web analytics
קטגוריות
תרבות

מיכאל הנדלזלץ לא יוצא מהארון

מיכאל הנדלזלץ מקדיש בעיתון הארץ של יום שישי רשימה שסובבת  שאלה קטנה ששאלתי אותו באירוע ביקור הסופרים הפולניים  בארץ

כנציגי הספרות הישראלית הצעירה למפגש עם הסופרים הפולניים הצעירים בחר הנדלזלץ בניר ברעם ( הטרו סקסואל) באלון חילו (  שעוסק בהומוסקסואליות ) ובאורנה קזין  ( לסבית ).

במהלך האירוע תמהתי אם הבחירה הייתה מכוונת ועם יש כאן משום רמז על המרכזיות של הזהות המינית בספרות הישראלית המודרנית ..הוא הכחיש בכל תוקף וכאן הוא  מגיב מרחיב ומעמיק  עוד יותר בנושא .

ראו :

אני והארון שלי מאת מיכאל הנדלזלץ

סופרים ישראליים פולניים ושאלת הזהות המינית

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

8 תגובות על “מיכאל הנדלזלץ לא יוצא מהארון”

אני בטוח שאשתו תשמח לשמוע על זה… להבא תעשה קצת שעורי בית ואל תקפוץ למסקנות חפוזות (לא כל מי שכותב על חללית הוא אסטרונאוט).

מה מפליא אותך, הרי זה מה שאלי עושה תמיד – מגזים, לא קשור לכלום, מטופש. חוצמיזה שלא ברור לי: הומו, לסבית, והטרוסקסואל – מה לא הגיוני בבחירה הזו? זרוק אבן בביצה ויש לך סיכוי של איזה 50 אחוז שתפגע בהומוסקסואל, לא? יאללה, אלי, מחק, מחק.

לא הבנתי על מה המהומה הרבה, רשום: עוסק בהומוסקסואליות – קצת ריכוז והבנת הנקרא…

טוב, אלי, או שתמחוק את כל התגובות, או שלא תמחק בכלל, אבל אל תוציא את המתגבבים שלך דבילים.

לא היה כתוב שם "עוסק בהומוסקסואליות" קודם, אלי שינה את זה בעקבות התגובות.

אלון חילו הטרוסקסואל. גם סטרייטים יכולים לכתוב על הומואים (ויש גם הומואים נדירים מאוד, שיכולים לכתוב על סטרייטים. אני מכיר אישית אחד כזה).

אני לא יודע מהי הכשרתך המקצועית (והאקדמית). אני יודע שכבר בשנה השניה שלי בתואר הראשון והדלוח בחקר התרבות, נתקלתי לא פעם בתפקידה של הזהות המינית בתרבות בכלל, ובתרבות הישראלית בכלל.

הזהות המינית מאפשרת הרחבת הביקורת של היצירה על החברה בה היא עוסקת, ובפרט את המבנים החברתיים-הגמוניים הדוחקים הצידה שונות ובכלל זה שונות מגדרית (תפקידים מגדריים דיכוטומיים) ושונות נטייה-מינית (בינאריות של נטייה מינית, הטרוסקסואליות כפויה וכו').

חוץ מזה שאני בכנות לא מבין על מה "תמהת". לקחו שני סטרייטים ולסבית אחת. מדוע זה נראה לך כל כך מוזר? אז אלון חילו כתב סיפור שהגיבור שלו הומו – האם זה הופך אותו להומו? כל קשר בין היצירה להומוסקסואליות מקרי בהחלט, וזאת למרות שהזהות המינית של הגיבור היא חלק בנרטיב ובתפקודו בהמשך. הספר הרבה יותר מורכב מכדי שתוכל להתייחס אליו כ"עוסק בהומוסקסואליות".

במילים אחרות, לפני שאתה שוזר לעצמך כתרים, כדאי שתדע על מה אתה מדבר.

(וסליחה על הטון האגרסיבי במקצת. אני מזדעק כשאנשים עושים בלאגן מוחלט מדברים די פשוטים ומציגים אותם כ"אמיתות" או "תהיות". בסך הכל זה פוסט מיותר לגמרי לדעתי).

טל איתן

אין לי כלום נגד העיסוק בזהות מינית הטרו או הומו אם כי אני מודה ומתוודה שהנושא ככלל אינו מעניין אותי באופן מיוחד.
מה שעניין אותי היה הבחירה בשני סופרים
שעוסקים ביצירתם בזהות מינית חלופית במפגש עם סופרים זרים ]פולנים .
אין מה לעשות הסופרים שנבחרו לאותו אירוע נבחרו כמייצגים אותנטיים של הספרות הישראלית הצעירה ,כשם שהסופרים הפולניים נבחרו לבוא לישראל כמייצגים אותנטיים של הספרות הפולנית הצעירה.
זה אולי ירגיז אותך לשמוע אבל באותו מפגש ספציפי הם לא ייצגו את עצמם בלבד. הם ייצגו את כלל הקהילה הספרותית הצעירה בישראל .
וכאשר הנדלזלץ בחר שני סופרים שהזהות המינית החלופית היא הנושא המרכזי ביצירתם .
הוא יצר רושם בעיני האורחים הפולניים שזהו נושא מרכזי בספרות הישראלית הצעירה .
ולא למשל הנושא של האנטישמיות או השואה כפי שציפתה שהרה בלאו באותו מפגש.
זאת כתוצאה מההצהרה של אלון חילו שהספר שלו היה היחיד שהתקרב לנושא אבל הוא הצהיר שמה שעניין אותו בספר היה לא נושא האנטישמיות אלא נושא ההומוסקסואליות
אינני שופט זאת כטוב או רע אני רק קובע זאת כעובדה.

אלון חילו אמר באותו מפגש כי מה שעניין אותו הוא נושא האוטו-אנטישמיות (שנאת יהודים מצד היהודים עצמם), והביע פליאה על כך שספר הומוסקסואלי זכה לחיבוק ממסדי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 × five =