web analytics
קטגוריות
תיאטרון ודרמה

1000 הצגות של "בוסתן ספרדי"

 

ב-24 ל-11 נחגגה במסיבה ההצגה ה-1000 של  הגירסה השנייה של ההצגה על תרבות הלדינו "בוסתן ספרדי "
במסגרת האירוע החגיגי על כך העיר יצחק נבון שעוד מעט תעקוף הצגה זאת את 1029 ההצגות של המחזה העל טבעי הפולקלוריסטי  יידישאי "הדיבוק" כהצגה מאריכת הימים ביותר של תיאטרון "הבימה ".   ( הוא התבסס בכך על פרט ממאמר של כותב שורות אלו על ההצגה שנשלח אליו )

תרבות הלדינו שעומדת בבסיס ההצגה נחשבה עד לשנים האחרונות כברבות גוועת ,אולם נראה שבשנים האחרונות ממש היא זוכה לתחייה מחודשת בפרץ עצום של אירועים ,ונראה לגם להצגה מאריכת ימים זאת יש חלק בכך כפי שהייתה כוונתו של יוצרה יצחק נבון .

 

ברכות ליוצרי ושחקני ההצגה .
ראו על כך

ירושלים הספרדית של פעם :על בוסתן ספרדי

 

תקליט ההצגה משנות השבעים.

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

4 תגובות על “1000 הצגות של "בוסתן ספרדי"”

צפיתי בהצגה כאנוס בימי התיכון, וכעת נקמתי המתוקה תהא לבקר אותה באופן לא אובייקטבי כשופך חרפות על הצגה לא רעה, אם כי לא גדולה. ההצגה לוקה באוריינטליזם, והיא למען האמת הצגה בינונית. יחד עם זאת, כיוון שגם אני כנראה קצת אוריינטליסט אכן נהניתי מהפולקלור ומהאקזוטיקה. העברית המדוברת בהצגה היא אכן יפה. על כל פנים, ברכות ליצחק נבון. המחזה שלו בוודאי עולה עשרות מונים על זה של משה קצב, ואני מבקש סליחה מיצחק נבון על שהעזתי להזכיר את שניהם באותה נשימה. אבל לצערי איני יכול להזכיר אותו כפיצוי באותה נשימה עם שייקספיר (אבל, כן עם שייקספרי – חנות מיץ מצויינת.

חוטא בחטא נוראי של גסות רוח.
הצגה "אוריינטליסטי" הוא מגדיר את ההתנשאות של עצמו, כמה נורא.
האוריינטל פה הוא בדיוק הכוח הגואה והעולה מהתוכן היפה והמוסיקה הנהדרת, וזוהי ההצגה הכי מדוברת מזה עשור.
הכי מדוברת, וגם הכי חשובה, שמדגישה תרבות נפלאה שנדחקה לשוליים ובזכות ההצגה הזו פרצה לתודעה, וגרמה לרבים ללכת וללמוד לאדינו , וגרמה בנוסף לפסטיבל הלאדינו ולהתייחסות לשפה זו במהלך העשור האחרון.
זו איננה הצגה רגילה, היא שינתה והכניסה חזרה לתודעה את שפת הלאדינו.

תירגע אחי, שתה משהו קר ומתוק. לדעתי, הביקורת של אורי היא לא עד כדי כך שלילית, שצריך לקרוא לה חטא נוראי וגסות רוח. זכותו לחשוב מה שהוא רוצה. בסך הכל הוא לא היה עד כדי כך שלילי.
אותי, בכל מקרה, שניכם (שלושתכם, עם אלי) שכנעתם ואני מתכנן ללכת ולראות את ההצגה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 − seven =