web analytics
קטגוריות
קומיקס

הרוח המהלך :שבעים שנה של הפאנטום

ביום פירסום מאמר זה ה-14 בפברואר 2006 מלאו 70 שנה בדיוק לגיבור העל חבוש המסכה הוותיק ביותר בעולם הקומיקס, הלא הוא "הרוח המהלך " הפאנטום ".

הפאנטום הוא גיבור חבוש מסכה המשליט צדק וסדר אי שם ביבשת אפריקה המסתורית כפי שעשתה שושלת שלמה של אבותיו מזה 500 שנה וכפי שאמור לעשות גם יורשו בעתיד .
וחוץ מזה הוא ככל הנראה גם הגיבור הגלובאלי האמיתי הראשון של עולם הקומיקס שבני עמים שונים יצרו עליו יצירות שונות מיצירתם ולא הסתפקו רק בקריאת הסיפורים האמריקניים מתורגמים .
הוא נוצר ב17 בפברואר 1936 בידי לי פאלק התפרסם כבר עם סיפורי הקוסם מנדריק לפני שיצר את הפאנטום והוא המשיך עד סוף חייו בשנות התשעים לכתוב את שתי הסדרות האלו קריירה ייחודית באורכה.
נכון שהוא לא הראשון בתרבות הפופולארית שיצר גיבור עם מסכה שמסתירה את זהותו .לפניו היו סקרלט פימפרנל הלוחם במהפכה הצרפתית וזורו . וברדיו האמריקני כבר היו בשנות השלושים הרנג'ר הבודד איש מערב הפרוע והצרעה הירוקה אחינו איש הלוחם בפשע בערים המודרניות שככל הנראה יצרו את הרעיון של המשפחה של לוחמים בפשע שאותה ניצל לי פאלק יוצר הפאנטום. אבל פאלק ניצל את הרעיון טוב יותר ולאורך זמן יותר מכל קודמיו .

עסק משפחתי מוזר

הפאנטום במגזין הישראלי "בוקי ".

ביום פירסום מאמר זה  ה-14  בפברואר 2006 מלאו 70 שנה בדיוק לגיבור העל חבוש המסכה הוותיק ביותר בעולם הקומיקס,

הלא הוא "הרוח המהלך " הפאנטום

 " 

סמל הגולגולת של הפאנטום.

הפאנטום הוא גיבור חבוש מסכה המשליט צדק וסדר אי שם ביבשת אפריקה המסתורית כפי שעשתה שושלת שלמה של אבותיו מזה 500 שנה וכפי שאמור לעשות גם יורשו בעתיד . וחוץ מזה הוא ככל הנראה גם הגיבור הגלובאלי האמיתי הראשון של עולם הקומיקס שבני עמים שונים יצרו עליו יצירות שונות מיצירתם ולא הסתפקו רק בקריאת הסיפורים האמריקניים מתורגמים

הפאנטום  נוצר ב17 בפברואר 1936 בידי לי פאלק שהתפרסם כבר עם סיפורי הקוסם מנדריק לפני שיצר את הפאנטום והוא המשיך עד סוף חייו בשנות התשעים לכתוב את שתי הסדרות האלו קריירה ייחודית באורכה. נכון שהוא לא הראשון בתרבות הפופולארית  שיצר גיבור עם מסכה שמסתירה את זהותו .לפניו היו סקרלט פימפרנל הלוחם במהפכה הצרפתית וזורו הלוחם לצדק בקליפורניה הספרדית של ראשית המאה ה-19.  וברדיו האמריקני כבר היו בשנות השלושים הרנג'ר הבודד איש מערב הפרוע ו"הצרעה הירוקה " אחיינו איש הלוחם בפשע בערים המודרניות שככל הנראה יצרו את הרעיון של המשפחה של לוחמים בפשע שאותה ניצל לי פאלק יוצר הפאנטום. אבל פאלק ניצל את הרעיון טוב יותר ולאורך זמן יותר מכל קודמיו .

עסק משפחתי מוזר

הפאנטום בחוברת מאוסטרליה.

