web analytics
קטגוריות
טלויזיה

מנהרה דרך הזמן: סדרת "מנהרת הזמן "

סיפורה של הסדרה האמריקנית הראשונה שעסקה בנושא המסע בזמן בהצלחה ושודרה בהצלחה רבה גם בישראל והפכה לסמל לכל נושא המסע בזמן:"מנהרת הזמן".

הופיע ברשת במקור באתר האגודה הישראלית למדע בדיוני 

לרגל יום הכיפורים היום שבו אנחנו חושבים תמיד על מה שאנחנו צריכים לתקן אם היינו יכולים לחזור אחורה בזמן ,להלן כתבה על סדרת המסע בזמן המפורסמת בכולם.

מנהרת הזמן הפכה לסמל האולטימטיבי כיום של כל נושא מסע הזמן ,למרות שמאחוריה עומדת סדרת טלווזיה קצרת ימים.  ובימים אלו מלאו 40 שנה לשידורה הראשון של סדרת המסע בזמן הזאת  המפורסמת מכולם בטלוויזייה האמריקנית .

שני מדענים אמריקניים אבודים במבוך המרצד של עידני עבר ועתיד ,במהלך הניסויים הראשונים של הפרויקט הגדול והסודי ביותר של ארה"ב :מנהרת הזמן!. טוני ניומן ודאג פיליפס מוצאים את עצמם כעת נופלים חסרי ישע על הרפתקה פנטסטית חדשה .איפה שהוא במסדרונות האינסופיים של הזמן !!!.
(_הפתיחה לכל פרק של סדרת "מנהרת הזמן" ,1966 )

אנחנו מחזירים אתכם לשנות השבעים .אתם מתערבלים בתוך מנהרה אליפטית אינסופית ,תקתוק שעון נשמע ברקע.ואתם מתעוררין במקום אחר ובזמן אחר.
נכון אתם במנהרת הזמן, סדרת הטלווזייה השאפתנית של ארוין אלן. שבספטמבר 2006  מלאו ל 40 שנה.
להקרנתה הראשונה בארה"ב . "

סדרות וסרטי מדע בדיוני העוסקים במסע בזמן רחוקות מאוד מלהיות יוצאי דופן היום . ניתן למצוא אותו בסרטים חדשים כמו "אפקט הרעם" המבוסס על סיפור של המדע הבדיוני רי ברדבורי ועוסק בהשלכות של הריגה לא מתוכננת של פרפר בידי צוות ציידים הנוסעים בזמן והסרט "אפקט הפרפר 2 " שעוסק בנושא דומה .
רבים מאיתנו זוכרים היטב את סדרת "חזרה לעתיד" משנות ה-80 העוסקת בהרפתקאותיו של מרטי מקפלי בתקופות שונות בעבר ובעתיד היא אחת הסדרות המצליחות ביותר בתולדות הקולנוע העולמי.
ויש גם את הסדרה הבריטית המפורסמת "דוקטור הו" שעוסקת מזה עשרות שנים בעלילות נוסע בזמן בתקופות ועולמות שונים וישנם עוד דוגמאות רבות מספור ,במיוחד מהשנים האחרונות כאשר הנושא הפך לפופולארי במיוחד בספרים סרטים וסדרות טלביזיה..

אבל איך שהוא בתודעה של הישראלי הממוצע כאשר הוא חושב על נושא המסע בזמן האימאג' הראשון שיעלה יהיה של "מנהרה המגיעה לאינסוף". מנהרת זמן. המנהרה מסדרת הטלביזיה בשם זה.
סדרה זאת הוקרנה בישראל בראשית שנות השבעים פעם אחרי פעם.  היא  שודרה בישראל לראשונה בשחור לבן בטלוויזיה הכללית לפחות פעמים: פעם אחת ב- 1973 (ערב מלחמת יום הכיפורים), ופעם שנייה ב-1976-77. הייתה זאת אולי סדרת המדע הבדיוני הראשונה מסוגה שהוקרנה כאן .

בטלוויזיה לימודית היא הוקרנה לראשונה בצבע בחופשות החל מקיץ 1982 ובחופשי הקיץ של 1983-1985.
בטלביזיה הלימודית "מנהרת הזמן הוקרנה לראשונה במסגרת התוכנית "רואים 6-6" ששם מנהרת הזמן הייתה אחת המתמודדות בקטגוריה שנקראה 'כמעט שעה' שבמסגרתה שנים רבות לפני תוכניות כמו כוכב נולד שבה הצופים מעורבים בתהליך הבחירה , הצופים היו בוחרים מהבית להקרנה בתוכנית פרק מאחת מכמה סדרות מוצעות ובהן "מנהרת הזמן".
"מנהרת הזמן " הייתה הזוכה הכמעט קבועה.

לא הייתה זאת סדרה מאריכת ימים כמו סדרת "מסע בין כוכבים" המקורית שהוקרנה באותו הזמן, ובארה"ב מולדתה היא זכתה רק להצלחה מועטה והחזיקה מעמד עונה אחת ושלושים פרקים. אך מסיבות שונות ובהן עצם ראשוניותה ושידוריה החוזרים הבלתי פוסקים היא נחרטה בזיכרונו של דור שלם בישראל כפי שארע רק למעט סדרות אחרות מתקופתה.
כיום הודות להתפתחויות הטכנולוגיות אפשר להשיג את כל 30 פרקי הסדרה פלוס תוספות שונות על קלטות די וי די . ובימים אלהשל רטרו ושל יצירה מחדש של סדרות ישנות עובדים גם על גירסה חדשה ומעודכנת שלה.

הנוסעים הראשונים בזמן

סדרת מנהרת הזמן עלתה על המסכים בארה"ב בספטמבר 1966 כמעט בו זמנית עם סדרת "מסע בין כוכבים " המפורסמת הרבה יותר.
הסדרה עסקה בהרפתקאותיהם של שני מדענים: דוקטור טוני ניומן (שאותו גילם ג'ימס דארן) הצעיר הרומנטי והאימפולסיבי ודוקטור דאג פיליפס (רוברט קולברט) המבוגר והאחראי. הסדרה תארה את מסעותיהם של השניים בעבר ובעתיד.


השניים עומדים בראש הפרוייקט הסודי ביותר של צבא ארה"ב, בניית מנהרה שתוכל לשלוח אנשים לתקופות שונות בזמן לפי בחירתם ובו בזמן תאפשר לצוות השיגור לצפות בכל הקורות עמם ואף לשלוח להם עזרה בעת הצורך. המטרה :השגת היכולת עבור ממשלת ארה"ב לשלוט ולכוון את ההיסטוריה כרצונה .מטרה שבדיעבד 40 שנה אחרי. כבר אינה נראית ראויה ופוליטיקאלי קורקטית כל כך כפי שהיא ניראית לצוות הגיבורים היא אפילו נראית מסוכנת מאוד.
איתרע המזל וכתוצאה מקיצוצים בתקציב שהוטלו מגבוה,על פי הוראתו של סנטור חטטן, הפרויקט עומד להתבטל מאחר שכמו פרוייקט מודרני של השמדת טילים ורקטות בעזרת קרני ליזר , הוא סווג כפרויקט שאיננו מסוגל להוכיח את עצמו כלכלית.

נחוש בדעתו שיש שלפרויקט אפשרות להוכיח את עצמו מבחינה כלכלית וצבאית , דוקטור טוני ניומן העקשן משגר את עצמו ונקלע לסכנה. דוקטור פיליפס יוצא בעקבותיו כדי להצילו והשניים מוצאים את עצמם בשנת 1912 על ספינה בשם הטיטאניק מספר שעות לפני שקיעתה .ובהמשך הצמד מנסים להציל את הטיטאניק ולמנוע את שקיעתה אך ללא הצלחה .
בסיום העלילה כאשר צוות המנהרה מצליח להעביר את הצמד חזרה לבסיס היציאה הם מוצאים את עצמם כנוסעים לא קרואים ברקטה היוצאת לחלל בעתיד הרחוק של שנת 1978 למסע המאויש הראשון למאדים.
בעלילותיהם של שני המדענים במסעותיהם בזמן צופה צוות מהמנהרה שיכול לצפות בעלילותיהם ואף לשגר אותם מזמן לזמן אבל אינו מסוגל ליצור עימם קשר ואינו יכול להתערב יותר מידי בקורה להם .. עיקר יכולותיו של הצוות מסתכמות בשיגור בסוף כל פרק של הגיבורים לתקופה אחרת רק כדי שטוני ודאג יסתבכו שם בעוד הרפתקה מסוכנת בפרק הבא.

מכאן ואילך במשך 30 פרקי הסדרה, שני הגיבורים מוצאים את עצמם בתקופות שונות ומשונות שאליהן הם מגיעים בראשית כל פרק ועוזבים בסופו.
במהלך הסדרה מגיע הצמד לתקופת הדינוזאורים, לעיר הקדומה טרויה ועוזר ליוונים בכיבושה באמצעות סוס העץ  צמד המדענים ממשיך במסעותיהם בזמן ומגיע לתקופתו של המלך ארתור. הם פוגשים את הקוסם מרלין, המתגלה כבעל כוחות כישוף אמיתיים (ושאף חוזר בעקבותיהם להווה ונפגש עמם).

המדענים מגיעים לתקופתו של רובין הוד, לתקופת שלטון הטרור של רובספייר בצרפת ולימי מלחמת האזרחים בארה"ב ומונעים התנקשות בחייו של הנשיא לינקולן . כשהם מגיעים במסעותיהם אל המערב הפרוע בארה"ב הם פוגשים בין השאר את גנרל קאסטר ואת הפושע בילי הנער. במסעם לאי השדים הם פוגשים את האסיר אלפרד דריפוס ( אם כי לא הייתה כאן שום התייחסות ליהדותו). בתקופת ההתקפה היפנית על פרל הרבור ניומן מצליח לחזור לתקופת ילדותו ופוגש את אביו. במסעו בזמן הוא חוזר לימי ראשית הפרויקט ופוגש את פיליפס בתקופה שזה עדיין לא הכיר אותו.
היריבים שבהם נאבק הצמד היו יכולים להיות מוזרים יותר מאשר סתם ברברים ורודנים היסטוריים. אלה כללו את רוחו הרצחנית של הקיסר המטורף נירון שבה הם נאבקים דווקא בזמן מלחמת העולם השנייה.
בשלוש הזדמנויות שונות הם נאבקים במסעותיהם בזמן בחייזרים מכוכבים אחרים שמבקשים לכבוש את כדור הארץ .

