web analytics
קטגוריות
תקשורת

חנן עזרן בעיקבות הטרור הבינלאומי.

העיתונאי חנן עזרן הוציא לאור ספר על התפשטות אירגוני הטרור ואמצעי הטרור הגרעיני בעולם כמו הפצצה "המלוכלכת". והנה ראיון עימו.

 

 

העיתונאי חנן עזרן פירסם בימים אלו את הספר "למות מפחד " שבו הוא חושף פרטים מצמררים ומפחידים על היכולות החדשות וההרסניות של אירגוני הטרור באשר הם ובראשם אירגוני הטרור האיסלמיים .יכולות שכוללות כלי נשק גרעיניים ובקטריולוגיים .

פעם בשנות השישים היו נפוצים בשוקי ספרי הכיס שפע של סיפורי מתח על סוכנים חשאיים כמו ג'ימס בונד והאיש מאנק"ל נפוליון סולו ואחרים ידועים פחות . רוב מאבקיהם של הסוכנים החשאיים האלו היו לא דווקא כנגד סוכנים של מעצמות העל ברית המועצות וסין שעוררו אז חששות גדולים בקרב הציבור אלא כנגד ארגונים בינלאומיים בעל שמות מוזרים (לרוב ראשי תיבות לכינויים ביזאריים שונים ) "ספקטר " בראשותו של הוגו בלופלד שהיו אויביו של ג'ימס בונד ,"טראש " אירגון בעל הנהגה מתחלפת אויביהם הנצחיים של סוכני "אנק"ל " נפוליאון סולו ואיליה קוריאקין. או אירגון "הידרה " בעל אלף הראשים וזרועות שאם היית כורת ראש אחד שלו תמיד היו צצים עשרה אחרים שבו נלחם הסוכן החשאי בקומיקס של חברת מארוול, ניק פיורי .
הקורא הממוצע ידע מראש שאלו הם סיפורים בדיוניים לחלוטין בניגוד לסיפורי הריגול הרציניים יותר של סופרים כמו ג'ון לה קארה uלן דייטון  שעסקו במאבקים המתוחכמים בין שירותי הביון הבריטיים והאמריקניים ויריביהם הסוביטיים ושהיציגו עולם ביוקראטי של אנשים עייפים ומושחתים  חסרי כל אידיאולוגיה ,הדבר השונה ביותר שניתן להעלות על הדעת מאותם אירגוני פשע בינלאומיים המונעים באידיאולוגיה פנאטית של שלטון עולמי.
ומדוע סיפורים על אירגוני פשע וטרור אלה נראו כמגוחכים כל כך ?

משום שארגונים אלו הוצגו כאירגוני פשע וטרור בינלאומיים שמטרתם היא אחת להשתלט על העולם ללא כל קשר לאידיאולוגיה ספציפית נאצית או קומוניסטית וללא כל קשר לברית המועצות או סין שאמנם לעיתים הוצגו כבעלי ברית של ארגונים אלו אבל לקוראים היה ברור שהם בעלי ברית זמניים וכי הסוכן הטוב יכול באותה מידה לשתף פעולה עם הסובייטים כנגד בכורי שטן ביזאריים אלו . בידי אירגונים אלו היו הטכנולוגיות החדשניות ביותר כאלה שכפי שרמזו הסופרים לקוראים המזועזעים לא היו זמינות אפילו בידיהם של מעצמות העל ארה"ב וברית המועצות או כאלו שהיו זמינות רק בידיהם . ומשום כך היוו סכנה גדולה ביותר לשלום העולם לא פחות ואולי אפילו יותר מהקומוניסטים שכן לא חלו עליהם המגבלות שבכל זאת היו גם על מעצמות העל הקומוניסטיות . רעיון מגוחך לחלוטין כמובן.
איש לא לקח זאת ברצינות בשנות השישים וגם לא בשנות השבעים או אף השמונים שאז זה כבר לא היה חומר מתאים אפילו לספרי ריגול ברמה נמוכה. רק לחוברות קומיקס ולסרטי ג'ימס בונד שבהם הופיע מידי פעם המיליונר ה מטורף שהמאיים על שלום העולם באמצעות אירגונים כאלו בדיוק . אבל הצופים ישבו בשקט הם ידעו : דבר כזה אפשרי רק בסרטים ואין אירגונים בינלאומיים של טרוריסטיים שאינם מחויבים לאף אחד ומהווים סכנה אמיתית על שלום העולם.

