web analytics
קטגוריות
שירה

יונה וולך ,ניר ברעם ועולם הספרות העברית

אתמול אגב חיטוט בחנות הספרים המשומשים "ויקרא " נתקלתי שם בידיד, משורר מוכשר ועורך ידוע היטב בעולם הספרות וגם באתר זה .
הוא הזכיר לי שהוא עמל בימים אלה על אנתולוגיה של מאמרים לכבודה של המשוררת הנשכחת אך המוכשרת שתרמה תרומה עצומה לשירה העברית אם כי רק מועטים בעולם זה מודעים לתרומתה זאת וכי הוא מצפה גם לרשימה ממני .
"אין בעיות .אבל למה לא תפנה גם לניר ברעם ? לפני כמה שנים הוא פירסם רשימה יוצאת מהכלל על המשוררת הזאת באחד העיתונים .למה לא תבקש ממנו גירסה מורחבת של הרשימה הזאת ? זה אחד הדברים הטובים ביותר שיצאו תחת ידיו וחבל לתת לזה להתפורר ולהישכח באיזה שהוא מקומון . אם תרצה אני אבקש ממנו לשלוח לך את הרשימה .
העורך קפא על מקומו.
"לא תודה . אני לא מעוניין בשום רשימה של ניר ברעם".

א.א. :אבל למה לא ? לכל הפחות תראה את הרשימה אולי היא דווקא תמצא חן בעיניך ? אחרי הכל היא רק עושה כבוד למשוררת המסכנה שהשתתקה לחלוטין  והיא כיום בלתי ידועה לחלוטין . אין הרבה רשימות כאלו .


העורך :אני לא מעוניין בשום רשימה משום סוג של ניר ברעם כי אני לא אוהב את מה שהאיש מייצג . הוא "הערוץ 2 " של עולם הספרות העברית , הוא הזרם המרכזי היום שצועק בכל מקום .
לאדם כזה שמייצג צרחנות ושתלטנות ,סלבריטאיות ורדיפה אחרי הכרויות עם סלבריטאים אחרים לא תהיה דריסת רגל בשום דבר שאני קשור אליו בעולם הספרות האמיתי.
 

א.א. :אתה מכיר  אישית את ניר ברעם ?יש לך משהו כנגדו?  
 

העורך : לא אני לא מכיר אותו ואין לי שום דבר נגדו .אבל יש לי הרבה מאוד כנגד כל מה שהוא מיצג.
א.א. :אני קצת מכיר אותו ואני יכול להגיד לך שהפוזה התקשורתית שיש לו היא רחוקה מהמציאות.
במציאות הוא לא שחצן ומלא בערך עצמו כמו בתדמית התקשורתית שלו .במציאות הוא אדם פגיע וכמעט בישן. והוא בהחלט מבין משהו בענייני ספרות ותרבות.
לא צריך לתת לפוזה התקשורתית שלו לפגוע בתרומה שהוא יכול לתרום למען הזכרת קיומה של המשוררת לציבור הרחב בתור מישהי שהייתה יותר ממשוררת שכתבה בצורה דומה ליונה וולך . 

 

העורך : היא הייתה הרבה יותר מזה היא הייתה מקור ההשראה של יונה וולך אתה ידעת את זה? יונה וולך הייתה החקיינית שלה.
כל מה שנמצא בשירים של   יונה וולך נמצא כבר בשירים שלה כמה שנים טובות לפני שמישהו שמע על יונה וולך . היא הייתה הדבר האמיתי: משוררת גדולה.ואת זה אתה יכולת לדעת רק דרך העיון בשירים שלה ולא משום שקראת עליה במדורי הרכילות .
אבל  אחרי כמה שנים הופיעה יונה וולך והיא ידעה איך להתחבר עם החוגים הנכונים בתקשורת איך להיכנס למדורי הרכילות ולהיהפך לסלבריטאית הודות לפעילות חדר המיטות המגוונת  שלה והאקסצביוניזם שלה  וכתוצאה למשוררת ידועה.
ובנתיים המשוררת שלנו שמעולם לא הייתה אדם יציב נפשית גם בהתחלה ,הלכה ואיבדה את שפיותה ולדעתי אולי גם כתוצאה ישירה ממעשי החקיינות של וולך שהפכה למפורסמת על חשבונה ולמעשה הביאה להשכחתה גם בעולם הספרות שהפך ל"שפוט " של וולך .
היום היא סובלת מבעיות נפשיות קשות  וכנראה לא מסוגלת יותר לחבר שירה גדולה מהסוג שהייתה מסוגלת לחבר פעם. ולמה היא לא מפורסמת ולא נחשבת בעולם התרבות שלנו ? משום שהיא לא ידעה איך להיהפך לסלבריטאית נערצת כמו שידעה יונה וולך וכמו שיודע ניר ברעם היום,היא לא ידעה איך להכיר את האנשים הנכונים במקומות הנכונים כמוהם.  וזה הרס את חייה ואת הקריירה שלה כמשוררת.
אבל כל רדיפת הפרסום הזאת היא האנטיתזה של תרבות ושל ספרות אמיתית . לא אני לא אתן לתופעת "הניר ברעמיזם " הזאת דריסת רגל במשהו שאני קשור אליו".