הפנטום "הרוח המהלך " אינו  גיבור בעל כוחות על.  הוא רק מסוגל לשחות מהר יותר  ולהילחם טוב יותר מכל אחד אחר. אבל אפשר להרוג אותו. ואם נראה שהוא כל פעם קם לתחייה זה משום שתמיד יש בן שירש את דרכו מזה -400 שנה בסוג של  "עסק משפחתי "מוזר  שמתקיים מאז הפאנטום הראשון שנפלט בחופי ארץ " בנגלה" שהיא אי שם באסיה או באפריקה ( זה השתנה לאורך השנים ) שהיה בנו של נער הסיפון של כריסטופר קולומבוס.

הפנטום הנוכחי של המאה העשרים הוא ה-21 במשפחה זאת של לוחמי הצדק .הפנטום חי במערה בצורת גולגולת ביערות יערות ששינו את מקומם מאסיה והודו בתחילה לאזור לא מזוהה באפריקה שמיקומו משתנה עם כל מפה שאותה הכין לי פאלק.  ובמערתו הוא מחזיק אוצרות שונים שנאספו במשך השנים כמו החרב של המלך ארתור והקרן של האביר של המלך קארל הגדול רולנד ורבים אחרים. ושם באזור חיים שבט פיגמיים שרק הם ומנהיגם גוראן ידידו הטוב של הפנטום יודעים את סוד הפנטום .ויש שם גם משמר ג'ונגל שהפנטום הוא מפקדו הסודי.

הפנטום נודד עם כלבו " שד" וסוסו ברחבי העולם לרוב בזהות של אזרח אמריקני קיט וולקר ( בתחילה הוא היה אזרח בריטי כריסטופר סטנדיש ) ששם הוא תמיד לובש משום מה מעיל ומשקפיים למען לא יראו פניו כמו בחליפת הפאנטום שלו ויש לו טבעת מיוחדת עם סימן הגולגולת שאותה הוא מטביע על יריבו למדע ידעו מי ומה נלחם בהם ועל מנת להטיל בהם פחד ,משהו כמו הבטמאן שנוצר שלוש שנים לאחר הפאנטום ומן הסתם קיבל ממנו השראה.  ולדעת לי פאלק היה חיקוי מדוייק שהוא תמיד שאף לתבוע לדין ולהוכיח זאת אחת ולתמיד אם כי מעולם לא מימש את כוונתו זאת..

File:Phantompost.jpg

כרזת הסרט "הפאנטום" מ-1996.

 הסיפור הראשון על הפאנטום עסק בחוקרת שחיינית אולימפית  וטייסת ואתלטית בשם דיאנה פאלמר ביאכטה בניו יורק שמוצאת עצמה מותקפת בידי גנגסטרים בנמל ניו יורק היא ניצלת בידי הפאנטום המיסתורי שזהותו נשמרת בסוד עד סוף הסיפור . פאלק חשב בתחילה לגלות בסיום מפתיע שהוא דמות משנית בסיפור ואחר כך שינה את דעתו. הפאנטום הופיע תמיד בתור הפאנטום .

File:Bucky 5.jpg

עטיפה של סיפור על אשת פנטום במגזין בוקי.

. Phantom20king.jpg

העטיפה המקורית.

  בסיפורים הראשונים הפנטום היה רק עוד מיליונר עם זהות סודית.  אבל לאחר שנוצרה הדמות הדומה של הבאטמן שפאלק תמיד ראה בה פלגיאט של הפנטום הוא שינה עוד ועוד את דמות הפנטום כדי להדגיש בכך את ייחודו הפך אותו ללוחם בג'ונגל ואגב כך הכניס בו אלמנטים השאובים מהדמות של טרזן מלך הג'ונגל בכך שהפנטום הוא מלך הג'ונגל.

