" מאגמה " הוא כתב עת חדש לשירה שמטרתו להחזיר את השירה להמונים ואת ההמונים אל השירה.
מזה שנים מדברים על גסיסתה ומותה של השירה בישראל (ובעולם ).מדברים על כך שיותר אנשים כותבים היום שירה ,מאשר קוראים אותה ,ויש בזה משהו. מדברים על קריסתם הנמשכת של כתבי העת הוותיקים לספרות ושירה ,וכי בכל מקרה רק מעטים מאוד קוראים אותם ובכל מקרה חדשים לא באים במקומם .ועל המחסור בכוחות צעירים .
צעירים קובעת ההנחה המקובלת לא מתעניינים יותר בשירה אלא עם כן הם עצמם כתבו אותה.
ובכן לא בדיוק .
בשנים האחרונות החלו להתפרסם כתבי עת חדשים כמו "הו " ו"מעין" ו"אורבניה " שהחזירו מעט את הצבע ללחי השירה הישראלית הצעירה. והראו שלפחות אצל בני השלושים פלוס עדיין יש קוראים ומתעניינים בשירה. אבל האם יש עניין דומה גם אצל הגילאים הצעירים יותר?
או שהשירה מבחינתם היא עניין של העבר הרחוק?
לידור יעקב היא אולי ההוכחה החיה שעדין יש קהל צעיר לשירה .
צילום מערב שירה של כתב העת "מאגמה " בחנות "הנסיך הקטן " 2006.
היא לא טרחה לפרסם עוד ספר שירה אלא ביחד עם מיטל ניסים יזמה וערכה "קונטרס " מגזין חדש לשירה שבו קיבצה כמה משוררים ידועים יותר כמו יחזקאל נפשי ושז ואמירה הס לצד משוררים ידועים הרבה פחות כמו רוני גרבורג ורווית דהאן .כל זה מתוך אידיאולוגיה ספרותית של רצון לפרוץ את עולם השירה מהגטו הזעיר שבו הוא מתקיים היום בכמה בתי קפה זעירים בתל אביב, ולהביא אותו אל הקהל הרחב.
וזה הישג מרשים אם נזכור שהמדובר בחיילת בת עשרים .
פגשתי את לידור בערב השירה של יחזקאל נפשי "דו"ח על מצב האדם" כשהיא מחלקת לכל דורש את הגיליון הראשון של מה שאמור להיות מגזין שירה קבוע "מאגמה :קונטרס לשירה חדשה".
בעולם הספרות המזדקן והציני והמיואש שלנו אנשים כמוה הם בגדר משוב אוויר צח ומרענן .ל"מאגמה " יש את הפוטנציאל להתפרץ בעולם השירה העברית .
והנה ראיון עם המשוררת הצעירה בעלת הרעיונות הגרנדיוזיים שמאיימת להיהפך בעתיד לכוח בולט בעולם הספרות הישראלית:
. א.א. לידור מה את עושה בימים אלו כשאת לא עורכת מגזינים לשירה ?
לידור :אני משרתת בקריה בחיל המודיעין.
א.א. :מה גרם לך חיילת צעירה להיהפך לעורכת מגזין ספרותי ?צעירים בצה"ל לא נחשדים היום בדרך כלל בעניין גדול מידי בעולם הספרות שלא לדבר על השירה . ואם כבר :איזה משוררים את קוראת ?
לידור : לצערי אני לא קוראת יותר מידי שירים כפי ראוי שאני אעשה .באופן כללי המשוררים החביבים עלי הם יהודה עמיחי ודוד אבידן והמשוררת הפולניה ויסלוה שימבורסקה
התחלתי לפרסם שירים ב"עיתון 77 " כשהייתי בתיכון ב-2003. אבל מאז עזבתי את עניין הפרסום וכתבתי יותר רק למגירה. עד שיום אחד החלטתי לחזור ולפרסם יצירות .
בהתחלה חשבתי להוציא שירה תחת השם עט תמרה שלי והוצאתי קונטרס עם כמה שירים בתיכון .
