web analytics
קטגוריות
מדע בדיוני

בוראת העולמות :הגר ינאי ו"הלווייתן מבבל "

סקירה על הספר הפותח בטרילוגיה הפנטסטית של הגר ינאי על שני ילדים שמגיעים לעולם פנטסטי דמוי המיתולוגיה הבבלית.

 

הגר ינאי באירוע השקת "טרילוגיית בבל " שלהץ

 

הופיע במוסף הספרים של "הארץ"

 

הסופרת הגר ינאי יצרה עולם פנטזיה חדש ומרשים בספרה "הלוייתן מבבל "שהוא רק הפתיחה לסדרה חדשה בז'אנר שכמעט לא היה קיים עד כה בעברית ..

הם בהחלט לא היו בחדר האמבטיה שלהם.למעשה עמדו בבריכה רדודה ומסריחה מלאה רפש וירוקת .מעליהם נאחז בשארית כוחותיו ירח נמוך, תשוש וצהבהב שמעליו תלויה חרב ירקרקה קפואה וזוהרת ,השובל המעוקל של כוכב שביט שהי הזר לשמים שהיכירו .
( הלוייתן מבבל ע' 26)
ז'אנר הפנטזיה זוכה כיום לפופולאריות גדולה בהרבה מז'אנר המדע הבדיוני אולי כי נושאיוו הם פשוטים באופן יחסי מחד ועל זמניים מאידך וקוסמים הן לילדים והן למבוגרים בניגוד לנושאים של ז'אנר המד"ב שרק נעשים מסובכים מתוחכמים ו"כבדים" יותר מעשור לעשור .וכל הסימנים הם שיופיעו עוד ועוד ספרי פנטזיה בעברית שכן הז'אנר פופולארי מאוד בחו"ל ובעיקר בארה"ב ואנחנו תמיד הולכים אחרי ארה"ב באיחור של עשר או עשרים שנה.
ואחד הסיפורים הבסיסיים של ז'אנר הפנטזיה לפחות מאז " הקוסם מארץ עוץ"
של פרנק באום ב-1900 הוא של אנשים מעולמנו , לעיתים מבוגרים לעיתים ילדים , אך תמיד אנשים חסרי כל כוח וחשיבות בעולמנו שמגיעים לעולם אחר ושם מגלים להפתעתם כי לפתע פתאום הם נעשו לחשובים מאוד חשובים עד כדי כך שהם יכולים לחרוץ גורלות של עולמות .
לכאורה הבסיס של החלום בהקיץ אבל אם נרצה זה מה שיכולים לחוש המשתמשים ברשת שמרגישים כי שם בעולם של הרשת שבו תיאורטית הכל שווים ביכולות פרט לכישרון הכתיבה והיצירה הם יכולים לזכות לפרסום ולהערכה שלא היו יכולים לזכות בה בעולם הרגיל .
ובנושא זה עוסק ספרה החדש של הסופרת המוכשרת ומועמדת לפרס ספיר השנה ,הגר ינאי ".

הלווייתן מבבל ,ספר שכמקובל בז'אנר הפנטסיה בעולם  הוא  רק הראשון בסדרה של שלושה או ארבעה של ספרים..וזוהי סנונית הראשונה של ז'אנר הפנטזיה בעברית שנכתבת בידי סופרת שהיא כבר בעלת מעמד כלשהו בעולם הספרות הישראלי .
ספר זה כבר זכה לפירסום מוקדם הודות לאתר המושקע והמרשים שאותו יצרו ינאי ושותפיה עבור הספר והוא מן הסתם מורה דרך למה שיעשו סופרי פנטזיה בעתיד עם העולמות של ספריהם.

גילוי נאות

הגר ינאי .

:כותב שורות אלו הוא שהציע את רעיון האתר להגר ינאי כדרך לפרסם את ספרה מעבר לאמצעים הקונבנציונאליים של היחצנים שהבנתם בספרות בפנטזיה היא לרוב אפסית ופחות מזה , ומיטב עצותיהם לסופר מסתכמות בדרך כלל (וזאת עובדה בדוקה ) בדרישה הנצחית לסופר :לך עם סיפור חיים מזעזע /סקסי /מרתק '/מגרה ככל האפשר לכלי התקשורת על מנת שישימו לב אליך " .
. טענתי הבסיסית היא תמיד ששום יחצן אינו יכול לעשות לספר מה שסופר מוכשר נחוש עקשן ויצירתי יכול לעשת עבור ספרו  אם יעמדו לרשותו אמצעים כמו הרשת.
.הגר ינאי קיבלה את העצה לקחה לידיה את הכפפה ואכן הצליחה להביא ליצירת אתר מרשים מבחינה חזותית שזכה לתשומת לב תקשורתית בדיוק כפי שחזיתי. .
הגר ינאי מדווחת : מאייר עטיפת "הלווייתן" הוא דוד פולונסקי, אחד המאיירים המחוננים
בארץ שעובד כעת על פרוייקט דוקו-אנימציה של הבימאי ארי פולמן.
מאייר אתר הלווייתן, מוכשר לא פחות, הוא גיא שגיא, שידוע בעיקר מאוסף הכרזות שעיצב ל TLV. עוד מעבודותיו של גיא אפשר לראות
באתר הבית היפהפה שלו