ובכך נוצר הפורמט הקבוע של הסידרה שבה ההרפתקאות מתחלקות בין הג'ונגל ההודי /אפריקני והג'ונגל העירוני של ניו יורק שבו מבקר הפנטום לעיתים מזומנות .להבדיל מטרזן מלך הקופים מקור השראה ברור שרוב הרפתקאותיו הן בג'ונגל ורק לעיתים נדירות ביותר עוברות גם לג'ונגל העירוני . ומכיוון שהפאנטום חייב שיה לו בן שימשיך את דרכו לאחר שייהרג לבסוף בקרב כפי שקרה לכל קודמיו הרי במשך 41 שנים שנה חיזר אחרי אותה דיאנה פאלמר עד שזאת הסכימה לבסוף להינשא לו בדצמבר -1977 באירוע מכונן של הסדרה וילדה לו תאומים ב-1979 קיט הבן ואלואיס הפנטומים של הדור הבא ששומרים על המוטו של העסק המשפחתי "תמיד יהיה הפנטום "

.טקס הנישואים היה רב רושם ומשתתפים ואחד המוזמנים היה עמיתו של הפאנטום למלחמה בפשע הקוסם מנדריק שגם הוא התחתן לאחר עשרות שנים של חיזורים ( מצד בת הזוג דווקא). .

למה הסדרה הזאת ממשיכה להתקיים זמן רב כל כך כאשר כל כך רבות אחרות נעלמו לאורך השנים ? אולי בגלל אווירת המסתורין המיוחדת שלה ובגלל ההמשכיות ארוכת הימים של שושלת הפנטום שמאפשרת לסופרים ליצור סאגות לא רק על הפנטום הנוכחי אלא גם כל אחד מאבותיו בתקופות עבר שונות. בניגוד לפאנטום עצמו האויבים של הפאנטום אינם יוצאי דופן או אף מעניינים באופן מיוחד. הם כוללים את אחוות הפיראטים של סינג האויבים בסרט המודרני על הפרנטום ועוד גנגסטרים שונים מהעיר הגדולה.

הגיבור הראשון של הגלובליזציה

חוברות שוודיות של הפאנטום.

 את הסיפורים צייר בתחילה רי מור המוצלח ואחריו וילסון מקקוי המוצלח הרבה פחות ואחריו סי בארי אחיו של צייר פלאש גורדון דן בארי . אבל אחד הדברים  המעניינים לגבי הפאנטום זה שעם כל פופולאריות בארה"ב הוא תמיד היה פופולארי הרבה יותר בחו"ל באירופה ובאוסטרליה .. על פי סיפור אחד הפנטום תרם למוראל בנורווגיה הכבושה במלחמת העולם השנייה. הנאצים סיפרו בכלי התקשורת בנורווגיה שהם הרסו את ארה"ב ואבל הנורווגים יכלו לראות שהפנטום ממשיך ולפי שה שארה"ב מעוז החופש עדיין קיימת..

הוא הופץ ב-60 מדינות וב15 שפות והדבר המדהים לגביו זה שהוא הצליח באירופה ובאוסטרליה הרבה יותר מבארה"ב .למעשה הפנטום הוא הגיבור הראשון של הגלובליזציה .שכן בשוודיה נוצרו עוד מ-1963 סיפורים חדשים על עליותיו מידי יוצרים מקומיים ואלה היו במשך הזמן טובים יותר וארוכים יותר מהסיפורים של לי פאלק בארה"ב וכיום למעשה יוצרים אלו מהם השולטים על הסיפורים האמריקניים עם מותו של פאלק ב-1999 אחרי 63 שנה של כתיבת סיפורי פנטום ו65 שנה של מנדריק שיא עולמי של אריכות ימים בכתיבת קומיקס.

ובזמן שבאמריקה הפנטום הוא גיבור משני באירופה הוא פורח יותר מתמיד עם יותר מ800 סיפורי פנטום מקוריים ( יותר מפי 2 מכמות הסיפורים של פאלק ב63 השנים של עבודה ) שהם ארוכים יותר מהסיפורים האמריקניים ! כמה מסיפורי האמריקניים הם למעשה עיבודים של סיפורי הקומיקס השוודיים הקערה התהפכה למעשה..ושוודיה היא לא היחידה גם באיטליה פירסמו הרבה סיפורי פאנטום מקוריים וגם באוסטרליה בהודו בגרמניה ובברזיל. בשוודיה עשו עליו מחזמר בתורכיה אפילו עשו שלושה סרטי פנטום בלי רשות .