בשתי הזדמנויות שונות הם נאבקים באנשים מהעתיד באמצעים מתוחכמים ומתכננים להשתלט על תקופות העבר. הם עוקבים אחר פושע ומגיעים אל העתיד הרחוק שבו החברה האנושית בנויה בצורת כוורת ( ככל הנראה פיתוח של החברה הקומוניסטית של הזמן ) . הם אף נאבקים במדען הונגרי מטעם המעצמה הסובייטית בת זמנם המתכנן ליצור עבורה מנהרת זמן.

ובאחד הפרקים היותר מוזרים בשם "חומות יריחו " השניים מגיעים לארץ ישראל במאה ה12 לפני הספירה לעיר התנכית יריחו ושם משמשים שני המדענים כמרגליו של המצביא יהושע שתרמו את חלקם בלכידת העיר. פרק זה משום מה לא הוקרן בישראל בהקרנה הראשונה של פרקי הסדרה בשנות ה-70 . האם היה כאן רצון למנוע פגיעה ברגשות הצופים הדתיים כאשר דמויות המרגלים התנכיים מתוארים כנוסעים בזמן?
. ארוין אלן יצר בסדרה זאת שלו כמה פעלולים מרשימים ביותר לזמנם ובראשם הדגם המרשים מאוד של מנהרת הזמן עצמה המתמתחת למעשה עד אין סוף לעבר ולעתיד כשהיא מלאה וגדושה בצבעים פסיכודליים . הפיילוט שהיה אז אחד מסרטי המד"ב הטלביזיוניים היותר טובים היה כרוך בהוצאות עצומות יחסית לאותה התקופה: חמש מאות אלף דולר. היה זה הסכום הגבוה ביותר שאי פעם הושקע עד אז , בפיילוט של סדרת טלביזיה .
כנראה כדי להוזיל את העלות, קטעים רבים בכל פרק נלקחו מסרטים היסטוריים ישנים שעסקו בתקופות שבהן ביקרו הגיבורים. צופה חד עין יכול היה לקלוט מייד שמדובר בקטעים שנוצרו עבור סרטים שונים שבהם נראו על המסך אלפי ניצבים לעומת שלושה עד ארבעה ניצבים שהופיעו בכל פרק של "מנהרת הזמן"…


פרט לגיבורים ניומן ופיליפס התבלטה בצוות המדענית אן מקגרגור (לי מריווטר) שהייתה אז יוצאת דופן. זוהי אולי הדמות הנשית הראשונה של מדענית המשתתפת באופן קבוע בצוות סדרה בטלוויזיה האמריקנית שתפקידה הוא יותר מסתם לצרוח או להתעלף. מבחינה זו הייתה בהחלט פריצת דרך עבור הוליווד. אבל הפריצה הייתה מוגבלת מכיוון שלגברת מקגראגור הייתה בכל זאת ה נטייה להיכנס לפאניקה אחת לכמה פרקים, גם בשל סידרה של פיצוצים שונים ומשונים שעברו על המנהרה. אז נאלצו הקולגות הגבריים ובראשם המפקד הצבאי של הפרויקט הגנרל קירק ( ויט ביסל) לתפוס את מקומה של המדענית וללחוץ על כל מיני כפתורים שמשמעותם ותפקידם היו ונשארו לא ברורים וכל זאת בניסיון נואש להציל את טוני ודאג.
גם צמד הגיבורים טוני ודאג נראים כדמויות משעממות למדי פרט לעובדה שהם התגלו כבעלי אגרופי ברזל וכישורי לחימה מדהימים ממש עבור מדענים "חנונים" והיו מסוגלים להתגבר באמצעותם על מגוון של אויבים לאורך התקופות .
אולם בשנים האחרונות הועלתה פרשנות מודרנית לגביהם שהפכה את צמד המדענים  המשעמם למעניין יותר:
עובדה: הם לבושים תמיד בבגדים הדוקים ובחולצות פסים הדוקות עוד יותר .
עובדה: בדרך כלל אין בחברתם אישה .הם אינם מגלים עניין מיוחד בנשים היפות הרבות שנקלעות בדרכם בכל פרק ופרק .
עובדה: הידידות בינהם נראית הדוקה במיוחד: השניים תמיד דואגים זה לזה ומרגישים שלא בנוח אם אינם נמצאים זה בקרבת זה.
מסקנה: המדובר בזוג הומוסקסואלים .
אם נרצה אפשר גם לראות בעצם מנהרת הזמן המתקדמת אל האינסוף, סמל מיני ברור.


הסדרה לא האריכה ימים. מסיבה זאת או אחרת היא לא זכתה להצלחה וירדה בפתאומיות לאחר עונה אחת בלבד  . הרשת החליטה להחליף אותה בסדרה היסטורית אחרת על עלילות הגנראל מהמאה ה-19 קאסטר(שהופיע גם באחד מפרקי "מנהרת הזמן"). התוצאה :זוג הגיבורים נשאר "תקוע " לבזמן.

מקורותיה של מנהרת הזמן

את "מנהרת הזמן " יצר אלן בהשראת שני מקורות שונים.

אחד מהם היו ספריו של סופר מדע בדיוני ידוע בשם מורי לינסטאר ( מהאנשים הראשונים שכתבו על עולמות מקבילים  ושחזו את האינטרנט בסיפור מדע בדיוני ) ב-1964 הוא כתב ספר על מסע בזמן בשם Time Tunnel וב-1966 חיבר ספר נוסף לילדים בשם Tunnel Through Time ..

לינסטאר  כתב גם את העיבודים של הסדרה עצמה לספרים שאחד מהם נקרא (באופן מבלבל למדי ) The Time Tunnel ( 1967 ) והפעם היה  מבוסס על הסדרה ושונה לחלוטין מהספר הקודם. שני הספרים שכתב על פי הסדרה היו למעשה סיפורים חדשים לחלוטין עם הדמויות ובהם הגיבורים והצוות שמאחוריהם עובדים במפורש על שינוי העבר כדי להפוך את העולם למקום בטוח יותר לדמוקרטיה ובטוח הרבה פחות לקומוניזם, דבר שאותו נזהרו לעשות במפורש ובמכוון בפרקי הסדרה הטלוויזיונית עצמם..
השאלה עד כמה יצירותיו של הסופר מורי לינסטאר שימשו כבסיס לסדרת "מנהרת הזמן" משמשת כעת כשאלה מרכזית בדיון משפטי בין שתי החברות שנאבקו בינהן על הזכות להפיק גרסה חדשה של הסדרה.
חברה אחת טענה  שיצירותיו הן ששימשו כבסיס ולה יש את הזכויות שלהן , ואילו השנייה טוענת שהקשר בין השניים היה רק צירוף מקרים . בהוליווד לך תדע …

 

מסיפוריו המרובים של  לינסטאר  תורגם מעט מאוד לעברית רק שישה  סך הכל .  בחוברות של מגזין מד"ב בשם "קוסמוס" שיצא בעברית בשנות החמישים תורגמו שני סיפורים שלו 1.  "הגזע האבוד " ב"קומסוס מספר 1"

תוכלו לקרוא אותו בבלוג זה כאן.

2"המשוואות המוסריות " ב"קוסמוס מספר 4

3. "העולם האחר" סיפור שהופיע בחוברת מספר 3"בסדרת "סיינש פיקשיין " וכנראה שימש מקור השראה  לסרט וסידרת הטלויזיה "סטאר גייט".

תוכלו לקרוא אותו בבלוג זה כאן.

. .

4. סיפורו הקלאסי "מגע ראשון " על המפגש הראשון בין בני אדם ווחייזרים הופיע בקובץ מבחר הסיפורת הבידיונית : כרך א' " (בתרגום עימנואל לוטם,הוצאת עם עובד, 1981  ) 

5. עוד סיפור שלו  בשם "צוות סיור " שזכה בפרס הוגו הופיע בקובץ הסיפורים שזכו בפרס ההוגו "הטוב שבטוב מס' 1"בעריכת  אייזק אסימוב  שיצא לאור בתרגום אילנה בינג בהוצאת לדורי, 1980 

6. סיפורו "נדנד"  הופיע בקובץ "חדירת זמן " בעריכת ארתור סי קלארק בתרגום יורם רפרפורט ,הוצאת מסדה ,1981.    .

 

 

 


מקור השראה נוסף לסדרה היה סרט מדע בדיוני נשכח היום בשם "The Time Travellers " ( 1964) שאותו ביים איב מלכיור. סרט זה נוצר במקורו בהשראת "מכונת הזמן " של ה. ג. וולס והסרט שנוצר בעקבותיו בראשית שנות השישים . עלילתו הייתה דומה מאוד לזו של הפורמט של מנהרת הזמן. הסרט עסק בקבוצת מדענים לבושי חלוקים לבנים ( כמו צוות "מנהרת הזמן") שעוברים דרך מכשיר דמוי מנהרת זמן אל העתיד שלאחר שואה גרעינית ומגלים שם ששרידי המין האנושי מסתתרים מתחת לאדמה ביחד עם הרובוטים שלהם, נאבקים במוטנטים רצחניים ועסוקים בבניית חללית שתיקח אותם לאלפה קנטאורי בתקווה למצוא שם עולם טוב יותר לישוב. הסרט הסתיים בצורה מתוחכמת מאוד ופסימית למדי כאשר הגיבורים חוזרים ל-1964 בידיעה שאינם מסוגלים לשנות את העתיד. בנוסף לכך כמה מהם נלכדים במעין לולאת זמן שכופה על הדמויות לחזור על מעשיהם ועל העלילה אינסוף פעמים, נושא שאליו יחזרו סדרות מד"ב שונות רק בשנות  ה-90..