 אבל מאז שנות התשעים ומאז נפילת ברית המועצות המצב השתנה בצורה רדיקלית. היום מצב כזה של אירגונים פרטיים שאינם מחויבים אידיאולוגית לאף אחד הוא אכן סכנה אמיתית לשלום העולם ,אולי הסכנה בהא הידיעה משום שכיום יכולות ליפול בידיהם טכנולוגיות מסוכנות ביותר שביכולתן להרוס חלקים גדולים של העולם.
אחרי הכל מהו אירגון ה"אל קעידה" שכה מפחיד אותנו ואת מעצמת העל הגדולה ארה"ב אם לא אירגון בינלאומי שהוקם בידי מיליונר בעל אידיאולוגיה מטורפת של שלטון עולמי איסלאמי ,אוסמה בן לאדן .אירגון שמכיוון שהוא מורכב מתאים נפרדים זה מזה מזכיר את מפלצת ההידרה המיתולוגית , רשויות החוק והביטחון משמידות ראש אחד אבל עשרה אחרים צצים במקומו כפי שכיוון המייסד בן לאדן.
ובן לאדן אפילו אינו היחיד. יש כיום מיליונרים ומיליארדרים אחרים שכספם נוצר בידי פשע וסמים ושהוכיחו את עצמם כחזקים יותר ממדינות ,אפשר להזכיר את ראש המאפיה הסיציליאנית סלבטורה ריאנה  ששלט  בסיציליה כמדינה בתוך מדינה בשנות השמונים והיוו איום אמיתי על רשויות אכיפת החוק שם .
את  קרטל הסמים הקולומביאני של  פבלו אסקובאר שבמהלך שנות התשעים שיחד כמעט כל אחד בקולומביה והיה חזק שם יותר מנשיאה. רק פעולה צבאית משוטפת של קולומביה עם ארה"ב הביא לבסוף ללכידתו ולחיסולו של אסקובאר החמקמק.
אבל מה היה קורה אם אסקובאר בכספיו העצומים היה משיג כלי נשק מסוכנים במיוחד ,נניח "פצצה גרעינית מלוכלכת " שביכולתה להרעיל אזורים שלמים ? או נשק בקטריולוגי ? האם אפשר היה לחסלו בקלות יחסית מבלי שאיש יפגע?
ובן לאדן עצמו הרי עוד לא נתפס ויש חששות עצומים שהוא מנסה להשיג כלי נשק שכאלה בדיוק וייתכן שכבר הישיגם.

בעקבות הפצצה המלוכלכת

בנושא מצמרר זה עוסק ספרו החדש של העיתונאי והשדרן חנן עזרן "למות מפחד " –הפצצה המלוכלכת –תרחיש האימה ". שיצא בשבועות האחרונים ממש והוא עדכני ביותר.
עזרן הידוע בתחקיריו הטלוויזיוניים המפורטים בתוכניות טלוויזיה כמו "חשיפה" ולאחרונה תוכנית בעינייניי תקשורת "גילוי נאות ". החל בשנים האחרונות לפרסם גם ספרים.

הוא פירסם   את הספר "חוד החנית " ספר על שכיר החרב הישראלי קליין ומאבקיו בפינות שונות בעולם.

   

ספרו הקודם  של עזרן  "תעלומה בנתיב ההתרסקות"  עסק בחקר תעלומת הפלתו של מטוס ישראלי בידי הבולגרים בשנות החמישים.

אולם הפעם החליט עזרן לשנות כיוון ובמקום לחקור ולתעד את התעלומות והפרשיות של העבר הקרוב והרחוק יותר ,הוא החליט לחקור את מה שקורה בהווה ואת השלכות על כך לעתיד המיידי של כולנו וגילוייו ומסקנותיו הם מצמררים ביותר.
ספרו החדש הוא אוצר בלום של מידע.יש בו תיאור מפורט ביותר מפורט של עולם הטרור האסלאמי והאל קאעידה. הוא מדבר על הפצצה המלוכלכת ועל מאפשרויות לשימוש בנשק בקטריולוגי . עזרן מראה בספרו שכיום נמצאות בידי אירגוני הטרור הבינלאומיים ובראשם אל קאעידה ( שהוא נותן בספרו אולי את התיאור המפורט ביותר שלו הקיים כרגע בספר פופולארי בעברית ) אפשרויות טכנולוגיות שלא היו זמינות להם רק לפני כמה שנים . וכמובן הם לא יהססו להשתמש בהם .
כך למשל מובאת ידיעה על עדות שנתן ראש האף בי אי בועדת סנאט ב1998 שם קבע כי במהלך 1997 חקר אירגנונו מעל ל100 מקרי טרור לא קונבנציונאלי של קבוצות קיצוניות שונות פי שלוש מהמספר שב-1996. בפברואר 99 ציין האיש לואיס פרי שהאף בי אי נתקל "במכתב הזהרה המכיל אנתרקס " במקום כלשהוא בארה"ב כל יום …
וזה בסוף המאה הקודמת. נשאלת השאלה עד כמה החמיר המצב היום בשנת 2006.
עזרן מביא בספרו תיאור מצמרר מביקור בגרוזיה שם גילה מחנות צבא סובייטיים נטושים ופרוצים שבהם נשמרו כלי נשק מתוחכמים שונים שנבזזים פשוטו כמשמעו ומזה שנים בידי העולם התחתון המקומי ונמכרים לכל דורש ובהם מן הסתם גם אירגוני הטרור הבינלאומיים. אמנם לא הרבה קורה בסיפורו חוץ מעדות ראייה אבל עדיין מעורר אי שקט.
האמריקנים עצמם כידוע מודאגים מאוד מנשוא זליגת אמצעי לחימה גרעיניים ואף מדענים גרעיניים מרוסיה לידי אירגוני הטרור וארצות האיסלאם הקיצוני כמו איראן והפעילו תוכניות שונות כדי למנוע זאת . אבל נראה שהצלחתם מוגבלת ביותר .וכפי שמראה עזרן בספרו יש בהחלט ממה לחשוש.