העורך השאיר אותי בחנות בפה פעור מתדהמה והסתלק .
למותר לציין שאני מתנגד בכל תוקף לעמדה הזאת שהיא מסוכנת ומזיקה. אדם יש לשפוט אך ורק על פי יצירתו הספציפית ולא לפסול אותו מראש על סמך תדמיתו התקשורתית .
החשבונאות הזאת היא אנטיתזה של תרבות אמיתית ואני מקווה שידידי העורך יראה לבסוף את האור וישנה את דעתו בעניין .
עוד על ניר ברעם ראו :

החלומות של ניר ברעם

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

15 תגובות על “יונה וולך ,ניר ברעם ועולם הספרות העברית”

"אדם יש לשפוט אך ורק על פי יצירתו הספציפית ולא לפסול אותו מראש על סמך תדמיתו התקשורתית"

ניר ברעם יצר את התדמית הזו, זו לא תדמית שהדביקו לו. אם הוא רוצה לשנות את זה הוא יכול, אלא שהוא בוחר שלא לעשות את זה.

(והערה קטנה: הפוסט זקוק לעריכה קטנה, עלמ נת שנבחין בין שני הדוברים, פיספסת קצת בהדגשה)

אם נתחיל לפסול אנשים רק בגלל שמשהו בהתנהגותם לא נראה לנו איפה זה יגמר ?
ואם אנחנו פוסלים את ניר ברעם רק בגלל שיש לו יכולת תקשורתית גבוהה ומכיר את האנשים
הנכונים אז למה שלא נפסול בהזדמנות זאת גם את הגר ינאי , ואת שמעון אדף ואת עמוס עוז ואת א. ב יהושע ואת סמי מיכאל שלכולם יש יכולות מרשימות להגיע אל כלי התקשורת .
אני טוען שכל אדם יש לשפוט רק על סמך היצירה שכתב ותו לא .
ולהזכירך רוב הסופרים הידועים היו בדרך כלל אנשים מאוד לא נעימים מבחינה אישית .

לפי דבריו של אותו עורך נכבד ("יונה וולך היתה החקיינית שלה") רואים שהוא לא מבין דבר וחצי דבר בוולך או בהרץ.

היו לי עם דליה הרץ שיחות ארוכות והיא נזעמת למשמע טענות של אנשים כאילו היא "איבדה את שפיותה" בגלל "מעשי חקיינות" של וולך. הרץ מעולם לא סברה שוולך חיקתה אותה, חייה מעולם לא נסובו סביב וולך, למען האמת יש לה מעט מאד עניין בוולך, כזה או אחר.

זאת ועוד – כל מי שקרא את שתי המשוררות הנפלאות הללו ועיניו בראשו יכול לראות שעל אף ששתיהן כתבו שירה אקסצנטרית ומסתורית קצת, ומלבד הסמיכות הכרונולוגית, אין ביניהן שום קשר תוכני, צורני או סגנוני.

לכאן או לכאן,רק אציין שבחוגי ספרות מסויימים אכן ישנה דיעה שיונה וולך קיבלה את השראתה השירית וחלק מתכניה מדליה הרץ .
גבריאל מוקד האיש שהביא לפירסומן של שתי המשוררות הנ"ל העיר בעניין בימים האחרונים שדליה הרץ קדמה בכמה שנים טובות ליונה וולך מבחינה כרונולוגית ודומה שגם בעיניו יש בינהן דימיון שאי אפשר להתעלם ממנו.

לדעתי, פירסומה של שיחה פרטית הוא בעייתי.
נכון, שמו של העורך לא הוזכר, אך מן הסתם
כאשר הוא יוציא את האנתולוגיה כולנו נדע מי זה.
יתכן שאם היה יודע שדבריו יצוטטו באתר, הוא לא היה אומר את דעתו הכנה על ניר ברעם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 − six =