יוסי סוכרי סופר והוגה.
אתמול הייתי בהרצאה מעניינת מאוד בחנות הספרים הצרפתית "אלשיך "של הסופר וההוגה יוסי סוכרי לרגל תירגום ספרו הראשון "אמיליה ומלח הארץ "לצרפתית בהוצאה נחשבת ביותר .
הספר הנ"ל של סוכרי הוא ספר שבו הוא מציג ,לדבריו לראשונה בספרות העברית , אישה אינטילינגטית ממוצא מזרחי ילידת לוב את סבתו שעברה את השואה על בשרה כתוצאה מהכיבוש הפשיסטי של לוב .עזבה את מחנות הריכוז והיגיעה לארץ וכאן התאכזבה העמוקות מהציונות "האשכנזית".
סוכרי סיפר שממש לא הייתה לו ברירה אלא לכתוב את הספר ובראש ובראשונה ובגלל 'קשר ההשתקה" שיש בארץ של ההגמוניה האשכנזית ושל משתפי פעולה מזרחיים מסוגם של סמי מיכאל וא.ב.יהושע שטרחו או להתעלם מהבעיה המזרחית או שהקפידו להציג את האישה המזרחית תמיד כאישה כנועה רגשנית נוטה למיסטיקה ולא רציונאלית .דוגמה הספר "ויקטוריה " של סמי מיכאל על חיי אימו והספרים של נשים כמו דורית רביניאן .
"הייתי חייב להראות שהיו ישנן גם נשים מזרחיות מסוג אחר הסביר סוכרי, נשים חזקות רציונאליות אינטליגנטיות וזה דבר שאף אחד עוד לא הראה בספרות העברית כן אפילו לא בספרות האשכנזית המדכאת .
לי ניראה שסביר להניח שסמי מיכאל יזדעזע מהטענה שהוא הציג את אימו בצורה משפילה ומדכאת סביר להניח שהוא ניסה להציג אותה כפי שהיכירה .
בסופו של דבר יש טעם בהתקפה של סוכרי עליו אבל מיכאל מייצג דור שלם בעניין הזה ואין לכך לדעתי קשר מיוחד לעדתיות . ..
לא נעים לאמר אבל לפני עשר עשרים שנה היה זה אופנתי ובמקום לכתוב על דיכוי ה אדם המזרחי וזה בדרך כלל היה הגבר.היום זה אופנתי ורלבנטי לכתוב על דיכוי ושחרור האישה .
הסבתי את תשומת ליבו של סוכרי לכך שהוא בסך הכל הולך במגמה סלולה היטב שהחלה עוד בשנות התשעים עם סופרות אשכנזיות דווקא כמו עירית לינור וגיל הראבן ואחרות שניסו להראות נשים מסוג אחר חזקות ואינטליגנטיות ללא קשר למוצאן ( טוב בסדר כמו הכותבות הגיבורות שלהן הן אשכנזיות ) . אך הוא הזדעזע עמוקות מכל קישור והקשר עם סופרת נחותה כמו לינור.
ויש כידוע גם פעילות מזרחיות פמיניסטיות שאחת מהן הנרייט דהאן כלב היא אף בלוגרית ברשימות כך שאין לאמר שסוכרי בא לסביבה ריקה לחלוטין .
יכול להיות בהחלט שסוכרי יצר נישה חדשה בספרות: סיפור האישה המזרחית החזקה והחכמה.ואני מאמין שעוד רבים ילכו בעיקבותיו. זה כבר לא יהיה "אופנתי " יותר לתאר את האישה המזרחית כמו שהיא תוארה בספרים של רביניאן למשל.
סוכרי קובע : הבנתי שכדי שישימו לב אלי אני חייב לכתוב יותר טוב מכל אחד אחר .ואכן הצלחתי ואפילו מבקרים אשכנזים ותיקים כמו רות אלמוג התרשמו ואמרו שאני כותב כמו אשכנזי .מה שרק מראה על הגזענות מוסווית שלהם .
שולמית אלמוג אגב התרשמה כל כך שכתבה ש"ספרו של יוסי סוכרי ראוי שייעשה 'ספר פולחן'" ולי זה לא נראה כמו דברי השמצה וזילזול אשכנזיים .
סוכרי המשיך והתלונן על ההתעלמות המוחלטת מההתנסות וההסטריה המזרחית בספרי הלימוד ובספרות היפה. אני מניח שגם ד"ר משה גרנות מפקח בכיר במשרד החינוך שטוען שיש התעלמות מקבילה מתפקידה ההיסטורי של העדה הרומנית בהיסטוריה הציונית היה מסכים איתו בחפץ לב.
וכך גם סופרים שונים כמו אהרון אפפלד שמתלונן מאז ומתמיד בדרך לקבלת פרס ישראל שכל חייו הוא זכה רק לבוז לזלזול ולהתעלמות מהממסד הספרותי הציוני בגלל היותו "יהודי גלותי".
סוכרי המשיך והתלונן על כך שלא כותבים כמעט כלום בספרות היפה על יהדות המזרח . הםם .לי נראה שדווקא כותבים לא מעט . ויש אפילו סופר אשכנזי חיים הזז שכתב כמה רומנים גדולים על יהדות תימן. שהיו כל כך מוצלחים עד שבהתחלה חשבו שכתב אותם סופר ממוצא תימני.