עיתונאי נגד הטרור

א.א. חנן עזרן בשלושת בספריך האחרונים יש מגמה לעסוק בענייני הרפתקאות ביטחוניות וריגול יש לך משיכה מיוחדת לנושאים האלה ?
זרן : כן אני אוהב מאוד את הסיפורים האלה של אקשין והרפתקאות ושל שירותים חשאיים ,וכך היה גם בספרי הקודמים על יאיר קליין ועל הפלת המטוס בבולגריה . כך קרה בנושא הזה של הטרור הבינלאומי שהיגעתי למסקנה שהוא זכאי לטיפול רחב יותר ממה שאפשר לתת לו בטלוויזיה כספר שיציג את העובדות כפי שהן לפני הקהל הרחב .
א.א.
בן לאדן מפחיד את אמריקה ואת העולם המערבי כולו. הוא משתדל לגרום לנו לפחד. ".
גם אתה מפחיד אותנו בספרך החדש. האם עשית אתו יד אחת?

עזרן : אני לא מנסה להפחיד, אני מנסה להבין בעזרת הספר היכן אנו עומדים. בין פאניקה או בין איום ממשי. השם "למות מפחד" זהו שם שיווקי, אבל יש בו הרבה אמת אם לא, לפי דעתי אם לא נעמוד בהבנה מוחלטת מה עומד לקרות. וכשאני אומד עומד לקרות, הכוונה שאני מסתמך על הכרזות שהיו רק באחרונה של הרמטכ"ל שמדבר שאירן תיתן לאל-קאידה חומר רדיו אקטיבי.

א.א : הספר עוסק בפצצות מלוכלכות. האם אתה יכול להסביר בקצרה מה זה?

עזרן :בעקרון  אפשר לומר שאין "פצצה מלוכלכת".  זהו ביטוי שצריך להמחיש איזה שהוא תהליך שאם יעשו אותו זה יהפוך להיות פצצה. כלומר, זה משהו מהקטלוג של השמות של הטרור והשם פצצה מלוכלכת הכוונה שזה נעשה בתנאים לא קונווצינאליים, פרימט יביים מה שנקרא מהמטבח של הטרור: זאת ההגדרה. מאחר ובאחרונה התחילו להשתמש במקומות שונים בעולם מנשיא ארצות הברית עד לראש ממשלת בריטניה, ראש המודיעין הגרמני ועכשיו אצלנו הרמטכ"ל בביטוי פצצה מלוכלכת, מקבלת עכשיו חימוש של חומר רדיו אקטיבי, או חומר ביולוגי כפי שה-'דיילי טלגרף' מפרסם עכשיו מפי ראש המטה ללוחמה בטרור האמריקני. פירוש הדבר שהביטוי הזה מהקטלוג של הטרור הופך להיות איום ממשי.

א.א איך זה יראה בשטח ?
עזרן : זה למעשה או פצצה או טיל או כל דבר אחר שבנוי , מחומר נפץ עם חלק של חימוש שהוא רבגוני כלומר, יכול להיות חימוש של חיידקים בטרור ביולוגי וזה יכול להיות בחימוש רדיואקטיבי, רדיולוגי או כל דבר אחר. כלומר, החימוש בא בתוך הפצצה- הפצצה מתפוצצת החימוש משתחרר ואז האפקט הוא לפי החימוש.

א.א : כעת אנו מוטרדים מבעיית איראן. האם יהיה להם נשק גרעיני בעוד חצי שנה או בעוד חמש או בעוד עשר שנים?אבל האם צריך להתקיף את איראן… כאשר למעשה, כל מחבל יכול להכין פצצה כזאת במטבח הפרטי שלו בבית ?
עזרן : אנחנו לא עוסקים עכשיו באיום הגרעיני של איראן. זה איום קונוונציונאלי שמדינת ישראל והעולם החופשי יצטרך להתמודד מול איראן. כשאנו מדברים על הפצצה המלוכלכת אנחנו מדברים למעשה על הנשק הלא קונוונציונאלי. ומשום כך הוא מפתיע הוא יכול לצוף בכל מיני מקומות כשהוא מסתייע בתאים מחתרתיים באירופה, באזור המזרח התיכון בארצות הברית. מול פצצה מלוכלכת לא מתמודדים באותה צורה כמו שמתמודדים מול הטרור הקונוונציונאלי, או האיום הקונוונציונאלי, כאן זה עניין שלהפציץ את הגרעין, את המקומות שבהם מעשירים את האורניום וכל הדברים הטקטיים הצבאיים הגלובאליים. אבל כשמדברים על האיום של 'הפצצה המלוכלכת' הכוונה להגיע מהר ככל האפשר למודיעין שידע מאיפוא לוקחים את החומרים הרדיואקטיביים לחסל את דרכי הגישה ואחר כך להצטייד בחומרים כדי למנוע מצב שבו הותקפנו על ידי פצצה מלוכלכת ונוכל למנוע בעזרת חומרי רפואה את הנזק שנגרם לתושבים. מרגע שפצצה כזאת, נגיד מתפוצצת במנהטן ויש שם חומר ראדיו אקטיבי, אז מהפצצה עצמה יהרגו 1000 איש, זה המון אבל עדיין זה לא השמדה המונית, אבל, 2 פצצות כאלה בתוך מנהטן שכל 'האריה' (אזור) ייסגר כדי לנקות את החומר הרדיואקטיבי הרי מנהטן מושבתת, זאת פאניקה אדירה. וארצות הברית כבר הודיע ביושר לב, ביושר פוליטי, מדיני שהיא עכשיו רק נערכת לטרור לא קונוונציונאלי. פירוש הדבר, לא בנויים עדיין, מה עושים ? איך מזהים את הפצצה איך מזהים שקרה פה אירוע ביולוגי . כל הדברים האלה יכניסו את הציבור כולו לפאניקה נוראה. החלק השני בא ואמר רגע, אם לא נסביר לאזרחים לתושבים, כפי שאני טוען בספר מה עלול לקרות הרי התוצאה תהיה פאניקה גדולה ומכופלת, כדי למנוע את אותה היסטריה ואותה פאניקה עתידית צריך להסביר לאנשים איך לזהות מצבים שאנשים נדבקו בחיידקים איך זה נראה? איך זה נשמע? איך זה מריח ? וזו היא לדעתי חובתי, חובתנו להציג את הדברים עכשיו רגע לפני שאולי דברים כאלה עלולים להתהוות.

