האפיפיור סילבסטר השני.
מקובל לחשוב ששמו של חג הסילבסטר ,ניתן מהאפיפיור סילבסטר הראשון. אולם האמת היא שהיה מתאים הרבה יותר אם השם היה מגיע מהאפיפיור סילבסטר השני ,אולי האפיפיור המוזר והמוכשר ביותר שחי אי פעם ,אדם שלו ייחסו כוחות כישוף וקשרים עם שדים ויצורים מכניים. ומיכיוון שהיה מתמטיקאי ואסטרונום ,אין מתאים יותר מימנו לתת את שמו לחג של ראשיתה של שנה חדשה וזמן חדש.
היום חוגג העולם את חג השנה האזרחית המכונה "סילבסטר" לכאורה על שמו של האפיפיור סילבסטר הראשון שכיהן בימי הקיסר הרומאי הנוצרי הראשון קונסטאנטינוס.
אולם האמת המרה היא שאותו סילבסטר הראשון היה דמות חיוורת ועלובה ולמעשה חסרת חשיבות ואיננו יודעים עליו כמעט דבר. הוא התפרסם לעתיד רק הודות למסמך מזוייף מימי הביניים שבו כביכול הוא נתן סמכויות לקיסר רומא קונסטנטינוס אך שהראה שסילבסטר וכל אפיפיור אחריו הוא למעשה נעלה בסמכותו על הקיסר . ולמסמך זה היו משמעויות פוליטיות במאבק בין האפיפיור והקיסר בימי הביניים עד שהוכח סופית שהוא זיוף גס ואין לו שום קשר לסילבסטר המקורי .
סילבסטר הראשון פשוט אינו נראה כראוי לכך שחג עולמי יקרא על שמו .
אבל היה אפיפיור אחר בשם סילבסטר שהוא בעל חשיבות גדולה לעין ערוך , הצרפתי ז'רבר ד'אורייאק או גרברט מאורילאק או האפיפיור סילבסטר השני ( שכיהן בין השנים 999-1003 ) והוא דווקא מתאים מעין כמוהו שהחג הזה המציין שנה חדשה וזמן חדש יקרא על שמו גם מכיוון שהיה המתמטיקאי והמדען היחיד שהיגיע אי פעם לתפקיד הבכיר של האפיפיור ( וגם הצרפתי הראשון שהיגיע לתפקיד זה ) והוא הוא האיש שיצר את השעון המיכני הראשון באירופה .כה גדולים היו כישוריו עד שייחסו לו כוחות כישוף עצומים והוא נחשב במסורת לאחד המכשפים הגדולים ביותר של ימי הביניים כולם . וההערכה לכישוריו עוד מתגברת כאשר מתברר שבמוצאו היה בן למשפחת איכרים עניים והיה עליו להתגבר על המכשולים החברתיים הגבוהים ביותר על מנת להגיע לתפקידים בכירים.
אין ספק שלגבי זמנו ז'רבר היה גאון רב תחומי ,מעין לאונרדו דה וינצ'י מוקדם של המאה התשיעית ,הוא היה לכל הפחות אחד המלומדים הגדולים ביותר וכנראה הגדול ביותר של זמנו ובין השאר טרח ולמד במרכז התרבות האמיתי של התקופה בעיר הנוצרית ברצלונה ובערים המוסלמיות של קורדובה וטולדו בספרד למרות שזה נחשב כמעט בגידה עבור נזיר נוצרי כפי שהיה ז'רבר.
גרברט הפיץ באירופה את הידע המדעי המתמטי והאסטרונומי שלמד בספרד ובין השאר הביא לאירופה את הספרות ההודיות-הערביות ובהן את ההמצאה ההודית החדשה את האפס .כאשר חזר לאירופה המציא כבדרך אגב במסגרת פעולותיו הכנסייתיות את השעון המיכני הראשון בעיר מגדבורג ושעון זה בתכנונו של ז'רבר כלל מערכת גלגלי שיניים, המופעלת על ידי משקולות מאזנות..
חייו של ז'רבר היו מלאים וגדושים באינטריגות פוליטיות שהביאו אותו לבסוף לכס האפיפיור,ועיסוק זה באינטריגות לא היה יוצא דופן אז ,אבל הידע העצום שלו היה כל כך יוצא דופן שכנראה עוד בחייו ומיד לאחר מותו נוצרו עליו סיפורים שקישרו אותו עם עולם הכישוף דבר שלא אירע עם אף אדם אחר מתקופתו.
ההיסטוריון האנגלי החשוב מהמאה ה-12 ויליאם ממלסבורי סיפר כיצד ביקר בארמון תת קרקעי כישופי שנוצר בידי סילבסטר השני עצמו ארמון מדהים ומקסים מעבר לכל השוואה לכל דבר אחר בדיוק כפי שבנה אותו סילבסטר אבל שנעלם מיידית במגע הקל ביותר.
סילבסטר השני ושד.
בימי הביניים סיפרו שבעת שהותו בספרד למד אצל מכשף מוסלמי בעיר סביליה שברשותו היה ספר כישוף מלא בלחשים אדירים לשעבוד שדים שאותו היה ז'רבר נחוש להשיג ויהי מה .אך המכשף המוסלמי סירב לתת אותו והסתיר אותו מתחת לכר.ז'רבר גילה את המקום לאחר שקיים יחסים עם בת המכשף היפה וגנב את הספר .המכשף המוסלמי רדף אחרי ז'רבר ומהיותו מומחה באסטרולוגיה יכול היה לגלות את מקומו בכל מקום על האדמה או במים על ידי מבט בכוכבים.אלא שז'רבר הערמומי הטעה אותו בכך שהסתתר במשך זמן מתחת לגשר תלוי בין שמים וארץ בצורה שבא לא נגע באדמה או במים וכך נשאר בילתי נראה למכשף המוסלמי . לבסוף היגיע בביטחה לחוף. ששם פתח את הספר וזימן שד שנשא אותו מיד למחוז חפצו .עתה ז'רבר היה נחשו בדעתו להגיע לאפיפיורות ולשם כך מכר את נשמתו לשטן והישיג את מטרתו זאת.
