web analytics
קטגוריות
ספרות יפה

שחרזדה: שלב חדש בתולדות הספרות היפה ברשת ?

 

 

רקפת  א. ידידיה עורכת המגזין הספרותי החדש ברשת "שחרזדה". צילמה קטיה שוורצמן.

מזה שנים מקוננים על הגוויעה המתמשכת והבלתי נמנעת של כתבי העת הספרותיים. יש בהם יותר כותבים מקוראים היא הטענה המקובלת שאותה השמיע באוזני לאחרונה אחד העורכים הידועים ביותר של כתבי עת מסוג זה .
אבל כפי שאני טוען מזה שנים יכול להיות שהמגזין הספרותי  צריך לשנות מדיום לרשת ושם ימצא קהל חדש ונלהב שאנו מגיע לכתבי העת המודפסים.

ברשת כבר הופיעו בעבר מגזינים ספרותיים ברמה מקבילה לכת כתב עת ספרותי שמחוץ לרשת .אלה היו

"דג אנונימי " בעריכת תומר ליכטש  ו"אוקאפי " בעריכת טלי וישנה . אבל הם גוועו ומתו והרשת נשארה מיותמת ללא מגזין ספרותי של ממש.

הזירה הספרותית "הרצינית " חזרה להיות לכאורה בכתבי העת המודפסים כמו "הו " ו"מטעם " ו"עמדה" ומגזינים חדשים של צעירים כמו "מעיין "ו"מאגמה ". 
לפחות עד עכשיו.
בימים אלה עולה על הרשת מגזין ספרותי שאפתני חדש "שחרזדה" בעריכתה של המתרגמת רקפת  א. ידידיה ועם עורכי משנה מוכשרים כמו  המשוררת דפנה שחורי   וחוקר ספרות השואה יואב איתמר .וכתב עת זה שם לעצמו למטרה להיות לכל הפחות שווה ערך באיכותו לכל מגזין ספרותי שאי פעם היה מחוץ לרשת ולכלול בתוספת את כל האמצעים הטכנולוגיים שאותם מאפשרת הרשת על מנת להציג יצירות ספרות בצורה חדשה וויזואלית יותר ממה שמאפשר הדפוס.
הגליון הראשון ברשת באמת מעניין ומראה על מאמץ אדיר שהושקע בהכנת המגזין/האתר ,הוא כולל חומרים בתחומי הספרות היפה ,,מאמרים חברתיים  של סופרים כמו "הלקפיטליזם היינו או לדרביניזם היינו " של חוקר המשפטים  אורי וויס,ראיונות עם כמה  אוצרים אמנותיים  כמו יהושע סימון , ולראשונה בתולדות המגזינים הספרותיים בישראל ,קומיקס של יסמין אבן .

 עכשיו נשאר לראות אם אנשי שחרזדה יצליחו לשמור על פעילות ואיכות סדירה לאורך זמן וקשר קבוע עם הכותבים והקוראים .

אם כך יהיה כי אז אני מנבא שמגזין זה ואחרים כמוהו יתפסו על נקלה את מקומם של כתבי העת המודפסים ככוח המוביל בתחום הספרות היפה הישראלית .
יישר כוחם של העושות והעושים במלאכה הקשה וחסרת התמורה החומרית.

אבל עכשיו צריך לעבוד על הגיליון הבא.

שחרזדה

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

36 תגובות על “שחרזדה: שלב חדש בתולדות הספרות היפה ברשת ?”

וגם נסחפת כרגיל: קומיקס? לא לראשונה בתולדות המגזינים. כבר היו ועוד איך, אבל אתה מסונוור מכדי לזכור.

וגם, הרגע קצת את ההתלהבות ממאגמה שאיש לא שמע עליו, באמת. אתה פשוט עושה צחוק מעצמך.

בגיליון הזה.שום דבר שלי לא מופיע שם. .
אם אתה זוכר דוגמאות של קומיקסים שהופיעו בכתבי עת לספרות עברית ( חוץ מאלה של מסמרים שהוא לא בדיוק כתב עת ) אתה מוזמן לפרט.
ומגמה הוא דוגמה למגזין ספרותי צעיר ואין כל כך הרבה כאלה ללא קשר לאיכותו.