א.א. : אתה סבור שישראל אינה מוכנה לכך? אינה מסוגלת להסביר, אינה יודעת להסביר, אינה יודעת מה לעשות?
עזרן : אתה שאלת כאן שתי שאלות. שאלת שאלה אם מוכנים או לא ועל כך כבר אמרו בסרטים, אם אני 'להגיד לך את האמת- אני צריך להרוג אותך' (תרגום) או שזה סוד שאסור לדבר עליו. ואחר כך שאלת שאלה שנייה, אתה אמרת למעשה אם אנחנו יכולים להיות מוכנים למצב כזה. התשובה היא כזאת על פי מה שאני יכול לומר: שישראל ערוכה לבעיה, מתקפה מהסוג הזה ביולוגית או אחרת ברמה קונוונציונאלית כלומר שמדובר בסכנה שלך התקפה של אבעבועות שחורות, של נגיפי אנטראקס או כל מיני חוליים אחרים מכל הסוגים.

א.א. : את זה אתה מכנה נשק קוונוונציאלי?
עזרן : זה קונוונציאלי. מה זה קונוונציאלי? שזה בא ממסגרות בלתי צפויות שזה בא בכמויות לא ידועות וכמובן תראה אני קטונתי וגם אסור לי לומר דברים, הסוד הגדול הוא כמובן מה אנחנו יודעים שיש להם ומה הם יודעים או לא יודעים שיש לנו על
כך לא מדברים בכלל הסודיות כאן זה בטחון האומה. אבל מה שכן צריך לומר, צריך להסביר לאנשים מה המדובר שבבוא הרגע ידעו מה צריך לעשות. הרי זה לא יתכן שהדבר יגמר שעושים כמה תרגילים שבהם מראים לציבור שיש מקלחות ושוטפים את החומר הרדיואקטיבי ובזה נגמר ומה עם החומר הביולוגי ? הרי דיברו על זה וקטונתי, אם נשיא ארצות הברית מדבר על הדברים אני לא חושב שהוא חוזר על תסריט עיראק מספר שתיים. הוא אומר כי המהלך שנעשה בארצות הברית מגובה בתקשורת, מגובה בשקיפות רבה הוא מהלך של מחקר כיצד העולם צריך להיערך לאותו קטע של האיום הביולוגי. ואני רוצה לומר עוד דבר חמור לדעתי, שצריך להבין בלי הפחדה פשוט מתוך הבנה שהאיום של החיידקים הביולוגיים זה המגפות אותם המגפות שראינו אותם בסרטים אותם מצבים החדשים שבהם המחבל לא צריך לשים חגורת נפץ, הוא הפצצה. החיידקים בתוך גופו הוא עושה את צרכיו באיזה שהו מקום ומוליך את זה הלאה. זה יכול להיות חתול, כבש או פרה שמכניסים לה, שמאכילים אותה בחיידקים והיא מפיצה אותם. האיום פה הוא בעייתי. צריך להיערך אליו, צריך להבין אותו ויש אנשים מומחים או שצריכים להיות כאלה שיגידו לנו איך להבין איך ללמוד ומה צריך לעשות.

א.א. ומהם בדיוק מקורות המידע שלך?
עזרן : המקורות שהסתייעתי בהם, הם מקורות גלויים, מחקרים וגם יצאתי לגרוזיה   לבדוק מצב בו היה מידע. אחד המקורות להוצאת חומרים כאלה שנקרא להם לצורך העניין חומרים קטלניים.
א.א. : מדוע נסעת דווקא לגרוזיה ?מה היה לך לחפש שם ?
עזרן : זה ידוע היטב שגם גרוזיה וגם אוקראינה שלא הן שתי מדינות ששימשו את הסובייקטים. בתקופה של ברית המועצות כמאגרי נשק אדירים, אדירים במובן של אדירים, אדירים. ביערות במחנות, זה מה שכנראה הכינו במלחמה הקרה בין המזרח למערב כשהסובייטים יצאו ברית המועצות התפרקה נשארו המחנות האלה עזובים. עכשיו נשאלת השאלה מה יש במחנות האלו ?
א.א. : הם נותרו ללא כל פיקוח?

עזרן : הם נשארו בלי פיקוח הכוונה שפיקוח שאי אפשר להיכנס. שאפשר להיכנס- אין פיקוח ואם היו שם 2 חיילים שהיו להם נעלים ואין להם מה לאכול זה עדיין לא אומר שזה פיקוח. אז אין פיקוח, ושם טילים וחומרי נפץ וחומרים כאלה וחומרים אחרים. צריך להבין, שמקור לחומרים קטלניים זה או כורים גרעיניים לשלום שבהם לוקחים את החומרים האלה ומשתמשים בהם, ואז החומר הזה זולג או נגנב או נשלח החומרים האלה יכולים להיות, המקור שלהם יכול להיות ממחנות צבא, מתעשיות צבאיות כמו ברית המועצות לשעבר שהמאגרים הגדולים שלה פשוט נפרצו, נגנבו או נעשה אחר כך מסחר בין סוחרי נשק למיניהם.

