web analytics
קטגוריות
תרבות

פרשת אגודת הסופרים :גירסת גבריאל מוקד

 

הנחת אבן הפינה לבית אגודת הסופרים בתל אביב ב-1955.( הבינין  נמצא היום בסכנת מכירה ).

העורך והמבקר גבריאל מוקד המואשם בגניבת שלוש מאות אלף שקל מאגודת הסופרים ,מציג לראשונה את גירסתו המלאה בעניין ומספר את הסיפור המלא של מה שהתרחש מאחורי הקלעים בימיה הסוערים ביותר של אגודת הסופרים .

מהומה בעולם הספרות שלנו ,פרופסור גבריאל מוקד עורך כתב העת הספרותי הוותיק "עכשיו" ועורך ה-
JERUSALEM REVIEW   שגליון חדש שלו יצא בימים אלה ובקרוב של כתב עת ספרותי חדש   שאותו הוא מכנה "עונתון " עומד לפני משפט על דרכי התנהלותו באגודת הסופרים כאשר עמד בראשה 2000 עד דצמבר 2001 אולי התקופה הסוערת ביותר בתולדותיה ארוכות השנים של האגודה .
יש
הפרשה זכתה לפירסום רב בעיתונים וכעת גבריאל מוקד מעוניין לפרסם את גירסתו שלו למה שבעצם קרה במה שכבר זכה לכינוי "פרשת אגודת הסופרים "..
גילוי נאות :אני אינני חבר באגודת הסופרים וגם מעולם לא ניסיתי להציג את מועמדותי ( שמן הסתם הייתה נידחית בבוז ) . עם זאת יש לי עניין במה שנעשה שם כמשקיף מבחוץ ופירסמתי מאמר סקירה על תולדות האגודה ברשת. כל הקשר שלי לפרשה עד כה היה בשורה של טלפונים נזעמים שקיבלתי מאדם אחד אנונימי,ככל הנראה מבכירי אגודת הסופרים שרצה מאוד לספר לי על מגוון פשעיו וחטאיו של גבריאל מוקד כאשר נודע שאני מכין עליו כתבה עיתונאית ל"גלובס" .  אני חושב שמן הראוי שלגבריאל מוקד שתרם תרומה עצומה לספרות העברית אולי יותר ממרבית האנשים החיים כיום , תינתן במה להצגת גירסתו בנושא

יש לזכור שבחוגי הסופרים הצעירים יש כלפי מוקד הערכה רבה כאחד מאנשי הספרות בבכירים היחידים שדואגים ותקשר עם ולטפח את הדור הצעיר .
ואחרי הכל אין המדובר כאן בפוליטיקאי מושחת איש עסקים או עורך דין ששולחים את ידיהם בכספים לא להם כמקובל וכצפוי במקומותינו .
.לי עצמי כמי שאין לו גישה לפרטים בנושא אין דעה בנושא ומשאיר את ההחלטה לבית המשפט.

והנה ראיון שניהלתי עימו על הפרשה:
.

גבריאל מוקד

א.א. פרופסור  מוקד האם אתה יכול להסביר לי בקצרה מדוע אתה מואשם בגניבת 300 אלף שקל מקופת אגודת הסופרים בתקופה שהיית שם יושב הראש ?
פרופסור מוקד : הכל בגלל האשמות בזויות של אנשים שאינם מכירים את המצב האמיתי כפי שהיה באגודת הסופרים או שמעוניינים לנקום בי אישית מכל מיני סיבות שאינן קשורות לעניין מה שחמור בעיני הוא שעיתונים שונים פירסמו כתבות על הנושא מבלי לבקש כלל את תגובתי אדם שבכל זאת יש לו זכויות כלשהן בעולם התרבות הישראלי ומזה קרוב לחצי מאה.
האמת היא שרוב הכסף שמאשימים אותי בגניבתו כביכול הוא חלק מגירעון שהצטבר באגודה עוד מלפני תקופתי . בהתחלה טענו שנעלמו לא פחות משלושה מיליון שקל בימי כהונתי .עד מהרה התברר שמיליון ומאתיים אלף הם גירעון מלפני תקופתי. זה היה הגירעון זה נקבע בידי רואי החשבון פלדמן ופלדמן לגבי התקופה של עד 1999 כשיו"ר האגודה היה אורציון ברתנא שעמד אחר כך בראש המתקיפים אותי .
. אחרי זה התברר שעוד מיליון וחצי שקל שכביכול נעלמו הם כסף שהיינו אמורים לקבל שמשרד התרבות וחשבי האוצר סירבו להעביר לנו . הם סירבו להעביר בגלל אותו מיליון מאתיים גירעון שלא היה לי קשר אליו ואני היצעתי תוכנית לחסל אותו .
א.א. :והשלוש מאות אלף שקל החסרים שנעלמו ?
מוקד : השלוש מאות מאות אלף החסרים כביכול מעולם לא היו חסרים ומעולם לא נעלמו . אלו היו הוצאות שוטפות שלהם יש קבלות ואני הילוויתי כסף לאגודה כל הזמן .למשל אם אירחתי סופרים דרוזיים באגודה הייתי צריך לממן את ביקורם פשוט משום שלא היה כסף בקופה להוצאות אירוחם ואני אירחתי אותם על חשבוני. על רקע קבלות הוצאתי כסף מכיסי ואני שילמתי מכיסי עם קבלות מהקופה . היו דברים שהלוויתי לאגודה ולפעמים היו קצת כסף בקופה ואני הייתי מאשרר זאת . על כל דבר יש לי קבלות מה קרה איתו בדיוק במסגרת צורכי האגודה.

אבל הם צועקים כל הזמן גניבה ומעילה עלי על האיש שכל חייו היו קודש למען הסופר העברי והספרות העברית .

מוקד נגד עו"ד חייק ואמיר אור .

אמיר אור ,אופוזיציונר בכיר של גבריאל מוקד.