צפו במקדימון 

צפו בסרט כאן. 

ב-1967 נוצרה גירסה חדשה של הסרט הנשכח הזה בשם Journey to the Centre of Time
( והפעם אולי גם בהשראת "מנהרת הזמן" ?) שבו שוב נסעו הגיבורים בזמן והפעם לא רק לעתיד ( כדי לחזות בכדור הארץ מושמד בידי חייזרים) אלא גם לעבר לתקופה הפרהיסטורית , ופגשו את עצמם בהווה.

צפו במקדימון  הסרט 

צפו בסרט המלא 

סדרת "מנהרת הזמן" עצמה אם כי השתמשה בקו העלילה הכללי של הסרט המקורי, מעולם לא השתמשה ברעיונות המתוחכמים יותר שלו כמו לולאת הזמן ולרוב העדיפה לעסוק במסעות לעבר ולא לעתיד וגם התפיסה שלה של המדע ושל אפשרויות המסע בזמן הייתה אופטימית יותר.

צפו במקדימון הסדרה

צ 

יוצרה של מנהרת הזמן

 

מנהרת הזמן הקומיקסים .

את הסדרה יצר והפיק אירווין אלן מפיק טלויזיה אמריקני מפורסם, שנודע בסרטי מדע בדיוני שלו בראשית שנות השישים. הוא התפרסם בעיבוד ספרים לסרטים כמו למשל ספרו של ז'ול וורן "חמישה שבועות בכדור פורח" וה"העולם האבוד " על פי ספרו של ארתור קונן דויל על עמק אבוד שורץ דינוזאורים. סרטו זה הקדים בשנים רבות את סרטו של סטיבן שפילברג בעל אותו השם. בעיקר התפרסם אירווין אלן בסדרות המדע הבדיוני שלו שבשנות השישים היו פופולאריות יותר מ"מסע בין כוכבים" שנוצרה באותו הזמן. דוגמה נוספת היא סרטו " מסע אל מעמקי הים " שעסק בעלילות צוות צוללת גרעינית שצוותה נלחם במפלצות , בחייזרים, ברוחות רפאים ובסוכנים זרים. סדרה אחרת: "אבודים בין כוכבים " היא ככל הנראה הסדרה הידועה ביותר שלו ועסקה במשפחה שמתנחלת בכוכב אחר ונלחמת יחד עם הרובוט שלה במפלצות, חייזרים וצמחים תוקפניים (סדרה שהפכה לאחרונה לסרט קולנוע עתיר פעלולים). סדרה נוספת בשם "ארץ הענקים " עסקה באנשים שמגיעים לעולם מקביל שבו כולם ענקים המבלים את זמנם בבריחה מפני אויבים- ענקים אחרים המבקשים ללכוד אותם.

תוצאת תמונה עבור ‪time tunnel game‬‏

מנהרת הזמן :המשחק.

אף אחת מהסדרות האלה לא התבלטה (בלשון המעטה) באיכותה הרעיונית אם כי הן נודעו בפעלוליהם המתוחכמים יחסית לזמנן. כיום הן נראות מגוחכות למדי.
"אבודים בחלל" נשארה סדרה ידועה וזכורה גם היום ובשנים האחרונות היא אף עובדה לגירסה קולנועית ולגירסה לטלביזיה אבל שתי הסדרות נכשלו כישלון חרוץ. כפי הנראה הזמנים שוב לא התאימו לנושא שעסק בילד ורובוט בכוכב אחר.
במבט לאחור דומה שהסדרה הטובה ביותר שלו, לפחות ברעיון הבסיסי שלה, הייתה "מנהרת הזמן".זאת גם הייתה הסדרה החביבה ביותר על אלן מכל אלה שיצר ובדיעבד נראה שבצדק .

מה קרה להם מאז ?

ארוין אלן המפיק המשיך בקריירה שלו והתפרסם בשנות השבעים הודות לז'אנר הקולנועי שאותו יצר שעסק בסרטי אסונות ."הרפתקה בפוסידון " ( לאחרונה עובד מחדש לקולנוע: "המגדל הלוהט ") שהפך לשובר קופה ענקי ו"הנחיל" שעסק בצרעות רצחניות שמתקיפות עיירה. סרט שנחל כישלון נחרץ
סרטים אלו תיארו את מאבקה של קבוצת אנשים קטנה באסון מאיים ולכאורה בלתי נמנע, שמביא למותם של אלפי ניצבים לפני שהכוכבים מצליחים בדרך כלל להינצל.

ב-1976 אלן ניסה ארווין אלן ליצור את "מנהרת הזמן " מחדש ולשלב את רעיון המסע בזמן עם רעיון סרט האסון ויצר סרט טלוויזיה בשם

The Time Travellers ( אין כאן בדיוק חדשנות בשמות …) שבה נוסעים בזמן מגיעים אל סוף המאה ה-19 כאשר בעיר שיקאגו התחוללה שריפה גדולה. הרעיון היה ליצור סדרת מסע בזמן חדשה, שסרט זה ישמש כפילוט שלה. אך הזמנים השתנו העניין במסעות בזמן פחת גם כשאלה היו משולבים באסונות.

צפו בו כאן.

את סרט  הטלווזיה הנ"ל ניתן למצוא כיום בדי וי די של "מנהרת הזמן , שיפור רב לעומת פרקי הסדרה אין בו.

רק בשנות ה-90 זכה שוב רעיון המסע בזמן לעבר להצלחה וזאת עם סדרת טלוויזיה אמריקנית: "קפיצת קואנטום".
השחקנים בסדרה זאת לא נשארו תקועים בעבר כמו הדמויות שאותן גילמו. לי מראיווטר התפרסמה מאוחר יותר הודות לתפקיד קבוע בסדר הבלש "ברנבי ג'ונס " שבו גילמה את דמות מזכירתו של בלש זקן. רוברט קולברט שיחק במשך שנים רבות באופרת הסבון הידועה " צעירים חסרי מנוח ". ג'ימס דארן זכה להצלחה רבה בשנים האחרונות בסדרת מדע בדיוני אחרת "מסע בין כוכבים –חלל עמוק 9 " בה גילם באופן קבוע דמות וירטואלית שנוצרת ב"הולודק" : זמר ומנהל מועדון בלאס ווגאס של שנות החמישים, שהוא גם יועץ מומחה לדמויות הסדרה בענייני הרגש. הדמות הזאת הפכה לפופולארית מאוד בקרב הצופים.
עם זאת מנהרת הזמן השאירה מאז את חותמה על סדרות שונות כמו הסדרה המצליחה מאוד (הנמצאת כעת בעונה העשירית שלה יותר מכל סדרת מד"ב אמריקנית קודמת ) סטר גאט ". שעוסקת בבסיס צבאי הממוקם במדבר ותפקידו להביא אנשים לעולמות וזמנים רחוקים.
מנהרת הזמן השאירה את חותמה גם על סדרת מסע בזמן אחרת: "זינוק לאתמול" שעוסקת גם היא בצמד אנשים הקופצים לתקופות שונות ומוצאים את עצמם בסיום כל פרק בעיצומו של משבר בדומה ל"מנהרת הזמן ".
במשך השנים היו ניסיונות לשחזר את מנהרת הזמן תקום בצורות שונות . כסרט קולנוע וכסרט טלביזיה.
לבסוף נוצר פילוט חדש על פי הסדרה ב-2002 שעסק בצוות ממשלתי החוזר לתקופת מלחמת העולם השנייה על מנת "לחלץ שם " כומר מימי הביניים שנתקע שם ב"סערת זמן ".. דאג פיליפס וטוני ניומם הופיעו גם בגילומם של שחקנים אחרים ,והפעם דאג הופיע בתור אדם נשוי באושר עם ילדים וטוני כאישה סקסית ,עם רמזים לאפשרות של רומן עתיד בינהם .והפעם דובר מפרוש על האפשרות הפרדוקסים שנוצרו כתוצאה משינויים בידי הנוסעים בזמן.
אך מכיוון שהפיילוט נראה דומה מידי לסדרת הטלביזיה המצליחה "סטאר גאט" ומשעמם וגרוע ביותר באופן כללי הוא ניפסל לשידור ונגנז אבל ניתן לצפייה בדי וי די של הסדרה.

קראו סקירה על הפילוט כאן.

צפו בפילוט  כאן 

.ב-2006  תוכננה   גרסה חדשה של הסדרה עבור ערוץ המדע הבדיוני בארה"ב. הפילוט הופק  בידי אלמנתו של אירוין אלן יחד עם שניים מהמפיקים של הפיילוט הלא מצליח מ-2002. על פי הדיווחים טוני ודאג הם הפעם מדענית וסוכן ממשלתי, הוכחה נוספת לחשיבות המתגברת של הנשים בעולם המודרני ששוב לא מושארות ברקע. אולי השילוב הבין מיני נבחר גם כדי לחסל שמועות מיותרות על העדפותיהם המיניות של הגיבורים.

ככל הנראה הפרוייקט הפעם מעולם לא עבר אף את שלב התסריט ולא הוסרט..

מנהרת הזמן בתרבות הפופולארית בישראל

הייתה זאת סדרה קצרת ימים באופן יחסי אבל בישראל, שבה היו סדרות מד"ב כה נדירות על מסכי הטלוויזיה, הייתה לה הצלחה גדולה.  והיא  נשארה פופולארית עד היום.

הרעיון של המנהרה שדרכה אפשר להגיע לתקופות שונות חדר למודעות הציבורית בצורה עמוקה ביותר כסמל המזוהה ביותר עם רעיון המסע בזמן וביקור בתקופות היסטוריות ועל הפופולאריות הבלתי נפסקת הזאת מראה ערוץ ההיסטוריה המוקרן ב"יס" ובכבלים שהסמל הראשי שלו הוא… מנהרת הזמן

בנוסף הייתה  לה גם השפעה גדולה על ספרות הילדים המקורית ועל התרבות הפופולארית באופן כללי. בעקבות "מנהרת הזמן "החלה הטלווזיה הלימודית לשדר כמעט באופן מידי לאחר הקרנתה הראשונה  בטלוויזייה הכללית סדרת מסע בזמן מקורית משלה בשם "דני וגיל במסע בלתי רגיל ". אך שם המסע בזמן לא היה בעזרת "מנהרת זמן " דווקא.