 

טילים בגרוזיה.

א.א. : על אילו כמויות מדובר?
עזרן : אם אני אומר גדול ואני אומר גדול, אני אומר ענק ויותר ענק ויותר גדול אז אין לי מילים בדמיון שלי. זאת אומרת מאות אלפי טילים מאות אלפי פגזים תחמושת ומיכלים של חומרים אחרים טילים מונחים בתוך היערות במקומות שונים, מקומות שונים. אוקראינה בכלל זה ארסנל אחד גול של נשק כזה. בלי שמירה בלי פיקוח והתמונות שהבאנו משם הם תמונות שממחישות כמה קל להיכנס פנימה כמה קל לקחת את הדברים האלה ולגנוב אותם.

עכשיו צריך לזכור זה, מונח פרוץ ככה כבר כמה שנים ובמלחמה בין רוסיה והצ'צ'ניים כבר מצאנו חומרים שנלקחו משם והצ'לנים הסבו את הטילים והחומרים האלה כדי להלחם נגד הרוסים. זה כבר הוכח. עכשיו הרעיון שהבאנו משם. הסיפורים שאני שמעתי על ההיקפים של הדברים האלה ואיך שהדברים האלה נראים בשטח פשוט זה מאגר ענק לנשק. עכשיו אני לא אומר שאני יכול להגיד בדיוק איזה טיל לקחו ומה לא לקחו. אבל אין ספק שהתעשייה הגדולה שממחזרת שמימושה שבונה את החומרים האלה הלא קונוונציונאליים במחתרת במטבח של הטרור, היא מסתייעת כולה גם מתוך המאגרים האלה. ולכן חשבתי לנכון להביא לתוך הספר את המסמכים את התמונות את הדברים שמראים מאין זה בא ומדוע? ארצות הברית מנסה עכשיו לבקשת הנשיא החדש ובגרוזיה לנקות את המחנות האלה. מדוע? כי במהלך המלחמה בטרור צריך להשמיד את החומרים האלה. עכשיו, גרוזיה ואוקראינה…
זוכר את שוורנדזה מנהיג גרוזיה לשעבר ( ושר החוץ האחרון של ברית המועצות לפני נפילתה א.א. ) שהיה למעשה בעל אוריינטאציה רוסית לפני שהוא נפל בבחירות. שוורנדזה הלך לאמריקנים וסיפר להם הרבה מאוד על תעשיית הנשק שהרוסים שתלו בגרוזיה וחשב לקבל תמיכה כזאת או אחרת במהלך הזה. מאחר ומדובר בכמויות כל כך גדולות מה שאני הבנתי בביקור שם, הראשון זה היה ביקור מאוד צמוד לנשיא החדש. הגרוזינים פוחדים ממה שיש להם בידיים. הם לא רוצים את זה הם לא צריכים את זה, זה רק מביא להם צרות. ובאוקראינה נעשה שם מסחר גדול בדברים האלה. עכשיו צריך להבין, אני מדבר פה, כאן, עם חצי חיוך אבל זה דבר נורא ואיום ואני גם מנסה להיזהר שלא ינסו לחפש אפוא הייתי ולא הייתי. אני יודע כבר יודע, זה סיפור אחר. ואני מחכה לשאלה הבאה שתגיד לי הכל על מנת להכין פצצה מלוכלכת אין צורך בשום דבר בכלל…
אמרנו, אני השתמשתי בביטוי שנקרא המטבח של הטרור. מה זה נקרא מטבח? זאת אומרת שמי שהוא יודע מה צריך לערבב איך צריך לחבר ואיך צריך להעיף את זה או לקחת את זה. זה צריך ידע של כימאי, של מדען שיודע לעשות את זה ומי שהוא שיודע איך לחבר את זה ביחד. למה זה נקרא מלוכלך? כאילו שלהגיד שמה שזה קונוונציונאלי ונעשה במפעל של נשק זה נקי אז זה מלוכלך. אז או קיי, נקרא לזה כך עכשיו היצור יכול להיות מקומי ובדרגות שונות. שנבין, הנשק הרדיואקטיבי צריך לקבל חומר רדיואקטיבי. אז? 4 חקלאיים שגרים, נגיד גרים בשטחים או באיזה שהו מקום בין ישראל והפלשתינאים הם לא יגיעו לחומר הרדיואקטיבי. ארגוני הטרור המקומיים לא יגיעו לזה כי אלה חומרים ברמות כאלה. אבל, בתוך החומרים האלה של תעשיית החיידקים החומרים הביולוגיים , את אלה אפשר לקחת מתוך החומרים הקיימים בשטח.
אני אגיד לך בדיוק ,אמר לי אחד הסוחרים,  אני מבקש ממך אני מוכן לשתף פעולה ולהראות לך ולהציג לך וללמד אותך ולהסביר לך  אבל בלי שמות .

אמרתי לו למה? כמו שאתה אומר לי אנחנו בלי שמות- אנחנו עיתונאים למה? אומר לי תראה ברגע שידעו את המקומות והשמות ואיך מגיעים לשם הם יבואו כמו נמלים סחרי נשק, טרוריסטים כל מי שרוצה לקחת. ומתוך אחריות הוא לא רוצה לתת. גם מתוך זה שלא יבואו שותפים אבל גם מתוך אחריות.

