במשך שנים, ניסיתי לתהות על קנקנן של אגודות הסתר בישראל, מסניף "הבונים החופשיים" המקומי, ועד המסדרים היהודיים הסודיים. סבי יוסף זונדל וסרמן היה אחד ממנהיגיה הראשיים של אגודת הסתר "האחים הנאמנים".. בדיקה אקראית במסמכים שונים של סבי חשפה תגלית מדהימה :את הפרוטוקולים של ארגון חשאי שהתקיים במשך קרוב לשבעים שנה מאז שנות העשרים של המאה הקודמת והחזיק באידיאולוגיה של שינוי האומה והעולם ולאורך השנים הישיג עוצמה פוליטית וכלכלית חשאית .
להלן לראשונה סיפורה המרתק של התנועה והשפעתה על הפוליטיקה הארצית , מאבקה עם ארגון הסתר המתחרה "אחווה" ושקיעתה .
ברית אחים
זכור ושמור ברית ,אחים שביננו
לנצור אמונים זה לזה ולעם
לזרוע אחווה ורעות על סביבנו
שלום ואמת בין אדם לאדם
כל טוב ונאמן נלקט,נאגורה
נדלם מנבכי האומה מפנינים
עדות לא נפלה לדעות לא נחקורה
ללב רק נבדוק ,אם נבר ותמים
נפוץ במחנות בכל כת מתבדלת
צפונים עוד גם שפע זיקי חום , שביבי אור
נלהיב כל ניצוץ נשלהב כל גחלת
לאש לבבות שתמס בם כל כפור
……
עוד רב אוי אחים ,לפנינו הדרך
כבדה וגדולה החובה הקדושה
על שכם כולנו נטיל אור הפרך
המעמסה לא תהי אז קשה
כל אח נאמן יעמוד במשמרת
אל נא ישתמט אף אחד מן העול
יפרח מפעלנו ,מפעל התפארת
יקום ,יתגשם החזון הגדול .
מאת ש.א"נ ה ( יעקב רימון ?) הופיע ב"ילקוט בני ציון " 1 כתב עת סודי של אירגון האחים הנאמנים , שנות ה-40 )
(
בזכות הצלחת "צופן דה וינצ'י" של דן בראון קבוצות סתר הן נושא חביב. אוהבי קונספירציות טוענים שאגודות סתר עתיקות יומין, עם טקסים סודיים ומיוחדים ודרכים לקדם את חבריהן, מכוונות את ההיסטוריה האנושית במשך מאות ואלפי שנים. כמה מארגוני הסתר האלו מפורסמים מאוד כמו 'הבונים החופשיים', שבשיאו, במאה ה-19, חבריו היו מעורבים באינספור פעילויות בדרגים הבכירים ביותר, החל במהפכות (האמריקאית, הצרפתית ומהפכת הטורקים הצעירים) וכלה בניהול מפעלים פילנתרופיים וביצוע טקסים מוזרים. ארגונים אחרים מסוג זה הם בני ברית, שכולל אלמנטים שיכולים להזכיר את הבונים החופשיים ואחראי למפעלים חיוביים רבים, ובין השאר להקמת ספריית בית אריאלה בתל אביב.
במשך שנים, אני חובב גדול של סיפורי קונספירציה ורומנים שעוסקים בחבורות העוסקות בקונספירציות עתיקות יומין המתקיימות עד עצם ימינו אלה. קראתי מאות כאלו שנים לפני שדן בראון התחיל לחשוב על עלילת רב המכר שלו. אני סבור שקראתי כל ספר מסוג זה שיצא לאור בעברית ורבים מאלו שיצאו באנגלית ואף נכנסתי למחקר על "הבונים החופשיים" בישראל, ביחד עם האמן יובל כספי.
אגב המחקר על הבונים החופשיים התברר לנו שהם אינם ארגון הסתר היחיד שפעל בארץ וגם לא האגודה הסודית ביותר. ואפילו לא ארגון בני ברית. תוך כדי המחקר נתקלתי בשמו של מסדר האחים הנאמנים, ארגון ישראלי מקורי, אזוטרי (דהיינו בעל גוון פולחני חשאי), סודי, שהיה קיים בעבר. חוץ מעצם קיומו ומידת השפעתו הגדולה ידוע עליו מעט מאוד, אבל חומר כתוב על הארגון הזה הוא כמעט בגדר בל יימצא. משהו בשם הארגון צילצל לי מוכר. ידעתי ששמעתי כבר על האחים הנאמנים, אבל איפה? בבדיקה באינטרנט לא נמצא כל אזכור. ובכל זאת הרי נתקלתי בשם פעם, אז איפה?
יוסף זונדל וסרמן מראשי מסדר "האחים הנאמנים".
חיטוט במסמכים של סבי מצד אבי, הסופר יוסף זונדל וסרמן, בעניין אחר לגמרי, חשף מסמכים שהיו טמונים במקום כמעט סודי עם הסמל הארגון – שני הכרובים של בית המקדש והססמה "ופניהם איש אל רעהו".
המסמכים אימתו את מה שאמנם כבר ידעתי שסבי היה פעיל בארגון ואף פעיל בכיר ביותר.
לאמיתו של דבר הוא היה אחד האנשים שהיו אחראים להבאתו מירושלים לתל אביב, ועמד בראש ה"לשכה" המרכזית (דהיינו הגדולה והפעילה ביותר) של המסדר מחוץ לירושלים, לשכת "משה" שבשכונת מונטיפיורי בתל אביב.
"האחים הנאמנים" , התברר, היו מעין חיקוי יהודי של הבונים החופשיים(כולל הטקסים הסודיים.
המשורר הלאומי ח.נ.ביאליק (חמישי משמאל ) במפגש של "האחים הנאמנים " בסוף שנות העשרים או ראשית שנות השלושים .לידו הרב בן ציון עוזיאל ויוסף וסרמן .
יושב מלפנים הילד צבי אשד אביו של בעל הבלוג.
סבי הסתייג מפעילות הבונים החופשיים. הוא לא אהב את האחווה הבין-דתית שלהם (אם כי היה מיודד אישית עם בכיריהם, ובראשם עם הבלש הפרטי הראשון של היישוב דוד תדהר ), ולא התלהב מפעילויות ארגון בני ברית (שגם בו היה חבר) וראה בהם עדת "ברברנים". הוא היה מסוכסך עם כמה מבכירי אחווה, המסדר החשאי של בכירי העדה החרדית בירושלים ורבניה, והחליט להקים בתל אביב כמשקל נגד לכולם את "מסדר בני ציון א"נ (אחים נאמנים)".
חיפוש בכתבי העת המעטים של הארגון שישנם בספרייה הלאומית חשפה עליו כמה פרטים נוספים: את המסדר הקימו בירושלים באלול תרפ"ב (1922) שלושה אנשים: משה אלפרט, אברהם מינץ ופנחס דוד קליין, והוא נרשם כאגודה רשומה ברשם החברות המנדטוריות. מטרתו המוצהרת היתה: "אהבת אחים ועזרה הדדית, שקידה עצמית על תיקון המידות ושיפור יחסי הציבור בחברה, לשמור ביקר על נכסי העם וקודשיו הרוחניים המוסריים והתרבותיים ובמיטב המסורת היהודית… לאחד את עם ישראל בין דתיים וחילונים לפתח את ההשכלה, לשפר את מוסר העם, לעזור לנזקקים ולהרים את הרמה המוסרית על ידי אהבת אחים טהורה ובלכוד כל הזרמים והמעמדות מסביב לאידיאל הנשגב של 'ואהבת לרעך כמוך', יסוד היסודות של תורת ישראל העתיקה". בראשיתו נקרא המסדר "האחים הנאמנים". לאחר מכן ניתן לו השם הרשמי "א"נ בני ציון", אבל האחים הנאמנים הקליט יותר נשאר תמיד ככינוי המקובל.