הפנטום הוא תופעה גלובאלית בינלאומית שבה ארצות שונות יוצרות את הגרסאות שלהן על אותו הגיבור האמריקני במקור כנראה משום שכמו לגבי הדמות של מקור ההשראה טרזן יש בו אלמנטים ששוברים את המקור האמריקני ספציפי שלו .

הדורות הבאים של הפאנטום

לאורך השנים הופיעו סיפורים רבים שעסקו בעלילות אבותיו השונים של הפאנטום לאורך 400 השנים האחרונות . עשו מימנו סרט מודרני עם מיקל זאן שבה העלילה מתרחשת בשנות השלושים ימי יצירתו של הפאנטום ולא בימינו בניגוד לסיפורי הפאנטום הנוכחי שבה העלילה תמיד עכשווית . אבל בשנים האחרונות החלו להופיע סיפורים לא רק על אבות אבותיו של הפאנטום אלא גם על צאצאיו בדורות העתיד .

עשו על הפאנטום סדרות מצוירות שמתארות גירסאות עתידניות שלו .הפנטום שלנו הוא ה-21 במשפחה. בסדרה "מגיני כדור הארץ " מ-1986 שבה יורשו הפנטום ה-22 ( הפאנטום ה-21   נהרג  בראשית הפרק הראשון … ) משתף פעולה בשנת 2015 עם מנדריק הקוסם ( מה שאכן מתבקש וקורה גם בקומיקסים ) ועם פלאש גורדון איש החלל מה שמתבקש הרבה פחות כנגד קיסר הכוכב מונגו הרודני מינג אויבו של לפלאש גורדון ויש לו כוחות על טבעיים . ועם הסדרה של הפאנטום תמשיך להתקייים עד שנת 2015 ( רק עוד תשע שנים בעתיד בעת כתיבת שורות אלה ) לא מן הנמנע שהחילופים בין הפאנטומים יוצגו שוב והפעם בזמן אמיתי.

ישנה  סדרה מצויירת נוספת על דור העתיד של הפאנטום בשנת 2040 כאשר הפנטום ה-24 נלחם למען הסביבה בעולם שסובל ממשבר אקולוגי חמור בשיתוף פעולה עם דודותו הלואיס האחות של הפנטום ה-22 ואחת מהילדים תאומים של הפאנטום הנוכחי . וכפי שהדברים נראים כרגע גם אם הסדרה תבוטל לבסוף בארה"ב בשנים הקרובות ,עם חיסולם הצפוי של קומיקסי ההרפתקאות בעיתוני ארה"ב ששוב אינם מושכים קהל קוראים גדול ,סביר להניח שהיא תמשיך להתקיים באוסטרליה ובאירופה שהרי הפאנטום כבר אינו גיבור אמריקני .הוא גיבור גלובאלי.

הפאנטום בישראל

הפאנטום וגיבורי מגזין "בוקי " אחרים .צייר אשר דיקשטיין.

הפאנטום היה אחד מגיבורי הקומיקס האמריקניים היותר פופולאריים בישראל לצד פלאש גורדון ובאק רוג'רס אם לשפוט על מסך המספר האבסולוטי של הסיפורים שפורסמו עליו בעברית ומגוון המגזינים שבהם פורסם.שאמנם היה כמעט כלום בהשוואה לכמויות שפורסמו עליו בארצות אחרות ובהחלט בהשוואה לגיבור הישראלי החביב באמת טרזן ,אבל עדיין מרשים בסטנדרטים ישראליים.

א.
הרוח "

סיפורים ראשונים  על הפאנטום  בעברית הופיעו במגאזין "נמרוד " ב1954- זה היה מגזין קומיקס ששרד 16 גיליונות והראשון שפירסם בעברית גיבורי קומיקס זרים באופן קבוע ( אם נתעלם ממגזין קודם "מיקי מעוז" שפירסם סיפורים על גיבורי וולט דיסני ). שם פורסמו סיפורים על פלאש גורדון על מנדריק הקוסם על ג'ונגל ג'ים והרנג'ר הבודד .

והיה שם גם סיפור על הפאנטום ( שכונה שם "הרוח ") היוצא לנקום את נקמת רצח אביו בידי חבורת פיראטים.