מתי ניתקל בסופר מזרחי שיכתוב על יהדות אשכנז המפוארת ? או שמה זה לא פוליטיקאי קורקט לדרוש דבר כזה?
במהלך ההרצאה נשמעו סיפורי דיכוי מזרחי כמו סיפורה של האישה שסיפרה שהיא עבדה בספריית אוניברסיטת תל אביב מזרחית אחת בין מאות אשכנזיות וסיפרה את הסיפור כיצד אחת הספרניות הזדעזעה משמה המזרחי יוצא הדופן "צרויה ". (האם שומעת צרויה שלו ?) .
נשמע גם דברו של מרצה לפילוסופיה שטען שכל הזהות המזרחית אינה אלה קונסטרוקציה בדיונית ברוח התיאוריות הפוסט מודרניות וכי אנשי הזהות המזרחית יצרו לעצמם גוף בדיוני לגמרי של "אשכנזים" שאין בינו ובין המציאות שום קשר.
.והייתה גם חמוטל שטענה בסופו של דבר יכול להיות שדווקא נציגי המיעוט כמו סוכרי מרגישים שייכות חזקה למשהו בעוד שנציגי הרוב הדומם אין להם את השייכות הזאת ואולי בגלל זה צריך לרחם עליהם.
לזכותו של סוכרי שבאמת כתב ספר טוב , יש לאמר שאחרי שכתב ספר זה לא נשאר להמשיך להתלונן על הדיכוי המזרחי ודיכוי הנשים המזרחיות ( שלעניות דעתי דוכאו יותר מכל אחד אחר בידי הגברים המזרחיים ולא דווקא בידי המימסד הציוני האשכנזי ) אלא כתב ספר מסוג אחר לגמרי "מקלטור " והראה שהוא סופר שיש לו מה לאמר על הרבה דברים ולא רק על נושאי הדיכוי המזרחי.
הוא סופר שש לקחת אותו ברצינות ואני חייב לאמר שההרצאה שלו תרמה לי הרבה כדי להבין את נקודת
המבט שלו אם כי לא הסכמתי איתה .לעניות דעתי ספרו זכה בתשומת לב רבה שהרבה סופרים אשכנזים היו מייחלים לה. ואולי זה מראה שבכל זאת יש כאן פתיחות לזר ולאחר.
במיוחד אם הוא רהוט כמו יוסי סוכרי .
4 תגובות על “הוא דווקא נחמד מאוד :יוסי סוכרי ושאלת האישה המזרחית האינטליגנטית”
אני כרגע משתתף בכתיבת מחקר על יהדות לוב, ומה שמסתמן ממנו שהדמות של אישה מזרחית אותה מנסה לתאר סוכרי לא רק הייתה בטלה בשישים, אלא בטלה בתשעים ובכלל יהדות לוב מאופיינת בכך שהם אהבו את הארץ. למעלה מ-95% מהם עלו ארצה, ואחרי פרעות 1945 ו-1948 רובם גם הבינו שאין להם ארץ אחרת. על מי מנסה סוכרי לעבוד? או שמא הוא עוכר ישראל שמנסה לעשות עוד כמה ג'ובות על חשבון גבו המוכה של עמישראל?
ההישג הספרותי של סוכרי ראוי לציון
הוצאת אקט סוד הינה הוצאה יוקרתית מאוד
אני קורא לסופרים צעירים לתרגם פרק מיצירתם לאנגלית או צרפתית
מדי שנה בפרנקפורט יש פסטיבל ספרים ענק 4-8 או'ק
שם ניתן לתת להוצאות בינ"ל את הפרקים ולצפות
כך היה עם הספר של סוכרי דרך המכון לתרגום
מי שרוצה להעביר אליי קטעים כאלו מוזמן
035774684
הוצאת ליאני ביתן
לאביר החוקר
איני יודעת על איזו דמות נשית אתה מדבר שהיא בטלה בתשעים, כדבריך,אבל בהחלט יהדות לוב מצטיינת בנשים חזקות שמרביתן למדו לקרוא ולדבר עברית עוד בטרם הגיעו לארץ.
המבנה של המערכת החינוכים בלוב היה כל כך משוכלל , שבארץ ישראל של 2007 עדיין לא השכילו
להנחיל כמותו.
גם אני עושה מחקר על יהדות לוב, דוקטורנטית לאנתרופולגיה.
אני ממליצה לך להגיע לאחד ממרכזי המורשת : בת ים או אור יהודה , שם תפגוש את נשות לוב , אמיליות רבות נוספות .
אני יודעת באיזו מסגרת אתה חוקר אבל נכונה לך כנראה עוד כברת דרך ארוכה.
בהצלחה
איש יקר
צא מתוך ההשפלה
הנך אדם נפלא
אז מה אם אתה מלוב?
מי הם האשכנזים?
לא כולם כאלה
אני לא .אבי לא
חשוב לא עליהם
אתה הוא אתה ואתה טוב
מאיר