ועוד תרמה רבות ללוק של האתר המעצבת שירה בריף. העבודה על האתר
נמשכה כשלושה חדשים והיתה יסודית מאוד, ולעיתים רבת ייסורים,
היות וכל הצדדים המעורבים (כלומר גיא, שירה ואני) לוקים בעודף
פדנטיות. אבל התוצאה משתלמת, כי כל מי שרואה את האתר פורץ
בקריאות התפעלות. שירה המעצבת סיפרה לי שקיבלה בעקבות האתר  לפחות 4 הצעות עבודה.
ינאי ועוזריה יצרו אתר שמציג בצורה בסיסית מאוד את העולם של הספר עם מגוון איורים .אבל הבעיה של האתר היא שהוא סטטי ובלתי משתנה. . אתר של עולם פנטזיה ובוודאי אתר של סדרה על עולם פנטזיה אסור לו להיות סטטי ,אלא עליו להתרחב ללא הרף כמו הסדרה וכמו העולם שהוא מתאר ולהביא לקוראים ולגולשים מידע ותמונות שאותם לא יוכלו לקבל בספרים

. .

עלילת הספר

 

עד כאן האתר אבל מה עם הספר עצמו והסיפור ?

הלוויתן מבבל הוא סיפורם של יונתן ואלה ( ולשם "אלה" יש מן הסתם חשיבות) ילד ונערה בת 15 שמגיעים בדרך מסתורית בתחילה לעולם מקביל העולם של אימפריית בבל שמקביל לכאורה לבבל הקדומה ויותר נכון לעולם המיתולוגי של אגדות תרבות זאת .

עולם זה נמצא 1000 שנה לאחר המלחמה המתוארת באפוסים הבבליים בין תיאמת התהום בוראת היקום ובני האדם ובין בני האדם המתמרדים ומגינם ופרי יצירתם האל נורא מרדוך הורג הדרקון.
בעולם זה ,בניגוד נחרץ לעולם האמונות הבבלי המוכר לנו ,יש גילגולי נשמות ,ונשמות בני האדם הראשונים התגלגלו בדמויות בסיפור. אני עצמי מצאתי את רעיון גלגול הנשמות כמיותר .הוא שייך לעולם המחשבה ההודי ולא הבבלי שמי ובאמת אין לו רלבנטיות רבה לסיפור כפי שהוא בנתיים אבל ינאי כסופרת פנטזיה אינה מחייבת כמובן להיצמד לעובדות ההיסטוריות .ואולי הסלידה שלי מההתייחסות לגלגול הנשמות בסיפור נובעת מהסלידה שלי מהרעיון בכללותו מאחר שהוא פוגע במתח שבעלילה שהרי אם אתה ידוע שגיבור אינו עומד למות באמת אלא רק להתגלגל לגוף אחר כי אז אין מתח רב לגבי גורלו או עניין רב לגבי זהותו ואישיותו בהווה שהיא רק אחת מני רבות . ..

הדמויות בסיפור "הלוויתן של בבל".

בהווה של הסיפור בבל נשלטת בידי המלך בלשצר ( זהה ואולי לא עם יורש שהעצר הבבלי האחרון) והממלכה כולה סובלת ממגפה הכתמים השחורים אותה רודפים מועצת האחשדרפנים השולטים בממלכה בחרי אף ומשעבדים את כל מי שנמצא שהוא עצוב וכך חשוד כלוקה במחלה. כנגדם יוצאים מורדים שחולמים על היום שבו יגיע המנהיג "הילל בן שחר " ( כשמו של המורד באלוהות בספר ישעיהו שהפך אחר כך לבסיס לסיפור השטן ומרידתו באלוהות בנצרות ) שינהיג אותם כנגד השליט .

כתמים אפלים.

בתוך כל הסבך הזה מסתבכים הילדים שמתחברים עם יורשת העצר של בבל נין אורמוז ועם השד פאוזזו שהוא במקרה השד שהשתלט על גיבורת הספר –סרט המצליח "מגרש השדים " אבל כאן הוא דווקא יצור סימפטי והומוריסטי לא מאיים בכלל ..