אני נוטה להאמין שיש לך עניין כי יש לך קרדיט תודה, ונדמה לי גם שבעמודי המשוררים שאין להם תמונה שלהם עצמם מופיע עיבוד לפורטרט שלך. צודק או לא?

"מסמרים" הוא לא כתב עת?! אז, כאילו, מה הוא בדיוק? חוץ מזה היה קומיקס בגליון הראשון של "דווקא", והיה קומיקס של אילנה זפרן באיזה כתב עת לספרות – אני לא זוכר איזה, ואני משוכנע שיש עוד דוגמאות.

אני יכול לתת לך לפחות עוד שני כתבי עת צעירים שיצאו לאחרונה, ועוד אחד שעומד לצאת, וזה עוד בלי להתחיל למנות את "03", "אורבניה" ודומיהם. אז אנא, פרופורציות. "מאגמה" לא עשה שום דבר, ומחוץ לבלוג שלך יש אולי 10 אנשים בארץ שיודעים על קיומו.

וגם ב"מעין" היה קומיקס, שעל איכותו – כעל איכותו של כתב העת בכלל – אפשר כמובן להתווכח, אבל עובדתית היה.

אלי כתב בצורה אינפורמטיבית לגמרי על המגאזין החדש. אני לא מבין מה אתה רוצה ממנו

אני מניח שאם אתה עצמך היית משתתף במגאזין הזה, הכל היה נראה לך בסדר גמור
האם התסכול מדבר מגרונך

ממש לא, ואני אגלה לך סוד קטן: אני מאוד מאוד אוהב את שחרזדה, ובתקופה שבמקום הגליון הראשון היה עמוד של "יעלה בקרוב" הייתי נכנס מדיי יום לבדוק אם כבר עלה. אני חושב שזה יופי של מגזין, אני חושב שרוב השירים שפורסמו נהדרים ממש, והביקורת היחידה שלי על הביקורות, למשל, הן שהן קצרות מדיי ואני רוצה עוד. ה"נגד" שלי הוא רק נגד אלי, שה"אינפורמטיביות" שלו תמיד תמיד תמיד בהתלהבות-יתר, או, וזה גרוע לא פחות ואולי אף יותר – בהשמצת-יתר. אני פשוט מנסה להבהיר לאלי כבר המון זמן שהוא פשוט עושה עוול לכל הפוסטים שלו עצמו, ושקשה לקחת אותו ברצינות, אבל הוא מסרב להבין את זה. זהו.

אפילו לא שמעתי על קיומו של כתב עת בשם "דווקא" שלא לדבר על קומיקס שהופיע בו .
זה שזכור לך שהופיע קומיקס של זפרן באיזה כתב עת לספרות אבל אתה לא זוכר אתה פרטים אינו אומר לנו ולא כלום ,אתה צריך להביא פרטים מדוייקים כי אחרת ייתכן שאתה בכלל טועה.
לגבי "מסמרים" בסדר אתה כנראה צודק אם כי אני עצמי העליתי את השאלה לגבי זהותו ככתב עת בכתבה שאני עצמי פירסמתי בבלוג זה על מסמרים .
ולגבי מגמה לי יש אתה רושם שכמות האנשים שמכירה את אורבניה ו03 אינה גדולה בהרבה מאלו שמודעים למאגמה.

אני אשחק במשחק שלך: גם אם אני טועה ולא פורסם קומיקס של זפרן; וגם אם מסמרים הוא לא כתב עת (למרות שהוא כן); עדיין היה קומיקס ב"מעין", ובזאת תם הדיון: קומיקס בכתב עת לספרות עברית לפני "שחרזדה".

על ההערה שלך בנוגע ל"03" ול"אורבניה" אני אפילו לא אגיב. אם אתה מתכוון לזה ברצינות ולא רק כדי להביע עמדה הפוכה לשלי, אז אחלה, שיבושם לך, ומבחינתי הוכחתי את טענתי.