א.א. : באוקראינה, בגרוזיה כנראה שגם במקומות אחרים בשטח ברית המועצות לשעבר ישנם טילים מוכנים, פגזים מלאים בדברים בלתי נעימים.

עזרן : אני לא מתכוון לשתף פעולה ולתת רעיונות,. אבל אני רוצה לומר דבר כזה שחומרים כאלה אפשר לאסוף סביבנו. משתמשים בהם לדישון בחקלאות ומשתמשים בהם לתעשיות צבעים לתעשיית דפוס או בכל מיני מקומות אחרים אלה הם רעים. 
  אני אמרתי, אני הזהרתי לא להכניס פה דוגמאות. הספר הזה נועד לעזור לא להפחיד ולא ליצור לנו עוד אויבים ועוד צרות. זה ברור, אבל אני רוצה לומר כך בתצורה מאוד זהירה ברשותך אם חומרים שבהם משתמשים למשל בהכנת אוכל לפרות אפשר מתוך הטמפרטורה מסוימת גזים מסוימים, גזים מסוימים, דשן מסוים אפשר ליצור מה שנקרא לעשות אפגריידינג, להדף של פצצה. אז אפשר לעשות את זה באזורינו, אפשר. צריך לדעת את הנוסחה. אני אומר לך עוד דבר בספר הזה. עלינו על מסמכים שמראים ומוכחים כיתד הטרור הבינלאומי הזה מתעמק בתעשייה הזאת של חומרים ביולוגיים ורדיואקטיביים. איך? יש כאן מסמכים שמראים, שמכשירים אנשים, מחפשים מומחים שיבואו לעזור להם. רוצים לרכוש, לקנות בכסף מהנדסים שיבואו לעבוד בשביל הטרור הזה. אם כל הדברים האלה נכונים צריך לחשוב על משהו.

א.א. : אינך יודע אם יש לנו מומחים לעניין, מומחים להתגוננות, כנגד העניין, נגיד שאינך יודע, באם קיימת תיאורטית שיטה להתגונן מפני הפורענות הזו? נגיד שאינך יודע…

עזרן : אני עיתונאי. אני לא איש בטחון להגיד לך שמנשק לא קונבנציונאלי אתה יודע שיהיה לך מודיעין טוב שידע למנוע אותו אז אפשר ואם יש לך בעיה עם כזה- אז זה כמעט בלתי אפשרי. אבל אני לא יודע מבלי להיכנס לפוליטיקה. עוד משפט אחד צריך מהר שיהיה שלום.

ואז,  איך אומרים לא צריכים מהקקה של הפרות לעשות חומרי נפץ תן להם לאכול ויהיה חלב. ונאכל כולנו נהיה שמחים ושבעים. אבל זה כמובן בדיחה מקאברית על הסיטואציה הזאת.

א.א. : ראה חנן- אתה אומר שצריך שיהיה שלום. כאשר יהיה שלום הכל יהיה טוב. לא יהיה שום דבר, לא יהיה לנו ממה לפחד בינתיים אנו רואים שזה בלתי ניתן להשגה, ישנן שיטות אחרות?

עזרן : אני חוזר ואומר, אני לא חושב שאנחנו… אני לא אסטרטג צבאי וגם אור לדבר יותר מידי אני לא חושב שישראל היא במצב של נחיתות כל שהיא. וכשאתה שומע את הדברים מסביב, קורה רק דבר אחד שצריך לשים אליו לב. אם נשיא צרפת פתאום משדנה את הסגנון ואמר אנחנו נשתמש בכם באותם הכלים על מה הוא מדבר? הוא מדבר על שימוש בנשק לא קונוונציונאלי מול ארגוני טרור. אז נכון שלטרור אין לו בית ואין לו בית מלון ואי לו מקום אין לו מדינה אין לו גבולות- אבל עצם הרעיון שעד עכשיו לא עזרו עוז לדבר על כך להפעיל נשק לא קונוונציונאלי מה זה? זה נשק ביולוגי. הרי אותה פרה עם חיידקים יכולה לרוץ גם לכוון השני אותו מחבל בדמות אדם גם יכול לעבור הלאה. אם נשיא צרפת מדבר על זה- זה הגיע לצרפתים עד הנה. אצלנו, בארץ שמענו רק דברים מדוקים עם אזהרות בנשק הגלובלי האסטרטגי לגבי האיום האירני אבל אלה שני סיפורים שונים שהקטן יותר על הפצצה המלוכלכת ניזון מהסיפור הגדול.

בעיה עם סיפרו של עזרן היא שהספר עושה רושם מפוזר . יש בו פרקים שלא באמת מתחברים עם כל השאר כמו סיפורו של עזרן כיצד חשף את יומניו של מרגל האטום וענונו שבהם סיפרו כיצד הוא נמשך לנשים בלונדיניות .עזרן מעריך שזה היה המקור שלידיעתם של אנשי המוסד כיצד לבחור את "סינדי " שפיתתה את וענונו "והוא מספר על פגישה עם איש מוסד שלא אישר את חשדותיו אבל גם לא הכחיש.