בכל אופן המסע בזמן הפך מאז בישראל מזוהה כמעט באופן בלעדי עם מנהרת זמן.

הסופר עודד בצר כתב סדרה של שלושה ספרים על חבורת ילדים שנשלחת על ידי מדענים ל"מנהרת זמן" לתקופות שונות. (הספר השלישי בסדרה זאת לא פורסם מעולם).

ראו על סדרה זאת :מנהרת הזמן של רמת אילן .

וכך עשו גם סופרים אחרים כמו משה יהלום וגלילה רון פדר שיצרה סדרה בעלת מספר ספרים רב בהרבה מפרקי הסדרה המקורית ,סדרה שעדיין ממשיכה.

קראו על סדרה זאת :המסע הנצחי במנהרת הזמן.

על שמה נקראו גם תוכניות רדיו המביאות להיטים נוסטלגיים ועל שמה נקרא דיסקוטק נתנייתי עכשווי בשם "דאג וטוני". קובי עוז כתב וביצע מערכון על מנהרת הזמן בצה"ל 2 ובה הודגש משפט המחץ האלמותי: "אל תדאג טוני אל תטוני דאג".

מנהרת הזמן בפיזמון העברי

על פי מנהרת הזמן נוצרו גם כמה פיזמונים . פזמון בשם זה  של ברי סחרוף  ושל צעירי באר שבע
ושל  הכוכבת הנולדת שירי מימון

צביקה פיק טרח והזכיר את מנהרת הזמן בשירו "אני רוצה לשכפל אותך" שכתבה מירית שם אור  () וכך עשה אפילו נתן יונתן בשירו "מצדה" .

במבט מהיום הסדרה הזאת נראית לנו כיום פרימיטיבית משום שאין בה כל התייחסות לפרדוקסים שיכולים היו להיווצר ממצבים דומים שתוארו בסרטים וסדרות מאוחרים יותר, שעסקו גם הם במסע בזמן כמו למשל בסדרה "בחזרה לעתיד" וב"אפקט הרעם" שהוקרן לאחרונה על מסכינו. אנשי הצוות נראו אדישים לחלוטין להשפעה שיכולה להיות לגיבורים על מהלך ההיסטוריה . הגיבורים לא היססו לספק "למקומיים " כמה פעמים שהם באו "מהעתיד". ואף הזדמנויות שונות עזרו להם עם טכנולוגיה מתוחכמת מהעתיד ,שוב ללא מחשבה על האפקט שיהיה לכך על העתיד שממנו באו.
מאידך במהלך הסדרה יתברר לאנשי הצוות שוב ושוב ושוב שהם אינם יכולים לשנות את ההיסטוריה. ובכך התאמתה למעשה טענתו שהסנטור המקצץ שהפרויקט אינו ישים מבחינה צבאית והוא חסר כל ערך מבחינת הממשלה. ומבחינה זאת הרפתקאותיהם של הצמד טוני ודאג במנהרת הזמן רק הוכיחו ושוב ושוב  את המטרה ההפוכה לזאת שהתכוונו אליה .

בכמה גירסאות מאוחרות של הפרקים ניסו "לתקן" זאת באופן מלאכותי , כאשר סיימו את הסדרה עם קטע "מודבק " מאחד הפרקים שבו מופיע לפתע הקוסם מרלין  ומחזיר את צמד הנוסעים בזמן אל תקופתם וזאת בזמן שצוות המדענים כולו נותר קפוא על עמדתו כאילו הזמן עבורו נעצר מלכת .

בסיום אחר אנחנו רואים את הצמד חוזר בסיום הפרק האחרון אל הטיטאניק והורשם הוא שהם לכודים ב"לולאה "אינסופית שתחזור על עצמה לנצח. על טוני ודאג נגזר עם כך להישאר במנהרה   לנדוד כצעירים נצחיים לנצח במסדרונות האינסופיים של הזמן .

תודה לאנשי צוות חנות האוזן השלישית  ברחוב קינג ג'ורג ' בתל אביב ששם אפשר למצוא את קלטת פרקי "מנהרת הזמן ". על העזרה  הרבה והאדיבה  שסיפקו בהכנת הכתבה  ועל השירות המצויין שהם מספקים ללקוחותיהם באופן כללי  וקבוע.
תודה ללימור  שריר על העזרה בהכנת הכתבה .

צפו בפרקי "מנהרת הזמן ":

פרק הפילוט : הטיטאניק מסע בזמן לשקיעת הטיטאניק ב-1912

פרק 2:בכיוון אחד לירח  "One Way to the Moon"  . מסע בזמן לעתיד הקרוב של שנת 1978 לטיסה  לירח.

פרק 3:קץ העולם "End of the World"   מסע בזמן ל-1910

פרק 4: היום שבו נפלו השמיים   "The Day the Sky Fell In"  מסע בזמן למתקפה היפנית בפרל הרבור ב-1941.

פרק 5 :הפטרול האחרון :  The Last Patrol"מסע בזמן למלחמה של הבריטים באמריקנים  בניו אורליאנס ב-1812

פרק 6: התפרצות האימה.  Crack of Doom"  מסע בזמן להתפרצות הר הגעש קרקטואה ב-1883

פרק 7:נקמת האלים / Revenge of the Gods"  מסע בזמן למלחמת טרויה 1200 שנה לפני הספירה.

פרק 8:הטבח.  "Massacre"  מסע בזמן לקרב ביג ליטל הורן של הגנרל קסטר כנגד האינדיאנים ב-1876.

פרק 9:אי השדים.  "Devil's Island"  מסע בזמן אל הקצין היהודי דרייפוס הכלוא  באי השדים ב-1895

פרק 10: שלטון הטרור.  "Reign of Terror"  מסע בזמן למהפכה הצרפתית ב-1793.

פרק 11: הנשק הסודי.  "Secret Weapon"   מסע בזמן לברית המועצות בעבר הקרוב מאוד של 1956.

פרק 12 :מלכודת המוות  "The Death Trap"   .מסע בזמן ל1861 ולהתנקשות הראשונה בחייו של נשיא ארה"ב לינקולן שנעצרה בידי הבלש פינקרטון.

פרק 13:אלמו  The Alamo"   .מסע בזמן לקרב באלמו שהביא לעצמאותה של טקסס מידי המקסיקנים ב-1836

.https://www.dailymotion.com/video/x6taris

פרק 14 ליל הסכינים הארוכות  Night of the Long Knives"   .מסע בזמן  לאפגניסטן ב-1886 עם הסופר רודיארד קיפלינג .

פרק 15.פלישה.  Invasion"   מסע בזמן לצרפת  הכבושה בידי הנאצים ב-1944 לפני הפלישה של בעלות הברית.

פרק 16:נקמתו של רובין הוד.  The Revenge of Robin Hood"   מסע בזמן למאה ה-12 אחרי הספירה.

פרק 17:הרוג שניים בידי שניים. "Kill Two by Two"   מסע בזמן ל1945  לימים האחרונים של מלחמת העולם השנייה לאי שבו שרדו אחרוני החיילים היפניים.

פרק 18: מבקרים מהכוכבים.  "Visitors from Beyond the Stars"    מסע לספינה חייזרית שמגיעה בשנת 1885  לכדור הארץ.

https://www.dailymotion.com/video/x6tet1m

פרק 19.רוחו של הקיסר נירון.  The Ghost of Nero"    מסע בזמן למלחמת העולם הראשונה ומפגש עם רוחו של הקיסר הרומאי נירון.

פרק 20. חומות יריחו.  The Walls of Jericho"    מסע בזמן אל המצביא העברי יהושע ואל העיר יריחו במאה ה-12 לפני הספירה.

פרק 21:פסל המוות.  "Idol of Death"   מסע בזמן למקסיקו בשנת 1519 בעת הכיבוש של קורטז.

פרק 22: בילי הנער.  "Billy the Kid"  מסע בזמן אל המערב הפרוע למפגש עם האקדוחן בילי הנער.

פרק 23:הפירטים. "Pirates of Deadman's Island"    מסע אל הקריבים במאה ה17 אחרי הספירה ומאבק בשודדי ים,

פרק 24:מרדף דרך הזמן. "Chase Through Time"   מסע בזמן לשנת מליון לספירה במרדף אחרי מרגל מסוכן. אחד הפרקים הטובים.

פרק 25.סוחר המוות. "The Death Merchant"  מסע בזמן למלחמת האזרחים ומפגש עם הנוסע בזמן ניקולו מקיאויאלי.

פרק 26:מתקפת הברברים. "Attack of the Barbarians"  מסע בזמן למאה ה-13 לימי מרקו פולו וקובלאי חאן השליט  המונגול של סין

פרק 27:המכשף מרלין. "Merlin the Magician"   מסע בזמן למאה השישי לספירה לימי המלך ארתור.

פרק 28:החוטפים. The Kidnappers"   מסע בזמן לעתיד הרחוק בעקבות אישה חטופה מפרוייקט מנהרת הזמן.

פרק 29.התוקפים מהחלל החיצון. "Raiders from Outer Space"   מסע בזמן למאבק של הגנראל גורדון במהדי בסודן המאה ה-19 ומאבק בחייזרים.

פרק שלושים ואחרון : עיירת האימה.  "Town of Terror"    מפגש בעיירה מיסתורית עם חייזרים מסוכנים .ומשם מסע בזמן שוב אל הטיטניק. 

הפילוט לסדרה חדשה שמעולם לא שודר מ-2002 

צפו בסרט דוקומנטארי על עשיית  "מנהרת הזמן" של אירוין אלן.

