת הסתרים היא סיפור "ההיסטוריה החלופית " הידוע הראשון. נחמן אמר במפורש שהספר מתאר מה היה קורא אילו בנו שמת כתינוק היה ממשיך לחיות והופך להיות המשיח. זאת הייתה אחת הפעמים הראשונות שבה עלה על דעתו של משהו סיפור שעוסק בשאלה "מה היה קורה אילו ".
אבל זוהי אינה רק היסטוריה חלופית אלא גם בגדר אוטופיה וחזון עתידני שמטרתו הייתה להשפיע על המציאות האמיתית .
המשיח שאותו מתאר נחמן הוא דמות מסוג שיהיה מוכר היטב לתושבי ראשית המאה העשרים ואחת זהו כוכב בידור צעיר "סופאר סטאר" מילדותו שנערץ על פני תושבי כוכבי הלכת שמתוארים כמי שיש להם תשוקה אדירה לשירתו בדומה לזמרי הביטלס וכוכבי הבידור של היום שבתוספת יש לו כשרי מדעים רפואיים אדירים.
המשיח מספר נחמן ידע לעשות הרכבות חדשות לתרופות שכמוהן לא היו מעולם . הוא ישתול פרדס מיוחד ובו עצבים וצמחים ממינים חדשים .
ויעשה הרכבות חדשות…..ושילך בין כל החולים שיבואו ויצווה במהירות לכל אחד מה שייקח כל אחד דברים מועילים מאותו הפרדס מהרכבות חדשות .
בקיצור המשיח של נחמן מברסלב הוא מעין תערובת של ג'ון לנון עם מדען כריזמטי מסוגו של קרל סאגאן ( או אם נרצה סטיבן הוקינג ללא הפגמים הגופניים) ואולי נכון יהיה לקרוא לו דווקא מרפא אלטרנטיבי המשתמש בעשבים ?
וכמובן הוא נושא מאפיינים רבים של נחמן מברסלב עצמו שהיה רב צעיר וכריזמטי בצורה לא רגילה.
המשיח יוכתר לקיסר העולם כבר בגיל 12 וישיג את מטרתו שלום עולמי בצורה של מהפכה שקטה לא אלימה בכוח אישיותו בלבד ,תוצאה מ"חינו "העצום ומכוח ההשתוקקות אליו של ההמונים ( שהיא ככל הנראה מקבילה להשתוקקות לכוכבי רוק וקולנוע המוכרת לנו היטב היום ) לראשונה לא תואר המשיח כאיש קרבות אלא כאיש שלום שבשורתו מיועדת לא רק לעם ישראל אלא לעולם כולו גאולתה של ארץ ישראל תיתבצע בחזונו של נחמן בצורה המקבילה למה שהעלה מאוחר יותר הרצל בחזונו כ"ציונות מדינית וזאת על ידי מערכת של הסכמי חילופי קרקעות המושתתים על עסקאות כלכליות ומדיניות . .,המשיח ילמד את כל תושבי העולם נימוסים ( שטיבם אינו מוסבר ,ככל הנראה פירט זאת נחמן רק בעל פה וזה לא נרשם בידי תלמידיו) ,והמשיח "יבלה את ימיו בעשיית כלי זמר וניגונים חדשים כי חכמת הניגון יהיה בקי בו מאוד מאוד ויגלה חדשות בחכמה זו עד שתכלה נפשם של השומעים ניגונים שלו "..כולם יתבטלו אצלו בלי רעש ומלחמה רק מחמת החן וההשתוקקות אליו".
. נשיאת החן הסביר נחמן ,היא היכולת ליצור קשר ייחודי עם כל אחד ואחד בצורה שכל אחד חש שהוא יוצר קשר אישי רק עימו. כישרון המיוחס כיום לסלבריטאים נערצים במיוחד כמו הנסיכה דיאנה והאפיפיור יוחנו פאולוס השני או אם נרצה גם פוליטיקאים דמגוגיים כמו הוגו צ'ואס מנצואלה . .
אכן חזון אוטופי מעניין ודומה שיש בו גם אמת פסיכולוגית וחיזוי סביר למדי של העתיד,נראה שדמות המשיח שאותה מתאר נחמן היא דמות המשיח שתהיה המקובלת יותר מכל על האנשים של המאה העשרים ואחת מוצפי התקשורת :כוכב תקשורתי בעל יכולות כריזמטיות אדירות .
האם האמין נחמן שאכן הוא מתאר את העתיד לבוא ? נראה שלא בדיוק. נראה שהאמין שעצם חשיבות הסיפור שלו בכך שהוא מביא לראשונה לידי שיחה את מה שהיה גנוז "בחדרי חדרים" ,דהיינו חשיבותו של הסיפור העתידני שלו בכך שהוא מכניס דברים חדשים לשיח המשיחי שלא סופרו מעולם וכך הוא משפיע על המציאות העתידנית לכיוונים רצויים בכך שהוא מכוון את דיעות האנשים לכיוון הרצוי של דמות המשיח . ובכך דומה נחמן לסופרי מדע בדיוני מסוגם של ז'ול ורן וה.ג. וולס שראו בסיפוריהם אמצעי להשפיע על המציאות .
הניתוח עצמו של מרק עושה רושם הגיוני וסביר בהחלט בהתחשב בנוסח הסתום שעליו הוא מתבסס והוא יהיה קריא גם למי שאינו איש מקצוע,ואינו מומחה לתורתו של נחמן מברסלב . עבור כל מי שמתעניין במיסטיקה בחסידות ובכתבי סתר זהו לא רק ספר מומלץ ,זהו ספר חובה .

ונראה שהסיבה שאנשי חסידות ברסלב איפשרו לפרסם את המגילה כעת בשנת תשס"ו יש לה משמעות שכן כעת מלאו 200 שנה בדיוק לכתיבתה ונראה שבפרסומה הם מקווים להכניסה לשיח הכללי ובכך להגשים בסופו של דבר את חזונו המשיחי של נחמן מברסלב. משהו בדומה למה שהם עושים עם הסיסמה הפרסומאית האלמותית "נ.נח ,נחמן ,נחמן מאומן" , ההישג הפרסומאי הגדול ביותר של 30 השנים האחרונות שהפך את נחמן מברסלב הרב הנידח לשעבר לבן בית בכל פינה בישראל.

קיראו גם:

מגילת סתרים

תומר פרסיקו עם צבי מרק 

תומר פרסיקו על "מגילת סתרים  "

עמנואל אטקס על מגילת סתרים "

צופן נחמן מיכה אודנהיימר על מגילת סתרים

אברהם כהנא על נחמן מברסלב ותלמידו נתן

נחמן מברסלב בויקיפדיה

סיפורי נחמן מברסלב

דוד פלוסר על משמעות סיפורי נחמן מברסלב

שי גיל מנתח את "מעשה בשבעה קבצנים" של רבי נחמן

שער חסידות ברסלב

גידי שפרוט על הברסלבים כיום

נ נח נחמ נחמן מאומן

רבי נחמן מסומן

תוקפים את רבי נחמן

רבי עובדיה נגד רבי נחמן

נחמן מברסלב נגד הרבי מלובביץ

צופן נחמן כסיפור קומיקס

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

4 תגובות על “המשיח כ"כוכב נולד" :הצופן של רבי נחמן מברסלב”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 + twenty =