מוקד : בוא אתן לך רקע על מה שבאמת קרה שם.
עד אפריל שנת 2000 שלטה באגודת הסופרים כת קטנה ועלובה של סופרים ועסקנים חסרי ערך וחשיבות כמו המשורר הבינוני עם ההבלחות של יצירתיות פה ושם אורציון ברתנא ועורך הדין יואב חייק-פלמוני שעל כישרונו הספרותי אין שום דבר להגיד., האיש הוא תככן וגרפומן הוא היה ה"קונסליירה" של הועד הקודם וחשב שהאגודה היא הנחלה שלו .עצם איזכור שמו הבריח את הסופרים והכת הזאת סילקה מעמדות ההשפעה באגודה כמעט כל סופר בעל חשיבות אמיתית . המצב היה כל כך גרוע עד שמרבית הסופרים בעלי הערך האמיתי במקומותינו התייאשו לחלוטין מהאגודה הזאת .
על מנת להציל  את האגודה מקריסה התארגנה באפריל 2000 רשימה להתחדשות באגודה בראשותי.  מצע הרשימה כלל תיקונים אמיתיים בכל רקמת חייה של אגודת הסופרים והבטיח צעדים הפיכתה מאירגון אנכרוניסטי זניח בשולי התרבות בישראל כפי שהיא מזה שנים רבות לאירגון מוביל מבחינת התרבות הלאומית וחיי התרבות בכלל ,כיאה לאגודה שנוסדה בידי ביאליק ..רשימה זאת זכתה לרוב מכריע בהצבעת חברי האגודה שהבינו היטב שרק ממנה צפויה לאגודה ישועה.
אז נוצרה בהנהגת האגודה לראשונה מזה שנים קואליציה של סופרים חשובים  חוקרי ספרות מרכזיים ועורכי כתבי עת שנעדה להבליט את מרכזיות האגודה בעולם התרבותה ישראלי ..
כן לראשונה צורפו להנהגת האגודה מיגזרים מרכזיים של יוצרים שעד אז התעלמו מהם שלא בצדק כמו סופרי ילדים ונוער.
במרוצת שנת 2000 ותחילת שנת 2001 ניכרו התוצאות החיוביות של המהפך באגודה בהנהגתי .בית הסופר על שם טשרניחובסקי ברחוב קפלו אותו מקום נטוש של רוחות רפאים שב להיות מרכז דינאמי של פעילות תרבותית וזאת למרות קמצנות משרד התרבות ועיריית ת"א לגבי שיפוצים שנדרשו בו .חוגים של יוצרים צעירים כמו "האקדמיה בחופשית " בראשות רועי ארד התארחו בהתמדה בבית הסופר ,התחילן פעילויות מעניינות שונות של תרבות וספרות ברחבי הארץ ,אנחנו שמרנו את קיום כתב העת "מאזניים " שכיום אינו יוצא כלל בגלל מחסור כספי והתחיל דיון על רפורמה חיונית בירחון הזה ו שעד אז קיבל רק שירים של אנשי שלומנו חסרי כל כישרון ועל עריכתו .הצלחנו להשיג את קיום פסטיבל שירה שנתי ארצי נגב בניהולה אגודה ובשיתוף רב הרשויות הציבוריות בדרום .וזאת בניגוד למצב הקודם שבו פסטיבלים מרכזיים לכאורה של שירה במקומות כמו משנות שאננים ומטולה נוהלו בלי כל תיאום עם אגודת הסופרים
צירפנו חברים חדשים ומוכשרים לא מעטים לאגודה .ובנוסף טווינו קשרים חשובים חדשים עם סופרים שונים מהעולם לסיכומים על סימפוזיונים וחילופי משלחות עם סופרי פוליו ורומניה וארצות חדשות כמו קזחסטאן עם סופרי פינלנד וסופרים סקנדינביים שונים שכידוע אינם במיוחד אוהבי ישראל .אפילו היגענו לסיכום על קיום סימפוזיון מרכזי על מגבלות התרבותיות והרוחניות של "תהליך אוסלו " באוסלו עצמה !
ואלה רק מעט מזעיר מהישגי האגודה מאפריל 2000 ועד 2001 .
א.א אז אם היה כל כך טוב אז למה היה כל כך רע?  מה קרה שם בעצם שהביא למצב החמור של האגודה כיום ?
מוקד: צריך להבין שדווקא חדוש פני האגודה ועצמאותה הגוברת עוררו קנאה וטינה של חוגים שונים שקשרו למעשה קשר להפיל אותי כיו"ר האגודה  ואת ההנהלה הנבחרת .אלה כללו פקידונים במשרד התרבות כגון אריה שומר שפוטר לאחר מכן ואת שרידי הגמדים שהנהיגו את האגודה בעבר שאליהם חבר אורציון ברתנה היו"ר הקודם ויואב חייק האנשים האלו לא סלחו לי על הצלחתי בבחירות ועל האמון שרחשו לי בעולם הספרות .
החבורה הזאת הציפה את רשם העמותות ואת משרד התרבות בתלונות דמה בלתי פוסקות .בזמן שהאמת היא שהגירעון הגדול של האגודה והרס מעמדה הציבורי של האגודה היה בחלקו הגדול ירושה מתקופתם . הם שלחו כל הזמן תלונות סרק כל חודש הם היו מגישים עוד תלונה על מעילה כביכול. תלונות שהיו נבדקות ונדחות בידי ועדת ביקורת שבדקה את כל תלונותיהם בפרטנות . המאבק האובססיבי וההבלתי פוסק שלהם כנגדי הכביד מאוד על כל פעולה של האגודה .
א.א. בעצם למה הם נאבקו בך בעקשנות כזאת עם כל פעולותיך היו רק לטובת האגודה ?
מוקד: הם חבורה של בעלי אידיאולוגיה ימנית קיצונית שאני הייתי מוקצה מחמת מיאוס בעיניהם כ"שמאלני " ובשביל המאבק האידיאולוגי המטורף הזה הם היו מוכנים להרוס את האגודה .
המצב עוד החמיר כשחברו אליהם המשורר הבינוני אמיר אור וחסידיו השוטים מכתב העת "הליקון ". אמיר אור ניסה להשתלט על כמה שיותר כספי ציבור וממשלה שהיגיעו לאגודת הספרים ולהעביר אותם למגזין השירה שלו "הליקון " ובכך הוא הצליח . אמיר אור השתלט באמצעות כותבים וכותבות התלויים בו מבחינות שונות ובאמצעות סדנאות מגוחכות שבהן הוא מופיע על תקן של "גורו " שירי לפני המעריצים השוטים מזילי הריר . . לצערנו  השפעתו של אותו אור במשרד התרבות באמצעות פקידות הנוהות אחריו בכל מאודן הייתה רבה יותר מהשפעת אגודת הסופרים .
הוא הרחיק לכת וניסה להשתלט על מוסדות האגודה באמצעות ידידתו ציונה שמאי שהיא מעריצה ו"שפוטה " שלו . היא הייתה קשורה לאישה בשם דיתי רונן ממשרד התרבות וגם היא חברה אישית של אמיר אור ועוד אחת בשם עירית סלע. לאמיתו של דבר משולש הפרות האלו  קיבל הוראות רק ממקור אחד מאמיר אור ושמעו ?
?קולו בכל דבר הקטן ביותר משל היה זה ציווי אלוהי.
.ציונה שמאי הזאת מונתה בלחץ של משרד התרבות למנכ"ל האגודה וזה התגלה כאסון בקנה מידה שלא ישוער ממש .
ציונה שמאי לקחה לעצמה את כל הסמכויות בכל העניינים מידי הוועד הנבחר של האגודה היא החזיקה בידיה את כל המסמכים ולא נתנה לנו גישה אליהם ( אם כי מי יודע אולי נתנה גישה אליהם לאמיר אור הנערץ ).
היא לבדה שלטה על כל הצד הכספי. היא לקחה כספים בלי כל פרופורציה מהאגודה ושאפה "לסגור את כל ענייני האגודה מעל נבחרי הציבור של האגודה בהתייעצות ישירה עם פקידוני משרד התרבות ועם אמיר אור .
גם כשהיה קצת כסף בקופה והיו הוצאות הכרחיות של האגודה היא סירבה לתת לנו גישה אליו , היא אמרה "תסתדרו בעצמכם "..כתוצאה נאלצתי לבצע פעולות הכרחיות של האגודה מכספים שלי שאותם הלוויתי לאגודה. .
האישה הזאת שמה את ידה על המפתח לכספת של האגודה וסירבה לתת אותו אפילו לי יו"ר האגודה. 