המסדר מעולם לא הקיף המונים. עד 1929 היו חברים באגודה כ-110 איש בלבד, ואחר כך חל גידול מואץ במספר החברים. בשיאו, בשנות החמישים והשישים, היו חברים בו כ-1,000 איש ברחבי הארץ, כ-400 מהם בירושלים. בימי השיא של פעילות המסדר והשפעתו, בשנות הארבעים והחמישים, דנו בו רבות בשאלה אם לפתוח אותו לקהל רחב יותר או לשמור על האליטיזם. באחים הנאמנים היו חברים בעיקר יהודים דתיים לאומיים, אבל הוא כלל ככל הנראה גם חרדים וגם חילונים, כמו הבמאי וחלוץ הקולנוע הארץ ישראלי נתן אקסלרוד. היו בו גם אינטלקטואלים וסופרים ומשוררים כמו הד"ר אליהו בלנק ובצידם סוחרים ופקידים וגם עסקנים מהמגזר הדתי והחילוני, ובהם אישים ידועים כמו יצחק רפאל מהמפד"ל (לימים סגן שר הבריאות ושר הדתות שחתם בפרסומי המסדר בשמות בדויים כמו "א' האזרחי") ומנחם פורוש, מראשי אגודת ישראל
טקסי הארגון היו סודיים. החברים נקראו "אחים", וראשי הלשכות נקראו "נשיאים", כמו בבונים החופשיים ובבני ברית, שחלק מהחברים היו חברים גם בהם.
לכאורה היה זה עוד ארגון של עזרה הדדית, אבל מנהיגי המסדר שאפו להרבה יותר מזה. הם שאפו להטביע את חותמם על פני המדינה. לפחות בעשרות השנים הראשונות של קיומו היו למסדר מטרות רדיקליות של שינוי החברה. רובן לא פורטו בכתבי העת, וכנראה בוטאו יותר בעל פה.
ב"ילקוט בני ציון" משנות הארבעים אפשר למצוא, למשל, סיפור של חבר האגודה שמואל אבינועם (עובד בכיר בחברת החשמל) כיצד אגודת אנשים דמויי האחים הנאמנים מחוללים שינויים מרחיקי לכת בחברה הארץ ישראלית ואחר כך העולמית. לעניות דעתי הסיפור האוטופי היה מודל של הדרך שבה קיוו האחים הנאמנים להביא לשינויים בחברה מסביב על ידי פעילות סודית.
הסמל המאסוני של הכרובים .
בין השאר הם גילו עניין רב ברעיונותיו המיסטיים של הרב היהודי מהמאה ה-17 מנשה בן-ישראל על שובם של עשרת השבטים האבודים והקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. שאותם ביטא בין השאר בספר "אבן יקרה " שאוייר בידי ידידו של מנשה, הצייר רמברנדט .
אין זה מקרה שהם בחרו לסמל דווקא את הכרובים. ידיד יהודי של בן-ישראל ושמו יעקב יהודה ליאון טמפלו הוא שיצר את הסמל ללשכה המרכזית של הבונים החופשיים באנגליה. מהרעיונות האלו נוצרה אידאולוגיה שלמה שרובה מעולם לא הועלתה על הכתב והיא הושמעה רק בהרצאות ונוסחה במסמכים סודיים.
המשורר והאידיאולוג של התנועה יעקב רימון כותב במאמר ב"ילקוט בני ציון": "הראיון אינו מוגדר, אינו מצומצם במסגרת צרה. הוא עומד להתפשט ולהיות לנחלת העם. הוא עמוק ורחב. הוא גם אינו חדש. לא אנחנו יצרנו אותו. לא אנו הבאנו אותו לעולם. שחררנוהו מתחת לגל האפר הצונן של נשיית הזמן. הלא נעוץ הוא הרעיון בהחייאת הצווים הסוציאליים של תורת סיני. דומים אנו לשומרי עתיקות, אך אין תפקידנו לעסוק במוצגים דוממים, לנער את האבק מעליהם ולהבריקם בלבד, כי אם במוצגים חיים, מוצגים חיים הם הצווים הסוציאליים של תורת משה שאנו רוצים ושואפים להחדירם ללבבות בני עמנו כולם. לא שומרי עתיקות אנו, כי אם מחיי עתיקות. אנו משיבים את הנצח לעם הנצח…"
בכתבי המסדר עסקו תמיד בשאלה הנצחית אם להרחיב את מספר האנשים. היו שטענו שכן. במאמר שכתב "אביטל", שמן הסתם ייצג גישה רווחת במסדר בשנות החמישים, "מה ביננו לבין המפלגות": "
אל לנו לחכות עד שיגדל מספרנו. עלינו להשפיע מיד על חיי הצבור והאמצעי לכך הוא שכל אחד מאיתנו בהיותו חבר במפלגה ישתדל להגיע לעמדת השפעה עד שיוכל להשפיע ברוח אגודתנו על הציבור שבו הוא פועל ועוד אמצעי לכך במגע הדוק עם אנשי הרוח בעם ועם חוגי הנוער ולקבוע דרכי פעולה משותפים להשפיע על הציבור ברוח הטוהר והיושר. לשם כך יש להוציא במשותף שבועון או ירחון שישמש כבטאון לפעולה משותפת וכן הוצאת ספרים ברוח אגודתנו. אחרים מרחיקים לכת ומציעים להשתמש בכל אמצעי ההשפעה המקובלים כגון הרצאות ברדיו, מסיבות עיתונאים, אסיפות עם שבאמצעותן נציג את שאיפות אגודתנו".
אביטל המשיך וכתב: "כל המפלגות ללא יוצא מן הכלל הולכות 'מן הכלל אל הפרט', שפירושו הדאגה לכלל קודמת לפרט. אנו יוצאים מנקודת השקפה שונה 'מן הפרט אל הכלל' הכלל נוצר מיחידים ועל כן בדרכי ההגשמה שלנו נדאג לפרט וליחיד לחנכו אל הטוב ואל היושר… הפעילות שלנו צריכה להיות אינדיבידואלית. לא הכישרון קובע אלא מידותיו של האדם, תכונותיו וגם כוח רצונו ושאיפתו ללכת בדרכי היושר והטוהר האישי והציבורי כאחד.
"בשעה שהמפלגות נוטות לכמות של אנשים, הרי עלינו לדרוש אנשים בעלי איכות רוחנית.
ואם כי דרך המפלגות בהגברת כוחן וכוח משיכתם לחברים היא קצרה אך בסופו של דבר ארוכה.
ודרכנו המותווה היא אמנם ארוכה כי ארוכה היא הדרך לחינוך אך בסופו של דבר היא קצרה".
