web analytics
קטגוריות
חזון ופוליטיקה

העתיד על פי יוסי גורביץ

יוסי גורביץ

יוסי גורביץ פירסם את הפוסט מעורר אי השקט הזה לגבי עתיד המדינה והמזרח התיכון .
גם אם אינך מסכים עם דיעותיו של גורביץ לגבי הסכסוך היהודי הערבי יש להודות שניתוחו לגבי העתיד לבוא נראה כהגיוני ביותר, ומה שחשוב יותר נראה שרבים מחברי האליטות בישראל מסכימים עימו ופועלים בהתאם .
גורביץ מעריך שהנטייה כיום בקרב הדור הצעיר אצל המוסלמים ואצל היהודים היא לפנייה גוברת והולכת לכיוון הדת ואמונות התפלות (שני הדברים אגב אינם בהכרח הולכים ביחד ולעיתים סותרים במפורש אבל נניח לזה כרגע )וזה יביא להמשך אינסופי של הסכסוך במזרח התיכון ולנטישתו בידי האליטות החזקות העשירות החילוניות שיש להן עניין בקיום יציב בשלום בידי העניים הפנאטיים.

דעתי היא שהכיוון העתידני הנראה לעין הוא לא למדינה לאומית אלא לכיוון "אימפריות" רב לאומיות שלא יהיו כל כך שונות מהאימפריה העותמאנית והאוסטרית של המאות ה-16-19 שבמסגרתן  יחיו קהילות תרבותיות  חצי עצמאיות .

סביר להניח שבמזרח התיכון יעשה ניסיון להקים חליפות כלל מוסלמית ,אם ניסיון זה יצליח או לא אין לדעת ,אבל כיום יש נטייה אינטלקטואלית מתחזקת והולכת בקרב אינטלקטואלים רדיקלים מוסלמים לכיוון זה ,הרעיון מחלחל ומן הסתם בעתיד יקום מי שינסה ליישם זאת .
זה  ללא ספק הכיוון שאליו נוטות כיום האליטות האינטלקטואליות  הצעירות יותר במדינות המערב,שמרבות כיום לתקוף את הרעיון הלאומי שלו יש כיום מגינים בולטים מעטים מאוד ( גדי טאוב נראה כאחד הצעירים החילוניים היחידים בכיוון זה ). הרעיון הלאומי שוב אינו אופנתי כפי שהיה לפני 100 שנה הוא נראה כיום ארכאי וכל שומר נפשו עדכני מתרחק מימנו . .
ומכיוון שהמדינאים הפוליטיים החזקים שקמים בסופו של דבר פועלים ליישום בצורה זאת או אחרת של רעיונות אינטלקטואליים מקובלים בסביבתם ( גם אם מנהיגים רדיקליים מצהירים על בוזם לאליטות אינטלקטואליות אלו כמו במקרים של היטלר וסטלין ומאו הם עדיין מושפעים מהם עמוקות ) סביר להניח שזה מה שנראה בעתיד .נטייה זאת רק תתחזק בגלל הגידול המתמשך והולך בכוחם של התאגידים הבינלאומיים שלהם מן הסתם יהיה קל יותר לפעול באימפריות רב לאומיות מעין אלו.
וכל זה יושפע כמובן מההתחממות הגוברת והולכת של כדור הארץ שיש להעריך שתהפוך איזורים שונים ללא ניתנים לישוב ולהגירות המוניות לאיזורים אחרים שכתוצאה מאזן האוכלוסייה שלהם ישתנה לחלוטין .
אז מה זה אומר לגבי עתידה של מדינת ישראל ?האם נגזר עלינו למצוא את עצמנו במלחמה אינסופית ולהיות מושמדים בידי נשק גרעיני ? או שמה נוכל להשתלב בצורה כלשהיא באימפריה רב לאומית?
זה באמת דורש דיון ומחשבה מפורטת במקום אחר .

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

6 תגובות על “העתיד על פי יוסי גורביץ”

מבלי לנקוט עמדה נחרצת לגבי עמדת המאמר בבלוג, כי אני חושב שיש אכן הגיון בדברים, אולם לא נביא אני, ראיתי לנכון להזכיר ידיעה מהיום מוי-נט לגבי סקר לפיו רוב הישראלים והפלסטינאים בעד הסדר כולל (על-פני הסדר ביניים) אם זה משקף זה בכל זאת משהו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

seven − 2 =