 ניסינו להגיע איתה להסדר שיאפשר לנו לעבוד ביחד אבל ללא הצלחה.פשוט אי אפשר היה לעבוד איתה. ולבסוף היא לא השאירה לנו כל ברירה . ההנהלה פיטרה את האישיות הבלתי מתאימה הזאת …ואפילו אז היא סירבה להחזיר לנו את המפתחות לכספת . לא הבנו מדוע היא מסרבת להחזיר את המפתחות לכספת של האגודה . בסופו של דבר לא נישארה לנו ברירה ונאלצנו לפרוץ את הכספת בבניין האגודה באמצעות מסגר .בנוכחות נציגי ההנהלה וועדת הביקורת של האגודה.
א.א. . ומה גיליתם בכספת ?
מוקד : גילינו הוכחות לפעילות של ציונה שמאי  שהייתה בלשון המעטה מוזרה . גילינו פנקסי צ'קים בלנקו חתומים בידי חברי ההנהלה שלא זכרו שאי פעם חתמו עליהם ושחשדנו שהן מזויפות . וגם מצאנו צבירי חתימות שנגזרו ממסמכים שונים שחתמנו עליהם והודבקו על מסמכים אחרים אישורי תשלום וכו' היא הייתה גוזרת את החתימות שלי ושל אנשי ההנהלה ממסמכים שלנו ומדביקה אותם על צ'קים שונים שאותם שלחה לכל מיני מקומות ללא ידיעתנו . . על כל זה יש דוח מלא של ועדת ביקורת

א.א. :דווחת על העניין הזה למשטרה ? היגשתם נגד ציונה שמאי  תלונה פלילית ?
מוקד :לא. ואולי טעינו בזה . היינו צריכים לתבוע אותה אבל רצינו לשמור את העניין המביך הזה בתוך האגודה פשוט לא רצינו לגרום לשערורייה ציבורית שתפגע בשמה של האגודה ששמה כבר הוכתם מספיק .
,.אחרי שפיטרנו אותה אור החתרן הבלתי נלאה הצטרף לאופוזיציה לי בגלוי .
.
אחרי זה היא עברה להליקון שם היא סמכנ"לית ,אם כי למעשה היא תמיד הייתה מעין סוכנת של "הליקון " באגודה ",ולדעתי היא חתרה נגדנו כל הזמן כדי שהכסף של משרד התרבות יועבר להליקון ולא לאגודה .
היום ברור לי שחלק ניכר מהכסף של משרד התרבות שלא ניתן לאגודה הועבר למגזין הנחות "הליקון" .

ובנתיים הצטרף לשונאינו אדם חדש ורב כוח במיוחד .

 מוקד נגד משרד התרבות

אריה שומר אויב של מוקד ממשרד התרבות .

מוקד : מצבה של האגודה התדרדר עוד יותר כאשר למשרד התרבות מונה מנכ"ל לא מתאים לחלוטין כוחני וגס רוח בשם אריה שומר
.לשומר דנן יצא שם רע כאישיות אנטי תרבותית גסה וחסרת כל ידע בענייניי תרבות שמינויו הייתה אחת השגיאות הבולטות של שר התרבות הלא יוצלח וילנאי , הוא התנפל כדינוזאור צמא דם על כל מוסדות התרבות באשר הם והוא הכריז "מלחמת עולם " על האגודה .