אבל אז החלטתי שאין שום סיבה שאני אסתפק רק ביצירות שלי ושמן הראוי שאני ארחיב את מטרותיי ואדאג לפרסם גם יצירות של משוררים אחרים שהם ראויים מאוד בעיני אבל אף אחד עוד לא שמע עליהם.נתקלתי אז בכתבה בעיתון על כל מיני" פנזינים" בתל אביב והחלטתי שגם אני רוצה ליצור משהו כזה אבל שאפתני יותר משהו שיהיה בין מגזינים קיימים כמו " אורבניה" ( מגזין חינמי לשירה ) ובין "מעין " ושונה משניהם .
התחלתי לגשש בביצה של השירה התל אביבית והיגעתי לעורך "מעין" צ'יקי ארד והבאתי שירים שלי לראות.אמרתי לו שיש לי רעיונות ליצור כתב עת לשירה .
( הערה : צ'יקי ארד הנ"ל הוא היום דמות מרכזית בביצה התל אביבית של הספרות והשירה. מעין תמנון השולח מחדרו ומכמה בתי קפה ופאבים מספר אינסופי של זרועות לכל פינה אפשרית של יצירה ופעילות תרבותית בעיר ופחות או יותר מרבית היוצרים הצעירים בעיר כולל כותב שורות אלו מקורבים אליו בדרך זאת או אחרת. קשה מאוד להתקדם היום בעולם השירה בלי להגיע באיזו שהיא צורה לצ'יקי ארד . א.א. )
לידור :צ'יקי סיפר לי על מיטל ניסים תלמידה לפילוסופיה באוני' חיפה והיציע שנתחבר.התחברנו והתחלנו לחשוב על כיוון למגזין שתכננו . ואחר כך זה עבר מן שרשרת . עברנו דרך המשורר יחזקאל נפשי שקישר אותנו לכמה משוררים טובים והיגענו לאמירה הס ושז ומשוררים אחרים ומגמה" הוא התוצאה .
א..א :ויש לכם אידיאולוגיה שירית כל שהיא שעומדת מאחורי "מגמה "?
לידור : אני לא חושבת שעדיין יש לנו אידיאולוגיה שירית מגובשת ממש כמו שיש ב"הו" למשל אבל גם זה יגיע . יש לנו משהו שהוא עדיין לא כל כך מגובש. שאנחנו רוצות ליצור ולפרסם שירה חדשה לא קלאסית מידי וגם לא פוסט מודרנית מידי. קשה לי מאוד עם זה שהשירה הפוסט המודרנית נהפכה לטרנדית ואינית כל כך .
אנחנו רוצות משהו באמצע שיביא את כל הטוב מזרמים האלו בלי החסרונות הבולטים מאוד שלהם .
הרעיון שלנו כרגע הוא שאנחנו רוצים להוציא משהו מחתרתי לבתי קפה בתל אביב בירושלים ובחיפה להביא את השירה העברית הצעירה להמונים שבכלל לא יודעים שיש משהו כזה ומבחינתם היא לא קיימת .
אנחנו גם רוצות לתת במה ליוצרים צעירים ומוכשרים שלא קיבלו חשיפה רחבה כפי שמגיעה להם . תשמע כאן בתל אביב יש הרגשה חזקה של מעגל סגור. בשירה התל אביבית כל אחד מפרסם את החברים הטובים שלו .
אני רוצה לפרוץ את זה ולתת לבמה ליוצרים שלא ידועים שהתקשורת מתעלמת מהם אבל שאין שום סיבה שלא יקבלו במה אם הם טובים באמת לצד משוררים ידועים יותר כמו יחזקאל נפשי ושז.
א.א. :ומה התוכניות שלכם לעתיד לגבי מאגמה ?
לידור: זה יהיה חינמי לפחות בשלב הראשוני . אבל אנחנו רוצות ש"מאגמה" יהיה הרבה יותר מעוד פנזין .אנחנו רוצות להוציא אותו ככתב עת פעם בחודשיים עם יותר מאלף חמש משמעות עותקים ושיופץ בשלושת הערים הגדולות ומעבר לכך . בהמשך אני חושבת לעשות ערב השקה "למגמה" .
א.א.:ומהי מטרתכם הסופית במגזין ?
לידור : מטרתנו הסופית היא פשוטה : אנחנו רוצות להביא ולהחזיר את השירה לתשומת הלב הכללית להוריד אותה כמה שיותר אל הרחובות. אנחנו רוצות שכל אדם וכל נער יקרא שירה ויאהב אותה מספיק כדי לרצות לקרוא עוד. אנחנו רוצות להחזיר את המשוררים ואת השירה לאיפה שהם שייכים אל מרכז העניינים והתודעה.