 


השד הבבלי פזוזו .

במהלך הסיפור העלילה הופכת במפתיע מפנטזיה רגילה למדע בדיוני כאשר הילדים מגלים שהמדובר בעולם מקביל קרוב לעולמנו,אחד מני רבים שחברת תרופות ענקית מצאה את הדרך אליו והיא נמצאת בקשר עם מנהיגי העולם הזה. וגרוע מכך ניסוייה של החברה גרמו ליצירת ישות מפחיד ואיומה הלוויתן שמאיים ( אולי ) להשמיד את כל העולמות , או לפחות כך זה נראה כרגע .
ובסוף הספר מתקיים קרב גדול בין מפקדת צבאות בבל ובין הנערה אלה ,המרד מתחיל וההמשכים ( לפחות שניים מתוכננים )עוד יבואו .
יונתן למד שהרופאים –כוהנים לא התנגדו לצבירת ידע .אחרי הכל הם האמינו במילה ( המילה יוצרת .המילה מנצחת ,המילה מרפאת ). כל שמילה שנכתבה הייתה קדושה.האחשדרפנים רק
התנגדו שמשיהו ידע על המילים-כי אז מתחילות הצרות .כדי שלא ייוודע ליותר מידי אנשים על הידע הוא הושלך לספריה בנינווה לטיפולם המסור של העכברושים .
( הלוויתן מבבל ,ע' 156)
:ינאי יודעת לתאר עולם וסביבה זרים ואקזוטיים . והעולם של בבל הוא באמת שונה מכל מה שאנו מכירים. הוא אינו זהה לאימפריה ההיסטורית של בבל למרות שהמקום הגיאוגרפי כנראה זהה.יש בו שדים ויש בו בעלי חיים מדברים .וכמובן יש בו כישוף והרבה אבל גם סוג של טכנולוגיה ומדע.
. במיוחד מצא חן בעיני תיאור הספרייה של העיר נינווה הספרייה המרכזית של עולם זה .וחבל שהיא לא מתארת גם את הספרייה של העיר בבל ( שאותה תיאר כבר בורחס בסיפור קצר ידוע מאוד ) אבל אולי באחד הספרים הבאים..
יאחד הדברים היפים שבספר הוא הרמז הברור שכוחות התהום ובכלל זה השדים והאם תיהמת אינם בהכרך זהים לכוחות הרשע וכי הרשע ( הלוויתן ) הוא בעצם יציר כפיהם של בני האדם שהם בסופו של דבר מקורות הרשע האמיתיים .
עם זאת הדמוייות בספר ובמיוחד שני הילדים הגיבורים הן חיוורת ומשעממות בהשוואה לעולם הצבעוני והעשיר הסובב אותם ,אבל זהו כשל קבוע במרבית ספרי הפנטזיה והמדע הבדיוני במיוחד באלה שצריכים ליצור עולמות מורכבים במיוחד ,לרוב המאמץ של הסופר ביצירת העולם בא על חשבון המאמץ ביצירת דמויות אמינות. ומעניינות .

 

.נקודה מעניינת נוספת המשקפת טרנד בולט היום בעולם התרבות הפופולארית היא שכל הגברים בספר הם חלושים ו"נשיים" למדי . בעוד שהנשים הן הלוחמות התקיפות .וזה מגיע לשיאו בקרב סופי בין הגיבורה הנערה בת ה-15 ובין מפקדת צבא בבל "שהרגה מאות גברים בידיה" ובסצינה מגוחכת ביותר שמראה ינאי ראתה באדיקות יותר מידי פרקים של סדרת "זינה הנסיכה הלוחמת" גוברת על הלוחמת המהוללת.

מקדש בבבל.

האם בספרים הבאים הילדה תהרוג גם היא מאות אנשים בידיה החשופות ?
הספר אולי  מבטא בכך  גם אידיאולוגיה פמיניסטית שהרי ינאי בין אחיותיה היא יושבת .
אבל גם פנטזיה דורשת מינימום של אמינות פנימית ועדיף היה שהסצנה הזאת של הקרב בין ילדה ובין לוחמת הייתה נמחקת למרות שללא ספק יש בו עוצמה רגשית רבה בתיאור ניצחון הילדה על הלוחמת שבעת הקרבות . אבל   היא מעוררת גיחוך  …
יש לציין את ההומור של ינאי בתיאור עולם זה אמצעי ספרותי שהיה כמעט בלתי קיים בספריה הקודמים ונראה כמשהו הזר לכתיבתה הרגישה-רגשנית בדרך כלל אבל בולט מאוד כאן ומראה שמידי פעם היא מסוגלת לנסות להצחיק

בוראי העולמות

בליעל ובליער ישויות בעולם של בבל.