קישורים רלבנטיים

מנהרת הזמן באנציקלופדיה למדע בדיוני

מנהרת הזמן בויקיפדיה בעברית

מאמר מפורט על מנהרת הזמן

מנהרת הזמן בויקיפדיה

אתר מרשת אירוין אלן על מנהרת הזמן

עוד סקירה 

סקירה מקיפה על הסדרה

עובדות שונות על "מנהרת הזמן"

ספר על ההיסטוריה של "מנהרת הזמן"

מנהרת הזמן באתר ימדב

תקצירי פרקים

עוד רשימת הפרקים

ביקורת על הפרקים

מורי לינסטאר יוצר רעיון מנהרת הזמן

סקירה על ספרי מנהרת הזמן של לינסטר

אירוין אלן יוצר הסדרה

רוברט קולברט הכוכב

ג'ימס דארן הכוכב

תמיר לינהרט על מנהרת הזמן

בחזרה למנהרת הזמן אנשי מנהרת הזמן פוגשים את פרפר נחמד סיפור מקורי על מנהרת הזמן

טוני ודאג בירושלים

מסע בזמן בתקציב אפס :דני וגיל במסע בלתי רגיל

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

26 תגובות על “מנהרה דרך הזמן: סדרת "מנהרת הזמן "”

כל-כך תפל ומשעמם- מזל שלא פיתחו אותו הלאה. אגב, על הגרסה של ערוץ Sci-Fi דיווחו כבר לפני יותר משנה, וספק רב אם זה בכלל מתקדם לאנשהו. כידוע, הערוץ הזה נוטה לצאת בהצהרות בומבסטיות כל מספר חודשים, שרק חלק מזערי מהן, אם בכלל- קורם עור וגידים.

אגב, The Time Travellers משודר בערך כל יומיים ב-MGM, למעוניינים.

אני רוצה לבנות משחק על מנהרת הזמן תעלומת הנווט השבוי. אנא עזרו לי שלחו לי עצות בבקשה
דואר אלקטרוני:alonxp@hotmail.com

[…] מחבר הסיפור מורי ליינסטאר סופר מדע בדיוני וותיק מאוד ( עוד מסוף שנות העשרה של המאה הקודמת  והמשיך לפרסם סיפורים עוד חמישים שנה לאחר מכן) וממציא מוכשר היה בין דברים אחרים האדם הראשון שכתב  סיפור על מסע בספינת "דורות " לכוכב אחר "פרוקסימה קנטאורי " הכוכב הקרוב אלינו במסע שימשך דורות,האדם הראשון שכתב על עולמות עם היסטוריות חלופיות , אחד האנשים הראשונים שחזו את "האינטרנט" בסיפור בדיוני שכתב והתגשם במציאות  ,והאיש שהמציא את הקונספט של מה שהפך לסדרת הטלווזיה הידועה " מנהרת הזמן ". […]

בתחילת פרק 27 יש קטע עם מרלין שעל פי הכתבה שימש כסוף אלטרנטיבי.
כיצד הדביקו אותו כסוף אם זה לקוח מפרק ששודר במלואו?

לפי מיטב זכרוני בפרק האחרון הגחרסה המקורית הם פשוט חזרו לטיטאניק מהפרק הראשון על מנת לעבור את הכל מההתחלה במעגל קסמים.
לפי גירסה אחרת אכן מוצלחת יותר .מרלין הקוסם פשוט צץ משום מקום הצהיר שהוא מרלין והחזיר אותם ולא הוסבר כלל מהו ומיהו ולמה הוא עושה את מה שהוא עושה.

לאחר בדיקה – פרק 27 היה הפרק בו מרלין הופיע בהתחלה בסצנה המדוברת. ומשם הפרק המשיך והם שוגרו לימי המלך ארתור בקסם ובסוף הפרק עי המנהרה . אשמח לדעת מה גרם לך לכתוב על סצנה זו כסוף אלטרנטיבי אלא אם כן זכרונך בגד בך..

אני זוכר את הסדרה כששודרה בטלוויזיה ואכן הפרק האחרון היה הסתיים בזה שמרלין הקוסם הוא זה שהחזיר אותם (בכל פרק היה קדימון של הפרק הבא, ובמקרה זה הטלוויזיה הציגה את הקדימון כסוף של הסדרה ולא הציגה את הפרק של מרלין הקוסם).

מנהרת הזמן
מאת תמיר לינהרט
http://stage.co.il/Stories/72424
סיפור מאתר במה חדשה .

התוכנית שעופר ואני הכי אהבנו כילדים הייתה מנהרת הזמן. כל יום
שני, בחמש וחצי בדיוק, עליתי לקומה השלישית, עופר כבר חיכה מול
הטלוויזיה, וביחד היינו צופים בדאג וטוני חוזרים בזמן למשך 50
דקות.
גם את השידורים החוזרים, והיו רבים כאלה לאורך השנים, לא
החמצנו, עד שהכרנו כמעט בעל-פה את כל הפרקים.
עופר נולד יומיים לפניי, וגר שתי קומות מעליי, כך שמגיל אפס
היינו צמודים. ביסודי למדנו באותה כיתה, בתיכון בכיתות מקבילות
אבל את ההפסקות בילינו יחד. לצבא התגייסנו באותו יום, ושירתנו
באותה יחידה. אחרי השחרור נפרדנו לחודש, הוא נסע לארה"ב לטיול
מחוף אל חוף, ואני העדפתי את פאריז. שבועיים אחרי שחזרנו שכרנו
יחד דירה לא רחוק מככר רבין. גם היום, כשלכל אחד מאיתנו דירה
(שכורה) משלו, אנחנו מדברים לפחות פעם ביום, ונפגשים
פעמיים-שלוש בשבוע. החברים הכי טובים.

כשהיינו ילדים, כאמור, שנינו אהבנו מאד את מנהרת הזמן. היום,
אחרי תארים ראשונים במינהל עסקים (עופר) וכלכלה (אני), אנחנו
מבינים שמבחינה סטטיסטית הנפילה של דאג וטוני על אירועים
היסטוריים דרמטיים במיוחד היא לא הגיונית, אבל כשהיינו ילדים
חוקי ההסתברות לא ממש עניינו אותנו. לעומת זאת מאד רצינו לעמוד
ליד קולומבוס ביום שבו נגלתה לעיניו היבשה, לבקר בתיאטרון
בוושינגטון ביום שבו נרצח לינקולן, או סתם לצאת לפיקניקים עם
בוני וקלייד.

בשבוע הבא לעופר ולי יש יום הולדת. 29. כל שנה אנחנו חוגגים
יחד, ביום שלמחרת היום הולדת שלו ולפני זה שלי. יש מתנות,
מהסוג הטיפשי הלא-שימושי אך המשעשע, אני שואל אותו איך זה
להיות זקן, שהרי למשך 24 שעות בלבד הוא מבוגר ממני בשנה שלמה.
הוא מגחך, "כשתגדל תבין, ילד". אחר כך אנחנו מרימים כוסית, ואז
בוחרים יום אחד בחיים, שאליו היינו רוצים לחזור, אם במקרה
ניתקל במנהרת זמן. מבחינה סטטיסטית, הסיכוי שנמצא מנהרת זמן
הוא די נמוך, אבל בחיים קורים הרבה דברים לא סבירים, וחוץ מזה
יום הולדת הוא תמיד הזדמנות טובה לחזור לילדות.

כשהיינו ילדים, הרגעים בזמן שבחרנו לחזור אליהם אם וכאשר, היו
בעלי חשיבות היסטורית, מהסוג שלומדים עליהם בבית ספר. עופר,
למשל, בחר לעמוד מאחורי בן גוריון כשהוא מכריז על הקמת המדינה.
אותי סיקרן היום האחרון בחייו של טרומפלדור, לדעת אחת ולתמיד
מה הוא באמת אמר ברגעיו האחרונים.

ככל שהתבגרנו הבחירות שלנו הפכו יותר אישיות, אירועים שלא
ייכנסו לאף תוכנית לימודים גם בעוד מאתיים שנה, אבל החיים
הפרטיים שלנו הושפעו מהם הרבה יותר. בשנה שעברה, למשל, רציתי
לחזור לאיזה ראיון עבודה כושל, והפעם להגיד למנהל כח אדם בדיוק
מה אני חושב עליו. לפני שנתיים ביקשתי לחזור לערב השני של
הטיול בפאריז, אותו ערב קסום שביליתי בחברת אונרין. בבוקר היא
נעלמה, משאירה רק זכרונות מתוקים. והיה גם יום הולדת נוסטלגי
במיוחד, שבו ביקשתי לחזור לנשיקה הראשונה שלי, ובכלל, הבחירה
שלי השתנתה מדי יום הולדת. עופר, לעומת זאת, כבר 12 שנים בוחר
את יום ההולדת ה-17 של איריס. "הסקס עצמו לא היה מדהים", הוא
משתף אותי כל שנה מחדש, "איריס הייתה בתולה, והמבוכה, ובכלל לא
הכרתי אותה כמעט, אבל באותו לילה היה משהו שלעולם לא יחזור".
בשלב הזה המבט של עופר מעט מתערפל. "והיו לנו זיונים הרבה יותר
טובים", הוא ממשיך לשחזר, "כמו בפעם ההיא בניצנים", ואני עובר
בראש על כל הבחורות שעופר היה איתן במשך השנים, לפני ואחרי
איריס, ומנסה להבין למה דווקא אותו לילה ממשיך להיות הפייבוריט
שלו, נקודת הזמן אליה עופר תמיד בוחר לחזור, אם וכאשר.

לעופר ולי ברור שאם כבר נמצא מנהרת זמן, וכאמור הסיכוי די
נמוך, תהיה לנו רק הזדמנות אחת, רק מסע אחד בזמן. ברור לנו גם
שאת המסע הזה נעשה ביחד, ולכן אנחנו צריכים לבחור. אני מנסה
לשכנע אותו שהרגע שלי חשוב יותר, הוא מביא טיעונים בזכות
הבחירה שלו, אנחנו מתווכחים כמה דקות, ובסוף מטילים מטבע.
תמיד, אבל תמיד, עופר זוכה.