כל מי שמעוניין ליטול חלק במהפכה של "מאגמה " מוזמן לשלוח יצירות ללידור יעקב(magma.poetry@gmail.com
|
עטיפות של "מאגמה"
ראו גם
18 תגובות על “"מאגמה " -כוח מתפרץ בעולם הספרות העברית”
אבל הטיזר "מאגמה… מטרתו להחזיר את השירה להמונים ואת ההמונים אל השירה" אולי קצת נאיבי מהסיבה הפשוטה ששירה מעולם לא הייתה תרבות המונים.
מספרים שבתחילת המאה ה-20 במזרח אירופה, שיר אחד של ביאליק יכול היה להשפיע על ההמונים באופן שגרם למצביאים גדולים להוריק מקנאה.
לטעמי,נערה שאין לה שמץ ידע בשירה כפי שהיא מעידה על עצמה ("אני באמת לא קוראת יותר מדי שירים")ואין לה שמץ הוכחות של כישרון (כקורא רציני של כתבי העת הספרותיים לא ראיתיה אף לא פעם אחת מופיעה בהם)כל רצונה הוא לא אידיולוגיה תרבותית אלא גרפומניה ורצון לפרסם את עצמך.
לפי דעתי העובדה שהיא לא פירסמה עדיין בכתבי עת לא אמורה לשחק כאן תפקיד. היא אמנם צעירה, ולהוכיח את עצמך בתחום השירה כידוע זה עניין של זמן. הייתי נותנת לקונטרס הזה הזדמנות, נשמע שעומד מאחוריו רעיון לא רע, אולי אפילו פוטציאל להפוך למשהו מרענן.
הכותב פשוט לא קרא עד הסוף את הקרדיטים:
רווית דהאן צילמה את השער, ואילו רוני גרבורג עיצבה את הקונטרס.
וזה בפוסט שמדבר על קריאה…
כל הברכות לצעירה מלאת האמביציות שמנסה לפלס את דרכה לעולם השירה המודרני.
חשוב לתת במות לצעירים, אבל חשוב מכך לדעת למי ולא לתת לכל ארחי פרחי במה ציבורית.
צ'יקי אגב, הוא סוג של בדיחה לשירה, עושה צחוק מהאמנות הגבוהה ולפעמים זה עובר טוב, אבל בדרך כלל לא. לפחות כאן עשה מעשה חיובי.
החוברת יפה אבל בוסרית. ואם יש שם שירה ששווה משהו אז זה של לידור עצמה, של יחזקאל נפשי, ושל אמירה הס.
לילה טוב
סטודנטית יקרה. מהיומרה הנודפת מדברייך, יש לי הרושם שאפך תקוע מעט עמוק מדי במעמקי המגדל האקדמי. מי זה בדיוק נותן ולוקח הבמות שאליו את פונה בתגובתך? שמא את מתכוונת שהצעירות האמיצות האלה צריכות לעבור מבחני קבלה לממסד כדי להיות זכאיות לפרסם?
יורשה גם לומר שאם את מסווגת במחי מקלדת את החוברת כבוסרית מלבד קומץ מיוצריה , סימן הוא שלא ממש הקדשת לקריאה יותר מפלח זערורי מזמנך. לדעתי תגלי שיש שם עוד יוצרים מפתיעים, ומיטל נסים שקצת בחרה להצניע את עצמה במהדורה הראשונה של קונטרס, היא אחת מהם. השיר שלה הוא לדעתי תמצית נהדרת וזוויתית מאד שראוי כי נקרא עוד כמוה.
ערב טוב
ובכן, אני מוכרחה להסכים , לאחר שקראתי שוב את שירייה, שיש יופי במילים. אני אבל גם אמרתי זאת מלכתחילה, אלא שהיא עדיין בוסרית. חלילה לא הספדתי את השירים. זה בסדר להיות מעט בוסרית, ובמיוחד אם את עדיין ילדה בת 20. כל שאמרתי הוא, שהשירים החזקים בחוברת הם של אמירה אס ושל יחזקאל נפשי, פשוט שירתם מגובשת יותר וזורמת והייתי אומרת גם מיקצועית. לא להעלב, אבל רואים שהם ביחס לשאר אנשים שכותבים שם, עושים זאת כבר זמן מה ולהם בקיאות בשפה. אני לא אומרת כספיון יקיר שלי שהמפעל לא מבורך, להפך, אולם אין מה לעשות, החוברת בוסרית עדיין. אבל זה בסדר, וזה אפילו חשוב. רק שיקראו עוד שירה ושיצרכו אותה.