. ….היא לא סתם מלומדת היא אמנית יוצרת ,ארכי אמנית של ידע ומידע היא מסוגלת לקשור את כל קצוות הידע שקיים מאז בריאת העולם , ,לאסוף את כל הפירורים ולהסיק מסקנות ,לרקום תיאוריות מדהימות ביופיין ,להאיר את האפילה בלהבות של חוכמתה ולהופכה לגביש צלול כבדולח .וכמו כל האמנים הדגולים .גם היא בלתי צפויה.
(הלו
ויתן מבבל ע' 160)

מרדוק. אל בבלי

הכוח הגדול של יוצרי ספרי הפנטזיה הגדולים הוא שהם תמיד יודעים ליצור בפני הקורא רמז שהם יודעים הרבה יותר על העולם המוצג לפני הקורא ממה שהם מתארים ולהציג זאת לא דווקא בהסברים היסטוריים מפורטים אלא על ידי רמזים שמשאירים אצל הקורא רצון לדעת עוד ועוד .
הבעייה של ספרי פנטזיה הקודמים המעטים בעברים הייתה שהם בדרך כלל תיארו את העולם שהיציגו פחות מידי ויצרו אצל הקורא את המחשבה שהסופרים לא באמת יודעים על העולם שאותו הם מתארים יותר מהם או שתיארו ופירטו יותר מידי וכך יצרו תחושה של שובע ושיממון אצל הקוראים בגלל גודש הפרטים הנדחסים למוחו של הקורא ( כמו במקרה של ספרי "חרב אלף הראמות").

להצלחה גדולה זכה דווקא הסופר דן צלקה בספרו שהיה ונשאר ספר הפנטזיה הטוב ביותר בעברית "מלחמת בני ארץ ובבני שחת " סיפור פנטזיה המתרחש בימי שלמה המלך ובו רקם צלקה סביב אגדות קדומות שונות סיפור פנטזיה שאינו נופל במהומה מכל סיפור שנכתב בשפות זרות והוא הצליח דווקא בגלל שלרשותו עמד כבר גוף של אגדות ומוטיבים על מנת לארוג סביבם את סיפור מבלי שיצטרך לתת כל הזמן הסברים מפורטים על תולדות העולם המתואר ,גזעיו השונים והמשונים ,הגיאוגרפיה שלו וכו'
. .
דומה שינאי מתקרבת למינון הנכון בתיאור העולם הפנטסטי שאותו בראה. ולרשותה עומד המחקר המפורט שביצעה על המיתולוגיות  המספוטאמית  ואחרות    דרך ספרים כמו  הספר של חגי דגן על המיתולוגיה היהודית ..מחקר זה נותן עמקות ואמינות לעולם שאותו היא מתארת .

בית ספר לדיבור ומחשבה בבבל.

היא לא הראשונה בספרות העברית שניצלה את המיתולוגיה הזאת.. לפניה עשו זאת סופרות כמו ש.שפרה ולאחרונה תמר וויס אבל הן בעיקר איבדו אגדות מסופוטמיות קיימות ולא יצרו עולם שלם שלוקח כבסיסו את האגדות המסופוטמיות וממשיך איתם הלאה כפי שעושה ינאי
אבל לאמיתו של דבר היא לא באמת מחדשת ביצירתה . יש כאן את אותה העלילה הבסיסית בספר הראשון שלה "אישה באור " שבו הגיבורה שבורחת מארצה לעולם אחר העולם של המנזר הבודהיסטי במנזר הבודהיסטי על מנת להבין את עצמה טוב יותר ולמצוא בעצמה כוחות חדשים שלא ידעה על קיומם .אבל כמובן הפרטים שונים לחלוטין .