אותה בהמה גסה פוטרה לאחר זמן לא ארוך על ידי השר כשהיא  משאירה מאחוריה אדמה חרוכה .באותו זמן לא ארוך שבו האיש שלט ללא מיצרים  הוא הספיק לגרום נזקים עצומים למוסדות התרבות באשר הם ובמיוחד לאגודה שהם בגדר בכייה לדורות .
א.א. : מה היה לשומר נגד האגודה ?
מוקד :הוא רצה לנקום באגודה בכלל ובי כמנהיגה בפרט מאחר שבתוקף תפקידי נאלצתי להוקיע את התנהגותו של שומר בתקופת משרתו הקודמת כמנכ"ל בית הנשיא .אתה יודע מה הוא עשה שם?
הוא העביר את כל כספי קרן עמו"ס שנועדה למימון הוצאה לאור של ספרי מחברים ומו"לים שונים שונים ל….אלבום צבעוני ויקר לכבודו של עזר ויצמן כשהוא עצמו מככב ברקע ומוזכר שם בצורה בולטת .
( שומר מואשם כיום גם בידי הנשיא קצב כמי שאהיה אחראי לשחיתויות שונות בבית הנשיא שבגלל חשיפתו הוא עומד מאחורי קנוניה כנגד הנשיא קצב ,שומר מכחיש בתוקף.א.א. )
אז מה שומר עשה כנגד האגודה?
מוקד :שומר שם לעצמו למטרה להפיל את ההנהגה הנבחרת בידי אגודת הסופרים בעצה אחת עם האופוזיציה הפנאטית הקטנה מאוד במניין תומכיה באגדה אך הארסית מאוד כנגדי .
על סמך תלונות כוזבות שונות שגם לא הוצגו בפני האגודה ( שערורייה חסרת תקדים בפני עצמה ) תיאם שומר עם רשם העמותות מינוי ועדה קרואה לאגודה בנצלם פסק זמן שבו יצאתי לחופשת כתיבה במסגרת שבתון המחקר שלי באוניברסיטה ולא הייתי בסביבה על מנת להגיב ולמחות .
רשם העמותות עמירם בוגט היה מושחת ממש . הוא סירב להוציא לנו אישור נוהל תקין ורצה להרוס את העצמאות של האגודה .ואותי שנאו כי סירבתי להסכים לתת לכך את ידי .

בסופו של דבר הסכמתי שיהיה חשב ממונה מטעם האוצר . אחד קובי גינזבורג, שיבדוק את כל ההוצאות. והם פירשו את זה כך שרק הוא יוכל לאשר כל דבר ובבלעדיו לא יוכל להיעשות כלום.
אנחנו לא הבנו זאת כך. מה פתאום ? אנחנו ההנהלה הנבחרת של האגודה ולנו הסמכות לבצע את הדברים. חשבנו שהוא הגזים בדרישותיו וסירבנו להכיר בסמכותו ולבסוף פיטרנו אותו ופנינו לשר התרבות ומכיוון שהוא לא קיבל דוח קבוע על ההוצאות.
הצמד חמד האנטי תרבותי שומר מנכ"ל משרד התרבות ובוגט רשם העמותות היגיעו לשיא של חוסר תקינות במנותם את אחד המתלוננים כבודק שיבדוק תלונות שונות בנוגע למצב האגודה ! זה היה רואה החשבון  הזה שמשרד התרבות ניסה למסור לידיו את השלטון המעשי באגודה בתור חשב מלווה הקובע את כל ההוצאות .וזה לאחר שפוטר על ידי הנהלת האגודה אחרי שהתגלו מעשים פסולים מצידו .אבל דווקא את האיש הזה המסוכסך כבר לחלוטין עם השלטון הנבחר באגודה מינה בוגט בקנוניה אחת עם שומר לבודק מטעמו באגודה.
פקידוני משרד התרבות ורשם העמותות בצירוף החתרן הבלתי נלאה אמיר אור שעבר לאופוזיציה ניצלו את העובדה שיצאתי לחופשת כתיבה ומחקר של שלושה חודשים ועשו ניסיון מאורגן לשבור את הוועד הנבחר של האגודה . עסקנים שונים באגודה כמןו ארז ביטון ניסו ליישר קו עם הפקידים השלטניים הנ"ל אך הללו הדיחו גם אותם ,יחד עם כל הוועד ומסרו את ניהול האגודה לראשות וועדה ממונה בראשות עסקן מפא"י בדימוס והמשורר הלמטה מבינוני גד יעקובי שחיפש לעצמו תעסוקה ( גד יעקובי הוא היום מועמד לנשיאות של מדינת ישראל א.א. ) .
בסופו של דבר שומר פוטר בידי וילנאי שהודה בטעותו .

א.א.:בסדר  כל זה חמור מאוד אבל איך כל זה קשור לטענות שאתה גנבת את הכספים של האגודה ?
מוקד: חכה נגיע גם לזה : במשך כל אותו הזמן שאפו גורמים שונים ובראשם חברה בשם "מבני גזית " להשתלט על הנכס הכספי העיקרי של האגודה בית הסופר ברחוב קפלן אדמה יקרה מעין כמוה על מנת לבנות במקום עוד בניין רב קומות ענקי עוד הרס למוסדות התרבות של העיר הזאת .א סירבתי לחתום על כך והצלחתי לעצור את המכירה הזאת שעמדה על סף ההשלמה כמעט ברגע האחרון. . היו הצעות של משרד ע"ד גורניצקי שייצג גם את האגודה ש" מבני גזית " תרכוש את הבניין ותבנה בו בית מגורים רב קומות שבו יינתנו לנו קומה .אני בלמתי את זה .אני סירבתי למכור את הנכס הראשי של האגודה .

כדאי לציין שעורכי הדין של האגודה משרד גורניצקי לא הושיטו לאגודה שום סיוע במאבקה נגד הביורוקרטיה הממשלתית מבחוץ וגורמים חתרניים מבפנים לאחר שהנהלת האגודה דחתה בתוקף ובבוז את המלצתם למסור את בניין בית הסופר לחברת בנייה שהייתה קשורה עימם. כתוצאה יחסיהם עימנו התקררו מאוד והם הפרו את חובותיהם ולא נתנו לנו שום סיוע משפטי בשום דבר. לא זכיתי מהם לשיתוף פעולה ואחר כך החלפתי אותם בעורך דין אחר שייצג אותנו נאמנה . .