שהוכחת את טענתך מי אני שאטיל ספק בכך .
לגבי מאגמה הבא ואזכיר לך שפורסמה עליה כתבה לא רק אצלי בבלוג אלא גם במגזיו הבמה כאן
http://stagemag.co.il/Articles/589
שהביא אותה לכל הפחות לידיעתם של עוד כמה מאות ואולי אלפים קוראים שקוראים את מגזין הבמה וזאת אולי כמות מקבילה לאלו שקוראים את אורבניה ו08 .
בכל אופן העורכת של מאגמה דיווחה לי על עלייה של מאות אחוזים במספר כתבי היד שקיבלה בעיקבות הפירסום של הכתבות הנ"ל.
לגבי "מסמרים " אני לא סגור לגמרי שניתן לקרוא לו "כתב עת " מכיוון שהוא יוצא בפורמט שונה לגמרי מזה של כתבי העת המקובלים.
.
אבל אני מקבל את טענתך שחרזדה הוא ככל הנראה לא המגזיןה ספרותי הראשוןב ישראל שפירסם קומיקס.

אבל אם "מסמרים" לא כתב עת מהסיבה שהזכרת, אז גם "הו!" אינו כתב עת, ואתה בעצמך קראת לו ככה בתחילת הפוסט הזה. כי גם הו יוצא בפורמט אחר (אני מניח שאתה מתכוון לזה ששניהם נראים כמו ספר ולא כמו חוברת), ולמעשה גם יוצא רק פעמיים בשנה במקום ארבע פעמים כמו מסמרים. אז לכל הפחות, מסמרים הוא יותר כתב עת מהו, לא ככה? אז תחליט.

"עליה של עשרות אחוזים" זה ביטוי מאוד אמורפי. אם כתב עת מכר 10 עותקים ופתאום מכר 100, אז זו עליה של עשרות אחוזים. ואם מחר שניים ופתאום מכר 50, אז גם. ושוב, גם כאן, אבהיר שאין לי שום דבר נגד מגמה, ממש לא, אלא רק נגד ההפרזה שלך, זה הכל.

במספר כתבי היד שהיא קיבלה לא במספר הגליונות שהיא מכרה כי אלו כידוע לך ניתנים חינם כמו אורבניה.
ואין כאן שום הפרזה שלי זה ציטוט מדוייק מפי הסוס דהיינו העורכת שאמורה לדעת .

אני מתנצל, כאן באמת לא שמתי לב שכתבת "כתבי יד שקיבלה". צודק. למרות שהעניין עדיין תקף: אם קיבלה 50 כתבי יד במקום 2 זה עלייה של מאות אחוזים ועדיין לא כזה הרבה. אגב, גם מספר כתבי היד שמגיעים לא משנה הרבה אלא מספר הכתבים הטובים מתוכם – כי מותר להמר שבעקבות הפרסום במגזין במה הגיעו המון שטויות. לא משנה, העניין עם "מסמרים" הרבה יותר עקרוני ומעניין כאן.

למה לא סיפקת ביקורת כלשהי על האתר?
בכל מקרה לטעמי השירים די מיושנים וחסר באתר שלהם מן החדשנות שהיתה כל כך חזקה בדג אנונימי למשל. מעבר לכך אין ניצול של המדיה בכלל אין מקום לתגובות או לפיתוח דיון ובכך האתר סטטי לפחות עד הגליון השני, אז מה מועיל שהוא ברשת?

באמת יש שם מחסור בחומר שמאפשר תיקשורת בין הקהל ובין המערכת והכותבים פורומים וכיוצא בזה.באמת אין לי מושג מה שיקולי העורכים בעניין זה.

אני לא מבין מה האובססיה של הישראלים עם התגובות האלו. בשום אתר מכובד בחו"ל אין מנגנון תגובות בכלל.
זה לא מזמין לדיון רציני, אלא לסדרה ארוכה של מס' 5 היכנס דחוף
הידע שלך בספרות הוא של גמד מן החלל.
ומי שעוד לא יודע למה המגזין ברשת – לפני שמדברים על לברבר את תגובותיך, מדברים שיהיה לך על מה להגיב, – קוראים לזה תפוצה ענקית וחינמית – האם היית משלם 20 שקל על כתב-עת מודפס? 25 ש"ח, 45 ש"ח, 115 ש"ח?

את האתרים ברשת שבהם ישנם דיונים רציניים כמו האייל הקורא ,אימאגו וגם אתר זה .
ככל הנראה הידע שלך מסתכם באתרים כמו וינט ונארג שבהם התגובות הם אכן כפי שאתה מציין.
במקום שבו יש קהל קוראים רציני שם יהיו גם תגובות רציניות .ולשחרזדה בהחלט יכול להיות קהל קוראים רציני ביותר אז למה לא לתת להם את הצ'אנס להגיב.?