בשבוע הבא יש לנו יום הולדת. קניתי לעופר פיפ"א 2002
לפלייסטיישן שתיים שלו. נרביץ איזה טורניר, מעניין מי ינצח.
אחר כך נשתה כוסית או שתיים, ונבחר את הרגע. אני חושב שהשנה
סוף סוף אגיד לו את האמת. היום שאליו אני הכי רוצה לחזור הוא
יום ההולדת ה-17 של איריס. עופר התעכב בפיצרייה, הוא עבד שם
בתור מנהל משמרת. איריס רקדה איתי סלואו צמוד צמוד, ולחשה לי
באוזן שנמאס לה להיות הבתולה היחידה בשכבה, ושאני נורא חמוד,
ואם אני רוצה. רציתי, מאד רציתי, אבל נלחצתי, עד היום אני לא
יודע למה, וכדי להרוויח קצת זמן הלכתי לשירותים. כשחזרתי,
איריס רקדה סלואו צמוד צמוד עם עופר.

אחרי המסיבה עופר ואיריס נהייו חברים.הם נבחרו
כזוג-שהכי-סביר-שיתחתן בסוף י"ב, שמרו על הזוגיות המוצלחת שלהם
גם במשך השירות הצבאי, ואחרי שעופר השתחרר הם נסעו לטיול מחוף
לחוף בארה"ב. בלילה האחרון של הטיול הם יצאו להצגה באוף
ברודווי. אני הייתי בדרך ארצה מפאריז. בדרך מנתב"ג הביתה אחותי
הדליקה רדיו. לקראת סוף החדשות הקריין אמר שמטיילת ישראלית
נהרגה הלילה בניו יורק כשנקלעה למרדף משטרתי. היא נפגעה משני
כדורים בגבה, ונהרגה במקום. ארונה יוטס מחר ארצה… הקריין
המשיך לתחזית מזג האוויר, אבל אני כבר לא שמעתי כלום, לא ראיתי
כלום, רק נזכרתי כמה יפה הייתה איריס ביום ההולדת ה-17 שלה,
ואיך שהיא תמיד דיברה על פאריז.

כן, השנה אני אספר לעופר מה היום שבאמת הייתי רוצה לחזור אליו.
לפחות זה יחסוך לנו את הטלת המטבע.

בחזרה למנהרת הזמן
מאת אביו וסתיו ( דב ליפשיץ)

http://new.tzura.co.il/t/art/17776

טוני ודאג ריחפו להם בינות לגבישי פלסמה ענקיים, במן גליל
עבות, אינסופי וצבעוני פסיכודלי כשמוזיקה קלאסית משל מלחין
בלתי ידוע מרחפת בחלל ומשווה לו ממד אינסופי ואטומי.
חלפו מי יודע מה שנים (יש מחלוקת בין ההיסטוריונים) מאז יצאו
את מנהרת הזמן הסודית שנבנתה במדבריות אריזונה הגדולה על
ידי צבא ארצות הברית ומהנדסיו הדגולים בימי המלחמה הקרה, הם
עשו "השתדלות" וחפרו קונוס ענק באדמה הצחיחה, והשכילו לשלב
אנרגית אטום ומחוללים אלקטרונים עצומים שעלו למשלם המסים
האמריקאי אולי יותר ממימון מלחמת וייטנאם.
דאג הבוגר חש לעזרתו של טוני הצעיר, ברגע שנתקע על הטיטניק
שעמדה לטבוע במי הקרח של האוקיינוס האטלנטי אי שם בתחילת
המאה העשרים, הוא ויתר על קריירה ומשפחה ועל ההווה שבו חי
ועל משכורת עתק לטובת אחוות המדענים המרחפים.
תמיד תמיד, כמעט בכל התקופות בהם נחתו, נאלצו טוני ודאג
להפעיל כוח כלשהו, או לחץ פיזי מתון כנגד מבקשי רעתם וברוב
המקרים נאלצו "ללכת מכות" עם אותם אויבים ביודעם ובבטחם כי
עברו קורס קרב מגע במכון הכושר של המנהרה בקומה 120 בחדר
333 אצל הג´ודוקא יאקאצ´ימי אישימטוטו וכן ביודעם כי בסופו
של יום, יישלחו לתקופה אחרת כשהם בבגדיהם הישנים המסריחים
מזיעה אך הטובים מכיוון שלא שלטה בהם תולעת ורימה וכן במיטב
בריאותם כפי שהיו לפני כן, ולא חשוב אם נפצעו קשה או
בינוני.
ברחפם בינות לעבר הווה ועתיד, לא היו הם בהכרה כי אם בחלום
חסר הכרה, כמו תינוק הצף במי השפיר של אמו הורתו, בוודאי היו
"מתים" הם "להריץ קטעים ודחקות" על הפגישה ההיא עם יהושע בן
נון בשערי יריחו ועל העדות אודות מוסוליני שהשתגע עוד בימי
מלחמת העולם הראשונה בשל הדיבוק שנכנס בו.

פרפר נחמד הייתה תכנית חביבה ששודרה מאז שנת 1983 בטלויזיה
הלימודית של ישראל.
שחקני הפרפר היו בובות חביבות בשם בץ הצב, אוזה האווזה,
נולי האפרוח ושבי החילזון הממושקף שהיה בשלבים מתקדמים של
הסתיידות שבלול.
חשבו שחקני הפרפר איך להעביר משהו יוצא דופן והנה החליט
המפיק לארגן תכנית ספישל של הפרפר לכבוד ימים נוראים
בשיתוף הבובות ומומו עזר (בן דמותו של עזמי בשארה)
הבובות היו מוכנות, אוזה הציצה מגליל עץ ונולי האפרוחה מתוך
עמוד קטום בינוני, המצלמות היו מכוונות למומו עזר המשופם,
מנגינת הפתיחה שכללה קטע אנימציה על פרפרים יודעי קורא
וכתוב ותולעים מרקדות הסתיימה זה מכבר.
הבמאי נתן הוראה להתחיל לצלם והצלם החל,
ובדיוק באותו הרגע שהחל השידור נפלו מן התקרה שני לוחות
בידוד ועמם שני ברנשים, מלאכי חבלה אמיתיים וכן אבק רב
שהצטבר, בנפלם מוטטו הנפילים את העמודים שבהן השתכנו החיות
החביבות ושברו אותם לחלקי חלקים,
מומו עזר היה בהלם והביט בשני הקרואים השרועים על רצפת
האולפן, אוזה נפלה מן העמוד ובנס לא שברה את רגליה הדקיקות
ואילו נולי המסכנה רפרפה בעזרת כנפיה ונחתה על הארץ בקול
ציוץ מעורר רחמים.
כולם היו בהלם.
טוני הרים את ראשו והביט בסובב, הוא ראה תפאורה ומצלמות
שהמשיכו לצלם:
"באיזו שנה אנו? אולי אנחנו בעיר הסרטים בהוליבוד?"
"אני חושב שאנחנו בגן החיות" ענה דאג והזדקף על עמדו, מסיר
מחליפתו את האבק.

"ילדים רעים!" הטיחה אוזה האווזה הגנדרנית הצדקנית "איך אתם
לא מעיזים! אני מיד אקרא לביטחון!!"
"ממש פויה!" מלמלה נולי האפרוחית.
"תראו תראו אווזה שיודעת לדבר!" קרא טוני והוסיף "אם לא
תשתקי אני אצלה אותך על האש!"
"רעיון טוב… מאז הארוחה הקודמת עברו אלף שנים" השיב דאג
"שנפסיק לצלם? " שאל הצלם את הבמאי
"לא לא… זה נשמע מעניין, תשאיר את זה!" אמר הבמאי שגילה
עניין בסנסציה המתגבשת.

מומו הביט בשני האנשים הזרים ובבגדיהם, הוא נמלא חלחלה מפני
שהידים מעופפים נושאי חגורת נפץ שריחפו בדאון והגיעו בעזרתו
לאולפן, איש ביטחון שמן קרב אל המקום ועמד בתנועת הסתערות,
מומו פקד:
"הסתער!"

התמונה שנראתה מחדר המצב של המנהרה אי שם בקומה ה-200 נראתה
קודרת:
טוני ודאג עמדו מול שני תוקפים, המדענית אן בעלת החלוק הלבן
בהתה במרקע הנשקף ואחר שאלה את המדען הראשי:
"להזיז אותם?"
"לא חושב, תני להם לירוק קצת דם"
"סליחה?!" אמרה ההמומה
"תני לשני התוקפים לירוק דם, זאת כוונתי, המצב שלהם לא כל
כך גרוע כמו שנראה!" השיב ולחץ על כפתור אדום.
הכפתור התפוצץ ומן המנהרה השבלולית בקע עשן, כבלים נשרפו,
נתיכים הותכו ואזעקה נשמעה, על גשרי הפיר רצו מדענים
וחיילים כמו נמלים מבוהלות.
כרבע שעה נמשכה התקלה שאירעה כתוצאה מהלחיצה על הכפתור
המיותר והמצב חזר לתיקונו.

טוני ודאג מלומדי הקרבות זינקו על איש הביטחון ומומו, הם
אמנם חטפו בעיטות ואגרופים וכן נשיכות ועקיצות מאוזה ונולי
שהיוו כח מתקפה אווירי אך הסתערו כאיש אחד כשהם קופצים כמו
נינג´ות על שני הבחורים ומשכיבים אותם פרקדן ומצמידים אותם
לקרקע.