זהו נושא מעניין כשלעצמו אבל לא באמת מתחבר בספר שעוסק בטרור הבינלאומי שוענונו עם כל הכבוד אינו שייך לו, ובדרכו שלו ניסה להזהיר מפני הסכנות שבשימוש באטום.
לכל היותר זה מראה על אפשרויות הזליגה של הידע האטומי לכל המרבה במחיר.אבל זה אינו מודגש מספיק .מן הראוי היה לקשר את הפרק הזה ביתר בירור לפרקים האחרים העוסקים בטרור .
עזרן עוסק בספר בכל מיני פרשיות הלקוחות מהכותרות העכשוויות ביותר של העיתונים כמוה אפשרות שעראפאת הורעל . הוא מעלה את השאלה החמורה מה תעשה ישראל במקרה , הכמעט וודאי  ככול שחולף הזמן,  שתותקף בידי נשק לא קונבנציונאלי כזה.
ובסוף הספר בתור בונוס מיוחד  לקוראים  המעוניינים הוא מביא את "ספר הלוחמים : מדריך אל קעידה לארגון הטרור " ספר שנתפס בידי האמריקנים כנראה באפגניסטן. הספר שמסביר "איך להיות טרוריסט איסלאמי ".
מעניין שבין שאר דוגמאות לאנשיו הוא מביא סיפור על פעולה של המוסד הישראלי שבמהלכה נמנעה פעולה פלסטינאית לתקוף את מטוסה של ראש הממשלה דאז גולדה מאיר.

האל קעידה מביא את הסיפור הזה של הצלחת אנשי המוסד בסיכול הפעולה כדוגמה ליכולת להתבונן ולנתח .
דהיינו אנשי האל קעידה מוכנים בהחלט ללמוד מהצלחות אויביהם ולהביאם כמופת לאנשיהם .וזהו בהחלט מאפיין מדאיג .
ספרו של עזרן הוא שופע מידע רב ומגוון אך אין לאמר שהוא מביא ניתוח אמיתי של מקורותיו ,בעיקר יש כאן הצגה עיתונאית שלהם .ולא תמיד ברור מהי האמינות של הידיעות שהוא מביא.
אחד המאפיינים הבולטים של ספרו (ובכך עד כמה שידוע לי הוא אחד הראשונים ) שמן הסתם יהפך למרכזי בספרים בשנים הבאות הוא השימוש הרב שלו באתרי אינטרנט כמו אתר דבקה כמקורות , למעשה הוא משתמש באתרים אלה הרבה יותר מאשר בספרים ומאמרים מהעיתונות הכתובה . אלו זמינים ומיידים יותר ומביאים מידע ב"זמן אמיתי" .
אבל נשאלת השאלה עד כמה הם עברו בדיקה דהיינו עד כמה הידיעות שהן מביאים הן אמינות. .שכן כפי שעזרן איש התקשורת יודע היטב אתרי אינטרנט הם לרוב אמינים הרבה פחות מידיעות בעיתונים שתיאורטית לפחות עברו סוג של בדיקה הרבה יותר מאלו שבאתרי האינטרנט.
בסוף ספרו עזרן מביא ביבליוגרפיה מפורטת של המקורות שבהם השתמש אולם יש לי בעיה קשה עם ביבליוגרפיה זאת שנראית כאילו נעשתה בחופזה וב"חפיפניקיות " .חלק מהמאמרים שמובאים מהאינטרנט ומהעיתונות הכתובה מובאים ללא קישור ואף ללא תאריך כך שהקורא לא יוכל להגיע אליהם .עדיף היה להקדיש עוד זמן לבניית הביבליוגרפיה כדי לוודא שכל הפרטים יובאו בצורה מפורטת ומדויקת כך שכל קורא יוכל להגיע אליהם בעצמו.
כך או כך הספר עושה רושם מצמרר ומעלה שאלות חשובות זהו אוצר בלום של מידע על ארגוני הטרור והיכולות החדשות שבידיהם ,ואם זאת לא היה מזיק אם יותר זמן היה מוקדש לבנייתו ולהצגה קפדנית יותר שלו.

חנן עזרן פירסם גם כן ב-2006 עוד ספר על אותם הנושאים של טרור בין לאומי.

נשק יום הדין :   מחוללי המוות בשירות הטרור /    תל-אביב :   קוו ואדיס,   2006.

את הספר "למות מפחד" ניתן להזמין בפקס מס'
03-6992519 , במחיר 69 שקלים, המשלוח חינם- בישראל, חשבונית מס וקבלה תשלח עם התשלום בבנק.האי מיל של חנן עזרן
chananan@netvision.net.il

קישורים רלבטיים

חנן עזרן בעקבות המזימה הסובייטית

חנן עזרן בויקיפדיה

ראו גם

אלי אשד על  טרור בינלאומי מרובור הכובש ועד אוסאמה בן לאדן

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

9 תגובות על “חנן עזרן בעיקבות הטרור הבינלאומי.”