הלשכה בירושלים, לשכת "מוריה" , היתה תמיד הגדולה והפעילה ביותר. היו בה כמה מאות אנשים והיא שימשה לשכת אם ללשכות אחרות והפיקה את כתב העת של המסדר, "ילקוט בני ציון", ואחר כך "ציונים", בעריכת יוסף בנזימן אביו של העיתונאי עוזי בנזימן.
נפתחו לשכות גם במקומות אחרים בארץ: לשכת שקמונה בחיפה, לשכת רמב"ם בטבריה, לשכת בר כוכבא ברמת גן, לשכת הדר בפתח תקווה, לשכת עקיבא בבני ברק, לשכת ראובן בבת ים, לשכת הוד בקרית שמואל, לשכת הלל בצפון תל אביב ולשכת משה בשכונת מונטיפיורי בתל אביב, הלשכה של סבי, שאף הוציאה עלון משלה "דרכנו". לשכה זאת היית הלשכה הראשונה מחוץ לירושלים והוקמה בשנת 1928.
בשכונת מונטיפיורי הקטנה התגוררו חברים רבים של האחים הנאמנים. הם היו נפגשים באישון לילה בבתים פרטיים או בבית התרבות של השכונה, מבצעים את טקסיהם הסודיים ומדווחים על התפתחויות שחלו בארגון: על המאבקים התת קרקעיים שלהם עם אנשי אחווה ועל הצלחות בגיוס אנשים חדשים. בית הכנסת בשכונה נקרא בני ציון על שם הארגון, שמן הסתם סייע בהקמתו. סבי תרם לבית הכנסת פרוכת רקומה שנשאה את סמל הכרובים, סמלו של מסדר האחים הנאמנים.
על פי "ילקוט בני הציון" הראשון, בית הספר של שכונת מונטיפיורי, שאותו ניהל סבי מביתו, היה מוסד של האחים הנאמנים. גם פעולות איחוד השכונה העצמאית עם תל אביב נעשתה על ידי חבר ואידאולוג של המסדר וידידו ושותפו לכתיבה של סבי, המשורר יעקב רימון, סבו של העיתונאי גיל רימון..
והיתה גם לשכת נשים, לשכת בנות מוריה, אם כי לדברי הוותיקים הן לא ידעו את כל הסימנים והטקסים שהיו לגברים. במשך הזמן שלח הארגון את זרועותיו גם לארצות הברית. שם הקים סבי סניפים בניו יורק ובלוס אנג'לס כאשר עזב את הארץ לזמן מה בשנות השלושים.
ככל שצבר האחים הנאמנים עוצמה, כן צבר גם יריבים ואויבים שחששו מכוחו. בפרסומי המסדר מוצאים דיונים מודאגים על "עלילות ושיקוצים שפלים שאנשים מסוימים מטילים באנשי המסדר אף כי לכל ברור שמדובר בבדותות שלא היו ונבראו". חבר המסדר א"ש תמה במאמר פנימי "איך נעמוד אנחנו המעטים כנגד המנבלים המשמיצים אותנו בשקריהם הנתעבים? מה נעשה אם יקום אח נפשע שהאגודה פלטה אותו מקרבה ויספר עלינו סיפורי שקר ובדותות וכי מי לא ידע את עלילות השקר והאגדות שספרו על הבונים החופשיים ועל כל האגודות ששאפו להשכין שוויון? ומה נעשה עם קנאים קיצונים המורים היתר לעצמם ל'לדעת את האמת ולמרוד בה' ישתמשו בבדותות הללו ויפיצו אותן אם רק יקום אצלם החשש פן תיפגם על ידינו שליטתם בהמונים?"
נראה שההשמצות על חברי המסדר היו שהם עוזרים זה לזה להשיג ג'ובים טובים ובכל מקום אפשרי, וגם שהם צוברים השפעה פוליטית חזקה. בכתביהם הקפידו האחים הנאמנים להבהיר שהם אינם מפלגה ואינם מתעניינים בפוליטיקה (דבר שכפי שנראה לא היה מדויק כלל וכלל).
במה היה כוחם של האחים הנאמנים, אם בכלל?
דודי, מוסה אשד, זוכר אותם במעומעם:
"תראה, הם היו קבוצה חברתית כמו הבונים החופשיים. אלו היו אנשים פעילים שהיו נפגשים אחד אצל השני ואוכלים. אתה יודע, מסיבות מהסוג שמישהו נואם לפני הארוחה".
העיתונאי עוזי בנזימן, בנו של עורך כתב העת של המסדר:,יוסף בנזימן ולאחרונה חתן פרס סוקולוב לעיתונאות ועורך מגזין "העיין השביעית " "זאת היתה חבורה דתית עם מוטיבציה חברתית של עזרה לזולת או לפחות מי שהיה חבר באגודה זו בירושלים של שנות השישים והשבעים. היה להם דימוי של מחתרת, אבל בסך הכול היו אלו אנשים נחמדים שעזרו לזה לזה ותו לא. לא צריך לייחס להם חשיבות גדולה מדי".
אהרון אקסלרוד, בנו של נתן אקסלרוד: "זאת היתה קבוצה קטנה של אליטה כמו רימון ואבי. בהתחלה הם היו מכניסים רק אנשי אליטה כמו וסרמן המחנך ויעקב צוונגר (מהנדס ידוע משכונת מונטיפיור וראש וועד השכונה, שנרצח בידי יהודי שהתגלה לימים כסוכן של הנאצי אייכמן בפרשייה ידועה שעליה חיבר אהרן אמיר ספר מתח היסטורי. את הרוצח חשף ידיד אנשי המסדר הבלש העברי הראשון דוד תדהר שעל פי השמועה קיבל סיוע רב מהאחים הנאמנים – א"א). אבי טען שצריך לקבל נשים, לא רק אנשי אליטה, אלא רוח נפש האדם. אנשים שהם טובים ולא רק משכילים. הוא רצה פחות אליטיזם. אחר כך הוא הצטרף לבונים החופשיים והזניח את האחים הנאמנים. הם היו מאוד סודיים ואף פעם לא הבנתי למה הם היו כל כך סודיים. כנראה היה להם משהו להסתיר. אבא מעולם לא רצה לספר על זה כלום. הוא רק אמר לנו שזוהי ברית אחוותית והיו להם מפגשים וטקסים.
האחים לימינך
יצחק רפאל ,חבר כנסת שר הבריאות ופעיל של "האחים הנאמנים".
בהמשך עסקו האחים הנאמנים בפעילות פוליטית של ממש.
שאול שיף מעיתון "הצופה", בעבר ביטאון מפלגת המפד"ל: "האחים הנאמנים היו קבוצת לחץ חזקה מאוד במפד"ל אבל לא רק. הם היו הרבה יותר חזקים מבני ברית, למשל, משום שהנאמנות שבתוך הגוף הזה אחד לשני היתה טוטאלית. האשימו אותם תמיד שהם בחרו אנשים כמו מאפיה ולא לפי העניין. היו כמה הצבעות מפלגתיות חשובות שהוכרעו על ידי חברים באחים הנאמנים. למשל בבחירת רב ראשי בתל אביב וברבנויות. עוצמתם היתה ברבנויות. הם קבעו מי יהיה רב במקום כלשהו ומי לא. בהתמודדויות על תפקידים האנשים שלהם היו תמיד זוכים. והאחים הנאמנים תמכו תמיד ביצחק רפאל בכל דבר ובכל עניין".