א.א.:  או קי אבל איך היגיעה האגודה למשבר הכספים היגיעה אליו בתקופתך ?
מוקד : באמתלה של קיום גרעון כספי מימי ההנהלה של אותו חייק ותומכיו סירב שומר להעביר כספים שהיגיעו לאגודה ממשרד התרבות והקפיא בצורות שונות כמעט 2 מיליון ₪ .ולאחר מכן הוא החל לנסות להטיל את אשמת המחסור הכספי שנבע בחלקו הגדול מהגירעון הקודם ומאי העברתה כספים על ידי שומר על הנהלת האגודה ובמיוחד על היו"ר עלי . הם ניסו להכפישנו על ידי טענות מופרכות על אי סדרים כספיים כביכול בהוצאות השותפות כשלכל היה ברור שלא הוצאות שותפות קטנות ובינוניות אלו או אחרות גרמו למשבר הכספי באגודה ,אלא הגירעון מתקופת ברתנא –חייק ואי העברת הכספים על ידי שומר ונושאי כליו .
א.א. : שאר חברי האגודה סייעו לך במאבקך ?
מוקד : מצאנו את עצמנו נלחמים למען מעמדו וזכויותיו של הסופר העברי בחזיתות השונות שאותן תיארתי לך . היו בוועד אנשים שרצו לעבוד בצורה חזקה כמו פרופסור זיוה שמיר או אביבה דורון או יו"ר וועדת הביקורת אלי רוה שרצו לעבוד ולקדם את האגודה ואת מעמדו של הסופר העברי .

 למרבית הצער חלק מחברי ההנהלה" השתפנו" ונרתעו מהאויבים הנוראיים שקמו לנו באופוזיציה ובבירוקרטיה הממשלתית המושחתת. רוב החברים לא היו ערוכים למלחמה נגד פקידי האוצר ומשרד התרבות שרצו לחסל את האגודה ולסגור את הבניין כדי לסגור את הגירעון שלא היה גדול והיצענו תוכנית לסגור אותו .כל הזמן הרגשנו שאנחנו בלחץ של מלקחיים מהאופוזיציה וממשרד האוצר והתרבות וחברי הועד הרגישו חולשה מול לחץ נורא כזה.
ראיתי שאני נלחם כאן כמעט לבד למען הסופר העברי והרמתי לבסוף ידיים . חדלתי לעבוד עבודה ספרותית ומחקרית והחלטתי לצאת לשבתון. לא חשבתי, לא העליתי על דעתי שכאשר אחזור אמצא את עצמי מואשם בהאשמות מטורפות כאלו של גניבה ומעילה . נדהמתי איך הם לא התביישו?
אני שעבדתי 12 שעות ביום באגודה בהתנדבות במשך שנתיים שכל חיי במשך כחמישים שנה היו קודש, למאבק בלתי פוסק למען הספרות העברית ולמען העלאת מעמדו בארץ ובחו"ל של הסופר העברי בחברה לא תרבותית מטבעה הואשמתי כגנב .

