web analytics
קטגוריות
שירה

להיכנס לעורם של אנשים:על שירתה של דבי סער

 

 

 

המשוררת דבי סער מגלה בספר השירה הראשון שלה "תופרת מילים " סקרנות עצומה לגבי אנשים ותופעות שונות ומגלה יכולת להיכנס לעורן של דמויות שונות שעליהן היא כותבת שירים ולהציגן בצורה חזקה ומרשימה גם בשירים של כמה משפטים .

יום תמים ניסיתי לזקק מלים.
באצבעות נטויות
בחושים שקופים
עקבתי .
ליל זרח ,זמן נשב אחור
נוטע בי
זרעים של חלום.
("זרעים של חלום "

בתוך "תופרת מילים " מאת דבי סער)
מאות ואולי אלפי משוררים ישנם במדינה זאת . רובם המוחלט אלמונים שמפרסמים ספר שירה אחד או יותר כופים את קריאתו על ידידיהם,ומחכים בתקווה נואשת לביקורת קצרה בעיתונות שלרוב לא מגיעה, ולעיתים רחוקות יותר מגיעה ונשכחת מייד .
עותקי הספר שלהם עומדים לאחר מכן כאבן שאין לה הופכין בביתו של המשורר לאחר שכל עותקיו נעלמו מחנויות הספרים ואפילו בחנויות לספרים משומשים מסרבים לקבל אותם . במקרים רבים אין זה משנה כלל אם המשורר מוכשר באמת .הוא עדיין לא יזכה לתשומת הלב הראויה לו בגלל אדישות כלי התקשורת לשירה חדשה.
וישנם מעטים שלמדו לנצל את היתרונות של הרשת על מנת להשיג יתר פירסום ותשומת לב ,מספרם מן הסתם רק יגדל בעתיד. כמובן עצם השימוש ברשת ככלי תקשורת הוא לא וודאות להצלחה בשביל זה צריך בתוספת גם כישרון.
דבי סער היא אחת המשוררים המוכשרים שלמדו לנצל גם את הרשת שבה יש לה אתר יצירה ואירועים ספרותיים בולט, הכולל בין השאר יומן מפורט ביותר, אולי המפורט ביותר הקיים , של כלל האירועים הספרותיים העומדים להתקיים. ובכך היא משרתת שירות חשוב ביותר  את קהיליית  הספרות בישראל . ובעברה הייתה מנהלת פורום הספרים של YNET .
בעבר פירסמה גם את "בורסת העולמות "סיפור מדע בדיוני , תחום המושך אותה מאוד, על עולם עתידי שנכבש בידי גזע חייזרים "הכלומותאוסים " סיפור שמרכזו עומדת אישה שילדה ילד לזרע של החייזרים . לסיפור נכתב המשך מעניין בשם "הנמלה" . שני הסיפורים כשלעצמם נראים כצופנים הבטחה גדולה ויש לקוות שבעתיד  יהפכו לרומאן . ובכתובים יש גם  רומן מעורר עניין   על ערפדים.

כעת היא פירסמה את ספר שיריה הראשון בשם "תופרת מילים" רמז לאחד השירים . .ומספר ראשון זה מסתמנת משוררת מעניינת מאוד ,משוררת המתבלטת בסקרנות העצומה שלה ובאמפטיה שלה כלפי אנשים אחרים.
ואל יהי דבר זה קטן בעיניכם. רוב המשוררים היום ובעיקר רוב המשוררים החדשים עוסקים בעיקר בנושא אחד ויחיד אם גם באינספור ואריאציות שונות ומשונות: בחייהם שלהם ובעצמם.בשירים אלו אפשר למצוא הרבה חיפושים עצמיים וחיבוטים נפשיים , אבל עניין אמיתי באנשים אחרים ובחברה הסובבת ובעולם הגדול והרחב שמסביב קשה מאוד למצוא .
ואולי הם משקפים בכך היטב את התרבות שלנו: תרבות "האני " שאינה מתעניינת באמת ב"אחר " .
לא כך אצל דבי סער.