תוכלו לקרוא בסיפור זה בבלוג זה כאן 

שם הסיפור באנגלית:

The Belt (S37, 1954 Sunda   The 37th Phantom Sunday story. The story was written by Lee Falk and drawn by Wilson McCoy.

ב.

"המבחנים של הפנטום " בכתב העת "עולם הפלא "

"עולם הפלא " היה ככל הנראה מגזין המשך לנימרוד ב1956- ובעל פורמט דומה ושרד 11 חוברות .כמו נימרוד הוא פירסם סיפורים על גיבורי חברת הקומיקס "קינג " פלאש גורדון בריק ברדפורד ,מנדריק הקוסם וגם הפאנטום . כל דמות קיבלה עמוד או חצי עמוד לסיפור עליה . בניגוד ל"נמרוד" עמוד השער היה בשחור לבן ( כנראה כדי לחסוך בכסף ) ותמיד היה זה סיפור של פלאש גורדון בשער להוציא פעם אחת ויחידה שבה פנטום הופיע גם הוא לצידו של פלאש במקום החשוב.

הסיפור על הפאנטום היה סיפור על שורה של מבצעים שהפאנטום צריך לבצע עבור שבט שחור כדי להוכיח שהוא אחד מאבותיו שהיה במקום הם אכן אנשים זהים. כמו שאר הסיפורים ב"עולם הפלא" הסיפור על הפאנטום נקטע עם סגירת כתב העת .

שם הסיפור באנגלית :

שם הסיפור באנגלית :

The Rope People 

from the 1951 Sundays (S29),

the 29th Phantom Sunday story.

The story was written by Lee Falk

and drawn by Wilson McCoy..

תוכלו לקרוא  אותו בבלוג זה כאן.

File:Bucky 12.jpg

 

 ג. המספר הרב ביותר של סיפורים על הפאנטום בעברית הופיע במגזין "בוקי "  ( סך הכל  115 עמודים) אלה היו :

. "סוד ביצות המוות

1-3"בוקי" חוברות –.

יולי -אוגוסט 1967.

תקציר : חבורת פושעים נמלטים הופכים לכנופיית שודדי הביצות.הפאנטום יוצא להלחם בהם.

שם הסיפור באנגלית : "The Swamp Rats" 

the 74th Phantom daily story. The story was written by Lee Falk

and drawn by Wilson McCoy. .

2. פשעי הנסיך קוקאן. "בוקי "חוברת  15

אוקטובר 1967.

תקציר הסיפור : פאנטום יוצא לעצור את הנסיך המרושע קוקאן המתעלל בנתיניו להנאתו ושולח אותו לבית הסוהר.

שם הסיפור באנגלית :

The Lions of Kukhan" the  70th Phantom Sunday story. It was originally published in American newspapers from April 9th to August 6th, 1967.

The story was written by Lee Falk and drawn by Sy Barry.

3. סוד ההר הקסום  חוברות 22-23.

דצמבר 1967.

תקציר : פאנטום במאבק נגד רופא אליל המעליל עליו רצח ונאלףץ לחקור אירוע קדום שהתרחש בימי אחד מאבותיו הקדומים שלגביו יש שתי גירסאות שונות מאוד זו מזו גירסת אנשי השבט וגירסת משפחת הפאנטום .

איזו היא הנכונה?

שם הסיפור באנגלית :

"The Secret of Magic Mountain"

a 1967 King Comics story written by Bill Harris,

and with art by Bill Lignante.

תוכלו לקרוא אותו בבלוג זה כאן 

4. נגד שודדי הסילון "בוקי" חוברות  :38-41

אפריל 1968.

הפאנטום בעקבות שודדי מטוסי סילון, הנמלטים בצניחה מהמטוסים.

:

The Super-Jet Gang" is the 71st Phantom Sunday story

. It was originally published in American newspapers from August 13th to November 26th, 1967.

The story was written by Lee Falk

and drawn by Sy Barry.

. נגד שודדי הזהב.5.  חוברות  50-52/

עשיר המגלה זהב על חוף באפריקה רוצה לכרות במקום ומאיים על שלום הילידים.