ההאשמות


.א.א.: האם לקחת כספים מקופת האגודה לשימוש לצרכיך האישיים?
מוקד :  שקר וכזב. ההפך הוא הנכון .אז עוד הייתי עשיר למדי והייתי נותן כספים לניהול האגודה מכיסי האישי .וכידוע לך לא מקבלים שכר על תפקיד יו"ר האגודה.הייתי מוציא הוצאות למען האגודה ועל כל דבר יש שלי קבלה ,קבלה על מוניות שלקחתי קבלות על אוכל שאכלתי בסביבה .על הכל יש קבלות על הכל .אבל התביעה משום מה לא רצתה להסתכל על ההוכחות האלו שלי שמראים שלא לקחתי שום דבר לכיסי אלא הוצאתי הכל בעבור ענייני האגודה .
(
פרופסור מוקד העביר לרשותי שורה של קבלות למוניות וכיוצא בזה שבהם נרשם שהכסף הוצא בענייני האגודה ועל פניהן הן נראות בסדר גמור. א.א  ).
.
א.א. : האם הוצאת כספי אגודה רבים על ענייניך האישיים?
מוקד :שקר. לא הייתה לי שום הוצאה על שום דבר אישי רק על ענייני האגודה ועולם הספרות העברית . אני אתן לך דוגמה : הוצאות רבות שטוענים שהיו לי היו על טלפונים מביתי . ולכך יש הסבר פשוט . אי אפשר היה לחייג מבניין האגודה בענייניה כי רוב הזמן הקו היה מנותק בגלל חובות האגודה וכתוצאה נאלצתי לנהל שיחות רבות בענייני האגודה מהטלפון שבביתי , ועל כך חייבתי את האגודה על השיחות
שניהלתי בענייניה ,אחרת איך אפשר היה לנהל אותם ? מקוו מנותק בבניין האגודה? אני מודה שבענייני האגודה נסעתי כל הזמן במוניות כי אני אדם לא צעיר וזקוק להסעה.ועל כך חייבתי את האגודה. הם טוענים שזאת הייתה גניבה ומעילה.
עבדתי בהתנדבות וללא משכורת 12 שעות ביום בענייני האגודה ..עכשיו אומרים שאסור היה לי להזמין שום דבר במסגרת הזמן הזה לאכילה על חשבון האגודה ותבין חלק מהכספים שכביכול נעלמו היו פשוט תשלומים על דברים שאכלתי כשיצאתי להפסקה מבניין האגודה .ויש לי על כך קבלות .מסתבר שהייתי צריך לרעוב בזמן שניהלתי את ענייני האגודה .זה היגיע ממש לדרגות מטורפות שלא יאומנו . אפילו נסיעות לרשם העמותות כבר נחשבים למעילה .אפילו על כספים שהוצאו למען אירוח סופרים מחו"ל הוכרזו ככמעילה .
תירגמנו טקסטים מעברית לפולנית לספר של טקסטים עבריים מתורגמים והאשימו אותי בכך שהשקעתי בכך כספים על מעילה אבל זה היה תפקידנו להפיץ את התרבות העברית בחו"ל.
בגלל הנתק שנוצר עם החשב גינזבורג שסולק הוא הכריז על כל הוצאות האגודה כמעילה למרות שאלו היו לגיטימיות .
א.א. האם העברת כספים של האגודה לחשבונך הפרטי?
מוקד : קיבלתי החזר הוצאות והכנסתי אותו לחשבוני הפרטי כהחזר הוצאות כי לא היה לי לאן להעביר אותו . חלק גדול מהכספים שהיכנסתי לחשבוני היו תשלומים של האגודה להלוואות שנתתי לה מכיסי לשם ביצוע הניהול השוטף . תיזכור שכל הזמן שהייתי מלווה כסף לאגודה כי היה בלתי אפשרי לעבוד תוך כדי ציפייה שיגיע כסף בקופת האגודה.. גם לא היה טעם להכניס את הכסף לחשבונות של היריבים שלי באגודה .
א.א. האם השתמשת בעורך הדין שלך למטרות אישיות על חשבון האגודה?
מוקד : העורך דין שלי, גניהר , ייצג גם את האגודה ועל כך קיבל תשלום .הוא עסק הרבה בענייני תרבות ויש לו ניסיון רב ועל כן המלצתי שהוא ייצג אותנו בענייני חרום , במקום עורכי הדין ממשרד גורניצקי שהפסיקו לשתף פעולה עם ההנהלה הנבחרת של האגודה משום שכפי שציינתי סירבנו למכור את בית האגודה ללקוח שלהם . .והתברר לנו מעל לכל ספק שפשוט אי אפשר לסמוך עליהם בשום דבר. הם לא ייצגו יותר את הוועד ואת האגודה.
עו"ד גניהר ייצג את האגודה כשהאופוזיציה הפנאטית עירערה על תוצאות אסיפת חירום של האגודה ביוני 2001. באותה אסיפה כללית חיזקנו את הועד ובחרנו אנשים שאיתם אפשר היה לעבוד בשיתוף פעולה במקום אנשים שרק חתרו תחתינו . .זאת הייתה אסיפה כללית כחוק וכולם יכלו לבוא ולהצביע לה ..
. אנשי האופוזיציה טענו אז שהבחירות לא היו חוקיות מטעמי סרק מגוחכים ופנו לבית המשפט שלא להכיר בוועד הנבחר כחוק של אגודת הסופרים .
עו"ג גניהר ייצג אז את וועד האגודה ובהצלחה ובתוצאה מפעילותו בית המשפט דחה את טענות האופוזיציה ושילמתי לו מכספי האגודה על כך .. הוא לא קיבל שום תשלום של האגודה על עניינים פרטיים ולא רלבנטיים לעולם הספרות שלי .
א.א. : האם לקחת לעצמך סמכויות שלא היגיעו לך של מנכ"ל האגודה
מוקד : לאגודה היגיעה גברת בשם חני גזית ועד שהיא הבינה מה שקורה שם לקח חודשים ובמשך הזמן הזה נאלצתי להיות מנכ"ל בפועל כדי שהעבודה תתבצע . מיולי 20001 ועד נובמבר 2001 לא היה מנכ"ל ואני נאלצתי להיות מנכ"ל בפועל וניצלתי את סמכויותי כיו"ר האגודה על מנת לבצע את את העבודה שפשוט היה צורך שמישהו יבצע אותה.

א.א. :למה אתה  חושב נזכרו בך דווקא עכשיו שנים לאחר שהעניין כמעט גווע ולאחר שהיגיע כמעט להתיישנות,למה דווקא עכשיו הם החליטו לתבוע אותך לדין ?
מוקד : משום שראו שאני נמצא עכשיו בשלב של התעוררות והשפעה תרבותית מחודשת עם ההוצאה לאור של כתבי עת חדשים ועם השפעה שהולכת וגוברת על עולם הספרות הצעיר .אז החליטו לחסל אותי אחת ולתמיד
אני טוען שכל התנהלותה של הפרקליטות בנושא הייתה לא בסדר. במשך חמש שנים איש לא פנה אלי לשימוע. ואז פתאום הם ונתנו לי סכין בגב בכך שזה פורסם בעיתונות מבלי שאדע על זה וחלק מהעיתונים לא ניתנו לי זכות תגובה חוץ ממוסף תל אביב של ידיעות .
.כעת אנחנו מבקשים לבטל את המשפט עד שיבוצע שימוע עם כל הקבלות . ואם אחרי השימוע עוד יהיו לכם טענות .

א.א. בדיעבד אתה חוsב שהיית טעות כלשהי בדרך שבה ניהלת את ענייני האגודה ?
מוקד : לכל היותר אפשר להגיד עלי שהייתי טיפש שנכנסתי למוסד כזה שוקע וניסיתי לעשות את מה שאפשר היה להציל אותו ואגב כך להביא לזקיפות קומה של הסופר העברי במאבקו כנגד בירוקרטים ופקידים מושחתים  שבזים לו .

בזמן שירותי את האגודה מעולם לא יצאתי לחו"ל ועבדתי כמו חמור בהתנדבות וזאת הייתה התודה שקיבלתי. ניסיתי לשדרג את האגודה ולהפוך אותה לגוף רלבנטי וזאת הייתה התמורה שקיבלתי . ניסיתי להציל את האגודה למרות ההתנתקות של הקבוצה של בסר  שהפכה לאיגוד הסופרים הישראלי התנתקות שלא הסכמתי לה כי אני חושב שיש צורך באגודת סופרים עברית . עד אמצע שנת 2000  די הצלחתי ואחר כך שתי הקבוצות העוינות שמו לי רגל והרסו את כל מה שבניתי . ועכשיו שוב אי אפשר יהיה להציל את האגודה.
היום אני מצטער על כל רגע שאני השקעתי באגודה הזאת .זאת אגודת גמדים ואין בה אדם רציני אחד חוץ אולי ממשה בן שאול שמנסה בשארית כוחותיו להציל את מה שנשאר מ"מאזניים ".
כל מי שניסה לטבול במים הדלוחים של האגודה הזאת נכווה וכמעט טבע כמוני .

