web analytics
קטגוריות
תרבות

קריסת מדעי הרוח באוניברסיטאות

"מדעי הרוח נמצאים בארץ בסכנת קריסה. אפשר אולי לקיים אוניברסיטה בלי מדעי הרוח, אבל עם כל ה"עושר" וההכנסות, זו תהיה אוניברסיטה דלה שתביא גם לחברה דלה וענייה".

כתב העת "פנים " הוציא גליון מיוחד המוקדש למצב האוניברסיטאות ,מצב שאינו מזהיר מבחינות רבות בלשון המעטה.

והמזהיר פחות מכל הוא מצבם של מדעי הרוח שנמצאים בסכנת קריסה הולכת וגוברת כתוצאה ממיעוט התלמידים שעלול להביא לסגירת המחלקות השונות בתחומים אלו .

ראו את מאמרו  המצמרר של פרופסור יהושע שוורץ "כמה כסף שווה משמעות החיים " שמתאר את המשבר הנורא ומציע הצעות לפתרונם שמסתכמות פחות או יותר בכך :על מרצי מדעי הרוח לצאת ממגדל השן שבו הם קברו את עצמם המלא וגדוש בקישקושים פוסט מודרניים שמובנים   רק למרצה ולכמה עמיתים ("ז'רגון של שפה פסאודו מדעית " מגדיר זאת שוורץ ) ולנסות להפיץ את משנתם לציבור הרחב על ידי פופולאריזציה של תחומם .

כמה כסף שווה שארית החיים

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

6 תגובות על “קריסת מדעי הרוח באוניברסיטאות”

אני בטוח שלהכתיב לפילוסופים מה ללמד ומה לכתוב זו דרך נ-ה-ד-ר-ת להחיות את הפילוסופיה.
אפשר גם לעשות תחרות 'פילוסוף נולד'. מי שמשמעות החיים שלו תזכה בהכי הרבה אס-אם-אסים יקבל קביעות.

האקדמיה ללמוד פילוסופיה היום. האקדמיה מספקת ריכוז של חומרים ונגישות אליהם שאי אפשר להשיג בשום מקום אחר, וחוץ מזה, עברו הימים שבהם אדם היה יכול לשבת וללמוד את כל מה שצריך ללמוד כדי להיות פילוסוף ואז להשקיע שנים רבות בפיתוח הפילוסופיה שלו (ז"א, בחשיבה) כדי שתהיה מעמיקה ולא half educated ללא סיוע מוסדי. מכאן ועד SMS ים המרחק עדיין גדול.

ובכל זאת, הייתי מעדיפה לגמרי שמישהו היה אומר לי את הדברים שנאמרים כאן לפני שהתחלתי דוקטורט באוניברסיטת ת"א, שעד כה גורם לי רק עוגמת נפש ורצון עז לפרוש. מה שאמרו לי אשתקד היה שזה "מוסד אקדמי מכובד". מיי אס.

זה לא רק השימוש בז'רגון הפוסטמודרני שכה שנוא עליך, זה בעיקר כסף. מה לעשות ולאוניברסיטאות אין כסף ומה לעשות שהן רוצות למשוך סטודנטים, ומה לעשות שהתחומים המבוקשים היום הם כלכלה, מנה"ס, משפטים וכד'?
האוניברסיטאות מתקיימות בתוך חברה מסוימת ולצערנו הרב מושפעת ממנה הרבה יותר מאשר תורמת לעיצובה.
לכן, מלבד כמה איים של רוח, האוניברסיטאות צועדות לכיוון יותר פרקטי – מיכלליזציה של האוניברסיטאות.

"איי הרוח" שמפיקות הפקולטות הנ"ל הם (בהכללה לא גסה מדי) גוש אחיד והומוגני של שכפולים האוחזים באותה השקפת עולם לעוסה עד זרא.

לטעמי המדינה צריכה לממן לימודי
פילוסופיה בדיוק כמו שהיא צריכה לממן לימודים בישיבות.
במילים אחרות, חבל על הכסף, חברתית ותרבותית עדיף כבר להשקיע בזכויות למונדיאל הבא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three × two =