אתר ללא יכולת תגובה לקוראים או מערכת פורומים לצורך דיונים אינו מנצל את היותו ברשת כלל. באופן כללי לא נראה ששחרזדה משתמשים במדיה בצורה יעילה… אין שום דבר חדשני לא מבחינת תצוגה ולא מבחינת השירה.

כמה הבלים, אלוהים. רק כאן בלבנט דורשים לטקבק בכל מקום. צאו מזה, אין דברים כאלה בעולם, ובצדק. תשאלו את אלי, כמה אנשים כמוני מציקים לו – זה בדיוק מה שחסר לנו גם במגזינים. יאללה יאללה, יש לכם את וויינט ואת היקום של אשד בשביל להביע את דעתכם. מגזין אינטרנט לא צריך לאפשר דיון אם אינו רוצה. צאו מזה.

אחד הדברים היפים והמהותיים ברשת הוא יצירת קהילות. ישנן קהילות במגוון רב של נושאים שפועלות בצורה מתורבתת (לרוב) ועושות זאת בצורה טובה חדשנית ובעיקר מעניינת. לדוגמה ראו את תחילתו של
myspace
בקיצור אני מקווה שאנשי שחרזדה ישכילו לשכלל את עצמם.

שחרזדה מכריז על עצמו שהוא מגזין ולא קהילה, אז למה בכוח לשאול אותם למה הם לא מה שהם לא רוצים להיות? בהודעה לעיתונות שלהם, שהם הורידו בינתיים משום מה, הם ציינו שלא מדובר בבמה פתוחה אלא במגזין סלקטיבי. יענו, לא במקום שכל ברברן יכול ללכלך מה שבראש שלו.
אז אולי זו התשובה שלכם.
אני בכלל מרגיש פה אנרגיות שליליות… האם דחו לכם שירים שהחלטתם לרדת עליהם?

מעולה שהבמה אינה פתוחה ושישנה סלקציה, ודאי כאשר היא נעשית על ידי אנשים שהוכיחו כבר את כישוריהם כמו אנשי המערכת של שחרזדה, אך לא בזה מדובר. כאשר אתה פועל במדיה מסוימת רצוי לנצל אותה, חלק חשוב במדיה האינטרנטית הוא האינטראקטיביות שלה, ולכן הדרישה לנצל זאת היא דרישה לגיטימית.

בעז
אתה סותר את עצמך – אם זה טוב במה סלקטיבית שנערכת על ידי עורכים שאתה מעריך – למה לקלקל את מלאכת האצירה בתגובות טיפשיות, מגוחכות וצבועות, לעתים של הכותבים עצמם? ואם העורכים ימחקו את התגובות האלו – אז מה החוכמה?
דרך אגב, אפשר להגיב בשחרזדה – יש להם קישור 'צור קשר' ואני שמעתי שהם הבטיחו לפרסם תגובות ענייניות. מעניין אם מישהו טרח להגיב?
האינטרנט מאפשר יצירת קהילה. סבבה. זו אחת האפשרויות, אבל לא צריך להפוך כל דבר לקהילה.
אינטרנט זה לא רק דבר אחד!!
ואני גם מעייץ לכל מי שמשיא עצות לעורכי שחרזדה, שהרימו את כל האתר בהתנדבות וללא תקציב, לתרום להם את הסכומים העצומים הנדרשים ליצירת התשתית הטכנית של תגובות, דיונים וקהילות (אם זה לא נוגד את עמדתם באופן עקרוני). זו לא חוכמה לדבר כאשר משתמשים במנגנונים מוכנים מראש של 'רשימות' או כל מערכת זמינה אחרת. זה רק מראה שאתם לא ממש מבינים מה זה אינטרנט…
דרך אגב, האם אח"כ תגישו משיריכם לשחרזדה כאילו לא נאמרו דברים מעולם?