צהריים טובים
דעתי שהיא שהחוברת אינה בוסרית וכי איכות הטקסטים אינם בגדר פונקציה של גיל העורכות .
בהצלחה.
"במיטה יש" הוא שיר בשל וטוב, מיטל נסים היא יוצרת מסקרנת ובעלת פוטנציאל.
טוב לדעת שגם בדור הטלוויזיה המסחרית העילגת צומחים משוררים ראויים
גרפומניה .
לא מסכים. היכן הגרפומניה?, הרי יש כאן במה למשוררים חדשים,יש כןא נסיון להכניס את השירה למקומות חדשים.
יוזמה ברוכה, יישר כח.
בניגוד לכל השמועות המגזין "מאגמה " חי וקיים וכעת יוצא לאור הגיליון השישי שלו
וזהו יש להגיד אורך חיים מפתיע למגזין שכמעט הכל ציפו שיהיה קיקיוני ויגווע לאחר 2-3 גליונות לכל היותר .
האתר של מאגמה :
http://www.magma-poetry.com/
[…] כמו אורבניה " ו"מעיין " "אלמנך" ,ו"מאגמה". וכעת בימים אלו יצא כתב העת המתוקשר ומעורר תשומת הלב […]
[…] מי שחשב שכתבי העת הספרותיים הם זן נוטה לגווע ולמות טועה שוק כתבי הספרותיים משגשג כיום כפי שלא היה בעשר השנים האחרונות . כתבי עת חדשים וחדשים יחסית כמו "מאגמה " , "הו" ,אורבניה" ,"חלומות באספמיה ואחרים יוצאים לאור כמעט כל שבוע שבועיים . ובימים אלו יצא לאור מגזין ספרותי חדש "אלמנך " בידי שני אישים כמעט לא נודעים בעולם הספרותי, אך הפרויקט שלהם בהחלט נראה ראוי . אולי אחד הראויים ביותר. והשאיפות של העורכים מרקיעות שחקים . וכך צריך להיות .בפרוייקטים כאלה, תמיד ראוי להתחיל עם השאיפות הגרנדיוזיות ביותר ,גם אם אלו מורדות בדרך כלל בידי המציאות האפורה. מקור השם "אלמנך" (Almanac בעברית תקנית) הוא מהשפה הערבית. בימי קדם היו נוהגים לקרוא בשם זה לחניון גמלים, אך עם הזמן הפך השם לתאר מקום מפגש למספרי סיפורים (הרוכבים היו מחנים את הגמלים שלהם ברוורס ומספרים אחד לשני את שעברו במסעותיהם), מאז המאה ה-19 פירוש המילה הוא לוח, כמו לוח שנה, אוסף כתבים וכדומה ולרוב הכוונה הייתה לאנתולוגיה של סיפורים ומאמרים . בעבר כבר יצא לאור כתב עת כזה בעריכתו של לא אחר מאשר המשורר נתן זך. אך מאז המילה כמעט יצאה מכלל שימוש בעברית המודרנית . "אלמנך " הנוכחי הוא כתב העת, בעריכתם של יעל טומשוב (25) ואור גראור (24) מהווה, אם כן, אוסף של סיפורים קצרים וכתבי שירה של יוצרים עבריים, ותיקים וצעירים כאחד – כגון רוני סומק ויחזקאל נפשי יחזקאל רחמים ורן יגיל ולידור יעקב ( עורכת מגזין צעיר אחר "מאגמה ") […]
[…] השירה "מאגמה " הצליח לפרוץ את משוכת הגיליון הראשון ומפרסם בימים אלו […]
[…] ההשקה לגיליון השני של מגזין השירה החדש "מאגמה" שהיה אתמול היה מפתיע.באו הרבה יותר אנשים משציפיתי […]
[…] חדש של מגזינים ספרותיים "צעירים " וחדשניים כמו "מאגמה" ( שבימים אלו יצא לאור הגיליון השלישי שלו) ,אלמנך , […]