משוררת סקרנית

הנה באים ימים טורפים רובצים על סף הדלת
ובתיבת הדואר נוקשים החשבונות
בדרך ללשכה המחשבות
נלחמות על קיומן.
(מתוך "מספר 7 " מאת דבי סער)
הספר "תופרת מילים" מחולק לכמה מדורים לפי נושאיהם.  הראשון בהם הוא : "נוף אורבאני" שירי תל אביב ( עירה של המשוררת ) על החיים של המשוררת בכרך האורבאני הקר והלפעמים עויין .
אהבתי במדור זה את השיר "מספר 7" העוסק בחוויה המוכרת לכל לצערנו של ביקור בלשכת התעסוקה .והמשוררת מתארת זאת בהומור קודר ומשלבת את מוטיב אשת לוט שנהפכה לנציב מלח סמל לתחושת הביזוי העצמי שהמשוררת חשה במקום זה..
ויש במדור זה שירים המנסים להיכנס לראשן של עולות מרוסיה שמתקשות להיקלט ולהתאקלם בעיר הזרה להם שעוררו את סקרנות השל המשוררת בעלת העין החדה לגבי כל הנעשה בסביבתה .
למשל בשיר "סבטלנה"

:
"סבטה עלתה מרוסיה לעיר הגדולה
יש לה רבות לומר לעולם ,אך
המילים חומקות מפניה בקצב מהיר
כמו המכוניות שמחוץ לבר ….

מילים ספוחות מבטא
מתחבטות בפיה נטרפות
להביע
לשונה פורצת דרך
והאור עולה.

השיר מצליח להביע בכמה שורות קצרות את הקושי של האישה מרוסיה לתקשר עם המציאות הישראלית עם כל זה שיש לה הרבה מאוד להגיד.ובסופו של דבר "לשונה פורצת דרך " (ביטוי יפה מאוד ) סבטה מצליחה למצוא את הדרך לתקשר עם סביבתה למרות הכל . .
"במועדון גדוש עור ואפלה
רתום יצר, אתה נותן בידי מפתח
לקולר הסלולארי .
מתאוה ליד רמה ולזרוע
ולדמעה.
הסקרנות מצמחט על לשוני
שדה קוצים שוטים
ומיני עקרבים
לעסות בשרך הצח
חבורות חברבורות ..

והרמז הוא שאת הנזק החמור ביותר לבן הזוג גם במקום זה גורמת לשונה ויכולתה המילולית של המשוררת ולא דווקא הצלפות פיזיות שהרי הכאבים החמורים ביותר שיכולים בני זוג לגרום זה לזה הם לרוב נפשיים ולא דווקא פיזיים .

.מדור נוסף בספר הוא "יחסים נזילים" על מערכות יחסים שבהן הייתה מעורבת המשוררת חלק שאותו מצאתי כחסר עניין תוכני או שירי השירים הם שגרתיים וחסרי ייחוד ומעוף לשוני או אחר אם כי מן הסתם הם עוסקים בנושאים שהם בעלי משמעות רבה למשוררת , ואולי עדיף היה להשאירם מחוץ לספר. עם כל השירים בספר היו שירים מסוג זה כי אז לא הייתי טורח להתייחס אליו.
אבל למרבית השמחה הם בגדר מיעוט .