הסיפור בהחלט מבטיח ויש לראות מה ינאי תעשה איתו בספרים הבאים.וינאי מדווחת שיהיו לפחות עוד שניים ואולי עוד שלוש ההמשכים אם כי לא מעבר לכך .
מעניין לדעת אם בספרים הבאים תכניס ינאי לזירה את ארץ כנען של העולם של בבל שבספר הנוכחי אינה מוזכרת כלל ?והאם תציג לפנינו את גם את האלים תיהמת ומרדוך ?והאם יעלה על הבמה באיזה שהוא שלב גם האלוהים התנכי ? שאלות שאלות שמראות שינאי בכל אופן יצרה סצינריו פתיחה מעניין
כספר פנטזיה הספר הוא סביר בהחלט ברמתו בוודאי בהשוואה לרוב ספרי הפנטזיה היוצאים בעברית ורואים שנכתב בידי סופרת מיומנת .והוא אינו נופל ברמתו מספר הפנטזיה הממוצע היוצא לאור בארה"ב .יש לקוות שבספרים הבאים בסדרה זאת הסופרת תעלה גם מעבר לכך .
אם אני הייתי במקום ינאי היית יוצר כבר עכשיו קשר עם אנשי משחקי התפקידים של ישראל ויוצר משחק תפקידים המבוסס על הלוויתן של בבל . בספר ובעולם שעומד מאחוריו יש בהחלט חומר עשיר ומתאים עבורם אולי יותר מאז כל עולם פנטזיה שנוצר בעברית מאז "מלחמת בני ארץ בבני שחת ". .

 


קישורים רלבנטיים

פרק מהספר "הלוויתן מבבל "

האתר של הספר

הספר הלוייתן מבבל

עולם הפנטזיה של הגר ינאי

 

הגר ינאי מצ'וטטת על "הלוייתן מבבל "

גילי בר הילל על הלוויתן מבבל

אסף דקל על הלווייתן מבבל

מדריך הטרמפיסט לתל אביב : דידי חנוך על הלוויתן מבבל

 

דף הפייסבוק של הגר ינאי

הגר ינאי בויקיפדיה

הגר ינאי בלקסיקון הסופרים

מחפשים את אורי פוטר

 

תמר וייס והמיתולוגיה השומרית

התיאוריה הסופית של הגר ינאי 

עטיפת ספר ההמשך של "הלוייתן מבבל"

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

10 תגובות על “בוראת העולמות :הגר ינאי ו"הלווייתן מבבל "”

הכי קל ללכלך על מישהו בעילום שם.
נראה אותך גבר ועושה זאת בשמך המלא כולל מייל, ,
פחדן!

מה את רוצה יותר מלינק לדף שלי ב
myspace ?
היא פשוט גנבה את הרעיון של חומריו האפלים מפיליפ פולמן
מילא אם היה מדובר במחווה אומנותית או השפעה
אבל במקרה של ינאי מדובר במעשה בתיה עוזיאל.

אותם ספרים שאתה קורא להם ספרי חרב אלף הראמות. אתה אומר שמרוב תיאור של העולם יש תחושה של שובע ושממון? יש בעיות לשוניות בספר, כן, אבל אני לא מאמין שמי שקרא את הספר יוכל לומר עליו שעלילתו משעממת כי כל הזמן קורה שם משהו והרקע והעולם מפורטים בדיוק במידה הנכונה. אני מוכן להתערב איתך שלא קראת את הספרים בכלל ואתה סתם מעליל. תכנס לפורום ארמדין ותגיד את מה שכתבת פה לשאר חברי הפורום. אני מבטיח לך שבתגובה תחטוף לינץ' וירטואלי על השטויות שאתה כותב.

את הלויתן מבבל עוד לא קראתי אבל ראיתי את האתר והוא אמנם יפה אבל האתר של ארמדין יותר יפה והרבה יותר מושקע. למה אתה לא מציין זאת גם? בגלל שלא אתה אחראי לו בניגוד לאתר של הגר ינאי? עד שיש אתר ישראלי כל כך מושקע לספר מקורי, הוא זוכה לכזו התעלמות. לא יפה. הנה לינק למי שעוד לא ראה

http://www.armadin.com/

קראתי את הספר כשהוא יצא – ויש שם גם את יורשת העצר שהיא דמות חזקה, ושאביה המלך מעדיף אותה על שאר ילדיו – כך שבהחלט יש שם אמירה פמיניסטית למדי. וכן יש איזה דמיון ל"חומריו האפלים" פיליפ פולמן אבל הוא קשור לרעיון הפילוסופי של החירות המחשבתית והאישית , העולם של הספר והדמויות הם די שונים.
דרך אגב הגר ינאי אמרה וגם כתבה באתר שהיא שאבה השראה מפיליפ פולמן ושהיא אוהבת את היצירות שלו.

ספר ההמשך של "הלוויתן מבבל " הוא המים בין העולמות "שאמור להיות הספר השני בטרילוגיה.
פרטים עליו יש כאן
http://www.keter-books.co.il/%D7%94%D7%9E%D7%99%D7%9D+%D7%A9%D7%91%D7%99%D7%9F+%D7%94%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%AA/

פרק לדוגמה
http://www.sf-f.org.il/story_1011

ביקורת של שחר אילן
לוייתן בדרך השלום
http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/999763.html

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eighteen − 17 =