שם הסיפור באנגלית:

Strangers at Keela-Wee" is the 72nd Phantom Sunday story.

It was originally published in American newspapers from December 3rd, 1967, to March 24th, 1968.

The story was written by Lee Falk and drawn by Sy Barry.

File:Bucky 59.jpg

6. פאנטום ומלחמת הגמדים.

הסיפור הופיע  תחילה בחוברות 57-58 ללא סיום.

אוגוסט-ספטמבר 1968

ובגירסה מילאה :

חוברות 124-126

נובמבר -דצמבר 1969.

נסיכת ממלכת  הגמדים נופלת לידיו של בעל טירה מזרח אירופאית.הפאנטום יוצא לחלץ אותה.

שם סיפור באנגלית :

"The Little Ones" is the 73rd  is the 73rd Phantom Sunday story.

TIt was originally published in American newspapers from March 31st to August 11th, 1968.

The story was written by Lee Falk and drawn by Sy Barry.

בסך הכל הופיעו ב"בוקי "תשע  עטיפות צבע עם הפנטום וכמה מהם היו עטיפות ישראליות מקוריות שאותם צייר העורך הגראפי של המגזין אשר דיקשטיין .בעטיפה אחת שהוקדשה לל"ג בעומר אנחנו רואים את הפאנטום ביחד עם בר כוכבא משתלט על אריה .עטיפה בעטיפה אחרת היא תמונה קבוצתית של הפאנטום מנדריק באק רוג'רס ופלאש גורדון עם חייל ישראלי ( בבירור גיבור בפני עצמו ) במכונית על רקע דגל ישראל המתנפנף. בתמונה קבוצתית אחרת הפאנטום הוצג שוב עם סופרמן מנדריק הפנטום והגיבור הפושע האנגלי העכביש ,אלו ככל הנראה נחשבו אז לדמויות הבולטות ביותר של המגזין.

 ד. בשנות ה70- הופיעה בהוצאת ש. אור סידרת "פאנטומאס " על עלילות הפאנטום שהייתה חצי צבעונית בכל חוברת היה סיפור שלם על עלילות הפאנטום ( או פאנטומאס כפי שכונה בכל סיפור בניגוד לכל הופעה שלו עד עכשיו ) ביחד עם סיפור טקסט ,סיפור פשע בהמשכים הדפסה חוזרת של סיפור בשם  "היא נרצחה לאור השחר " על עלילות השוטר הניו יורקי  סלים מקדואל ( חסר כל קשר לעלילות הפאנטום ) שהופיע במקור בעברית בשנות השישים  כחוברת  מספר "7" בסדרת "רי]יפי" ונכתב בידי הסופר מירון אוריאל ( מחבר פורה של סיפורי טרזן כמו גם מערבונים וסטלגים בשנות השישים ) בשם בדוי איבי קוסטין.

בכל חוברת היו 24 עמודים ששמונה מהם הוקדשו לסיפור הפשע . נראה שהיו אלו תרגומים  של סיפורי פאנטום  איטלקיים. ( אם למישהו יש את החוברות האלו בידיו הוא מוזמן ליצור עימי קשר). ארבעת החוברות היו :

1. האל שנפל מהשמיים .

פאנטומאס  מציל אסטרונאוט שנחת נחיתת אונס בג'ונגל הן מידי ילידים שחושבים אותו לאל והן מידי פושעים שרוצים לשבות אותו.

שם הסיפור באנגלית :The God fallen from the Sky" is a 1968 Fratelli Spada story

by Raul Buzzelli.

2. שיגעון גדלות : סיפור שבו פנטומאס נאבק בכנופיה מסוכנת המונהגת בידי ענק שמתגלה לבסוף כגמד מתחזה.

שם באנגלית :An Inferiority Complex" is a 1969 Fratelli Spada story

by Mario Jannì.

3. הקרב על הנהר.בזמן שפנטומאס שוכב חולה ,ארוסתו דיאנה מתחזה לו ומנסה לשים קץ לסכסוך בין שני שבטים המלובה בידי עבריינים לבנים.