עוד אורך בעורי

לֹא אֶשְׁכָּחֵךְ
אֵם אָבִי
עוֹד אוֹרֵךְ בְּעוֹרִי
עוּרִי עוּרִי דְּבוֹרָה
(מתוך "שירת דבורה ")
החלק החזק מכל בספר הוא "קשר דם " שירים על בני משפחתה של סער שבהם היא נכנסת "לתוך עורם " ומנסה לחוות את חוויותיהם ואישיותם בשירתה. למשל ב"שירת דבורה " על הסבתא דבורה שנספתה באושויץ ובשיר על חויותיו של אביה צבי בשואה..
ושיר על אחותה שחזרה בתשובה וחיה היום בבני ברק .
אחות לי קטנה ושאלות אין לה
מכונסת בבני ברק בחסות השכינה
תחת כנפיה בעל וארבעה ילדים.
(מתוך "מזמור לאורית " )
מעניין שהשיר משתמש במוטיבים מ"שיר השירים " התנ"כי האירוטי ("אחות לנו קטנה ושדיים אין לה …) על מנת לתאר את החזרה בתשובה וזה יוצר ניגוד מעניין בשיר עצמו בין הרמיזות לקטע האירוטי הקדום המדבר על תשוקה גדולה ובין התיאור של הקיום החרדי האפרורי כיום אם כי זה קיים רק מתחת לפני השטח . המשוררת מודה שאין לה תשובות לשאלות שהיא רומזת עליהם באמצעים ספרותיים שונים .ועם זאת עצם העלאתן היא מעניינת.
וגם שיר עליה על עצמה כשהייתה ילדה על פי צילום ישן.
המשוררת שואלת את עצמה:
מה נשאר מהילדה שאיני ?
טמונה באלבום שחור על גבי לבן
ומתחת קשורה שורה :1975
מניפת אתמולי לוכדת :

צרעות עבר ,ורד סמוק בושה
וצינור אורב על גזע.
מתוך "תמונה "
)
ניסיון עיקש לחזור בזמן ולנסות לשחזר את מה שהיה ואיננו עוד ואבד ולכאורה לפחות אבד עליו הכלח.
המדור האחרון בספר "שטח הפקר " אינו עוסק בנושא ספציפי כמו המדורים הקודמים מציג שירים על מגוון נושאים . מהם מצאתי עניין במיוחד שיר "תאומי לונדון " המבוסס על ספר האימה המפורסם של סטיבנסון "דוקטור ג'קיל ומר הייד ועוסק ברצח הראשון של מיסטר הייד. זהו אגב נושא נדיר מאוד בשירה עברית שממעטת מאוד להשתמש ביצירות של ספרות פופולארית כנושאים בניגוד ליצירות של ספרות גבוהה .
יש גם שירים העוסקים במצב הפוליטי והביטחוני כאן ועכשיו ושירים שעוסקים במצב העולם כמו בשיר שעוסק בסופה ההרסנית "קתרינה הגדולה" " .
יש גם שירים ארס פואטיים שעוסקים בתהליך הכתיבה והיצירה שאותו מדמה המשוררת לתפירה של יסודות המנוגדים זה לזה לחלוטין כדי ליצור שלם חדש וטוב יותר :

דבי סער המשוררת הסקרנית מתגלה בספר שירה ראשון זה כבעלת עין חדה לגבי המתרחש בסביבתה מעין צופה מבחוץ שיודעת להציג לפני הקורא בצורה קצרה אך מוחשית מאוד את האנשים והתופעות שהיא נתקלת בהם ומהרהרת עליהם וזאת תוך שימוש בכל מכמני השפה העברית מתקופותיה השונות מימי התנ"ך ועד היום, וגם זה מראה על סקרנות לגבי ספרות זאת ועברה .
הספר הסקרני מעורר סקרנות גם בקורא כיצד שירתה ויצירתה יתפתחו בעתיד .

"הדחייה ממגנטת אותי
לתוך חלל נטול כוח משיכה
והמציאות מוצפת בחלום מוצק
אני מנסה לחפון את

הזמן המתפזר עגול ושלם
חלקלק וחמקמק
כחרוזים שקופים.
( מתוך "חרוזים " )
)
קישורים

דבי סער  בפייסבוק

אתר "תופרת מילים " של דבי סער
הספר "תופרת מילים"

דבי סער באתר במה חדשה

בורסת העולמות פרולוג לרומן מדע בדיוני

הנמלה: המשך ל"בורסת העולמות "

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

8 תגובות על “להיכנס לעורם של אנשים:על שירתה של דבי סער”