קישורים רלבנטיים
שירי לב ארי על הפרשה

יצחק דנון על הפרשה

איש החרב:על גבריאל מוקד

מה קורה באגודת הסופרים

מצב אגודת הסופרים מאת שלמה קראוס

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

12 תגובות על “פרשת אגודת הסופרים :גירסת גבריאל מוקד”

הרבה דברים שאומר פה מוקד נכונים ומדוייקים
בהקשר להכל, לשמות שהוא העלה
ולניואנסים.
בתקווה שהכל יתגלה כמזימה וכשקרים על מוקד
משום שהוא איש אמיתי שרואה דברים מזווית מאוד מאוד
נכונה.

פשוט לא יתכן שמוקד עשה מעשים כאלה.
לאחרונה רציתי להתקשר אליו כדי לשאול את דעתו על כמה טקסטים שלי. אבל נמנעתי מכך, שמא בנסיבות אלה אין לו כוח לדברים שקודם-כל בהם כוחו. אז מבחינתי (כלומר מבחינתכם, קוראים יקרים) הם כבר ניצחו, הרבה לפני המשפט.
אפרופו "המשפט"… אני מקווה שבימים אלה הוא שואב עידוד מהיצירות הרבות שהוא קרא שבהן מתוארות האשמות כאלה – עצם הידיעה שככה זה, דרכו-של-עולם, לא-ממש אישי…
ונכון הוא עשה בראיון זה בכך שהוא ערב בדבריו את דעתו על כתיבתם של הנוגעים בפרשה. כי זהו המניע האמיתי, ענייני הכסף-ושלטון הם מישניים בנישה זאת. הטענה שהאיש מושחת מיסודו כאקונומיקה, כפתרון סופי לכתמים שהוא הדביק להם בביקורותיו.

הפועלות יודע שהכל אינטרסים וליכלוך.
ובגלל שהכל מלוכלך ומסריח ומלא צביעות
זה אומר על זה כתב עת רדוד וזה אומר על זה
גרפומן, איכשהו האמת נמצאת באמצע.
העוינות והקרבות המלחמה והלכלוכים לא עוזרים לאף אחד להעביר את המסר שלו, ובוודאי שלא את היצירתיות שלו .
ןתמיד איך שהוא זה קורה, תמיד יש את השעיר לעזעזל שבא לשנות ויצא זוועה.
הרי אף אחד לא יכול להאמין שפרופ' מוקד רצה להיות יו"ר בשביל לקחת כספים אליו לכיס מה?

נעשה לינץ ציבורי לאדם ישר שתורם את כל חייו לספרות העברית ולעם שלנו. משקיע את כל כוחו וכספו לעמנו, ניסה להציל את אגודת הסופרים שעמדה על פי פחת, ניסה לעצור מכירת הבניין לגורמים אינטרסנטיים, שניסו ומנסים לחבל בדרכו. למה אי אפשר להשיב אהבה לאדם כזה בחייו? למה חברה לא משכילה להעריך תרומה בעוד האדם חי? למה נותנים יד לקנאה וצרות עין?

איגרת לידידים ולמכרים
שלום לך,

לאחרונה התהווה מצב בו עלי להגן על עצמי ועל שמי הטוב באורח ציבורי ומשפטי מול טענות ואישום, שעל פיהם נטלתי לכיסי הפרטי כספים מאגודת הסופרים העברים בעת שכיהנתי כיושב ראש של האגודה הנ"ל בשנים 2001 – 2000.
אם כן, קודם-כול אומר באופן חדמשמעי: מעולם לא גזלתי מאגודת הסופרים פרוטה. כל הסכומים – כ-300,000 (כשלוש מאות אלף) ₪ – שטוענים לגביהם כי לקחתי אותם לעצמי הוצאו במשך שנתיים בגין הוצאות לגיטימיות הכרוכות בתפעול ובפעולות מרובות של אגודת הסופרים – הוצאות המגובות בקבלות מקור מפורטות, הוצאה-הוצאה וקבלה בצידה. אלו קבלות אך ורק מהתקופה הרלבנטית שכיהנתי בה כיו"ר האגודה, לא מתקופה מוקדמת יותר ולא מתקופה מאוחרת יותר, והן כולן עבור הוצאות רלבנטיות ולגיטימיות רבות של האגודה ולמען האגודה, כגון דואר, טלפון, נסיעות, הובלות, קשרים עם סופרים בעולם, לרבות תרגומים, צורכי משרד, אירוח סופרים וכדומה.

הרי זה "מצב קאפקאי" כאשר הוצאות רלבנטיות המגובות בקבלות נחשבות כמעילה ר"ל. אגב, כל מי שמקבל איגרת זו ויפנה אלי מוזמן לראות במו עיניו את הקבלות הנ"ל. והנה, אם לפחות היו מפנים נגדי טענות לגבי תקינות אישור מנהלי של הוצאה כזאת או אחרת (טענה שגם אותה היה ביכולתי לסתור)… אבל לא! אומרים שכל ההוצאות הללו המגובות בקבלות הן כולן גזילה טוטאלית שגזלתי כביכול מקופת האגודה, לרבות קבלה בגין נסיעה מטעם האגודה לירושלים למשרד רשם העמותות השמורה גם היא בידי, ולרבות הוצאות ברורות על דואר וטלפון, וגם קבלות בגין אירוח יו"ר סופרי רומניה (לצורך חתימת הסכם תרבות), וקבלות בעד אירוח סופרים מבריטניה וקאנאדה ואירוח סופרים דרוזיים בתל אביב! הכול הכול – "גניבה"! אכן, מול אבסורד כזה עלי להיאבק.