– רפאל היה המנהיג שלהם?
"לא אני חושב שהמנהיגים היו אנשים אחרים, אבל הוא קיבל תמיכה לאורך כל הדרך".
בדיקה באוטוביוגרפיה של יצחק רפאל "לא זכיתי באור מן ההפקר", שבה מתאר רפאל כל זרם שבו היה חבר וכל אדם שהכיר לטובה ולרעה בקריירה הממושכת שלו, שבמהלכה הגיע למשרת שר הבריאות, מצאה שמשום מה הוא אינו מאזכר ולו במילה אחת את האחים הנאמנים, שהיו ללא ספק בסיס כוח שלו וללא ספק תפסו מקום חשוב בחייו. אולי מסיבות של שמירת סודיות.
בשלב מסויים הורתה מפלגת "הפועל המזרחי" בראשות ד"ר יוסף בורג לחבריה לעזוב את כל אגודות הסתר דהיינו את ""האחים הנאמנים " ואת "אחווה" אך אין זה ברור אם דרישתה נענתה . .
– א.א. אז היתה להם השפעה חזקה במפד"ל?
שיף: "אין ספק שהיתה להם השפעה מרחיקת לכת בתחומי החיים הדתיים ובפוליטיקה הדתית,
והיא נמשכה עד הסתלקותו של יצחק רפאל מהמפלגה מתישהו בראשית שנות השבעים. לדעתי היתה להם השפעה גם באגודת ישראל, אבל בעיקר במפד"ל ובציונות הדתית. בחילונים הם לא התעניינו בכלל".
עוד" דוד גלאס, לשעבר ראש מפלגת המפד"ל בירושלים, אינו מסכים: "הם היו כוח חזק ביהדות הדתית כולה, גם באגודת ישראל, ואפילו אצל החילונים. הם מעולם לא פעלו בשביל מפלגה ספציפית, הם פעלו לחיזוק האינטרסים האישיים של כל אחד מהם ושל המסדר כולו, לא לחזוק מפלגה זו או אחרת.
"אני זוכר שהם תמיד היו נאבקים בארגון חשאי אחר של החרדים בשם אחווה, שהיה קטן יותר וחלש יותר. בשלב מסוים היה כאן בירושלים אפילו בנק שהיה קשור אליהם, בנק הלוואה וחיסכון. בעיקרון רוב אנשיהם לא תפסו תפקידים רשמיים דווקא. הם היו בעיקר כוח מאחורי הקלעים שרק מעטים מאוד ידעו על עצם קיומו. כשאני הייתי פעיל במפד"ל וראש סניף ירושלים כוחם כבר נחלש, כך שכבר אינני יודע עליהם הרבה".
המאבק מול "אחווה"
אירגון אחווה "אירגון "אחווה" הוא אירגון סודי כמו האחים הנאמנים וכמוהו עם טקסים סודיים בדומה לאלו של הבונים החופשיים ,כל חבר נקרא "אח , וחבר בלישכה שלה יש נשיא . האירגון הוקם בירושלים ב-1895 בידי קבוצת צעירים חרדים ממשפחות מיוחסות שקבעו טקס קבלה לאגודה סימנים מוסכמים ושבועה שקובעת שהכל יעשה חשאי . החשאיות הייתה חשובה כדי להימנע מויכוחים ומריבות וכדי לאפשר להם להשפיע יותר על הקהילה . כמו האחים הנאמנים מטרתם המוצהרת היא לעזור לנזקקים בכל תחומי החיים ושיטת פעולתם גם כן כמו "האחים הנאמנים" היא להיכנס לחיים הציבוריים ולתפוס עמדות מפתח בכל מקום שרק אפשר בישיבות ובמוסדות , אנשיה היו מעורבים בכל תחומי החיים והייתה מעורבת בבחירת הרבנים כמו הרב קוק לרב הראשי של ארץ ישראל . מאז היו מעורבים במינויי רבנים בחברא קדישא במועצות דתיות וברשויות מקומיות בהנהלות בתי אבות ,ובמערכת החינוך החרדית וזאת של "המזרחי" "אחווה" הקימה בשלב מסויים את בנק "המזרחי " וחבריה קיבלו עזרה מכל המוסדות האלו. הם עוד היו אחראיים לבחירת הרבנים לאו ובקשי דורון לרבנים הראשיים בישראל אם כי מאז כוחם פחת. סימלם הוא שתי כפות ידיים אוחזות זו בזו ולוחות הברית שעליהן חרות הפסוק "איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק".. חברי "אחווה " מזהים את עצמם זה בפני זה בלחיצת ידיים חמה תוך לחיצה חזקה של הבוהן או על ידי הנחת היד על החזה ותחיבת שתיים מאצבעות כף היד בין כפתורי החולצה. במקרה של ספק יגיד אחד מהם את המילה "אורה" וימתין לתגובה.
|
במשך השנים הסתכסכו האחים הנאמנים עם הארגון החשאי המתחרה מירושלים אחווה שהוקם בסוף המאה ה-19 בידי אנשי הקהילה החרדית וחברו בו הרבנים הידועים של קהילה זו.
עילת הסכסוך היתה ברורה – שני הארגונים נאבקו בטריטוריות דומות וחיפשו השפעה לחבריהם וכך דרכו זה על בהונותיו של זה. הם ניהלו מלחמה חשאית שלא היתה ידועה למי שלא היה חבר בהן.
הרב שמואל אבידור הכהן נזכר פעם: "אם רצית להיות מורה במערכת החינוך הדתית של המזרחי היית חייב להיות 'אחווניק'. רק מקורבים של אחווה יכלו לזכות בשמנת של המשרות בהוראה וברבנות".
האחים הנאמנים רצו את המשרות לחבריהם ונאבקו על כך, ובמשך זמן מסוים גברה ידם והם היו לכוח תת קרקעי אדיר שכל מי שרצה משרה והשפעה בזרמי החינוך הדתיים וברבנות היה חייב להתחשב בו. אבל לא לעולם חוסן.
משנות השישים הלך וירד כוחו של הארגון, חבריו הזדקנו וחדשים וצעירים לא הגיעו אליו. את מקום הדיונים פוליטיים והאידאולוגיים והרעיוניים שמילאו את כתב העת בשנות הארבעים והחמישים תפסו דיונים היסטוריים ומחקריים בתולדות היהדות וירושלים, עדות ברורה לאיבוד עניין בפוליטיקה ובאידיאולוגיה.
ב-1981, לאחר שרוב הלשכות ברחבי הארץ נסגרו, התמזגה הלשכה האחרונה של ירושלים במסגרת הארגון המתחרה "בני ברית", והיום היא אחת מלשכותיו, לשכת בני ציון.
אליעזר שפר, בכיר בלשכה, מדווח על מצבם של האחים הנאמנים היום: "אנחנו לא קיימים יותר כאחים הנאמנים, ואנחנו לא ארגון חשאי יותר. אנחנו היום עוד לשכה של בני ברית שכוללת כ-150 איש ועוסקת בפעילות צדקה ומחלקים מלגות וביקורי חולים וסעד הדדי. כל האופי המסתורי שהיה לנו באמת בעבר אינו קיים יותר. היום זוהי לשכה שפתוחה לכול".