"תבינו, אנחנו נוסעים בזמן, לא באנו להרע, תירגעו יא אנשים"
אמר טוני ברכות
"אז למה קפצתם והרסתם את הבית של אוזה ונולי? מה פשעו החיות
החביבות הללו?" מלמל מומו ההמום.
"המנהרה זורקת אותנו כל פעם למקומות אחרים ולא חשוב להיכן,
תמיד אנו נופלים וחוטפים מכה, פעם נחתנו באמצע מסילת רכבת!
ופעם באמצע פיצוץ מגדלי התאומים בשנת 2001".
"2001? פיצוץ התאומים בניו יורק? השתגעתם כנראה" מלמל איש
הביטחון
"טוב… סליחה גם על זה" השיב טוני שהבין כי העתיד הוא בלתי
אמין בעיני רוב האנשים
"באיזו שנה אנו מצויים." שאל דאג
"טוב" אמר מומו "אני מניח שאתם מצויים במדינת ישראל שנת
1996"

מומו עזר ואוזה ונולי שוחחו שעה ארוכה עם טוני ודאג והריצו
קטעים, טוני ודאג התכבדו בבורקס תרד חם ובקוקה קולה,
כשעה לפני כן הם עשו סולחה, ומומו רצה לקפוץ למושב שלו בכדי
להביא כבש לכבודם, אך טוני טען שהוא צמחוני ודאג אמר שהם
מספיק ראו דם במשך אלפי שנים.
מומו הביט בנוסעי הזמן ואמר:
"יאללה, אנחנו צריך לשיר שיר ולסגור את יום הצילומים!"
"בכיף" אמר דאג וצחקק והם החלו לשיר בשני קולות כשנולי
ואוזה מניעות את ראשיהן מצד לצד על גבי התפאורה המשוקמת:

"יום של הפתעות
באים לי חלומות
אנשים מזמן אחר
ואני על זה לא אוותר"

ובדיוק שהביעו טוני ודאג את המילה "אוותר" הם נעלמו בעשן
ובענן קטורת ריחני.
הבובות ומומו כול המפיקים נופפו בידיהם והשתעלו מן העשן
והריח:
"יא אללה… בחיים שלי לא ראיתי כמות כזו של עשן" מלמל מומו.
"הצילו הצילו אני נחנקת" צווחה נולי "כל כך חסרי נימוס…
מה כבר היה בבורקס!"
"חלום בלהות" קרא הצלם והוסיף "אבל בחייאת עיוני, אני
צילמתי את זה על אמת" והוא העביר את הצילום אחורה והראה איך
טוני ודאג נמוגים בעשן המפחיד.
"תשמור את זה… אני אדבר עם חיים יבין ונשדר את זה במבט
לחדשות בתור משהו בדיוני" השיב המפיק.

אדם בעל חזות יהודית עבדקנית ישב בחדר די נרחב המסויד בלבן
וקרא ספר גמרא על גבי שולחן, מעמד עטים עמד מצד ימין, שני
כיסאות מרופדים עמדו מן הצד השני ושורה של ספרים עמדה
בספרייה על הקיר ממול, הוא זימר לעצמו מן נעימה נושנה מימים
עברו:
"תנו רבנן… תנו רבנן"

טוני ודאג הופיעו פתאום באוויר ונפלו מן התקרה הישר אל שני
הכסאות מול העבדקן, הריפוד בלם את הנפילה הקשה מגובה עשרות
שנים,
האדם הביט בהם, נרתע לאחור ומלמל:
"אדיו סנטו בר מינן!!! בר מינן! שדים מן השאול יא רבנן,
נפתחו הפוארטו של עולם הדיאבלוס!!!"
טוני ודאג היו המומים, הן מן הנפילה הרכה הישר אל הכסאות
הריקים והן ממלמולי האדם המזוקן שדיבר ספק אל עצמו וספק
אליהם:
"הגענו לספרד?" שאל טוני.
"לאאאא" מלמל האדם "הגעתם למשרדו של הרב משה בואנו דירושלים
ועכשיו תעופו מכאן יא חנדרזו´ס, תלמידים חצופים ומחוצפים!!"
"איך נעוף ואין לנו כנפיים?" הקשה דאג.
"איך שהגעת יא חוצן חוצפן!" והוא קם מן השולחן בצורה מאיימת
ונופף בידיו.
"טוב, אנחנו תיירים מאריזונה, אז במטותא מכבודך!"
בואנו הביט בהם, מראם היה כשל אנשים אלגנטיים שבאו מחוץ לארץ
ומבטו השתנה, הוא בדק בפנקס ואמר:
"נו טוב… אם באתם לתרום, אז בבקשה".
טוני הציץ בפנקס וראה שהשנה היא 1968, הוא לחש זאת לדאג
ודאג הנהן.
"אז שמי הוא משה בואנו ואני יליד העיר העתיקה דירושלים נצר
למשפחה ממגורשי ספרד שהשתקעו בסלוניקי, נשוי לעזיזה לבית
אלקלעי דסאראייבו שמכינה קפקטיקה דל קרנה דליקטס השם יתן לה
כוח!"
"בספרד עברנו דווקא לפני הגירוש" אמר טוני והוסיף "הלכנו
מכות עם שומר הראש הגורילה של טורקמדה והוא כמעט זרק אותנו
למרתפים שם"
"אני רואה שיש לכם דמיון פורה" צחק משה בואנו.
"איזה ספר אתה קורא?" שאל דאג
"הו… זו גמרא מסכת בבא קמא… על הסוגיה של רבי עקיבא ורבי
שמעון בר יוחאי"
"אה רבי שמעון בר יוחאי!, אני מכיר אותו" קרא דאג "פגשנו
אותו במערה לפני אלפיים שנה וקטפנו בשבילו פירות מן העץ,
אדם נחמד דווקא, אבל לא מרבה במילים".
"אבל גם הלכנו מכות עם שני חיילים רומאים בכדי להציל אותו"
קונן טוני והוסיף "היד שלי כאבה בגלל השריון שלהם".
בואנו הביט בדאג בתדהמה ואמר:
"בוש תבוש… כפירה בעיקר! אבל אני סולח לך בגלל שאתה
נחמד!"
הוא נטל מתיקו סיר מכוסה בנייר כסף ופתח אותו לפניהם, ריח
ניחוח עם כח עלה באפם:
"נא להתכבד, קציצות מעשה ידי אשתי להתפאר!"
מאותו התיק הוא הוציא קנקן שתייה עם מיץ פטל דליל והם סעדו
את לבם.

בואנו הציץ בשעונו ואמר:
"צר לי אבל אני צריך ללכת להפגנה גדולה שתיערך בעוד חצי שעה
ברחבה הגדולה של שערי העיר, אני נואם שם בעצמי"
"נשמח ללוות אותך לשם בכיף" פלט דאג.
שני הגיבורים ומשה בואנו פסעו ברחובות ירושלים, הם נעצרו
ליד מודעה גדולה:

"חילול השם
התערבות בסדרי ששת ימי בראשית!
התכנית הנואלת והקלוקלת
עיוות סדרי רצון האל!
לא יהיה ולא יקום!
מתעלולי הטלויזיה הציונית
תכנית השיקוצים הארורה מאמריקע:
"מנהרת הזמן"
בכיכוב שחקני התועבה:
דאג פעעלאעפס וטאאני נימעאן
בל יהיה ובל יקום!
עצרת זעקה ותפילה
ברחבה הגדולה!"

בחזרה למנהרת הזמן -2

http://new.tzura.co.il/t/art/17786

תקציר הפרקים הקודמים:

טוני ודאג נחתו באמצע תכנית פרפר נחמד ורבו עם אנשי התכנית, לאחר שהשלימו נעלמו אל שנת 1968 שם נפגשו עם משה בואנו שהיה בדרכו לעצרת המונים –נגד שידור תכנית מנהרת הזמן ושם מתחיל הפרק השני.

שני גיבורינו הוקפו בטבעת אנושית הולכת וסוגרת.בינתיים מצאו מפלטם סביב האנדרטה של הזיכרון בסמוך לכיכר העגלולית הירושלמית. רוב החרדים שהיו בהפגנה פשוט התעלמו מהם ויצאו משטח הכינוס של ההפגנה ורק כמה קיצוניים(אולי חמישים) ניגשו לטפל בהם. טוני ודאג לא ידעו מהיכן זה בא להם, הרי הם באו עם הרב משה בואנו אל כיכר ההפגנה שלא ידעו את טיבה והנה מישהו הצביע עליהם בבהלה וצעק:
"הנה הכופרים הערלים, מחללי שם שמיים ומתערבים בסדר בריאת האדם!!!"
וכך, יצא עליהם שפריץ של ג´ורא ממקור בלתי צפוי, וכל אימוניהם והמכות הרבות שהחטיפו לאחרים במרוצת ההיסטוריה לא יעזרו עתה במאום כנגד שומרי החומות הרבים.
והנה בואנו שלא ידע את טיבם נלחץ אליהם כי חשב שהזעם מופנה גם אליו והוא צעק כשהוא אוחז בחזהו:
"בהאאאא,אדיו סנטו! הצילו הצילו!!! יש לי התקפיקו!!"

ממרחק של כמה שנות אור הביטו בהם אנשי השיגור של מנהרת הזמן, אן נלחצה ושאלה את קירק האם להציל אותם עכשיו, אך קירק הביט במסך הנתונים, שתק לשניה ואמר:
"אין די נתונים ופוטונים אלקטרו כימיים בסולם השכבות של הציפטו פלסמה בסולם V על מנת לחלץ את הידידים שלנו".
אן נזכרה בתקלה שאירעה לפני יומיים כשלחצה על כפתור תמים וסדרת פיצוצים מחרידים אירעה בכל רחבי המנהרה כשכיתות כוננות בנות אלף איש רצות על הגשר כמו נמלים מעוברות שזקפו קומתן לאחר אסון טבע ממוצע.

והנה גיבורנו עדיין תקועים בכיכר ואבנים קטנות החלו נזרקות לכיוונם וטוני צווח מרה ואמר:
"בתכנית של פרפר נחמד היה כבר יותר טוב!"
"אבל שברנו שמה כמה רהיטים" לחש דאג המודאג, הוא הביט אל בואנו בזעם וסינן:
"אתה הכנסת אותנו לצרה הזאת!!!".
"מי אמר לכם להתלוות אליי? מי אמר?!" צווח בואנו.
והנה משתכפו האבנים נעלמו לפתע הגיבורים בעשן,כולל משה בואנו, ואילו הקנאים לדבר השם הביטו בהיעלמות בפליאה ואחד מהם צווח בפחד רב:
"כשופים!!! ממש כשופים!!!"
הם הוסיפו להביט בעשן המרחף ובגיבורים שנעלמו.

שלשה ריחפו בנוזל עוברי מדומה בין שנים אלפיים לשנים מאתיים כשהם חסרי הכרה במידת מה. טוני ודאג לא יכלו לדעת כי הנה הצטרף אליהם נוסע שלישי מוזר ביותר, הם ריחפו כך ובואנו לא ידע כי הנה הוא פוצח במסע בינזמני בין כוכבים ומזלות ואלפי שנות רקיע אל עבר מחוזות רחוקים מירושלים ומעזיזה לבית אלקלעי ומהפראסא קפקטיקה דל קרנה ומכל מה שהכיר.