קרוב לשנתיים עבדתי באגודה בהתנדבות מלאה – בלי לקבל משכורת -שעות מרובות מידי יום ביומו, מתוך מחשבה מוטעית כי אפשר להבריא את האגודה הזאת שייסד ח.נ. ביאליק ולחזק את מעמדה הרופף. לא פעם גם הילוויתי מכיסי כספים לאגודה על מנת לממן הוצאות מסוימות במצב בו לא הגיעו לאגודה הקצבות מהמוסדות המממנים (במיוחד כאשר "נערי האוצר" הקפיאו את ההעברות התקציביות שהיו צריכות להגיע אלינו). והנה גמולי הוא מסע ההאשמות נגדי. נגד מצב זה עלי להיאבק.

אציין גם כי ועדת הביקורת של האגודה כבר דחתה בשנת 2001 האשמות שונות נגדי וקבעה כי הן חסרות שחר. זה די מדהים כי קביעות אלו של ועדת הביקורת לא נלקחו בינתיים בחשבון. נוסף לכך, מדהימה העובדה כי ההאשמות נגדי פורסמו בעיתונות (לרוב בלי שהתקשרו אליי מהעיתונים הנ"ל על מנת לשמוע ולפרסם גם את תגובתי), והפירסומים הללו בעיתונות היו בטרם קיבלתי כתב אישום רשמי כלשהו. בכלל במשך חמש שנים שום גורם רשמי לא פנה אליי ולא ביקש ממני שום הבהרות, ועל חידוש ההאשמות כלפיי, אחרי שיהוי של חמש שנים, נודע לי… מהמדיה! רק עכשיו אחרי שנודע לי העניין ומחיתי על עקיפתי בנידון, הובטח לי שימוע תיקני מטעם הרשויות הרלבנטיות ונידחו כל ההליכים המשפטיים שנקבעו. חבל כי אנו עדים לאחרונה בארץ לחזיון חוזר ונשנה שבמסגרתו נערך קודם-כול מעין ניסיון ללינץ' ציבורי במדיה ורק לאחר מכן מיידעים את מי שהעניין נוגע לו באופן אישי. אכן, גם לכך נודע איזה מימד "קאפקאי".
שלכם בברכה
פרופ' גבריאל מוקד

נ.ב. במכתב נפרד אתאר בפניכם את הרקע הכלכלי, האישי והציבורי באגודת הסופרים המסביר לדעתי במידה רבה את ההידרדרות במצבה של האגודה הנ"ל – וגם את העוינות ואת הטענות הקיצוניות נגדי.

לכבוד
מערכות העתונים –חדשות –מדורי המדיה
כאן
שלום רב
הנדון: בימ"ש שלום בתל אביב -תיק 7705/06 –מוקד גבריאל
הכרעת דין בעיסקת טיעון

מרשי פרופ' גבריאל מוקד בקשני למסור לכם את תגובתו ועמדתו בענין שבנדון כדלקמן:
1. ביום 24/09/2008 נתנה הכרעת הדין בתיק שבנדון אשר נתנה תוקף להסדר טיעון שהושג בין מרשי באמצעות הח"מ ,לפרקליטות .
2. בהסתמך על הודעתו של מרשי בכתב האישום המתוקן אשר העתקו מצ"ב ,הורשע מרשי בעבירה על פי סעיף 425 לחוק העונשין –הפרת אמונים בתאגיד.
3. בכך הגיעה לסיומה פרשה ארוכת שנים שלוותה בעינוי דין כבד למרשי, שתחילתה עוד בשנת 2001 .
4. מרשי שימש כיו"ר אגודת הסופרים במהלך השנים 2000 עד 2001 ,והיה זכאי להחזר הוצאות מהאגודה כנגד קבלות מפורטות על הוצאות שהוציא בגין האגודה (עבודתו של מרשי באגודה היתה ללא שכר ) .
5. בעקבות מאבקי כח באגודה הוגשה כנגד מרשי תלונה חסרת כל בסיס על מעילה כביכול בכספי האגודה בסכומים ניכרים , דבר שהתברר כעת כטענה נטולת יסוד.
6. מרשי נחקר בזמנו במשטרה ורק בשנת 2006 , 5 שנים לאחר האירוע מצאה הפרקליטות מקום להגשת כתב אישום נגד מרשי .
7. כתב אישום זה ייחס למרשי עבירות חמורות והוא תוקן והוחלף בכתב התביעה המתוקן המצ"ב וזאת לאחר בירור ממצה בו הוכח כי אין בסיס לטענות השונות בכתב האישום המקורי.
8. מרשי לא עבר כל עבירה בענין זה וכל חטאו מתמצה בקבלת כספים מהאגודה בגין הוצאות שהוציא בפעילותו למענה.
9. מרשי הסכים לעסקת הטיעון בנסיבות הנתונות ולרבות מצבו הבריאותי, ורצונו להמשיך בשיגרת עיסוקיו ללא צילו המעיק של כתב האישום ומשפט אשר בירורו היה עלול להימשך מספר שנים .
10. כתב האישום אינו מיחס למרשי כל אשמה ו/או טענה בגין מירמה ו/או מעילה וכו .. והוא מצומצם בהיקפו לטענות בדבר חריגה מסמכות מנוהלי אגודת הסופרים ותו לא.
11. מרשי העדיף להודות בכתב אישום מתוקן זה ולהסיר מעליו את נטל התנהלותם של הליכים משפטיים ממושכים נגדו .
12. מרשי נקלע על כורחו למצב דברים עגום זה והוא מקווה כי יוכל לחזור לפעילותו הרגילה בתחום תרבות והגות.
13. מרשי מקווה כי התקשורת תנקוט בגישה אוביקטיבית ושקולה בסיקורה ענין זה, בשים לב לכל האמור לעיל ולא תיגרר אחר כותרות סנסציוניות אשר דבר אין בינן לבין המציאות.
14. מרשי ישמח למסור את המשך תגובתו המפורטת, באם תמצאו ענין בכך.
15. נא צרו קשר עם משרדי בהתאם.

בכבוד רב,

גד ויספלד, עו"ד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × 1 =