חנו עזרן פירסם לאחרונה ספר המשך ל"למות מפחד" בשם "נשק יום הדין " :מחוללי המוות בשירות הטרור".
בספר זה הוא עוסק באפשרות הסבירה שאירגוני טרור כמו "אל קאעידה " ישימו את ידיהם על נשק כימי וביולוגי .
על ספר זה ראו
ברשימה של רון בן גור
http://yahad.likudnik.co.il/Front/Newsnet/reports.asp?reportId=159404

חנן עזרן פירסם ביוגרפיה מקיפה על חייו של שכיר החרב השנוי מאוד במחלוקת יאיר קליין ,ספר בשם "חוד החנית ".
לפני כמה חודשים יאיר קליין נלכד ברוסיה.
הראיון האחרון עם יאיר קליין לפני מאסרו ברוסיה פורסם באתר זה כאן
שכיר החרב
http://www.notes.co.il/eshed/35834.asp#rep_372662

ממשלת רוסיה החליטה כעת להסגיר את יאיר קליין לולומביה שם צפוי לו אולי גזר דין מוות .
ולא נראה שממשלת ישראל עושה משהו כדי להצילו.
ולדעתי על ממשלת ישראל לעשותה כל כדי להביאו לכל הפחות למאסר בישראל ולהצילו מגזר דין המוות .
וכל מי שיכול לעשת משהו בעניין מן הראוי שיצטרף למאמצים להציל את קליין .
חנו עזרן שפירסם את הביגורפיה של קליין "חוד החנית "
מתראיין בנושא כאן

מנסים להציל את יאיר קליין
http://www.magazin.org.il/inner.asp?page=23&article=494
ופירסם גם מאמר בנושא
http://www.news-israel.net/Article.asp?Code=9285

[…]    למות מפחד :   הפצצה המלוכלכת – תרחישי האימה /   ( קיסריה :   קוו-ואדיס ספרי תעודה,   2006.) ‬ אדם, ועיר בלבו. :   מסע חייו של משה שכטר למודיעין /    קיסריה :   קוו-ואדיס – ספרי תעודה,   [2008 ‬ ( יצא לאור בשתי מהדורות ) […]

[…]    למות מפחד :   הפצצה המלוכלכת – תרחישי האימה /   ( קיסריה :   קוו-ואדיס ספרי תעודה,   2006.)‬ אדם, ועיר בלבו. :   מסע חייו של משה שכטר למודיעין /    קיסריה :   קוו-ואדיס – ספרי תעודה,   [2008‬ ( יצא לאור בשתי מהדורות ) […]

העיתונאי חנן עזרן נפטר. הוא הלך לעולמו והוא בן 62. עזרן, שפרש לפני כשנה מרשות השידור לאחר שלושה עשורים, נאבק בשנה האחרונה במחלה קשה.
במהלך עבודתו ברשות השידור שמש עזרן ככתב חדשות בתחום הפלילי, פוליטי, חברתי ואף ערך מהדורות חדשות. הוא זכור בעיקר בזכות תוכניות התחקיר
אותן הגיש בינהן "חשיפה" ו"גילוי נאות". בנוסף ערך והגיש את המגזין הפוליטי חברתי – "כנסת" ושימש ככתב ב"יומן" וב"מבט שני". לפני מספר חודשים הודיע להנהלת רשות השידור על החלטתו לפרוש במסגרת הסכם הפרישה המוצע לעובדים.

עזרן, בעל תואר ראשון מאוניברסיטת תל אביב, יצר גם את סרט התעודה "מבריסק לירושלים". לצד תפקידו כמגיש כתב גם את הספרים :
ממתקים ומעט בגדים : מסע נורא לשום מקום / תל-אביב : תרחישים 97, 1999.

.

חוד החנית :סיפורו של הקולונל קליין, שכיר-חרב ישראלי ( תל-אביב : תמוז, 2003)

תעלומה בנתיב ההתרסקות / תל-אביב : תמוז, 2005

נשק יום הדין : מחוללי המוות בשירות הטרור / תל-אביב : קוו ואדיס, 2006.למות מפחד : ה'פצצה המלוכלכת' – תרחישי האימה : (הסיפור המלא על האימה שמסתירים מהציבור בישראל) / (קיסריה) : קוו ואדיס, ספרי תעודה, 2006

‬ "
אדם, ועיר בלבו : מסע חייו של משה שכטר למודיעין / (קיסריה) : קוו ואדיס, ספרי תעודה, [תשס"ח) 2008 .סיפור חייו של ראש עיריית מודיעיןו.
2ספרו האחרון היה :קוד המצפון : סיפורה של 'שלומית' עמותה להפעלת מתנדבים ל'שירות לאומי' / [קיסריה] : קוו-ואדיס ספרי תעודה, 2010. ספורה של עמותת ’שלומית’, שמאז הקמתה בשנת 1993, כעמותה שלא למטרת רווח, ועד לשנת הששים למדינה, הפכה לגוף המרכזי בישראל המאפשר פעילות פלורליסטית של מתנדבים במסגרת ’שירות לאומי’ חילוני. אזרחי
"

היכרתי אאת חנן עזרן ועבדתי אצלו בפעם היחידה שעבדתי כתחקירן טלווזיוני.אני וארי ליבסקר הכנו עבורו סרט על בית מקולל ביפו ועל טקס גירוש שדים שנערך בוסרט שאני מקווה שאי פעם יעלה ברשת .דיברנו שאולי נעשה גם תחקיר על ניסויים גנטיים וברקמות.אבל דבר לא יצא מזה. ואני את התחקירנות הטלווזיונית עזבתי . אני כנראה אוור קוואליפייד עבור הג'וב הזה כפי שהם מסבירים לי בעולם התקשורת. יהה זכרך ברוך חנן.

[…] למות מפחד :   הפצצה המלוכלכת – תרחישי האימה /   ( קיסריה :   קוו-ואדיס ספרי תעודה,   2006.) ‬ אדם, ועיר בלבו. :   מסע חייו של משה שכטר למודיעין /    קיסריה :   קוו-ואדיס – ספרי תעודה,   [2008 ‬ ( יצא לאור בשתי מהדורות ) […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 + fourteen =