חבר הלשכה אברהם מונטאג זוכר היטב את ימי הזוהר של האחים הנאמנים:
"פעם היתה לנו השפעה, אנשים שלנו היו בכל מקום והיינו עוזרים אחד לשני".
– עסקתם הרבה באידאולוגיה?
"לא, לא בתקופה שלי בכל אופן. אני זוכר שהיה מישהו משכונת מונטיפיורי שטען ש'א"נ' זה בכלל ארגון המשך של ארגון רוחני שהתקיים בליטא עוד מהמאה ה-17 והיתה על זה אידיאולוגיה שלמה על כך שאנחנו נגשים את מטרות אותו הארגון.
אבל אני לא התעסקתי בדברים כאלו. אנחנו עסקנו בעניינים פרקטיים. אם מישהו היה במצב כלכלי קשה אספנו לו כסף והוא היה מחזיר את זה לפי הגרלה. וגם עזרנו לאנשים שנזקקו בסידור עבודה. אני זוכר מקרים שבהם עזרנו לעסקים להשתקם. אז אנשים היו עוזרים אחד לשני, לא כמו היום. היום כל האגודות האלו מארגנות בעיקר מאמצי פעולות תרבות ועזרה הדדית. זה פגע אנושות באגודות הסתר. צעירים לא מוצאים בהם עניין רב ולא מצטרפים אליהן, ואם כן הם לא מוצאים את עצמם בתוכן ועוזבים ואגודות הסתר וחבריהם הולכים ומזדקנים .
– על מה היה הסכסוך שלכם עם אחווה?
"לומר לך את האמת, גם אני לא בדיוק הבנתי, כי כשנכנסתי לארגון לפני 50 שנה המחלוקת כבר היתה מושרשת. נכון שהיינו מסוכסכים איתם, אבל היום זה נראה די ילדותי. מבחינות רבות, כמו הטקסים הסודיים וחיפוש השפעה וביצוע מעשים טובים, היינו דומים מאוד. הם היו ארגון של חרדים בעל אופי חרדי, הם היו יותר אליטיסטים, ואנחנו יותר עממיים ומודרנים ודתיים לאומיים, וגם חילונים. אני מניח שהיינו מסוכסכים על משרות והשפעה על מוסדות. ואחרי הכול כל מסדר רצה לרכוש לעצמו יותר חברים בעלי השפעה מהשני".
– הסכסוך ביניכם היה גם בדרכי אלימות?
"חס וחלילה. אנחנו בעד דרכי שלום. בוא נאמר שפעולות אחד נגד השני בוצעו מאחורי הקלעים באמצעים שעדיף שלא לפרט אותם".
– אחווה עדיין קיימים?
"כן. הם עדיין קיימים ופעילים ושומרים על סודיות בניגוד לנו, אבל אני מנחש שהמצב שלהם היום לא הרבה יותר טוב משלנו. כל אגודות הסתר היום בירידה קשה, גם בני ברית.
מסדר האחים הנאמנים הוא היום בגדר אירגון גווע וכמוהו שאר המסדרים החשאיים הוותיקים של ישראל והעולם ,שמוצאים מחסור במצטרפים צעירים ונלהבים לשורותיהם . אבל יכול להיות שדווקא זרם המותחנים הפופולאריים מסוגו של צופן דה וינצ'י " שמייחסים להם קונספירציות עתיקות ימים יתגלו כמי שהחדירו דם חדש לעורקיהם על ידי כך שעוררו בהם עניין צבורי מחודש.
נספח: חברים ידועים במסדר האחים הנאמנים כללו בין השאר את יוסף זונדל וסרמן יעקב רימון ( סבו של העיתונאי גיל רימון ) דוד קליין גלעדי ( אביה של שולמית לפיד וסבו של העיתונאי יאיר לפיד) הבמאי נתן אקסלרוד אביו של העיתונאי אורי דן אביו של העיתונאי עוזי בנזימן יצחק רפאל ח"כ מהמפד"ל ושר בריאות . מנחם פורוש מראשי אגודת ישראל הרב שאר ישוב הכהן ,הרב הראשי של חיפה .. שמואל אבינועם בן ציון אילון ההיסטוריון של הבונים החופשיים בישראל . יוסף בנזימן ( אביו של העיתונאי עוזי בנזימן ) שמחה איסרוב יוסף קשטן יוסף חרמוני פ"ד קליין ( מעניין לציין שצאצאים לא מעטים של אנשי ה"אחים הנאמנים " חדרו לתקשורת .אלו כוללים אתאורי דן שנפטר לאחרונה ,את עוזי בנזימן ,את גיל רימון את יאיר לפיד ואת כותב שורות אלה . |
תודה ליובל כספי ולרזיאל צוונג על עזרתם בהכנת הכתבה.
ספרים של יוסף זונדל וסרמן יוסף זונדל וסרמן מגילת היחס :ששה דורות לבית רבי מאיר ומרת מנדל מנדלמן למלאת מאה שנה לעליתם ארצה, תרי"ז-תשי"ז דפוס הוצאת "בני ציון" ,1957 . ( ספר שמתאר את תולדות השושלת המשפחתית החל מראשיתה במאה ה-17 בליטא ) . יעקב רימון ויוסף זונדל וסרמן ירושלים העתיקה :לקט ספורים, אגדות ותאורי חיים., ירושלים : המכון לאיסוף סיפורי א"י ואגדותיה, תשי"ח,1958 ( אחד הספרים הבודדים שנכתבו על ירושלים ותולדותיה בעברית בין 1948 ו1967 ) יוסף זונדל וסרמן ויעקב רימון שמואל בדורו :רבי שמואל סלנט, זצ"ל, רבה של ירושלים תר"א-תרס"ט :חייו ופעלו תל אביב ,מסלול ,1961 יוסף זונדל וסרמן מיקירי ירושלים : דמויות מתלמידי הגר"א מוילנא, תלמידי הראי"ה קוק ואחרים הוצאת מסלול ,1973. (נספחים: בתי הכנסת הגדולים בעיר העתיקה, סיפורים קטנים על אישים גדולים) |
קישורים רלבנטיים
הרצח בחולות תל נוף :פרשיה מהפרוטוקולים של מסדר "האחים הנאמנים ".
שכונת מונטיפיורי :מרכז החיים החשאיים של תל אביב
43 תגובות על “הפרוטוקולים של "האחים הנאמנים"”
בעקבות "הגולם" אני לא יודע אם להאמין לך או לחשוד שאתה שוב מפברק כאן (לא מתוך כוונה רעה חס וחלילה, אלא מתוך כוונה אומנותית) היסטוריה שלא היתה.
מעניין אם מעצבים גרפיים יוכלו להעיף מבט במסמכים שהבאת ולגלות, למשל, שמשתמשים בהם בגופנים שלא היו קיימים בעת שנכתבו לכאורה.
עורך "העין השביעית " שעוסק רבות בטוהר ר התקשורת יתעצבן מאוד לשמוע שאתה טוען שפיברקתי כביכול מגזינים שנוצרו בידי אביו ושצילמתי אותם בספריה הלאומית .
יוצא מזה שאתה מאשים גם אותו בשקרים לגבי אביו .אם נמשיך את קו המחשבה שלך הרי שלא היה מגזין "ציונים " של "האחים הנאמנים " ואביו של מר בנזימן מעולם לא ערך אותו .