אתה צודק שהתקשורת חוטאת לכותבי השירה החדשה בכך שהיא מעלימה אותה מתחת לשטיח כאילו לא היתה כלל.
מי כמוך לדעת מהם הקשרים הגורמים לעורכי המוספים הספרותיים להאדיר שמות מסויימים שהם חפצים ביקרם, לעומת יוצרים המתגלים במלוא כשרונם, שאינם נמנים על הקליקה השלטת הסמוכה לשולחנות העורכים הנ"ל…

אבל אינך צודק כשאתה נוקב במספרים האסטרונומיים שנקבת לגבי המשוררים הקיימים שנקבת: נו, באמת: "אלפי משוררים"?! הגזמת.
בודדים, ממש בודדים בלבד מכל השפע שהזכרת, ראויים להיקרא משוררים של ממש. רוב רובם של הכותבים, כבודם במקומו מונח, יש להעריך את כוונותיהם הטובות לכתוב ולשורר, אבל רובם עדיין בבחינת בוסר.

התוצאה היא, שאותם משוררים בודדים שהם טובים באמת, משלמים את מחיר התעלמות התקשורת, ולכן הופתעתי לטובה לגלות שגם אתה הבחנת באותה דבי סער, שזכיתי גם אני לקבל המלצה על ספרה 'תופרת מילים'. אגב, לידיעתך: הספר אומנם חדש, אבל היא מפרסמת זה מכבר את שיריה ב'עיתון 77', ב'מאזניים', ב'קשת החדשה' ובעוד במות מכובדות (עוד סיבה לתמוה על התעלמות התקשורת ממי שמיטב הזירות הספרותיות כבר הכירו בכישוריה ובכשרונותיה מזמן).

אז זהו. אני מצטרף בכל פה להמלצה שפרסמת לחפש את תופרת המילים הזו על המדפים. הנאה מובטחת לכל מבין אמיתי בשירה, וקטונתי מלחזור על ההמלצה החמה המופיעה בגב הספר מפי יורם מלצר, שלא בקלות תצליח לשמוע ממנו מילים כה חמות ואוהדות על משוררים כפי שכתב לגבי דבי סער.

אני מניח שלא כאן המקום להרחיב בתיאור הכשרון המתגלה בכל שיר בספר, אבל אשמח לעשות זאת.
למשל מה שהזכרת אתה לגבי הרמז אל "אחות לי קטנה ושדיים אין לה" בעניין החזרה בתשובה של אחותה; אפשר להבחין שהמילה "שדי" היא גם הכינוי הנוסף לאלוהים והשכינה.

למשל לגבי השיר שהזכרת על סבטלנה: תראה כמה יפה ההצלבה הצינית המנוגדת הבלתי-מפורשת בין רוסיה, ממנה היא עלתה, לבין העיר הגדולה בשיר (בה היא עובדת כמלצרית נידחת). תגיד אתה: מי תמיד נחשבה לגדולה: רוסיה, ממנה באה, או העיר בה היא עובדת?

וכך הלאה, וכך הלאה, אפשר לכתוב ספר שלם רק על מה שחבוי וסמוי בשירי הספר. לכן, שמחתי שגם אתה השכלת להבחין במשוררת הגדולה הזו, שאני בטוח שעוד ילמדו אותה בעתיד. ורק משום שעל טעם וריח אין להתווכח, לא אשלח אותך לקרוא שוב, מחדש, גם את שירי האהבה שלה, שפחות מצאת בהם עניין. קח, למשל, אפילו את השיר הראשון בספר:
"בוקר. השמש שוקעת
בתוך מיטה זוגית
שגדלה ממדתי כהרף ליל".

הרבה שירים והרבה משוררים כתבו ויכתבו על הסיטואציה הזו.
אבל מזמן לא מצאתי משוררת שמיטיבה לעשות שימוש בדימוי הנדוש של זריחת הבוקר בדיוק בצורתו ההפוכה – והמפתיעה: אומנם בוקר – אבל השמש דווקא שוקעת.