סיפרו שהיה לו שד אישי בצורת כלב שחור וכי הייתה לו שדה אישית בשם מארידינה ושעימה קיים יחסי מין ושעזרה לו להשיג את כיסא אפיפיוריות באמצעות כשריה המיניים . (במציאות ההיסטורית הוא השיג את כיסא האפיפיורות הודות לקשריו האישיים עם הקיסר הגרמני אוטו השלישי ) .
.ולא זאת בלבד אלא שיצר ראש אדם מכני מברונזה שיכול היה לתת תשובה לכל שאלה שנשאל ולחזות את העתיד בדומה למראת כשפים.
האגדה המשיכה וסיפרה שכאשר הפך ז'רבר להיות האפיפיור סילבסטר רצה לדעת כמה זמן ימשיך לחיות כשליט העולם הנוצרי וחקר בנושא את הראש המיכני והתשובה הייתה שהוא יחיה כל זמן שימנע מלבצע מיסה בירושלים ,דבר שממנו יכול היה לכאורה להימנע בקלות במציאת תירוצים מדוע אינו יכול לבקר בארץ הקודש. אלא שיום אחד כאשר קידש כנסיה חדשה ולא מוכרת ברומא הרגיש את כל כוחו אוזל ושהוא מוקף בשדים . אז שמע האפיפיור את שמה של הכנסייה החדשה ""כנסיית הצלב הקדוש של ירושלים ". . על פי האגדה הוא התוודה אז על קשריו עם השטן והשמיע הזהרה חמורה מפני כל קשר עם שדים . סיפרו שרוחו המקוללת נודדת מאז ושיללות ובכיות נשמעות באופן קבוע מארונו ושעצמותיו חרקו והתהפכו בכל פעם שאפיפיור עמד למות.
פרט מעניין הוא סילבסטר השני שלט בכנסיה בשנת 1000 לספירה שבה על פי מסורות מסוימות היו ציפיות המוניות לבוא סוף העולם ( בדומה לאלו שהיו 1000 שנה בדיוק לאחר מכן ) וישנם סיפורים שרבים האמינו שקץ העולם יגיע עם הסילבסטר של 1001 מייד לאחר שהטקס הרלבנטי יבוצע בידי האפיפיור סילבסטר המכשף שליח השטן בעצמו שיביא בכך לקץ העולם.
.אבל נראה שלמסורות אלו אין כל בסיס היסטורי.
סילבסטר השני וכומר הונגרי. תמונה מכנסיה בבודפסט בירת הונגריה.
ולאמיתו של דבר הקריירה המציאותית של האפיפיור סילבסטר השני שהייתה מלאה וגדושה בפוליטיקה עם הקיסר הגרמני אוטו השלישי והמלך הצרפתי הוגו קאפט מעניינת הרבה פחות מהאגדות שנוצרו עליו ועל קשריו עם עולם הכישוף. ואם נרצה אפשר לראות בסיפורים אליו סוג מסוים של מחמאה ועדות לרושם העצום שהשאיר על בני התקופה (מחמאה שסילבסטר היה כמובן מוותר עליה בחפץ לב ) . .
סופרת הפנטזיה ג'ודית טאר חיברה פנטזיה היסטורית על חייו של גרברט במאה העשירית לספירה בשם ARS MAGICA (1989 שבה היא משלבת את האירועים ההיסטוריים על חייו עם האגדות שונות ובהצלחה רבה. הספר הוא בהחלט מומלץ כאחד מספריה הטובים ביותר והוא נותן תמונה מקיפה ומשכנעת של סילבסטר השני כמדען ומכשף של זמנו וכאיש שאכן ראוי מכל בחינה שחג עולמי של זמן חדש יקרא על שמו.
קישורים רלבנטיים
סילבסטר השני בויקיפדיה העברית
סילבסטר השני באנציקלופדיה הקתולית
סילבסטר השני בויקיפדיה באנגלית
ארס מגי'קה מאת גו'דית טאר פנטזיה מודרנית על חייו של סילבסטר השני
3 תגובות על “סילבסטר הגדול -האפיפיור המכשף”
יורם שורק כותב כי את החג קבע יוליוס קיסר
http://news.nana.co.il/Article/?ArticleID=420075&sid=126
אז… מה נכון?
טוב לדעת,
תודה על המידע המעניין
שנה טובה לך.
אלי, תודה רבה על האינפורמציה המעניינת. ברצוני לציין כי אני מצר על כך שישנם אנשים המיחסים מתוך בורות של ממש את השם סילבסטר (הוא שמו של הקדוש ביום השנה הראשון) למעשים של הרג המוני של יהודים (בתקופת האינקביזציה שהתרחשה במאה ה13) מזמן סילבסטר הראשון והשני לא נמצאו עדויות של ממש לכך שהייתה רדיפה המונית כלפי יהודים. ובעצם מדובר בעלילה שתפקידה להדיח את היהודים מלחגוג ביום הזה כאילו מיוחס לו יום אבל או לחילופין יום של הזדהות עם מרצח אנטישמי.