וכמוהב גם מר שיף מעייתון "הצופה " הוא שקרן מדופלם וכמוהו עו"ד דוד גלאס .
.
אנשי פירמה גלובס והגרפיקאים שלהם שסרקו את היצירות המקוריות והטריחו אותי מאוד עם המסמכים האלו יכעסו לשמוע שאתה טוען שני זייפתי ת המיסמכים שהם טרחו עליהם מאוד לפני שפירסמו אותם .
אתה חושב שהם כל כך מטומטמים שהם לא מסוגלים להבדיל בין זיוף למקור ?
אבל מה לעשות הכל מקורי או צילום מהמקור בספריה הלאומית .
\אבל אתה יודע מה ערן אני מוכן להזמין אותך לבוא ולבדוק אישית את המקוריות או הצילום של המקוריות של המסמכים השונים כל הםתקים והצילומים שנסרקו עבור כתבה זאת .
?מקובל עליך . .
וואו, איזו מגננה 🙂
אני לא "מאשים אותך בשקרים" (אלא אם כן אתה רואה ביצירה שלך "הגולם" סוג של שקר). אני רק רוצה להירשם בדפי ההיסטוריה כראשון שהבחין במוקומנטריה החדשה שלך (אם אכן מדובר במוקומנטריה) ועל כן מעלה את הספק האפשרי, שכן אתה מעלה כאן פרשיה עלומה שלא ידעתי עליה קודם לכן.
יכול להיות כמובן, ואולי אפילו סביר, שאני טועה, והשמות והסמכויות שנפנפת בהם לעיל בהחלט מחזקים לאין שיעור את טענתך שמדובר בסיפור אמיתי.
אין לי את הכלים להבחין במוקומנטריה כאן, אם יש כזו (במקרה של הגולם, למשל, הבחנתי בטעות שנעשתה באחד האיורים שבו הופיע בית "הבימה" החדש בתקופה שבה היה אמור להופיע בית "הבימה" הישן). לכן, אני משאיר את הבמה לאחרים. ימים יגידו.
נמסר במפורש מראש שהמדובר במוקומונטארי .העניין לא הוסתר מעולם .
בכל מקרה כל מי שרוצה לקבל מידע נוסף על אירגון האחים הנאמנים _
מוזמן לעייןו בספרו של רזיאל צוואנג
"התפתחות הבנייה החופשית בארץ ישראל עד 1936" (2005)
ומי שטוען שכל הסיפור הוא מקומנטארי יצטרך להוכיח שכל האישים שרואיינו בכתבה משקרים .
אני בהחלט אתעניין לקבל הפרכה כזאת .
לאורך המאמר אתה מזכיר שוב ושוב טקסים סודיים.
מה בדיוק היה באותם טקסים?
אכילת גפילטע משותפת?
אפשר לחשוב שמדובר בהעלאת קורבנות אדם…
היו הטקסים בדיוק.
אבל מצד שני זה גם בכלל לא קשה לנחש.
אלו היו טקסים מסוגם של אלו שהבונים החופשיים מקיימים באירועים הסגורים שלהם
איכשהו עושה רושם שכל האגודות החשאיות מקורן בגברים משועממים שגם בבגרותם רוצים לשחק ב"חבורה סודית". טקסים סודיים? חשאיות? זה תמיד נשמע קצת מטופש.
ומה כוללים הטקסים של הבונים החופשיים?
אתה יודע?
הבונים החופשיים ברשת .תמצא שיש כמויות אדירות של חומרים עליהם כולל תשובות על שאלתך.
או שלחילופין תשלח אי מייל בושא לעמיתי ברשימות זיו קיטרו איש הבונים החופשיים.
ולגבי הטענה למעלה יכול להיות אבל זה גם מזכיר לי את הטענות של כמה נשות תקשורת פמיניסטיות ש"כל הגברים הם ילדים" טענה שמקבילה לטענה הגברית שהנשים הן מעצם טבען נחותות מהגברים.
יכול להיות שאנשים שואפים להשתתף גם בבגרותם בטקסים ובמשחקי תפקידים וזה יכול להיות מטופש אבל זה גם יכול להיות מלא משמעות לחייהם לא פחות מתפילה בבית כנסת כנמייה או מסגד
דבר שגם אותו יש שרואים כמטופש אבל מיליארדים רואים בכך משמעות מעצבת בחייהם .
מכל הנושא הזה, היא:
http://www.youtube.com/watch?v=n-cCfZrkCFI
חבל שהמידע מובא רק על ידי צאצאיו של ווסרמן, כי אם הייתם מפשפשים הייתם אולי מגיעים ליומנים של סבי ז"ל ר' יעקב קפלן עמיצור שהיה תושב השכונה, חבר האחים הנאמנים ופעיל חברתי בתחומים רבים ובעיקר בתחום הבטחון והגמ"ח.
תיקון: בן ציון חיים אילון (ולא בן ציון אילון, כפי שנכתב).
אברהם אילון, נכדו
ערן בילינסקי היקר, להערתך שהגופנים לא היו קיימים – טעות בידך. סבי יעקב קפלן עמיצור, שהיה גם הוא חבר באחים, תושב שכונת מונטיפיורי הדפיס את ההודעות של האחים הנאמנים בגופנים הללו, שאותם אני מכירה וראיתי במו עיני.
ערן בילינסקי, על חוסר ידע אני סולח, אבל על טפשות וגילויי שטנה – לא ולא! אבי היה חבר ואח באחים נאמנים, וכמו כן גם בבונים החופשיים, שגם אני אח במסדר זה. אני רק אציין כי מסדר הבונים החופשים דוגל ב:- אהבת אחים, עזרה ואמת! וכל היתר צא ולמד! – אהרן אקסלרוד
הבונים החופשיים מאמינים שהאלוהים האמיתי הוא השטן, הנה ציטוט של הכוהן הגדול שלכם אלברט פייק שאומר במפורש שהאל האמיתי הוא השטן ואם תגידו לי שלוציפר הוא לא השטן, אני אמשיך עם עוד ציטוט של פייק ומאדם בלבצקי ומאנלי פלמר הול שכולם אומרים את המשפט המפורש שכן לוציפר הוא השטן, הנחש, שהוא האלוהים האמיתי.
מעבר לזה, למה המחבר קורא לעצמו מספר 666 ?
האם הוא נוצרי ? ואם כן אז למה לבחור דווקא את המספר של השטן מהנצרות ?
“That which we must say to the crowd is, we worship a god, but it is the god one adores without superstition. To you sovereign grand inspector general, we say this and you may repeat it to the brethren of the 32nd, 31st and 30th degrees – the Masonic religion should be by all of us initiates of the high degrees, maintained in the purity of the luciferian doctrine.
If lucifer were not god, would Adonay (the God of the Christians) whose deeds prove cruelty, perfidy and hatred of man, barbarism and repulsion for science, would Adonay and His priests, calumniate Him?
Yes, lucifer is god
http://www.masonicinfo.com/lucifer.htm
בונים חופשיים הם מגוון של מסדרים. המסדר של אלברט פיק אינו מייצג כלל את עשרות המסדרים האחרים. לגבי דבריון על לוציפר אני משער שבעיניו לוציפר היה מלאך הטוב בדומה למה שחושבים היזידים שמושמדים כיום בידי דאע"ש בגלל טענות דומות לשלך.