לקורא הסקרן, ואתה בהחלט נחשב בעיניי לסקרן – נותר רק להמשיך ולחפש למה.

לגבי הערתך על כמות המשוררים אני כמבון התכוונתי לאנשים שכותבים שירה ולא בהכרך שהם "משוררים "אמיתיים " דהיינו בעלי רמה מסויימת.
רק ברשת באתר הבמה החדשה תמצא מאות אנשים שכותבים שירה. ואם תצרף את המספר של האנשים שכתבו שירה ופירסמו אותה במגזינים ובספרים מאז קום המדינה ,אני חושב שהמספר מגיע ליותר מאלף .
אבל כמובן כמו שאתה אומר מתוכם הכמות של המשוררים האמיתיים היא מצומצמת בהרבה.

אם לציין שם אחד של משורר ששילב מוטיבים של ספרות עממית בשירתו הקאנונית, הרי זה נתן אלתרמן. בספר "כוכבים בחוץ" מופיעים שני שירים של אלתרמן, אחד על כיפה אדומה, והשני על רועת האווזים, ושתי הדמויות משמשות בתפקידים הפוכים: כיפה אדומה משמשת כדי להחדיר ללב הקורא אימה מתוקה, ואילו רועת האווזים משמשת כמרגיעה בליל אימה חשוך.
אם זכרוני אינו מטעני זיוה שמיר מתייחסת לכך בספרה "תיבת הנגינה חוזרת"

המשוררת רונית ליברמאנש (שבעבר סקרנו כאן ספרה על המשוררת סילביה פלאט )
פירסמה לאחרונה רשימה שבה היא מאשימה את דבי
סער שהיא גנבה מימנה שירים
ראו :
פלאגיאט מהזן המילולי
http://www.notes.co.il/ronit/23976.asp
דבי סער הגיבה על כך בתשובה מפורטת ביותר כאן
דבר הפועלת
http://www.debbiesaar.com/site/detail/detail/detailDetail.asp?detail_id=283783&depart_id=28477
שבו היא חושפת אגב כך משהו מקורות חייה.
אם יהיו התפתחויות מעניינות נוספות במערכה נדווח עליהם

אתמול התפרסמה ההודעה על הזוכים בפרס ראש הממשלה לספרות לשנת 2007 http://bidur.nana10.co.il/Article/?ArticleID=526557&sid=123וברכותי לכולם .

ובין הזוכים ראויים לאיזכור מיוחד כאן הסופר הוותיק ביותר של המדינה אהרון מגד שכתבות שונות הופיעו עליו באתר זה לאורך השנים .

הסופרת רות אלמוג שבין השאר חיברה את הספר המעניין מאוד "האגם הפנימי " וגם כמה ספרי בלשים . .

המשורר המבקר והמתרגם משה דור שבאתר זה תופיע עליו כתבה בעתיד

שכנתי סופרת הילדים והעורכת הוותיקה נירה הראל. שהתפרסמה בין השאר הודות לכתב העת "פילון " שבימים אלו יוצא לאור מחדש .

שגם עליה תופיע כתבה באתר זה בעתיד.

כל אלה בכל אופן הם דמויות מוכרות וותיקות בעולם הספרות .

ואני שמח לברך באופן מיוחד דמות חדשה באופן יחסי בעולם הספרות את המשוררת דבי סער שנחשפה בפעם הראשונה בפני הציבור באתר זה שבו פורסמה כתבת הביקורת הראשונה והמקיפה ביותר עד כה על ספר השירה המיוחד והראשון שלה "תופרת מילים " ואפשר לראות בה בגדר "תגלית "של האתר ..

דבי סער היא גם משתתפת קבועה במופע "דיבוק צא " . http://www.notes.co.il/eshed/20586.aspוכתבה עבורו שיר יוצא מהכלל בשם "מיתת כלולות "

http://www.debbiesaar.com/28477/WeddingDeath
ברכותי לדבי ולכול שאר הזוכים .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 × 3 =