חצר ארמון מפואר ביותר, מזרקות של אריות מתיזי מים, קשתות מוריות מפוארות וצבעוניות, עצי תפוז מוריקים.
שני כסאות מלכות עשויים אבן, עמדו בשער הארמון המורי. טוני, דאג ובואנו נפלו ממרחק של אלפי שנים הישר אל תוך המזרקה ונרטבו במעט מעט ממימיה, והנה שמו שניהם לב לבואנו וצווחו:
"יא ספרדי שמן! גם אתה נסחבת איתנו?!"
ומשה בואנו נפעם ונבעת מן השינוי לא נשאר בהלם ולא נשאר חייב ואמר:
"יא מסריחים! סוסיו! איזה ריח נודף מהבגדים שלכם!"
"טוב, כמה מאות שנים לא התקלחנו, ובפרט אתה…" אמר טוני.
"השאלה שלי היכן אנו נמצאים? ובאיזה שנה" אמר דאג.
"בהאאאא… בוודאי אנחנו נמצאים בעולם שכולו טוב!" השיב בואנו
"אנחנו נוסעים בזמן יא בטטה! ואם נסחבת עד כאן אז כדאי שתקשיב להסברים שלנו כי אחרת לא תשרוד את השעתיים הראשונות!"
טוני ודאג הסבירו לבואנו על המסע בזמן, תוך כדי שהוא ממלמל כלא מאמין שהוא נכנס לכל התסבוכת הזו ועוד עוסק בכפירה ובשינוי סדרי הבריאה.

מרחוק נשמעו קולות בספרדית קשטיליאנית ובואנו התפכח באומרו:
"כנראה שאנו בספרד, השאלה באיזו שנה"
"כדאי שניכנס פנימה" אמר טוני

אולם ענק, המשתרע על פני כארבעים מטרים רבועים וגובהו כעשרים מטר. הקירות מצופים עץ ומקושטים בסגנון מוריסקו. התקרה עשויה עץ, ססגונית, המראה היה אז מפליא ביותר. הסגנון עדיין נותר מזרחי והוא הזכיר את החדרים המפוארים של אלף לילה ולילה.
והנה ראו גיבורנו את כס המלכות מול הכניסה, כל דבר באולם נאצל זה נועד להקיף את כס המלכות ולשוות לו זוהר והדרת כבוד. המגדל מסיבי ושולט במתחם כולו. המרפסת שליד החלון המרכזי השקיפה על נהר הדארו, העמק והמטעים שבו.
"איזה יופי!" אמר בואנו וטוני ודאג הסכימו עמו.
מלך ומלכה ישבו על הכסאות. שני אנשים הקיפו אותם, האחד,נמוך ומעט קירח, לבוש מדי כמורה ואוחז צלב והשני נראה כדמות אזרחית נאצלת בעל זקן שחור ובגד לבן עם אדרת עור, קולות נשמעו:
"אני אשלם יותר ממה שהצעתי, רק שמעשה זה לא יקרה!" אמר בעל הזקן בקול נרגש.
"יהודה איש קריות מכר את אדוננו תמורת 30 מטבעות כסף, ואתה מוכן למכור אותו תמורת 30 אלפים. קח וצלוב!" אמר הלבוש בגדי כמורה וזרק את הצלב שהחזיק אל רצפת הארמון.
המלכה הביטה בכומר העליון בקשב רב, פנתה לבעלה המלך:
"פרדיננד, מה אתה אומר?"
"איזבלה, אולי תקשיבי לטורקמדה, יש טעם בדבריו"

ממקום המיסתור מאחורי אחד העמודים בהה משה בואנו כלא מאמין ופלט:
"בהאאאא…. אנחנו נמצאים ממש ברגע של גירוש ספרד, שנת 1492, זה הארמון של אלהמברה וכאן נכתב צו הגירוש! אני חייב לעצור את זה, ממש חייב!
"לא כדאי לך ללכת מכות עם החיילים של הוד מלכותה! חוץ מזה אמרת שאתה לא רוצה להתערב בסדרי הבריאה!" ייעץ לו דאג.
"אני חייב!" מלמל בואנו "אבות אבותיי גורשו מכאן, אני רוצה שלא יסבלו!"
הוא יצא מן המסתור וניגש אחר כבוד למלך והמלכה, השומרים אפילו לא ניסו לעצור אותו, הוא ניגש, קד קידה ואמר:
"שלום רב, אני המדען הראשי מוזס בואנו!"
"מוזס בואנו?" אמרה המלכה "מעולם לא שמעתי שם כזה"
"בהאאאא.. אני בעל המצאות רבות ומשונות, ביכולתי לשנות את פני הבריאה עצמה!"
"מי הכניס אותך?" תבע השליש
"מכר משותף"
"ולמה באת?" סנט בו טורקמדה
"באתי במטרה להציע למלך והמלכה המצאה חדישה שהמצאתי שם על המקום ממש!"

ממקום מיסתורם הביטו בו טוני ודאג כלא מאמינים, שהרי עד עתה תמיד בשעה וחצי הראשונות נאלצו ללכת מכות עם כל מי שבאו איתו במגע והנה בא זה ושובר את כל עובדות המנהרה שנאלצו להתמודד עמם.
ופתאום מישהו שם במרכז השליטה של המנהרה החליט להפריד אותם מבואנו, הייתה זו אן שלחצה על הכפתור והעיפה אותם לזמן אחר כשהיא מעלימה אותם בעמוד ענן ועשן.
המלך והמלכה הביטו לכיוון העשן:
"שריפה בארמון!" צעק השליש המלכותי, הוא חש למקום אך לא ראה דבר.
"מה יש לך להראות לנו ואיזו תמורה תדרוש?"
"בהאאא.. תמורה גדולה –לא לגרש את היהודים מספרד"
הוא הוציא את שעון הקסיו האלקטרוני מזרועו והראה למלכה את הספרות הדיגיטליות יחד עם ההבהוב שפועל בחושך:
"הנה, זה שעון ליד,מחומר פלסטיק, מראה את כל השעות והאורות, לא צריך לא שעון חול ולא שעון אבן!"
המלכה הביטה במכשיר בפליאה רבה.
"מעניין מאוד…" התערב דון יצחק אברבנאל.
אחר כך הוציא בואנו את ארנק הסקוטש ואת המשקפיים והראה אותם למלכה ולמלך:
"הנה לכם, עבדתי על זה שנים רבות, עתה אני אתן לכם את ההמצאות האלו ואת הזכויות עליהן בתנאי שלא תגרשו את היהודים מספרד!"
וכאן טורקמדה נמלא חימה רבה ושאל את בואנו:
"כבודו יהודי?"
"אכן אני יהודי כמו שאתה גורסוז"
"תתבייש לך ! אתה יהודי מכשף!" הוא פנה אל המלכה ואמר "כבודה, היהודי מכשף, הוא מנסה להוליך אותכם שולל ולמכור אותכם לשטן, הוא עובד ביחד עם המכשפות והשטן בכדי להרוס את המלכות מבפנים, אל תאשרו לו! גרשו את היהודים!"
בואנו נבעת לרגע, אך אברבנאל האציל הרגיע אותו. פנה למלכה ואמר:
"תביטי בחומרים האלו, אלו חומרים שמצויים בטבע, או תערובת של מתכות. הם יתרמו לקדמה ולעתיד של מלכות ספרד, ממש כפי שהמסעות של כריסטופר קולון יסייעו לממלכה"
טורקמדה לחש למלכה כמה משפטים, היא הביטה בבואנו , הנהנה לאחד השומרים והוא התקרב אליו.בואנו נבעת והחל לרוץ אל מעבר לפינת האולם כשהוא בורח על נפשו והשומר אחריו.אברבנאל לחש:
"ההפסד כולו שלכם"

והנה אי שם במפקדת מנהרת הזמן, ראתה אן כי יש עוד דמות שלישית ששוגרה עם טוני ודאג מסומנת בסימון זרחני ולא הוחזרה לזמנה, היא לחצה על הכפתור האדום.

בואנו המשיך לרוץ אך לפתע נבלע בענן ושוב צף בנוזל עוברי חסר הכרה. השומר ראה את בואנו הנעלם והצטלב כשהוא מסנן בפחד:
"מכשף, אכבר מכשף!!!.

בואנו שוב צף בנוזל המוזר ואז נחת בשלום במן אולם עמוס מדפים של ספרים, הוא נחת בחוזקה בין שני מדפי מתכת והוריד אחריו כמה ספרים שנפלו לו על הגב:
"בהאאא. הדיסקוס, הדיסקוס!!"צווח כשהוא מחזיק בגבו הכואב.
אשה התקרבה אליו ושאלה בעברית:
"הכל בסדר אדוני?"
"כן, פשוט הייתה לי חולשה!" אמר והוסיף "היכן אני נמצא?"
"בספריה העירונית של ירושלים" ענתה והתרחקה מהמקום.
בואנו נותר במקומו,ניגש אל החלון והביט –אכן נוף בתי ירושלים. הוא חשב לשנייה לברך ברכת הגומל ואחר כך שפשף עיניו ומלמל:
"באווז´דוס" (שטויות!)"בטח חלומות שוא!"
הוא הרים ספר וראה ששמו "תולדות היהודים בספרד".
מרוב סקרנות הוא פתח את הספר והחל לקרוא על שלב הגירוש:

"הצו נחתם בארמון אלהמברה, בקיץ 1492. לפני כן ביקש דון יצחק אברבנאל לבטל את הצו, יחד עמו הגיע מדען יהודי בשם מוזס בואנו אשר ביקש להציע פטנטים חדישים למלך ומלכה תמורת ביטול הגירוש,אך כמובן הדבר לא נסתייע בידם בעקבות לחץ אדיר מצד האינקיוויזציה ובראשה תומס טורקמדה"

"בלי גוזמא! נכנסתי להיסטוריה!" בהה בואנו כלא מאמין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 − nine =