"מספר 666" הוא המספר של המשיח בן יוסף אצל הגאון מוילנה. זה אכן מספר השטן בנצרות אבל כל קשר מעבר לכך הוא מקרי.
לצערי מר אפי אינך יודע ולא כלום על התורות השונות של הבונים החופשיים .אלא כמו כל מסית מן השורה אתה נטפל לקטע בודד ספציפי של מישהו ששמו הובא לתשומת ליבך בידי מסית אחר כנראה קצת יותר בעל ידע משלך ששמע אליו מי יודע איפה. ואת הקטע הספציפי הזה שמלבדו אינך יודע דבר אתה מצטט.
למה הדבר דומה ? למישהו שמאשים את כלל היהודים שהם חותרים להשתלט על העולם כי כך כתוב ב"פרוטוקולים של זקני ציון"|. .
אני ממליץ שלפני שתביא דברים על הבונים החופשיים תקרא ספרים בתחום תלמד.תגלה מהי הבנייה חופשית האמיתית ולא על ידי קטע נידח שמן הסתם גם הוצא מהקשרו בידי מי שהביא אותו לידיעתך ( כנראה אתר קונספירציות ברשת ) .זה שאתה לא נתקלת בקטע הזה במקורו זה ברור שהרי אחרת היית מביא את מקור הציטוט.
אתה עונה כמו פוליטיקאי וזה אומר שאתה מתייחס לכל מה שטפל ולא עונה לעיקר.
ישר רץ לקרוא לי מסית ומשווה אתכם לאיזה קבוצה נרדפת אבל אתה לא מוכן באמת לדבר על ההסטוריה שלכם אלה מעדיף לפטור את העניין בלהגיד לי לך תקרא את כל אלפי הספרים שלנו ואז תחזור אלי.
אתה לא מוכן לדבר על עובדות, אתה לא מוכן להחליף איתי ציטוטים של הגורואים שלכם ואני אתגרתי אותך ואמרתי שאני מוכן להביא ציטוט מכל כיוון של הבניה החופשית, ונכון שלא נתתי את המקור אבל אם אתה רוצה רק תבקש ותקבל אותו
לאיזה זרם אתה משתייך ? אתה מסרב להודות שהנוסך הסקוטי של פייק מייצג את רוב המסדרים שקיימים היום בעולם ?
אתה טוען שזה המספר של המשיח אצל הגאון מווילנה ? הכל אצלכם צירופי מקרים נכון ?
במקרה המספר של המשיח שלך ושל השטן הוא 666
ובמקרה השם של השטן והשם של לוציפר חופפים נכון ?
ופייק בכלל חושב שלוציפר הוא טוב הה ? טוב למי בדיוק ? והסמל של מי תלוי לו על הצוואר ?בפומט ? ובבקשה אל תגיד לי אתה לא יודע על מה אני מדבר.
אתה יהודי בונה חופשי ואתה בוחר כינוי מהיהדות, בטקסים שלכם אתם משתמשים גם בתנך גם בברית החדשה וגם בקוראן.
נכון או לא נכון ? ואיך אתה מסביר את זה ?
אתם מאמינים בלאחד את כל הדתות לדת אחת ?
ואם כן אז זאת לא המטרה של מי שמתנגד לאלוהים שהדתות מטיפות לו ? ומכאן יוצאת עבודת השטן שלכם ?
אתם משתמשים בסימנים של מצריים הקדומה ושל בבל למה ?
העין של רע ?
איך כל זה לא מתקשר לעבודה של לוציפר מביא האור ?
ואולי אני טועה וכל זה לא קשור למסדר הספציפי שלך ?
אכן אני בונה חופשי.
אני משתייך למסדר ממפיס מצרים שלשכה שלו נפתחת בימים אלו ביפו . ותהיה ותהווה מרכז להרצאות ולאמנות מאסונית .
למיטב ידיעתי אין שום איזכור בתורות שלנו על לוציפר .זה היה כנראה פיתוח של אלברט פיק שאני יודע מיהו אבל אין לו קשר למיסדר שלי.
כן הבונים חופשיים חושבים שיש אמת בכל האמונות המונותאיסטיות. זה רע בעיניך?
אם אתה חושב שזה רע הרי שאנשי דאע"ש והשיעים הקיצוניים שרואים בכל אחד שמחוץ לקבוצתם ככופר או אינפידל הם אחיך.
ולידיעתך אנשים רבים שללא ספק היו יהודים לא פחות טובים ממך אדוני שונא המאסונים היו מאסונים והתגאו בכך. .
אתה רוצה אני אתן לך רשימה .היא מגיעה לאלפים ומאות אלפים .גם רבנים .הרבה רבנים.
עם אתה רוצה לדעת עוד על מסדר ממפיס מצריים ,אז דע לך שבקרוב מאוד אעלה רשימה בנושא ברשת פתוחה לכל ביחד עם הזמנה רשמית למרכז שלנו שנפתח בקרוב.
אל דאגה קישור אליה יופיע גם באתר "קונספיל ".
יש לך פטיש לדאעש ? למה אתה לא משווה אותי ליהודי שלא מוכן לעבוד את הקוראן ?
אתה שואל אם יש משהו לא בסדר ליהודי לקבל את הקוראן ואת הברית החדשה ? אתה רוצה שבתור יהודי אני אקבל את מוחמד כמשיח שלי ? או את ישו ?
ואתה עוד מתפלא ומשווה אותי דווקא לדעש רק בגלל שאני לא בעד התבוללות ואיחוד כל הדתות והמשיכים מספר 666 ???
אין קשד אפי היקר בין מה שדיברתי ובין מה שאתה עונה. הגב על מה שאמרתי .התגובות שלך הם של פוליטיקאי שעונה רק על מה שנוח לו לענות ומתעלם מכל השאר. אבל אתה פתחת את הדיון הזה אז הגב על מה שאני עונה.ואל תשתמש באמצעי רטוריקה של בית המרזח כמקובל אצלכם .
נחזור על מה שאמרתי וקרא זאת שוב.
היטב. :
הבונים החופשיים הם בני כל הדתות המונותאיסטיות .
הם כולם שואבים מהעקרונות המונותאיסטיים של כל שלושת הדתות
שהם :האמונה שיש ארכיטקט אחד ליקום .
אין חשיבות לישו בתפיסות המאסוניות .
וגם לא למוחמד.
אם כי מקבלים אותם כאנשים גדולים שחיו בעבר.
יש חשיבות כידוע לך למלך שלמה שהוא מהתנ"ך היהודי.
מאות אלפי יהודים טובים ובהם למשל אביו של תאודור הרצל ועוד רבים אחרים מאות אלפים היו בונים חופשיים.הם מעולם לא המירו את דתם כמובן בניגוד למה שאתה מנסה לרמוז.
גם הבונים החופשיים הנוצרים מעולם לא המירו את דתם ליהדות או לאיסלאם
וגם הבונים החופשים ה מוסלמים מעולם לא המירו את דתם ליהדות או לנצרות .
עכשיו ברור ?
ועכשיו לאחר שעניתי לך אולי תלענה אתה :מאיפה הידע שלך בבנייה חופשית ? מה קראת בנושא ? אני בהחלט מתעניין לדעת .