שם סיפור באנגלית :

Two Phantoms" is a 1970 Fratelli Spada story

by Germano Ferri.

4. המטוס האבוד. פנטומאס עוזר לימאי זקן להיאבק בחבורת סוכנים זרים.

ה. סיפור נוסף של הפאנטום הופיע ב1980- ב"ידיעות אחרונות לילדים":

עולם האבוד " או "אנשי הזהב":

תקציר הסיפור : הפאנטום מגלה עולם נסתר על צוק ובו אנשים בעלי עור זהב המנסים להקריב מלכה יפהפייה  קורבן באש.ומגלה שאחד מאבותיו הקדומים כבר ביקר במקום..

שם הסיפור באנגלית :

The Golden People" is the 78th Phantom Sunday story.

It was originally published in American newspapers from December 14th, 1969, to March 29th, 1970.

קיראו סיפור זה בבלוג זה כאן  

ו.

הבן הרביעי 

ב-1992- הופיע במגזין הילדים "משהו " חוברות 93-94  סיפור בצבעים על הפאנטום מאת פאלק וסי בארי

על עלילות ילדיו של אחד מאבות הפאנטום במאה ה18- במאבק נגד כובש מונגולי ,

שם הסיפור באנגלית :

The Fourth Son" the 137th

Phantom Sunday story. It was originally published in American newspapers from August 18th, 1991, to May 17th, 1992.

אבל בגלל סגירת "משהו " הסיפור לא נשלם בכל אופן זאת הייתה פעם הראשונה שבה הופיע קרדיט למחברים לי פאלק והצייר סיי בארי . אבל זאת גם הייתה הפעם האחרונה שסיפור על

הפאנטום הופיע בעברית.

את הסיפור הזה תוכלו לקרוא בעברית בבלוג זה כאן :

את המקורות הזרים של

סיפורי פאנטום אלה אפשר למצוא כאן

קישורים רלבנטיים

קומיקס הפאנטום

הפאנטום בויקיפדיה

ויקי הפאנטום אתר מקיף ביותר על הפאנטום

הפנטום בטונפדיה

אביו של הפאנטום לי פאלק יוצרו של הפאנטום

 הפאנטום בהודו

מגני כדור הארץ 

פרטים על הפאנטום 2040

המגזין "בוקי"

ועוד על סיפורי הפאנטום בעברית 

70 שנה של מאנדריק הקוסם

 

File:Bucky 44.jpg

הפאנטום עם בר כוכבא .ציור מאת אשר דיקשטיין.

מאת אלי אשד

בלש תרבות וחוקר של תנ"ך, תרבות וספרות פופולארית

18 תגובות על “הרוח המהלך :שבעים שנה של הפאנטום”

[…] הפאנטום (1936-). 115 עמודים בבוקי. סידרה של חברת "קינג קומיקס " על עלילות איש בעל מסכה שכמו אבותיו לפניו ,מזה מאות שנים , שומר גם הוא על הג'ונגל מפני פושעים שונים. הסדרה נוצרה גם היא בידי לי פאלק ונכתבה בידיו במשך כ65- שנה . […]

[…] הפאנטום (1936-). 115 עמודים בבוקי. סידרה של חברת "קינג קומיקס " על עלילות איש בעל מסכה שכמו אבותיו לפניו ,מזה מאות שנים , שומר גם הוא על הג'ונגל מפני פושעים שונים. הסדרה נוצרה גם היא בידי לי פאלק ונכתבה בידיו במשך כ65- שנה . […]

[…] בשוודיה ששם הדמות הייתה פופולארית מאוד ומתפרסם שם מגזין קומיקס ששמו הוא שם הסוכן המשיכו להתפרסם סיפורים חדשים על עלילות הסוכן אפילו לאחר שיצא לפנסיה בארה"ב  עד 2003 עוד 7 שנים ו-48 סיפורים נוספים שנכתבו  וצויירו בידי כותבים ואמנים אמריקניים במיוחד עבור המהדורה השוודית של עלילות הסוכן. בדומה למה שקורה בשוודיה מזה שנים רבות עם גיבור הקומיקס המפורסם הרבה יותר "הפאנטום".  […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 × 3 =