מה אתה מתלהם כל כך תרגע מתוקי, אני לא סותר את עצמי ואתה לא הוכחת זאת… אין בעיה שהעורכים יערכו את התגובות, אין בכך כל סתירה ראה את העורכים באייל הקורא… מעבר לכך מערכת תגובות אינה השקעה כלכלית גדולה כפי שאתה טוען ואת זה אני אומר מנסיון. מה שאיני מבין הוא האם לדעתך בכך שביקרתי דבר מה בשחרזדה לא ראוי שאגיש שירים לפירסום? אתה נשמע די מגוכך… לפי דעתי הרבה חומרים שם הם טובים העורכים כפי שכבר אמרתי הם אנשים שאני מעריך ולכן אגיש להם שירים בשמחה.
שיהיה לך יום טוב, ואחרי כל העצות שלך לי יש עצה אחת בלבד: שתה כוס מים
בעז

כן אני בעז מהמסע, לא מצטנע סתם לא חשבתי שזה כזה קריטי להזכיר את זה, סה"כ הפעם זה פירסום עצמאי של ערן. בימים אלו אני וערן עובדים על הוצאת כתב עת שיצא בהוצאת פרדס שם תוכל למצוא עוד תרגומים של ערן וגם חומר מקורי.
בעז

בעז – אולי תתרום לשחרזדה מכספך ומנסיונך – נראה שהם זקוקים לכך. דחוף – ימונה בעז לעורך בשחרזדה.

הוא שאתה מכנה את עצמך מחשבון ושבמקום לתת סיבות קונקרטיות ללמה לא כדאי ליצור קהילה ופורומים סביב כתב העת שחרזדה טענת שאיני מבין באינטרנט, שאני סותר את עצמי ורמזת שמן הראוי שלא אשלח שירים לכתב העת המדובר עקב הדברים שלי. בשבילי זה מספיק. אם ברצונך לצאת מאחורי ההגנה של כינוי ולחשוף את זהותך אשמח, אתה בטוח יודע למי אתה מדבר כיוון שאני איני נוהג להתחבא מאחורי כינויים.
בעז

אכן זהו כוחן הנפלא של התגובות באינטרנט, שמאפשרות לך להשתפך ולהיתפס בקללתך…
האם היית אומר לי אותם דברים אם היית יודע מי אני?
תן לי להנות מהרגע ותהנה לך מהספק….

תגובתי אליך מכוונת לנימה בה אתה מגיב בעצמך ואין לי חרטה על כך מי שלא תהיה. בינתיים נראה שאתה מבינינו הוא זה שנהנה מכחה של הרשת שכן אתה הוא זה הבוחר להסתתר, שיבושם לך
יום טוב
בעז

לא יודע מה הקשר ואם קשור בכלל,
אבל הבחור מתפרסם גם בגיליון החדש של שבו.

יופי של שירים. יופי של תרגום. אם הבמה בשחרזדה פתחה לו את הדלת, אזי כל הכבוד על היוזמה.

כן ירבו.

"מתגעגע, כל כך חזק..
מתגעגע, הלב שלי ניגנב..
רוצה אליה, להגיד שהיא מלאך..
כי בלעדיה, הלב שלי חצוי עכשיו.."

"הלכת ממני בלי להגיד שלום..
לקחת איתך תלב שלי, עם כל הזיכרונות..
לא מרגיש דבר, חוץ מהכאב..
מה כבר ביקשתי, רציתי להתאהב.."

"מתגעגע, כל כך חזק..
מתגעגע, הלב שלי ניגנב…
רוצה אליה, להגיד שהיא מלאך..
כי בלעדיה, הלב שלי חצוי עכשיו…"

"מקווה שתחזרי, כי בלעדיך זה שונה..
הבדידות עטפה אותי, ולא מרגיש שלם..
לא יכול לאהוב, אחרת חוץ ממך..
רק תחזירי לי תלב, כדי שאוכל להתאהב.."

"מתגעגע, כל כך חזק..
מתגעגע, הלב שלי ניגנב…
רוצה אליה, להגיד שהיא מלאך..
כי בלעדיה, הלב שלי חצוי עכשיו..

היי, קוראים לי טל פרגסון, בת 22
יש לי אהבה גדולה לכתיבה, בעיקר שירים.
שנים שאני כותבת ולא מצליחה למצוא מקום שאוכל לפרסמם עד שהגעתי לכאן.
אם יש סיכוי קטן אשמח שתחזרו אליי (גם אם התשובה תהיה שלילית). תודה רבה! טל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 + six =