אתה שוב מסלף ולא עונה לעניין אתה השוות אותי לדאעש ואני מתייחס לזה דאעש מכריחים את כולם להאמין כמוהם וכל מי שלא מאמין הורגים אותו.
אתה ! פחדן, רק בגלל שאתה כל הזמן מנסה להוציא אותי כרוצח חשוך כשכל מה שעשיתי זה להעלות טענות מגובות בצפיה שתענה לגופו של עניין, הרי אני בטח לא מחדש לך עם הטענות האלה
הטענת האלה קיימים אותו הזמן שאתם קיימים ואתה כל הזמן בורח הצידה ורק מחפש לקרוא לי בשמות…כשהטיעון שלך חלש תשתמש באלימות.
הידע שלי מהאינטרנט
מצטער .אתה לא עונה לעניין .
אני עניתי על השאלות שלך מאיזה מסדר אני שייך.
עניתי ממסדר ממפיס מצרים שבקרוב מאוד ( בשבועות הקרובים למען האמת ) יכריז רשמית ( כן גם דרכי ) על פתיחת המרכז שלו ביפו .
אתה לא ענית לי על השאלה שלי .
נחזור עליה ::
:מאיפה הידע שלך בבנייה חופשית ? מה קראת בנושא ?
אתה מוזמן לענות.
אבל הדיון הזה חסר טעם אתה מודה שאתם בעד לחבר את כל הדתות ואז אתה אומר שזה לא מה שאמרת ואני הוא זה שלא מבין, אתה תחמן או כלפי או כלפי עצמך
אתה מכניס לי מילים לפה כאילו אני אמרתי שמישהו המיר את דתו
כשברור שאמרתי שאתם מערבבים את הדתות וזה נגד מה שהדתות עצמם מטיפות
ביקשתי שתסביר את זה ושוב אתה תוקף אותי וקורא לי בשמות
אתה פוליטיקאי תחמן והדיון הזה חסר טעם
מי שצריך להבין כבר הבין !!!
ווילאם קופר
אפי היקר
לא צריך להתעצבן.
כאן זה דיון רציני ,אינטלקטואלי משהו. אתה מציג את עצמך כמי שמכיר ויודע את הבונים החופשיים .אבל ברגע האמת מסרב לחשוף את מקורות המידע שלך .
האם יש כאלו מחוץ לכמה אתרי שטנה באינטרנט ?
אז הבמה לרשותך חשוף אותם .
נחזור על השאלה שוב אפי היקר עם עוד לא קלטת והפנמת אותה
:מאיפה הידע שלך בבנייה חופשית ? מה קראת בנושא ?:
מכיווןן שאיני בטוח כלל שאתה בכלל יודע על מה שאתה מדבר אז אני נותן לת הפנייה למקורות מידע טובים מחוץ לרשת.
פה במאמר :בונים עיר חופשית :איך בנו הבונים החופשיים את העיר תל אביב .
שם תמצא הפנייה ל"כל " המקורות הזמינים בעברית על הבונים החופשיים .
תקרא תפנים ואז תחזור לדיון כשאתה יודע על מה אתה מדבר.
https://www.no-666.com/2007/05/31/%d7%91%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%9d-%d7%a2%d7%99%d7%a8-%d7%97%d7%95%d7%a4%d7%a9%d7%99%d7%aa-%d7%90%d7%99%d7%9a-%d7%99%d7%99%d7%a1%d7%93-%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%92%d7%95%d7%9f-%d7%94%d7%91%d7%95%d7%a0%d7%99/
אתה ממסדר ממפיס ? מהמסדר של רודולף שטיינר ? אנטרופוסופיה תיאוסופיה ?
מאדם בלבצקי הנרי סטיל אולקוט סי. וו. לדבידר בונה חופשי דרגה 33 בנוסח הסקוטי של פייק
אפי היקר .
אולי מספיק עם השטויות. אתה לא יודע על מה אתה מדבר.
אתה משמיע כמו תוכי שמות שונים של אישים ממסדרים ותנועות שונות.
אני ממליץ שתגיב ישירות על מה שנשאלת.
טוב מר 666 אל תענה, תתחמק
ולגמרי מתאים לבונה חופשי לקרוא לבן אדם בשמות במשך כל הדיון להשוות אותו לרוצחים להוציא את דבריו מהקשר להתחמק מהשאלות החשובות ובסוף להודיע שלא צריך להתעצבן כי זה דיון רציני ואינטלקטואלי
הדיון ננעל הלכתי ללמוד
לך לשלום. צר לי שבאת עם דעות מקובעות ולא ניסית ללמוד דברי אמת על אחוות הבונים החופשיים.
אבל תוכל ללמוד רבות הממקורות שהובאו לתשומת ליבך .כל אחד מהם אמין יותר מאתרי השיטנה שעימם אתה קבור באינטרנט.
עוד מקור אמין שהציבור יכול ללמוד ממנו על הבונים החופשיים הוא זה .
התוכנית של בן כספית מ"הקשר הישראלי " על הבונים החופשיים
https://www.youtube.com/watch?v=l7KrhQfCAeE
סבא שלי, דוד יפה, היה שכנם של משפחת וסרמן מהתחלה. ביתו גבל בבית משפחת וסרמן. אבי, ישראל יפה היה חברו הטוב ביותר של צבי וסרמן. סבא שלי היה חבר נאמן ב"אחים" וחוץ מזה סבא שלי היה החזן הקבוע של בית הכנסת של המזרחי. הוא שימש כחזן עד שנכדו – עודד גסר נהרג במלחמת השחרור וסבא חדל לשיר.
סבא היה מורה בבית הספר תחכמוני בתל-אביב כל במשך 45 שנה.
בברכה
עודדה אקר לבית יפה
[…] וגם המסדר היהודי החשאי דמוי "הבונים החופשיים " האחים הנאמנים ". אפשר היה להפוך את הפרשה הזאת בקלות לסיפור מתח […]
[…] שם סניף של הארגון החשאי " האחים הנאמנים" . זה האירגון שאנשיו היו מקיימים טקסים בנוסח הבונים […]
[…] החרדית בירושלים, החליט להקים כמשקל נגד לכולם את "מסדר בני ציון : ארגון האחים הנאמנים "ארגון ששם לו למטרה לאחד את עם ישראל בין דתיים […]
[…] מונטיפיורי שכן מרכז של מסדר חשאי יהודי אחר ""האחים הנאמנים " ( בני ציון ) שניהל מעין מלחמה חשאית כנגד הטמפלרים , וביצע […]
[…] הבונים החופשיים ואירגונים חשאיים קשורים :בני ברית , "והאחים הנאמנים ( בני ציון )" תודתנו נתונה למסדר הבונים החופשיים שאיפשר לנו […]
[…] הפרוטוקולים של האחים הנאמנים: תולדות אגודה חשאית מסתור… […]
האם המשורר ח.נ ביאליק היה חבר באירגון "האחים הנאמנים" ? הוא הכיר אותם והשתתף לפחות בפגישה אחת שלהם שצולמה למעלה. אבל לא מצאתי את שמו כחבר האירגון במסמכים שבידי. אבל הוא כן היה חבר האירגון "בני משה" בסוף המאה ה-19 שהיה גילגול של האירגון באודסה ברוסיה ( והיום באוקראינה).